موسسه رتبه بندي و مالي موديز پذيرفته تا جريمه 864 ميليون دلاري را به دليل رتبه بندي نادرست در سرمايه گذاري‌هاي مالي بپردازد اين رتبه بندي منجر به بحران مالي شده بود. به گزارش فايننشال تايمز، اين موسسه پس از توافق با وزارت دادگستري از پرداخت جريمه خبر داد اين موسسه و موسسات ديگر مالي چون استاندارد پورز و فيچ به طور گسترده اي مورد انتقاد قرارگرفتند.
موسسه موديز به دليل رتبه بندي اشتباه درباره موسسات ارائه دهنده وام مسکن باعث راهنمايي اشتباه به سرمايه گذاران شد اين موسسات در مرکز بحران مالي سال 2008 بودند.  وزارت دادگستري آمريکا و 21 ايالات اين کشور شرکت موديز را به برهم زدن امنيت وام مسکن با رتبه بندي اشتباه متهم کردند.به گفته وزارت دادگستري اين جريمه يک سوم درآمد 2.5 ميليارد دلاري است که موديز در چهارسال پيش از شروع بحران مالي به دست آورده است. موسسه استاندرز اند پورز نيز در دو سال گذشته در دعوايي قانوني با وزارت دادگستري به اتهامات مشابه به پرداخت جريمه 1.5 ميليارد دلاري متهم شد.

بازارهاي بورس با رشد همراه شدند اما با افزايش نرخ بهره و درآمدهاي بدون رشد در شرکت‌ها و تغيير احتمالي در سياست آمريکا باعث بالارفتن خطر سرمايه گذاري شده است.
به گزارش نيويورک تايمز، سياست‌هاي مالي دولت درباره هزينه‌ها با توجه به روي کار آمدن دونالد ترامپ ، برگزيت باعث تغيير در روابط تجاري جهان خواهد شد که بر بازارهاي بورس و اوراق قرضه تاثير گذار خواهد بود.اين تنها موضوعاتي نخواهند بود که سرمايه گذاران را تحت تاثير خود مي‌گذارند. درآمريکا شاخص‌هاي اقتصادي افزايش داشتند و نرخ بيکاري 4.7 درصد بوده است بازارهاي بورس افزايش داشتند و اوراق قرضه با وجود پايين بودن معاملات افزايش داشتند. با اين شرايط بسياري از مشاوران سرمايه گذاري پيشنهاد مي‌کنند که تنها در سطح منطقي و جزئي ريسک کرد. ترامپ رئيس جمهورمنتخب آمريکا وعده اعمال تعرفه‌هاي سنگين بر کالاهاي وارداتي را داده و برخي نمايندگان از کاهش ماليات شرکت‌هاي بزرگ خبر دادند اقتصاددانان معتقدند افزايش تعرفه‌هاي باعث کاهش رقابت دربازار خواهد شد.

« تجارت» از حضور بازيگران تازه در اجلاس جهاني اقتصاد گزارش می دهد؛
گروه بين الملل - چهل و هفتمين نشست مجمع جهاني داووس که مجمع همکاري اقتصادي جهاني در حالي کار خود را آغاز مي‌کند که رويدادهايي چون برگزيت و انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئيس جمهور آمريکا باعث لرزش اقتصاد جهان در سال 2016 شد و اقتصاددانان پيش بيني مي‌کنند اين رويدادها بر روند تجارت و اقتصاد جهاني تاثيرگذار باشد.
نزدیک به 3هزار نفر سياستمداران ، وزاراي اقتصاد و دارايي ،اقتصاددانان و کارآفرينان بزرگ جهان در نشست مجمع جهاني داووس که مجمع همکاري اقتصادي جهاني نيز خوانده مي‌شود از 28 الي 30 دي ماه در سوئيس حاضر خواهند شد. با توجه به حضور رئيس جمهور چين، وزراي پيشنهادي دونالد ترامپ و ترزا مي‌نخست وزير انگلستان مي‌توان انتظار رويدادهاي تازه در اقتصاد جهان را داد که مي‌تواند شکل دهنده يا تخريب کننده باشد.
چين، بازيگر کليدي اجلاس
 شي جين پينگ رئيس جمهوري چين در اقدامي‌بي سابقه و در حاليکه پکن به دنبال تقويت و داشتن نقش بيشتري در امور جهاني است، راهي سوئيس مي‌شود تا در اجلاس اقتصادي داووس شرکت کند. از نکات مهم انجام اين سفر اين است که کارشناسان احتمال داده‌اند هيات چين در حاشيه اين اجلاس با فرستاده‌هاي دونالد ترامپ رئيس جمهور منتخب آمريکا ديدار کرده و در خصوص مسائل مورد مناقشه که يکي از آنها مسائل تجاري است، گفت وگو کنند. به گزارش رويترز، «جک ما» موسس شرکت فروش اينترنتي علي بابا، «وانگ جيانلين» رئيس گروه داليان واندا و «ژانگ ياکين» مدير «بايدو» از جمله نفرات اعزامي‌در هيات «شي» به سوئيس هستند که گمانه زني‌ها براي انجام گفت وگوي ويژه ميان آنان با طرف‌هاي آمريکايي را افزايش داده است.بر اساس گزارش رسانه‌هاي چيني، قرار است «شي جين پينگ» در اين اجلاس در باره همکاري چين با جهان، حمايت گرايي تجاري يکجانبه، کنار گذاشتن اختلافات تجاري و جهاني شدن اقتصاد با کشورهاي شرکت کننده در داووس گفت وگو کند. از اهداف ديگر اين سفر تشريح برنامه‌هاي چين براي پيشبرد طرح راه ابريشم نوين موسوم به «يک کمربند - يک جاده» اعلام شده و در اين زمينه سندي هم ميان اين کشور و سازمان بهداشت جهاني در لوزان و در حاشيه ديدار رئيس جمهوري چين از اين سازمان امضا خواهد شد. چين به دليل منازعات جدي با کشورهاي اروپايي و آمريکا در سازمان تجارت جهاني، به دنبال فرصت‌هايي براي بهتر کردن وجهه خود در بخش تجارت جهاني است.
غايبين بزرگ اجلاس
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان براي دومين سال پياپي در نشست مجمع جهاني اقتصاد داووس که همزمان با آغاز زمامداري دونالد ترامپ رئيس جمهوري منتخب آمريکا برگزار مي‌شود، شرکت نخواهد کرد. فرانسوا اولاند رئيس جمهوري فرانسه که در اوايل دسامبر اعلان کرد در سال آينده براي دومين دوره نامزد نخواهد شد، نيز مانند مرکل اعلان کرده است که در داووس حضور نخواهد يافت.مجمع جهاني اقتصاد همچنين اميدوار بود که متئو رنتزي نخست وزير پيشين ايتاليا در اين نشست حضور يابد، اما وي ماه گذشته (دسامبر) از مقام خود کناره گيري کرد.سران کشورهاي اروپايي که انتظار مي‌رود در اين نشست حضور يابند، شامل مارک روته از هلند و اندا کني از ايرلند هستند و احتمال شرکت ترزا مي‌نخست وزير انگليس نيز در اين نشست وجود دارد. پيش بيني مي‌شود ستاره‌امسال شي جيپينگ باشد که نخستين رئيس جمهوري چين خواهد بود که در اين نشست حضور مي‌يابد. همچنين انتظار مي‌رود اعضاي گروه ترامپ شامل گري کوهن رئيس پيشين گلدمن ساچ و آنتوني اسکاراموچي مدير امور مالي، در اين نشست شرکت کنند.

روسيه از دولت دونالد ترامپ رئيس جمهور منتخب آمريکا براي شرکت در گفت وگوهاي صلح سوريه که اواخر ماه جاري ميلادي در شهر 'آستانه' مرکز قزاقستان برگزار مي‌شود، دعوت کرده است.
 روزنامه واشنگتن پست دراينباره نوشت، اين گفت وگوها به ابتکار مسکو و با شرکت کشورهاي روسيه، ترکيه و ايران برگزار مي‌شود. اين اجلاس در ادامه همان فرآيند صلح سوريه برگزار مي‌شود که مشخصا بدون حضور دولت ' اوباما' در جريان است. شرکت داشتن آمريکا در اين نشست به خصوص اگر توافقي هم در آن حاصل شود، اولين نشانه‌هاي توسعه همکاريهاي آمريکا - روسيه است که 'ولاديمير پوتين' رئيس جمهوري روسيه و 'دونالد ترامپ' رئيس جمهوري منتخب آمريکا از قبل آن را براي دولت ترامپ پيش بيني کرده‌اند. اين امر درحالي رخ مي‌دهد که روابط کنوني روسيه و آمريکا در پايينترين سطح قراردارد و باراک اوباما تحريم‌ها عليه روسيه را براي يک سال ديگر تمديد کرد. اين تحريم‌ها در پي تنش سياسي ميان روسيه و اوکراين و تصميم مسکو به ضميمه کردن منطقه کريمه به خاک روسيه اتخاذ شده است و شامل شرکتهاي روسي و اشخاص حقيقي در اين کشور است.اوباما همچنين در واپسين روزهاي فعاليت سياسي خود در مقام رياست جمهوري آمريکا گفت: اين تحريم‌ها پاسخي به تهديدهاي فوق‌العاده و غير عادي براي امنيت ملي کشور از جانب روسيه است. اين درحالي است که روز گذشته دونالد ترامپ رئيس جمهوري منتخب آمريکا در مصاحبه با وال استريت ژورنال اعلام کرد که تحريم‌هاي عليه روسيه را لغو خواهد کرد. به گفته ترامپ، اگر روسيه ثابت کند که به نبرد عليه تروريسم و دستيابي به ديگر اهداف مهم آمريکا کمک مي‌کند، تحريم‌هاي دولت اوباما را که در اواخر دسامبر و به تلافي دخالت احتمالي مسکو در حملات سايبري عليه‌امريکا وضع شده بود، کنارمي‌گذارد.

نمايندگان پارلمان بريتانيا اعلام کردند که نخست‌وزير اين کشور بايد طرح‌هاي خود در ارتباط با برگزيت را تا اواسط ماه فوريه ارائه دهد.
 به گزارش رويترز، کميسيوني از نمايندگان مجلس بريتانيا در گزارشي که در روز شنبه منتشر شده اعلام کردند که دولت بريتانيا بايد جزئياتي از طرح‌هاي خود براي برگزيت را تا اواسط ماه فوريه منتشر کرده و به اين ترتيب موضع خود را در رابطه با آينده عضويت در بازار واحد اتحاديه اروپايي و اتحاديه‌هاي مرتبط اعلام کند.کميسيون خروج بريتانيا از اتحاديه اروپايي در پارلمان اين کشور از حقوق‌دانان و نمايندگاني از احزاب گوناگون تشکيل شده و شامل حزب محافظه‌کار و حزب کارگر مخالف مي‌شود. اين کميسيون اعلام کرده است که دولت بايد به دنبال معاهده انتقالي با اتحاديه اروپايي باشد.مي‌که اعلام کرده است گفت‌و‌گو‌هاي رسمي‌جدايي از اتحاديه اروپايي را تا پايان ماه مارس آغاز خواهد کرد، از سوي تجار، سرمايه‌گذاران و نمايندگان و حقوق‌دانان پارلمان به واسطه اطلاعات اندک ارائه شده در رابطه با برگزيت با وجود گذشت بيش از شش ماه پس از راي به خروج از اين اتحاديه مورد انتقاد و فشار قرار گرفته است. مي‌که گفته بود اظهارات موجود در رابطه با آماده‌سازي معاهده برگزيت موجب تضعيف توان دولت در مذاکرات پيش‌رو مي‌شود، قرار است در سخنراني روز سه‌شنبه، رويکرد خود را نسبت به برگزيت اعلام کند.کميسيون اعلام کرده است که اين طرح‌ها بايد در قالب برگه‌هاي سفيد و اسناد سياست‌گذاري دولت ارائه شده و در کنار ارزيابي‌هاي اقتصادي، گزينه‌هاي مختلف دسترسي و تجارت در بازار نيز منتشر شود.برخي از نمايندگان طرفدار برگزيت نسبت به نياز به توافقي انتقالي براي خروج از اتحاديه اروپا بدبين هستند زيرا نگرانند اين امر ترک اتحاديه و شکل گيري توافقات تازه تجاري براي انگلستان را مشکل خواهد کرد.

فرستاده سازمان ملل به يمن ضمن "فاجعه‌بار" توصيف کردن اوضاع در اين کشور، تأکيد کرد که وي براي به جريان انداختن پرونده آتش‌بس و مذاکرات سياسي تلاش مي‌کند.
اسماعيل ولد الشيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن در مصاحبه با شبکه خبري الجزيره گفت: طرحي که در حال حاضر مطرح شده خلاصه نقشه راه پيشنهادي سازمان ملل و طرح جان کري، وزير خارجه‌امريکاست. من تلاش مي‌کنم تا طي سفر قريب الوقوعم به عدن و صنعا اين طرح را به عبد ربه منصورهادي، (رئيس‌جمهور مستعفي يمن) و رهبران حزب کنگره سراسري مردمي‌و جنبش انصارالله ارائه کنم.يمن از حدود دوسال پيش شاهد درگيري‌ها و بحران امنيتي و سياسي است. مداخله عربستان در يمن و به راه‌انداختن جنگي خانمان‌سوز دراين کشور باعث شد تمامي‌تلاش‌ها براي حل اين بحران ناکام بماند و هزاران يمني طي اين جنگ قرباني شوند. وي ضمن فاجعه‌بار توصيف کردن اوضاع در يمن، گفت: ما براي توقف جدي و واقعي درگيري‌ها بعد از برگزاري جلسه مقدماتي براي طرف‌هاي ذيربط تلاش خواهيم کرد. کميته آتش‌بس و هماهنگي بايد به مسئوليت خود در اين باره عمل کند.
فرستاده سازمان ملل به يمن تاکنون طرح‌هاي زيادي را براي حل بحران ارائه کرده‌اما هر بار با مخالفت برخي طرف‌ها و شروط غيرقابل اجراي آن‌ها مواجه شده است.الشيخ احمد گفت: مرحله دوم بررسي طرح صلح از دو بعد سياسي و امنيتي است. دولت (مستعفي) يمن خواهان آغاز اجراي قطعنامه ۲۲۱۶ شوراي امنيت است که بر لزوم عقب‌نشيني انصارالله از شهرها و تحويل سلاح به دولت مبتني است اما انصارالله و هم‌يمانانشان تأکيد دارند که هرگونه حل و فصلي بايد با نهايي کردن مسئله شراکت سياسي شامل رياست‌جمهوري و دولت آغاز شود.

گرم شدن روابط برلين قاهره
وزارت خارجه مصر تمهيدات براي سفر قريب الوقوع صدراعظم آلمان به قاهره را آغاز کرده است که اين سفر قرار است در سه ماه اول سال جاري ميلادي انجام شود. رئيس جمهوري مصر نيز تماس تلفني را با صدر اعظم آلمان برقرار کرد.به گزارش روزنامه‌اماراتي الخليج، اين سفر نشانگر تحول چشمگير در مناسبات ميان دو کشور پس از انقلاب ۳۰ ژوئن است. در همين حال، عبدالفتاح سيسي، رئيس جمهوري مصر تماس تلفني را با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در چارچوب رايزني ميان دو طرف پيرامون تحولات اوضاع منطقه و جهان برقرار ساخت و دو طرف به دليل حملات تروريستي که اخيرا در اين دو کشور رخ داد، به يکديگر تسليت گفتند. اين دو مقام بر همبستگي در مبارزه با تروريسمي‌که‌امنيت و جان افراد بيگناه را هدف قرار مي‌دهد، تاکيد کردند. پيشتر سامح شکري، وزير خارجه مصر در جريان سفر کنوني‌اش به برلين با توماس دوميزر، وزير کشور آلمان ديدار کرد و در اين ديدار تلاش‌هاي مصر و آلمان در زمينه مبارزه با تروريسم و همکاري ميان دو کشور در اين زمينه و امنيت هواپيمايي و تلاش‌هاي مصر جهت تقويت تدابير امنيتي در فرودگاه‌هايش مورد بررسي قرار گرفت.

افت سهام رنو با تقلب در آلايندگي هوا
نهاد ناظر بر رقابتهاي تجاري- بازرگاني و مبارزه با تقلب در فرانسه در هفته گذشته بازرسي‌هاي متعددي از دفاتر و نمايندگي‌هاي شرکت رنو بعمل آورده است .انتشار اين خبر ارزش سهام اين شرکت خودروسازي را در اواسط ساعات کاري بازار بورس پاريس تا حدود ۱۸ درصد کاهش داد. اما پس انتشار اطلاعيه اي از سوي رنو مشخص شد در اين بازرسي‌ها که هدف آنها تحقيقات درباره احتمال بکارگيري نرم افزارهاي ايجاد اختلال در تستهاي ميزان آلايندگي هوا بوده، هيچ نرم افزار غير قانوني يافت نشده است. بدين ترتيب کاهش ارزش سهام اين کمپاني در پايان کار بازار بورس پاريس به رقم ۱۰.۲۸ درصد رسيد.پيش از اين کمپاني رنو پروژه تحقيق و توسعه براي کاهش ميزان آلايندگي خودروهاي ساخت خود را در دستور کار قرار داده بود.رنو دومين شرکت بزرگ خودروسازي در فرانسه به شمار مي‌آيد. تعداد نيروي کار اين شرکت در سراسر دنيا به رقم ۱۱۷ هزار نفر مي‌رسد. ۱۹ درصد سهام اين کمپاني در تملک دولت فرانسه است.براساس آمارها رنو در سال ۲۰۱۴ ميلادي ۲ ميليون و ۷۱۰ هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده است. سود خالص اين کمپاني در اين زمان ۱ ميليارد و ۸۹۰ ميليون يورو گزارش شده است.

افزايش قربانيان سرماي شديد در اروپا
موج شديد سرماي هوا و بارش برف در سراسر اروپا ساکنان بسياري از مناطق را با مشکل مواجه کرده است. همزمان گزارش‌ها از مرگ بيش از ۷۰ نفر در اثر سرما حکايت دارد. به گزارش يورونيوز، در بريتانيا وزش شديد باد و بارش برف و باران موجب لغو پرواز هواپيماها در فرودگاه هيترو لندن و اختلال در حمل و نقل جاده اي شد.ساکنان يکي از شهرهاي کنار دريا در منطقه اسکس واقع در شمال شرق لندن به دليل هشدار نسبت به وقوع طوفان و با بالا آمدن سطح آب ناچار به تخليه خانه‌هاي خود شدند. سازمان‌هاي هواشناسي نسبت به احتمال جاري شدن سيل در برخي مناطق شمال شرقي اسکاتلند هشدار داده‌اند.سرماي شديد ساکنان کشورهاي فرانسه و آلمان را نيز تحت تاثير قرار داده است.در شمال و غرب فرانسه در نرماندي و پيکاردي، جريان برق بيش از ۱۱۰ هزار واحد مسکوني به دليل طوفان شديد قطع شده است.با شدت گرفتن سرما اداره برق سراسري فرانسه اعلام کرده است که بهاي برق در بخش‌هاي شرقي، شمالي و غربي کشور در اين دوره کاهش خواهد يافت.بارش شديد برف و وزش طوفان در لهستان نيز باعث بروز تصادف‌هاي جاده اي و در نهايت بسته شدن راه‌ها شده است.بخش‌هاي شرقي لهستان و اوکراين طي روزهاي گذشته شاهد موج طوفان‌هاي شديد بوده است و به گزارش سازمان‌هاي هواشناسي اين موج سرما طي روزهاي آتي ادامه خواهد يافت.تصاوير هوايي از رودخانه دانوب در شهر بوداپست در مجارستان نيز نشان مي‌دهد که به دليل سرماي شديد هوا و بارش برف بخش‌هاي زيادي از سطح اين رودخانه با يخ پوشيده شده است .موج سرما در منطقه بالکان همچنين بر دشواري‌هاي پناهجوياني که رهسپار اروپاي مرکزي و غربي هستند، افزوده است.

مخالفت اردوغان با خروج نيروهاي ترکيه از قبرس
در حالي که مذاکرات صلح قبرس آخرين مراحل خود را طي مي‌کند، رئيس‌جمهور ترکيه اعلام کرده که نيروهايش را از قبرس خارج نمي‌کند.به گزارش رويترز، رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکيه طي اظهاراتي اعلام کرد که نيروهاي اين کشور تا هميشه در قبرس خواهند ماند.وي گفت که غير ممکن است نيروهاي ترکيه به طور کامل قبرس را ترک کنند و جاي بحث در اين باره وجود ندارد و اگر قرار باشد در اين باره بحثي شود دو طرف بايد نيروهايشان را خارج کنند.در حال حاضر يونان گرداني متشکل از ۱۱۰۰ سرباز در قبرس دارد و اردوغان مي‌گويد طرحي براي ابقاي ۶۵۰ سرباز ترک و ۹۵۰ سرباز يوناني در جزيره قبرس پس از رسيدن به توافق و حل و فصل اختلافات وجود دارد.اردوغان که پس از پايان موقت مذاکرات صلح قبرس در ژنو اين سخنان را مطرح کرد، در ادامه گفت که در نظر گرفتن رياست جمهوري چرخشي در اين جزيره متحد "غيرقابل قبول" است.اين در حالي است که اين مساله زيربناي توافق برنامه‌ريزي شده حکمراني جديد در قبرس بوده است.اين اظهارات نشان مي‌دهد که مذاکرات صلح قبرس با ميانجي‌گري سازمان ملل آن طور که گفته مي‌شود به يک توافق نزديک نيست.