اسامي‌سهامدارترين شرکت‌هاي بورس
اسامي‌بزرگترين شرکتهاي بورسي و فرابورسي از نظر تعداد سهامدار توسط سمات اعلام شد. اسامي‌بزرگترين شرکتهاي بورسي و فرابورسي از نظر تعداد سهامدار توسط شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه (سمات) اعلام شد که بر اين اساس سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران با 241 هزار و 114 سهامدار در پايان آذر ماه‌امسال در صدر بزرگترين شرکت بورسي از نظر تعداد سهامدار ايستاد. همچنين در اين رتبه بندي شرکتهاي ايران خودرو نيز با 150 هزار و 813 سهامدار و توسعه معادن روي ايران با 125 هزار و 566 سهامدار در رتبه‌هاي دوم و سوم قرار دارند. شرکتهاي سرمايه گذاري نور کوثر ايرانيان، سرمايه گذاري صنعت نفت، چهارم و پنجم هستند.

راهکار فرابورس براي کفايت سرمايه کارگزاري‌ها
هاموني گفت: کارگزاري‌ها مي‌توانند در صورت تغيير ماهيت از سهامي‌خاص به سهامي‌عام اقدام به عرضه سهام در بازار SME فرابورس کنند. مديرعامل شرکت فرابورس در گفت‌وگو با فارس؛ اظهار داشت: شرکت‌هاي کوچک و متوسط در بازار فرابورس در حالي مي‌توانند با حداقل سرمايه يکصد ميليون توماني وارد اين بازار نوين شوند که ريسک و بازده اين شرکت‌ها از طريق صورت‌هاي مالي که ارايه مي‌دهند، قابل اندازه‌گيري خواهد بود. امير‌هاموني افزود: سازمان بورس کف سرمايه براي شرکت‌هاي کارگزاري را در حالي مبلغ 500 ميليون تومان تعيين کرده که دست‌يابي به آن رقم نيازمند تامين مالي است، يکي از ابزارها براي اين منظور ورود به بازار SME پس از سهامي‌عام شدن است.

ذوب‌آهن سهامداران را برای مجمع فراخواند
ذوب آهن اصفهان برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش 322 درصدی سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها دوشنبه دو هفته بعد میزبان سهامداران خود در مجمع فوق العاده خواهد بود.
شرکت ذوب آهن با دعوت از سهامداران و یا وکیل و قائم مقام قانونی صاحب سهم و همچنین نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی برای شرکت در جلسه مجمع عمومی این شرکت در 10 صبح روز دوشنبه 11 بهمن ماه 95 خواستار تصمیم گیری در مورد افزایش سرمایه 322 درصدی این شرکت شده است. این مجمع به دنبال موافقت سازمان بورس با گزارش توجیهی افزایش سرمایه 322 درصدی "ذوب" از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و فرصت 60 روزه برای این منظور صورت می گیرد.
دبيرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار عنوان کرد:
در اين روش سهام عرضه اوليه توسط کارگزاران به مشتريان تخصيص داده نمي‌شود و مشتريان مستقيم يا غير مستقيم سفارش خود را ثبت مي‌کنند، بنابراين در اين روش شائبه غير منصفانه بودن تخصيص‌ها در عرضه اوليه ديگر قابل تصور نيست.
به نقل از سنا، دبيرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تصريح کرد: با روش بوک بيلدينگ بسياري از ايرادات گذشته در عرضه‌هاي اوليه برطرف شده‌اما طبيعي است تا فراگيري تخصص لازم براي استفاده از روش "ثبت سفارش" در ابتداي راه با محدوديت‌هايي روبرو باشيم.
سيد روح الله مير صانعي گفت: انتظار بر اين است که هر چقدر جلوتر مي‌رويم و بازيگران بازار حرفه اي تر مي‌شوند و با روش ثبت سفارش آشنا تر مي‌شوند، محدوديت‌ها کمتر و تاثيرات مثبت اين روش عرضه اوليه بر بازار سرمايه بيشتر نمايان شود.
وي اظهار داشت: در گذشته بعضا مشکلات عرضه اوليه، ذهن مشتريان را نسبت به بازار سرمايه و شرکت‌هاي کارگزاري منفي مي‌کرد و تبعاتي به همراه داشت که خوشبختانه با تغيير روش به سمت "بوک بيلدينگ" يا "روش ثبت سفارش" اين مشکلات برطرف شده است. در واقع با اين روش اعتماد عمومي‌به بازار سرمايه و کارگزاران افزايش خواهد داشت و همه شائبه‌ها و تضاد منافع در عرضه‌هاي اوليه ازميان مي‌رود.
دبيرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بيان مشکلات روش قبلي عرضه اوليه افزود: در روش قبلي همه فعالين بازار سرمايه مستقيما در کشف قيمت سهام دخالت داده نمي‌شدند يا مشارکت نداشتند و در ابتدا کارگزاران بر مبناي پيشنهادهاي سرمايه گذاران کشف نرخ کرده و سپس مشتريان برخط با اين قيمت کشف شده معامله مي‌کردند.
وي با اشاره به اينکه يکي ديگر از مشکلات روش قبلي عرضه اوليه، موضوع سرعت در اتصال به سامانه معاملات و ثبت سفارش بود، عنوان کرد: براي اينکه سرمايه گذاران بتوانند سهامي‌را در عرضه اوليه خريداري کنند لازم بود به سرعت وارد سامانه شوند و درخواست خود را ثبت کنند و آنهايي که ديرتر درخواست خريد ارائه مي‌کردند نمي‌توانستند سهام خريداري کنند.
ميرصانعي ادامه داد: اين روند نارضايتي سرمايه گذاران را به همراه داشت و آن دسته از مشتريان بر خطي که نمي‌توانستند سهام را دريافت کنند نسبت به آن معترض بودند و بعضا تصور مي‌شد کارگزار دسترسي آنها را محدود کرده و چون به دليل محدوديت در عرضه تعداد قابل توجهي از مشتريان موفق به دريافت عرضه اوليه نمي‌شدند اين موضوع در هر صورت نارضايتي در بازار سرمايه را به وجود مي‌آورد.
دبيرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با اشاره به سومين مشکل روش قبلي عرضه‌هاي اوليه گفت: برخي از مشتريان به نحوه تخصيص سهام از سوي کارگزاران به مشتريان اعتراض داشتند و فکر مي‌کردند ممکن است اين تخصيص غير منصفانه باشد.
وي با تاکيد بر اينکه روش "ثبت سفارش" در عرضه اوليه نماد شفافيت بازار است و در آن همه بازيگران بازار در کشف قيمت سهام مشارکت دارند اظهار داشت: با روش "بوک بيلدينگ" چه معامله گران کارگزار چه سرمايه گذاران برخط و عادي مي‌توانند با ثبت درخواست خود، در کشف قيمت سهام مشارکت کنند. در اين روش سهام عرضه اوليه توسط کارگزاران به مشتريان تخصيص داده نمي‌شود و مشتريان مستقيم يا غير مستقيم سفارش خود را ثبت مي‌کنند، بنابراين در اين روش شائبه غير منصفانه بودن تخصيص‌ها در عرضه اوليه ديگر قابل تصور نيست.
به گفته دبيرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار از آنجا که روش ثبت سفارش مانند داد و ستد در اتاق تاريک است و سرمايه گذار هنگام ثبت سفارش از سفارش‌هاي ديگر سرمايه گذاران بي خبر است. بنابراين سرمايه گذار تحت تاثير جو بازار قرار نمي‌گيرد و لازم است قبل از ثبت سفارش سهام مورد نظر را ارزشگذاري و تحليل کند و سفارش خود را بر مبناي تحليل وارد سامانه کند.
ميرصانعي فرآيند روش ثبت سفارش را تشريح کرد و گفت: در روش ثبت سفارش سرعت ثبت درخواست بلا اثر و درخواست‌ها در يک بازه زماني قابل ثبت است و همه مشتريان از جمله کارگزاران و معامله گران بر خط و عادي مي‌توانند در فرصت مناسب تعيين شده سفارش خود را ثبت کنند و هيچ تفاوتي ندارد که کدام سفارش زودتر ثبت شده است.
وي افزود: بعضا نسبت به روش قبلي عرضه‌هاي اوليه تصور تخصيص يا توزيع غير منصفانه اي وجود داشت که در اين روش تصورش هم حذف مي‌شود و قطعا به سلامت و شفافيت بازار سرمايه کمک خواهد کرد.
دبيرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تصريح کرد: با روش بوک بيلدينگ بسياري از ايرادات گذشته برطرف شده‌اما طبيعي است تا فراگيري تخصص لازم براي استفاده از روش "ثبت سفارش" در ابتداي راه با محدوديت‌هاي روبرو باشيم، اما انتظار بر اين است که هر چقدر جلوتر مي‌رويم و بازيگران بازار حرفه اي تر مي‌شوند و با روش ثبت سفارش آشنا تر شده، محدوديتهاي دامنه قيمتي کمتر و تاثيرات مثبت اين روش عرضه اوليه بر بازار سرمايه بيشتر نمايان شود.
وي در پايان خاطر نشان کرد: يکي از مواردي که در ثبت سفارش عرضه اوليه بايد مورد توجه قرار بگيرد موضوع دامنه قيمت است.
در واقع مشتري نمي‌داند سايرين روي چه نرخي سفارش خود را وارد کردند. هر مشتري مي‌بايست قيمتي را براي سهم مورد نظرش وارد کند و ممکن است آن قيمت مناسب و يا بيراه باشد در نتيجه مشتريان ملزم هستند ابتدا اطلاعات لازم در خصوص سهام را کسب کرده و تحليل‌هاي لازم را انجام دهند و سپس به رقابت وارد شوند و بنابراين سطح تحليل بازار نيز عميق تر خواهد شد.
لذا با توجه به رقابت تاريک اين روش به نظر مي‌رسد که لازم است به مرور دامنه قيمت سهام در عرضه اوليه افزايش يابد تا نرخ گذاري سفارشات در اين روش بر مبناي تحليل انجام پذيرد.
پتروشيمي‌ها ملزم به رعايت مصوبه شوراي رقابت هستند
گرمابي با تاکيد بر اينکه بورس کالا تنها مکاني است که مي‌توان در آن روند معاملات و قيمت محصولات پتروشيمي‌را رصد کرد، گفت: بورس کالا يک فضاي رقابتي و شفاف را در اختيار عرضه کنندگان و مصرف کنندگان قرار داده است به طوريکه هر لغزشي از سوي پتروشيمي‌ها در روند عرضه‌ها قابل مشاهده و پيگيري است. به نقل از ايرنا، نائب رييس کميته پتروشيمي‌مجلس با بيان اينکه زمان زيادي از مصوبه شوراي رقابت در خصوص الزام پتروشيمي‌ها به عرضه محصولاتشان در بورس کالا نگذشته و بازهم شاهد برخي سنگ اندازي‌ها در اين زمينه هستيم، به خبرنگار ايرنا گفت: شوراي رقابت پس از بررسي‌هاي همه جانبه با حضور دست اندکاران صنعت پتروشيمي، وزارت صنعت و بورس کالا راي قطعي به لزوم عرضه محصولات پتروشيمي‌در بورس کالا داد و ادامه برخي تلاش‌ها براي غير شفاف شدن معاملات پتروشيمي‌به هيچ عنوان قابل قبول نيست. حميد گرمابي با بيان اينکه بورس کالا بازوي اجرايي دولت بوده و در حوزه پتروشيمي‌براساس مصوبه شوراي رقابت عمل مي‌کند، گفت: شوراي رقابت در مصوبه اي 10 ماده اي، پتروشيمي‌ها را ملزم به عرضه کامل محصولاتشان به منظور پوشش نياز بازار داخلي و همچنين بورس کالا را به فراهم کردن چند اقدام کرد که متاسفانه همچنان شاهد هستيم بخشي از محصولات پتروشيمي‌در بازار آزاد عرضه مي‌شود. نائب رييس کميته پتروشيمي‌مجلس اظهار داشت: براساس تصميمات فعالان صنعت پتروشيمي‌و شوراي رقابت، کارگروه تنظيم بازار پتروشيمي‌تشکيل شده تا هرگونه مشکلي در روند دادوستد محصولات پتروشيمي‌دربازار شفاف بورس کالا بروز پيدا کند، مورد بررسي قرار گيرد و حل و فصل شود، به اين ترتيب فعالان صنعت پتروشيمي‌بايد نقطه نظراتشان را در اين کارگروه مطرح و پيگيري کنند.
اين مقام مسئول در پايان با اعلام اينکه پتروشيمي‌ها بايد از طريق بورس، نياز صنايع پايين دستي را تامين کنند تا خللي در روند توليد ايجاد نشود تاکيد کرد: نظارت کافي بر شيوه رفتار مجتمع‌هاي پتروشيمي‌در قبال صنايع پايين دستي که در بستر قابل رصد بورس انجام مي‌شود، بهترين روش براي مديريت بازار و توليد کشور است به طوريکه پتروشيمي‌ها پس از تامين نياز بازار داخل، مي‌توانند صادراتشان را انجام دهند.

رشد نامحسوس شاخص بورس
نمادهاي پالايشگاهي که در هفته‌هاي اخير، از وضعيت مساعدي در بورس برخوردار نبوده و در برخي روزها با تاثير منفي، شاخص را پايين مي‌کشيدند، ديروز روندي معکوس در پيش گرفتند. به نقل از ايلنا؛ شاخص کل بورس در معاملات ديروز با رشد نامحسوس 10 واحدي همراه شد و در کانال 79 هزار و 84 واحدي قرار گرفت. در معاملات ديروز نمادهاي پالايشي شبندر (پالايش نفت بندرعباس)، شتران (پالايش نفت تهران)، شپنا (پالايش نفت اصفهان) با بيشترين تاثير مثبت، شاخص را بالا بردند، اما گروه خودرويي، بيشترين تاثير منفي را بر جاي گذاشت و مانع رشد بيشتر شاخص شد.
علاوه بر اميدواري براي افزايش قيمت نفت، رسيدن قيمت سهام شرکت‌هاي پالايشي به حداقل (کف قيمتي) در رشد ديروز اين گروه تاثيرگذار بود. نمادهاي خساپا (سايپا)، خپارس (پارس خودرو) و بترانس (ايران ترانسفو) در معاملات ديروز، سهم مهمي‌را در جلوگيري از رشد بيشتر شاخص داشتند.
در معاملات ديروز، بيش از 719 ميليون سهم و حق تقدم به ارزش بيش از 2 هزار و 128 ميليارد ريال در 56 هزار و 594 نوبت خريد و فروش شد. بيشتر شاخص‌هاي بازار سرمايه نيز ديروز مثبت بودند، به گونه اي که شاخص قيمت (وزني- ارزشي) سه واحد، شاخص کل (هم وزن) 362 واحد و شاخص قيمت (هم وزن) پنج واحد، شاخص بازار اول 25 واحد و شاخص 30 شرکت برتر نيز کمتر از يک واحد افزايش يافت.
اما شاخص آزاد شناور 29 واحد و شاخص بازار دوم 76 واحد کاهش يافت. بالاترين رشد قيمت در معاملات ديروز به حق تقدم فيبر ايران، سرمايه گذاري ملي ايران، حق تقدم کارخانجات قند قزوين، سرمايه گذاري سپه و حق تقدم سرمايه گذاري غدير تعلق داشت. حق ليزينگ خودرو غدير، فراورده‌هاي نسوز آذر، حق تقدم پارس خودرو، حق تقدم سرمايه گذاري مسکن و حق تقدم سيمان فارس و خوزستان نيز از بيشترين کاهش قيمت برخوردار بودند.
شاخص فرابورس نيز در معاملات ديروز، روندي صعودي يافت و با رشد پنج واحدي به رقم 831 واحدي رسيد.در معاملات ديروز، بيش از 166 ميليون سهم و حق تقدم به ارزش بيش از يک هزار و 352 ميليارد ريال در 17 هزار و 447 نوبت در فرابورس داد وستد شد.

جذب 5 هزار ميليارد ريال سرمايه‌گذاري خارجي پس از برجام در فرابورس
مديرعامل فرابورس مي‌گويد، سرمايه گذاران خارجي پس از اجراي برجام، حدود پنج هزار ميليارد ريال سرمايه وارد فرابورس کردند که نيمي‌از آن به بازار بدهي و نيم ديگر به بازار سهام اختصاص داشت. امير‌هاموني در گفتگو با ايرنا درباره ميزان جذب سرمايه گذاري خارجي پس از برجام، افزود: پيش از برجام، سرمايه گذاران خارجي حضور چشمگيري در فرابورس نداشتند، اما با اجراي برجام، سرمايه گذاران خارجي وارد بازار بدهي و سهام کنترلي بخش شرکت‌ها شدند. وي يادآور شد: سرمايه گذاران خارجي بيشتر براي خريد سهام شرکت‌هايي اقدام کردند که بتوانند مديريت آنها را دست بگيرند، زيرا در گذشته، با اين شرکت‌ها همکاري‌هايي داشته‌اند. هاموني با بيان اين که در ماه‌هاي گذشته سرمايه گذاراني از آسيا و اروپا وارد فرابورس شده‌اند، بيان داشت: گزارش‌ها نشان مي‌دهد بيشتر سرمايه گذاران خارجي فرابورس، متعلق به آلمان، کشورهاي حاشيه خليج فارس و شرق آسيا بوده‌اند. مديرعامل فرابورس گفت: شايد ميزان سرمايه گذاري خارجي در فرابورس، چشمگير نباشد، اما بايد توجه داشت براي جذب سرمايه گذاري بيشتر بايد زيرساخت‌هاي لازم در بخش بانکي، فناوري اطلاعات و صورت‌هاي مالي و داده‌هاي شرکت‌ها به طور مرتب و شفاف منتشر شود. بر اساس قانون، خارجي‌ها مي‌توانند پس از طي مراحل قانوني و اخذ کد معاملاتي، در همه بازارها از جمله فرابورس، فعاليت کنند. پس از رفع تحريم‌ها، تمايل اشخاص و شرکت‌هاي خارجي براي حضور در بازار سرمايه ايران با هدف خريد سهام و اوراق بهادار افزايش يافته، به طوري که اعلام شده است ارزش خريد آنها در خرداد 1395 به رقم 798 ميليارد ريال رسيد.
تعداد سرمايه گذاران خارجي در بورس ايران در ماه‌هاي اخير افزايش قابل توجهي داشته است؛ با صدور 25 کد سهامدار خارجي در خردادماه‌امسال، تعداد افراد و شرکت‌هاي خارجي دارنده کد سهامداري براي فعاليت در بازار سرمايه ايران به 636 کد رسيد.
نخستين کد سهامدار خارجي بازار سرمايه ايران را آبان ماه سال 73 يک شرکت آلماني دريافت کرد.