دومینوی ویرانگر قاچاق در صنعت ایران ادامه دارد؛
کورش شرفشاهي - متاسفانه هرگز نتوانسته‌ايم از ظرفيتهاي کشورمان به درستي استفاده کنيم و هرگاه که در بخشي توان قابل توجهي داشتيم، آنچنان در بهره برداري از آن کوتاهي کرديم که همه چيز بر باد رفت. يکي از اين صناعي، طلا سازي است.
 گرچه صنعت طلا در ايران قدمتي چند هزار ساله دارد و وضعيت معادن طلاي اين سرزمين نيز درخور توجه است، اما اين صنعت قديمي‌و پول‌ساز، آنچنان که بايد به جايگاه اصلي خود نرسيده و سهم ايران از توليد و صادرات جهاني اين کالا بسيار ناچيز و تقريبا قابل‌چشم‌پوشي است. در حال حاضر اکتشافات طلا در بيشتر استان‌هاي کشور از جمله آذربايجان شرقي و غربي، کردستان، کرمان، خراسان رضوي و جنوبي، اصفهان، يزد، مرکزي، قم و همدان در دست اجرا است، اما مهمترين معادن طلاي کشور که در طبقه معادن طلاي با ظرفيت بالا جاي مي‌گيرند، شامل معدن طلاي زرشوران تکاب، معدن طلاي موته اصفهان، معدن ارغش نيشابور، معدن طلاي سقز، معدن طرقبه مشهد و معدن طلاي آق دره تکاب است.در بين طرح‌هاي در حال اجرا از نظر توسعه، هم‌اکنون توسعه معدن زرشوران تکاب در اولويت قرار دارد و تاکنون بخش زيادي از طرح توسعه اين معدن پيش رفته است، به طوري که طبق پيش‌بيني‌ها با کامل شدن طرح توسعه اين معدن سالانه 3 تن شمش طلا و 1.27 تن نقره از آن استخراج مي‌شود.طبق اعلام سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) بهره‌برداري از اين طرح با تاخيري چهار ساله مواجه شده است که تا پايان مرداد امسال پيشرفت فيزيکي اين طرح به 94.8 درصد رسيد و ظرفيت توليد آن نيز به سه تن در سال افزايش يافته است.
کاهش توليد داخل باعث رشد واردات
با وجود اين همه ظرفيت سخنگوي ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص آخرين کشفيات طلاي قاچاق در کشور گفت: به تازگي چند محموله شمش طلاي قاچاق در کشور کشف شده که از جمله آن مي‌توان به محموله 59 کيلوگرم شمش طلا در اصفهان اشاره کرد؛ علاوه بر اين 20 کيلو گرم مصنوعات طلاي خارجي قاچاق نيز در اصفهان و کردستان کشف شده است.قاسم خورشيدي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به مرجع بودن بازار طلا وارز افزود: افزايش قيمت ارز و طلا در داخل ميل به ورود غيرقانوني طلا را بيشتر مي‌کند و در مقابل هنگام کاهش قيمت طلا و ارز قاچاق خروجي طلا بيشتر مي‌شود.خورشيدي با اشاره به اينکه درمورد مصنوعات خارجي همواره مبتلا به قاچاق ورودي بوده‌ايم، افزود: باتوجه به توانايي بالاي توليد داخلي،ورود هرگونه مصنوعات خارجي طلا به کشور ممنوع است.
ماليات برارزش افزوده باعث تعطيلي شد
از سوي ديگر رييس اتحاديه کشوري طلاوجواهر درخصوص قاچاق مصنوعات طلا به داخل کشور گفت:کاهش توليدات داخلي به دليل ورشکستگي کارگاه‌هاي طلاسازي موجب شده تا بازار داخلي دستخوش ورود طلاهاي ساخت خارج شود.مهدي کشتي آراي با اعلام اينکه کشورمان رتبه پنجاه و چهارم توليد طلا را در جهان در اختيار دارد افزود:طلاسازان داخلي توانايي توليد محصولات باکيفيت و قابل رقابت با کشورهاي پيشرفته جهان را دارند اما به دليل پرداخت ماليات برارزش افزوده بالا و به صرفه نبودن توليد شاهد تعطيلي کارگاههاي طلاسازي هستيم.کشتي آرايي در پايان تاکيد کرد:با تصويب قوانين اصلاحي در حوزه دريافت ماليات بسياري از واحد‌هاي توليدي رونق سابق خود را بازمي‌يابند وقاچاق اين کالا نيز در کشور به صفرخواهد رسيد.
نارضايتي از وضع توليد طلاي کشور
رئيس سازمان نظام مهندسي معدن ايران با اعلام اينکه در حال حاضر توليد طلاي ما در کشور 5 تن است که به نسبت ساير کشورها رضايت‌بخش نيست گفت: اگر با همين ظرفيت و گواهي اکتشاف‌هايي که داريم و حمايت دولت نيز ياري‌گر و پشتيبان ما باشد، قول مي‌دهم در 5 سال آينده توليد طلاي کشور را به 20 تن برسانيم.نادعلي اسماعيلي افزود: ظرفيت ما در بخش معدن طلا بسيار بالاست و نبايد به گونه‌اي حرکت کنيم که معادن جاي نفت را بگيرد، معتقدم اگر در معادن سرمايه‌گذاري و حمايت‌هاي اصلي صورت بگيرد مي‌تواند نقش اساسي در درآمد و اقتصاد کشور داشته باشد.وي با اشاره به نقش معدن در اقتصاد مقاومتي، توضيح داد: جايگاه معادن در اقتصاد بايد بالا بوده و سير صعودي داشته و اقتصاد مقاومتي بايد به سمت و سوي شکوفايي معادن هدايت شود.
وجود 300 تن ذخيره قطعي طلا
براساس گزارشات سازمان زميني شناسي هم‌اکنون وجود 300 تن ذخيره قطعي طلا در ايران محرز شده است و انتظار مي‌رود با اکتشافات و بررسي‌هاي جديد اين ميزان حتي به هزار تن افزايش يابد.از سوي ديگر طبق آمارهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت درحال حاضرحدود 15 معدن طلا در ايران وجود دارد که از اين تعداد 12 معدن فعال و سه معدن غير فعال هستند و بيش از 50 ناحيه و منطقه معدني طلا در کشور شناسايي شده است که البته از بين آن‌ها تنها حدود 10 منطقه ميزان ذخاير مناسبي دارند.گرچه صنعت طلا در ايران قدمتي چند هزار ساله دارد و وضعيت معادن طلاي اين سرزمين نيز درخور توجه است اما اين صنعت قديمي‌و پول‌ساز، آنچنان که بايد به جايگاه اصلي خود نرسيده و سهم ايران از توليد و صادرات جهاني اين کالا بسيار ناچيز و تقريبا قابل‌چشم‌پوشي است.

رييس اتاق اصناف ايران در خصوص مشکلات بنگاههاي کوچک و تعطيلي تعداد زيادي از اين واحدها، گفت: در سه دهه گذشته، برخورد خوبي با اين بنگاهها نشد و به دليل برخي سياست‌گذاري‌هاي اشتباه، تعداد زيادي از اين بنگاه‌ها يا تعطيل شدند و يا با مشکل مواجه هستند.
علي فاضلي در گفت و گو با مهر با اشاره به اينکه در اوايل دهه ۷۰ تحت عنوان ساماندهي، تعداد زيادي از اين کارگاهها را منتقل کردند، افزود: به جاي اينکه کارخانه‌هاي آلوده‌کننده و مزاحم خارج شوند، کارگاههاي کوچک را از شهر بردند؛ زيرا کارخانه‌هاي بزرگ قدمت زيادي داشتند و امکان جابجايي ماشين‌آلات آنها نبود؛ بنابر اين هجمه را به واحدهاي توليدي کوچک آوردند. رئيس اتاق اصناف ايران، با اعلام اينکه اين سياست در حالي اجرايي شد که تسهيلاتي براي اين واحدها در نظرگرفته نشده بود، اظهار داشت: بخشي از اينها به دليل اجراي اين سياست، از توليد بيرون آمدند و سرمايه آنها به سمت دلالي غيرمفيد و غيرمولد سوق داده شد. فاضلي با بيان اينکه مشکل بعدي اين بود که در بحث کوچ‌دادن اينها به شهرکها تسهيلات لازم و کارهاي زيرساختي و زيربنايي انجام نگرفت، گفت: به محض اينکه اينها به شهرک‌ها رفتند، يا سوله‌ها را انباري کردند و يا فروختند.
وي ادامه داد: بايد بپذيريم که همه شرايط دست به دست هم داد تا توليد ضربه ببيند، استکبار هم هدفگذاري درستي داشته است و در اين راه ما هم به آنها کمک کرديم، متاسفانه در طي اين جابجايي‌ها هيچ تسهيلاتي به اين واحدها تعلق نگرفت و عملا جلوي پاي واحدها بند گذاشتيم. رئيس اتاق اصناف ايران با بيان اينکه به همين جهت خيلي از شهرک‌هايي که ساخته شده است، يا در حدود ۴۰ درصد تعطيل شدند و يا بخش بزرگي از آنها با ظرفيت کافي کار نمي‌کنند، گفت: اين همان آسيبي است که نتوانستيم درست سازماندهي کنيم، توليد ما مزيت ندارد به همين جهت قاچاق هر روز توجيه پذيرتر مي‌شود و راه براي کالاهاي قاچاق حتي چيني و تايواني و تايلندي باز شده است. فاضلي با اشاره به اينکه در بخش کيف و کفش، لوازم خانگي، پوشاک و لوازم آرايشي بهداشتي که پرمصرف‌ترين کالاهاي جامعه هستند با قاچاق گسترده روبرو هستيم، گفت: البته تلاش کرديم که بخشي از اينها را سامان دهيم و قدردان تلاش‌هايي هستيم که در اين مسير انجام گرفت؛ اما خيلي از واحدها مشکلات زيادي دارند.
وزير کشاورزي گفت: دولت لايحه اي به مجلس ارائه کرده که درصورت تصويب، يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار تسهيلات با نرخ سود ۴ درصد براي اجراي برنامه‌هاي خرد روستايي در زمينه صنايع تبديلي در حوزه‌هاي مختلف تخصيص داده مي‌شود.
به گزارش ايسنا، محمود حجتي گفت: تصويب چند قطعنامه عليه ايران و تحريم‌هاي ظالمانه صادرات نفت را کاهش و واردات را قطع کرده بود و هزينه تامين نيازهاي اساسي بسيار بالا بود و قدرت تبادل ريالي از ما سلب شده بود چون جلو صادرات غير نفتي را گرفته و در هر گوشه دنيا دنبال مشتري بوديم و رشد منفي و تورم بالاي ۴۰ درصد شرايط سختي را بر کشور حاکم کرده بود که با تدبير دولت و حمايت رهبري بخشي از مشکلات را پشت سر گذاشته‌ايم و سرانه تورم کشور تک رقمي‌شده است.
وزير جهاد کشاورزي بالا بودن قيمت نهاده‌هاي دامي‌مانند ذرت و کمبود برخي سموم مورد نياز کشاورزان را از مشکلاتي عنوان کرد که‌امروز حل شده است، ادامه داد: در ابتداي دولت کوچکترين خط اعتباري را به ما نمي‌دادند اما خوشبختانه‌امروز کره ، ژاپن، اروپايي‌ها در حال بستن قرارداد هستند و مشتريان خاص خود را در زمينه صادرات نيز داريم.
جانشين رئيس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي در استان‌هاي ايلام و کرمانشاه تاکيد کرد: در شرايط کنوني کشور بايد به جاي خام فروشي و بدون بسته بندي مناسب و بازار پسند محصولات کشاورزي، به طور جدي به سمت ايجاد صنايع تبديلي، فرآوري و بسته بندي برود چون پيدا کردن مشتري در گرو رعايت اين اصل مهم است و تجربه کشورهاي هند و چين مي‌گويد نبايد اشتغال خرد را در مناطق مختلف ناديده گرفت.
حجتي با بيان اينکه ايجاد طرح‌هايي همچون پرورش ماهي در قفس و برداشت سالانه يک تن ماهي از اين طريق از جمله کارهايي است که با حجم سرمايه گذاري کم، ضمن ايجاد اشتغال پايدار، درآمد مناسبي نيز نصيب فعالان اين حوزه مي‌کند، گفت: طبق برآوردهاي اهل فن تا سال ۲۰۵۰ سالانه ارقام بالايي از محل توليد، بسته بندي و صادارت گياهان دارويي عايد کشورهاي توليد کننده مي‌شود که در ايران با وجود ظرفيت‌هاي خدادادي و نيروي انساني بايد سهم مناسبي از اين در آمدها را بدست آوريم.   

بيمه ايران نخستین ايرباس خريداري شده پس از برجام را بيمه کرد
مديرعامل بيمه ايران: اين شرکت نخستين هواپيماي نوي خريداري شده توسط هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران، بعد از پيروزي انقلاب را تحت پوشش بيمه قرار داده است. آقاي پورکياني افزود: اين هواپيما تحت پوشش كامل بيمه اي توسط شركت سهامي‌بيمه ايران ، وارد كشور مي‌شود. به گفته وي، اين هواپيما كه از نوع ايرباس A321-211 مي‌باشد با علامت ثبتي EP-IFA بوده و داراي ظرفيت ١٩٤ مسافر و ١٠ خدمه است. آقاي پورکياني تاکيد کرد: بيمه ايران از بدو جدي شدن خريد اين هواپيما با ارايه مشاوره بيمه اي و گواهي‌هاي بيمه اي لازم همكاريهاي مربوطه را بعمل آورده است. هم اينك اين هواپيما با كاملترين نوع پوششهاي بيمه اي ارايه شده از سوي بيمه ايران شامل سرنشينان هواپيما، اشخاص ثالث و بدنه اين قابليت را خواهد داشت كه به معتبرترين فرودگاههاي دنيا پرواز کند.
 
پيام مديرعامل صندوق در چهل و هشتمين سالروز فعاليت
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌صندوق، متن پيام "دکتر جباري مديرعامل صندوق" بدين شرح است : بسمه تعالي-  صندوق تامين خسارتهاي بدني با تکيه بر دانش و تجربه حاصل از ارائه خدمت صادقانه به آحاد جامعه همواره تلاش نموده تا در راستاي تحقق مسئوليت‌هاي اجتماعي خود و توسعه کشور تأثيرگذار باشد. رويكرد صندوق طي سه سال اخير نهايت همكاري و تعامل با شركت‌هاي بيمه در محاسبه و پرداخت سهم صندوق از بيمه نامه شخص ثالث بابت بندهاي الف و ب ماده يازده قانون بيمه شخص ثالث بوده است و سعي كرديم با توجه به شرايط حاكم بر اقتصاد كشور و صنعت بيمه و بعضا مشكل نقدينگي كه برخي از شركتهاي بيمه در طي سنوات اخير مواجه بودند در وصول مطالبات قبلي و حتي شناسايي و وصول منابع جاري صندوق نهايت ملاحظه را داشته باشيم و حتي علي رغم افزايش چشمگير تعهدات صندوق به شركت‌هاي بيمه فشار نياورديم و با وصول ساير منابع از جمله سهم از جرايم رانندگي از خزانه و برنامه ريزي دقيق و كارآمدي كه براي مصارف و مديريت منابع صندوق ترسيم نموديم به لطف خداوند متعال با مشكل مواجه نشويم . طي سه سال اخير در طول شركت‌هاي بيمه و بِه عنوان مكمل صنعت بيمه به رسالت قانوني خود عمل و خسارتي كه پرداخت كرديم تقريبا دو برابر چهل و پنج سال گذشته صندوق بوده است و حتي در صورت محاسبه ارزش روز در مقام مقايسه با مبلغ پرداختي طي سه سال اخير حدود 1/7 برابر 45 سال گذشته بوده و همچنين در حوزه مديريت منابع و ايجاد ارزش افزوده منابع صندوق دستاورد بزرگي به دست آورديم و صندوق به سمت جايگاه واقعي آن كه ميبايست پشتوانه صنعت بيمه و شركت‌هاي بيمه باشد، نزديك شده است. تأسيس "صندوق تامين خسارتهاي بدني" يکي از مترقي‌ترين قوانين و اقدامات جمهوري اسلامي‌ايران مي‌باشد. علي جباري: مديرعامل صندوق تامين خسارتهاي بدني

پوشش بيمه زائران از شاهکارهاي بيمه دانا بوده است
 آيت‌الله محمدنقي لطفي، امام جمعه شهر ايلام در ديدار مديرعامل، اعضاي هيات مديره و کارکنان بيمه دانا با تقدير از تلاش‌هاي اين شرکت در پوشش بيمه زائران اربعين حسيني گفت: بايد با برنامه‌ريزي دقيق زمينه تردد راحت و بدون دغدغه زائران اربعين حسيني فراهم شود. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه دانا، وي اضافه کرد: اصولا وظيفه شرکت‌هاي بيمه تأمين امنيت مردم است که با وقوع حوادث ضمن تسکين آلام، خسارت‌هاي مالي را جبران مي‌کنند. نماينده ولي فقيه در استان ايلام با اشاره به نقش بيمه دانا در بيمه زائران اربعين به عنوان يکي از شرکت‌هاي موفق و درخشان کشور، اظهار داشت: حماسه اربعين در ايران و ايلام عزيز است، حماسه اي غيرقابل پيش بيني است و پوشش بيمه اي زائران از شاهکارهاي بيمه دانا بوده است. وي خاطرنشان کرد: مرز مهران امن‌ترين و کوتاه‌ترين مسير براي تردد زائران است که مسافت آن تا کربلا حدود ۲۸۰ کيلومتر است. طي ده سال گذشته کمترين حوادث را در اين مسير داشتيم که اين نشان دهنده‌امن بودن اين مسير نسبت به ساير مرزهاست.

دوره‌اموزشي تبيين قانون جديد بيمه شخص ثالث
مديريت آموزش و پژوهش بيمه آرمان کارگاه‌اموزشي تبيين قانون جديد بيمه شخص ثالث را طي 3 جلسه در يکماه گذشته، براي 18 نفر از کارشناسان ستادي مديريت بيمه‌هاي خودرو، شعب غرب و ميرداماد با حضور و تدريس فضل‌هاشمي‌در سالن اجتماعات اين شرکت در غرب تهران برگزار کرد.
افزايش قيمت جوجه و نگراني بازار عيد
رئيس اتحاديه فروشندگان مرغ و ماهي گفت: قيمت مرغ در سه هفته اخير روند ثابتي داشته و کيلويي 6900 تومان است اما متأسفانه قيمت جوجه يک روزه افزايش 40 درصدي داشته است. مهدي يوسف‌خاني در گفت‌وگو با فارس، افزايش قيمت جوجه يک روزه به عنوان پايه توليد مرغ تازه در کشور را يکي از عواملي دانست که ممکن است در ميزان توليد يا قيمت مرغ در شب عيد تاثيرگذار باشد و افزود: طي سه هفته اخير جوجه يک روزه از 1500 تومان در هر عدد به 2100 تومان رسيده که طي چند سال گذشته بي‌سابقه است و اين نگراني را ايجاد کرده که با قيمتي که مشخص نيست در شب عيد چقدر خواهد بود پرورش‌دهندگان مرغ جوجه‌ريزي کنند.وي ادامه داد: مدت زمان پرورش مرغ در کشور ما چيزي حدود 50 روز است که اگر مرغداري‌ها الان جوجه يک روزه با قيمت 2100 تومان بخرند بايد 14اسفند مرغ خود را با قيمت بسيار بالاتر از وضع موجود به بازار عرضه کنند که مشخص نيست در اين تاريخ وضع به چه منوالي است و در نتيجه مرغداري‌ها براي جوجه‌ريزي فعلا دست نگه داشته‌اند.

تسهيلات براي دامداري‌هاي نيمه فعال و تعطيل
وزير جهاد کشاورزي در خصوص دامداري‌هاي نيمه فعال و تعطيل کشور گفت: با توجه به لايحه خروج از رکود و مصوبه آن و خط اعتباري که دولت و بانک مرکزي ايجاد کرده‌اند متقاضيان اين واحدها مي‌توانند در سامانه بهين ياب ثبت‌نام کنند تا بعد از بررسي‌هاي لازم در صورت داشتن توجيه اقتصادي مشکلات بانکي آن‌ها حل و اعتبار سرمايه در گردش براي ادامه فعاليت دوباره در اختيار آن‌ها قرار خواهد گرفت. به گزارش ايسنا، «محمود حجتي» در حاشيه بازديد از سد کنگير ايوان اظهار کرد:با همت وزارت نيرو در سال‌هاي گذشته سرمايه‌گذاري‌هاي کلاني براي احداث سد کنگير انجام‌شده که هم‌اکنون حجم مخزن اين سد ۱۶ميليون مترمکعب آب است که به‌سرعت در حال پمپاژ بوده و احداث خط لوله اصلي آن نيز در دست اجراست.وي بابيان اينکه سيستم‌هاي نوين آبياري در اراضي اين منطقه ، يک هزار و ۸۰۰ هکتار از مناطق را سيراب مي‌کند، ابراز اميدواري کرد در اوايل سال آينده با انجام عمليات پمپاژ تمام زمين‌هاي ديم اين منطقه به آبي تبديل شوند.

ذخيره سازي 40 هزار تن ميوه شب عيد
مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران گفت: برنامه اين سازمان براي خريد و ذخيره سازي 40هزار تن ميوه شب عيد با هدف تنظيم بازار شروع شده است. حسين صفايي در گفت و گو با ايرنا افزود: ذخيره سازي ميوه شب عيد با خريد پرتقال مرغوب تامسون شمال انجام مي‌شود و نگراني از نگهداري و عرضه آن در شب عيد 1396 وجود ندارد. وي با بيان اينکه هر سال سازمان تعاون روستايي براي ذخيره سازي ميوه شب عيد برنامه ريزي مي‌کند افزود: امسال با توجه به يخبندان سوم تا 6 آذر ماه در مناطق غربي مازندران مشکلاتي براي خريد ميوه پيش آمد ولي اميدواريم با رسيدن به ذخيره اطمينان بخش ميوه شب عيد ، مشکلي پيش نيايد. وي گفت: تاکنون 15هزار تن پرتقال يخ زده به قيمت 550تومان براي مصارف صنعتي از باغداران مازندران خريداري شده ضمن آنکه با هماهنگي ستاد مديريت بحران استانداري مازندران 130هزار تن پرتقال درجه 3 سرمازده به قيمت 350تومان خريداري و سپس امحا شده است.