دلواپسان برجام دقیقا کجائید؟
گروه راه و مسکن- محمد جندقي: سرانجام پس از اما و اگرهاي ورود هواپيماهاي نو به ايران و ترديد در صدور مجوز از سوي خزانه داري آمريکا، نخستين فروند از 100 فروند هواپيماهاي خريداري شده ايران از ايرباس از نوع A321 پنجشنبه وارد فضاي ايران شد تا پس از 23 سال نخستين هواپيماي ايرباس نو وارد ايران شود؛ آخرين ايرباس نو که شرکت هواپيمايي هما از ايرباس تحول گرفت از نوع A600-300 در سال 1994 بود.
از 23 تيرماه سال 94 که 7 کشور جهان يعني ايران و 5+1 بعد از 12 سال به توافقي تحت عنوان برنامه جامع هستهاي(برجام) رسيدند، يکي از مهمترين اهداف، لغو تحريم صنعت هوايي ايران بود. صنعتي که به واسطه تحريمهاي بينالمللي حتي در بسياري از فرودگاههاي اروپايي از ارائه سوخت به هواپيماهاي اين شرکت امتناع ميکردند.
عباس آخوندي در مراسم ورود اولين ايرباس هما به مهرآباد پس از 23 سال با بيان اينکه ايرانيان شايسته دارا بودن
بهترين ناوگان هوايي در سطح دنيا هستند، گفت: بايد سهم هوايي ايران در منطقه برگردد. بايد کل صنعت هواپيمايي ايران شامل کل فرودگاهها و هوانوردي به موازات نوسازي ناوگان نوسازي شود.
وزير راه و شهرسازي افزود: مراحل اخذ مجوزها قانوني در مذکرات خريد هواپيماها لحاظ شده و براي دو طرف رعايت آن الزامياست.
آخوندي همچنين از ورود دو فروند ايرباس 330 در سال جاري و تعداد 9 فروند ايرباس 321 و 330 در سال آينده به ناوگان خبر داد.
ما در کمپاني ايرباس با رابطه مستحکم خود با «هما» مفتخريم
همچنين در مراسم تحويل نخستين ايرباس از قراردادهاي جديد هوايي، فابريس برژيه مديرعامل شرکت هواپيمايي ايرباس نيز حضور داشت. برژيه در اين مراسم گفت: مسيري که ما آن را طي کردهايم سرآغازش ديماه گذشته و در طول بازديد رئيس جمهور از شهر پاريس کليد خورد زماني که شرکتهاي ايرباس و ايراناير توافقي تاريخي را به دنبال برنامه جامع اقدام مشترک بهامضا رساندند و اين شروعي بود براي يک سال ديپلماسي فعال همراه با تلاشهاي عميق فني و بازرگاني.
مديرعامل ايرباس اظهار کرد:از ديماه سال گذشته ما ضمن درخواست و دريافت مجوزهاي لازم از اداره کنترل داراييهاي خارجي در چارچوب برجام توافق اوليه خود را نيز به قراردادي نهايي تبديل کرديم و اين هواپيما را جهت تحويل آماده ساختيم. برژيه اين را هم گفت که به عنوان يکي از باسابقهترين شرکتهاي هواپيمايي اين منطقه، ايراناير تاريخچهاي غرورآفرين دارد که به بيش از نيمقرن گذشته برميگردد.
وي با اشاره به اينکه واضح است ايراناير در حال گردآوري ناوگاني است که با آن تمام اين فرصتها را به دستاوردهاي پايدار تجاري تبديل کند، گفت: ايرباس 321 نمونه بسيار خوبي است که از يک سو براي توسعه مسيرهاي پرحجم مسافر ايران مناسب است
و تلفيقي از پايينترين هزينه عملياتي و بالاترين استانداردهاي راحتي مسافر ارائه ميدهد. همچنين به عنوان بزرگترين هواپيماي تکراهروي ايرباس به هما کمک ميکند تا پاسخگوي تقاضاي در حال رشد سفر هوايي در داخل و خارج ايران باشد.
مديرعامل ايرباس خطاب به مديرعامل ايراناير گفت: ما در کمپاني ايرباس به رابطه مستحکم خود با ايراناير مفتخريم که سرآغاز آن سال 1356 و زماني بود که ايراناير 6 فروند هواپيماي پهنپيکر ايرباس 300 به ما سفارش داد و حال نزديک به 40 سال بعد ما رابطه خود را تجديد و مستحکمتر ميسازيم ضمن اين که شراکت ما به زمينههاي هيجانانگيز بيشتري نظير آموزش خلبانان، عمليات فرودگاهي و مديريت ترافيک هوايي گسترش مييابد.
وي گفت:عصر جديد در صنعت هواپيمايي ايران يکي از پراهميتترين تحولات در صنعت ما طي ساليان دراز است و من مشتاقانه نظارهگر قدرتمندي روزافزون ايراناير خواهم بود.
قراردادهاي مالي از دوران برجام قابل بازگشت نيست
در عين حال قائم مقام وزير راه در امور بينالملل در خصوص وضعيت قرارداد در صورت بازگشت تحريمها گفت: وزارت خزانهداري آمريکا حدود چند هفته پيش راهنماي جديدي درباره قراردادها با ايران منتشر کرد.
وي گفت:طبق اين توضيحات وزارت خزانهداري آمريکا قراردادهاي مالي که از دوران برجام تا تاريخ احتمالي برگشت تحريمها، منعقد شود معتبر است و عطف به ماسبق نميشود.
فخريه کاشان گفت: پولهايي که بابت اين قراردادها تسهيلات گرفته شده است طبق برنامه قبلي بازپرداخت ميشود. ما بايد کار خود را به دقت انجام دهيم و بدانيد که احتمال بازگشت تحريمها بسيار ضعيف است.
*تولد دوباره
فرهاد پرورش مديرعامل شرکت هواپيمايي هما نيز ميگويد: ما 23 سال پيش در سال 1994 ميلادي توانستيم 2 فروند هواپيماي نو از کمپاني ايرباس بگيريم و پس از سالها رنج، امروز روز تولد دوباره ايران اير است.
وي افزود: آنچه براي هما انجام شدهامروز يک خريد ساده نبود، بلکه مسيري کاملاً دشوار بود که بايد به دقت پيموده ميشد.فصل جديدي در مقوله حقوقي هوايي کشور گشوده شد، شرايط اين قرارداد موجب تحول جدي نظام بهرهوري صنعت است. پرورش گفت: تطبيق با شرايط حساس هواپيما به معني تلاش حداکثري است و قطعاً پرسنل هما بدانند، ما معطل سستيها نميمانيم. به هر روي ورود يک هواپيما نشانه اثبات حقانيت ايران به دنيا و شکسته شدن قفل چندين دهه تحريم صنعت هوانوردي ايران است.
در عين حال سوالي که در ذهن بسياري از افراد جامعه مطرح ميشود اين است که آيا دستاورد برجام بايد ورود هواپيما باشد؟
قطعا ورود يک هواپيما که حتي 100 فروند هواپيما به تنهايي دستاورد برجام نيست اما ورود اين هواپيما ميتواند يک نشانه و مُهر تاييد دنيا بر تعامل با ايران باشد.
مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد با بيان اينکه افزايش وام تسهيلات مسکن مهر براي حل مشکل متقاضياني است که آورده خود را تکميل کردهاند، افزود: افزايش ميزان وام مسکن مهر به 400 ميليون ريال فقط به پرديس اختصاص ندارد.
به گزارش تجارت، «محسن نريمان» افزود: شيوهنامهاي داريم که بانک مسکن با تعامل با وزارت راه و شهرسازي آن را تدوين ميکند و براي مناطق مشکل دار تدوين شده که پرديس بدليل مشکلات در اولويت است. معاون وزير راه و شهرسازي با قدرداني از دولت و وزير راه و شهرسازي بدليل بسترسازي براي افزايش وام براي متقاضيان مسکن مهر در شهرهاي جديد گفت: يکي از الزامات ما افزايش وام بود تا متقاضي بتواند آوردههاي خود را افزايش دهد و راحتتر بتوانيم واحدها را تکميل کنيم. معاون وزير راه و شهرسازي گفت: قرار است با تسهيلات بانکي و آورده مردم و زمين 99 ساله که در اختيار قرار داه ميشود، اين کار به سرانجام و اتمام برسانيم. وي درباره تعهدات متقاضيان مسکن مهر گفت: اين متقاضيان تعهد کردهاند تا سقفي، هزينهها را پوشش دهند و سقفي نيز از طريق تسهيلات بانکي تامين ميشود که در نهايت اين اعتبارات، تسهيلات و آوردهها در حساب خود متقاضي در بانک مسکن ميرود و بر حسب پيشرفت کار، از حساب منقاضي برداشت و در اختيار سازنده قرار ميگيرد. نريمان با انتقاد از اينکه آورده برخي متقاضيان شهرهاي جديد زير 500 ميليون ريال و گاهي 100 ميليون ريال است، گفت: متقاضيان آورده خود را تکميل کنند تا پرونده مسکن مهر را بتوانيم در زمان وعده داده شده ببنديم و خانهها را تحويل دهيم. مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد، پيشرفت فيزيکي مسکن مهر در همه شهرها را 93 درصد عنوان کرد و افزود: در پرديس بيش از 80 درصد پيشرفت فيزيکي داريم.
پيشرفت فيزيکي 80 درصدي مسکن مهر پرديس
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: عدهاي فراموش کردهاند که در مسکن مهر نامنويسي کردهاند و بايد متقاضيان آورده خود را به حد نصاب برسانند تا ادامه کارها در روند قانوني به سرانجام برسد. وي درباره جايگزيني متقاضياني که به تعهدات خود عمل نکنند نيز گفت: اگر با اعلام مکرر و با وجود کمکهاي دولت به متقاضيان مانند تحويل زمين 99 ساله رايگان و تسهيلات ارزان قيمت 400 ميليون ريالي با سود چهار درصد، با همه اين مسائل بازهم برخي متقاضيان همکاري لازم را نداشته باشند، به گزينه جايگزيني نيز فکر ميکنيم. نريمان با پيش بيني اينکه تعداد محدودي از مردم توان آورده مناسب را ندارند، افزود: بايد براي آنها فکري کنيم. وي افزود: فقط سه مرحله افزايش آورده داشتيم که 2 مرحله آن مربوط به افزايش ناگهاني قيمت ارز و دولت قبل بود و در مرحله اخير بخشنامهاي داديم که به تعديل قيمت اشاره دارد. وي با بيان اينکه در مسکن مهر اعتبار دولتي براي ساخت نداريم و هزينه مراحل ساخت روي دوش متقاضيان و وام بانکي است، افزود: دولت در ساخت اين مسکنها مشارکت ندارد اما در زمينه زيباسازي ميتوانيم از منابع دولتي استفاده کنيم. نريمان تاکيد کرد: تلاش ميکنيم تا زيرساختها را براي مسکنهاي مهر آماده کنيم؛ در فاز 11 آب برق و گاز را وصل کردهايم، با اينکه انجام اين کار واقعا دشوار است و آقاي نوبخت نيز قولهايي داده تا اين زيرساختها به سرعت تکميل شوند. معاون وزير راه و شهرسازي در عين حال از پيشرفت فيزيکي 93 درصدي مسکن مهر خبر داد و افزود: البته در همه جا ميزان آورده متقاضيان کمتر از 93 درصد از تکميل مسکنهاي مهر است که بايد براي آن فکري شود. وي بر بسيج دستگاههاي متولي مسکن مهر از جمله وزارت نيرو، وزارت نفت و ساير دستگاههاي مرتبط تاکيد کرد و افزود: البته تعامل مناسبي بين اين وزارتخانهها و وزارت راه و شهرسازي برقرار شده است. نريمان ادامه داد: اعتباراتي نيز به اين دستگاههاي اجرايي اختصاص داده شده تا در طرحهاي زيربنايي و روبنايي لحاظ کنند اما اينها کافي نيست و متقاضيان مسکن مهر بايد به تعهدات خود عمل کنند تا دچار مشکل نشويم. وي در عين حال گفت: تقريبا 15 شهر جديد را تا پايان سال و بقيه را تا پايان کار دولت يازدهم تحويل متقاضيان ميدهيم.
به گزارش ايرنا، در پروژه مسکن مهر قرار است 2 ميليون و 215 هزار واحد مسکن مهر در کشور ساخته شود که اکنون 289 هزار واحد آن باقيمانده و حدود 150 هزار واحد آن در مرحله نازک کاري و 117 هزار واحد آن نيز بدون متقاضي است. به گفته مسئولان اين امر، پرونده مسکن مهر در 10 استان کشور تا ارديبهشت ماه سال 1396 بسته ميشود.
آمادگي ۱۰۰ درصدي تامين مالي مسکن مهر را داريم
پيش از اين مديرعامل بانک مسکن با تاکيد بر اين که هيچ مشکلي براي تامين مالي مسکن مهر نداريم، گفت: آمادگي ۱۰۰ درصدي تامين مالي پروژههاي مسکن مهر متناسب با پيشرفت فيزيکي را داريم. محمدهاشم بتشکن در گفتوگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم با بيان اين که به طور متوسط ماهانه 300 ميليارد تومان وصولي تسهيلات مسکن مهر است، اظهار کرد: وصوليهاي مسکن مهر دوباره براي اتمام پروژههاي نيمه تمام مصرف ميشود و بخشي از آن براي طرحهاي ديگر مورد استفاده قرار ميگيرد.
وي با طرح اين پرسش که "چگونه خط اعتباري مسکن مهر از 45 هزار ميليارد تومان به 55 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است"، گفت: 10 هزار ميليارد توماني که افزوده شده از محل وصوليهاست، اين پول هم با بقيه منابع ما در اختيار بانک است تا با آن کار کند. وي تاکيد کرد: "بانک مسکن که نميتواند منابعي را که دريافت ميکند بگذارد زير بالش و با آن کار بانکي انجام ندهد. بايد با اين منابع کار بانکي انجام دهيم تا دوباره به بخش مسکن تزريق کند." مديرعامل بانک مسکن اظهار کرد:همه تلاش ما اين است که منابع وصولي را با اولويت صرف تکميل مسکن مهر کنيم. اين فرمايش رهبر معظم انقلاب است که اولويت ما تکميل اين طرح است. بتشکن ادامه داد: ما فقط بانک هستيم و منابع مالي را تامين ميکنيم، از اين رو اگر پروژه پيشرفت فيزيکي نداشته باشد نميتوانم تزريق منابع مالي انجام دهم. وي بيان کرد: بانک مسکن آمادگي 100درصدي را براي تامين مالي پروژههاي مسکن مهر متناسب با پيشرفت فيزيکي دارد و هيچ مشکلي براي تامين مالي اين طرح نداريم. بر اساس اين گزارش، در حالي وزير راه و شهرسازي بر اساس "شنيدهها" در خصوص جانمايي مسکن مهر سخن ميگويد که يک مقام مسئول در دولت قبل در اينباره به تسنيم گفت: زمين 700هکتاري درهبهشت از همان ابتداي دولت دهم در دستور کار ساخت مسکن مهر قرار داشتهاست و انتخاب پروازي آن دروغ است. وي تاکيد کرد: اتفاقا يکي از معاون فعلي وزير راه و شهرسازي در دولت دهم مديرعامل شهرجديد پرديس بوده، موضوع ساخت مسکن مهر در فاز8 درهبهشت را پيگيري کرده و مصوبات اين موضوع در سوابق شهرجديد پرديس بايگاني شده است.
وي بيان کرد: در اين راستا امضاي تائيد رئيس سازمان محيط زيست بههمراه معاونان و کارشناسان سازمان مبني بر بلامانع بودن ساخت مسکن مهر در اين زمين در وزارت راهوشهرسازي و سازمان محيطزيست موجود است.