سکه ۱۱ هزارتومان ارزان شد ، دلار ۱۵ تومان
معاملات ديروز بازار آزاد تهران شاهد کاهش قيمت سکه و ارز بود و قيمت دلار نيز ۱۵ تومان ارزان شد. به گزارش تجارت ، در جريان معاملات روز گذشته بازار آزاد تهران، قيمت هر دلار آمريکا با کاهش ۱۵ توماني نسبت به آخرين قيمت روز پنجشنبه به رقم ۳۹۵۲ تومان رسيد، همچنين هر يورو با ۲۷ تومان کاهش با رقم ۴۳۱۳ تومان معامله شد. قيمت هر پوند هم با ۲۲ تومان کاهش به ۴ هزار و ۸۷۸ تومان رسيد  همچنين سکه تمام بهار آزادي طرح جديد با ۱۱ هزار تومان کاهش به رقم يک ميليون و ۱۸۸ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادي طرح قديم با ۹ هزار تومان کاهش به رقم يک ميليون و ۱۶۱ هزار تومان، قيمت نيم سکه با ۶ هزار تومان کاهش به ۶۰۶ هزار تومان رسيد.

افزايش نرخ ارز ، صادرات را  رقابتي می کند
 يک کارشناس مسائل اقتصادي با اشاره به اثرات افزايش نرخ بر صادرات به "رويداد" گفت: صادرکنندگان در اين تغييرات رالت بيشتري بدست مي‌آورند و صادرات رقابت پذيرتر خواهد شد. ساسان شاه ويسي با اشاره به نظريه برابري خريد، نرخ ارز را تابعي از شاخص تورم داخلي نسبت به خارج دانست و گفت: «در حال حاضر انتظار مي‌رود تفاوت مثبت و منفي نرخ تورم داخل و خارج به کاهش ارزش پول داخلي و ارزش افزايش پول خارجي منجر شود.» شاه ويسي گفت: «اگر تا روز گذشته حدود 40 ميليارد کالاي صادراتي در اختيار داشتيم، با ورود به حوزه اقتصاد ملي، بر اساس نرخ رالر، پول کمتري به دست مي‌آمد و امروز با افزايش برابري نرخ پول ملي و ارز، رالا بيشتري بدست مي‌آوريم.»

خدمات اقتصادي ‌هاشمي‌قابل شمارش نيست
علي طيب‌نيا گفت: خدمات اقتصادي آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني به کشور قابل شمارش نيست و امروز با درگذشت ايشان خلاء بزرگي به وجود آمده است.
وزير امور اقتصادي و دارايي در گفت‌‌وگو با ايلنا، در رابطه با شخصيت آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني گفت: ايشان يکي از ارکان جمهوري اسلامي‌بودند و از دوران رژيم ستم شاهي همواره در کنار امام و براي پيروزي انقلاب اسلامي‌فعاليت داشتند.
علي طيب‌نيا افزود: خدمات اقتصادي آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني به کشور قابل شمارش نيست و امروز با درگذشت ايشان خلاء بزرگي به وجود آمده است.
بنگاه‌هاي خلق پول در سراشيبي سقوط
گروه اقتصاد کلان: بحران بانکي وارد فاز جديد خود شده است. بحراني دامنه دار که همه مولفه‌هاي اقتصاد رکود زده کشور را در بر گرفته است. افزايش بدهي‌هاي بانکها به بانک مرکزي به 100 هزار ميليارد تومان در فاصله دو ماه مانده به انتهاي سال 95 نشان ازبي انضباطي شديد پولي و کاهش آورده بانکها دارد. به عبارتي بانکها اين بنگاه‌هاي خلق پولي به دليل بي انضباطي پولي در مسير سقوط قرار گرفته‌اند.
حجم منابع بين بانکي هم‌اکنون به‌اندازه کافي نيست و بانک‌ها مجبور هستند مصارف را کنترل کنند و حتي به صورت پنهاني نرخ سود را افزايش دهند تا سپرده بيشتري تجهيز کرده و اضافه برداشت از بانک مرکزي را تسويه کنند تا مشمول پرداخت جريمه نشوند.
از سويي ديگر بانک مرکزي براي متعادل کردن منابع و مصارف بانک‌ها و کنترل رشد نقدينگي و پايه پولي بانک‌ها را ملزم به بازپرداخت اضافه برداشت‌ها و بدهي‌ها مي‌کند و در اين مدت با فشار به بانکها درصدد درآمدزايي بوده که در اين راه به رقابت نابرابر بانکهاي خصوصي و دولتي شده است که به بحران بانکي دامن زده
 است.
از طرف ديگر سياست بازپرداخت بدهي از طريق انتشار اوراق، برنامه جديد دولت است اما همين اوراق هم با خروج بخشي از سپرده‌ها از بانک‌ها تامين شده و انتقال منابع اوراق فروخته شده هم با تاخير دو- سه ماهه به حساب بانک بازمي‌گردد که اين پديده هم شبکه بانکي را با کمبود نقدينگي مواجه مي‌کند.
صنعت بانکداري در ايران نسبت به ساير کشورهاي جهان از اهميت بيشتري برخوردار است چرا که بازار سرمايه کشور توسعه يافته نيست و بانک‌ها تامين مالي بلند مدت بنگاه‌هاي اقتصادي را هم بر عهده دارند.
همين موضوع باعث شده است تا بانک مرکزي و دولت هر از گاهي براي درآمد خود به بانکها فشار آورده و اين بانکها هستند که براي نتجات خود قوانين موجود بانکداري را دور زده و به به صورت نابرابر به رقابت با اهم مي‌پردازند.
بانکهايي که پيشران اقتصاد نيستند
ارتقاي کارايي نظام بانکي و رشد اقتصادي بايد از مباني اساسي ايجاد بانک‌هاي خصوصي و خصوصي‌سازي بانک‌ها در کشور باشد. که در حال حاضر اين موضوع به دلايل متفاوت در اقتصاد کشور امکان پذير نيست. به عبارتي وقتي پنج شاخص اصلي بانکداري مثل سرانه شعبه تسهيلات، سرانه پرسنلي تسهيلات، سرانه شعبه سپرده‌ها، سرانه پرسنلي سپرده‌ها و بازدهي دارايي‌ها اجرايي نمي‌شود نبايد انتظار داشت که بانکها بدون بحران به خلق پول پرداخته و يکي از نيروهاي پيشران اقتصاد باشند.
اگر به‌امارهاي داده شده از سوي مراکز آماري مراجعه کنيم آنچه که مشخص است در حال حاضر کارايي بانک‌هاي خصوصي در همه شاخص‌ها از بانک‌هاي دولتي جلوتر است، براي مثال شاخص بازدهي دارايي‌ها بانک‌هاي خصوصي و دولتي بطور ميانگين به ترتيب 2.83 درصد و 64 صدم درصد است.
به همين خاطر است که دولت بيشترين فشار را به اين نوع بانکها ارائه مي‌دهد و بر اساس آخرين آمار داده شده بيشترين رشد بدهي در 8 ماهه اول امسال مربوط به بانک‌هاي غيردولتي و موسسات اعتباري مي‌شود به طوري که حجم بدهي اين بانک‌ها با 82.7 درصد رشد 22 هزار و 870 ميليارد تومان شده است.
اين در حالي است بدهي بانک‌هاي تجاري دولتي (بانک‌هاي ملي، سپه، رفاه) هم از 13 هزار و 880 ميليارد تومان به 20 هزار و 270 ميليارد تومان بالغ شده که رشدي 46 درصدي را نشان مي‌دهد.
بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي در اين ماه به رقم 100 هزار و 940 ميليارد تومان رسيده که نسبت به اسفند ماه سال گذشته 20.7 درصد رشد داشته است.داما در مقابل همه اين رشدها، بدهي بانک‌هاي تخصصي تنها 1.1 درصد رشد داشته است.
اکنون خصوصي سازي رقابت محور بانکها صورت نمي‌گيرد و همين امر موفقيت هرچه بيشتر نظام بانکي و درنتيجه اقتصاد کشور را تضمين نمي‌کند. اين موضوع موجب شده است تا ميزان بدهي بانکها با افزايش مواجه شود.
ميزان سپرده گذاري نيز در اين مدت در بانکها با کاهش مواجه شده است چرا که در حال حاضر به دليل فراهم نبودن بسترتوليد اين نوع سرمايه گذاري که مطمئن‌ترين، کم ريسک‌ترين و سودآورترين در همه اقتصاد کشورهاست با کاهش مواجه شده است.
در حالي مجموع سپرده‌هاي غيردولتي در بانک‌ها تا پايان آبان‌ماه حدود ۱۱۲۸ هزار ميليارد تومان است و نسبت به اسفند سال قبل تا ۱۵.۱ درصد رشد دارد که در آبان‌ماه سال گذشته ميزان سپرده‌هاي بانکي با رشد ۱۷.۴ درصدي نسبت به اسفند ۱۳۹۳ به ۸۷۷ هزار ميليارد تومان رسيده بود.
در اين مقايسه کاهش حداقل ۲ درصدي مشهود است. اما سپرده‌گذاري مدت‌دار به عنوان بخش اصلي سپرده‌هاي بانکي کاهش چشمگيري دارد؛ به طوري که سرعت اين سپرده‌گذاري در آبان‌ماه‌امسال نسبت به اسفند با رشد ۱۵ درصدي به ۹۴۱ هزار ميليارد تومان رسيده در حالي که در همين قياس براي سال گذشته تا ۲۰.۸ درصد بوده است. از سوي ديگر در آبان امسال نسبت به آبان سال گذشته ۲۷.۸ درصد رشد داشته در حالي که در آبان سال قبل نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۳ اين رشد تا ۳۰.۴ درصد گزارش شده بود.
اما در قياسي ديگر ميزان رشد سپرده‌هاي بانکي در آبان‌ماه‌امسال نسبت به آبان سال گذشته ۲۸.۷ درصد بوده که نسبت به آبان ۱۳۹۴ که در مقايسه با ماه مشابه سال قبل ۲۵.۶ درصد رشد داشت، با افزايش حدود سه درصدي همراه است.
بستر کاهش نرخ سود بانکي فراهم نيست
موضوع ديگر کاهش نرخ سود بانکي بدون فراهم بودن شرايط مناسب توليد موجب خروج حجم عظيمي‌از نقدينگي مردم از سيستم بانکي به سمت بازار طلا، سکه، ارز، سفته بازي در بازار املاک، مستغلات و ... هدايت و تورم سرسام آوري در کشور ايجاد خواهد کرد. کاهش نرخ سود زماني سودمند است که شرايط توليد در کشور به خوبي فراهم باشد و نقدينگي بتواند موجبات شکوفايي توليد و اقتصاد را فراهم کند.

توسعه همکاري‌هاي تجاري ايران و آلباني
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران با تاکيد بر توسعه همکاري‌هاي تجاري ميان ايران وآلباني گفت: آمادگي داريم تا يک کميته مشترک ميان اتاق‌هاي بازرگاني دو کشور ايجاد کنيم. به گزارش مهر، غلامحسين شافعي در ديدار با ديتمير بوشاتي وزير امور خارجه آلباني که به همراه تعدادي از فعالان اقتصادي اين کشور به ايران سفر کرده است، گفت: حضور وزير خارجه آلباني در ايران نشانه وجود يک اراده قوي براي توسعه مناسبات دو کشور است. وي با بيان اينکه مقامات سياسي دو کشور بستر را براي حرکت بخش خصوصي دو کشور آماده مي‌کنند، افزود: با حضور وزير امور خارجه آلباني در ايران، ما مي‌توانيم بخش خصوصي دو کشور را تجهيز کنيم تا همکاري‌هاي اقتصادي ميان دو کشور آغاز شود. رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران با اعلام اينکه موضوع اجتناب از اخذ ماليات مضاعف و حمايت از سرمايه گذاري و تسهيل رفت و آمد تجار دو کشور از زمينه‌هاي مناسبي است که براي يک حرکت قوي و سريع به آن نيازمنديم، گفت: ما مي‌توانيم از مقامات دو کشور تقاضا کنيم تا موافقتنامه توافق ترجيحي را در برنامه قرار دهند زيرا اين عامل موثري براي حرکت شتابان به سمت مناسبات اقتصادي خواهد بود. شافعي با اشاره به اينکه ما آماده‌ايم تا يک کميته مشترک بين اتاق‌هاي بازرگاني دو کشور تشکيل دهيم، اظهار داشت: اين کميته مشترک منجر به اين مي‌شود که هميشه بخش خصوصي دو کشور با يکديگر در ارتباط باشند و زمينه براي تجارت دو کشور فراهم باشد.
وي با بيان اينکه ايران کشوري است که رشد اقتصادي قابل توجهي را آغاز کرده است، افزود: قوانين و مقررات جديد ايران تسهيلات کاملا ويژه اي را براي سرمايه گذاري در ايران آماده کرده است. رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران ادامه داد: همان نقشي که آلباني مي‌تواند براي ما در ر
ابطه با اروپا ايفا کند، موقعيت ايران در منطقه هم طوري است که مي‌تواند دروازه ورود تجار آلباني به منطقه باشد.
شافعي با اشاره به اينکه ما مي‌توانيم به روابط سه جانبه و چند جانبه در اروپا و اين منطقه از آسيا هم فکر کنيم، اظهار داشت: موضوع روابط بانکي هنوز از مشکلات ما است و اميدواريم با حضور وزير خارجه آلباني در ايران، روابط بانکي دو کشور تسهيل شود.
وي افزود: ما با علاقه مندي آماده حرکت هستيم و معتقديم که بايد گام اول را محکم برداريم، و عملا کارهاي اقتصادي بين تجار کشور برقرار شود.
همچنين در اين ديدار ديتمير بوشاتي وزير امورخارجه آلباني با بيان اينکه اراده و همکاري خوبي ميان دو کشور آغاز شده است، گفت: سفارت ما در تهران آمادگي همکاري با بخش خصوصي ايران را دارد و معتقدم که بايد ارتباط مستقيمي‌ميان بخش خصوصي دو کشور برقرار شود و مي‌توان در اين ميان از ارتباط سفرا و تجار استفاده کرد.
وي با بيان اينکه در مذاکرات تلاش مي‌کنيم تا بر موانع غلبه کنيم، افزود: از وزير امور خارجه ايران دعوت مي‌کنم که به همراه هيات اقتصادي به آلباني سفر کند تا در اين راستا مذاکرات بيشتري انجام گيرد.

اعلام صورتحساب مشمولين در سامانه سهام عدالت تا پايان سال
رئيس کل سازمان خصوصي سازي گفت: زمان آزادسازي سهام عدالت در سال ۹۶ خواهد بود و تا پايان امسال تنها صورتحساب و جزئيات مربوط به سهام در سامانه سهام عدالت قابل دسترسي است.
به گزارش تجارت ؛ پوري حسيني با اشاره به راه‌اندازي سامانه سهام عدالت در جهت اطلاع رساني به دارندگان اين سهام گفت: اين سامانه در حال حاضر تنها به معرفي سهام عدالت مي‌پردازند و در هفته‌هاي آينده کاربران مي‌توانند با استفاده از آن ارزش سهام و صورت حساب خود را نيز مشاهده کنند.
رئيس کل سازمان خصوصي‌سازي افزود: هدف از راه‌اندازي سامانه سهام عدالت اطلاع رساني به سهام داران در خصوص جزئيات ارزش سهام عدالت و نحوه آزاد سازي آن است.
وي با اشاره به اينکه در هفته‌هاي آينده صفحات جديد اين سامانه راه‌اندازي خواهد شد گفت: سامانه سهام عدالت در حال حاضر براي معرفي به سهامداران ايجاد شده و در هفته‌هاي آينده صفحات جديد مربوط به ارزش دارايي،صورتحساب کاربران در آن قابل دسترسي مي‌باشد بعلاوه اين که سهامداران مي‌توانند مبلغ پرداختي خود را در اين سامانه مشاهده و در صورت تمايل اقدام به پرداخت آن کند.
پوري حسيني‌تصريح کرد: زمان آزادسازي سهام عدالت در سال 96 خواهد بود و تا پايان سال تنها صورتحساب و جزئيات مربوط به سهام در سامانه سهام عدالت قابل دسترسي است.
اين گزارش‌مي‌افزايد: سامانه رسمي‌طرح توزيع سهام عدالت به نشاني samanese.ir در راستاي اطلاع‌رساني از آخرين خبرها و اطلاعيه‌هاي مربوط به سهام عدالت طراحي و راه‌اندازي شده است و مشمولين و علاقه‌مندان مي‌توانند علاوه بر آگاهي از خبرهاي اين حوزه با مراجعه به بخش پرسش و پاسخ، نسبت به رفع سوالات و ابهامات خود در زمينه سهام عدالت اقدام کنند. گفتني است؛ اين سامانه تنها سامانه رسمي‌کشور در خصوص سهام عدالت است.

آمريکا يک بانک کانادايي را به جرم نقض تحريم‌هاي ايران جريمه کرد
يک بانک کانادايي با پرداخت جريمه بيش از ۵۰۰ هزار دلاري به‌امريکا موافقت کرد؛ تا از پيگرد قضايي دولت ايالات متحده مبني بر نقض قوانين تحريم با ايران و کوبا، رهايي يابد.
به گزارش رويترز، اداره خزانه داري آمريکا اعلام کرد، بانک «تورنتو-دومينيون» کانادا با پرداخت جريمه ۵۱۶ هزار و ۱۰۵ دلاري به‌امريکا موافقت کرده تا از تبعات احتمالي نقض تحريم‌هاي مرتبط با انجام تراکنش‌هاي مالي با ايران و کوبا رهايي يابد.
با پرداخت اين جريمه توسط بانک کانادايي، مقامات آمريکايي از پيگرد قضايي «تورنتو-دومينيون» به دليل اتهامات وارده در خصوص همکاري بانکي با ايران و کوبا صرفنظر خواهند کرد. عليرغم رفع تحريم‌هاي بانکي ايران، هنوز بانک‌هاي غربي احساس امنيت کافي را در حوزه بانکداري با ايران احساس نمي‌کنند چرا که هر از چند گاهي به بهانه‌هاي مختلف با جريمه‌هايي از سوي دولت آمريکا روبرو مي‌شود.