دستاورد ديگري از برجام رقم خورد
دششمين کميسيون مشترک اجراي برجام با حضور نمايندگان ايران و 1+5 در هتل کوبورگ وين برگزار شد.به گزارش ايرنا اين نشست به درخواست محمدجواد ظريف وزير امور خارجه و به منظور بررسي بدعهدي‌هاي آمريکا و تمديد قانون موسوم به ايسا، برگزار شد.
 رياست هيات 1+5 در کميسيون مشترک به عهده هلگا اشميد است و رياست طرف ايراني را سيد عباس عراقچي به عهده دارد. پيش از اين نشست، سيدعباس عراقچي و مجيد تحت روانچي با هلگا اشميد معاون هماهنگ کننده سياست خارجي اتحاديه اروپا دو بار در ساعات 9 و 11 به وقت محلي ديدار و گفت و گو کردند. نشست کارگروه اجرايي کردن لغو تحريم‌ها نيز با حضور هيات‌هاي کارشناسي از ايران و آمريکا در وين برگزار شد.در گفت وگوهاي کارشناسي در قالب «کارگروه اجرايي کردن لغو تحريمها»، اسماعيل بقايي دبير ستاد پيگيري اجراي برجام در وزارت امور خارجه رياست هيات کارشناسان ايران را به عهده داشت. همچنين هيات کارشناسي ايران به طور جداگانه ديدارهايي با هيات‌هاي چين، روسيه و ايالات متحده داشت. سيد عباس عراقچي رييس ستاد پيگيري اجراي برجام و رييس هيئت مذاکره کننده ايراني با تاکيد بر اينکه تمديد قانون ايسا نقض برجام است، گفت: تحمل نخواهيم کرد کشوري به بهانه‌هاي مختلف تعهدات خود را زير پا بگذارد.وي دستور رييس جمهوري براي طراحي پيشرانه‌هاي اتمي‌و فعال کردن سازوکار سياسي و حقوقي پيش بيني شده در داخل برجام را واکنش ايران به بدعهدي‌هاي آمريکايي‌ها در قبال برجام عنوان کرد.
برجام به شکلي بسيار موثر در حال اجراست
با وجود آنکه هنوز انتقادهايي به اجرايي نشدن برجام وجود دارد، نماينده دائم روسيه در سازمان‌هاي بين المللي با بيان اينکه هيچ کس نمي‌داند موضع رئيس جمهور منتخب آمريکا در قبال توافق هسته‌اي چيست، گفت: ايران و 1+5 روي اجراي توافق تمرکز کرده‌اند.به گزارش ايسنا، ولاديمير ورونکوف در گفت‌وگو با خبرگزاري تاس با اشاره به ديدار معاونان ايران و گروه 1+5 در دهم ژانويه در وين براي بررسي اجراي برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: نتايج اجراي برجام گزارش خواهد شد و مسائل کنوني مربوط به اجراي توافق نيز در اين نشست بررسي مي‌شود.ورونکوف درباره اقدام واشنگتن براي تمديد تحريم‌هاي ايران براي يک دوره ده ساله ديگر گفت که تهران و واشنگتن همچنان درباره اين مساله رايزني خواهند کرد. روسيه توافق هسته‌اي را سندي براي حفظ ثبات در ابعاد جهاني‌اش مي‌داند و بر اين باور است که تمديد اين تحريم‌ها تاثيري بر اجراي برجام نخواهد داشت.وي ادامه داد: اين سند خود به شکلي موثر نشان داد که چرا ما نمي‌خواهيم شاهد بروز هيچ گونه مشکلي در ارتباط با اجراي برنامه جامع اقدام مشترک باشيم.وي درباره موضع دونالد ترامپ رئيس جمهور منتخب آمريکا در قبال برجام که در دوران رقابت‌هاي انتخاباتي گفته بود اين توافق را پاره خواهد کرد، تصريح کرد: در حال حاضر هيچ کس درباره موضع سياسي رئيس جمهور منتخب نمي‌داند. کارزار انتخاباتي يک چيز است و وقتي عرصه جديد آغاز و وي وارد دفتر کارش مي‌شود چيز ديگري است. در اين زمان وي فرصت خواهد داشت تا نگاه دوباره‌اي به اين سند بيندازد، اجراي آن را بررسي و موضع آينده خود در قبال توافق را پيدا کند.اين ديپلمات روس افزود: ارزيابي ما اين است که طرف آمريکايي به طور دقيق اجراي توافق را بررسي خواهد کرد.
ايران اورانيوم طبيعي دريافت خواهد کرد
اين در حالي است که خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از دو مقام ارشد گزارش داد: گروه ۱+۵ با انتقال حجم بزرگي از اورانيوم طبيعي به ايران پس از خروج ده‌ها تن آب سنگين از اين کشور موافقت کرده است.اين ديپلمات‌ها که به دليل حساسيت موضوع خواستند نامشان فاش نشود، گفته‌اند که اين توافق بدين معني است که ۱۱۶ متريک تن (حدود ۱۳ تن) اورانيوم طبيعي از روسيه به ايران منتقل خواهد شد.اورانيوم طبيعي مي‌تواند در سطوح مختلف غني‌سازي شود و مورد استفاده قرار گيرد. ايران که سال گذشته با گروه ۱+۵ به يک توافق هسته‌اي دست يافت، اين حجم اورانيوم را براي اهداف صلح‌آميز استفاده خواهد کرد. بر اساس اين توافق که در ژانويه ۲۰۱۶ به اجرا درآمد، ايران در ازاء محدوديت برنامه هسته‌اي‌اش از لغو تحريم‌هاي بين‌المللي برخوردار شده است.
نگراني از نقض محدوديت‌هاي تسليحاتي
در همين رابطه رويترز در گزارشي مدعي شد: دبيرکل پيشين سازمان ملل پيش از پايان دوره رياستش بر اين سازمان در گزارش دوسالانه‌اش درباره نقض محدوديت‌هاي تسليحاتي از سوي ايران ابراز نگراني کرده است. به گزارش ايسنا، رويترز مدعي است که به گزارش دوسالانه بان‌کي‌مون دبيرکل پيشين سازمان ملل که در اختيار شوراي امنيت قرار گرفته، دسترسي پيدا کرده است و وي در گزارش خود نسبت به نقض محدوديت‌هاي تسليحاتي از سوي ايران ابراز نگراني کرده است.
.دومين گزارش دوسالانه دبير کل پيشين سازمان ملل در 30 دسامبر 2016 به شوراي امنيت ارائه شده و قرار است روز 18 ژانويه توسط 15 عضو شوراي امنيت مورد بررسي قرار گيرد که شامل ادعاي فرانسه مبني بر توقيف يک محموله تسليحاتي در شمال اقيانوس هند در ماه مارس 2016 است که پاريس در آن زمان مدعي شده بود اين محموله متعلق به ايران بوده و احتمالا براي سومالي و يمن ارسال شده است.به گزارش رويترز، اغلب تحريم‌هاي سازمان ملل سال گذشته پس از اجرايي شدن توافق ايران و گروه موسوم به 1+5 شامل آمريکا، روسيه، چين، انگليس، فرانسه، آلمان در ازاء محدوديت برنامه هسته‌اي ايران لغو شد اما ايران همچنان با يک سري محدوديت‌هاي تسليحاتي مواجه است.بان‌کي‌مون تنها يک روز پيش از ترک سمتش و روي کار آمدن آنتونيو گوترش، دبير کل جديدسازمان ملل اين گزارش محرمانه را در اختيار شواري امنيت قرار داده است.بنابرقطعنامه 2231 شوراي امنيت که در آن توافق ايران و گروه 1+5 موردتاييد قرار گرفته است، دبيرکل موظف است هر شش ماه يک بار گزارشي درباره هرگونه نقض تحريم‌هاي باقي‌مانده عليه ايران ارائه دهد.بان‌کي‌مون در اولين گزارش خود نوشته است: از 16 ژانويه 2016 تاکنون من هيچ گزارشي مبني بر تامين، خريد، انتقال يا صادرات آيتم‌هاي مرتبط هسته‌اي به جمهوري اسلامي‌ايران که مي‌تواند نقض قطعنامه باشد، دريافت نکرده‌ام.دبيرکل پيشين سازمان ملل همچنين در گزارش ماه ژانويه خود به انجام آزمايش‌هاي موشکي بالستيک در ايران اشاره کرده و آن را مغاير با روح توافق هسته‌اي دانسته و گفته بود که شوراي امنيت بايد درباره اينکه ممکن است قطعنامه‌اي نقض شده باشد، تصميم ‌گيري کند. بان‌کي‌مون در گزارش 30 دسامبر خود آورده است که از ژوئيه تاکنون هيچ اطلاعاتي درباره فعاليت ايران در زمينه موشک‌هاي بالستيک يا نقل و انتقالات مربوط به موشک‌هاي بالستيک در ايران دريافت نکرده است.
تحريريه واشنگتن پست
ونزوئلا زماني ثروتمندترين کشور آمريکاي لاتين بود حال با آزمايشي ناخواسته درباره تحمل اين کشور دربرابر فشارهاي سياسي و اقتصادي روبروست که يک مرحله با هرج ومرج فاصله دارد. اخيرا نقطه تحمل 31 ميليون نفر جمعيت اين کشور به جوش رسيد. ونزوئلا سالهاي زيادي با مشکل کمبود غذا و دارو و کالاهاي مصرفي و تورم سه رقمي‌روبرو بود. اين تورم باعث بي ارزش شدن واحد پولي اين کشور شده است. نيکولا مادورو نيز دستور جمع آوري 6 ميليارد اسکناس 100 بليواري را داده است. او همچنين مرز‌هاي ونزوئلا با کلمبيا و برزيل را بسته است. اين کشور با کمبود پول روبرو شده است به طور حتم مشکلي جدي در اقتصاد کلان باعث سقوط بليوار شده است. روبروشدن با اين مشکل از نظر مفهومي‌سخت نيست اما از نظر سياسي خطرناک است.سياست کاهش هزينه‌ها و افزايش درآمدها باعث تورم فوق العاده بالا و به چالش کشيدن محبوبيت دولت مي‌شود. در اقتصادي که 30 درصد از افراد حساب بانکي ندارند و بسياري از معاملات با پول نقد انجام ميشود مي‌تواند مشکلات جمع آوري بوليوار را تصور کرد. تقريبا يک شبه ميليون‌ها ونزوئلايي قدرت خريد خود را از دست دادند. نتيجه آن قابل پيشيني بود، آشوب در هشت شهر اين کشور. در يکي از شهرهاي شرقي 400 هزار نفر به فروشگاهها حمله کردند و سه نفر در درگيريها کشته شدند. دولت وعده پخش اسکناسهاي تازه را داده است.رئيس جمهور ونزوئلا تمام سعي خود را مي‌کند تا ايالات متحده را مقصر نشان دهد ، اما ونزوئلا ديگر به اين سخنان اعتقاد ندارد. براساس نظرسنجي که ماه گذشته منتشر شد تنها 1 درصد آمريکا را مقصر بحران مالي دانستند و 76 درصد مادورو را مسئول مي‌دانند. سه چهارم جمعيت ونزوئلا از مرگ کودکان به دليل کمبود غذا و دارو و 98 درصد گفته‌اند که قادر به پيدا کردن محصولات مورد نياز نيستند و تنها 19 درصد طرفدار دولت هستند. دولت مادورو نسبت به راي رفراندوم رياست جمهوري از سوي پارلمان امتناع مي‌کند امري که باعث عميقتر شدن اختلاف با مخالفان مي‌شود. نيروي ارتش ونزوئلا به طور گسترده با فساد از جمله قاچاق مواد مخدر ، مواد غذايي و دارو با مشکل روبرو شده است. فشارهاي بين المللي براي مذاکره ميان دولت و مخالفان افزايش يافته است. اما کشور انقلابي ونزوئلا به جاي تغيير سياست با فروپاشي نظم همراه شده که در دهه‌هاي گذشته‌امريکاي لاتين مشاهده نشده است.                                      ترجمه: فاطمه مهتدي
خانواده‌هاشمي‌از همراهي مردم تقدير کرد
خانواده مرحوم آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني در پيامي‌با تقدير از همراهي و حضور باشکوه مردم ايران در بدرقه پيکر رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اشاره به اين که‌هاشمي‌قوام نظام را در وحدتي حداکثري و بودن همه با هم مي‌دانست نوشت: امروز شاهد بوديم، همه با هم براي او آمدند.
خانواده‌هاشمي‌در پيام خود تصريح کرده‌است: زبان‌‌مان قاصر است از آنکه سپاس خود را از سيل الطاف مردم قدرشناس ايران، مسئولان نظام به ويژه رهبر انقلاب، مراجع عظام تقليد، علما و نخبگان، رهبران ساير اديان و مذاهب و مردم و مسئولان کشورهايي که با همدردي و همراهي تحمل اين ضايعه بزرگ را براي ما آسان‌تر ساخته‌اند اعلام کنيم. در بخشي از اين پيام آمده است: لحظه لحظه‌امروز در بدرقه شکوهمند و مردمي‌پدر در تاريخ اين سرزمين ثبت شد؛ وداع مردم با مردي که براي مردم زيست، براي مردم مجاهدت کرد و سرافرازي مردم را مي‌خواست و چه زيبا همين مردم سرافرازش کردند. تهران شاهد حضور بي‌نظير و خارج از شمار انسان‌هايي بود که به بدرقه بزرگمرد قرن ايران ‌زمين آمده بودند. امروز تنها وداع با‌هاشمي‌نبود؛ مردم با مظلوميت بهشتي، تفکر مطهري، آزادانديشي طالقاني و شجاعت و صلابت خميني کبير وداع کردند. خانواده‌هاشمي‌در بخش ديگري از پيام خود يادآور شده‌اند: امروز تجلي وفاي به وعده الهي بود، وعده‌اي که خداوند به بندگان صالحش در صبر و پايمردي و مجاهدت داد و امروز به بهترين شکل، آن را براي‌هاشمي‌محقق کرد. چشمان ظاهر‌هاشمي‌اگرچه‌امروز بسته بود اما ميليون‌ها چشم تر ديدند چگونه خدا به صبر او در برابر تيرهاي زهرآگين تخريب و تهمت، جزايي نيکو داد و به اين مجاهد نستوه آبرو بخشيد. در بخش ديگري از اين پيام آمده است: پدرمان فرزند قرآن بود و در آخرين فصل از عمر خود، از نصر الهي وعده مي‌داد و حضور مردم را منشأ و مظهر اين پيروزي مي‌دانست. و سرانجام مردم آمدند و چه باشکوه‌امدند؛ اذا جاء نصرالله والفتح و رأيت الناس يدخلون في دين الله افواجا.در اين پيام تاکيد شده است: عصاره عمر‌هاشمي، اعتدال و وحدت بود و رحلتش نمايشگاهي بي‌نظير از اثبات حقانيت اعتدال و ضرورت وحدت پديد آورد. همانگونه که در حياتش مردم‌مدار بود، رحلتش نيز مردم‌مدار شد. اين پيام تصريح مي‌کند:‌هاشمي‌مدافع مظلومين و دغدغه‌مند گشودن انسدادها در حيات جامعه بود، قوام نظام را در وحدتي حداکثري و بودن همه با هم مي‌دانست و امروز شاهد بوديم، همه با هم براي او آمدند. امروز احساس کرديم تنها ما در فراغ پدر ننشسته‌ايم که ميليون‌ها نفر براي رحلت پدري بي‌بديل به سوگ نشسته‌اند. اما چگونه مي‌توانيم‌هاشمي‌را زنده ندانيم در حالي که‌امتداد تفکر او را در چشمان غمگين و خيل انبوه بي‌شمار مردماني مي‌بينيم که مانند‌هاشمي‌مي‌انديشند و مانند او دغدغه سرافرازي ايران با اعتدال و آرامش را دارند. اين سرزمين، هرچند بزرگمردي نستوه را از دست داد که جلوتر از زمان خود بود و همواره به آينده مي‌انديشيد اما در مقابل، صاحب نسلي شده است که پاي در راه ساختن ايراني بهتر نهاده‌اند. امروز ايران فرزندي بزرگ، مردم پدري آينده‌نگر و رهبر انقلاب دلسوزترين رفيق خويش را از دست داده‌ است؛ اما همان گونه که لحظه لحظه حيات‌هاشمي‌راهگشاي کشور بود، وداع و بدرقه بي‌نظير مردم نيز مي‌تواند سرمايه‌اي بزرگ براي ايران و مبدأ بازگشت جامعه به مسير اعتدال و وحدت باشد.
فرماندهان عراقی می‌گویند، نیروهای مبارزه با تروریسم عراق پس از رسیدن به کرانه شرقی رود دجله در جنوب و نزدیک شدن به دانشگاه موصل در شمال بخش شرقی، اکنون راه زیادی تا آزادی کامل بخش شرقی این شهر ندارند.
به گزارش ایسنا، عبدالغنی الاسدی، فرمانده نیروهای مبارزه با تروریسم عراق به خبرگزاری فرانسه گفت: نیروهای عراقی طی چند روز آتی کنترل کامل بخش شرقی شهر موصل را در دست خواهند گرفت. داعش در حال حاضر در مرحله فروپاشی است و توازن و قدرت خود را در شرق موصل از دست داده است.وی گفت: نیروهای مبارزه با تروریسم عراق در ۱۵۰ متری پل چهارم موصل در جنوب بخش شرقی مستقر هستند. داعش دیگر نمی‌تواند برای امدادرسانی از این پل استفاده کند. در قسمت شمالی بخش شرقی نیزیگان‌های ما مسافت بسیار اندکی با دانشگاه موصل دارند و در آستانه محاصره این دانشگاه هستند. دانشگاه موصل مساحت وسیعی از شرق این شهر را دربر گرفته است و آزادی آن برای نیروهای عراقی بسیار اهمیت دارد.یک منبع نظامی در فرماندهی مشترک روز سه‌شنبه گفت: نیروهای داعش چندین ساختمان دولتی در شمال موصل را منفجر کردند.سرتیپ ذنون السبعاوی به خبرگزاری آلمان گفت: عناصر داعش اقدام به منفجر کردن اداره فرمانداری موصل و ساختمان استانداری نینوا در منطقه الفیصلیه در شمال موصل کردن و تمامی اسناد آن را به سرقت بردند.خبرنگار المیادین نیز گزارش داد، در پی آزادسازی مسجد الصائغ در شرق موصل نیروهای عراقی وارد محله اندلس شدند و اکنون درگیری خیابانی در محله اندلس در شرق موصل رخ داده و مقرهای داعش در پشت منطقه تاریخی التله بمباران شد.نیروهای عراقی روز دوشنبه کنترل محله‌های دومیز، فلسطین، البلدیات و السکر در شرق موصل را در دست گرفتند. محله السکر مشرف بر دانشگاه موصل است. سیطره بر دانشگاه موصل به گفته مسئولان عراقی به معنای کنترل بر منطقه الغابات و کاخ‌های ریاست‌جمهوری و کرانه شرقی رود دجله در بخش شمالی است.فرماندهی عملیات نینوا می‌آییم از آزادسازی محله السکر در شرق موصل به طور کامل خبر داد و گفت: پرچم عراق بر ساختمان‌های این محله برافراشته شده است.به گفته منابع نظامی نیروهای عراقی اکنون کنترل بیش از ۵۰ محله از شرق موصل را در دست گرفته‌اند و تنها شش محله دیگر تا آزادی کامل این بخش باقی مانده است. فرماندهان نظامی عراقی پیش‌بینی کرده‌اند که عملیات در بخش غربی موصل به دلیل موقعیت جغرافیایی و داشتن خیابان‌های باریک و پر ازدحام سخت‌تر باشد.در این راستا سازمان ملل اظهار داشت، تعداد زیادی قربانیان غیرنظامی طی دو هفته گذشته به بیمارستان‌های نزدیک انتقال داده شده‌اند.
مرید در کنار مراد آرام گرفت؛
مراسم تشييع و تدفين پيکر مرحوم آيت‌الله اکبر‌هاشمي‌رفسنجاني که با حضور ميليوني مردم از ساعت 8 و نيم صبح آغاز شده بود، با خاکسپاري رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام در جوار امام راحل پايان يافت. در لحظات اول آغاز اين مراسم پيام مقام معظم رهبري به مناسبت درگذشت آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني در دانشگاه تهران قرائت شد.
 بيت مرحوم آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني، حجت‌الاسلام حسن روحاني ، آيت الله صادق آملي لاريجاني و علي لاريجاني، آيت الله يوسف صانعي، آيت الله‌امامي‌کاشاني، ابراهيم جعفري وزير خارجه عراق، عمار حکيم رييس مجلس اعلاي عراق، قاسم سليماني، محمدعلي جعفري، باقري، رحيم صفوي ، امير سياري، محمد نهاونديان، حسين دهقان، سيدمحمود علوي، سيدحسن قاضي‌زاده‌هاشمي، محسن رضايي، بيژن زنگنه، آيت‌الله حائري‌شيرازي، عبدالرضا رحماني‌فضلي، سورنا ستاري، حسين‌هاشمي، احمد جنتي، محمد امامي‌کاشاني ،محمدرضا تابش، عبدالله جاسبي، ميرزاده، حاجي‌بابايي، پرويز فتاح، احمد توکلي، محمدرضا نعمت‌زاده، عباس آخوندي، حجت‌الاسلام ناطق‌نوري، سيدمحمد دعايي، حجت‌الاسلام علي‌عسگري، حجت‌الاسلام موحدي کرماني، موسوي لاري، کمال خرازي، طهماسب مظاهري، محمدرضا باهنر، حجت‌الاسلام مجيد انصاري، صالحي‌اميري، محمدباقر قاليباف، حسن قشقاوي، سيدمحمد حسيني، محمدرضا ميرتاج‌الديني، جعفري‌دولت‌آبادي، علاالدين بروجردي، الياس حضرتي، حجت‌الاسلام سيدهادي خامنه‌اي و جمع زيادي از نمايندگان مجلس و مسئولان لشکري و کشوري از ساعات اوليه مراسم تشييع پيکر آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني در دانشگاه تهران حاضر شدند. به گزارش ايسنا، مهدي و ياسر‌هاشمي‌در حاشيه مراسم تشييع پيکر آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني در ميان جمعيت حضور يافتند و مردم نيز به ابراز همدردي با آنها پرداختند.
محمد‌هاشمي‌برادر رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز که از ميان جمعيت مردم خود را به محل برگزاري مراسم تشييع آيت الله‌هاشمي‌رساند، از ابراز ارادت مردم به برادر فقيدش و همدري‌هاي مردمي‌تشکر کرد.
"عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، خامنه‌اي رهبر صاحب عزاست امروز"، "‌هاشمي‌راهت ادامه دارد" "، "روحاني، خاتمي، تسليت تسليت"، " عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، جمهوري اسلامي‌صاحب عزاست امروز" ، "عزا عزاست امروز روز عزاست امروز،‌هاشمي‌مبارز پيش خداست امروز" " ‌هاشمي‌درود رهبر ما بدرقه راه تو"، "عزا عزاست امروز،‌هاشمي‌عزيز ما پيش خداست امروز" ، "عزا عزاست امروز‌هاشمي‌مبارز پيش خداست امروز"، "بهشتي، مهمان برايت آمده،‌هاشمي‌خدانگهدار تو" "حسين حسين شعار ماست‌هاشمي‌افتخار ماست" ، از جمله شعارهايي بود که در اين مراسم دوستداران رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام سر دادند.
ارگان‌ها و نهادهاي مختلف نيز پيام‌هاي تسليت خود را در بنرها و پلاکاردهاي مختلف نصب و يا به همراه پوسترهايي از رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام توزيع مي‌کردند.
تشييع کنندگان پيکر آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني هم‌چنين تصاويري از ايشان در کنار رهبري در دست داشتند که از جمله روي يکي از آن‌ها نوشته شده بود؛ " 59 سال همدلي و هفکري". هم‌چنين پلاکاردهايي با مضامين؛ "به خدا مي‌سپارمت" ، "‌هاشمي‌روحت شاد، روحاني زنده‌باد" و ... در دست داشتند. تصاويري از آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني و حجت‌الاسلام حسن روحاني که بر روي آن نوشته شده بود،" آيت‌الله‌هاشمي؛ مظهر استقامت و صبر ، مرد فردا" نيز در دست تشييع کنندگان ديده مي‌شد.  رهبر معظم انقلاب راس ساعت10 صبح جهت اقامه نماز بر پيکر آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني وارد دانشگاه تهران شدند و نماز را بر پيکر رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام اقامه کردند. در جريان اين مراسم حال برخي از تشييع کنندگان از جمله آيت الله يوسف صانعي و آيت الله‌امامي‌کاشاني به هم خورد.   مراسم تشييع پيکر مرحوم‌هاشمي‌رفسنجاني بعد از اقامه نماز توسط حضرت آيت الله خامنه‌اي از دانشگاه تهران آغاز شد و خودروي حامل پيکر رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام در ميان سيل دوستدارانش تا ميدان راه آهن و سپس حرم امام راحل حرکت کرد. تشييع کنندگان پيکر آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني را با ذکر لا اله الا الله، از لشکر حزب‌الله، الله اکبر ، لا اله الا الله بدرقه کردند.
همزمان با حرکت خوروي حامل پيکر آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني در ميان خيل دوستداران آن فقيد انقلابي، جمعيت زيادي از مردم جهت وداع با پيکر آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني و شرکت در مراسم خاکسپاري آن يار ديرين امام و رهبري، در حرم مطهر امام خميني(ره) حضور يافته و با سردار دادن شعارهايي نظير عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، خامنه اي رهبر صاحب عزاست امروز، به عزاداري پرداختند. پيشاپيش ماشين حامل پيکر "آيت‌الله" بر روي پلاکاردي قسمتي از بيانات حضرت امام خميني(ره) مبني بر اين که " مردان تاريخ تا آخر زنده هستند. بدخواهان بايد بدانند‌هاشمي‌زنده است، چون نهضت زنده است". هم‌چنين قسمتي از پيام تسليت حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي‌نيز در پشت اين پلاکار آورده شده بود. مقارن ظهر و اندکي بعد از اذان ظهر پيکر آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني بر روي دست دوستداران آن فقيد انقلابي وارد صحن حرم مطهر امام (ره)شد و برروي دستان خيل دوستدارانش وارد ضريح امام راحل گرديد و بعد از انجام آداب ديني خاکسپاري در جوار مقتداي خود آرام گرفت.   پس از پايان مراسم خاکسپاري آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني در حرم مطهر امام خميني (ره) هنگام خروج خانواده ايشان از حرم مطهر مردم قدرشناس و هميشه در صحنه کشورمان با سردادن شعارهاي«‌هاشمي‌هاشمي‌تسليت تسليت » آن‌ها را تا درب خروجي حرم مطهر امام خميني (ره) همراهي کردند. اما شخصيتهايي که براي تشييع آيت الله‌امده بودند،‌ ديدگاههاي جالبي داشتند.
مردم خادمان خود را به خوبي مي‌شناسند
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، حضور مردمي‌در مراسم تشييع پيکر آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني را بسيار خوب دانست و گفت: مردم همواره به خادمان خود و آنان که بر سر پيمانشان با انقلاب و مردم مانده‌اند علاقمند بوده و آنها را به خوبي مي‌شناسند. معصومه ابتکار در گفت‌وگو با ايسنا گفت: مردم همواره در صحنه بوده و انشالله اين حضور به هنگام آنان سبب همدلي و قوت بيشتر ايران و سربلندي ميهن عزيزمان باشد. رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: امروز همه مردم براي سربلندي ايران در مراسم تشييع آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني حضور پيدا کردند.
هيجانات معمولي را بروز نداد
از سوي ديگر يک عضو شوراي شهر تهران با اشاره به ويژگي‌هاي شخصيتي آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني گفت: ايشان نيم قرن نقشي اساسي را در تحولات ايران و منطقه ايفا کردند. احمد مسجدجامعي در گفت‌وگو با ايسنا مهمترين ويژگي ايشان را جامعيت دانست و گفت: ايشان نشان دادنده بودند که هيچ گاه هيجان زده نشده و صبور هستند و در شرايط مختلف مي‌توانستند متانتشان را حفظ کنند.  وي افزود: آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني هيچ گاه هيجانات معمولي را که بعضا در سايرين مي‌بينيم در سخنان و رفتارشان بروز ندادند.  ايشان شخصيت برجسته‌اي در حوزه سياست بودند و سال‌هاي متمادي در عرصه سياسي کشور حضور موثر داشتند، همچنين همواره براي مسائل تحليل داشتند و اطلاعات تاريخي‌شان درباره ايران بسيار زياد بود و در عين حال نيم قرن نقش اساسي در تحولات ايران و منطقه ايفا کردند.اين عضو شوراي شهر تهران تاکيد کرد: از اين جهت آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني شخصيت فوق العاده‌اي بودند و پيشگويي‌ها و نظراتشان در حوزه مسائل منطقه بعضا شگفت آور است و طبعا فقدان شخصيتي با اين ويژگي‌ها براي کشور بسيار تلخ است.
انتقال تجارب به مردم و جوانان
همچنين رئيس فراکسيون اميد مجلس گفت: آقاي‌هاشمي‌رفسنجاني فردي انقلابي و مبارز بود که تجارب خود را به مردم و جوانان و نيز مديران منتقل کرد. به گزارش ايسنا، محمدرضا عارف افزود: صبر، مقاومت و دورانديشي از وجهه‌هاي بارز مرحوم آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني بود
دوستدار انقلاب بيش از همه
در اين رابطه نايب رييس اول مجلس شوراي اسلامي‌گفت: خيلي از افراد به دنبال تحريک آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني و قرار دادن وي در مقابل انقلاب بودند اما او انقلاب را بيش از هر کس ديگري دوست داشت.مسعود پزشکيان در گفت و گو با ايرنا گفت: انواع و اقسام توهين‌ها را به آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني کردند اما در مقابل اينها چيزي نگفت و کلمه اي حرف نزد و اين براي کساني که مي‌فهمند کافي است.وي با بيان اين که آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني جايگزيني ندارد و نمي‌توان خلاء وي را جبران کرد گفت: آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني فردي بود که با رفتن او کسي نمي‌تواند جايش را پر کند و در نوع خود انساني استثنايي بود.پزشکيان گفت: احتمال اينکه نبود وي باعث شود کمي‌مشکلات بيشتر شود کم هم نيست؛ به خاطر اين که خيلي از وقت‌ها در گرفتاري‌ها با صبر و تحمل خود، مساله را مقداري آرام کرده و جامعه را از تلاطم مي‌انداخت. نايب رييس اول مجلس شوراي اسلامي‌افزود: ممکن است با رفتن وي ، عده اي از جاي خود سري بالا ببرند و بازي درآورند. پزشکيان گفت: عده اي هر چه خواستند به مرحوم نسبت دادند و وي به خاطر اين که انقلاب و کشور را دوست داشت در مقابل هر گونه توهين و بي احترامي‌که به وي کردند مقاومت کرد. وي افزود: آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني فردي استثنايي بود و اگر صبر پيشه نمي‌کرد جامعه نا امن مي‌شد.

جزئيات كارنامه تجارت خارجی 9 ماهه کالاهاي غيرنفتي منتشر شد
گروه صنعت، معدن و تجارت: کشورهاي چين، امارات، عراق، ترکيه، کره جنوبي، هند، افغانستان، ژاپن، پاکستان، عمان 10 مقصد صادرات ايران طي 9 ماهه سال 1395 را تشكيل مي‌دهند. طي اين مدت تراز بازرگاني ايران همچنان مثبت است، اما بررسي كارنامه تجارت خارجي كشور نشان مي‌دهد كه در بخش صادرات نسبت به برنامه پيش‌بيني شده عقب ماندگي وجود دارد.
به گزارش تجارت آنلاين، سال گذشته دولت پيش‌بيني کرد صادرات کالاهاي غيرنفتي از 42.5 ميليارد دلار سال 94 به 52.5 ميليارد دلار در سال 95 افزايش يابد که با توجه به صادرات 31 ميليارد دلاري کالاهاي غيرنفتي در 9 ماهه ابتداي امسال، از برنامه عقب‌تر هستيم. اين در حالي است كه براساس گزارش‌هاي منتشر شده در اين مدت واردات محصولي مانند خودرو به كشور با رشد بيش از 60 درصدي همراه بوده است.
رشد بيش از 30 درصدي صادرات
براساس آخرين گزارشي که سازمان توسعه تجارت منتشر کرده در 9 ماهه سال 1395 در مجموع 91 ميليون و 261 هزار تن کالا به کشورهاي مختلف صادر شده که اين رقم در 9 ماهه سال 1394 معادل 68 ميليون و 823 هزار تن بوده، مقايسه اين دو رقم نشان مي‌دهد که صادرات طي اين مدت در سال 95 به لحاظ وزني نسبت به سال گذشته 32.6 درصد رشد داشته است. همچنين ارزش صادرات در 9 ماهه سال‌جاري 31 ميليارد و 593 ميليون دلار بوده که با توجه به ارزش صادرات در 9 ماهه سال 1394 که رقم 28 ميليارد و 970 ميليون دلار بوده است 9.05 درصد رشد را در بخش شاهد بوده‌ايم. با توجه به هدفگذاري دولت براي افزايش 20 تا 25 درصدي صادرات کالاهاي غيرنفتي صادرات اين رقم بايد از 42.5 ميليارد دلار سال 94 به 52.5 ميليارد دلار در سال 95 برسد که براساس روند صادرات در سال جاري و به گفته مسئولين پيش‌بيني مي‌شود مقدار صادرات کالاهاي غيرنفتي تا پايان سال به 45 ميليارد دلار برسد.
كارنامه صادرات به 15 مقصد صادراتي
کشورهاي چين، امارات، عراق، ترکيه، کره جنوبي، هند، افغانستان، ژاپن، پاکستان، عمان 10 مقصد صادرات ايران طي 9 ماهه سال 1395 را تشكيل مي‌دهند. همچنين کشورهاي ترکمنستان، ايتاليا، تايوان، ويتنام و آذربايجان هم رتبه دهم تا پانزدهم مقصد صادراتي کالاهاي ايراني بوده‌اند. حجم صادرات به 15 کشور عمده مقصد صادراتي ايران در 9 ماهه ابتداي امسال 82 ميليون و 145 هزار تن و در 9 ماهه سال گذشته 60 ميليون و 598 هزار تن بوده است که مقايسه اين دو رقم رشد 35.56 درصدي از لحاظ وزني را نشان مي‌دهد. ارزش صادرات در 9 ماهه ابتداي امسال به 15 کشور عمده مقصد صادراتي 28 ميليارد دلار و ارزش صادرات در 9 ماهه ابتداي سال گذشته 25 ميليارد دلار بوده است که مقايسه اين دو رقم هم حاکي از رشد 10.22 درصدي است.
كالاهاي عمده صادراتي كشور در 9 ماهه
براساس گزارش سازمان توسعه تجارت ميعانات گازي، گاز طبيعي مايع شده در ظروف يک هزار سانتي‌متر مکعب و بيشتر، ساير روغن‌هاي سبک و فرآوده‌ها بجز بنزين، ساير گازهاي نفتي و هيدروکربورهاي گازي شکل مايع شده غير مذکور در ظروف يکهزار سانتي‌متر مکعب و بيشتر، پورپان مايع شده در ظروف يک هزار سانتي‌متر مکعب و بيشتر و پسته‌‌ها با پوست تازه خشک، پلي‌‌اتيلن گريد فيلم باچگالي کمتر از 94 درصد به جز نوع پودري، متانول، اوره حتي به صورت محلول در آب، بوتان مايع شده در ظروف يکهزار سانتي مترمکعب و بيشتر جزء 10 قلم کالاي صادراتي کشور بوده است.
افزايش 60 درصدي واردات خودرو به كشور
با وجود آنکه‌امار گمرک در 9 ماه منتهي به آذرماه سال 95 نشان از آن دارد که خودروهاي کره‌اي يعني هيوندايي و کيا سهم بيشتري از واردات را به خود اختصاص داده‌اند، اما تويوتا که همواره رتبه سوم واردات خودرو به کشور را از آن خود مي‌کرد به رتبه چهارم سقوط کرد و جاي خود را به رنو داد. با وجود اين آمار مقايسه‌اي واردات خودرو در 9 ماهه سال‌جاري با مدت مشابه سال گذشته نشان مي‌دهد، هيوندايي و تويوتا سهم بازارشان کاهش يافته است. بنابر آمار گمرک جمهوري اسلامي‌ايران در 9 ماه سال‌جاري در مجموع 49 هزار و 331 دستگاه انواع خودروي سواري به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزايش 62 درصدي را نشان مي‌دهد. بر اين اساس ارزش دلاري خودروهاي وارد شده به کشور طي اين مدت يک ميليارد و 295 ميليون دلار بوده که اين رقم با برنامه دولت از محل واردات خودرو در بودجه سال 95 فاصله بسياري دارد.
موضوع قابل توجه ديگر آنکه، ميزان واردات خودرو در 9 ماهه سال‌جاري نشان از سهم 5 درصدي وارد‌کنندگان از بازار خودرو کشور دارد. بنابر اين آمار، مبدا واردات خودرو به کشور براساس تعداد طي اين مدت، به ترتيب کشورهاي امارات‌متحده عربي، کره جنوبي، آلمان، ترکيه و اسپانيا بوده است؛ به‌طوري‌که 89‌ درصد واردات خودرو از اين کشورها صورت گرفته است.
علل عدم دستيابي به پيش‌بيني‌هاي صادراتي
در همين حال قائم مقام سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات غيرنفتي تا پايان امسال به 45 ميليارد دلار مي‌رسد، در حالي که اين رقم با برنامه دولت براي افزايش 10 ميليارد دلاري صادرات غيرنفتي، بايد به 52.5 ميليارد دلار برسد. محمدرضا مودودي در گفتگو با فارس با بيان اينکه در 9 ماهه ابتداي امسال صادرات غيرنفتي 9 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته، گفت: اما نسبت به برنامه دولت براي افزايش 20 تا 25 درصدي صادرات غيرنفتي در 12 ماهه‌امسال عقب‌تر هستيم. وي گفت: در سطح بين‌الملل يکي از عوامل مؤثر بر عدم افزايش 10 ميليارد دلاري صادرات غيرنفتي، بدرفتاري نظام بانکي بين‌المللي نسبت به برقراري روابط بانکي با ايران است. قائم مقام سازمان توسعه تجارت با بيان اينکه به لحاظ وزني بيش از 30 درصد رشد صادرات محصولات غيرنفتي را در 9 ماهه ابتداي امسال نسبت به سال گذشته تجربه کرده‌ايم، گفت: اما با افت قيمت نفت به خصوص در ماه‌هاي ابتدايي امسال رشد صادرات غيرنفتي به لحاظ ارزشي فقط 9 درصد بوده است.
مودودي همچنين گفت: عزم و اراده ملي و جدي در جهت توسعه صادرات غيرنفتي در کشور شکل نگرفته است. وي با بيان اينکه برخي قوانين، بخشنامه‌ها و مقررات مانع صادرات است، گفت: از آنجا که صادرات فرآيندي بين رشته‌اي و بين دستگاهي است، بنابراين تا وقتي اين دستگاه‌ها قوانين مزاحم را حذف نکنند، جهش صادراتي که مدنظر مقامات کشور است، حاصل نمي‌شود. وي با اشاره به عدم وجود نظام تشويقي پايدار براي صادرات که از جمله عوامل داخلي محقق نشدن افزايش 10 ميليارد دلاري صادراتي غيرنفتي است، افزود: بسته حمايت از صادرات سال 95 تاکنون محقق نشده است. مودودي گفت: عليرغم اينکه در شوراي عالي صادرات و در ستاد اقتصاد مقاومتي مطرح شد که بايد خطوط اعتباري براي صادرات به کشورهاي هدف تعيين شود، اما هنوز اين موضوع هم محقق نشده است.  مودودي همچنين با بيان اينکه عدم تحقق افزايش 10 ميليارد دلاري صادرات در سال‌جاري به خود بنگاه‌هاي توليدي برمي‌گردد، گفت: هنوز بنگاه‌هاي صادراتي قدرتمند در کشور شکل نگرفته و بنگاه‌ها اغلب با رقابت منفي و مخرب با يکديگر به‌امر صادرات آسيب مي‌زنند.

با تعليق قيمت لبنيات در سامانه سازمان حمايت مصرف کنندگان
چندي پيش برخي صنايع لبني بزرگ و کوچک در حالي اقدام به افزايش بيش از 20 درصدي نرخ فرآورده‌هاي خود کردند که در دو هفته اخير، قيمت شيرخام را يک هزار ريال ارزانتر از گذشته از توليدکنندگان مي‌خريدند.
 از سوي ديگر هفته‌هاي اخير با کاهش خريد قيمت شيرخام به يک هزار و 150 ريال تا يک هزار و 200 ريال (115 تا 120تومان)، صنايع لبني توانستند هر کيلوگرم شيرخام را بين 500 تا يک هزار ريال (50 تا 100 تومان) کاهش نرخ خريداري کنند، درحالي که براساس آمار، 70 درصد هزينه‌هاي توليد اين صنايع مربوط به شيرخام است. از سوي ديگر در سال گذشته صنايع لبني در حالي از پذيرش افزايش نرخ خريد شير خام از دامداران خودداري کردند که در دو سال اخير حداقل سه بار اقدام به افزايش قيمت محصولات خود در بازار کرده‌اند. براساس مصوبه سال گذشته دولت، صنايع لبني بايد هر کيلوگرم شير خام را با نرخ 14 هزار و 400 ريال از دامداران خريداري مي‌کردند اما همچنان با قيمت 11 هزار ريال تا 12 هزار و 500 ريال خريداري مي‌شود. حال برخي کارشناسان بخش کشاورزي معتقدند سال گذشته صنايع لبني چندين بار اقدام به افزايش قيمت محصولات خود کرده‌اند و ديگر جايي براي افزايش قيمت ندارند و اين افزايش قيمت در سالجاري به صورت خودسرانه و بدون هيچ مصوبه اي صورت گرفته است.به اعتقاد کارشناسان بخش صنايع غذايي افزايش قيمت امسال محصولات لبني ارتباطي به مصوبات سال گذشته ندارد، زيرا تمامي‌آن مصوبات اجرايي شده است.طبق آمارها ساليانه حدود 10 ميليون تن شيرخام در کشور توليد مي‌شود که بيش از 6.5 ميليون تن آن وارد صنايع لبني و بقيه به شکل سنتي و خود مصرفي استفاده مي‌شود.
گراني 200 توماني شير
اما گويا توليدکنندگان کار خودشان را کرده‌اند. به نوعي که دبير انجمن صنايع لبني کشور با اعلام اين که قيمت هر ليتر شير استريل با ماندگاري 6 ماه 2 هزار ريال افزايش يافت، علت بالارفتن نرخ را واردات پاکت تتراپک سوئدي عنوان کرد. رضا باکري در گفت و گو با ايرنا، علت افزايش قيمت شيرهاي استريل مدت دار را افزايش تعرفه واردات پاکت تتراپک از چهار درصد به 20 درصد و همچنين حذف ارز مبادله اي عنوان کرد و گفت: اين امر با توافق وزارتخانه‌هاي جهادکشاورزي و صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است. وي افزود: بدين ترتيب قيمت هر ليتر شير استريل با پاکت تتراپک از 28 هزار ريال به 30 هزار ريال افزايش يافت که دو هزار ريال رشد قيمت دارد که ناشي از اثرگذاري افزايش نرخ تعرفه واردات و تغيير نرخ برابري ارز است. دبير انجمن صنايع لبني کشور گفت: ساليانه 800 هزارتن شير به شکل استريل و در داخل پاکت‌هاي تتراپک به بازار عرضه مي‌شود که بيانگر واردات حداقل 800 ميليون پاکت تتراپک است.وي درباره‌امکان توليد پاکت‌هاي تتراپک در کشور افزود: اکنون دو تا سه شرکت اقدام به توليد پاکت‌هاي تتراپک در داخل کشور کرده‌اند که در حال مذاکره و آزمايش با برخي کارخانجات بسته بندي هستند که در صورت موفقيت نتايج مي‌توان بخشي از نياز به اين پاکت‌ها را در داخل کشور تامين کرد.باکري تاکيد کرد: بقيه فرآورده‌هاي لبني همچون شير، ماست ، دوغ، پنير و... که بسته بندي آنها از توليدات داخل است و وارداتي نيست، به هيچ عنوان شامل اين افزايش قيمت نمي‌شوند.وي گفت: باوجود افزايش هزينه‌هاي تمام شده توليد لبنيات، اما افزايش قيمت فرآورده‌هاي لبني در نظر نيست.به گفته باکري، شير خام و فرآورده‌هاي لبني بيش از نياز مصرفي موجود است و حتي بخشي از مازاد توليد به کشورهاي هدف صادر مي‌شود.
قيمت لبنيات به‌حالت تعليق درآمد
اما بعد از اعلام خبر افزايش ۲۰۰توماني هر ليتر شير استرليزه نرخ لبنيات در سامانه اطلاع‌رساني کالا و خدمات سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان به‌حالت تعليق در آمد تا زمزمه‌هاي افزايش قيمت رسمي‌دوباره لبنيات قوت گيرد. به گزارش تسنيم، اندکي بعد از اعلام افزايش قيمت 200 توماني هر ليتر شير پاستوريزه پاکتي توسط برخي از برندهاي صنايع لبني و واکنش‌هاي اعتراض‌گونه صنايع لبني مبني بر بالا رفتن هزينه‌هاي توليد، اقدام غيرمنتظره "سامانه اطلاع‌رساني کالا و خدمات سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان" درباره به‌حالت تعليق درآوردن نرخ انواع لبنيات با درج عبارت «در حال به‌روزرساني» به زمزمه‌هاي دوباره افزايش قيمت لبنيات قوت بخشيد. بنابر اين گزارش قيمت مصوب هر ليتر شير کم و پرچرب با اعمال افزايش 6درصدي در سال جاري، در پايگاه اطلاع‌رساني قيمت کالا و خدمات سازمان حمايت مصرف کنندگان 2 هزار و 800 تومان درج شده است اما قيمت اين محصولات بعد از افزايش قيمت خودسرانه کره، 200 تومان افزايش يافته و به 3 هزار تومان رسيده است. اين تخلف مربوط به افزايش قيمت شير پاستوريزه، باوجود برخورد تعزيراتي در سطح عرضه در حال انجام است و حقوق مصرف‌کنندگان پايمال مي‌شود. صنايع لبني در حالي افزايش قيمت براي محصولات خود اعمال مي‌کنند که مصوبه سازمان حمايت براي افزايش 100 توماني نرخ خريد شير خام دامداران به‌نرخ هزار و 440 تومان را رعايت نمي‌کنند.
اولين فاينانس چيني‌ها بازگشايي شد
معاون وزير نفت از بازگشايي اولين فاينانس طرح‌هاي جديد پالايشگاهي ايران توسط شرکت‌هاي چيني به ارزش ۱.۳ ميليارد دلار خبر داد.
عباس کاظمي‌در گفتگو با مهر با اشاره به بازگشايي اولين فاينانس چيني در صنعت پالايش نفت ايران در دوران پسابرجام، گفت: فاز اول خط اعتباري يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلاري طرح توسعه و بهينه‌سازي پالايشگاه نفت آبادان توسط يک شرکت چيني به طور رسمي‌بازگشايي شده است.
معاون وزير نفت با بيان اينکه فاينانس طرح توسعه و بهينه‌سازي پالايشگاه نفت آبادان توسط شرکت فاينانسور «سايناشور» تامين شده است، تصريح کرد: مهمترين هدف اجراي اين طرح پالايشگاهي کاهش ظرفيت توليد نفت کوره و توليد محصولاتي با ارزش افزوده بالاتر همچون بنزين و گازوئيل است.
اين مقام مسئول، تاکيد کرد: هم اکنون قرارداد عمليات اجرايي اين طرح عظيم پالايشگاهي با شرکت ساينوپک چين منعقد شده است.
مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي اخيرا اعلام کرده است: براي اجراي فاز اول توسعه، بهينه‌سازي و بهبود فرآيند توليد در پالايشگاه آبادان، طرف ايراني ۱۵ درصد و طرف چيني ۸۵ درصد سهم دارد که سهم چيني توسط فاينانسورهاي اين کشور تامين و به پروژه تزريق مي‌شود.
اين عضو هيات مديره شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي همچنين خاطرنشان کرده است: در مجموع پيش بيني مي‌شود حجم سرمايه گذاري اجراي فاز اول و دوم طرح توسعه و بهينه‌سازي پالايشگاه نفت آبادان به حدود سه ميليارد دلار افزايش يابد.
ايران به منظور اجراي طرح‌هاي توسعه، بهينه سازي و بهبود فرآيند توليد در پالايشگاه‌هاي موجود نفت دست کم به ۱۴ ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز است.  بر اين اساس تاکنون تفاهم نامه‌هايي امضا و يا مذاکراتي با شرکت‌هاي نفتي آسيايي همچون دايلم کره جنوبي، ساينوپک چين، اس کي کره جنوبي، جي اس نيپون ژاپن، جي سي سي پي ژاپن و ... انجام گرفته است.
از سوي ديگر هدف از اجراي طرح توسعه، بهينه‌سازي و بهبود فرآيند توليد در پالايشگاه آبادان با مشارکت چيني‌ها، تثبيت ظرفيت پالايشي اين پالايشگاه ۱۰۰ ساله، توليد محصولات براساس استاندارد يورو ٥ اتحاديه اروپا، کاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي، افزايش توليد گازوئيل و بنزين با بهبود تکنولوژي توليد، همچنين کاهش توليد نفت کوره و جمع آوري مخازن و تاسيسات فرسوده اجرا خواهد شد.
*سبقت ژاپني‌ها از توتال براي توسعه بزرگترين ميدان نفتي ايران
همچنين معاون شرکت نفت از سبقت اينپکس ژاپن از ساير شرکت‌هاي خارجي از جمله توتال براي توسعه آزادگان به عنوان يکي از بزرگترين ميادين نفتي ايران خبر داد.
غلامرضا منوچهري در حاشيه بازديد از سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي نفت و انرژي در جمع خبرنگاران درباره آخرين وضعيت توليد نفت ايران، گفت: هم اکنون توليد روزانه نفت ايران به ۳.۹ تا ۴ ميليون بشکه در روز رسيده است.
معاون توسعه و مهندسي شرکت ملي نفت ايران با اشاره به تفاهم نامه با اينپکس ژاپن در مورد چند ميدان از جمله آزادگان، اظهارکرد: ژاپني‌ها نتايج اوليه مطالعاتشان را ارائه کرده‌اند و تا سه هفته آينده نيز مرحله دوم مطالعات آن‌ها را که در واقع از ديد کار تفاهم نامه مرحله نهايي است را ارائه مي‌کنند که اين شرکت‌ها از شرکت کنندگان صاحب صلاحيت در مناقصات آتي ايران خواهند بود.
اين عضو هيات مديره شرکت ملي نفت، افزود: ما تاکنون براي ميدان آزادگان با حدود پنج شرکت بين‌المللي قرارداد محرمانگي و تفاهم نامه‌امضا کرده‌ايم، ولي با توجه به اينکه اين شرکت‌ها به صورت کنسرسيوم در مناقصه شرکت خواهند کرد، بايد ديد که چگونه با همديگر مشترک مي‌شوند با اين وجود شرکت‌هاي چيني با اروپايي‌ها مشترک مي‌شوند و بايد يک شريک ايراني داشته باشند.
اين مقام مسئول در پاسخ به اين سوال که آيا واگذاري آزادگان شمالي و يادآوران به چيني‌ها لغو شده است يا خير؟ توضيح داد: به هر حال چيني‌ها هم آمادگي دارند که در مناقصات آتي نفتي ايران شرکت کنند.
وي با اشاره به احتمال کشف ذخاير جديد نفت و گاز در جزاير خليج فارس، تبيين کرد: توسعه تاسيسات و ميادين نفت و گاز در جزاير ايراني خليج فارس يکي از برنامه‌هاي اولويت دار شرکت نفت است.
منوچهري در ادامه درباره انتشار ليست ۲۹ شرکت خارجي صاحب صلاحيت براي مناقصات آتي پروژه‌هاي نفتي هم اظهار داشت: اين ليست از بخش مربوطه در شرکت نفت به تازگي به بخش توسعه اي تحويل شده که در واقع ليست شرکت‌هاي صاحب صلاحيت است.
معاون شرکت ملي نفت، ادامه داد: اسناد مناقصه را براي تک تک پروژه‌ها را آماده مي‌کنيم و بر حسب اعلام آمادگي خود اين شرکت‌ها، قابليت‌ها و علاقه شان دعوت مي‌کنيم در مناقصه‌هاي آتي ما شرکت کنند، همانطور که قبلا اعلام شده مناقصه آزادگان جنوبي اولين مناقصه ما خواهد بود که اسنادش تقريبا نهايي شده و به زودي اين مناقصه برگزار مي‌شود.
اين مقام مسئول همچنين درباره اينکه تاکنون شرکتي براي مناقصات اعلام آمادگي کرده است يا نه، خاطرنشان کرد: ابتدا ما بايد اعلام کنيم که اسناد آماده است تا بيايند خريداري کنند که فکر مي‌کنم حداکثر تا چهار هفته آينده اين اعلام عمومي‌را خواهيم داشت.

آمار گمرک از وجود 27 متولی خبر می‌دهد؛
عليرغم موقعيت کم‌نظير جغرافيايي ايران، وجود ۲۷ متولي در بخش ترانزيت، به يکي از موانع بزرگ رونق حمل و نقل بين المللي از مسير ايران تبديل شده است.
آمار منتشر شده از سوي گمرک نشان مي‌دهد که از ابتداي سال تاکنون، چين بزرگ‌ترين تزانزيت‌کننده کالا از ايران بوده است و پس از آن امارات، ترکيه و عراق قرار دارند. نگاهي به رقم کالاهاي ترانزيت شده از
چين(حدود يک ميليون و ۲۹۳ هزار تن) نشان مي‌دهد که ترانزيت اين ميزان کالا در ۱۰ ماهه سالجاري، رقم قابل توجهي نيست، ضمن اينکه مقايسه‌امارترانزيت ۷ ماهه‌امسال(۶.۹ ميليون تن) نسبت به مدت مشابه سال قبل(۹.۴ ميليون تن) هم از کاهش ۲۶ درصدي حکايت دارد.
کارشناسان صنعت حمل و نقل معتقدند که کاهش ميزان ترانزيت در سالجاري علاوه برافت حجم تجارت جهاني مي‌تواند به مشکلات موجود در اين صنعت و حمل و نقل کالا جستجو کرد موضوعي که عضو علي البدل هيأت رييسه انجمن شرکت‌هاي حمل و نقل بين المللي هم به آن اشاره مي‌کند و مي‌گويد: حجم ترانزيت کالا از ايران نسبت به سال گذشته کاهش چشمگيري داشته است که يکي از دلايل آن در قوانين گمرکي کشور جست وجو کرد و اگرچه قوانيني براي ترانزيت کالا وجود دارد اما گمرک با بخشنامه‌هايي آنها را ناديده مي‌گيرد.
عليرضا پاسبان مي‌گويد: در کشورهاي ديگر از جمله ترکيه و بلغارستان، تمام تسهيلات لازم براي کاميون‌هاي ترانزيتي فراهم مي‌شود و در هيچ کشوري کاميون حامل کالا بيش از دوساعت پشت مرز نمي‌ماند.
وي ادامه مي‌دهد: در ايران فعاليت در حوزه ترانزيت با مشکلات بسياري همراه است و گاهي براي عبور کالاي ترانزيتي در مرز بندرعباس و بازرگان ۳تا ۴ روز زمان نياز است و مواردي مانند بهداشت و استاندارد کالاهاي عبوري مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
به گفته پاسبان، بررسي موارد بهداشتي کالا قابل توجيه است اما پيگيري استاندارد کالاهاي ترانزيتي زمان بر بوده و انجام آن لزومي‌ندارد.
اين فعال حوزه حمل ونقل بين المللي، اضافه مي‌کند: از ديگر مسايلي که فعالان حوزه حمل و نقل بين المللي با آن مواجه هستند افزايش قيمت هر تن کيلومتر (واحد اندازه گيري قيمت بار) طي يکسال گذشته است که حدود ۲ برابر شده است؛ در سال‌هاي گذشته قيمتيک تومان سپس دو تومان و هم اکنون ۱۵ تومان شده است.
پاسبان به تلاش کشورهاي همسايه براي کسب سهم ايران در تزانزيت کالا اشاره مي‌کند و مي‌گويد: هم اکنون کشور آذربايجان از طريق درياي خزر به کاميون‌هاي ترکيه اي خدمات رساني مي‌کند. کاميون‌هاي ترک از درياي خزر به گرجستان وارد شده و از آنجا با کشتي در بندر ترکمن باشي پياده مي‌شوند که اين مسير ارزانتر و کوتاهتر بوده و استقبال خوبي هم از آن شده است.
اين فعال حوزه صنعت حمل و نقل، اضافه مي‌کند: يکي ديگر از اقدامات کشورهاي همسايه براي کاهش نقش ايران در ترانزيت کالا مربوط به ترکمنستان است که اين کشور تعرفه گمرکي کالا از مرز ايران را افزايش داده است تا از اين طريق ميزان ترانزيت کالا از ايران افت کند.
وي، ادامه مي‌دهد: ترانزيت کالا در ايران، ۲۷ نهاد و ارگان متولي دارد که اين موضوع مشکلات متعددي را براي فعالان اين حوزه ايجاد کرده که زمان و هزينه‌هاي تزانزيت را افزايش داده و تعداد مشتريان را کاهش داده است.
پاسبان، بيان مي‌کند: آمار ترانزيت کالا از ايران همواره پايين بوده است و در سال‌هايي که اين آمار بالا بوده سهم حداکثري آن مربوط به ترانزيت سوخت بوده
که حمل و نقل سوخت مقطعي است و نبايد
 در آمار لحاظ شود.
به گفته پاسبان ورود ۹۵ درصد کالاها به ايران از طريق مرز بندر عباس و بازرگان انجام مي‌شود اما خروجي کالا از مرزهاي مختلف از جمله سرخس، لطف آباد، مهران و ... صورت مي‌گيرد. اين فعال بخش خصوصي مي‌گويد: با توجه به نقش مهم درآمدهاي ترانزيتي در افزايش درآمدهاي دولتي و رونق صنعت حمل و نقل، پيشنهاد مي‌شود که تعداد متوليان ترانزيت کاهش يابد.
محمد نیشابوری
m.neyshabory@gmail.com
 تاريخ امروزبا جلوه ديگري رقم خورد.اندوه بزرگي بود وقتي که پيکرمريدروح الله ،مردي ازتبارمردان خدا را بدرقه کرديم.دلمان خون وچشممان اشکباربود.باورش سخت است که ديگرجلسات مجمع تشخيص وخبرگان رهبري بدون استوانه رفيع انقلاب برگزار شود.امروزديگرگونه روزي بود.بدون شک  ازسال 68 تاکنون هيچ کس اندوهي چنين تلخ را تجربه نکرده است.گرچه ايران درطول اين نزديک به سه دهه مردان وزنان بزرگي را ازدست داداما اين شوک عظيم فقط با بدرقه اي با شکوه مي‌توانست آرام گيرد .امروزملت ايران با مردي وداع کرد که همواره مصالح جمع وملت ايران را برمنافع خود وخانواده اش ترجيح مي‌داد تا مبادا گزندي وغباري به ارکان نظام وتوده‌هاي مردم برسد يا بنشيند.امروزملت ايران با بزرگ مردي وداع کردکه با مسايل کلان وخرد نظام عالمانه ومجتهدانه برخوردمي‌کرد.اوازعوامفريبي به شدت پرهيزمي‌کرد.امروزملت ايران با مردي ازتبارنيکان وداع کرد که هيچگاه روي ازمردم برنتافت وهمواره خود را دربرابرراي آنها قرارداد تا ميزان علاقه خود به آنان را وميزان محبت واعتمادآنان به خود را بسنجد وببيند.امروزملت شريف ورشيد وسربلندايران با سردار بزرگي وداع کرد که رشدعلمي‌وپيشرفت فناورانه ايران براي اودغدغه اي تمام ناشدني بود.دستاوردهاي بزرگ هسته اي که اکنون به آن مي‌باليم با انديشه بلند اوبعدازانقلاب پي گرفته شد وببارنشست.ملت سرزمين کهن ايران،امروزبا روشن انديش وعالمي‌مجاهدي وداع کرد که به حق شهروندي وبيان افکارمردم توسط رسانه‌ها،اساتيددانشگاه،روشن فکران ودلسوزان اعتقادي راسخ داشت.اوهمواره سعي مي‌کرد تا شنونده خوبي براي نظرات توده‌هاي مردم باشد.گاه انتقادهاي گزنده را مي‌شنيد اما با صبري مثال زدني و آرامشي بي بديل به اصلاح امورمي‌پرداخت.معتقد بود تا نظرش را نخواسته‌اند نبايداعتقادات يا انديشه‌هايش را تحميل کند.اين اوج بزرگي يک انديشمند وارسته است.
جان وروح اوآميخته با شوربراي رشد وپيشرفت ايران بود.چه بسيارمديراني که درسايه‌انديشمندي وهوش وذکاوت اورشد يافتند وامروزسکان دارپيشرفت ايران هستند.حزب اسلامي‌کارضمن قدرداني وتجليل ازاين همه محبت وقدرشناسي ملت شريف وبزرگ ايران اسلامي‌ايران آزرومند است که راه وانديشه اوهمچنان چراغ فرداها وقرن‌هاي آينده اين سرزمين باشد.هر چند تقديرچنين رقم خوردکه حيات مادي را ترک کنداما انديشه وافکاربلنداوکاروان بزرگ انقلاب راترک نخواهدکرد.اينک اين ماييم وراه روشن وبي بديل او.اين ماييم وعظمت انديشه وافکاراعتدالي واصلاحي او.اين ماييم واين برگ برگ تاريخ نانوشته انقلاب براي سال‌ها وقرن‌هاي آينده.
گرمرد رهي ميان خون بايد رفت              وزپاي فتاده، سرنگون بايدرفت
تو پاي به راه درنه وهيچ مپرس               خود راه بگويدت که چون بايد رفت