احضار 66 نفر در پرونده‌املاک شهرداري
دادستان تهران ضمن تسليت ارتحال آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني يار ديرين حضرت امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري، به مسائل اجتماعي و نقش دادستان‌ها در مديريت مشکلات اجتماعي پرداخت.عباس جعفري دولت‌آبادي از تشکيل پرونده مربوط به مسائل ارزي در دادسراي پولي- بانکي خبر داد و در چگونگي روند قضايي اين پرونده اظهار داشت: تا کنون ده نفر از دلالان ارز بازداشت شده‌اند .دادستان تهران در خصوص پرونده واگذاري املاک شهرداري و حقوق‌هاي نجومي‌اطلاع‌رساني کرد و با اعلام اين که تا کنون 66 نفر در پرونده واگذاري املاک و 74 نفر در پرونده حقوق‌هاي نجومي‌احضار و از آن‌ها تحقيق شده است، ابراز اميدواري کرد که هر چه زودتر تحقيقات اين دو پرونده به اتمام برسد.

هدف انگليس از بين بردن اسلام بود
وزير اطلاعات گفت: هدف انگليسي‌ها از استقرار صهيونيست‌ها در فلسطين به جاي آرژانتين، طرح استعماري جديد براي شقه کردن و از بين اسلام در منطقه بود.به گزارش ايرنا، حجت الاسلام سيد محمود علوي گفت: پيدايش رژيم اشغالگر قدس نامشروع و استمرار آن نيز نامشروع است که براساس توجيه غير قابل 'سرزمين بي ملت براي ملت بي سرزمين' دست به غصب فلسطين زدند.علوي در ادامه با بيان اين که عنوان حزب الله لرزه بر اندام صهيونيست‌ها انداخته است تاکيد کرد: امروزه‌ايده از نيل تا فرات از سوي صهيونيست‌ها فراموش شده و آنها در حال تلاش براي حفظ بقا و موجوديت خود در منطقه هستند.

تمديد وضعيت اضطراري ملي عليه ايران
رئيس‌جمهوري آمريکا در نامه‌هايي به کنگره و سنا وضعيت اضطراري در قبال ايران، کوبا، ونزوئلا، زيمبابوه و روسيه را تمديد کرد. به گزارش ايلنا کاخ سفيد اعلام کرد که باراک اوباما در نامه خود نوشته که وضعيت اضطراري ملي اعلام شده در قبال ايران در ۱۵ ماه مارس سال ۱۹۹۵ بايد تا بعد از ۱۵ مارس سال ۲۰۱۷ ادامه يابد. رييس جمهوري آمريکا با اشاره به توافق هسته‌اي با ايران گفته که با توجه به اين‌که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌در ۱۶ ژانويه ۲۰۱۶ پايبندي ايران به تعهدات هسته‌اي خود را تاييد کرد، آمريکا تحريم‌هاي هسته‌اي عليه ايران را لغو کرد. وي افزود: در حالي که تحريم‌هاي هسته‌اي عليه ايران لغو شده، شماري از تحريم‌هاي غير هسته‌اي همچنان به قوت خود باقي است.





محمد ‌هاشمي:
رييس دفتر آيت الله‌هاشمي‌در مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه تخريب‌کنندگان‌هاشمي‌در طول اين سال‌ها نتيجه‌اي عايدشان نشد، گفت: کساني که در داخل دست به تخريب ايشان مي‌زنند از تيپ افراد تند و فاقد اخلاق هستند، عده ديگري نيز معلوم نيست از کجا تحريک شده‌اند و تازگي هم ندارد تا‌هاشمي‌اين شخصيت موثر و تاثيرگذار زنده است، هميشه مورد هجمه دشمنان انقلاب و نظام خواهد بود.
محمد‌هاشمي در گفتگو با ایلنا ‌افزود: البته ريشه حمله به آقاي‌هاشمي‌به‌امروز و ديروز بر نمي‌گردد. آيت الله‌هاشمي‌يکي از استوانه‌هاي انقلاب هستند، ايشان از ابتداي نهضت تا به‌امروز حضور داشتند و جايگاهي انکار ناپذير دارند و طبيعي است که مورد هجمه قرار بگيرند عده‌اي دست به تخريب ايشان بزنند. وي افزود: زماني مطرح کردند ايشان خاک ريز اول است و اگر مي‌خواهيم امام را تخريب کنيم. روز ديگر مطرح کردند اگر مي‌خواهيم رهبري را مورد هجمه قرار دهيم بايد‌هاشمي‌را تخريب کنيم. خلاصه هميشه به دلايل مختلف آيت الله‌هاشمي‌مورد همجه عده‌اي بودند، متاسفانه کساني که در داخل دست به تخريب ايشان مي‌زنند از تيپ افراد تند و فاقد اخلاق هستند عده ديگري نيز معلوم نيست از کجا تحريک شده‌اند و تازگي هم ندارد تا‌هاشمي‌اين شخصيت موثر و تاثيرگذار زنده است هميشه مورد هجمه دشمنمان انقلاب و نظام خواهد بود. رييس اسبق صداوسيما در پاسخ به اينکه چرا‌هاشمي‌ديگر پشت تريبون نماز جمعه قرار نگرفت گفت: آيت الله‌هاشمي‌معتقد بود جايگاه نماز جمعه مقدس است و نبايد به صحنه‌هاي درگيري و زد و خورد تبديل شود.ايشان بنا به مصلحت نظام از حضور در نماز جمعه صرف نظر کردند و تصميم گرفتند براي حفظ جايگاه اين نماز در نظام جمهوري اسلامي‌ايران ديگر پشت تريبون آن قرار نگيرند. وي با اعلام اينکه به دفعات به ايشان گفته شد که به تريبون نماز جمعه بازگردند گفت: آيت الله‌هاشمي‌معتقد بودند تا وقتي که شرايط مختص به جايگاه نماز جمعه رعايت نشود بر نخواهند گشت.  محمد‌هاشمي‌در خصوص گفت‌و‌گوي ملي بين دو جريان اصولگرا و اصلاح طلب گفت: گفتمان هميشه خوب است، تعامل جريان‌هاي سياسي از جمله شيوه‌هايي است که مي‌تواند آثار مثبت براي مردم و انقلاب داشته باشد. بايد در فضاي داخلي جناح‌هاي مختلف بتوانند با هم به بحث و تبادل نظر بپردازند و به توافق و تفاهم در راستاي منافع مردم برسند. اختلافات و درگيري‌هاي منجر به تفرقه و جدايي مي‌شود که اين براي کشور ناپسند است.
وي با تاکيد بر اينکه فضاي سياسي کشور نياز به آرامش دارد گفت: مردم ديگر دوست ندارند شاهد اختلافات و درگيريها و بد اخلاقي‌هاي سياسي و اجتماعي باشند. گفتمان در بين نيروهاي داخلي کشور فرقي هم نمي‌کند از کدام دسته و يا جناح باشند؛ اصولگرا، اعتداليون يا اصلاح طلبان در هر بعدي و سطحي بايد بتوانند با يکديگر گفت‌و‌گو داشته باشند که اين مساله کشور را از اختلاف و تشنج دور مي‌کند. وي در مورد انتخابات آينده رياست جمهوري گفت: اصولگرايان مي‌خواهند چندين گزينه در انتخابات داشته باشند تا بتوانند از امکانات مناظره استفاده کنند و در مناظر‌هاي انتخاباتي ائتلاف کنند و ساير نامزد‌ها به نفع يک نفر انصراف بدهند.اما اگر اصلاح طلبان مي‌گويند در کنار روحاني گزينه‌هاي ديگري بايد داشته باشيم به اين دليل است که اگر بر فرض يک درصد صلاحيت روحاني تأييد نشد افراد ديگري وجود داشته باشند، که در صورت تأييد نيازي نيست در کارزار رقابت نامزد ديگري حضور داشته باشند.
 وي در مورد شرايط انتخابات سال ۹۲ گفت: در آن سال علاوه بر آقاي‌هاشمي‌چند چهره شاخص ديگر از اصلاح طلبان نيز در انتخابات ثبت نام کردند. وقتي اين افراد متوجه ثبت نام آيت الله‌هاشمي‌شدند، مي‌خواستند از شرکت در انتخابات انصراف دهند حتي خود روحاني نيز تصميم گرفت که به نفع ايشان کنار بکشد اين افراد به دفتر آيت الله‌هاشمي‌آمدند و تصميم خود را به سمع و نظر ايشان رساندند، اما ايشان به آن‌ها گفتند «فعلا دست نگه داريد تا ببنيم شرايط به چه گونه‌اي پيش مي‌رود.
وي در خصوص ردصلاحيت آيت الله‌هاشمي‌گفت: در‌‌ همان سال همگان به خوبي مي‌دانستند آيت الله‌هاشمي‌پيروز ميدان انتخابات خواهد بود. اصولگرايان به خوبي مي‌دانستند ايشان ۳۰ ميليون رأي دارد وقتي رد صلاحيت شدند جريان تند عناويني مانند کنترل‌هاشمي‌را به کار مي‌بردند، آن‌ها صلاح کشور را در اين مي‌دانستند که آيت الله‌هاشمي‌پيروز ميدان نباشد از اين جهت هم رد صلاحيتش کردند. وي با يادآوري اينکه زماني که آيت الله‌هاشمي‌ثبت نام کردند موج جديدي به راه افتاد گفت: همين موج هم باعث پيروزي روحاني شد. وقتي که ايشان رد صلاحيت شدند مردم بسيار ناراحت و سرخورده شدند و مرتب به دفتر ايشان مي‌آمدند و ابراز نگراني مي‌کردند. محمد‌هاشمي‌با تاکيد بر اينکه حمايت آيت الله رفسنجاني باعث شد روحاني رأي بالا بياورد، در خصوص انتظار مردم از روحاني گفت: در حال حاضر حرف‌هايي که مطرح مي‌شود بيشتر در زمينه مشارکت در امور، اداره کشور و همچنين حضور در کابينه است توقع ديگري از رئيس جمهوري نمي‌توان جز اين داشت.
وي با تاکيد بر اينکه روحاني خود را اصلاح طلب نمي‌داند و بار‌ها اعلام کرده فراجناحي است گفت: با نگاهي به سوابق او مي‌توان پي برد که در جبهه اصلاح طلبان حضور نداشته است. وي سمت‌هايي در بعد از پيروزي انقلاب داشت که صرفا تعدادي از آن‌ها را در دوره اصلاحات پذيرفته و اينها دليل نمي‌شود که بگوييم او يک اصلاح طلب است.
وي در خصوص وعده‌هاي روحاني در انتخابات که يکي از آن‌ها رفع حصربود و بعدها رفع ممنوع التصويري خاتمي‌به عنوان يک مطالبه به آن اضافه شد گفت: اختيارات و مسؤليت‌هاي يک رئيس جمهور محدود به حوزه اختيارات اوست. وي براي تحقق برخي از وعده‌هاي خود بايد با ديگر قوا وارد مذاکره شود. مسئله‌اي مانندي شکستن و رفع حصر در حوزه اختيارات رئيس جمهوري نيست. وي با اعلام اينکه داريم وارد فضاي انتخابات مي‌شويم گفت: قطعا تهمت و تخريبها بيشتر مي‌شود. گاهي اين رفتار‌هاعکس مي‌شود يعني افراد با اين رفتار‌ها محبوب‌تر مي‌شوند.
وي افزود: مگر آيت الله‌هاشمي‌ساليان سال مورد تخريب وتهمت قرار نگرفت اما ديديم رويکرد مردم به ايشان چگونه بود، اگر قرار بود اين رفتار‌ها نتيجه داشته باشد آقاي‌هاشمي‌امروز ۵ رأي هم در کشور نداشت؛ بنابراين هميشه تهمت و تخريب نتيجه مطلوب براي تخرب کنندگان ندارد بلکه عملکردي برعکس دارد، مثلا در جريان برجام ما شاهد اين دست رفتار‌ها زياد بوديم. رييس دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت درباره مذاکرات هسته اي گفت: برجام کار بسيار عظيمي‌بود که يک تيم قوي مذاکره کننده آن را به سرانجام رساند، پيروزي بزرگي که با اين سخن‌ها نمي‌شود آن را تخريب کرد اين سند بين المللي بين ايران و چند کشور بسته شده نه بين دوکشور و يا دو نفر که بتوان به راحتي آن را نقض کرد. برجام يک‎سري موانع را از سر راه کشور برداشت که براي ما ملموس است، آمار نشان مي‌دهد اين به اصطلاح سياه نمايي در مورد برجام اثر نداشته است. وي درخصوص اظهارت منتقدان گفت: امروز بايد از اين افراد پرسيد اگر برجام نبود چه مي‌شد و کجا قرار داشتيم؟ روابط ما با جهان در چه سطحي قرار مي‌گرفت؟ نمي‌دانم چرا وقتي آثار تا به اين حد براي مردم واضح است عده‌اي باز هم دست به تخريب مي‌زنند؟ حالا اگر آمريکا به تعهدات خودش عمل نکرد ما نبايد آن را به کل برجام تعميم دهيم.
ترامپ برجام را برهم نخواهد زد
يک عضو ارشد حزب کارگزاران در خصوص مذاکرات هسته اي گفت: هيچگونه ارتباطي ميان قانون تحريمي‌موسوم به "داماتو" و برجام وجود نداشته است. مناقشه هسته‌اي ايران که با برجام به يک فرجام نيک رسيد، قدمتي 12 ساله و پر فراز و نشيب داشت؛ حصول برجام در نتيجه مذاکرات فشرده هسته‌اي نيز دستاوردهاي ملموس و چشمگيري داشت که ارزنده‌ترين و پراهميت‌ترين آنها خروج ايران از زير فشار تحکمات فصل هفتم منشور ملل متحد بود؛ از اينرو تمديد داماتو عارضه‌اي بر برجام نخواهد داشت. محمد عطريانفر در گفت وگو با ديده بان ايران افزود: ترامپ رييس جمهور منتخب آمريکا از مواضعي که در ايام رقابت‌هاي انتخاباتي بويژه پيرامون توافق هسته‌اي ايران و 1+5 اتخاذ مي‌کرد عدول کرده است؛ به طور طبيعي اگر ترامپ مي‌خواهد که در زمره روساي جمهور محترم و ارزشمند آمريکا از او ياد شود بايد به توافقات جهاني که ضامن منافع و مصالح ملي آمريکايي‌ها هست پايبند باشد؛ از اينرو ترامپ روند دولت دموکرات قبلي را در مباحث مرتبط با توافقات جهاني به هم نخواهد زد. مضاف بر اين بايد توجه داشت که منطق سياست ورزي جناح‌هاي حاکم در ايالات متحده بويژه در حوزه مسائل بين‌الملل و منطقه‌اي به گونه‌اي است که مبتني بر يک هم پوشاني حداکثري و همسويي فزاينده است. وي گفت: به احتمال بسيار زياد ترامپ به رويکرد دولت اوباما در ماجراي برجام وفادار خواهد ماند؛ بويژه با توجه به اينکه‌امريکا در توافق هسته‌اي با ايران جزئي از طرف غربي بوده است.

آدرس‌هاي غلط براي تضعيف رياست جمهوري
عضو شوراي فرهنگي – اجتماعي زنان و خانواده گفت: اعلام اينکه زنان هم مي‌توانند نامزد رياست جمهوري شوند ترفندي است، براي اين است که بعد‌ها بگويند در زنان رجل سياسي وجود ندارد و هنوز به جايي نرسيده‌اند که بتوانند رييس‌جمهور شوند.اشرف بروجردي در گفت‌و‌گو با ايلنا در پاسخ به اينکه برخي‌ها معتقدند در شرايط کنوني بحث نامزدي زنان در رياست جمهوري براي اين مطرح مي‌شود که نگذارند روحاني براي بار دوم رئيس جمهور شود و يا اينکه از ميزان آراي او بکاهند، گفت: بايد خاطرنشان کرد در حال حاضر هرشخصي، فرقي هم نمي‌کند خانم و آقا، وارد اين عرصه شود نمي‌تواند رقيب روحاني باشد، او داراي سوابق به اصطلاح سياسي، اجرايي و قانون‌گذاري است و در طول دوره رياست جمهوري‌اش به خوبي نشان داده که از عهده‌امور بر مي‌آيد.او در ادامه افزود: اصلاح‌طلبان عزم خود را جزم کردند تا از روحاني حمايت کنند اما اگر گزينه‌هاي پيشنهادي که از اصولگرايان مطرح مي‌شود را مشاهد کنيد متوجه مي‌شويم هيچ کدام از آن‌ها توانايي رقابت با وي را ندارند، حتي چهره‌هاي شاخص اين جريان نمي‌توانند در عرصه انتخابات در مقابل روحاني ايستادگي کنند.بروجردي در پايان تاکيد کرد: اينکه بگويم در اين زمان اعلام حضور زنان به جهت تقابل با روحاني است، آدرس غلط دادن و تضعيف جايگاه رياست جهموري اوست، اما شايد بخواهند با او مقابله کنند و به همين منظور خانمي‌را تاييد صلاحيت کنند تا بتواند کانديداي رياست جمهوري شود.
جهانگيري:
معاون اول رئيس جمهور اظهار کرد: در سال‌هاي اخير پيشرفت زنان در حوزه‌هاي مختلف مانند سياست، کارآفريني، هنر، ورزش و ... شتاب بيشتري نسبت به مردان داشته است.
به گزارش ايلنا، اسحاق جهانگيري در نخستين جشنواره زن، خانواده و رسانه با اشاره به حضور گسترده مردم در تشييع آيت الله رفسنجاني اين حضور را باشکوه و کم‌نظير خواند و گفت: بايد از ميراث گرانقدر اين شخصيت ممتاز در اقتضائات پيش رو بهره بگيريم و هر سه مقوله اين اين جشنواره با انديشه و تجربه آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني پيوند داشته است.
وي با بيان اينکه مراسم تشييع آيت الله‌هاشمي‌تنها با مراسم تشييع امام راحل (ره) قابل مقايسه بود، اظهار کرد: نگاه آيت‌الله‌هاشمي‌به زن و نقش او در اجتماع بي‌ترديد از روشن‌بينانه‌ترين منظرهاي نگاه دين به زن بود و او نه تنها براي ورود زنان به عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي قائل به کم‌ترين محدوديت نبود و به توانمندي زنان در سطوح مختلف باور داشت و در اين زمينه راهگشا بود.
معاون اول رئيس جمهور اظهار کرد: آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني با شجاعت و قاطعيت از نظرات امام حمايت مي‌کرد تا زن در جايگاه واقعي خود قرار گيرد و نگاه او به خانواده سرشار از محبت در عين آزادي و رعايت حقوق افراد خانواده بود. او بر خلاف فرهنگ رايج در محيط‌هاي سنتي همواره در نوشته‌ها و گفته‌هايش از همسر و دخترانش با نام و سادگي ياد مي‌کرد که اين مساله باعث شد که جامعه نيز آنها را با نامشان بشناسد و خطاب کند که اين مساله در روحاني سطح بالاي ديگري سابقه ندارد.
وي با اشاره به نگاه آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني به رسانه‌ها گفت: به ويژه در سال‌هاي اخير ايشان واقع‌بينانه‌ترين رويکرد سياسي را داشتند و به نقش رسانه‌هاي مجازي و رسانه‌هاي نوين در ميزان اطلاعات مردم تاکيد مي‌کردند و بر جريان آزاد اطلاعات توجه داشتند.
معاون رئيس‌جمهور اظهار کرد: هيچ مساله‌اي از مسائل پيش روي جامعه و نظام بدون نقش آفريني مثبت و سازنده رسانه‌ها قابل رفع و رجوع نيست زماني مسائل حل و فصل مي‌شود که زنان بتوانند نقش آفرين باشند.
وي اظهار کرد: گاهي تصوير واقعي با آنچه در رسانه منعکس مي‌شود متفاوت است به همين خاطر گاهي پرداختن به افکار عمومي‌بيش از تصوير واقعي اهميت مي‌يابد و به همين خاطر نمي‌توان از رسانه‌ها گريخت بلکه بايد تلاش کرد تصاوير رسانه‌ها به واقعيت نزديک شود و اين امر زماني محقق مي‌شود که اساس کار رسانه‌ در گفت‌وگو و جريان آزاد اطلاعات و زمينه‌ساز گفت‌وگو باشد.
معاون اول رئيس جمهور با بيان اينکه نبايد رسانه‌ها را از دستيابي به حقيقت منع کرد و آنها را محدود کرد، گفت: سياست زدگي ابزاري براي محروم کردن جامعه از واقعيت‌ها و کشاندن آن به افراطي کردن و خشونت است در حالي که حق دسترسي آزاد به اطلاعات و مشارکت آزادانه حق مردم است هر چند که برخي رسانه‌ها در سال‌هاي اخير از حاکميت مردم بر سرنوشت خود و روي کار آمدن جريان عقلانيت و اعتدال راضي نيستند و کاري خلاف مسئوليت رسانه‌اي خود مي‌کنند.
وي ادامه داد: مدعاي اين مساله عملکرد برخي رسانه‌هاي منتقد دولت است که به جاي نقد، عمليات و جنگ رواني ايجاد مي‌کنند و بعضا اين کار با استفاده از بيت المال صورت مي‌گيرد و تلاش مي‌کنند تصويري ناکارآمد از دولت ارائه دهند.
جهانگيري اظهار کرد: نقش رسانه‌ها در اين زمينه مي‌تواند دعوت به گفت‌وگوي عقلاني به دور از سوء ظن باشد ما نيازمند به گفت‌وگو بر سر مصالح ملي و مسائل اساسي بدون سوء ظن هستيم.
وي افزود: امروز ايران در منطقه ناامن غرب آسيا کشوري آرام، امن و رو به توسعه است و دولت، حاکميت قانون مبارزه با فساد و پيشرفت و توسعه کشور را دستور کار خود قرار داده است بنابراين ما از رسانه‌هاي مخالف دولت مي‌خواهيم جامعه‌اي مقتدر و بهره‌مند از رهبري را آشفته و ناتوان نشان ندهند.
جهانگيري با اشاره به نقش زنان در پيشرفت همه جانبه کشور گفت: در تاريخ و تمدن اسلامي‌ايران زن از جايگاه بالايي برخوردار است و به برکت انقلاب و امام سطوح جديدي از مشارکت سياسي و اجتماعي نيز براي زنان محقق شده است. وي تاکيد کرد: هيچ جنبه‌اي از توسعه را بدون حضور زنان نمي‌توان بررسي کرد و زنان در تمام عرصه‌هاي سياست، ورزش، کارآفريني هنر و ... با شتاب بيشتري از مردان حماسه آفريدند. زنان نمونه سرمايه‌هاي ملي و اجتماعي کشور را افزايش دادند و حتي در صحنه‌هاي جهاني افتخار آفريدند.
معاون رئيس جمهور خاطرنشان کرد: من همواره به اين زنان افتخار کرده و مي‌کنم و رسانه‌ها مي‌توانند نمايانگر حضور اين زنان با شد هر چند که خود رسانه‌ها نيز از حضور زنان روزنامه‌نگار ، خبرنگار ، هنرمند و ... بهره‌مندند.
وي در پايان تاکيد کرد: رسانه‌ها مي‌توانند در جهت حقوق زنان و پيشرفت آنها کمک کننده باشند چرا که زنان ما در آينده مي‌توانند نقشي کليدي در توسعه ايران ايفا کنند.