تا زمانيکه افراد زنده هستند قدر‌شناس باشيم
وزير علوم دولتهاي سازندگي و اصلاحات با اشاره به درگذشت آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني گفت: بايد قدر‌شناسي بيشتري از اين افراد تا زماني که زنده هستند به عمل آوريم. اکنون بايد با تامل و مطالعه زندگي آن مرحوم و نقشي که در دوران پيش و پس از انقلاب و نيز دوران سازندگي و دفاع مقدس داشتند، عبرت بگيريم.به گزارش ايلنا، مصطفي معين گفت: ايشان يکي از اصلي‌ترين سرمايه‌هاي کشور بود که البته تقدير الهي است و بايد به آن رضايت داد. وي در خصوص نقش‌هاشمي‌در مقابله با ضدانقلاب گفت: نقش آيت‌الله‌هاشمي‌در اين‌باره مانند هر فرد مسلمان ديگري بود که از نظام خود دفاع مي‌کند اما اين مقابله با رعايت اصول اخلاقي و حقوق شهروندي بود.

انتقاد به صداوسيما را روي چشم مي‌گذاريم
رييس سازمان صداوسيما درباره افزايش انتقادها از سازمان صداوسيما نسبت به نحوه پوشش اخبار و حواشي درگذشت رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و جلوگيري از پخش بخش‌هايي از شعارهاي مردم در مراسم گفت: ما انتقادها را روي چشم مي‌گذاريم و سعي مي‌کنيم نسبت به انتقادها، عملکردمان را اصلاح کنيم. علي عسگري در گفت‌وگو با ايلنا، درحاشيه مراسم تشييع پيکر آيت‌الله‌هاشمي‌ رفسنجاني درباره عدم پوشش سخنراني‌ها و اظهارنظرهاي آيت‌الله‌هاشمي‌ رفسنجاني در برنامه‌هاي تلويزيوني و راديويي و عملکرد ضعيف اين سازمان، خاطرنشان کرد: ما که همواره از ايشان تکريم کرده‌ايم.وي گفت: هم در برنامه‌هاي اين چند روز گذشته و هم قبل از آن، آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني را تکريم کرده‌ايم.

نگراني از فقدان‌هاشمي‌و نهادينه شدن افراط
يک فعال سياسي با بيان اينکه آقاي‌هاشمي‌نقطه کانوني عقلانيت جامعه سياسي ما بود، گفت: الان اين نقطه کانوني از دنيا رفته و دو اتفاق ممکن است رخ دهد؛ يک اتفاق خوب و يک اتفاق بد. غلامرضا ظريفيان در گفت‌وگو با ايلنا گفت: اتفاق خوب اينکه حتي آنهايي که با ايشان خوب نبودند با اين شوک ايجاد شده احساس مي‌کنند اين وزنه اگر به هم بخورد خيلي چيزها بهم خواهد خورد. از اين رو به سمت اعتدال بيشتر بروند. ظريفيان گفت: اتفاق دوم اينکه وقتي اين توازن به هم بخورد جريان افراطي نيل پيدا کند به اينکه‌انديشه و عملش را نهادينه کند. در شرايطي که افرادي مثل آقاي‌هاشمي‌نيستند که به ميدان بيايند و ميانه داري کنند بايد خيلي نگران آينده باشيم.


مرید در کنار مراد آرام گرفت؛
مراسم تشييع و تدفين پيکر مرحوم آيت‌الله اکبر‌هاشمي‌رفسنجاني که با حضور ميليوني مردم از ساعت 8 و نيم صبح آغاز شده بود، با خاکسپاري رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام در جوار امام راحل پايان يافت. در لحظات اول آغاز اين مراسم پيام مقام معظم رهبري به مناسبت درگذشت آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني در دانشگاه تهران قرائت شد.
 بيت مرحوم آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني، حجت‌الاسلام حسن روحاني ، آيت الله صادق آملي لاريجاني و علي لاريجاني، آيت الله يوسف صانعي، آيت الله‌امامي‌کاشاني، ابراهيم جعفري وزير خارجه عراق، عمار حکيم رييس مجلس اعلاي عراق، قاسم سليماني، محمدعلي جعفري، باقري، رحيم صفوي ، امير سياري، محمد نهاونديان، حسين دهقان، سيدمحمود علوي، سيدحسن قاضي‌زاده‌هاشمي، محسن رضايي، بيژن زنگنه، آيت‌الله حائري‌شيرازي، عبدالرضا رحماني‌فضلي، سورنا ستاري، حسين‌هاشمي، احمد جنتي، محمد امامي‌کاشاني ،محمدرضا تابش، عبدالله جاسبي، ميرزاده، حاجي‌بابايي، پرويز فتاح، احمد توکلي، محمدرضا نعمت‌زاده، عباس آخوندي، حجت‌الاسلام ناطق‌نوري، سيدمحمد دعايي، حجت‌الاسلام علي‌عسگري، حجت‌الاسلام موحدي کرماني، موسوي لاري، کمال خرازي، طهماسب مظاهري، محمدرضا باهنر، حجت‌الاسلام مجيد انصاري، صالحي‌اميري، محمدباقر قاليباف، حسن قشقاوي، سيدمحمد حسيني، محمدرضا ميرتاج‌الديني، جعفري‌دولت‌آبادي، علاالدين بروجردي، الياس حضرتي، حجت‌الاسلام سيدهادي خامنه‌اي و جمع زيادي از نمايندگان مجلس و مسئولان لشکري و کشوري از ساعات اوليه مراسم تشييع پيکر آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني در دانشگاه تهران حاضر شدند. به گزارش ايسنا، مهدي و ياسر‌هاشمي‌در حاشيه مراسم تشييع پيکر آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني در ميان جمعيت حضور يافتند و مردم نيز به ابراز همدردي با آنها پرداختند.
محمد‌هاشمي‌برادر رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز که از ميان جمعيت مردم خود را به محل برگزاري مراسم تشييع آيت الله‌هاشمي‌رساند، از ابراز ارادت مردم به برادر فقيدش و همدري‌هاي مردمي‌تشکر کرد.
"عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، خامنه‌اي رهبر صاحب عزاست امروز"، "‌هاشمي‌راهت ادامه دارد" "، "روحاني، خاتمي، تسليت تسليت"، " عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، جمهوري اسلامي‌صاحب عزاست امروز" ، "عزا عزاست امروز روز عزاست امروز،‌هاشمي‌مبارز پيش خداست امروز" " ‌هاشمي‌درود رهبر ما بدرقه راه تو"، "عزا عزاست امروز،‌هاشمي‌عزيز ما پيش خداست امروز" ، "عزا عزاست امروز‌هاشمي‌مبارز پيش خداست امروز"، "بهشتي، مهمان برايت آمده،‌هاشمي‌خدانگهدار تو" "حسين حسين شعار ماست‌هاشمي‌افتخار ماست" ، از جمله شعارهايي بود که در اين مراسم دوستداران رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام سر دادند.
ارگان‌ها و نهادهاي مختلف نيز پيام‌هاي تسليت خود را در بنرها و پلاکاردهاي مختلف نصب و يا به همراه پوسترهايي از رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام توزيع مي‌کردند.
تشييع کنندگان پيکر آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني هم‌چنين تصاويري از ايشان در کنار رهبري در دست داشتند که از جمله روي يکي از آن‌ها نوشته شده بود؛ " 59 سال همدلي و هفکري". هم‌چنين پلاکاردهايي با مضامين؛ "به خدا مي‌سپارمت" ، "‌هاشمي‌روحت شاد، روحاني زنده‌باد" و ... در دست داشتند. تصاويري از آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني و حجت‌الاسلام حسن روحاني که بر روي آن نوشته شده بود،" آيت‌الله‌هاشمي؛ مظهر استقامت و صبر ، مرد فردا" نيز در دست تشييع کنندگان ديده مي‌شد.  رهبر معظم انقلاب راس ساعت10 صبح جهت اقامه نماز بر پيکر آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني وارد دانشگاه تهران شدند و نماز را بر پيکر رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام اقامه کردند. در جريان اين مراسم حال برخي از تشييع کنندگان از جمله آيت الله يوسف صانعي و آيت الله‌امامي‌کاشاني به هم خورد.   مراسم تشييع پيکر مرحوم‌هاشمي‌رفسنجاني بعد از اقامه نماز توسط حضرت آيت الله خامنه‌اي از دانشگاه تهران آغاز شد و خودروي حامل پيکر رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام در ميان سيل دوستدارانش تا ميدان راه آهن و سپس حرم امام راحل حرکت کرد. تشييع کنندگان پيکر آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني را با ذکر لا اله الا الله، از لشکر حزب‌الله، الله اکبر ، لا اله الا الله بدرقه کردند.
همزمان با حرکت خوروي حامل پيکر آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني در ميان خيل دوستداران آن فقيد انقلابي، جمعيت زيادي از مردم جهت وداع با پيکر آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني و شرکت در مراسم خاکسپاري آن يار ديرين امام و رهبري، در حرم مطهر امام خميني(ره) حضور يافته و با سردار دادن شعارهايي نظير عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، خامنه اي رهبر صاحب عزاست امروز، به عزاداري پرداختند. پيشاپيش ماشين حامل پيکر "آيت‌الله" بر روي پلاکاردي قسمتي از بيانات حضرت امام خميني(ره) مبني بر اين که " مردان تاريخ تا آخر زنده هستند. بدخواهان بايد بدانند‌هاشمي‌زنده است، چون نهضت زنده است". هم‌چنين قسمتي از پيام تسليت حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي‌نيز در پشت اين پلاکار آورده شده بود. مقارن ظهر و اندکي بعد از اذان ظهر پيکر آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني بر روي دست دوستداران آن فقيد انقلابي وارد صحن حرم مطهر امام (ره)شد و برروي دستان خيل دوستدارانش وارد ضريح امام راحل گرديد و بعد از انجام آداب ديني خاکسپاري در جوار مقتداي خود آرام گرفت.   پس از پايان مراسم خاکسپاري آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني در حرم مطهر امام خميني (ره) هنگام خروج خانواده ايشان از حرم مطهر مردم قدرشناس و هميشه در صحنه کشورمان با سردادن شعارهاي«‌هاشمي‌هاشمي‌تسليت تسليت » آن‌ها را تا درب خروجي حرم مطهر امام خميني (ره) همراهي کردند. اما شخصيتهايي که براي تشييع آيت الله‌امده بودند،‌ ديدگاههاي جالبي داشتند.
مردم خادمان خود را به خوبي مي‌شناسند
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، حضور مردمي‌در مراسم تشييع پيکر آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني را بسيار خوب دانست و گفت: مردم همواره به خادمان خود و آنان که بر سر پيمانشان با انقلاب و مردم مانده‌اند علاقمند بوده و آنها را به خوبي مي‌شناسند. معصومه ابتکار در گفت‌وگو با ايسنا گفت: مردم همواره در صحنه بوده و انشالله اين حضور به هنگام آنان سبب همدلي و قوت بيشتر ايران و سربلندي ميهن عزيزمان باشد. رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: امروز همه مردم براي سربلندي ايران در مراسم تشييع آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني حضور پيدا کردند.
هيجانات معمولي را بروز نداد
از سوي ديگر يک عضو شوراي شهر تهران با اشاره به ويژگي‌هاي شخصيتي آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني گفت: ايشان نيم قرن نقشي اساسي را در تحولات ايران و منطقه ايفا کردند. احمد مسجدجامعي در گفت‌وگو با ايسنا مهمترين ويژگي ايشان را جامعيت دانست و گفت: ايشان نشان دادنده بودند که هيچ گاه هيجان زده نشده و صبور هستند و در شرايط مختلف مي‌توانستند متانتشان را حفظ کنند.  وي افزود: آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني هيچ گاه هيجانات معمولي را که بعضا در سايرين مي‌بينيم در سخنان و رفتارشان بروز ندادند.  ايشان شخصيت برجسته‌اي در حوزه سياست بودند و سال‌هاي متمادي در عرصه سياسي کشور حضور موثر داشتند، همچنين همواره براي مسائل تحليل داشتند و اطلاعات تاريخي‌شان درباره ايران بسيار زياد بود و در عين حال نيم قرن نقش اساسي در تحولات ايران و منطقه ايفا کردند.اين عضو شوراي شهر تهران تاکيد کرد: از اين جهت آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني شخصيت فوق العاده‌اي بودند و پيشگويي‌ها و نظراتشان در حوزه مسائل منطقه بعضا شگفت آور است و طبعا فقدان شخصيتي با اين ويژگي‌ها براي کشور بسيار تلخ است.
انتقال تجارب به مردم و جوانان
همچنين رئيس فراکسيون اميد مجلس گفت: آقاي‌هاشمي‌رفسنجاني فردي انقلابي و مبارز بود که تجارب خود را به مردم و جوانان و نيز مديران منتقل کرد. به گزارش ايسنا، محمدرضا عارف افزود: صبر، مقاومت و دورانديشي از وجهه‌هاي بارز مرحوم آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني بود
دوستدار انقلاب بيش از همه
در اين رابطه نايب رييس اول مجلس شوراي اسلامي‌گفت: خيلي از افراد به دنبال تحريک آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني و قرار دادن وي در مقابل انقلاب بودند اما او انقلاب را بيش از هر کس ديگري دوست داشت.مسعود پزشکيان در گفت و گو با ايرنا گفت: انواع و اقسام توهين‌ها را به آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني کردند اما در مقابل اينها چيزي نگفت و کلمه اي حرف نزد و اين براي کساني که مي‌فهمند کافي است.وي با بيان اين که آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني جايگزيني ندارد و نمي‌توان خلاء وي را جبران کرد گفت: آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني فردي بود که با رفتن او کسي نمي‌تواند جايش را پر کند و در نوع خود انساني استثنايي بود.پزشکيان گفت: احتمال اينکه نبود وي باعث شود کمي‌مشکلات بيشتر شود کم هم نيست؛ به خاطر اين که خيلي از وقت‌ها در گرفتاري‌ها با صبر و تحمل خود، مساله را مقداري آرام کرده و جامعه را از تلاطم مي‌انداخت. نايب رييس اول مجلس شوراي اسلامي‌افزود: ممکن است با رفتن وي ، عده اي از جاي خود سري بالا ببرند و بازي درآورند. پزشکيان گفت: عده اي هر چه خواستند به مرحوم نسبت دادند و وي به خاطر اين که انقلاب و کشور را دوست داشت در مقابل هر گونه توهين و بي احترامي‌که به وي کردند مقاومت کرد. وي افزود: آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني فردي استثنايي بود و اگر صبر پيشه نمي‌کرد جامعه نا امن مي‌شد.

جمع‌آوري کتب درسي امارات با نام خليج فارس
امارات متحده عربي در اقدامي‌مذبوحانه دستور جمع‌آوري کتاب درسي جديدي را داده که حاوي نقشه‌اي با نام خليج فارس است.به گزارش ايسنا به نقل از امارت اليوم، وزارت آموزش و پرورش امارات متحده ادعا کرد پس از دريافت شکايت‌هايي درباره استفاده از نام «خليح فارس» در کتاب‌هاي درسي، اقدام به جمع‌آوري اين کتاب‌ها کرده است.اين وزارتخانه اعلام کرده است که انتشار کتاب‎هاي جديد کلاس چهارم که حاوي نقشه‌اي با نام خليج فارس است به طور آزمايشي اجرا شده است و آنچه را که يک اشتباه خوانده، رفع خواهد شد.برخي کشورهاي عربي طي سال‌هاي اخير تلاش مي‌کنند که از استفاده از نام خليج فارس خودداري کنند.در ماه سپتامبر ۲۰۱۵ عمان اير شرکت هواپيمايي عمان، استفاده از نام خليج فارس در نقشه‌هاي هوايي يکي از پروازهاي خود را ناشي از «ترجمه غيردقيق» دانست و گفت که اين نقشه از دسترس خارج شده است.خطوط هوايي عمان ادعا کرد که در واکنش به اعتراض‌ کاربران شبکه‌هاي اجتماعي در کشورهاي عربي دست به اين اقدام زده است.

نام يک ايراني در فهرست تحريم‌هاي آمريکا
وزارت خزانه‌داري آمريکا اعلام کرد که نام ۷ فرد جديد را به فهرست ضدتروريستي خود شامل، پنج روسي، يک لبناني و يک ايراني اضافه کرده است.به گزارش ايسنا به نقل از ديلي صباح، در ميان ۵ فرد روس تحريم شده، نام يک مقام عالي‌رتبه دولت روسيه به چشم مي‌خورد.بر اساس اين تحريم‌ها، اموال اين افراد مسدود شده است و آمريکايي‌ها کاملا از هر گونه داد و ستد با اين هفت نفر منع مي‌شوند.

ترديد در اجازه رهبري براي مذاکرات فاصله گرفتن از مسير شهداست
معاون فرهنگي و اجتماعي سپاه گفت: اگر زماني ترديد کرديم چرا ولايت‌ فقيه تصميم به انجام مذاکره گرفتند، از مسير شهدا فاصله گرفته‌ايم.به گزارش ايسنا محمدرضا نقدي گفت: انرژي هسته‌اي مسيري بود که انتخاب کرديم اما برخي گمان مي‌کنند اگر از مواضع خود در انرژي هسته‌اي کوتاه بياييم معيشت مردم بهبود مي‌يابد؛ بنابراين ولي‌فقيه‌اندکي در مسير، دستور توقف مي‌دهند تا اين افراد هم به قافله برسند و دوباره مسير را پي بگيريم.وي با بيان اينکه نرمش قهرمانانه براي پايان‌دادن به ترديدها بود، تصريح کرد: اين توقف براي اين بود که همه به مسير بپيوندند و به اين ترتيب نهضت را ادامه دهيم و انقلاب را به دست صاحب اصلي آن برسانيم.وي با بيان اينکه از زمان آغاز مذاکرات هسته‌اي، آمريکا به طور ميانگين ماهي يک قانون عليه کشورمان به تصويب رسانده است، تأکيد کرد: امروز همه متوجه شده‌اند که‌امريکا به قول‌ خود متعهد نيست؛ به طوري که عملکرد آمريکا اين‌گونه جلوه مي‌کند که کنگره تنها براي تصويب قانون عليه ايران ايجاد شده است.

هشدار ناوشکن آمريکايي به چهار قايق ايراني
سخنگوي کاخ سفيد در واکنش به انتشار خبري مبني بر شليک گلوله يک ناوشکن آمريکايي به سمت قايق‌هاي ايراني در آب‌هاي خليج فارس گفت: ناوشکن آمريکا براي هشدار به قايق‌هاي تندروي ايراني به سمت آنها گلوله شليک کرده است.به گزارش ايسنا به نقل از اسپوتنيک، جاش ارنست به اظهارات دو مقام پنتاگون مبني بر اينکه يک ناوشکن آمريکايي در تنگه هرمز به سمت چهار قايق ايراني که متعلق به نيروهاي سپاه پاسداران بوده است گلوله شليک کرده، واکنش نشان داد و آن‌ را اقدامي‌غيرايمن دانست که مي‌تواند تنش‌هاي کنوني ميان دو کشور را افزايش دهد.ارنست گفت: اين چهار قايق تندروي ايراني به ناوشکن آمريکا نزديک شده بودند. واشنگتن نمي‌داند که نيت اين قايق‌ها چه بوده‌اما اين اقدام قابل پذيرش نيست. چنين اقداماتي به طور قطع نگران‌کننده هستند و بدون شک مي‌توانند خطر افزايش تنش در شرايطي که ما معتقديم که بايد به دنبال راه‌هايي براي کاهش تنش باشيم را افزايش دهند. بر اساس اين گزارش، اين‌ تازه‌ترين مورد از يک‌سري رويارويي‌هاي نيروي دريايي ايران در آب‌هاي خليج فارس با نيروي دريايي آمريکا است.
درگذشت آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني نه تنها در داخل کشور بلکه در سراسر جهان تاثيرگذار بود. بسياري از روساي جمهور ديگر کشورها پيام تسليت صادر کردند. سفارتخانه‌هاي کشورمان در ديگر کشورها پرچم خود را نيمه افراشته کردند و دفاتر يادبودي به مناسبت اين فاجعه تعريف شد تا شخصيتهاي برجسته پيامهاي خود را منعکس کنند.
اما روسيه و آمريکا نيز واکنشهاي جالبي در اين رابطه نشان دادند. به نوعي که سخنگوي کاخ سفيد درگذشت آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني را تسليت گفت. جاش ارنست سخنگوي کاخ سفيد گفت: آيت‌الله رفسنجاني شخصيتي برجسته در تاريخ جمهوري اسلامي‌بود و ايالات متحده تسليت خود را به مردم ايران اعلام مي‌کند. ارنست از اظهارنظر درباره تأثير درگذشت وي بر سياست‌هاي ايران سر باز زد و گفت که درباره اين موضوع تئوري‌پردازي نمي‌کند. از سوي ديگر سخنگوي وزارت امور خارجه‌امريکا در اظهاراتي مشابه همتاي خود در کاخ سفيد آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني را فردي برجسته در تاريخ ايران خواند و درگذشت وي را به خانواده‌اش تسليت گفت. جان کربي گفت: آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني رئيس جمهور پيشين ايران چهره اي برجسته در تاريخ جمهوري اسلامي‌بود و ما تاسف و تسليت خود را از درگذشت وي به خانواده و عزيزانش اعلام مي‌کنيم.اما تاريخ پيچيده است و ما نمي‌خواهيم که درباره تاريخ بحث کنيم. از نظر من براي ما ارزشمند نيست که‌امروز بخواهيم نسبت به تاثير مرگ وي بر سياست داخلي ايران و احتمال تاثيرگذاري آن بر اين کشور پيش‌بيني داشته باشيم. ما به خانواده و عزيزانش تسليت مي‌گوييم و تاريخ پيچيده وي هر چه باشد، شما همچنان با خانواده‌اي مواجه هستيد که غمگين است و عزيزي را از دست داد؛ بنابراين کار مناسب براي ما اين است که حس کنوني مان را به خانواده‌اي که در حال حاضر اندوهناک است، ابراز کنيم. کربي درباره موضع آيت الله رفسنجاني در گذشته که خلاف آمريکا بوده است، اظهار کرد: آيا ما بايد خانواده و عزيزان وي را به دليل آنچه رئيس جمهور پيشين ايران انجام داده و ما دوست نداشته‌ايم، مسئول بدانيم. اين مرد از دنيا رفت و ما به خانواده اش تسليت گفتيم. ما پيش از اين نيز زماني که فيدل کاسترو فوت کرد، کار مشابهي انجام داديم. بدون شک اگر در آينده نيز فرد ديگري با داشتن سوابق مشابه و اقدامات، تصميمات، سياست‌ها و اظهارات که تاييدش نمي‌کنيم از دنيا برود، باز هم خانواده‌اي وجود دارد که عزادار است. تاکيد مي‌کنم که ما نيازي نيست کاري بيشتر از اين انجام دهيم. ما تسليت خود را و دعايمان را به اين خانواده رسانديم و اين کار مناسبي است. همچنين ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه درگذشت آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني يار ديرين امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري را تسليت گفت. به گزارش ايرنا، مهدي سنايي سفير ايران در مسکو با اعلام اين خبر در کانال تلگرامي‌خود نوشت که رئيس جمهوري روسيه در گذشت رئيس جمهوري سابق ايران را به ملت و دولت ايران تسليت گفته است. صبح ديروز نيز نماينده ويژه وزارت امور خارجه روسيه با حضور در سفارت جمهوري اسلامي‌ايران در مسکو تسليت در گذشت رئيس جمهوري سابق ايران را ابلاغ کرد. رئيس جمهوري اسبق ايران پايه گذار روابط تهران و مسکو پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌به شمار مي‌رود، زيرا در سفر سال 1368 و مذاکره با ميخائيل گورباچف آخرين رهبر و ديگر مقام‌هاي بلندپايه شوروي، اسناد و توافق‌هاي مهمي‌در مسکو امضا شد که زير بناي همکاري‌هاي ايران و روسيه نو پس از فروپاشي سال 1991 قرار گرفت. دفتر يادبود مقام رئيس جمهوري سابق ايران براي ثبت تسليت و اظهار نظر مقام‌ها و شخصيت‌هاي مختلف روسي و خارجي تا پايان وقت اداري چهارشنبه در سفارت جمهوري اسلامي‌گشوده شده است. برگزاري مراسم سوگ و بزرگداشت رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز با حضور ايرانيان مقيم و همچنين اتباع کشورهاي مختلف از ديگر برنامه‌هاي سفارت و همچنين نهادهاي جمهوري اسلامي‌ايران درمسکو اعلام شده است. اما مراسم خاکسپاري در خارج از کشور بازتاب گسترده اي داشت. خبرگزاري رويترز در اين باره گزارش داد: ايران در يک نمايش وحدت به رئيس‌جمهور پيشين خود اداي احترام و با وي خداحافظي کرد. صدها هزار ايراني در مرکز تهران براي خاکسپاري اکبر‌هاشمي‌رفسنجاني رئيس‌جمهور پيشين اين کشور تجمع کردند تا وحدت خود را براي تکريم اين فرد مصلحت گراي جمهوري اسلامي‌نشان دهد. سياست‌هاي‌هاشمي‌رفسنجاني در طول حيات سياسي‌اش حاميان و به طور مشابه مخالفاني را به همراه داشت، اما در مراسم خاکسپاري وي از هر دو گروه براي نشان دادن همبستگي و اتحاد خود حضور يافتند. رويترز در ادامه گزارش خود آورده است: وي که به عنوان يکي از ستون‌هاي انقلاب شناخته مي‌شد، نفوذ زيادي در ايران داشت. آيت‌الله خامنه اي، رهبر ايران در پيام خود در پي درگذشت علي اکبر‌هاشمي‌رفسنجاني تاکيد کرد که آن‌ها نزديک به ۶۰ سال روابط دوستانه با يکديگر داشتند و اختلافات سياسي هرگز نتوانست اين روابط را از بين ببرد. در شب‌هاي گذشته خيابان‌هاي تهران پر شد از بيلبوردهايي که تصاوير‌هاشمي‌رفسنجاني را نشان مي‌داد. پيکر رفسنجاني در يک تابوت فلزي که عمامه‌اش روي آن قرار داشت، پس از تشييع در طول خيابان انقلاب واقع در مرکز تهران براي دفن به حرم منتقل شد؛ جايي که ده‌ها هزار ايراني در سرماي زمستان براي عزاداري در آن حضور پيدا کردند.