سامانه رسمي‌سهام عدالت راه‌اندازي شد
سازمان خصوصي سازي اعلام کرد: سامانه رسمي‌سهام عدالت به نشاني samanese.ir از روز گذشته راه‌اندازي شد و قابل استفاده است. به گزارش تجارت، اين سامانه براي اطلاع‌رساني از آخرين خبرها و اطلاعيه‌هاي مربوط به سهام عدالت طراحي و راه‌اندازي شده و مشمولان و علاقه‌مندان مي‌توانند علاوه بر آگاهي از خبرهاي اين حوزه، با مراجعه به بخش پرسش و پاسخ، نسبت به رفع سوال‌ها و ابهام‌هاي خود در زمينه سهام عدالت اقدام کنند. اين سامانه که تنها سامانه رسمي‌کشور درباره سهام عدالت است در آينده بستري را فراهم خواهد آورد تا مشمولان با مراجعه به آن صورتحساب سهام عدالت خود را مشاهده و از جزئيات آن با خبر شوند.

دلار ۴۰ تومان گران شد
در جريان معاملات ديروز بازار آزاد تهران، هر دلار آمريکا با ۴۰ تومان افزايش، اکنون به ۳۹۴۴ تومان رسيده و همچنين قيمت سکه طرح جديد نيز يک ميليون و ۱۸۹ هزار تومان است. به گزارش تجارت ، در جريان معاملات ديروز ، قيمت هر دلار آمريکا با ۴۰ تومان افزايش قيمت، به ۳ هزار و ۹۴۴ تومان رسيده است، اين در حالي است که قيمت هر يورو با افزايش دو توماني ۴۲۷۳ تومان، پوند ۴۸۹۰ تومان رسيد همچنين هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادي طرح جديد با سيصد تومان افزايش به يک ميليون و ۱۸۹ هزار تومان رسيده، همچنين قيمت هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادي طرح قديم يک ميليون و ۱۵۰ هزار تومان، نيم سکه ۶۱۰ هزار تومان، ربع سکه ۳۲۲ هزار تومان و سکه يک گرمي‌۲۰۵ هزار تومان است.

حذف يارانه ۳ ميليون نفر برنامه الان دولت نيست
وزير کار درباره ارسال پيامک حذف يارانه به ۳ ميليون نفر ديگر از پُردرآمدها گفت: حذف يارانه ۳ ميليون نفر برنامه الان دولت نيست. به گزارش تجارت ، علي ربيعي در حاشيه افتتاحيه نمايشگاه توانمندي‌هاي بخش تعاون در خصوص اينکه عمليات حذف يارانه سه ميليون نفر ديگر از پُردرآمدها از چه زماني عملياتي مي‌شود؟ گفت: حذف يارانه 3 ميليون نفر ديگر برنامه فعلي و الان دولت نيست، بلکه در آينده در دستور کار داريم. وزير کار، پيش از اين از ارسال پيامک به سه گروه براي حذف يارانه 3ميليون نفر ديگر از پردرآمدها خبر داده بود. علي ربيعي با بيان اينکه يارانه 4 ميليون نفر تاکنون حذف شده، گفته بود: حدود 7 ميليون نفر در کشور درآمد خيلي بالا و رفتار غيرقابل کنترل اقتصادي دارند.


«تجارت» آخرین گزارش بانک جهانی درباره ایران را بررسی می‌کند؛
سرعت ازميان رفتن ريسک‌هاي باقي مانده، عملياتي شدن کانال‌هاي مالي و شفافيت بيشتر در فضاي قانون گذاري از اصلي‌ترين عوامل تحقق رشد ميزان سرمايه گذاري خارجي در اقتصاد ايران از سوي بانک جهاني اعلام شده است.
براساس برآورد بانک جهاني، سرمايه گذاري مستقيم خارجي در سال ۲۰۱۵ در مقايسه با سال قبل از آن نسبتا بدون تغيير بوده است. اما پيش بيني مي‌شود رشد سرمايه گذاري مستقيم خارجي در سال ۲۰۱۶ آغاز شده است. بانک جهاني معتقد است اين مساله که رشد سرمايه گذاري مستقيم خارجي تا چه ميزان محقق خواهد شد، به سرعت ازميان رفتن ريسک‌هاي باقي مانده، عملياتي شدن کانال‌هاي مالي و شفافيت بيشتر در فضاي قانون گذاري بستگي خواهد داشت. برآورد مي‌شود در سال ۲۰۱۵ سرمايه گذاري مستقيم خارجي بالغ بر ۱.۷ ميليارد دلار بوده است که نسبت به مبلغ ۴.۵ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۲ کاهش چشمگيري نشان مي‌دهد.
 کاهش ريسک‌ها چراغ سبزي خواهد بود براي
 سرمايه گذاران خارجي
بانک جهاني به عنوان معتبرترين مرجع وضعيت اقتصادها، به طور متناوب گزارش‌هايي اختصاصي از اقتصاد کشورها را منتشر مي‌کند؛ گزارش‌هايي که گذشته از ارائه چشم انداز آينده اقتصاد هر کشور به قانون گذاران و سياست گذاران آن کشورها، نقشه راه آينده سرمايه گذاري در آن اقتصادها را نيز براي سرمايه گذاران به تصوير مي‌کشد.
گزارش‌هايي که بانک جهاني به طور اختصاصي از اقتصاد کشورمان ايران منتشر مي‌کند نيز از اين قاعده مستثني نيست. اين گزارش‌ها نه تنها ميزان موفقيت يا شکست سياست‌هاي در پيش گرفته در ايران را مشخص مي‌کند و به سياست گذاران چشم اندازي از آنچه در کشور بايد يا نبايد انجام شود را نشان مي‌دهد، کاربرد مهم ديگري نيز دارد.
سرمايه گذاراني که براي سرمايه‌هاي خود به دنبال پناهگاهي امن هستند، گزارش‌هايي از اين دست را به عنوان چراغ راهنماي هدايت سرمايه‌هاي خود تلقي مي‌کنند تا جايي که ميزان ريسک‌هايي که بانک جهاني براي اقتصاد کشورمان پيش بيني مي‌کند تعيين کننده تصميم آنها در ورود يا عدم ورود سرمايه‌هايشان به ايران خواهد بود.
بي ترديد چشم انداز مثبت اقتصاد ايران و کاهش ريسک‌ها چراغ سبزي خواهد بود براي سرمايه گذاران خارجي تا بتوانند از اين بازار بزرگ و تا حدود زيادي بکر در جهت افزايش بازدهي سرمايه‌هاي خود بهره ببرند و از سوي ديگر پيش بيني تشديد تهديدها و ريسک‌ها همچون چراغ قرمزي است که آنها را از ورود سرمايه‌هايشان به ايران بر حذر خواهد داشت.
 ميانگين رشد ۴.۷ درصدي پيش بيني شده بستگي به رشد سرمايه گذاري خارجي
در گزارش قبلي، براي اين بخش رشد ۱۲.۹ درصدي پيش بيني شده بود. در ميان مدت (۲۰۱۸-۲۰۱۷)، سرمايه گذاري نقش عمده اي در ايجاد رشد ايفا خواهد کرد، زيرا قراردادهاي جديد سرمايه گذاري که درمورد آنها مذاکره شده است در سال‌هاي ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ محقق خواهند شد و ارتباط مالي با ديگر نقاط جهان بازسازي خواهد شد. به طور خاص ميانگين رشد ۴.۷ درصدي که براي سال‌هاي ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ پيش بيني شده است از ميانگين رشد ۷.۹ درصدي کل سرمايه گذاري‌ها ناشي خواهد شد. با بهبود اعتماد نسبت به شرايط اقتصادي و کاهش فضاي تورمي، پيش بيني مي‌شود مصرف در دوره ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ با نرخ متوسط ۳.۵ درصد رشد خواهد کرد. همچنين انتظار مي‌رود نرخ تورم در سال ۲۰۱۶ براي نخستين بار از سال ۱۹۹۰ تک رقمي‌مي‌شود. بانک جهاني پيش بيني مي‌کند تورم قيمت مصرف کننده در سال ۲۰۱۶ به ۸.۶ درصد خواهد رسيد که نسبت به ۳۴.۷ درصد در سال ۲۰۱۳ کاهش چشمگيري خواهد داشت. علت اين کاهش تورم، مهار انتظارات تورمي، انضباط مالي، کاهش قيمت کالاها و تنزل هزينه واردات به دليل لغو تحريم‌ها عنوان شده است.
 توليد ناخالص داخلي با رشد ۴.۳ درصدي مواجه مي‌شود
براساس گزارش «چشم انداز اقتصاد جهان ۲۰۱۶»، اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۶ با رشد ۲.۴ درصدي، در سال ۲۰۱۷ با رشد ۲.۸ درصدي و در سال ۲۰۱۸ با رشد ۳ درصدي روبه رو خواهد شد. ميانگين قيمت نفت نيز در سال ۲۰۱۶ برابر با ۴۳ دلار، در سال ۲۰۱۷ برابر با ۵۳.۲ دلار و در سال ۲۰۱۸ برابر با ۵۹.۹ دلار خواهد بود.  بانک جهاني پيش بيني مي‌کند اقتصاد ايران در دوره ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ با ميانگين نرخ سالانه ۴.۵ درصد رشد خواهد کرد. بانک جهاني در گزارش قبلي خود از اقتصاد ايران که در بهار ۲۰۱۶ منتشر شده بود، پيش بيني کرده بود رشد اقتصادي کشورمان در سال ۲۰۱۶ با رشد ۴.۲ درصدي رو به رو خواهد شد. اين بانک در گزارش جديد خود (پاييز ۲۰۱۶) برآورد مي‌کند به دليل افزايش توليد نفت و گاز، توليد ناخالص داخلي با رشد ۴.۳ درصدي مواجه مي‌شود. در گزارش جديد، پيش بيني شده است بخش نفت و گاز در سال ۲۰۱۶ با رشد ۱۴.۵ درصدي رو به رو مي‌شود.

رئيس کل سازمان امور مالياتي
رئيس کل سازمان امور مالياتي گفت: طي ماه‌هاي اخير که اداره کل مبارزه با پولشويي و فرار مالياتي در سازمان امور مالياتي تشکيل شد، 45 مورد فرار مالياتي به ميزان هفت هزار و 500 ميليارد رالت شناسايي شد.
به گزارش ايرنا، سيد کامل تقوي نژاد افزود: بايد عده اي را که ماليات نمي‌دهند، شناسايي کنيم و از آنها ماليات بگيريم.
وي گفت: سياست کليدي ما اين است که مردم از معافيت‌ها و امتيازات مالياتي که قانون براي آنها مشخص کرده، اطلاع پيدا کنند. رئيس سازمان امور مالياتي افزود: ظرفيت مالياتي در کشور بالاست و اگر بخواهيم آنها را به فعليت درآوريم، لزومي‌ندارد ماليات افرادي که ماليات خود را پرداخت مي‌کنند افزايش دهيم. وي بيان کرد: تلاش مي‌کنيم سازمان امور مالياتي، سازماني سالم و چابک باشد، هيات‌هاي حل اختلاف مالياتي بايد در مدت زماني کوتاه انجام شود و اراده ما بر اين است که حتما قاضي در جلسات حضور داشته باشد.
تقوي نژاد خواهان اين شد جلساتي که بدون حضور قاضي تشکيل مي‌شود مجددا برگزار شود و گفت: در جلساتي که با دادستان کل کشور داشتيم خواهش کردم به قضات تاکيد شود در اين موضوعات، مستقل باشند.
وي گفت: بايد از موديان حمايت کنيم تا به کسي فشار نيايد و اکنون که فصل بخشودگي‌هاست بايد از اين فرصت استفاده شود.
رئيس سازمان امور مالياتي درباره استفاده موديان از معافيت‌ها و امتيازات گفت: شرط برخورداري از امتيازات اين است که حتما اظهارنامه ارسال شده باشد. وي تصريح کرد: به دنبال اين هستيم راهکاري براي مواردي که غير عمد اظهارنامه ارسال نشده پيدا کنيم. وي در خصوص تهاتر بدهي‌هاي مالياتي گفت: با توجه به اختياراتي که مجلس داده است چنانچه بدهي قطعي دولت به اقشار مختلف به تاييد وزارتخانه مربوط رسيده و در دفتر وزارت اقتصاد ثبت شود، مي‌تواند با بدهي‌هاي دولت تهاتر شود. تقوي نژاد با اشاره به هفت هزار بنگاهي که قرار بود تسهيلات رونق توليد بگيرند گفت: بدهي قطعي شده آنها به صورت پلکاني تقسيط شده است.

افزايش 6/22 درصدي درآمدهاي مالياتي در سال 96
يس کميسيون تلفيق لايحه بودجه 96 از مصوبه روز يکشنبه اين کميسيون براي رشد 22.6 درصدي درآمدهاي مالياتي خبر داد. به گزارش ايسنا،‌هادي قوامي‌، اظهار کرد: کميسيون تلفيق لايحه بودجه 96 در اين جلسه وارد بررسي جزئيات لايحه بودجه در بخش درآمدي شد و بخش‌هايي از درآمدهاي مالياتي را به تصويب رساند. وي افزود: در جلسه صبح يکشنبه کميسيون تلفيق اين سوال مطرح شد که رشد 22.6 درصدي درآمدهاي مالياتي در بودجه 96 نسبت به عملکرد سال 95 بر چه پايه‌اي بوده و دولت هم دفاع کرد که اين رشد بر اساس ميانگين برنامه پنج‌ساله پنجم، توجه به پوشش مالياتي، رشد اقتصادي و تورم بوده است. البته ما دوباره سوالي مطرح کرديم که رشد عملکرد درآمدهاي مالياتي در سال 95 نسبت به عملکرد سال 94 و آنچه در طول برنامه پنجم وصول شده و رشد پيدا کرده مربوط به پوشش مالياتي نبوده بلکه مربوط به تورم بوده و متناسب با تورم ماليات هم 15 درصد رشد داشته است. در واقع پوشش مالياتي به اين معنا که پايه‌هاي مالياتي را گسترش دهند و کساني که ماليات نمي‌دهند را در طول مالياتي قرار دهند نبوده است. نماينده مردم اسفراين در مجلس ادامه داد: ما پيشنهادي داريم که دولت را موظف مي‌کند در سال 96 هر سه ماه يکبار گزارشي به کميسيون اقتصادي مجلس دهد که مشخص مي‌کند چقدر از افزايش درآمدهاي مالياتي مربوط به پوشش مالياتي است. وي با اشاره به تصويب کليات بخش درآمدهاي مالياتي در بودجه 96 در جلسه صبح امروز کميسيون تلفيق، اضافه کرد: البته چند بند از بخش مربوط به درآمدهاي مالياتي نيز مراعا ماند که در تبصره‌ها بررسي مي‌شود مثل ماليات مشاغل. آنچه دولت در بودجه 96 پيش‌بيني کرده 5 هزارو 400 ميليارد تومان است که نسبت به سال 95،‌ 20 درصد رشد داشته است اما به اعتقاد ما اين رشد زياد است و به اصناف و مشاغل خصوصي فشار وارد مي‌کند، لذا پيشنهاد تعديل آن را داريم.

نشست تخصصي تحليل بازار مشتقه بورس کالاي ايران
مرکز مالي ايران سومين نشست از نشست‌هاي تخصصي مشتقات را 26 دي‌ماه برگزار مي‌کند. به گزارش روابط ‌عمومي‌مرکز مالي ايران، در اين نشست عليرضا ناصرپور، مدير توسعه بازار مشتقه شرکت بورس کالاي ايران درباره فعاليت‌هاي بورس کالا در حوزه‌هاي قراردادهاي آتي و قراردادهاي اختيار معامله سخنراني مي‌کند. حضور در اين نشست براي مديران و کارشناسان ارکان بازار سرمايه، شرکت‌هاي کارگزاري‌، تامين سرمايه، سرمايه‌گذاري، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، کليه بانک و بيمه‌ها، فعالان بازار سرمايه و دانشجويان رشته‌هاي مرتبط سودمند است. سومين نشست تخصصي مشتقه ساعت 15در شرکت بورس کالاي ايران برگزار مي‌شود. اين نشست به صورت رايگان برگزار مي‌شود اما به دليل محدوديت ظرفيت علاقه‌مندان بايستي در اسرع‌ وقت براي ثبت‌نام با شماره تلفن 02166724343 تماس بگيرند.