با همکاري يک شرکت چيني صورت مي‌گيرد:
کورش شرفشاهي - مدتهاست که از موتورسيکلت به عنوان وسيله اي مزاحم، عامل ايجاد آلودگي صوتي، افزايش دهنده‌امار مرگ و مير، آلوده کننده هوا و موارد ديگر ياد مي‌شود. در اين رابطه نيز بارها بر روشهاي گوناگون برخورد با اين وسيله نقليه تاکيد شده به نوعي که شوراي شهر تهران در اقدامي‌جديد تصويب کرد که موتورسيکلتها بايد مجوز ورود به طرح ترافيک دريافت کنند يا معاينه فني بگيرند.
توجيه شوراي شهر در وهله اول آلوده زا بودن موتورسيکلتهاست و به همين دليل درگذشته اعلام شده بود که از ورود موتورسيکلتها به محدوده بازار و منطقه 12 شهرداري تهران جلوگيري مي‌شود و در ادامه اين اظهار نظرها به طرح ترافيک گسترش يافت و شايد در آينده بايد منتظر باشيم که از رفت و آمد موتورسيکلت در سطح شهر جلوگيري شود. اما شهرداري تهران براي توجيه اين اقدامات خود، دو دستگاه موتورسيکلت برقي را رونمايي کرد. اما چون قيمت آن بالا بود و امکان شارژ آن به سادگي وجود نداشت و از قدرت لازم نيز برخوردار نبود، با اقبال عمومي‌رو به رو نشد. از سوي ديگر راهنمايي و رانندگي نيز بارها اعلام کرد که از پلاک کردن موتورسيکلتهاي کاربراتوري خودداري مي‌کند و تاکيد کرد که کارخانه‌هاي توليد موتورسيکلت بايد موتورهاي انژکتوري توليد کنند.
 اما اين طرح نيز با موفقيت رو به رو نشد زيرا هم قيمت انژکتور بالا بود و هم امکان توليد آن در داخل کشور وجود نداشت و کارخانه‌هاي داخلي نگران از دست دادن مشتري و تعطيلي کارخانه‌هاي خود بودند. بنابر اين طرح مذکور نيز با شکست رو به رو شد.
توليد انژکتور در ايران
اما براي آنکه مديريت اين مشکل نيازمند اقدامي‌ويژه بود، رئيس انجمن صنعت موتورسيکلت ايران خبر داد که توليد انژکتور موتورسيکلت در ايران صورت مي‌گيرد و اين اقدام با مشارکت شرکت‌هاي ايراني انجام خواهد شد. ابوالفضل حجازي در گفت‌وگو با ايلنا از انعقاد قرارداد ساخت انژکتور موتورسيکلت با يک شرکت معتبر چيني خبر داد. وي گفت: قرارداد ميان انجمن صنعت موتورسيکلت با يک شرکت معتبر چيني جهت توليد انژکتور در ايران است. به زودي دفتر شرکت چيني در تهران فعال مي‌شود. اين شرکت در ابتدا آموزش و خط مونتاژش را در ايران فعال خواهد کرد.رئيس انجمن صنعت موتورسيکلت ايران گفت: توليد انژکتور موتورسيکلت در ايران و با مشارکت شرکت‌هاي ايراني انجام خواهد شد.
ساخت موتورسيکلت هيبريدي در مشهد
از آنجا که قيمت بالاي موتورسيکلتهاي برقي يکي از دلايل رعايت حال مالکان موتور سيکلت بود، رييس پژوهشگاه نيرو خبرداد که نخستين موتورسيکلت هيبريدي با حمايت شرکت برق منطقه اي خراسان توسط محققان کنسرسيوم مرکبهاي سبز در پارک علم و فناوري خراسان واقع در مشهد ساخته شد. محمدصادق قاضي زاده، رئيس پژوهشگاه نيرو افزود: وزارت نيرو مي‌تواند از توليد باطري و يا ابرخازن مورد استفاده در اين موتورسيکلتها به منظور توليد انبوه حمايت کند. بايد در توليد انبوه موتورسيکلت هيبريدي به خريداران اطمينان داد که اين محصول تا ارتقاي کامل مورد حمايت و پشتيباني است.
وي بازاريابي و خدمات پس از فروش را در توليد موتورسيکلت هيبريدي مهم ذکر و بيان کرد: دست اندرکاران توليد اين محصول بايد نقشه راه مشخصي در توسعه آن داشته باشند که در صورت وجود مشکلات در تامين منابع صندوق پژوهش و فناوري وزارت نيرو در اين زمينه حمايتهاي لازم را به عمل خواهد آورد.
محمدحسن متولي زاده مديرعامل شرکت برق منطقه اي خراسان نيز گفت: طراحي و ساخت موتورسيکلت هيبريدي اقدام بسيار مهمي‌در زمينه کاهش آلودگي محيط زيست به ويژه در کلانشهرها محسوب مي‌شود.
مشاور مديرعامل شرکت برق منطقه اي خراسان هم در خصوص اين طرح گفت: هم اينک 10 ميليون دستگاه موتورسيکلت بنزيني در کشور مورد استفاده قرار مي‌گيرد که در صورت نياز به جايگزيني با ارزانترين موتورسيکلتهاي الکتريکي، هزينه بسيار سنگيني را براي کشور در بر دارد.
غلامرضا ديده ور افزود: با توجه به شرايط کنوني معقول‌ترين و ممکن‌ترين راه براي حذف آلايندگي موتورسيکلتهاي موجود و جايگزيني برق به جاي بنزين مجهز کردن موتورسيکلتها به پيشرانه الکتريکي و استفاده از اين پيشرانه در مراکز کلانشهرها است.
مشاور مدير عامل شرکت برق منطقه اي خراسان حل تمامي‌موانع و مشکلات موجود بر سر راه توسعه و استفاده از نيروي برق به جاي بنزين در موتورسيکلت از جمله مشکل محدوديت پيمايش، قيمت بالا و ضرورت اسقاط موتورهاي موجود را که در استفاده از موتور برقي وجود داشت جزو مزاياي اين نوع موتورسيکلتها ذکر کرد.
وي گفت: در اين طرح علاوه بر پيش بيني پوشش تمامي‌نياز انرژي موتور در مرکز شهر، در خارج محدوده نيز در صورت تخليه باطري راکب موتور مي‌تواند کماکان از بنزين براي ادامه مسير استفاده کند.
وي هزينه تبديل موتورسيکلت بنزيني به هيبريدي را بسيار کمتر از موتورسيکلتهاي تمام برقي بيان و پشتيباني موثر نهادهاي مختلف را در اجراي موفق اين پروژه بسيار مهم ارزيابي کرد.
او گفت: در صورت حمايت دولت امکان تسري اين فناوري به عنوان راهکار ارزان قيمت و کوتاه مدت براي خودروهاي سبک بنزيني از سوي کنسرسيوم در دست بررسي و اجرا است.

رئيس اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان نايلون و پلاستيک تهران از صادرات ماهانه بالغ بر ۱۰۰ ميليارد ريال صنايع پلاستيک خبر داد و افزود: اين مبلغ به غير از سهمي‌است که در صادرات مواد اوليه به صورت خام فروشي داريم.
سيدرحيم مقيمي‌افزود و اگر بخواهيم ميزان صادرات اين بخش را هم به آن اضافه کنيم، ارزش صادرات آن خيلي بيشتر خواهد شد.
وي تصريح کرد: صنعت پلاستيک مادر تمام صنايع و صنعتي است که در تمام صنايع سهم دارد حتي در صنت خودرو سازي بيش از ۴۰ درصد از صنعت پلاستيک استفاده شده است.
مقيمي‌ادامه داد: کاربرد صنايع پلاستيک در صنعت ساختمان سازي اکنون نمايان شده و برخي مصالح ساختماني مانند آجر، بلوک‌هاي بتوني، سقف‌هاي شيرواني و پريزهاي برق از جنس پلاستيک با کيفيت مطلوب توليد مي‌شوند .
وي اظهار کرد: صنعت پلاستيک کشور از توان و پتانسيل بالايي براي توليد برخوردار است و در اين راستا نياز به حمايت دارد و اگر حمايت‌هاي لازم از بخش توليد اين صنعت صورت بگيرد، مي‌توان صادرات را افزايش داد اما شرکت‌هاي پتروشيمي، مواد اوليه توليد را گرانتر به دست توليد کننده مي‌دهند که اين مساله باعث ضربه به توليد مي‌شود.
رئيس اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان نايلون و پلاستيک تهران افزود: در حال حاضر قرارداد خوب تجاري براي صادرات صنايع پلاستيک به کشورهاي ترکمنستان، عراق، تاجيکستان، اوکراين ، افغانستان و روسيه بسته شده که اين قرار دادهاي صادراتي به نفع کشور است ؛ در حالي که حمايتي از توليد کننده صورت نمي‌گيرد.
مقيمي‌تاکيد کرد: در حال حاضر نوسانات نرخ دلار در يک ماه اخير بهاي مواد اوليه صنعت پلاستيک را به ازاي هر کيلوگرم ۱۵۰۰ تومان افزايش داده است و همين موارد باعث مي‌شود که تجار ما نتوانند رقابت کنند و حتي بايد زيان هم تحمل
کنند.
وي تعداد واحدهاي توليدي صنعت پلاستيک را يک هزار و ۴۰۰ واحد برشمرد و تصريح کرد: ظرفيت و پتانسيل صنعت پلاستيک بيشتر از وضعيت کنوني آنهاست و چنانچه پتروشيمي‌مواد اوليه را با قيمتي که صادر مي‌کند، به توليد کننده داخلي بدهد، بسياري از مشکلات و دغدغه‌هاي صنعت پلاستيک حل مي‌شود و مي‌توان ميزان توليد را افزايش داد.

اتحاديه کفش‌هاي ماشيني و لاستيکي تهران و اتحاديه کفاشان اصفهان در راستاي سياست‌هاي کلان اقتصاد مقاومتي، استفاده بهينه از امکانات داخل کشور، تبادل دانش و اطلاعات و همچنين تسريع حرکت در راستاي ارتقاء صنعت کفش ايران و کسب بازارهاي بين المللي به عنوان دو قطب مهم و تاثيرگذار در اين صنعت، تفاهم نامه همکاري امضاء کردند.
تبادل دانش فني، نيروي انساني، عرضه و فروش، ايجاد بازارهاي جديد بين المللي، برندسازي و بازاريابي، و حمايت از توليدکنندگان و عرضه کنندگان برتر يکديگر از مفاد اين تفاهم نامه است.
در اين مراسم، محمدباقر مجتبائي مشاور اقتصادي اتاق اصناف ايران با تاکيد بر اين که صنعت کفش ايران بايد بر مزيت و پتانسيل‌هاي موجود براي ورود به بازار‌هاي بين المللي و همچنين تقويت برندسازي داخلي متمرکز شود، به حجم تجارت مجازي در سال گذشته اشاره کرد و افزود: حجم تجارت در فضاي مجازي در سال گذشته ۵۲ هزار ميليارد تومان معادل ۱۶ ميليار دلار بود که اين مقدار تجارت توسط ۲۰ هزار واحد مجازي صورت گرفته که اکثر اين واحدهاي مجازي بدون پروانه کسب در حال فعاليت هستند.
علي اژدرکش رئيس اتحاديه کفش‌هاي ماشيني و لاستيکي تهران نيز در مراسم امضاي اين تفاهم نامه که در محل اتاق اصناف ايران برگزار شد، به جمعيت بالاي تحت پوشش اتحاديه کفش‌هاي ماشيني و لاستيکي تهران اشاره کرد و ضمن اعلام آنکه اتحاديه کفش ماشيني و لاستيکي تهران داراي يک هزار و ۷۰۰ عضو داراي پروانه کسب است، گفت: سرانه ي مصرف کفش در ايران برابر با سرانه مصرف کفش در دنيا به ميزان ۲.۷ جفت کفش است.
وي با بيان اين که نيمي‌از چرخش صادرات دنيا در کشورِ چين انجام مي‌شود، گفت: ۱۷ ميليارد جفت پاپوش در چين توليد مي‌شود و صادرات کفش براي اين کشور ارز آوري بسياري به همراه آورده است. رئيس اتحاديه کفش‌هاي ماشيني و لاستيکي تهران به صادرات ۲۲۰ ميليون جفت کفش در ايتاليا و ارزآوري ۱۰ ميليارد دلار از محل صادرات کفش اشاره کرد و متذکر شد: حجم توليد کفش در ايران معادل ايتاليا و ترکيه است بنابر اين ايران هم مي‌تواند از اين محل ارز آوري قابل توجهي بدست آورد . پيش بيني ما اين است که از صادرات کفش مي‌توانيم ۲ ميليارددلار درآمد ارزي کسب کنيم.
گوشت قرمز ارزان شد
رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي از کاهش 2 هزار توماني شقه بدون دنبه نسبت به هفته گذشته خبر داد. علي اصغر ملکي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، از کاهش قيمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: در حال حاضر نرخ هر کيلو شقه بدون دنبه با کاهش 2 هزار توماني نسبت به هفته گذشته 35 هزار تومان به مغازه دار و 38 تا 39 هزار تومان به مشتري عرضه مي‌شود.وي افزود: توزيع گوشت گرم گوسفندي از سوي شرکت پشتيباني امور دام و توقف صادرات دام زنده از جمله دلايل کاهش قيمت گوشت در هفته جاري بوده است.ملکي با بيان اينکه قيمت گوشت تابع عرضه و تقاضا است، ادامه داد: در صورت استمرار تزريق گوشت و جلوگيري از صادرات دام احتمال کاهش مجدد قيمت‌ها در بازار وجود دارد.رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي تصريح کرد: با توجه به اينکه به روزهاي آخر ماه رسيديم و قدرت خريد خانوارها کاهش يافته، رکود سنگيني بر بازار حاکم است.

10 ميليون سيگار قاچاق در بندرعباس نابود مي‌شود
سخنگوي ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: امروز يکشنبه 10 ميليون نخ انواع سيگار قاچاق در بندرعباس امحا مي‌شود. به گزارش ستاد مرکزي مبارزه با کالاي قاچاق و ارز قاسم خورشيدي گفت: براساس ماده 56 قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز و مصوبات ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هزار و 40 کارتن محتوي 10 ميليون و 400 هزار نخ انواع سيگار قاچاق روز يک‌شنبه 26 دي‌ماه با حضور نمايندگان دستگاه‌هاي عضو کميسيون برنامه‌ريزي، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان هرمزگان امحاء مي‌شود. بر اساس اين گزارش ماه گذشته نيز بيش از 40 ميليون نخ انواع سيگار و ده‌ها کيلوگرم ديگر فرآورده‌هاي دخاني قاچاق به ارزش بيش از 23 ميليارد ريال در اين استان منهدم شد.

هنوز ۱۳ درصد از مطالبات چايکاران مانده است
رئيس سازمان چاي از پرداخت حدود ۸۷ درصدي مطالبات چاي‌کاران خبر داد و گفت: مابقي مطالبات نيز به زودي تامين و پرداخت مي‌شود و تسهيلات به‌زراعي و صندوق توسعه چاي تاکنون به هفت ميليارد تومان رسيده و تا پايان امسال درصدديم ۵۰ ميليارد تومان را در اين زمينه براي باغداران تامين کنيم.محمدولي روزبهان در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: تاکنون بالغ بر ۲۰۲.۵ ميليارد تومان از مطالبات چايکاران پرداخت شده و فردا نيز ۲.۵ ميليارد ديگر پرداخت مي‌شود که جمعاً به حدود ۸۷ درصد مطالبات چايکاران مي‌رسد و مابقي طلب ۱۳ درصدي باغداران نيز به زودي و با دريافت تدريجي سهم کارخانه‌هاي فرآوري تامين و پرداخت خواهد شد.وي افزود: سرعت پرداخت مطالبات چايکاران با توجه به افزايش ۶۰ درصدي توليد اين محصول به افزايش ۷۰ درصدي درآمد چايکاران، بيشتر از سال گذشته بوده است چرا که پارسال مجموع بهاي برگ سبز خريداري شده از توليدکنندگان به حدود ۱۳۷ ميليارد تومان رسيد اما امسال ۲۳۴ ميليارد تومان برگ سبز چاي از چايکاران خريداري شد.روزبهان تصريح کرد: تسهيلات به‌زراعي و ديگر تسهيلاتي که از طريق صندوق توسعه چاي به چايکاران داده است، تاکنون به ۷ ميليارد تومان رسيده و درصدديم تا پايان امسال ۵۰ ميليارد تومان تسهيلات به چايکاران پرداخت کنيم تا بتوانند براي امسال و سال بعد از آن استفاده کنند.

مديرعامل بيمه رازي: بيمه شخص ثالث و درمان صنعت بيمه را با تهديد روبرو کرده است
مديرعامل بيمه رازي گفت: رشته‌هاي بيمه شخص ثالث و درمان صنعت بيمه را با تهديد جدي مواجه کرده‌اند. به گزارش روزنامه تجارت دکتر يونس مظلومي‌مدير عامل بيمه رازي در حاشيه برگزاري همايش توسعه بيمه‌هاي مسئوليت در مشهد در با خبرنگار اخبار بانک بر لزوم توجه بيش از پيش به بيمه‌هاي شخص ثالث و درمان تاکيد کرد. وي تصريح کرد: رشته‌هاي بيمه شخص ثالث و درمان هم اکنون نقش بسيار زيادي در توليد حق بيمه دارند و با توجه به ضريب خسارت بسياري بالايي که دارند اين صنعت را با تهديد جدي رو برو کرده‌اند. مظلومي‌بيان داشت: از پيشنهاد دکتر همتي براي تغيير معيار پرداخت ديه از شتر به نقره استقبال کرديم اما به نظر نمي‌رسه پيشرفتي داشته باشد. وي اظهار داشت: با توجه به اينکه صنعت بيمه به شخص ثالث و درمان معطوف شده متاسفانه ساير رشته‌هاي بيمه نتوانسته‌اند جايگاه مناسبي پيدا کنند.
مظلومي‌افزود: سهم رشته بيمه درمان به ۲۵ درصد کل توليد حق بيمه رسيده، اين در حالي است که ضريب خسارت ترکيبي نزديک به ۱۴۰ درصد دارد و کمر شرکت‌هاي بيمه اي را خرد کرده است. مديرعامل بيمه رازي تصريح کرد: مسئولان امر براي حل اين مشکل بايد برنامه ريزي داشته باشند و اين همت بيش از پيش همه شرکت‌ها بيمه را طلب مي‌کند. مظلومي‌ادامه داد: پيشنهادي درباره کاهش زيان شرکت‌هاي بيمه اي در مورد رشته درمان داده‌ايم، مبني بر اينکه شرکت‌هاي بيمه اي ملزم به ارائه صورت‌هاي سود و زيان دوره اي براي رشته‌هاي بيمه اي شوند. وي بيان داشت: اگر شرکت‌هاي بيمه اي در دوره‌هاي سه ماهه صورت‌هاي سود و زياني خود از رشته‌هاي بيمه اي را بصورت مجزا ارائه دهند، همه مشاهده خواهند کرد که در رشته بيمه اي خاص مثلا درمان يا شخص ثالث اين شرکت چه ميزان توليد حق بيمه داشته، هزينه‌هاي عملياتي، غير عملياتي، کارمزد‌ها و خسارت‌هاي پرداختي نيز مشخص خواهد شد و در نهايت سود و زيان رشته روشن خواهد شد.
مدير عامل بيمه رازي افزود: با ارائه اين گزارش و زيان موجود براي رشته درمان نهاد نظارتي مي‌تواند وارد عمل شود و جلوي اين زيان‌ها را بگيرد.
وي با اشاره به برگزاري همايش تخصصي بيمه مسئوليت در مشهد تصريح کرد: برگزاري همايش‌هاي تخصصي در رشته‌هاي بيمه‌ايده بسيار خوب و جالبي است و اين همايش‌ها مي‌تواند نقاط ضعف و قوت يک رشته بيمه اي را مشخص کند.

 بازديد معاون کل نهاد رياست جمهوري از غرفه بيمه ما در نمايشگاه
شرکت بيمه "ما" در نمايشگاه توانمنديهاي روستاييان و عشاير حضوري فعال و چشمگير داشت. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه "ما" ، دومين نمايشگاه توانمنديهاي روستاييان و عشاير به مدت چهار روز در نمايشگاه بين المللي تهران برگزار شد. بر اساس اين گزارش ، نمايندگان محترم استان‌هاي قم و البرز با حضور در اين نمايشگاه به معرفي و مشاوره خدمات بيمه اي پرداختند و انواع محصولات و خدمات بيمه گري را براي آحاد جامعه معرفي و مشخصات و پوشش‌هاي مورد نياز بيمه اي در زندگي روستايي که ناشي از خطرات و انواع ريسک‌ها مي‌باشد را معرفي کردند. همچنين جناب آقاي دکتر بانک معاون کل نهاد رياست جمهوري از جمله بازديدکنندگان غرفه بيمه "ما" بودند که رضايت خود را از گسترش فرهنگ بيمه با اطلاع رساني به آحاد جامعه و ضروري بودن ابتياع بيمه نامه را اظهار نمودند.

پرداخت غيرحضوري غرامت بيمه‌هاي عمروحوادث بازنشستگان نيروهاي‌مسلح
شرکت بيمه‌کوثر براي نخستين بار در بين شرکت‌هاي بيمه‌اي غرامت بيمه‌هاي عمروحوادث نيروهاي‌مسلح را به‌صورت غيرحضوري پرداخت مي‌کند. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط‌عمومي‌و اعلام مدير بيمه‌هاي عمروحوادث بيمه‌کوثر؛ اين طرح به‌منظور تسهيل، تسريع و تجميع پرداختي‌هاي قانوني و اختياري سرمايه فوت بازنشستگان و وظيفه‌بگيران نيروهاي‌مسلح، با همکاري سازمان بازنشستگي و صندوق بيمه نيروهاي‌مسلح طراحي و پس از بررسي‌هاي لازم براي متوفيان بعد از تاريخ 95/9/1 اجرا شد. بهزاد شعباني‌فر با بيان اينکه مرحله اول طرح به‌صورت آزمايشي و به مدت يک‌ماه از اول آذرماه اجرايي شده است، بيان‌کرد: در گذشته خانواده متوفي براي دريافت سرمايه فوت ابتدا به مراکز بازنشستگي مراجعه مي‌کرد و پس از دريافت مدارک لازم ازجمله فرم تعيين ذي‌نفع و ارايه اين مدارک به شعب بيمه‌کوثر غرامت خود را دريافت مي‌کرد که با اجرايي شدن اين طرح، غرامت بيمه‌ عمرو‌حوادث بدون حضور خانواده‌هاي بازنشستگان و وظيفه بگيران نيروهاي‌مسلح به حساب ذي‌نفعان واريز مي‌شود.