شرکت فيس بوک در آلمان اقدام به بستن و جلوگيري از اخبار دروغ کرد. اين عمل پس از آن رخ داد که دولت آلمان اين شبکه اجتماعي را تهديد به جريمه و فيلترشدن کرد. به گزارش فايننشال تايمز، اخبار دروغين در سايت فيس بوک باعث لطمه به روند سياستهاي آنگلا مرکل شده است.
 اساس طرح ياد شده اگر فيس بوک در عرض يک روز اخبار جعلي منتشر شده در اين شبکه اجتماعي را فيلتر و حذف نکند بايد 500 هزار يورو جريمه بپردازد. همين مساله موجب شده تا فيس بوک سيستمي‌جديد براي حذف اين نوع اخبار را در آلمان مورد آزمايش
 قرار دهد.  اين در حالي است که اين مشکل تنها مربوط به آلمان نيست و در ديگر کشورهاي جهان نيز وجود دارد.فيس بوک در ماه دسامبر اعلام کرده بود که روشي براي گزارش اين نوع اخبار را به سايت خود مي‌افزايد. حالا آلمان به اولين کشوري مبدل شده که اين روش را آزمايش مي‌کند. فيس بوک ميگويد از يک ماه قبل آزمايش اين روش را در آمريکا هم آغاز کرده است.

نگاهي نزديک به برخي از شرکاي تجاري رئيس جمهور منتخب نشان مي‌دهد که دونالد ترامپ زماني که وارد کاخ سفيد شود شبکه شرکاي غيرمعمول تجاري خود را نيز وارد سياست خواهد کرد.
به گزارش واشنگتن پست، برخي از اين شرکاي سمبل ريسک‌هاي سنگين در سرمايه گذاري و برخي داراي مشکل با قانون هستند و تجارتهاي مشترکي با ترامپ در آمريکاي لاتين ، خاورميانه و آسيا دارند.چندين نفر از شرکاي خارجي ترامپ تحت بازرسي براي تخلفات مالي هستند و برخي ديگر از آنها محکوم به پرداخت جريمه‌هاي بالا شدند. ترامپ همچنين با تجاري همکاري دارد که رابطه نزديکي با دولتهاي سرکوبگر داشتند. بسياري از وکلا نسبت به روابط تجاري خانواده ترامپ در خارج از کشور و تناقض با منافع رياست جمهوري در کاخ سفيد ابراز نگراني کردند. دونالد ترامپ در 20 ژانويه به عنوان رئيس جمهور آمريکا سوگند ياد خواهد کرد. بسياري از فعالان سياسي و اجتماعي از رويکرد و سياستگذاري ترامپ و تاثير روسيه و ديگر شرکاي تجاري وي در آينده‌امريکا نگرانند.

از بی مصرف خواندن ناتو تا ابلهانه خواندن برجام و حمله به مرکل
گروه بين الملل- فاطمه مهتدي: رئيس‌جمهور منتخب آمريکا در اولين موضع‌گيري جدي خود درقبال توافق هسته‌اي پس ازپيروزي‌اش درانتخابات، بارديگراوباما را به دليل حصول اين توافق مورد انتقاد قرارداد وآن را ابلهانه توصيف کرد.دونالد ترامپ رئيس‌جمهورمنتخب آمريکا دربخشي ازمصاحبه اختصاصي خود با روزنامه ساندي تايمز با اشاره به توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 که اکنون يک سال از اجراي آن مي‌گذرد، گفت: من نمي‌خواهم بگويم که قصد دارم با توافق هسته‌اي با ايران چه کار کنم. من فقط نمي‌خواهم با کارت‌ها بازي کنم. منظورم اين است که من سياستمدار نيستم. من اينطور ظاهر نمي‌شوم که بگويم قصد دارم فلان کار را انجام دهم يا مي‌خواهم فلان کار را بکنم. من کاري را که بايد بکنم، انجام مي‌دهم اما به هرحال بايد بگويم که از توافق ايران خرسند نيستم.ترامپ در ادامه اظهارات خود عليه برنامه جامعه اقدام مشترک (برجام) گفت: به نظرمن، اين توافق يکي ازبدترين توافق‌هايي است که تاکنون منعقد شده است. من فکرمي‌کنم که اين توافق يکي ازابلهانه‌ترين توافقاتي است که تاکنون ديده‌ام که براساس آن،150 ميليارد دلاربه چنين کشوري مي‌دهيد ويک ميليارد و700 ميليون دلارنيزپول نقد به آن مي‌دهيد.آيا تا به حال يکصد ميليون دلاررا به شکل اسکناس‌هاي 100 دلاري،يک‌جا ديده‌ايد؟ يک ميليارد و700 ميليون دلارپول نقد،زياد است.اين پول با هواپيما منتقل شد.اين پول با چندين هواپيما منتقل شد.واي! يک ميليارد و700 ميليون دلار!من نمي‌فهمم! فکرمي‌کنم اين پول درحساب‌هاي بانک‌هاي سوئيس است.وي پيش از اين نيز در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي‌اش توافق هسته‌اي را بدترين توافق ممکن خوانده و گفته بود درصورت به قدرت رسيدن توافق را پاره خواهد کرد.اين اظهارات با واکنش تند مقامات آمريکا مواجه شده و آنها تاکيد مي‌کنند که برجام يک توافق دوجانبه ميان تهران و واشنگتن نيست، بلکه توافقي چندجانبه است.
 تنها چند روز به روي کار آمدن ترامپ باقي مانده است که رئيس جمهور منتخب ترس اروپايي‌ها را نسبت به آينده اتحاد ايالات متحده و اروپا افزايش داد. به گزارش فايننشال تايمز، دونالد ترامپ سختترين ضربه خود را به اتحاديه اروپا وارد کرد و آنرا «وسيله اي براي آلمان» خواند و پيش بيني کرد که ديگر کشورها نيز از رويکرد بريتانيا و ترک اتحاديه اروپا پيروي خواهند کرد. ترامپ همچنين هشدار داد که اعتماد او به آنگلا مرکل طولاني نخواهد بود و صدراعظم آلمان را به عنوان يک متحد مشکل دار خواند.ترامپ همچينين با هشدار به شرکت‌هاي خودرو سازي آلمان گفت درصورتي که آنها در مکزيک اقدام به ايجاد خط توليد و صادرات به‌امريکا کنند با تعرفه‌هاي بالاي مالياتي روبرو خواهند شد. ترامپ در مصاحبه اي با نشريۀ بريتانيايي تايمز لندن و آلماني بيلد، به تشريح سياست‌هاي خود در مورد برکسيت، مهاجران و ناتو پرداخت. به نظر مي‌رسد مواضع کاملا متفاوت ترامپ با اتحاديه اروپا درباره رژیم صهیونیستی ، ايران و حتي تغييرات آب و هوايي باعث تقابل شديد ميان آمريکا و قاره اروپا خواهد شد.
تقويت روابط انگليس و آمريکا پس از برگزيت
دونالد ترامپ با تحسين برگزيت آنرا "هوشمندانه" خواند و وعده داد تا پس از برگزيت و خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا ، توافق تجاري با انگليس شکل دهد. ترامپ با ابراز علاقه به انگليس گفت ديگر کشورها نيز مي‌توانند از آن پيروي کنند و از اتحاديه اروپا خارج شوند. ترامپ دراينباره گفت: «فکر مي‌کنم برکسيت به چيزهاي بزرگي پايان خواهد داد. من آن را پيش بيني کرده بودم اما انتقادهايي که به من شد باورنکردني بود. همانموقع هم گفتم که اين اتفاق به دليل آن است که مردم ديگر نمي‌خواهند افراد بيايند و کشورشان را نابود کنند. فکر مي‌کنم بريتانيا با برکسيت کار هوشمندانه اي انجام داد.» آنتوني گاردنر سفير آمريکا در اتحاديه اروپا اخيرا اعلام کرد طرفداري آمريکا از برگزيت عمق حماقت خواهد بود.اين درحاليست که تيم ترامپ به دنبال کشور بعدي است که اتحاديه اروپا را ترک خواهد کرد. در اين گفت و گو ترامپ همچنين با دعوت از دولت بريتانيا براي همراهي با آمريکا در مورد رژيم صهيونيستي از اين کشور خواسته است تمامي‌قطعنامه‌ها در شوراي امنيت سازمان ملل عليه رژيم صهيونيستي را وتو کند.
تضعيف ناتو و اتحاديه اروپا
موضع دونالد ترامپ درباره ناتو و اتحاديه اروپا در تناقض کامل با سياست‌هاي باراک اوباما است که در آخرين تور خود به اروپا اعلام کرده بود نمي‌توان متحدي قويتر از خانم مرکل پيدا کرد. رئيس جمهوري منتخب آمريکا در اين گفت و گو بار ديگر انتقادهاي خود عليه سازمان پيمان آتلانتيک شمالي، ناتو را تکرار و بر لزوم بازنگري در توافقات آن تاکيد کرد. دونالد ترامپ در پاسخ به سوالات خبرنگاران تايمز و بيلد گفت: « خيلي وقت پيش گفتم که ناتو مشکلات زيادي دارد و يکي از آنها اين است که کهنه شده است و کارايي ندارد چرا که خيلي وقت پيش تشکيل شده است. مورد ديگر اينکه کشورها سهمي‌را که برايشان تعيين شده نمي‌پردازند.» رئيس جمهوري منتخب آمريکا همچنين از احتمال امکان لغو تحريم‌ها عليه روسيه را مطرح کرد.  وي همچنين بار ديگر توافق هسته اي با ايران را يک توافق بد خوانده است. اين سخنان تند و منتقدانه درحالي صورت مي‌گيرند که اتحاديه اروپا براي شکل گيري توافق برجام يک سري از طولاني‌ترين مذاکرات خود را با کشورهاي گروه 1+5 داشت. مخالفت ها با سیاست‌های ترامپ باعث شده حدود 5 هزار نيروي گارد ملي آمريکا قرار است براي مراسم تحليف مستقر شوند تا امنيت آن را تامين کنند. مخالفت با سیاست‌های ترامپ باعث شده تا نيروهاي گارد ملي آمريکا به 3 هزار نيروي ديگر امنيتي ملحق خواهند شد. تدابير امنيتي شديدي در شهر واشنگتن اتخاذ شده است.صدها هزار آمريکايي آماده مي‌شوند مخالفت خود را با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفيد با بر پايي تظاهرات در سراسر آمريکا و برپايي تجمعي تاريخي در واشنگتن در فرداي مراسم تحليف نشان دهند.


درخواست بي شرمانه 23 مقام آمريکايي از ترامپ
بيست و سه مقام سابق ايالات متحده‌امريکا با ارسال نامه اي به دونالد ترامپ رئيس جمهور منتخب آمريکا از او خواسته‌اند با گروهک تروريستي مجاهدين خلق عليه جمهوري اسلامي‌ايران همکاري کند. به گزارش خبرآنلاين، اين افراد که در بين آنها نام جان بولتون جمهوريخواه تندرو نيز ديده مي‌شود از ترامپ خواسته‌اند تا از شوراي ملي مقاومت(نام جديد تشکيلات تروريستي سازمان مجاهدين خلق) در خصوص ايران مشورت گرفته و با آنها همکاري کند. سواي از بولتون نام افراد ديگري از جمله رودي جولياني شهردار سابق نيويورک و جوزف ليبرمن نيز در ميان نويسندگان نامه ديده مي‌شود.  با اين همه شاخص‌ترين چهره اين نويسندگان جان بولتون است که سوابق بسيار روشني در دشمني با ايران دارد و در زمان جرج بوش پسر نماينده‌امريکا در سازمان ملل متحد بود.  او بارها در محافل رسانه اي و سياسي ايران را بزرگترين حامي‌تروريسم در جهان معرفي کرده و گفته است که بايد به هر وسيله اي با حکومت ايران ولو از طريق همکاري با گروههاي مخالف از جمله مجاهدين خلق همکاري کرد.


ارتش عراق در آستانه آزادي کامل شرق موصل
ارتش عراق اعلام کرد که از آغاز عمليات آزادسازي موصل تاکنون، ۸۰ محله مسکوني را از دست داعش آزاد کرده است. يکي از فرماندهان ارتش عراق نيز اعلام کرد که نيروهاي عراقي با تسلط بر ۹۰ درصد از شرق موصل در آستانه اعلام آزادي کامل بخش شرقي اين شهر هستند اما اين مساله نمي‌تواند سرنوشت اين عمليات را به دليل دشواري عمليات در بخش غربي موصل مشخص کند. شبکه خبري الجزيره، عبدالامير يار الله، معاون فرمانده عمليات مشترک عراق در گزارش مفصلي درباره نتايج عمليات موصل از آغاز اين عمليات گفت: نيروهاي عراقي از آغاز عمليات ۸۰ محله، ۳۸۱ روستا، شش شهر و شهرستان و ۱۸ مرکز حياتي را آزاد کردند.از بين محله‌هايي که نيروهاي عراقي آن را آزاد کردند، الميثاق، المعلمين، الوحده، کوکجلي، القدس، الکرامه، الحي الصناعي، الاطباء، شقق الخضرا، الزهور و المثني هستند.از جمله مهم‌ترين مراکز حياتي فرودگاه نظامي‌تلعفر، بيمارستان السلام و چند کارگاه و ۵۶ چاه نفت و پل هستند.حيدر الساعدي، يکي از فرماندهان ارتش عراق نيز اعلام کرد که نيروهاي عراقي در آستانه اعلام آزادي کامل بخش شرقي موصل هستند.تروريست‌هاي داعش همچنان کنترل محله‌هاي العربي، الرشيديه، الملايين، الغابات، المهندسين، المدينه الاثريه، الزراعي، الثقافه و النعمانيه در شرق موصل را در دست دارند. نيروهاي عراقي کنترل ۹۰ درصد شرق موصل را در دست دارند و خود را براي حمله به محله العربي و منطقه کاخ‌هاي رياست‌جمهوري، آخرين مقرهاي داعش در شرق آماده مي‌کنند.

مرگ 32 نفر در سقوط هواپيماي ترکيه در قرقيزستان
منابع خبري از سقوط هوايپماي باري ترکيه در قرقيزستان خبر دادند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، در اثر سقوط اين هواپيماي باري که در نزديکي بيشکک رخ داد، حداقل ۳۲ نفر کشته شدند.شش کودک نيز از جمله قربانيان اين حادثه هستند.وزارت بهداشت قرقيزستان کشته‌شدن اين تعداد را تاييد کرده است. در عين حال وزارت امور اضطراري اين کشور اعلام کرده است که در اين حادثه يکي از چهار خدمه هواپيما زنده مانده است.اين هواپيما هنگام فرود به واسطه شرايط نامناسب آب و هوايي در يک روستا در نزديکي بيشکک سقوط کرده و در جريان آن ۱۵ خانه تخريب شده است.اکثر قربانيان، ساکنان روستايي هستند که اين هواپيما در آن سقوط کرده است.

افزايش قيمت بنزين در هند
شرکت‌هاي نفتي هند از ديروز قيمت هر ليتر بنزين و گازوئيل را به ترتيب 53 پيسا و 1.20 روپيه در هرليتر افزايش دادند. هم اکنون قيمت هر ليتر بنزين معمولي و گازوئيل به ترتيب 71.13 و 59.2 روپيه در هند عرضه مي‌شود.شرکت‌هاي نفتي هند پيش از اين در دوم ژانويه قيمت هر ليتر بنزين را 1.29 و گازوئيل را 97 پيسا افزايش داده بودند.شرکت نفت هند دربيانيه اي ،قيمت‌هاي جهاني بنزين و گازوئيل و مبادله روپيه در برابر دلار را باعث افزايش قيمت سوخت در اين کشور اعلام کرد.دولت هند در سال 2010 قيمت گذاري بنزين و گازوئيل در بازار‌هاي هند را به عهده شرکت‌هاي وارد کننده نفت گذاشت.اين شرکت‌ها در اول و آخر هر ماه قيمت بنزين و گازوئيل را بر اساس قيمت بازار تعيين مي‌کند.هند از جمله کشور‌هايي است که به دليل رشد روز افزون اقتصادي و روند صنعتي شدن سريع به شدت به انرژي و واردات نفت نياز دارد. اين کشور بيش از 85 درصد از نفت مورد نياز خود را از خارج کشور وارد مي‌کند.