الستر گري
فايننشال تايمز
بانک جي پي مورگان و بانک آمريکا پس از انتخابات آمريکا از سود خوبي بهره بردند وموسسه مالي گلدمن ساشز نيز به زودي مشاغل کاخ سفيد را به خود اختصاص خواهد داد. وال استريت به عنوان يکي از برندگان بزرگ دولت انتقالي ترامپ ظاهر شده است و دو بانک بزرگ آمريکا از پيروزي ترامپ در بازارهاي خود سود بردند و مديران کهنه کار گلدمن ساشز نيز خود را آماده دردست گرفتن پنج پست ارشد در دولت آينده مي‌کنند.اگرچه رئيس جمهور منتخب در جريان کمپين انتخاباتي خود به بخش‌هاي مالي حمله کرده بود و هيلاري کلينتون را به دليل روابطش با گلدمن ساشز انتقاد کرده بود. چشم انداز تغيير در بانکداري و ديگر صنايع آمريکا باعث شد تا خريد و فروش و معاملات بورس و سهام در وال استريت رشد خوبي داشته باشد. بانک جي پي مورگان بزرگترين درآمد را در نيمه چهارم سال گذشته داشته است.شبکه درآمدي اين بانک به 3.43 ميليارد دلار رسيده است.بازارهاي جهاني بانک آمريکا نيز درآمد 171 ميليون دلاري داشته است. آنتوني اسکارموچي مدير ارشد گلدمن ساشز خود را آماده دريافت سمت مشاور اقتصادي ترامپ مي‌کند و به جمع ديگر مديران بانکي در سمت وزارت خزانه داري و شوراي ملي اقتصاد و استراتژيست کاخ سفيد خواهد شد.دان پاول يکي از شرکاي گلدمن مشاور اقتصادي کاخ سفيد و جي کليتون وکيل وال استريت رياست کميته‌امنيت و دارايي را به دست مي‌گيرد.گرفتن پست‌هاي ارشد کاخ سفيد توسط بانک گلدمن و وال استريت باعث افزايش نگراني‌هاي جدي شده است. بازارهاي مالي متحدي تاريخي در انتخابات بوده‌اند و از 8 نوامبر 63 گروه بزرگ در وال استريت سودي برابر با 459 ميليارد دلار داشتند. بانک آمريکا افزايش 12 درصدي درآمد داشته است. مديران بانکي روز جمعه نسبت به پيروزي ترامپ در انتخابات بار ديگر ابراز اميدواري کردند . با توجه به پيروزي جمهوريخواهان در کنگره، احتمال افزايش نرخ بهره‌هاي بانکي و کاهش ماليات بيشتر شده است.بسياري از تحليلگران معتقدند افزايش در معاملات به معني شکنندگي در بازارهاي مالي است که بيشتر به دليل اختلاف درميان مشتريان است. درحاليکه وال استريت با سود روبرو شده است ، بازارهاي سهام در اروپا نيز با نگراني‌هاي خود درباره تاثير بازار وال استريت بر رويکرد خود پس از ورود ترامپ به کاخ سفيد روبرو هستند.با توجه به افزايش ارزش دلار دربرابر يورو اين رقابت براي جذب سرمايه گذاران ميان بازارهاي اروپا و وال استريت و ديگر موسسات مالي آمريکايي افزايش خواهد داشت.
ترجمه: فاطمه مهتدي
انتخاب دونالد ترامپ و برگزيت سايه اي سنگين بر مجمع سالانه اقتصاد جهاني داووس سوئيس انداخته است.
 به گزارش گاردين، سه هزار سياستمدار ، اقتصاددان ، کارآفرين براي صحبت درباره وضعيت جهان جمع خواهند شد. طبق معمول نيروهاي امنيتي شديد برقرار است.اما امسال همانند سالهاي گذشته نيست و جهان دوازده ماه پراز لرزه را گذراند. ترامپ و رشد پوپوليسم نمونه زنده تمامي‌چيزهاي مخالف با شعار مجمع جهاني اقتصاد است که‌ايده اش همکاري براي کاهش خشم و حل بحران مالي غرب است.اصلاحات مالي از ديگر مسائل مطرح است که با رشد پوپوليسم با مخالفت قرارگرفته است و سياستگذاريهاي مالي سازمانهايي چون صندوق بين المللي پول يا بانک مرکزي اروپا از آن تاثير خواهد گرفت. حضور رئيس جمهور چين براي اولين بار در داووس درحالي رخ مي‌دهد که انتخاب ترامپ باعث ايجاد حفره اي در رهبري جهان شده و شئي جينپينگ اميدوار است آنرا پرکند.موضوع تغييرات جوي نيز در مجمع امسال به دليل مواضع ترامپ درباره آن ، مهم خواهد بود و انقلاب چهارم صنعتي نيز در داووس مطرح خواهد شد.

دبير کل سابق سازمان ملل گفت، اين براي کره جنوبي اقدامي‌مناسب خواهد بود تا سامانه دفاع موشکي "تاد" آمريکا را مستقر کند.به گزارش کوريا تايمز، بان کي مون دبير کل سابق سازمان ملل که احتمال مي‌رود در رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري کره جنوبي شرکت کند، اعلام کرد استقرار سامانه دفاع موشکي تاد آمريکا در کره جنوبي، اقدامي‌مناسب خواهد بود.
اين سامانه موشکي قرار است امسال در کره جنوبي مستقر شود. بان کي مون تصريح کرد: با توجه به اين واقعيت که شبه جزيره کره در وضعيت شبه جنگي قرار دارد، اقدامات اتخاذ شده توسط دولت، مناسب است.من درک مي‌کنم که استقرار سامانه موشکي تاد يک اقدام دفاعي است، چرا که کره شمالي در حال توسعه موشک‌هاي هسته‌اي و فناوري موشک‌هاي بالستيک است.بان کي مون گفت: البته مساله روابط با کشورهاي همسايه نيز وجود دارد. مشکل را مي‌توان از طريق ديپلماتيک حل و فصل کرد.چين و روسيه اخيرا موافقت کرده‌اند تا در واکنش به تصميم آمريکا براي استقرار سامانه دفاع موشکي در کره جنوبي، اقدامات متقابل و تلافي جويانه‌اي را اتخاذ کنند.

تلاش‌هاي پاياني اوباما و اولاند براي پيشبرد مذاکرات صلح خاورميانه
کنفرانس صلح پاريس باهدف پايان دادن به نزاع رژيم صهيونيستي و فلسطيني‌ها درحالي برگزار شد که مقام‌هاي اسرائيل از بيم و فلسطيني‌ها از روي نااميدي، به نتايج اين کنفرانس چشم دوخته‌اند.اما نبود بازيگران کليدي چون بنيامين نتانياهو در اين کنفرانس و تعويق سفر محمود عباس با وجود حمايت فلسطيني‌ها از اين کنفرانس ، باعث شده تا تلاش فرانسوي‌ها براي پيشبرد مذاکرات خاورميانه کمرنگ شود.
فرانسه همچنين اميدوار بود تا دونالد ترامپ رئيس جمهور منتخب آمريکا نيز دراين کنفرانس حاضر باشد که چنين امري رخ نداد و جان کري وزير خارجه‌امريکا در آخرين روزهاي کاري اش درکنفرانس حضور يافت. اين انتظار مي‌رود که بيانيه پاياني کنفرانس هشداري به ترامپ درباره انتقال سفارت آمريکا به بيت المقدس باشد. مخالفت شديد نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و نزديکي زماني به مراسم سوگند دولت ترامپ در آمريکا که مواضعي متفاوت از دولتمردان کنوني کاخ سفيد دارد، باعث شده که نشست پاريس عملا يک نمايش سمبليک باشد و گفته مي‌شود هدف پاريس از برگزاري آن نشان دادن اجماع جهاني به ترامپ و نتانياهو در قبال مساله فلسطين است. کنفرانس بين‌المللي صلح پاريس به منظور حل و فصل درگيري‌ها ميان دو طرف فلسطيني و اسرائيلي، صبح ديروز با حضور نمايندگاني از ۷۰ کشور جهان و در غياب اسرائيل برگزار گرديد. به گزارش شبکه خبري الجزيره، اين کنفرانس صبح ديروز با سخنراني ژان مارک آيرو، وزير خارجه فرانسه آغاز و فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور اين کشور نيز نزديک ظهر سخنراني کرد. بسياري از کارشناسان معتقدند فرانسوا اولاند که از شرکت در انتخابات آينده فرانسه کنار کشيد ، ديگر چيزي براي از دست دادن ندارد و اين کنفرانس تلاشي براي خوب جلوه دادن دولت يک از نامحبوبترين روئساي جمهور فرانسه است.  در اين کنفرانس که پشت درهاي بسته برگزار شد، نزديک به ۴۰ وزير خارجه از جمله جان کري و وزراي چند کشور عربي و نمايندگاني از سازمان ملل، اتحاديه اروپا، اتحاديه عرب، سازمان همکاري اسلامي، اتحاديه آفريقا و گروه بريکس حضور دارند.در همين راستا، مسئولان بين المللي روز شنبه بررسي پيش‌نويس بيانيه پاياني کنفرانس صلح خاورميانه را به پايان رساندند.پيش‌نويس نهايي بيانيه پاياني اين نشست که چهار بار اصلاح شده، شامل به رسميت شناختن مرزهاي چهارم ژوئن ۱۹۶۷ از جمله قدس شرقي به عنوان مرزهاي کشور فلسطين است. همچنين براساس اين پيش نويس راهکار تشکيل دو کشور راهکاري است که جاي بحث و جدل ندارد.در اين پيش‌نويس بر اجراي قطعنامه‌هاي سازمان ملل از جمله قطعنامه ۲۳۳۴ شوراي امنيت ضد شهرک‌سازي‌هاي اسرائيل در اراضي فلسطيني‌ها و عمل کردن به اظهارات جان کري، وزير خارجه‌امريکا و کنار گذاشتن خشونت از سوي دو طرف تأکيد و اشاره شده که‌امنيت در سرزمين‌هاي اشغالي جز با امنيت فلسطين محقق نخواهد شد. قابل ذکر است رژيم صهيونيستي با استقرار 600 هزار تن در نوار غزه و ادامه شهرک سازي‌ها طرح صلح دو کشور مستقل را نيز نقض کرده است.
نشست ويژه وزراي خارجه اتحاديه اروپا
تنها با فاصله يک روز از نشست پاريس، وزراي خارجه اتحاديه اروپا دوشنبه نشست ويژه‌اي را در بروکسل براي بررسي مسائل خاورميانه برگزار مي‌کنند.به گزارش اليوم السابع، قرار است شرکت کنندگان در اين نشست که يک روزه خواهد بود، با ژان مارک آيرو، وزير خارجه فرانسه به بررسي نتايج اصلي کنفرانس بين المللي صلح خاورميانه بپردازند که يکشنبه براي ترغيب اسرائيل و فلسطين به از سرگيري مذاکرات صلح در پاريس برگزار شد.وزراي خارجه اتحاديه اروپا همچنين ارزيابي اوضاع در سوريه و تلاش‌ها براي احياي مذاکرات سياسي به ويژه تلاش‌هاي نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل در امور سوريه را مورد بررسي قرار مي‌دهند.

سازمان بين المللي کار اعلام کرد نرخ بيکاري در جهان در سال ۲۰۱۷ اندکي افزايش مي‌يابد و از ۵.۷ به ۵.۸ درصد مي‌رسد که به معناي افزايش ۳.۴ ميليون نفري بيکاران جهان خواهد بود. سازمان بين المللي کار هشدار داد در حالي که افزايش نابرابري و رشد اقتصادي نااميد کننده ادامه دارد، ناآرامي‌هاي اجتماعي و مهاجرت در سال 2017ميلادي باز هم افزايش خواهد يافت.
گزارش جديد سازمان بين المللي کار، تحت عنوان «چشم انداز اشتغال و اجتماعي جهان- روندهاي 2017» به ارزيابي تحولات اخير در بازار جهاني کار پرداخته و نرخ بيکاري را در کشورهاي توسعه يافته، نوظهور و در حال توسعه پيش بيني کرده است.اين گزارش پيش بيني کرده که نرخ بيکاري در جهان در سال 2017 اندکي افزايش يابد و از 5.7 به 5.8 درصد برسد که به معناي افزايش 3.4 ميليون نفري بيکاران جهان خواهد بود.در اين گزارش با اشاره به پيشي گرفتن روند رشد نيروي کار از روند ايجاد فرصت‌هاي شغلي پيش بيني شده که تعداد بيکاران جهان در سال 2017 ميلادي اندکي بالاتر از 201 ميليون نفر باشد و 2.7 ميليون نفر در سال 2018 به اين تعداد اضافه شود.در نتيجه، انتظار مي‌رود تعداد نيروي کاري که در مشاغل آسيب پذير اشتغال دارند، سالانه 11 ميليون نفر افزايش يابد و جنوب آسيا و آفريقاي زير صحرا بيشتري نقش را در اين افزايش داشته باشد.نويسندگان گزارش همچنين هشدار دادند که چالش‌هاي ناشي از بيکاري به ويژه در کشورهاي آمريکاي لاتين و منطقه کارائيب و آفريقاي زير صحرا جدي تر است. هر دوي اين مناطق با رشد بالاي تعداد افراد در آستانه ورود به بازار کار مواجه‌اند.در مقابل انتظار مي‌رود نرخ بيکاري در اقتصادهاي توسعه يافته در سال 2017 کاهش يابد و از 6.3 به 6.2 درصد برسد.

رياض ديروز ميزبان نشست رؤساي ستاد ارتش‌هاي ۱۴ کشور عضو ائتلاف ضد داعش براي بررسي بالا بردن سطح هماهنگي ميان اين کشورها جهت فلج کردن توانايي‌هاي داعش شد.
به گزارش خبرگزاري رسمي‌عربستان (واس)، حاضران در اين نشست درباره بالا بردن سطح هماهنگي ميان نمايندگان کشورهاي عضو به ويژه در سايه تحولات منطقه و اتخاذ اقداماتي براي تحقق امنيت در منطقه و جهان و تقويت تلاش‌هاي ائتلاف ضد داعش براي فلج کردن توانايي‌هاي اين گروه تروريستي مذاکره مي‌کنند.عبدالرحمان بن صالح البنيان، رئيس ستاد کل ارتش عربستان گفت: ميزباني رياض از اين نشست نشان دهنده پايبندي اين کشور به حمايت از تمامي‌تلاش‌هاي بين‌المللي براي مقابله با گروه‌هاي تروريستي و در رأس آن‌ها داعش است که تهديدي براي امنيت کشورهاي منطقه و جهان مي‌باشد.وي تأکيد کرد: عربستان جزو کشورهايي است که از تروريسم بسيار ضربه ديده است اما اين کشور با عزم و اراده قوي و درايت به تلاش‌هاي خود براي مبارزه با تروريسم ادامه مي‌دهد و از طريق مشارکت در ائتلاف ضد داعش که هدف آن فلج کردن توانايي‌هاي داعش است، در تلاش‌هاي اين ائتلاف براي نابودي تروريسم سهيم است.عبدالرحمان بن صالح البنيان تأکيد کرد که عربستان به همکاري با ائتلاف ضد داعش و بقيه کشورهاي جهان براي نابودي تروريست‌ها ادامه خواهد داد.در نشست رياض رؤساي ستاد ارتش‌هاي اردن، امارات، آمريکا، بحرين، ترکيه، تونس، عربستان، عمان، قطر، کويت، لبنان، مالزي، مراکش و نيجريه شرکت خواهند کرد.ائتلاف ضد داعش در سپتامبر ۲۰۱۴ با حضور حدود ۶۸ کشور تشکيل شد. به نظر مي‌رسد عربستان همچنين درپي ادامه مذاکرات سوريه است.
در پي اعدام سه زنداني سياسي در بحرين، مردم اين کشور در محکوميت اين اقدام آل خليفه به خيابان‌ها آمدند. منابع خبري از آغاز تظاهرات‌ها و درگيري‌هاي مردم و نيروهاي امنيتي در اغلب مناطق بحرين و اقدام مردم به مسدود کردن ورودي‌هاي برخي‌ خيابان‌ها خبر دادند.
شبکه المنار گزارش داد که تظاهرات مردمي‌در منطقه السنابس بحرين آغاز شده است.همچنين تعدادي از تظاهرات‌کنندگان در منطقه بني حمزه در جريان درگيري با نيروهاي امنيتي زخمي‌شدند.از سوي ديگر گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور اعدام‌هاي غيرقانوني در بحرين اعلام کرد که شکنجه و محاکمه ناعادلانه ادله‌اي بر خارج از قانون بودن اعدام سه جوان بحريني است. برخي منابع خبري نيز از اقدام مردم بحرين براي بستن فروشگاه‌ها و مراکز تجاري به نشانه عزاداري براي اين سه جوان خبر دادند.همچنين درگيري‌هاي خشونت‌باري در منامه بين نيروهاي امنيتي و مردم خشمگين به وقوع پيوسته است.شبکه 14 فوريه نيز گزارش داد که نيروهاي امنيتي بحرين منطقه الدراز و اطراف منزل شيخ عيسي قاسم را محاصره کرده و به سمت مردم گاز اشک‌آور و سمي‌شليک مي‌کنند. نيروهاي امنيتي همچنين به سمت معترضاني که در اطراف منازل اين سه جوان تجمع کرده بودند، گاز اشک‌آور شليک کردند.اين نخستين اعدام معارضان سياسي از زمان انقلاب ۱۴ فوريه سال ۲۰۱۱ است.مردم بحرين همچنين امروز يکشنبه پس از اقامه نماز ظهر به برگزاري راهپيمايي و اعلام خشم از جنايت آل خليفه پرداختند.نيروهاي آل خليفه منطقه «سنابس» که منزل شهدا در آن واقع است و مناطق حوالي آن مانند «جدحفص» را مسدود نمودند و علاوه بر آن به سمت مردم گلوله ساچمه‌اي شليک مي‌کنند که در اثر آن تعدادي از شهروندان زخمي‌شده‌اند.

وضعيت اضطراري در فرودگاه کويت
 مسئولان کويتي ديروز نيروهاي خود را در فرودگاه کويت به حالت آماده باش درآوردند. اين بعد از آن بود که هواپيماي عماني بعد از اطلاع از اينکه بمبي در آن وجود دارد،‌ ناگزير به فرود در فرودگاه کويت شد.به گزارش روزنامه الانباء کويت، اين آماده باش نيروهاي امنيتي فرودگاه کويت، پس از اخباري مبني بر وجود يک بمب در هواپيماي وابسته به شرکت هوايي عمان صورت گرفت.اين هواپيما وارد کويت شد و پس از ورود، تخليه شد و نيروهاي امنيتي در حال بررسي و تفتيش آن هستند.پيشتر نيز منابع امنيتي آگاه در کويت فاش کردند، مديريت کل دفتر تحقيقات کيفري اين کشور ظرف سه روز پي در پي اطلاعاتي را دريافت کرده که حکايت از مقدمه چيني گروه‌هاي تروريستي براي انجام عمليات تروريستي در کويت را دارد. طبق اين اطلاعات، حمله مذکور احتمالا يکي از ادارات ذي ربط با امنيت کشور و تحقيقات کيفري را هدف قرار دهد.منابع تاکيد کردند که مديريت کل تحقيقات کيفري و اداره کل امنيت کشور بر اساس آن اطلاعات، تدابير امنيتي پيشگيرانه را براي رويارويي با هر تهديد احتمالي اتخاذ کرده‌اند.

اعتراض گسترده مخالفان ترامپ در آمريکا
سازمان‌هاي حقوق مدني آمريکا راهپيمايي اعتراضي خود را عليه نژادپرستي تبلور يافته در اقدامات ترامپ و در حمايت از صلح، بهداشت و درمان عمومي‌و ساير مطالبات جامعه مدني آغاز کردند.به گزارش خبرگزاري رويترز، هزاران تن از فعالان حقوق مدني آمريکا اعتراضات يک هفته‌اي خود را در آستانه مراسم اداي سوگند دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري منتخب آمريکا در واشنگتن آغاز کردند و متعهد شدند تا به مبارزات خود براي برابري و عدالت در دولت آتي ادامه دهند.معترضان با شعار "عدالت نباشد، صلح نيست" در اطراف بناي يادبود مارتين لوتر کينگ که در سه کيلومتري کنگره‌امريکا واقع است، تجمع کردند. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري منتخب آمريکا قرار است جمعه همين هفته (۲۰ ژانويه) در کنگره مراسم سوگند را به جاي آورد. اين اعتراضات ساعاتي پس از آن آغاز شد که ترامپ از جان لويس، دموکرات و فعال حقوق مدني آمريکا انتفاد کرد. لويس در مصاحبه با ان‌بي‌سي گفت، معتقد است که اقدامات هکري روسيه با هدف کمک به ترامپ مشروعيت او را به عنوان رئيس‌جمهوري قانوني زير سوال مي‌ببرد. حدود ۳۰ گروه که تقريبا تمامي‌آنها ضد ترامپ هستند، براي برگزاري تجمع اعتراضي در پيش، حين و پس از تحليف ترامپ مجوز گرفته‌اند. اين معترضان طي اين هفته حمايت از زنان، بهداشت و درمان، آموزش عمومي، مبارزه با نژاد پرستي، برقراري صلح و موضوعات ديگري را در دستورکار دارند.

افزايش نفوذ روسيه در اتحاديه اروپا
سرويس‌هاي امنيت داخلي و اطلاعات خارجي آلمان در گزارشي محرمانه اعلام کردند، ظاهراً روسيه سال‌هاست با هدف متزلزل کردن ائتلاف نزديک اتحاديه اروپا و آمريکا اذهان عمومي‌در اروپا را تحت تاثير قرار داده است.به گزارش مجله اشپيگل، گروه عمليات روانشناسي متشکل از اعضاي سرويس امنيت داخلي و اطلاعات خارجي آلمان در گزارشي گفتند: روسيه تلاش کرده تا درگيري‌هاي اجتماعي مختلف در کشورهاي اروپايي را تشديد و روابط نزديک ميان اروپا و آمريکا را با انجام کمپين‌هاي تبليغاتي و دروغين به همراه حملات سايبري متزلزل کنند.در اين گزارش که اخيراً به دولت آلمان تقديم شده‌امده است: مشخص شده که روسيه سال‌هاست که فعاليت‌هاي "مخرب" انجام مي‌دهد.