اگرچه ميزان اشتغالزايي در ماه دسامبر کم بوده است اما درآمدها افزايش داشتند امري که تصويري ناواضح از اقتصاد را نشان مي‌دهد.
به گزارش وال استريت ژورنال اشتغالزايي در ماه گذشته رشدي نداشته است اما کارمندان و کارگران پس از مدتها انتظار با افزايش درآمد روبرو شدند که نشانه خوبي از بهبود بازار کار از هفت سال گذشته تاکنون است و به نفع خانوارهاي آمريکايي خواهد بود.درآمدهاي مشاغلي غيراز شاخه کشاورزي در ماه دسامبر افزايش داشته
 است.
براساس آمار بازارکار نرخ بيکاري به 4.7 درصد رسيده است اما در اواخر سال 2016 به پايين‌ترين سطح خود رسيده است.افزايش درآمد 2.9 درصد بوده است. بهترين ميزان افزايش درآمد در آمريکا سال 2009 است. طبق اين گزارش دونالد ترامپ اقتصادي ثابت را به ارث برده است که در مسيري خاص قراردارد.در حاليکه درآمدها بهبود يافته‌اما رشد اقتصادي کم بوده است. دولت اوباما در سال گذشته ميلادي 2.2 ميليون شغل ايجاد کرده است. دونالد ترامپ در جريان کمپين انتخاباتي خود همواره اين آمار را
ساختگي مي‌خواند.

بحران در بخش نيروي انساني سازمان خدمات ملي بهداشت باعث انتقاد و اعمال فشار به ترزا مي‌نخست وزير انگليس شده است.
به گزارش گاردين، هشدار نسبت به بسته شدن بيمارستان‌ها به دليل مشکلات مالي افزايش يافته است. حزب کارگر و ليبرال دموکرات به برنامه‌هاي دولت معترضند. سازمان صليب سرخ انگليس هشدار داد بخش خدمات بهداشتي و پزشکي انگليس با «بحران نيروي کار» مواجه شده است. سرويس سلامت همگاني انگليس موسوم به ان اچ اس، با «بحران نيروي انساني» مواجه شده است زيرا بيمارستان‌ها و سرويس‌هاي آمبولانس اين کشور در تلاش براي پاسخ گويي به در خواست‌هاي فزآينده مي‌باشند. اين موضوع پس از جان باختن دو بيمار پس از انتظار طولاني در راهروهاي بيمارستان مطرح شده است. مسئولان پزشکان اعلام کردند بيماران بيشتري ممکن است به سبب آشوب‌هاي موجود در ان اچ اس جان خود را از دست بدهند. جان باختن اين افراد سبب بروز ادعاهايي در اين باره شد که سرويس سلامت همگاني انگليس «از هم فروپاشيده است» و انتظار طولاني براي مداوا، کمبود شديد تخت‌هاي بيمارستاني و کمبود پرسنل سبب به وجود آمدن شرايطي شده است که پزشکان انگليسي آن را «بيچارگي بيش از اندازه بيماران» توصيف مي‌کنند.

اقتصاد و سیاست آنکارا در معرض آسیب‌های جدی است
گروه بين الملل: نشريه فارين پاليسي ترکيه را به عنوان دومين منطقه خطرناک جهان در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد.بر اساس اين مقاله ترکيه در رديف دوم اين ۱۰ منطقه خطرناک جهان قرار دارد.
درحاليکه دولت اردوغان در تلاش براي بازگشت به قدرت دوران طلايي خود است و به سرکوب مخالفان ادامه مي‌دهد حملات تروريستي در اين کشور باعث شده تا ترکيه روبه انزوا برود.
کاهش قدرت ترکيه با درگيريهاي داخلي و خارجي
طبق گزارش فارن پاليسي اسامي‌ده نقطه خطرناک جهان به ترتيب : سوريه / عراق ، ترکيه ، يمن، منطقه صحراي بزرگ آفريقا و حوزه رود چاد، جمهوري دموکراتيک کنگو، سودان جنوبي، افغانستان، ميانمار، اوکراين، مکزيک بوده‌اند. تحليل‌هاي عميق و اساسي در خصوص اين که چرا در اين مناطق درگيري به وجود آمده صورت گرفته است که يکي از اين تحليل‌ها اشاره به گسترش ابعاد جنگ داخلي سوريه به تمام جهان است. در بخش مربوط به ترکيه ذکر شده: درگيري‌هاي به وجود آمده از ۱۵ جولاي ۲۰۱۶ (کودتاي نافرجام در ترکيه) ۳۵۰ هزار نفر را تحت تاثير قرار داده است. در حين درگيري‌هايي که ميان نيروهاي حکومتي و نيروهاي پ‌ک‌ک در جريان بود، رخ دادن کودتاي نافرجام در اين کشور باعث اخراج ۱۰۰ هزار نفر از کار شد و بحث‌ها در خصوص سيستم رياست‌جمهوري در ترکيه به اين تنش‌ها افزود. روي گرداني ترکيه از آمريکا و نزديک شدن اين کشور به روسيه نيز از اين تنش‌ها کم نکرد. صنعت گردشگري ترکيه در سالهاي اخير به دليل ناآراميها در کشور همسايه، سوريه و درگيريها با پ ک ک شاهد رکود کم سابقه اي بوده است. کشوري که زماني ششمين مقصد محبوب گردشگران بود، مدتي است که براي جذب گردشگران دچار مشکل جدي شده است. صنعت گردشگري حدود ۵ درصد توليد ناخالص داخلي ترکيه را تامين مي‌کند و براي حدود ۸ درصد نيروي کار اين کشور شغل فراهم کرده است. اين امر بر کاهش ارزش لير ترکيه و ضعف اقتصادي تاثير گذار بوده است.
بازگشت به سوي شرق
نخست‌وزير ترکيه در ديدار با رئيس‌جمهور عراق بر لزوم همکاري دو کشور جهت ازبين بردن تروريسم تأکيد کرد.به گزارش اسکاي نيوز، هدف از سفر دو روزه ييلديريم به عراق مهار کردن تنش‌هاي ميان دو کشور به دليل حضور نيروهاي ترکيه در شمال عراق است. ييلديريم نيز از پيروزي‌هاي بزرگي که نيروهاي عراقي در جنگ عليه داعش کسب کرده‌اند، ابراز خرسندي کرد و گفت: اين پيروزي‌ها براي از بين بردن نهايي تروريسم در منطقه مهم هستند. بايد جهان را از شر تروريست‌ها رها کرد. ييلديريم پس از ديدار با مقامات عراقي راهي اربيل شد تا با مقامات اقليم کردستان نيز ديدار کند. دراين ميان نعمان کورتولموش معاون نخست وزير ترکيه به اشتباه بودن سياست‌هاي آنکارا در قبال سوريه اذعان کرد. تلاش اردوغان براي برقراري نظام رياستي در ترکيه، به حاشيه راندن مخالفان، تنش در روابط با کردها و آمريکا مسائلي هستند که آينده‌امنيتي ملي ترکيه و حکومت رجب طيب اردوغان را با تهديد روبرو خواهد کرد. ترکيه که در حال حرکت به سوي نظام رياستي است طرف‌هاي مخالف را به حاشيه مي‌راند. مخالفان هم هشدار داده‌اند که اين تصميم نظام براي ثبات داخلي خطرناک است. اين تصميم براي ثبات داخلي و وحدت سرزميني ترکيه آثار منفي به دنبال خواهد داشت. همچنين تحولاتي مانند ائتلاف منطقه اي و نزديک شدن ترکيه به ايران و روسيه شکاف را در روابط ميان ترکيه و واشنگتن افزايش خواهد داد اردوغان نمي‌تواند به طور کامل به ويژه درباره مساله کردها در برابر ديکته‌هاي آمريکا تسليم شود.
او کردها را تهديدي براي امنيت ملي ترکيه به شمار مي‌آورد. از اين رو، اردوغان پس از تلاش‌هاي نافرجام براي کودتا در ترکيه و متهم کردن آمريکا در اين زمينه، تلاش کرد با روسيه روابط برقرار کند تا وضعيت اقتصادي را بهبود بخشد و از برگ برنده روابط با روسيه و ايران در برابر غرب و به ويژه‌امريکا استفاده کند. در حالي که اروغان منتظر مشخص شدن سياست‌هاي دونالد ترامپ رئيس جمهوري جديد آمريکا است. او هرگز از برگ برنده روابط با روسيه براي وارد کردن فشار به‌امريکا چشم پوشي نخواهد کرد.اما در اين شرايط ترکيه هزينه بالايي را خواهد پرداخت.

شبکه الجزيره فايل‌هاي ويدئويي در اختيار دارد که نشان مي‌دهد ديپلمات‌هاي رژيم صهيونيستي در لندن تلاش‌ مي‌کنند سياست مداران انگليسي که آنها را غير همسو با تل‌آويو مي‌دانند، برکنار کنند. الجزيره در اين رابطه به مدت شش ماه از يک ديپلمات رژيم صهيونيستي فايل‌هاي تصويري جمع‌آوري کرده است.
به گزارش شبکه الجزيره، فايل‌هاي تصويري که به دست آمده‌اند، نشان مي‌دهد که اين ديپلمات اسرائيلي به کمک رابرت‌هالفون، معاون آموزشي وزير کشور انگليسي در تلاش است تا آلن دانکن، از اعضاي ديگر حزب محافظه کار و وزير مشاور در امور خارجه برکنار کند.
آلن دانکن به انتقاد از ساخت شهرک‌هاي يهودي نشين اسرائيل در کرانه باختري معروف است.الجزيره مي‌گويد هفته آتي فيلم مستندي چهار بخشي را پيرامون اين افشاگري منتشر مي‌کند. روزنامه‌هاي "ميل آن ساندي" و گاردين و پايگاه "ميدل ايست آي" بخشي از اين فايل‌هاي ضبط شده را از شبکه الجزيره به دست آورده‌اند و ديروز گزارش‌هاي ويژه‌اي در خصوص اين مساله منتشر کردند.در همين حال، سفارت رژيم اشغالگر صهيونيستي به دليل اين ويدئو عذرخواهي کرده است.
سردبير ميدل ايست آي در خصوص اين مساله نوشته است: افشا شدن فايل‌هاي محرمانه نفوذ اسرائيل در داخل حزب محافظه کار حاکم در انگليس را برملا مي‌کند. جاسوسان اسرائيلي برکناري وزير مشاور در امور خارجه را مورد بررسي قرار مي‌دهند و به واداشتن نمايندگان جهت مطرح کردن سوالاتي از نخست وزير افتخار مي‌کنند. روزنامه ميل آن ساندي نيز مقاله‌ مهمي‌را از يک وزير سابق در راستاي رسوايي لابي صهيونيستي منتشر و اعلام کرد: زمان آن فرارسيده است که اين مشکل که اسرائيل سياستمداران انگليس را خريده، پايان يابد.

محمد البرادعي، رئيس پيشين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌اعلام کرد که فعاليت‌هاي سياسي خود در مصر را بعد از سه سال وقفه، ازسر خواهد گرفت.
به گزارش سايت ارم نيوز، محمد البرادعي، ديپلمات و سياستمدار سرشناس مصري در مصاحبه با شبکه ماهواره‌اي "العربي" که بخش اول آن منتشر شده، گفت: من بعد از 12 سال فعاليت در آژانس بين المللي انرژي اتمي‌و چهار سال فعاليت در داخل مصر، براي سه سال کار را کنار گذاشتم.وي گفت: در طول آن 16 سال سختي که سپري کردم دائما تلاش کردم تا بگويم يکديگر را نکشيد و با هم همزيستي مسالمت‌آميز داشته باشيد.البرادعي که در سال 2013 معاون عدلي منصور، رئيس‌جمهور موقت مصر بود و در جريان کشتار اخوان المسلمين توسط ارتش از سمتش کناره‌گيري کرد.او درباره دور شدن از فعاليت سياسي طي سال‌هاي اخير گفت: من از فعاليت‌هايم دوري گزيدم تا به ديگران فرصت دهم. من بسيار ناراحت بودم چراکه حرف‌هايم درست بود.البرادعي با روي کار آمدن ژنرال سيسي به عنوان رئيس جمهور مصر و بسته شدن فضاي سياسي اين کشور به ويژه در دوران سرکوب اخوان المسلمين، از سياست دوري گزيد.وي درباره حضورش در رسانه‌ها و بازگشت به فعاليت‌هاي سياسي گفت: اکنون بايد هر کسي با مهارتي که دارد کمک و صحبت کند. اوضاع مصر و جهان عرب تنها با توافق و تفاهم حل مي‌شود.گفته مي‌شود البرادعي که دريافت جايزه صلح نوبل 2005 را نيز در کارنامه دارد، خود را براي رقابت‌هاي انتخاباتي مصر آمده مي‌کند. در صورت صحت اين امر، او اصلي‌ترين رقيب ژنرال سيسي خواهد بود.اين نخستين مصاحبه البرادعي با يک رسانه عربي از سه سال پيش تاکنون است. وي در چهار بخش ديگر اين مصاحبه درباره ديدگاهش براي آينده مصر و بحران‌هاي جهان عرب از جمله سوريه و فلسطين صحبت خواهد کرد.

همزمان با انتقاد دونالد ترامپ از سياستهاي اقتصادي چين، داماد رئيس‌جمهوري منتخب آمريکا در جلسه‌اي با بزرگترين سرمايه‌گذاران چيني در نيويورک شرکت کرد.
به گزارش روزنامه نيويورک تايمز، 16 نوامبر جرد کوشنر، داماد ترامپ تنها چند روز پس از انتخاب وي به عنوان رئيس‌جمهوري جديد آمريکا جلسه‌اي را با گروهي از بزرگترين تجار چيني برگزار کرد.نکته جالب در اين بين شعارهاي تبليغاتي ترامپ در آستانه انتخابات عليه سياستهاي چين و وعده بازنگري در روابط اقتصادي با پکن بود.اين درحالي است که در آن روز وو شيائوهي، رئيس شرکتهاي والدورف و شرکت بيمه آنبانگ با سرمايه 285 ميليارد دلاري درحال توافق بر سر يک سرمايه‌گذاري مشترک با داماد ترامپ و يکي از نزديکترين مشاوران وي در منهتن بود.هدف از اين همکاري به نظر بازسازي خيابان پنجم 666 است که نگين امپراطوري املاک کوشنر به شمار مي‌رود. آنبانگ که داراي روابط نزديکي با دولت چين است شاهد کاهش سرعت معاملات املاک خود در آمريکا در دوره رياست جمهوري اوباما بود که علت آن خطرات امنيت ملي ناشي از سرمايه‌گذاري خارجي اعلام شده بود.اما اکنون اوضاع تا اندازه‌ زيادي تغيير کرده است. برخلاف سازمان ترامپ که تمرکز خود را از خريد و فروش به سمت برندسازي نام ترامپ تغيير داد، خانواده کوشنر يکي از بزرگترين سرمايه‌گذاران بخش املاک در نيويورک به شمار مي‌رود.البته در توجيه اين مذاکرات ريسا هلر، سخنگوي کوشنر اعلام کرد اين گفتگو که پيش از اين گزارش نشده بود قبل از پيروزي ترامپ و حدود 6 ماه پيش آغاز شده بود. «جرد کوشنر» داماد «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري منتخب آمريکا و يکي از مشاوران نزديک وي، گام‌هايي براي فاصله گرفتن از مسئوليت تجارت املاک در نيويورک خود برداشته است. موضوعي که نشانگر نزديکي هرچه بيشتر به اتخاذ سمتي در کابينه جديد است.

افزايش مرگ و مير در سرماي اروپا
با گسترش موج سرما در قاره اروپا در روزهاي اخير 10 نفر جان خود را در لهستان از دست دادند، مردي در بلژيک و تعدادي بي خانمان در ايتاليا نيز براثر سرماي شديد جان خود را ازدست دادند. اغلب قربانيان سرماي گزنده در زمستان زيباي اروپا بي خانمانان بي سرپناه هستند. کاهش شديد دماي هوا در اروپا، ادامه سفر را براي پناهجوياني که رهسپار اروپاي شمالي و غربي هستند بسيار سخت کرده است.دما در برخي از مناطق بالکان به منهاي ۲۷ درجه سانتي گراد رسيده است و در چنين شرايطي تنها پتو، کلاه و گاه يک سوپ داغ، محافظ پناهجوياني است که خارج از اردوگاههاي رسمي‌به سر مي‌برند.در بلغارستان دو پناهجوي عراقي در اثر سرماي منهاي ۲۰ درجه جان باختند. بدن يخ زده آنها روز جمعه توسط روستائيان در جنگلي در نزديکي مرز ترکيه يافت شد.در شمال يونان نيز روز سه شنبه، بدن بي جان يک مهاجر ۲۰ ساله افغان پيدا شد.وضعيت اسکان پناهجويان در جزاير يوناني نيز اسفناک گزارش مي‌شود. آدريان ادواردز، سخنگوي کميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل با هشدار درباره سرماي هوا، خواهان سرعت بخشيدن به انتقال پناهجويان از جزاير يونان به سرزمين اصلي اين کشور يا ديگر کشورهاي اروپايي شد. او از کشورهاي عضو اتحاديه اروپا خواست به تعهداتشان پايبند بمانند.

انفجار در شرق بغداد با ۶۳ کشته و زخمي
 يک منبع پليس عراق از انفجار خودروي بمب‌گذاري شده در شرق بغداد خبر داد. گروه تروريستي داعش در بيانيه‌اي مسئوليت اين انفجار را برعهده گرفت.به گزارش سايت شبکه سومريه نيوز، اين انفجار خودروي بمب‌گذاري شده ديروز در منطقه جميله در شرق بغداد رخ داده و اسکاي نيوز اعلام کرد، ۱۳ تن در اين انفجار کشته و ۵۰ تن زخمي‌شدند.نيروهاي امنيتي محل انفجار را محاصره کرده و تدابير امنيتي در اين منطقه اتخاذ شده است.همچنين گروه تروريستي داعش مسئوليت اين انفجار را برعهده گرفت.اخيرا نيز انفجار ديگري در منطقه العبيدي در شرق بغداد رخ داده بود.

تاکيد ژاپن در تقويت فعاليت اقتصادي با روسيه
نخست وزير ژاپن در مصاحبه‌اي تاکيد کرد، فعاليت اقتصادي مشترک روسيه-ژاپن در جزاير مورد مناقشه کوريل به دستيابي به يک معاهده صلح بين دو کشور کمک خواهد کرد.به گزارش اسپوتنيک، شينزو آبه، نخست وزير ژاپن در مصاحبه‌اي که  دیروز منتشر شد، گفت، فعاليت اقتصادي مشترک روسيه و ژاپن در جزاير مورد مناقشه کوريل جنوبي مي‌تواند به رسيدن به يک معاهده صلح ميان دو کشور کمک کند.وي در اين مصاحبه که با شبکه تلويزيوني "ان.اچ.کي" انجام شد گفت: مطمئنا، اين مي‌تواند امتياز بزرگي براي دستيابي به يک معاهده صلح محسوب شود.در ماه دسامبر گذشته ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه به ژاپن سفر و با شينزو آبه ديدار کرد. در نتيجه اين سفر دو طرف توافق کردند تا فعاليت‌هاي اقتصادي مشترکي در جزاير کوريل آغاز کنند که در نتيجه آن فضاي مثبتي براي مذاکرات بر سر معاهده صلح ميان دو کشور به وجود آيد.مسکو و توکيو هرگز بعد از پايان جنگ جهاني دوم تا کنون به دليل اختلاف بر سر جزاير مورد مناقشه کوريل که در ژاپن "سرزمين‌هاي شمالي" نام دارند، معاهده صلح امضا نکرده‌اند.

کره شمالي آماده آزمايشات تازه هسته اي
خبرگزاري يونهاپ به نقل از ديپلمات پيشين کره‌شمالي که در لندن مشغول به کار بوده و سپس به کره‌جنوبي گريخته است، گزارش داد که رهبري کره‌شمالي اهدافي براي توسعه موشک‌هاي بين‌ قاره‌اي با قابليت حمل کلاهک‌هاي هسته‌اي تا پايان سال ۲۰۱۷ و آغاز سال ۲۰۱۸ تعيين کرده است.وي گفت: «کره‌شمالي با در نظر گرفتن تغييرات به وجود آمده در آمريکا و کره‌جنوبي، اهدافي براي توسعه کلاهک‌هاي هسته‌اي کوچک که بر روي موشک‌ها قرار گرفته و به‌امريکا برسد، دارند. اين اهداف قرار است تا اواخر سال ۲۰۱۷ يا ۲۰۱۸ اجرايي شوند.»در عين حال، خبرگزاري رسمي‌کره‌شمالي در تاريخ پنجم ژانويه گزارش داد مراحل آماده‌سازي براي آزمايش موشک‌هاي بالستيک بين‌قاره‌اي در کره‌شمالي در حال اتمام است.کيم جونگ اون» رهبر کره‌شمالي در پيام سال نو ميلادي خود به مردم گفت که «کره‌شمالي در صورت عدم توقف سياست‌هاي خصمانه‌امريکا در قبال اين کشور، پتانسيل‌هاي نظامي‌خود را تقويت خواهد کرد.»وي تاکيد کرد که تعهد رهبري اين کشور به‌ايده «توسعه همزمان اقتصاد و تقويت پتانسيل‌هاي بازدارنده اتمي» همچنان به قوت خود باقي است. اون در اين سخنان، کره‌شمالي را «يک قدرت اتمي‌در شرق» ‌خوانده است. مصوبه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل، کره‌شمالي را از آزمايش موشک‌هاي بالستيک منع کرده است. پيونگ‌يانگ بر پايه اصل دفاع از خود در قبال سياست‌هاي خصمانه واشنگتن، اين اسناد سازمان ملل را به رسميت نمي‌شناسد.

26 هزار بمب آمريکا در هفت کشور جهان
براساس نتايج يک آمار، آمريکا در سال 2016 حدود 26 هزار بمب در خاک هفت کشور دنيا ريخته است. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، براساس نتايج يک آمار آمريکا در سال 2016 حدود 26 هزار بمب در خاک هفت کشور دنيا ريخته است. ميکا زينکو کارشناس آمريکايي ­اين بررسي را انجام داده و آن را در پايگاه اينترنتي ­موسوم به " شوراي روابط بين المللي منتشر کرده است. اين بررسي نشان مي‌دهد آمريکا 12192 بمب در سوريه، 12095 بمب در عراق، 1337 بمب در افغانستان، 496 بمب در ليبي، 43 بمب در يمن، 12 بمب در سومالي و سه بمب در پاکستان ريخته است.از سوي ديگر ائتلاف بين المللي مبارزه با داعش که آن را آمريکا فرماندهي مي‌کند در بيانيه اي که در ماه دسامبر صادر کرد، اذعان کرد در حملات هوايي اين ائتلاف 173 غيرنظامي‌کشته شده‌اند.