طرح جديد ونزوئلا براي تقويت قيمت نفت
رئيس جمهوري ونزوئلا گفت کشورش هفته آينده پيشنهاد جديدي را براي تقويت قيمت نفت به توليد کنندگان نفت ارائه خواهند کرد. به نقل از رويترز، نيکولاس مادورو، رئيس جمهوري ونزوئلا اعلام کرد، کشورش هفته آينده پيشنهاد جديدي را براي تقويت قيمت نفت به توليد کنندگان نفت ارائه خواهند کرد. وي جزئيات بيشتري در خصوص اين طرح اعلام نکرد. سازمان کشورهاي صادر کننده نفت (اوپک) روز 30 نوامبر توافق کرد که توليد خود را از ابتداي ژانويه 2017 به ميزان 1.2 ميليون بشکه کاهش دهد و به 32.5 ميليون بشکه در روز برساند توليد کنندگان غير عضو اوپک از جمله روسيه نيز پذيرفته‌اند که در مدت 6 ماهه اجراي توافق حدود 600 هزار بشکه از تلويد روزانه خود بکاهند.

نفت ۵۵ دلار و ۵۵ سنت شد
قيمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۱۰ سنت افزايش نسبت به رقم پاياني جلسه قبل به ۵۵ دلار و ۵۵ سنت رسيد.
به نقل از رويترز، کاهش ارزش دلار و انتظار اينکه اوپک و ديگر توليد کنندگان در قالب توافق کاهش توليد، توليد خود را کاهش خواهند داد موجب شد تا قيمت نفت ديروز افزايش يابد.
قيمت هر بشکه نفت برنت ديروز با 10 سنت افزايش نسبت به رقم پاياني جلسه قبل به 55 دلار و 55 سنت رسيد.
قيمت نفت خام آمريکا نيز 9 سنت افزايش داشت و به 52 دلار و 46 سنت رسيد.
تضعيف ارزش دلار در تقويت قيمت نفت موثر بوده است.


واردات نفت کره از ايران ۸ برابر شد
آمارهاي رسمي‌اداره گمرک کره جنوبي نشان مي‌دهد که واردات نفت اين کشور از ايران در ماه دسامبر به حدود ۸ برابر رقم مدت مشابه يک سال قبل رسيده است.
به نقل از رويترز، آمارهاي منتشر شده از سوي اداره گمرک کره جنوبي همچنين نشان مي‌دهد که واردات نفت اين کشور از ايران در سال 2016 ميلادي نسبت به سال 2015، بيش از دو برابر افزايش يافته است.
کره جنوبي يکي از مشتريان اصلي نفت ايران، در سال 2016 ميلادي، 14 ميليون تن، معادل 281 هزار و 187 بکشه در روز از تهران نفت خريده که 145.5 درصد بيشتر از 5.7 ميليون تن وارد شده در سال 2015 بوده است.





راهکارهای جدید دولت براي جبران کمبود آب شرب؛
معاون امور آب و آبفاي وزارت نيرو گفت: در قانون بودجه سال 96 که در کميسيون تلفيق بررسي خواهد شد بايد 717 پروژه آبي اجرا شود که بر اين اساس ميزان اعتبارات با 7 درصد رشد به 6 هزار و 770 ميليارد تومان رسيده است.
به نقل از ايلنا، رحيم ميداني، معاون امور آب و آبفاي وزارت نيرو در نشست خبري در جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش سه ساله وزارتخانه براي گنجاندن موضوع لزوم کم شدن 11 ميليارد مترمکعب از مصرف آب در برنامه ششم اظهار داشت: اين اجماع، موفقيت‌ بزرگي است چرا که شاهد توسعه پايدار در کشور خواهيم بود.
وي افزود: در ماده 45 مصوبه بايد به تاييد شوراي نگهبان نيز برسد. بخشي از کاهش مصرف بايد در منابع آب زيرزميني اتفاق بيفتد در غير اين صورت ضمن اينکه منابع از بين مي‌رود بايد تبعات آن از جمله فرونشست زمين را بپذيريم.
ميداني گفت: وزارت کشاورزي مکلف شده که الگوي کشت را متناسب با شرايط منطقه و وضعيت آب طراحي کند و در ماده 6 قانون بهره‌وري نيز آمده است که وزارت کشاورزي 6 ماه فرصت دارد که روي الگوي بهينه کار کند و ما نيز بر اساس همان الگو تحليل حجمي‌آب را داشته باشيم. همچنين بايد روشن شود که چه محصولي در کجا کشت شود و وزارت نيرو متناسب با آن تخصيص داشته باشد. وي خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال 96 که در کميسيون تلفيق بررسي خواهد شد بايد 717 پروژه آبي اجرا شود که بر اين اساس ميزان اعتبارات با 7 درصد رشد به 6 هزار و 770 ميليارد تومان رسيده است. معاون وزير نيرو ادامه داد: براي بخش آب کشور 9 هزار ميليارد تومان پيش بيني شده که نسبت به سال 95، 18 درصد رشد داشته است. وي با اشاره به اينکه تاکنون اقدامات مناسبي روي سواحل و رودها انجام نشده است،‌ بيان کرد: در لايحه بودجه سال 96 نسبت به سال گذشته 87 درصد رشد داشته‌ايم که رقم آن 367 ميليارد تومان تعيين شده است. ميداني ادامه داد: از سال 92 که کار دولت يازدهم آغاز شده اقدامات مهمي‌نيز در بخش آب روستايي صورت گرفته و به رغم اينکه رديف ملي نداشتيم در سال 93، 200 ميليارد تومان پيش بيني شد و در بودجه سال 96 اين رقم به هزار و 200 ميليارد تومان رسيد که 146 درصد رشد داشته است.
وي همچنين به پيش بيني تخصيص 500 ميليون دلار بودجه از صندوق توسعه ملي در بخش روستايي اشاره و اظهار داشت: ما در بخش آبرساني به شهرها نسبت به سال 95، 28 درصد رشد بودجه داشته‌ايم که رقم آن هزار و 880 ميليارد تومان است.
وي همچنين گفت: يکي از اقدامات شاخص تامين آب شرب روستايي اين است که تعهد کرديم 500 ميليون دلار (1500 ميليارد تومان) جهت حل مشکل آب 2.1 ميليون نفر روستايي از صندوق توسعه ملي تخصيص داده شود که تاکنون 100 درصد اين بودجه پرداخت شده و پروژه با سرعت در حال پيشروي است به نحوي که تاکنون براي 840 هزار نفر به بهره‌برداري رسيده که در ايام دهه فجر افتتاح خواهد شد و تا پايان سال نيز به هدف تامين آب 2.1 روستايي ميليون نفر خواهيم رسيد.
وي با اشاره به اينکه برنامه ما آبگيري 14 سد به حجم يک و نيم ميليارد تومان است، افزود: تاکنون 6 مورد محقق شده که به حجم 644 ميليون متر مکعب آب در سدها برسيم.
معاون وزير نيرو با اشاره به اقدامات قابل انجام جهت تعادل بخشي سفره‌هاي آب زيرزميني تصريح کرد: براي اين منظور بايد يک ميليارد مترمکعب از طريق چاه‌هاي غيرمجاز و جلوگيري از برداشت غيرمجاز از چاه‌هاي مجاز تحقق يابد که تاکنون 792 ميليون متر مکعب از اضافه برداشت‌ها جلوگيري شده که اين رقم 79 درصد از هدف‌گزاري سال 95 است.
20 هزار حلقه چاه بايد مسدود شود
وي افزود: بايد 20 هزار حلقه چاه غيرمجاز مسدود شود که تاکنون 10 هزار و 730 حلقه چاه غيرمجاز بسته شده است و 130 هزار حلقه چاه نيز از چاه‌هايي هستند که بيشترين اضافه برداشت را دارند.
ميداني با اشاره به افزايش تعداد متقاضيان برداشت از آب دريا تصريح کرد: از ابتداي امسال دستورالعملي دريافت کرديم که بخش خصوصي بتواند در اين پروژه‌ها ورود پيدا کند و در اين رابطه نيز بخشي از اختيارات را به استان‌ها تفويض کرديم به اين ترتيب که برخي آب شور را جهت سيستم‌هاي خنک کننده و برخي نيز جهت شيرين سازي برداشت مي‌کنند.
وي ادامه داد: طبق آمار دريافتي از استان بوشهر و هرمزگان حدود 2.65 ميليارد مترمکعب آب جهت صنايع برداشت مي‌شود که از اين ميزان 340 ميليون متر مکعب شيرين‌سازي مي‌شود همچنين ما مجوز برداشت 1.4 ميليارد مترمکعب را صادر کرده‌ايم که توسط بخش خصوصي اجرايي مي‌شود.
ميداني در ادامه درباره ميزان وضعيت بارش‌ها در سال آبي جاري اظهار داشت: از ابتداي مهرماه تا 26 دي فعلا وضعيت بارش‌ها مناسب نيست البته طبق پيش بيني هواشناسي اسفند، فروردين و ارديبهشت وضعيت بارش نرمال خواهد بود اما در عين حال درجه حرارت هوا يک و نيم تا 2 درجه سانتي گراد پيش بيني شده است.
 نسبت به سال گذشته؛ 58 درصد منفي در بارندگي
وي با اشاره به اينکه تا اين مقطع ميزان متوسط کل بارندگي 53 ميليون متر بوده است، افزود: سال گذشته تا به‌امروز ميزان بارش‌ها 2.5 برابر امسال بود يعني 127 ميلي متر بارندگي داشتيم لذا هم نسبت به سال گذشته 58 درصد منفي هستيم نسبت به درازمدت نيز 42 درصد منفي هستيم. معاون وزير نيرو تصريح کرد: در سال آبي جديد خليج فارس و عمان نسبت به درازمدت 51 درصد منفي، خزر 8 درصد منفي و اروميه 10 درصد منفي هستيم و در مجموع غير از 6 استان کشور بقيه به شدت کاهش بارندگي دارند.
 هرمزگان 93 درصد منفي
وي ادامه داد: برخي استان‌ها مثل فارس با 88 درصد منفي، کرمانشاه 54 درصد منفي، خوزستان 54 درصد منفي، ايلام 48 درصد منفي، خراسان شمالي، جنوبي و رضوي هر سه 65 درصد منفي، کردستان 34 درصد منفي ، کهگيلويه و بويراحمد 49 درصد منفي است که نشان مي‌دهند وضعيت استان‌ها نگران کننده است. همچنين بيشترين عدد کاهش بارندگي در سال آبي جاري مربوط به هرمزگان است که رقم آن 93 درصد منفي است. ميداني درباره آب ورودي به سدها نيز گفت: ميزان آب ورودي به سدها تا 22 ديماه در مجموع 7 ميليارد متر مکعب بوده که در مدت مشابه سال گذشته اين رقم 11 ميليارد متر مکعب بوده است يعني 4 ميليارد متر مکعب آب (37 درصد) کمتري وارد سدها شده است ولي با مديريت آب ذخيره شده در سدها نيم ميليارد متر مکعب از سال گذشته بيشتر بوده است به اين ترتيب که سال گذشته 23 مييليارد متر مکعب آب ذخيره شده داشتيم که در مدت مشابه سال جاري 23.5 ميليارد متر مکعب است.
 ورودي به سدهاي هرمزگان؛ صفر
معاون وزير نيرو با اشاره به اينکه دو سد استقلال و شميل و نيان در استان هرمزگان که تامين کننده آب شرب استان هستند در سال جاري 100 درصد کاهش ورودي داشته‌اند، اظهار داشت: ورودي به سد استقلال در سال گذشته 76 ميليون متر مکعب بوده و در سد شميل و نيان 42 ميليون متر مکعب که در سال جاري اين رقم صفر بوده است به اين معنا که هيچ ورودي اي نداشتيم.
وي ادامه داد: ‌سد درودزن در استان فارس نيز 70 درصد منفي ، سد قشلاق کردستان 88 درصد منفي، سفيدرود 53 درصد منفي، شهيد کاظمي‌اروميه 63 درصد منفي، سد کرخه 66 درصد منفي، دز 43 درصد منفي و مارون 37 درصد منفي بوده است.
 زاينده‌رود مثبت شد
وي تصريح کرد: ورودي به زاينده رود نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهتر شده يعني رقم 166 ميليون متر مکعب سال گذشته به 203 ميليون متر مکعب رسيده است.
 ذخاير سدها مناسب بود
ميداني درباره ورودي آب به سدهاي تهران نيز گفت: در سال آبي جاري ميزان ورودي 27 درصد منفي بوده است اما ميزان ذخاير نسبت به سال آبي گذشته بهتر بوده و اميدواريم که با کمک مسئولين مشکل جدي نداشته باشد. ميداني گفت: اگر در ماه‌هاي آينده بارش‌ها جبران شود به عدد مورد نظر خواهيم رسيد اما در مقابل تبخيرها نيز افزايش پيدا مي‌کند يعني 27 ميليارد مترمکعب آب را از طريق تبخير از دست خواهيم داد.
  15 درصد افزايش بارندگي با باروري ابرها
وي در ادامه درباره باروري ابرها اظهار داشت: از 10 آبانماه باروري آغاز شده که تاکنون 20 سورتي پرواز، 60 ساعت داشته‌ايم که در 8 استان انجام شده و بر اساس آن هزار و 400 گلوله شليک شده است. معاون وزير نيرو ادامه داد: روز گذشته 2 پرواز عملياتي در کرمانشاه داشتيم که يکي از آنها موفقيت‌آميز بود در خراسان شمالي پرواز شناسايي انجام شده و قرار است در استان‌هاي فارس، آذربايجان شرقي و غربي، اصفهان،‌کرمانشاه، چهار محال و بختياري و خوزستان نيز پرواز داشته باشيم. وي با بيان اينکه حداکثر هنر باروري ابرها 15 درصد افزايش بارندگي است، گفت: بايد بدانيم که باروري ابرها معجزه نمي‌کند اما با توجه به فناوري‌هايي که داريم و کم هزينه بودن آن از اين روش استفاده مي‌کنيم.  ميداني گفت: براي تامين آب از باروري ابرها 15 تا 45 تومان و براي تامين آب از طريق آب شيرين‌کن‌ها 3 تا 6 هزار تومان براي هر متر مکعب هزينه مي‌شود. وي اظهار داشت: راه پايداري کشور اين است که بتوانيم آب‌هاي موجود را درست مديريت کنيم اين را نيز بايد بدانيم که کشورهاي صنعتي و غيرصنعتي همچنان 70 درصد ميزان آب مصرفي‌شان صرف کشاورزي مي‌شود. وي با اشاره به اينکه برخي استان‌ها حتي در شرايط نرمال آبي نيز در بحران به سر مي‌برند، اظهار داشت: استان‌هايي مثل فارس بايد در الگوي کشت از سوي وزارت جهاد کشاورزي تجديدنظر صورت گيرد مثلا نبايد در اين استان کم آب برنج کشت شود.  وي با انتقاد از عدم رعايت الگوي صحيح کشت در برخي استان‌ها اظهار داشت: تلفات کاشت و داشت و برداشت و نگهداري 10 ميليارد مترمکعب است در صورتي که مي‌توانيم با افزايش بهره‌وري آب کمتري مصرف کرده و سطح معيشت را ثابت نگه داريم مثلا در استان کرمان در هر هکتار 700 کيلوگرم برداشت مي‌شود در حالي که در برخي مزارع کشاورزي از هر هکتار 5 تن برداشت مي‌شود لذا اين ارقام نشان مي‌دهد که شيوه‌هاي کشت در کشور صحيح نيست و الگوي مناسبي اعمال نمي‌شود.

احتمال ايجاد کنسرسيوم شل، توتال و يک شرکت ايراني براي توسعه ميدان نفتي آزادگان درحالي قوت گرفته که شرکت ملي نفت، ايجاد کنسرسويم براي توسعه بزرگترين ميدان نفتي ايران را بلامانع اعلام کرد.
به نقل ازمهر، همزمان با آغاز شمارش معکوس برگزاري نخستين مناقصه توسعه ميادين نفتي ايران در پسابرجام، رقابت شرکت‌هاي شل انگليس و توتال فرانسه براي توسعه بزرگترين ميدان نفتي ايران بالا گرفته است.
از سوي ديگر، با توجه به ورود اينپکس ژاپن براي توسعه ميدان نفتي آزادگان جنوبي، شرکت ملي نفت ايران به منظور استفاده حداکثري از ظرفيت‌هاي اين سه شرکت بزرگ نفتي جهان، به دنبال ايجاد کنسرسيومي‌به همراه يک شرکت ايراني براي توسعه اين ميدان نفتي است. بيژن زنگنه، وزير نفت هم به تازگي با اشاره به رقابت شرکت‌هاي بين‌المللي براي توسعه ميدان نفتي آزادگان، تاکيد کرده است: اگر شرکت خارجي در کنار شرکت ايراني علاقه‌مند به همکاري با ساير شرکت‌هاي خارجي براي توسعه آزادگان باشد، از نظر ايران ايجاد کنسرسيوم براي توسعه ميادين نفت و گاز بلامانع است.
تورج دهقاني، درباره آخرين وضعيت توسعه بزرگترين ميدان نفتي ايران، گفت: تاکنون شرکت ملي نفت ايران چهار تفاهم‌نامه و يا قرارداد محرمانگي با شرکت‌هاي توتال فرانسه، شل انگليس، اينپکس ژاپن و پتروناس مالزي براي توسعه ميدان نفتي آزادگان امضاء کرده است. معاون مهندسي و توسعه شرکت مهندسي و توسعه نفت ايران، با اعلام اينکه ۲ پيش‌شرط ايران براي توسعه اين ميدان عظيم نفتي توسط شرکت‌هاي بين‌المللي، استفاده از تکنولوژي‌هاي نوين براي افزايش ضريب بازيافت و استفاده از يک شرکت ايراني به عنوان شريک است، تصريح کرد: در شرايط فعلي، توليد نفت از ميدان آزادگان جنوبي به حدود ۵۰ هزار بشکه رسيده که پيش‌بيني مي‌شود تا اواسط سال آينده، اين توليد به بيش از ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزايش يابد. اين عضو هيات مديره شرکت مهندسي و توسعه نفت ايران، با اشاره به حفاري حدود ۲۷ تا ۲۸ حلقه چاه توليدي در ميدان آزادگان، اظهار داشت: به منظور تحقق اهداف افزايش توليد زودهنگام در ميدان آزادگان، حفاري ۲۵ حلقه چاه جديد در اين ميدان مشترک نفتي تا پايان امسال در دستور کار قرار گرفته است. اين مقام مسئول، کل ذخيره قابل برداشت ميدان نفتي آزادگان جنوبي را حدود ۳۶ تا ۳۷ ميليارد بشکه عنوان کرد و يادآور شد: از ايجاد کنسرسيوم‌هاي بين‌المللي با مشارکت چند شرکت معتبر، براي توسعه ميدان نفتي آزادگان استقبال مي‌کنيم. دهقاني با بيان اينکه ايجاد کنسرسيوم براي توسعه ميدان نفتي آزادگان با مشارکت شرکت‌هاي علاقه‌مند توسعه اين ميدان همچون شل، توتال و اينپکس بلامانع است، خاطرنشان کرد: اما قطعا در اين کنسرسيوم بايد يک شرکت ايراني وجود داشته باشد.
رئيس آژانس بين المللي انرژي گفت، هرچند در صورت عمل کردن توليد کنندگان به وعده خود در زمينه کاهش توليد، ممکن است بازار در نيمه نخست امسال به توازن مجدد برسد، اما قيمت‌هاي جهاني نفت در سال ۲۰۱۷، شاهد «نوسانات بسيار بيشتري خواهد بود.»
به نقل از رويترز، رئيس آژانس بين المللي انرژي گفت، هرچند در صورت عمل کردن توليد کنندگان به وعده خود در زمينه کاهش توليد، ممکن است بازار در نيمه نخست امسال به توازن مجدد برسد، اما قيمت‌هاي جهاني نفت در سال 2017، شاهد «نوسانات بسيار بيشتري خواهد بود.»
سازمان کشورهاي صادر کننده نفت (اوپک) روز 30 نوامبر توافق کرد که توليد خود را در 6 ماهه نخست سال 2017 به ميزان 1.2 ميليون بشکه در روز کاهش دهد و به 32.5 ميليون بشکه
در روز برساند. توليد کنندگان غير عضو اوپک هم متعهد شده‌اند که توليد خود را 558 هزار بشکه در روز کاهش دهند.
فيث بيرول، مدير آژانس بين المللي انرژي در اين باره گفت: «من انتظار دارم که شاهد توازن مجدد بازارها در طي نيمه نخست سال جاري باشيم.»
وي در عين حال افزود: «اما آنچه مي‌خواهم بگويم اين است که ما در حال ورود به دوره اي از نوسانات بسيار بيشتر در بازار هستيم.»
قيمت نفت روز جمعه کاهش يافت و در پايان معاملات هفته گذشته به دليل ترديدها در خصوص تحق ميزان کاهش توليد وعده داده شده
از سوي اوپک افت 3 درصدي را شاهد بود. نگراني‌ها از سلامت اقتصادي پين نيز موجب تشديد افت قيمت‌ها شد.

در حالي که دونالد ترامپ قرار است چهار روز ديگر به طور رسمي‌رييس جمهوري آمريکا شود، يک تحليلگر اقتصادي بر اين باور است که اگر اجراي سياست‌هاي وي منجر به افزايش قيمت جهاني نفت شود، به نفع اقتصاد ايران خواهد بود.
به نقل از ايرنا، آيين تحليف رييس جمهوري آمريکا جمعه اين هفته (يکم بهمن مصادف با 20 ژانويه) در واشنگتن برگزار مي‌شود اما حدود 45 روز ديگر پنجمين دوره همايش «دورنماي اقتصاد ايران» براي ترسيم آينده اقتصاد کشور و بويژه اثر انتخاب ترامپ را مورد کنکاش قرار دهند. هدف اين همايش، واکاوي آينده بازارهاي سرمايه و پولي کشور با توجه به سياستگذاري‌هاي انجام شده در سياست‌هاي کلي نظام، برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 است تا فعالان اقتصادي چشم انداز روشن تري نسبت به کسب و کار خود داشته باشند.
سخنرانان اين همايش در سه نشست تخصصي ضمن ترسيم تصوير اقتصاد ايران و جهان در سال 96، چشم انداز بازارهاي مالي اعم از سرمايه، پول و بيمه و نيز روندهاي آتي در بازار مسکن و املاک را مورد بررسي قرار مي‌دهند؛ شيوه اي که در دوره‌هاي پيشين اين همايش نيز مرسوم بوده است.
آنگونه که «اميررضا حسني» اقتصاددان و دبير اجرايي اين همايش امروز (دوشنبه) به خبرنگاران گفت: بررسي آثار انتخاب ترامپ بر اقتصاد ايران يکي از محورهاي اصلي اين همايش خواهد بود.
وي توضيح داد: اجراي سياست‌هاي مورد نظر ترامپ، تغيير در اقتصاد آمريکا و بدنبال آن اقتصاد جهان را اجتناب ناپذير مي‌کند و بستگي به شيوه اجراي آنها، مي‌تواند آثار مثبت يا منفي بر اقتصاد ايران
داشته باشد.
آبرساني به 1/2 ميليون نفر تا پايان سال
معاون برنامه‌ريزي و توسعه شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور از آبرساني ۳۰۰۰ روستا با جمعيتي بالغ‌بر دو ميليون و ۱۰۰ هزار نفر تا پايان امسال خبر داد. علي‌اصغر قانع در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اهميت آبرساني روستايي براي دولت يازدهم، اظهار کرد: در لايحه بودجه سال ۱۳۹۶ به بخش دولت پيشنهاد خوبي براي آبرساني روستايي شد و بر همين اساس نيز ۱۱۰۰ ميليارد تومان براي آبرساني روستايي در نظر گرفته شد. وي با بيان اينکه‌امسال ۱۶۰۰ روستا از تامين آب شرب بهداشتي بهره مند شدند، عنوان کرد: در دولت يازدهم توجه ويژه اي به بخش آب شده است به طوري که در برنامه ششم توسعه نيز آب محور اصلي قرار گرفتنه است. قانع با بيان اينکه در حال حاضر وضعيت بحران آب در کشور هر روز عميق تر مي‌شود، گفت: توجه ويژه دولت و اجراي برنامه‌هايي همچون طرح تعادل بخشي آب‌هاي زيرزميني تاثير زيادي در کاهش سرعت بحران آب در کشور دارد. براي نخستين بار رديف مالي با اعتباري بالغ بر ۴۰۰ ميليارد تومان براي احداث و تکميل مجتمع‌هاي آبرساني روستايي و همچنين يک هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان از محل صندوق توسعه ملي جهت آبرساني روستايي اختصاص يافته است. همچنين بر اساس بند ج تبصره ۶ لايحه بودجه ۱۳۹۶ وزارت نيرو از طريق شرکت‌هاي آبفاي شهري سراسر کشور و سازمان امور عشاير ايران مکلف است، علاوه بر دريافت نرخ آب‌بهاي شهري به ازاي هر متر مکعب فروش آب شرب مبلغ ۱۵۰ ريال از مشترکان آب دريافت و به خزانه داري کل کشور واريز کند. صد در صد وجوه دريافتي تا سقف هفتصد ميليارد ريال از محل حساب مذکور صرفا جهت آبرساني شرب روستايي و عشايري اختصاص مي‌يابد.
اعتبار مذکور بر اساس شاخص کمبود آب شرب سالم بين استان‌هاي کشور در مقاطع سه‌ماهه از طريق شرکت مهندسي آب‌وفاضلاب کشور توزيع مي‌شود تا پس از مبادله موافقتنامه بين سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان‌ها و شرکت‌هاي آب‌ و فاضلاب روستايي استان‌ها و يا سازمان امور عشلاير ايران هزينه شود. وجوه فوق شامل ماليات نمي‌شود.
همچنين در اين لايحه فارغ از اعتبارات صندوق توسعه ملي، اعتباري بالغ بر يک هزار و ۱۳۰ ميليارد تومان در بخش روستايي در نظر گرفته شده که اين نشان از توجه دولت به بخش روستايي است.

روايت اميري‌خامکاني از اثر برجام بر صنعت نفت کشور
نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس از اثرگذاري برجام بر حوزه‌ صنعت نفت کشور سخن گفت و اظهار کرد:‌ پيش از اين در تحريم‌ها فشارهاي سختي بر حوزه‌ صنعت نفت کشور وارد شد اما برجام فرصتي را فراهم کرد تا شاهد حرکت در صنعت نفت کشور باشيم. حسين اميري خامکاني در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به تاثير برجام بر صنعت نفت کشور اظهار کرد:‌ فشارهاي چند ساله‌اي که قبل از تحريم‌ها و در جريان تحريم‌ها در صنعت نفت وجود داشت البته 14/5 درصد از درآمدهاي فروش نفت براي توسعه ميادين مشترک، چاههاي نفت و گاز بوده که البته در زمان تحريم، فروش نفت ما به زير يک ميليون بشکه در روز رسيده بود. اين عضو هيات رئيسه کميسيون انرژي مجلس تصريح کرد: جنگ نفت و فشارهاي جانبي هم قيمت نفت را کاهش داده بود و از طرف ديگر فروش و توليد نفت کشور هم کاهش پيدا کرده بود. نماينده مردم زرند در مجلس افزود:‌ از سويي دراين گير و دار بعضي از اعضاي اوپک از اين فرصت استفاده کرده و توليدشان را افزايش دادند و جاي ما را در سبد انرژي اوپک گرفتند و عملا جايگاه ما در بازار نفت دنيا به تدريج کم رنگ شد. نايب رئيس کميسيون انرژي ملجس خاطرنشان کرد: ‌بنابراين همه اين مسائل دست به دست هم دادند و فشارهاي صنعت نفت زياد شد اما بعد از برجام فرصتي پيش آمد تا فروش و توليد نفت افزايش يابد و توليد بعضي از چاه‌ها روان شود که آنها هم در معرض خطر نباشند. اميري خامکاني با تاکيد بر اينکه اثر برجام بر صنعت نفت مثبت بوده است گفت: ‌مي‌توانيم با افزايش فروش، منابع را در داخل کشور صرف زير ساخت‌ها و اشتغالزيي کنيم.

برگزاري نشست هم‌انديشي ائمه جماعات ادارات گاز استان اصفهان
نشست هم انديشي دفتر ارتباطات حوزوي وزارت نفت و ائمه جماعات ادارات تابعه شرکت گاز استان اصفهان بمنظور ساماندهي، توسعه و ترويج فرهنگ نماز در ادارات، در شرکت گاز استان اصفهان برگزار شد. به نقل از روابط عمومي‌شرکت گاز استان اصفهان، حجت الاسلام مجيد کافي، رئيس دفتر ارتباطات حوزوي وزارت نفت گزارشي از نحوه تشکيل دفتر ارتباطات حوزوي وزارت نفت ارائه نمود و گفت: نتايج اين هم انديشي تاثير زيادي درترويج فرهنگ اقامه نماز در ادارات، پيشگيري از تخلفات و بد اخلاقي‌هاي اداري ،بررسي و رفع مشکلات و مسائل موجود در اين حوزه خواهد داشت .
وي افزود: دفتر ارتباطات حوزوي وزارت نفت از ماه‌هاي ابتدايي سال ۱۳۹۳ زير نظر حوزه ستاد وزارت نفت و با موافقت و دستور وزير نفت در قم شروع به کار و در سال ۱۳۹۴ دفتر تهران خود را راه‌اندازي کرد که اين دفتر تاکنون توانسته پل ارتباطي خوبي بين صنعت نفت و حوزه‌هاي علميه برقرار کند.
حجت الاسلام کافي، به مکانيزم هماهنگي و ارتباط بهتر و سريعترائمه جماعات و دفترارتباطات حوزوي اشاره کرد و گفت: براي هرمنطقه از بين ائمه جماعات آن يک روحاني به عنوان رابط منطقه انتخاب مي‌شود که حداقل بايستي سطح 3 حوزه را طي کرده و نظر دبيران ستاد اقامه نماز و ائمه جماعات آن منطقه نيز نسبت به انتخاب وي موافق و بالاترين راي را اخذ کرده باشد. در بخش ديگري از اين جلسه مديرعامل شرکت گاز استان اصفهان، به 11 ارزش اخلاقي حاکم بر شرکت گاز استان اصفهان ازجمله؛ خدا محوري، قانون مداري، خدمت به مردم و پاسخگويي، ايثار، امانت داري و صرفه جويي، بهره وري مستمر، کارگروهي براي سعادت همگاني، دانش مداري و نوآوري، احترام وفروتني اشاره کرد و گفت: از ائمه جماعات درخواست مي‌شود که فرهنگ سازي و نهادينه کردن اين ارزشهاي اخلاقي در کارکنان را مد نظر قرار دهند. سيد مصطفي علوي بيان داشت: کارکنان اين شرکت با اعتقاد در عمل به ارزش‌هاي اخلاقي فوق توانسته‌اند 103 شهر و 1377 روستاي سطح استان اصفهان را گازرساني کنند و امروزه به بيش از يک ميليون و 658 ميليون مشترک خدمات ارائه کنند. مديرعامل شرکت گاز استان اصفهان گفت: در حال حاضر 99 درصد کل استان شامل؛ 99.6 درصد خانوارهاي شهري و 95 درصد خانوارهاي روستايي از نعمت گاز طبيعي بر خوردار هستند.