کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com

رييس دولت يازدهم در اولين سالگرد توافق هسته اي نشست خبري برگزار کرد تا در قالب دفاع از عملکرد خود، به تمامي‌انتقادهاي مخالفان برجام پاسخ دهد. بي شک برجام تاثيرات شگرفي بر تمامي‌بخشهاي کشور داشت. اگرچه برخي‌ها سعي دارند چنين وانمود کنند که برجام تنها در ابعاد سياست خارجي تاثير گذار بوده است، اما نمي‌توان تاثيرات اين ديپلماسي را بر اقتصاد انکار کرد  رييس جمهور در نشست خبري اعلام کرد که تحريمها برداشته شده است اما توضيح نداد که از هنگام تصويب برجام، کشورهاي اروپايي،‌ آسيايي و آفريقايي براي مذاکره به همراه هيات‌هاي اقتصادي به کشورمان سفر کرده و قرارداد‌هاي بزرگي بين دو کشور بسته شده است. قاچاق کالا که در نتيجه ضعف ناشي از تحريمها شدت گرفته بود، با قانوني شدن بسياري از مبادلات کاهش يافته است. صنعت خودروسازي به سوي تحول اساسي گام بر مي‌دارد و قرار است مدلهاي جديد خودرو با سرمايه خارجي و اختصاص بخشي از بازارها، در داخل کشورمان توليد شود. نکته مهم اين است که ميزان صادرات کشور به شدت رشد داشته که البته بخش قابل توجهي از آن به دليل ديپلماسي نفتي و افزايش توليد و فروش نفت بود، اما وقتي به‌امار صادرات غير نفتي نيز توجه مي‌شود، آثار افزايش در اين بخش نيز قابل لمس است. بايد بپذيريم که کاهش واردات بنزين ناشي از افزايش توليد بنزين در کشور است. بخشهايي از صنعت نفت و گاز که رها شده بود، رونق گرفت و عسلويه فعال شد. البته در سياست خارجي نيز موفق بوده‌ايم. پروژه ايران هراسي که مدتها بود از سوي کشورهاي مخالف همچون عربستان پيگري مي‌شد، شکست خورد و ايران اسلامي‌که متهم به جنگ افروزي و دستيابي به سلاح هسته اي شده بود، مورد تاييد جهانيان قرار گرفت و حق ايران براي استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي را به رسميت شناختند. از سوي ديگر ايران که مدتها بود مورد کينه آشکار قرار گرفته بود و نقش کشور قدرتمندمان را در مديريت منطقه ناديده مي‌گرفتند، به جايگاه اصلي خود بازگشت به نوعي که براي پايان دادن به جنگ ويرانگر سوريه، ايران در کنار روسيه و ترکيه به عنوان عوامل تاثير گذار در منطقه مورد مشورت قرار گرفت. همچنين رييس جمهور کشورمان به کشورهايي سفر کرد و مورد استقبال روساي جمهور کشورهايي قرار گرفت که مدتها بود در قطع رابطه ديپلماسي پنهان به سر مي‌برد. حضور روساي جمهور و مسوولان ارشد کشورهاي اروپايي در ايران نشان مي‌داد که اعتماد به ايران، جايگزين ايران هراسي شده است. اقدامات دولت يازدهم در اين مدت نشان مي‌دهد که ادبيات رييس جمهور و نحوه تعامل با جهان مي‌تواند جايگاه کشور را تا چه‌اندازه ارتقا بخشد. البته هنوز زود است که دستاوردهاي برجام صد در صد قابل لمس باشد. بسياري از قراردادهاي بسته شده بين ايران و جهان نيازمند مدتها برنامه ريزي و زمينه سازي است که به مرور زمان تاثيرات خود را بر جاي خواهد گذاشت. بنابر اين در وهله اول بايد به دولتمردان اعتماد کنيم و در اجراي برنامه‌ها به حمايت از آنان بپردازيم زيرا وقتي روساي کشورهاي جهان پشتيباني مردم و مقامات ارشد نظام را از دولت ببينند، مطمئن خواهند شد که ايران به‌اندازه اي ثبات دارد که مي‌تواند جزيره اي امن براي سرمايه و سرمايه گذاري باشد.


استيون ارلنگر
نيويورک تايمز
آلمان‌ها عصباني وچيني‌ها کاملا خشمگين هستند.رهبران ناتو نگران بوده و همتايانشان در اتحاديه اروپا مضطربند. تنها چند روز به اداي سوگند دونالد ترامپ باقي مانده که رئيس جمهور منتخب با سخنانش باعث نگراني درباره از هم پاشيدن جهان شده است. سخنان متناقض ترامپ در مصاحبه‌هايش باعث افزايش تنش با چين و خشم متحدان آمريکا و موسسات حساس در روابط سنتي غرب شده است. هيچکس نمي‌داند ترامپ دقيقا به کدام مسير مي‌رود.البته به جز يک کشور که آن روسيه است و ترامپ هنوز انتقادي از آن و ولاديمير پوتين نکرده است. او همچنين طرفدار برگزيت در انگلستان است. غيرمنتظره بودن ترامپ يکي از شاصه‌هاي قابل پيش بيني اوست. جهان به توييت‌هاي تحريک کننده ترامپ عادت کرده است ولي نسبت به معني سخنانش در سياستهاي تازه مطمئن نيست.ترامپ اتحاديه اروپا را وسيله اي براي آلمان توصيف کرد و پيش بيني کرد که اتحاديه اروپا با خروج بيشتر اعضا به پيروي از بريتانيا روبرو مي‌شود.سخنان ترامپ درباره آنگلا مرکل و "اشتباه فاجعه بار" او درباره ورود مهاجران به اروپا باعث موجي از خشم در اروپا شد و حتي خانم مرکل درباره موضع ترامپ عکس العمل نشان داد و گفت «فکر ميکنم ما اروپايي‌ها بر سرنوشت خود کنترل داريم». پاسخ مرکل در زماني صورت گرفت که تحليلگران و مقامات اروپايي درتلاش براي درک سخنان ترامپ و عکس العمل به آن بودند. برخي معتقدند سخنان رئيس جمهور منتخب بايد تنها به عنوان يک تاکتيک براي بازگذاشتن گزينه‌هايش است. اما تقريبا همه براين نظرند که ترامپ باعث دردسر شده است به خصوص با انتقاد از خانم مرکل که باتوجه به اهميت موقعيت صدراعظم آلمان به عنوان سمبل ثبات اروپا و کمپين انتخاباتي براي چهارمين دوره مشکل خواهد بود. ترامپ همچنين با مصاحبه خود با وال استريت ژورنال سياست چپن واحد را زير سئوال برد و باعث خشم چين شد.اين سخنان باعث مخالفت گسترده مردم و دولت چين و همچنين موسسات بين المللي با وي خواهند بود. اين خشم در سطحي است که روزنامه چاينا ديلي موضع ترامپ درباره تايوان را به بازي با آتش خواند. اگرچه بسياري از اروپايي‌ها هم مواضعي مشابه با ترامپ دارند اما آنچه تکان دهنده است چگونگي تاثير سخنان رئيس جمهور آينده‌امريکا بر رابطه با متحد کليدي و رشد جنبش‌هاي پوپوليست خواهد بود.اروپا با يکسال پراز تغيير و انتقالات سياسي روبروست و باتوجه به انتخابات هلند، فرانسه و آلمان و احتمالا ايتاليا پيروزي احزاب پوپوليست مي‌تواند باعث بي ثباتي اتحاديه اروپا شود و بسياري نگرانند سخنان ترامپ و حملاتش باعث اين ضربه شود.              ترجمه: فاطمه مهتدي

مديرعامل بانک سپه با بيان اينکه بانک سپه در سالروز خروج خود از تحريمها قرار دارد و در اين يکسال اقدامات اساسي در زمينه گسترش فعاليتهاي ارزي خود صورت داده است گفت: از جمله موفقيتهاي اين بانک فعال سازي شعب خارجي و رشد 35 درصدي حجم فعاليتهاي ارزي است.
 به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه اطلاع رساني بانک سپه، محمد کاظم چقازردي در نشست پيگيري تسهيلات طرحهاي استان کرمان که با حضور استاندار کرمان، اعضاي هيأت مديره و روساي ادارات کل تسهيلات و بررسي طرحهاي بانک سپه و نيز تني چند از صنعتگران استان کرمان برگزار شد اظهارداشت: از تلاشهاي استاندار پرتلاش کرمان تشکر کرده و از اينکه دلسوزانه در اين جلسه حضور يافته و در پي رفع مشکلات واحدهاي صنعتي استان تحت مديريت خويش است قدرداني مي‌نمايم.
وي از تحولات اقتصادي، اجتماعي و... صورت گرفته در استان کرمان ياد کرد و گفت: الگوي مورد استفاده در استان کرمان با تدبير و هدايت استاندار محترم، الگوي جديدي از توسعه مي‌باشد که مبتني بر توانمندسازي منطقه است. مديرعامل بانک سپه گفت: بانک سپه قديمي‌ترين بانک ايراني است که پس از خروج از تحريمهاي نا مشروع و غير قانوني , عملکرد مطلوبي در بخش فعاليتهاي ارزي داشته است.
وي افزود: بانک سپه اولين بانکي بود که به پشتيباني از طرحهاي اقتصاد مقاومتي اقدام کرد و اين مهم همچنان از اولويتهاي اين بانک است. چقازردي اظهار اميدواري کرد که با اين همدلي‌ها گامهاي موثري در راستاي توسعه اقتصادي کشور و استان کرمان برداشته شود.
در نشست مديرعامل و اعضاي هيأت مديره بانک سپه با استاندار کرمان و هيات همراه ضمن بررسي وضعيت موجود، در خصوص راههاي رفع مشکلات واحدهاي صنعتي استان و نحوه حمايت بانک سپه از آنها گفت و گو شد. براساس اين گزارش، يکي از همين واحدها که با سرمايه گذاري و حمايتهاي بانک سپه به مرحله بهره برداري مي‌رسد، رسما در دهه فجر سالجاري افتتاح خواهد شد. در ادامه اين ديدار استاندار کرمان نيز گفت: بانک سپه در کرمان يک مگاسرمايه گذار است و اين بانک از واحدهاي مختلف اقتصادي در اين استان حمايت مي‌کند. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه اطلاع رساني بانک سپه: عليرضا رزم حسيني در نشست پيگيري تسهيلات طرحهاي استان کرمان که با حضور مديرعامل و اعضاي هيأت مديره و روساي ادارات کل تسهيلات و بررسي طرحهاي بانک سپه و نيز تني چند از صنعتگران کرمان برگزار شد اظهارداشت: من از بانک سپه به سبب حمايتهاي اين بانک از واحدهاي اقتصادي و طرح و پروژه‌هاي ملي و صنعتي تشکر مي‌کنم. رزم حسيني با تأکيد بر اينکه با همکاري بايد بتوانيم به توسعه و آباداني ايران عزيز کمک کنيم گفت: در کرمان براي تحقق منويات مقام معظم رهبري در حوزه اقتصاد مقاومتي گامهاي مهمي‌برداشته شده و جنس اقتصاد مقاومتي در اين استان از جنس مردمي‌و توانمندسازي سرمايه گذاري مردم در اقتصاد است.
وي با اشاره به اجراي اقتصاد مقاومتي در شهرستان قلعه گنج در استان کرمان گفت: با جلب اعتماد مردم در اقتصاد و مشارکت بيش از پيش آنها مي‌توان ضمن تحقق اقتصاد مقاومتي ، کشور را رو به توسعه هدايت کرد. وي از مديران بانک سپه خواست تا در افتتاحيه برخي از طرحهايي که با مشارکت اين بانک در حال بهره برداري هستند، در ايام مبارک دهه فجر و در آستانه پيروزي انقلاب اسلامي‌شرکت نمايند.
معاون حقوقي و امور بين‌الملل وزير امور خارجه از همکاري با ستاد حقوق بشر قوه قضائيه خبر داد و گفت: مقابله با استفاده ابزاري از حقوق بشر در دستور کار جمهوري اسلامي‌ايران و وزارت امور خارجه قرار دارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران سيدعباس عراقچي در نشست خبري افزود: در اين رابطه، با ستاد حقوق بشر قوه قضاييه نيز همکاري داريم. وي اضافه کرد: وزارت امور خارجه و ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در يک مسير مشترک بايد با هجمه‌هايي که چهره نوراني جمهوري اسلامي‌ايران را خدشه‌دار مي‌کند، مقابله کنند. عراقچي تصريح کرد: خوشبختانه بعد از حل اتهاماتي که در موضوع هسته‌اي به ايران زده مي‌شد، فضاي بين‌الملي جديدي ايجاد شده است و چهره و وجهه ايران در عرصه‌هاي بين‌المللي تغيير کرده است. وي با بيان اينکه درحال حاضر زمينه بهتري براي انجام کارهاي حقوق بشري ايجاد شده است، اظهار کرد: با همکاري لازم ستاد حقوق بشر، اين مسير را بهتر طي مي‌کنيم و درجلسات آتي شوراي حقوق بشر و مجمع عمومي‌سازمان ملل، هماهنگي لازم را انجام خواهيم داد. معاون وزير امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران درباره اينکه آيا 1+5 با ايران درباره موضوعات حقوق بشري مذاکره داشته يا خير؟ گفت: برخلاف آنچه که تصور مي‌شود بايد تأکيد کنم که ما درباره هيچ موضوعي غير از موضوعات هسته‌اي مذاکره نکرده‌ايم. عراقچي درباره نشست خود با ستاد حقوق بشر قوه قضائيه گفت: ما خوشبختانه در وزارت امور خارجه با ستاد حقوق بشر ارتباط تنگاتنگي داشته‌ايم تا بتوانيم چهره نوراني حقوق بشر کشورمان را به غرب نشان دهيم. وي درباره ارائه چهارمين گزارش اجراي برجام به مجلس نيز گفت: اين گزارش آماده و به آقاي بروجردي ارائه شد که قطعاً مشروح آن در اختيار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. سيد عباس عراقچي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا تاکنون رايزني با تيم جديد وزارت خارجه‌امريکا داشته‌ايد يا خير، گفت: با تيم جديد وزارت خارجه‌امريکا هيچ گونه مذاکره و رايزني نداشته‌ايم. پيش تر يکي از اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مدعي شده بود: 'پس از آنکه ترامپ راي آورد آقاي ظريف تلاش بسياري کرد که بتواند با تيم ترامپ مخصوصا وزير امور خارجه اش ارتباط بگيرد.
دادستان تهران از آغاز بازجويي دست راست ميلياردر نفتي خبر داد:
دادستان تهران از دستگيري يک متهم جديد در پرونده صندوق ذخيره فرهنگيان خبر داد و گفت: تمام کساني که در تاراج اموال صندوق ذخيره فرهنگيان و بانک سرمايه دخيل بودند، تحت تعقيب قرار خواهند گرفت.
 به گزارش ميزان، عباس جعفري دولت‌آبادي بازداشت يکي بدهکاران کلان بانکي که چند روز پيش دستگير شد را تاييد کرد و گفت: متهم، دو هزار ميليارد تومان بدهي دارد، اما تاکنون بانک مربوطه شکايتي از وي ارائه نداده، اين در حالي است که دستگاه‌هايي که جذب منابع مي‌کنند، بايد در اعطاي تسهيلات و وصول آن‌ها، به نحو مناسب اقدام نمايند. وي با تاکيد بر اينکه کساني که مطابق مقررات تسهيلات اخذ کرده و آن را در توليد و اشتغال وارد کرده‌اند، نبايد نگران باشند گفت: منظور از بدهکار کلان بدهکاراني است که بناحق، با رانت و پارتي بازي تسهيلات را دريافت کرده و آن را در راه‌هاي غير واقعي هزينه کرده‌‌اند و بايد صف کساني که در توليد و اشتغال خدمت‌رساني مي‌کنند را از صفت رانت‌خواران جدا کرد. دادستان تهران به رسانه‌هايي که به فضا سازي و هياهو نسبت به برخي محکومان امنيتي اقدام مي‌کنند هشدار داد که اگر به اين جنجال آفريني‌ها ادامه دهند عنداللزوم مفاد پرونده‌هاي اين افراد منتشر خواهد شد. جعفري دولت‌آبادي اشراف اطلاعاتي نهادهاي امنيتي بر جريان‌هاي معاند را به منزله پررنگ کردن صبغه‌امنيتي در جامعه ندانست و افزود: اخيراً عده‌اي از داخل کشور با پوشش آموزش‌هاي اجتماعي و توانمندي زنان، به برخي از کشورهاي خارجي سفر کرده بودند و به آن‌ها نحوه فعاليت‌هاي انتخاباتي و تبليغات را آموزش داده‌اند؛ و اشراف اطلاعاتي بر چنين مسائلي، پيشگيري از وقوع برخي جرايم را در پي دارد. وي با بيان اينکه دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امينتي نبايد اجازه دهند دشمنان در داخل کشورمان يارگيري کنند از نقشه اي ديگر دشمنان براي نفوذ پرده برداشت و گفت: برخي سايت‌هاي معاند افرادي را به عنوان منبع خبر در کشور به خدمت مي‌گيرند و از آن‌ها مي‌خواهند که به ازاي پول اخبار را جمع‌آوري کرده و به منظور فضاسازي منتشر کرده و به تخريب و تشويش اذهان مي‌پردازند. دادستان تهران اطلاع رساني در پرونده‌هاي مهم را مورد توجه قرار داد و با اشاره به دستگيري يکي از متهمان مرتبط با بابک زنجاني گفت: متهم دستگير شده جعبه سياه فعاليت‌هاي مجرمانه بابک زنجاني در خصوص اخذ مجوز فعاليت و خريد بانک اف.آي.آي.بي توسط متهم اصلي پرونده محسوب مي‌شود. متهم پس از دستگيري زنجاني، از ورود به کشور امتناع کرد، در سال 1389 با بابک زنجاني آشنا شده و به لحاظ نفوذي که در کشور مالزي داشته؛ به گونه‌اي که مقام مشورتي داتو را دريافت نموده، موفق مي‌شود مجوز فعاليت بانک اف.آي.آي.بي (First Islamic international bank) را براي اقدامات مجرمانه زنجاني اخذ نمايد.
جعفري دولت‌آبادي در توضيح اقدامات متهم اخير افزود: متهم با استفاده از ارتباطات خود و اخذ پانصد ميليون تومان، حق‌الزحمه، بانک مذکور را به مبلغ چهار ميليون دلار براي بابک زنجاني خريداري مي‌کند. بابک زنجاني هم‌چنين با خريد بانک کنت در تاجيکستان، با توجيه فراهم شدن زمينه پرداخت دستمزد پيمانکاران شرکت ملي نفت در خارج از کشور، موفق مي‌شود دو بانک مذکور را به مبلغ يک‌صد و شصت ميليون يورو به بانک ملت واگذار کند. وي با اشاره به منابع بابک زنجاني براي خريد اين دو بانک و فروش آن به بانک ملت، افزود: متهم نفتي پول‌هايي که بنا بود بنابر قرارداد نفتي به پيمانکار داده شود به بانک ملت مي‌دهد که بعدها در رديابي‌ها مشخص شد که اين فرد پول‌هاي دولت و براي پرداخت بدهي با نام به بانک ملت استفاده کرده است که اين وجوه از سوي دادستاني در بانک مرکزي توقيف شده است.
جعفري دولت‌‌آبادي با اعلام اين که از متهم دستگير شده، اموالي شامل چندين ملک و آپارتمان، يک دستگاه بنز پانصد و يک تخته فرش يک ميليارد توماني توقيف شده است، به کليه افرادي که به نوعي اموال متعلق به متهم را در تصرف دارند، هشدار داد که پيش از آن که دادستاني به سراغ آن‌ها بيايد، اموال مرتبط با بابک زنجاني را تحويل دهند. دادستان تهران اضافه کرد: تحقيقات نشان مي‌دهد اين فرد در خريد و فروش محموله‌هاي نفتي بابک زنجاني نقش داشته و پس از تاسيس بانک اف.آي.آي.بي در واقع پروژه بابک زنجاني تکميل شد؛ چراکه اين پروژه يک بانک کم داشت که با کمک «ع.ز.م» خريداري شد تا در بستر آن، بابک زنجاني اقدامات مجرمانه اش را انجام دهد.
دادستان تهران با اشاره به اين که متهم مذکور محموله‌هاي نفت دريافتي توسط بابک زنجاني از وزارت نفت را از طريق يک شخص هندي تبار، به شرکت‌هايي از جمله العقيلي در امارات مي‌فروخته، ابراز اميدواري کرد که با تحقيق از اين متهم، سرنخ‌هاي لازم براي کشف وجوه حاصل از فروش محموله‌هاي نفتي به بابک زنجاني به دست آيد.   پرونده ديگري که دکتر جعفري دولت‌آبادي پيرامون آن اطلاع رساني نمود، مربوط به صندوق ذخيره فرهنگيان و بانک سرمايه بود. دادستان تهران از دستگيري يک متهم جديد در پرونده صندوق ذخيره فرهنگيان خبر داد و افزود: تمام کساني که در تاراج اموال صندوق ذخيره فرهنگيان و بانک سرمايه دخيل بودند، تحت تعقيب قرار خواهند گرفت. جعفري دولت‌آبادي در خصوص پرونده‌هاي حقوق‌هاي نجومي‌و املاک شهرداري نيز اطلاع رساني نمود و تعداد احضارشدگان در پرونده‌املاک شهرداري را هفتاد نفر و در پرونده فيش‌هاي نجومي‌هفتاد و چهار نفر اعلام نمود و افزود: اظهارات برخي اساتيد و پزشکان احضار شده مبني بر اين که رقم‌هاي اعلامي‌از سوي سازمان بازرسي به عنوان حقوق منطبق با واقع نبوده و بخشي از وجوه‌ مربوط به کارانه پزشکي است، در حال بررسي است.
رئیس جمهور در دفاع از دستاورهای برجام تشریح کرد؛
رئيس‌جمهور در پاسخ به نقدهايي که دستاوردهاي برجام را لوکس عنوان مي‌کنند گفت: اگر برجام بيست و هفت دي ماه سال گذشته اجرا نمي‌شد و تحريم‌ها نيز به حالت قبلي باقي مي‌ماند و تصاعدي پيشرفت نمي‌کرد درآمد نفتي امسال ما به حدود ۳۳ هزار ميليارد تومان مي‌رسيد اما با اجراي برجام تا پايان اين سال درآمد نفتي ما حدود ۷۰ هزار ميليارد تومان خواهد بود و اگر اين پول را نداشتيم حقوق اقشار مختلف جامعه را از کجا بايد تامين مي‌کرديم.
به گزارش ايسنا حجت‌الاسلام حسن روحاني در نهمين نشست خبري رئيس‌جمهور با رسانه‌هاي داخلي و خارجي ، با اشاره به خدمات شايان توجه آيت‌الله‌هاشمي‌نسبت به انقلاب، نظام و کشور گفت: شيوه راه و روش و نصايح او و هر آنچه از نوشته و آثار صوتي برايمان به يادگار گذاشته‌اند و بايد مورد بهره برداري قرار دهيم و راه اعتدال، خرد، صبر و حوصله را براي حل معضلات کشور در پيش بگيريم.
رئيس جمهور گفت: اينکه در طول يک سال بيش از ۷۰۰ هزار شغل خالص درکشور ايجاد شده نظاير زيادي ندارد و تنها ۶ کشور هستند که در اين سال‌ها بالاي ۶۰۰ هزار شغل به طور متوسط ايجاد کرده‌اند. البته براي کشور ما به خاطر انباشت مسايل گذشته نياز به اشتغال بيشتر است.
وي به مذاکرات هسته‌اي و برجام اشاره کرد و گفت: کسي فکر نکند به خاطر انتخابات سال آينده بايد نسبت به برجام بيش از حد سخن بگويد يا کمتر از حد لازم حرفي بزند. براي ما از برجام مهم‌تر حق و موفقيت يک ملت است. هيچ کس مدعي موفقيت ۱۰۰ درصد در هيچ کاري نيست.
رئيس دولت يازدهم با تاکيد براينکه در برجام از نظر سياسي موفق شديم چون به دنيا گفتيم ايران نظامي‌نيست که بتوان با آن رفتار امنيتي کرد گفت: به ملت بزرگ ايران مي‌گويم همه تحريم‌هاي هسته‌اي بعد از اجرا شدن برجام در ۲۷ دي سال گذشته برداشته شد. ما امروز در نفت، گاز، حمل‌ و نقل و بيمه تحريمي‌نداريم و مسائل بانکي ما با دولت‌ها و بانک‌هاي بزرگ دنيا به صورت عالي است. البته بانک‌هايي که داراي سهام خصوصي‌اند گاهي ‌احتياط‌هاي بيش از حدي را انجام مي‌دهند و برخي کشورهاي بزرگ به ويژه‌امريکا در اجراي برجام سنگ‌اندازي مي‌کنند، توقع ما هم اينچنين بود چون وقتي يک دولت خصم است طبيعي است که از همه توان خود استفاده نکند.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه توافق بزرگي که با شش کشور جهان انجام شد آثار جهاني دارد، اظهار کرد: طبيعي است در اين توافق بزرگ برخي مشکلات پيش بيايد اما در برابر بدعهدي‌ها با قدرت ايستادگي مي‌کنيم.
روحاني به دستاوردهاي برجام براي حاشيه نشينان اشاره کرد و گفت:‌ حاشيه نشينان را بيمه کرديم و يازده ميليون نفر حاشيه نشين که بسياري از آن‌ها بيمه نداشتند امروز تحت پوشش بيمه قرار گرفتند و بهداشت و درمان به آن‌ها خدمات مي‌دهد پس برجام و آثار آن متعلق به همه مردم است و موضوع برجام يک موضوع ملي است.
رئيس دولت تدبير و اميد در خصوص زمزمه‌هاي رد صلاحيت رئيس جمهوري در انتخابات آتي و جلوگيري از حضور شخصيت‌هايي چون سيدمحمد خاتمي‌در مراسم تشييع پيکر آيت‌الله‌هاشمي‌گفت: ما را با شوراي نگهبان دعوت نياندازيد. روابط ما با شوراي نگهبان خوب بوده و خوب است. اينها شايعات است و انتخابات يک فرآيندي دارد که تا رسيدن به آن نيز فرصت فراواني باقي مانده است. امروز بايد براي خدمت به نظام و جامعه کمربندهايمان را محکم کنيم. وي در خصوص برنامه‌هاي دولت براي ايجاد اشتغال براي فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها گفت: ما بايد آثار رويه قبلي را در اداره جامعه جبران کنيم. در حالي که تعداد متقاضيان شغل به بيش از يک ميليون و 200 هزار نفر رسيده ما توانسته‌ايم تنها 700 هزار شغل ايجاد کنيم و 500 هزار نفري که براي اشتغال وارد بازار شده‌اند بيکار مانده‌اند و از طرفي جمعيت بيکاران گذشته نيز همچنان باقي مانده است و حتي اگر ما 1 ميليون و 200 هزار شغل هم ايجاد مي‌کرديم تنها مي‌توانستيم بيکاري را ثابت نگه داريم.
رئيس جمهوري گفت: به آنهايي که مي‌گويند در کشور رکود وجود دارد و مي‌گويند ما چيزي در راستاي رونق اقتصادي نمي‌بينيم مي‌گويم که عينکي براي خود تهيه کنيد يا خود را درمان کنيد. حداقل برويد و وضعيت صنعت را در سال گذشته و از جمله در ذوب آهن ببينيد و با امروز مقايسه کنيد. البته من نمي‌گويم که در همه جا توفيق حاصل شده است چرا که هنوز بخش‌هاي غيرفعال در اقتصاد ما بسيار است و ما نيز نمي‌توانيم تسهيلات را به طور کامل در اختيار همه بخش‌ها قرار دهيم.
رئيس جمهوري با اشاره به اينکه استانداران مختلف کشور در ماه‌هاي اخير گزارش وضعيت استان‌هايشان را به وي ارائه کرده‌اند، گفت: در ماه‌هاي اخير تقريباًَ همه استانداران کشور به تهران آمده‌اند و گزارشي از وضعيت استان‌هاي خود داده‌اند و از کمبودهايشان گفته‌اند اما کمبودها آنقدر زياد است که هنوز به طور کامل جبران نشده است. ما در سال 93، 3 درصد رشد داشته‌ايم و در سال 92، 2 درصد که نهايتاً 5 درصد مي‌شود. اما ما هنوز نتوانسته‌ايم چاله‌هاي موجود را پر کنيم ولي آثار رونق را در همه جا مي‌توان مشاهده کرد و به لطف خدا امسال حرکت‌هاي خوبي انجام شده است که ادامه نيز خواهد يافت.
ايران قصد دخالت در مسائل داخلي عربستان را ندارد
به گزارش ايسنا حسن روحاني در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه الجزيره در خصوص خروج از بحران سوريه و برگزاري اجلاس آستانه گفت:‌ مسئله منطقه ما و به ويژه سوريه مسئله بسيار مهمي‌است که درگيري‌هاي پنج ساله در آن کشتار زيادي داده است و اکنون خوشحال هستيم که بين دولت و برخي گروه‌هاي مسلح به غير از داعش و جبهه النصره آتش بس صورت گرفته است.
وي با تاکيد بر حفظ اين آتش بس افزود: پيش از اين مذاکرات براي حل بحران سوريه اين بود که عده اي خارج نشين مي‌نشستند و صحبت مي‌کردند اما امروز مذاکره ميان دولت سوريه و گروه‌هاي مسلح در صحنه است که مي‌تواند مذاکره‌اي واقعي و جدي باشد.
رئيس‌جمهور کشورمان خاطر نشان کرد: سه کشور ايران، ‌روسيه و ترکيه نيز در اجلاس آستانه تلاش مي‌کنند که اساس مذاکرات سوري سوري باشد. همه تلاش ما اين است که قدم اول در آستانه، قدم پاياني نبوده بلکه آغازي براي پايان يافتن مسائل سوريه باشد.
روحاني با اعلام اينکه به نفع عربستان است که حملات به يمن و مداخله در بحرين را پايان دهد گفت: ما با عربستان از نظر روابط دو جانبه مشکلي نداريم که حل کنيم و مشکلات به مداخلات اين کشور در بحرين، حمله به يمن و مداخله در مسائل منطقه بر مي‌گردد. در موضوع حمله به سفارت عربستان نيز، اين کشور به صورت يک جانبه روابط خود را قطع کرد که از همان زمان کشورهاي مختلفي خواستند بين ايران و عربستان ميانجي گري کنند، کويت، عراق و مسئولان حدود هشت کشور ديگر در اين رابطه صحبت کردند. ما اميدواريم ريشه‌هاي مسئله حل شود چون ما مي‌خواهيم در منطقه صلح و ثبات برقرار شود.
رئيس‌جمهور کشورمان تاکيد کرد: ايران قصد دخالت در مسائل داخلي عربستان را ندارد و نمي‌خواهد اين کشور در منطقه حذف شود. اما وقتي به کشورهاي همسايه خود حمله و مداخله مي‌کند و تروريسم‌ها از منابع آن‌ها استفاده مي‌کنند مشکل ايجاد مي‌شود. بنابراين اگر عربستان تصميم‌هايي اتخاذ کند ما نيز حاضريم به عربستان کمک کرده و در کل منطقه اي با ثبات و وحدت بيشتر ايجاد کنيم.
رييس جمهور در مورد اقدامات ويژه و جهشي دولت در سال اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل، در زمينه تحقق اقتصاد مقاومتي توضيح داد:‌ اقتصاد مقاومتي براي همه کشور حائز اهميت است و در تلاش براي تحقق همه سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي هستيم.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه مسئله برجام فضاي فعاليت را براي اقتصاد مقاومتي آسان تر کرده است، تصريح کرد: برجام يک سرمايه گذار يا توليدگر نيست بلکه برجام فضا راآماده مي‌کند و موانع را بر مي‌دارد و همه بايد در چنين فضايي دست به دست هم دهيم و تلاش کنيم.
رئيس‌جمهور با اشاره به نام گذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري با عنوان اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل خاطر نشان کرد: موضوع نفت و گاز امسال بسيار مورد توجه قرار گرفت و در شرايط برجام توانستيم توليد نفت را از دو ميليون بشکه به سه ميليون برسانيم. همچنين صادرات نفت از يک ميليون و 100 هزار بشکه به بالاي دو ميليون رسيد که کار آساني نبود و صنعت نفت در اين زمينه اقدامات بزرگي انجام داد.
روحاني باتاکيد بر اينکه صنعت هوايي از پايه‌هاي گردشگري است، گفت:‌ در سال بالاي 4 ميليارد دلار پول به شرکت‌هاي هواپيمايي کشورهاي همسايه مي‌دهيم و چه اشکال دارد اين پول را شرکت‌هاي داخلي به دست آورند.
رئيس دولت تدبير و اميد با بيان اينکه چه اشکال دارد مردم ما يک هواپيما سالم و تميزسوار شوند گفت: انگار برخي مي‌خواهند هواپيماي کهنه سوار شوند خب کهنه اش را هم داريم، آن‌ها سوار شوند. رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه وجود رئيس‌جمهور جديد در کاخ سفيد تاثير خاصي در انتخابات آينده ايران نخواهد داشت گفت: ايران روند خودش را دارد. مردم تلاش خودشان را انجام ميدهند و آنچه خواست مردم ايران باشد در انتخابات انجام مي‌شود. روحاني در پاسخ به اين که اگر ترامپ تصميم بگيرد درباره برجام مجدد مذاکره کند واکنش شما چيست؟ تاکيد کرد: بعيد مي‌دانم در مقام عمل وقتي ترامپ وارد کاخ سفيد شود، اتفاقي بيفتد چون اين توافق دو جانبه نيست. مذاکره مجدد که اصلا معنا ندارد. مذاکرات مقدمه اي براي توافقي بوده و سالها طول کشيده از سال 82 شروع شده و مذاکرات مختلف در اين دولت هم حدود دو و نيم سال به طول انجاميده که بر سر بند بند و کلمه کلمه توافق بحث شده است مثل اينکه کسي بگويد پيرهني که داريم مي‌خواهيم تبديل به پنبه کنيم و دوباره ريسندگي شود و از ابتدا خياط بدوزد.

بزرگترين بانک اطلاعات تجارت خارجي کشور راه‌اندازي شد
گروه صنعت، معدن و تجارت: مقابله با ورود كالاهاي قاچاق به كشور وارد فاز جديدي شد. روز گذشته و با رونمايي از قابليت‌هاي جديد سامانه جامع گمركي، بزرگترين بانك اطلاعات تجارت خارجي كشور راه‌اندازي شد.
 به گزارش تجارت آنلاين، آنطور كه اعلام شده پيش‌بيني‌هايي براي تله‌هاي الكترونيكي در جهت مبارزه با قاچاق كالا در دستور كار گمرك جمهوري اسلامي‌ايران قرار گرفته است. به اين ترتيب با اجرايي شدن قابليت‌هاي جديد سامانه جامع امور گمركي اتصال الكترونيكي بارنامه‌ها به اين سامانه تكميل شده و قرار است تبادل الكترونيكي اطلاعات ميان انبارهاي سازمان بنادر و گمرك آغاز شود. تازه‌ترين قابليت‌هاي سامانه جامع گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي روز گذشته (سه شنبه) با حضور طيب‌نيا، وزير اقتصاد و مسعود کرباسيان، رييس کل گمرک ايران در محل گمرک مهرآباد رونمايي شد. اتصال الکترونيکي بارنامه به سامانه جامع گمرکي، پروژه درب خروج هوشمند، راه‌اندازي بزرگترين بانک اطلاعات تجارت خارجي، دريافت گواهي بازرسي از طريق سامانه جامع امور گمرک و آغاز تبادل الکترونيکي اطلاعات ميان سازمان بنادر و گمرک، از جمله قابليت‌هاي سامانه جامع گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي است که ديروز رونمايي شد.
آغاز به كار تله‌هاي الكترونيكي گمرك
تله‌هاي الکترونيکي گمرک براي مبارزه با قاچاق کالا با اتصال الکترونيکي بارنامه به سامانه جامع امور گمرکي تکميل و تبادل الکترونيکي اطلاعات ميان انبارهاي سازمان بنادر و گمرک روز گذشته آغاز به كار كردند. براساس اين برنامه، در گام اول قبض انبار الکترونيک انبارهاي طرف قرارداد با سازمان بنادر و دريانوردي، از طريق سامانه جامع گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي در منطقه ويژه شهيد رجايي به بارنامه متصل شده و با فراهم شدن اين امکان، خروج کانتينرهاي موضوع بارنامه‌هاي اظهاري به گمرک بعد از صدور پروانه‌هاي الکترونيکي از محوطه‌هاي بندري و انبارهاي طرف قرارداد با سازمان بنادر و دريانوردي، امکان‌پذير خواهد بود. دريافت الکترونيکي اين اطلاعات در راستاي پوشاندن خلا موجود و با توجه به مدل تبادل داده سازمان جهاني گمرک برمبناي دريافت اطلاعات بارنامه‌ها از مبدأ انجام مي‌شود و با اجرايي شدن اين برنامه، تله‌هاي الکترونيکي گمرک براي مبارزه با قاچاق کالا تکميل خواهد شد.
دسترسي گمرك به مانيفست بار كشتي‌ها
برنامه اصلي گمرک دسترسي به مانيفست بار کشتي‌ها و يا اصطلاحا کريرها در زمان تخليه بار و صدور تالي بوده و اين موضوع اجرايي شده است. مانيفست کشتي فهرست کل کالاهاي موجود در کشتي است که در اختيار ناخداي هر کشتي بوده و در زمان تخليه از روي مانيفست کشتي، اصطلاحاً تالي تخليه صادر مي‌شود و سپس به چندين بارنامه و هر بارنامه به نام يک شخص تقسيم مي‌شود. بنابر اعلام گمرک اطلاعات مانيفست کشتي، اطلاعات قابل اتکايي هستند و در صورت ورود اطلاعات براساس تالي تخليه در بنادر، زنجيره داده‌ها در سامانه جامع گمرکي تکميل و کليه اطلاعات ورودي برمبناي مانيفست الکترونيکي، بارنامه، قبض انبار، اظهارنامه و بيجک انبارها تقاطع‌گيري مي‌شود و عملاً امکان تخلف از بين مي‌رود.
پروژه درب خروج هوشمند
اين پروژه بخش ديگري از برنامه گمرک الکترونيکي است که اجرايي شدن آن حتي اجازه ورود و خروج بار از گمرکات به روش الکترونيکي انجام خواهد شد. با اجرايي شدن اين پروژه، تشريفات گمرکي کالا در سامانه جامع گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي انجام و بعد از اتمام تشريفات ترخيص کالا، اطلاعات وارد شده در سامانه جامع گمرکي به راهبندهاي هوشمند در درب خروج گمرکات منتقل و فقط پس از تأييد سامانه از طريق سيستم پلاک خوان الکترونيکي اجازه خروج کاميون داده مي‌شود و با اين کار عملاً راهبندهاي هوشمند دستور را از پلاک‌خوان‌ها مي‌گيرند.
بزرگترين بانک اطلاعات تجارت خارجي
براساس اين گزارش همچنين بزرگترين بانک اطلاعات تجارت خارجي کشور راه‌اندازي شد. بانک اطلاعات تجارت خارجي کشور يکي از ارزشمندترين دستاوردهاي گمرک الکترونيک به‌شمار مي‌رود. اين بانک اطلاعاتي کليه اطلاعات مربوط به سامانه جامع گمرکي را به‌طور اتوماتيک دريافت و در مرکز داده خود تجميع و پردازش مي‌کند. اين اطلاعات شامل اظهارنامه‌ها، پروانه‌هاي واردات، صادرات و ترانزيت، بيجک‌ها و اطلاعات پروانه‌هاي عبوري است. بررسي سوابق عملکرد واردکنندگان، صادرکنندگان و همچنين شرکت‌هاي حمل‌ونقل به‌صورت هوشمند به تفکيک وزن، ارزش، نوع کالا و تخلفات احتمالي از مهم‌ترين قابليت‌هاي اين بانک اطلاعاتي به‌شمار مي‌رود.
 اين بانک اطلاعاتي که با هدف شفاف‌سازي فعاليت‌ها در حوزه تجارت خارجي راه‌اندازي شده است. يکي از مهمترين قابليت‌هاي اين بانک اطلاعاتي گزارش لحظه‌اي و هوشمند از بزرگترين واردکنندگان کشور است.
دريافت گواهي بازرسي از سامانه جامع گمرک
گمرک ايران همچنين اقدام به دريافت گواهي‌هاي بازرسي اظهارنامه‌هاي بانکي از طريق اظهارنامه‌هاي بانکي براي تسريع و تسهيل عمليات گمرکي کرده است. بر اين اساس گواهي بازرسي کليه اظهارنامه‌هاي بانکي بايد توسط شرکت‌هاي بازرسي مربوطه تأييد شود و صاحبان کالا يا نمايندگان قانوني آنها بايد قبل از تنظيم اظهارنامه، نسبت به ارسال اطلاعات گواهي بازرسي به شرکت بازرسي مربوطه و دريافت تأييديه آن اقدام كند تا امکان تنظيم اظهارنامه برايشان فراهم شود. با اجرايي شدن اين برنامه گمرک مي‌تواند با اتصال به منشأ اطلاعات در اسرع‌وقت نسبت به صدور پروانه اقدام و از توقف کالاهايي که اظهارنامه بانکي دارند در مبادي ورودي جلوگيري نمايد.
تبادل الکترونيکي اطلاعات ميان سازمان بنادر و گمرک
گمرک ايران و سازمان بنادر و دريانوردي تبادل الکترونيکي اطلاعات با محوريت سامانه جامع امور گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي را آغاز كردند. با آغاز اين تبادل الکترونيکي از اين پس تنها اظهارنامه صاحبان کالا براي گمرک ملاک عمل نخواهد بود. بدين ترتيب گمرک اطلاعات قابل اتکايي از کالاهاي موجود در محوطه‌ها و انبارهاي بنادر و دريانوردي از طريق تبادل الکترونيکي مجموع بارنامه‌هاي موجود در کشتي (مانيفست کشتي) و تالي بندر به دست مي‌آورد که اين امر گام بزرگي در جهت مبارزه با قاچاق کالا خواهد بود.
سامانه مانيتورينگ کالاهاي ترانزيتي
همچنين مانيتورينگ کالاهاي عبوري داخلي و خارجي با استفاده از سامانه مديريت اطلاعات (MIS) سامانه جامع گمرکي اجرايي شد. دفتر نظارت بر ترانزيت گمرک ايران با بهره‌گيري از سامانه هوشمند مديريت اطلاعات (MIS) اقدام به مانيتورينگ کاميون‌ها و کالاهاي عبوري اعم از داخلي و خارجي نموده است. براساس اين گزارش سامانه هوشمند مديريت اطلاعات (MIS) کليه اطلاعات مربوط به کالاهاي عبوري داخلي و خارجي را به طور اتوماتيک دريافت و به منظور نظارت و کنترل الکترونيکي در مرکز داده جمع‌آوري مي‌کند.
الکترونيکي شدن نظارت‌ها در گمرک
فرآيند بازرسي و حسابرسي پس از ترخيص و همچنين نظارت بر عملکرد گمرکات الکترونيکي شد. بازبيني با الکترونيکي شدن در شرايط بهتري انجام مي‌شود و مدت زمان انجام کار کوتاه‌تر شده و مسئولان بازبيني مي‌توانند به صورت آنلاين روند کار را بررسي کرده و از نحوه کار مطلع شوند. روال کار در بخش بازبيني و حسابرسي پس از ترخيص اکنون با سنوات قبل تفاوت‌هاي زيادي و از حالت دستي به الکترونيکي تبديل شده است.
راه‌اندازي کيف پول الکترونيکي در گمرك
گمرک ايران همچنين سيستم کيف پول الکترونيکي را راه‌اندازي کرد. اين اقدام به دنبال اجراي پنجره واحد تجارت فرامرزي و سامانه جامع گمرکي و در جهت سرعت بخشيدن به عمليات گمرکي صورت گرفته و از آنجا که در ازاي خدماتي مانند توزيع، انبارداري، تخليه و بارگيري براساس قوانين و دستورالعمل‌هاي مربوطه بايد مبلغي پرداخت شود، سامانه جامع امور گمرکي با راه‌اندازي کيف پول الکترونيکي متصل به کارت‌هاي هوشمند باعث شده که صادرکننده نيازي به پرداخت مبالغ مالي خدمات نداشتند.


پايان عمر کارت‌هاي بازرگاني يکبار مصرف
يکي از قابليت‌هاي ويژه سامانه جامع امور گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي كه روز گذشته رونمايي شد، اعتبارسنجي هوشمند دارندگان کارت‌هاي بازرگاني و در مجموع ذي‌نفعان گمرک است. اتصال به سازمان امور مالياتي جهت کنترل اعتبارسنجي ذي‌نفعان شامل صاحبان کارت‌هاي بازرگاني، حق‌العمل‌کاران امور گمرکي، شرکت‌هاي حمل‌ونقل و حتي اعتبارسنجي پرسنل فعال آنها از تازه‌ترين قابليت‌هاي ويژه سامانه جامع امور گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي است. با اجرايي شدن اين قابليت جديد در سامانه جامع امور گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي، شناسايي صاحبان کارت‌هاي بازرگاني يکبار مصرف توسط گمرک به راحتي امکان‌پذير خواهد بود. با اتصال گمرک به بخش اعتبارسنجي سازمان امور مالياتي زماني که صاحب کارت بازرگاني اقدام به اظهار کالاي خود در گمرک مي‌کند سامانه جامع گمرکي به صورت هوشمند اعتبار صاحب کارت و حتي حق‌العمل‌کار يا پرسنل وي را بررسي و مشخص مي‌کند که صاحب کارت بازرگاني يا ساير ذي‌نفعان در گمرک اعتبار کافي را براي انجام عمليات گمرکي دارند يا خير که در صورت تأييد اعتبار امکان ادامه عمليات گمرکي براي وي فراهم و در غير اين صورت ادامه انجام تشريفات گمرکي امکان‌پذير نخواهد بود.


«تجارت» پرونده طرح هدفمندی را بررسی می کند؛
گروه اقتصاد کلان- پیام عابدی: در حالي دولت از حذف يارانه 3 ميليون نفر در دي ماه خبر مي‌دهد که بيش از 70 درصد از مزد بگيران حداقل بگير و يا زير حداقل بگير هستند که هيچ قدرت خريدي ندارند و حذف آنها از طرح هدفمندي يارانه رويکرد عدالت محور طرح هدفمندي يارانه‌ها را زير سوال مي‌برد.
علي ربيعي، وزير تعاون، کار ورفاه اجتماعي از حذف تعدادي از يارانه بگيران خبر داده و گفت: براي سه گروه پيامک داده‌ايم و گام بعدي دولت حذف يارانه 3 ميليون نفر ديگر است. مشخص نيست که سه گروهي که ربيعي از ارسال پيامک براي آنها خبر مي‌دهد متعلق به چه دهک درآمدي هستند.
اما کميسون ماده 10 اعلام کرده است طرح حذف يارانه‌هاي نقدي خانواده‌هاي غير نيازمند در دستور کار است. بر اين اساس افرادي که تحت پوشش کميته‌امداد و سازمان بهزستي قرار دارند و همچنين خانوادههايي که بيماران لاعلاج دارند و جز اقشار آسيب پذير هستند از ابن طرح معاف هستند.
اما پرسش اين جا است که به غير افراد آسيب پذير از نظر کميسون ماده 10، جمعيت وسيعي از مزد بگيران حداق بگير و يا زير حداقل بگير هستند. اين افراد با دستمزدهاي 812 هزار توماني و يا دستمزدهايي به مراتب پايين تر کار مي‌کنند که به گفته خودشان صرفا براي زنده ماندن کار مي‌کنند. اکثريت اين جمعيت مزد بگير «آسيب پذير» تحت پوشش هيچ يک از نهادهاي خيريه اي دولتي و غير دولتي قرار ندارند و مشخص نيست که با حذف يارانه إهايشان دچار چه سرنوشتي مي‌شوند. به نظر نمي‌رسد که دولت برنامه اي براي حمايت از انها داشته باشد و حالا با حذف يارانه آنها «اميد به زنده ماندن» را براي آنها کمرنگ مي‌کند.
هر چند يارانه 45 هزار 500 توماني چندان قدرت خريد و هزينه‌هاي جاري زندگي مزد بگيران را پوشش نمي‌دهد اما مي‌تواند گوشه کوچکي از زندگي از هزينه‌هاي زندگي آنان را جبران کند. اين را مقايسه کنيد با حق مسکن 40 هزار توماني کارگران که وزارت کار دولت يازدهم بيش از 2 سال آن را در سطح 20 هزار تومان نگه داشته بود و با وجود آينکه هيات دولت افزايش آن را تصويب کرده بود به آن عمل نمي‌شد.
در آن زمان استدلال آقاي ربيعي به عنوان سکاندار وزارت رفاه اين بود که 20 هزار تومان هزينه‌هاي کارگران را جبران نمي‌کند و به قدرت خريد از دست رفته آنان کمکي نمي‌کند اما اين بهانه خوبي براي پرداخت نکردن اين افزايش 20 هزار توماني نبود.
حالا اما فراموش کاري دوباره به سراغ وزير رفاه‌امده و با همان استدلال به گونه اي ديگر دنبال حذف کردن نظام حمايت‌هاي اجتماعي و بي اعتبار کردن ارکان آن است.
درآمد نفتي با يارانه نقدي سربه‌سر شد
در حالي که دولت هرماه بيش از ۳۳۰۰ ميليارد تومان يارانه نقدي بر اساس قانون هدفمندسازي يارانه‌ها پرداخت مي‌کند، با ادامه افت قيمت نفت ميزان درآمد ماهانه نفتي کشور حتي کمتر از اين رقم شده است.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد درآمد نفتي کشور با فروش هر بشکه نفت در برابر 33 دلار حتي تکافوي پرداخت يارانه‌هاي نقدي را به مردم نمي‌دهد. با توجه به فروش روزانه يک‌ميليون بشکه نفت و با قيمت هر بشکه 33 دلار روزانه 33 ميليون دلار درآمد عايد کشور مي‌شود که با ضرب کردن اين رقم در دلار رسمي‌بانک مرکزي هر ماه 2979 ميليارد تومان از محل فروش نفت درآمد عايد کشور مي‌شود.
از سوي ديگر با احتساب حذف 3ميليون نفر يارانه‌بگير هر ماه بايد 45500 تومان به حساب 73 ميليون نفر واريز شود که رقمي‌بالغ بر 3321 ميليارد تومان مي‌شود. بر اين اساس همه پول نفت صرف پرداخت يارانه به مردم مي‌شود و حتي تأمين بودجه يارانه‌هاي نقدي از محل درآمد نفتي با 342 ميليارد تومان کسري مواجه مي‌شود.
 از ابتداي پرداخت يارانه نقدي در 28 آذر 1389 طي پنجاه و هفت مرحله بيش از 200هزار ميليارد تومان يارانه پرداخت شده است.
براساس قانون بودجه‌امسال، سقف منابع توزيع نقدي يارانه 39هزار ميليارد تومان است و دولت موظف بوده حدود 6ميليون نفر را از مجموع 76ميليون نفري که يارانه دريافت مي‌کنند، حذف کند. تا امروز يارانه نقدي 3ميليون نفر از افراد پُردرآمد کشور حذف شده است.
حذف يارانه پر درآمدها به جاي حداقل بگيران
دي ماه 95 نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌با حذف خانواده‌هاي پردرآمد از شمول افراد يارانه‌بگير موافقت کردند و منابع آزاد شده را به توانمندسازي و پرداخت مستمري مددجويان تحت حمايت کميته‌امداد و سازمان بهزيستي اختصاص دادند.
با تصويب مجلس شوراي اسلامي‌دولت موظف شد در طول اجراي قانون برنامه هر سال حداقل مستمري مددجويان تحت حمايت کميته‌امداد امام خميني و سازمان بهزيستي را علاوه بر يارانه موجود متناسب با محروميت ۲۰ درصد حداقل دستمزد مصوب شوراي عالي کار از محل هدفمندي سازي يارانه‌ها و حذف يارانه خانواده‌هاي پردرآمد در رديف بودجه خاص سنواتي تأمين و از طريق سازمان‌هاي مذکور پرداخت کند. بر اساس اين ماده دولت در عين افزايش توانمندسازي دهک‌هاي يارانه‌بگير موظف به حذف يارانه خانواده‌هاي پردرآمد شد. اين در حالي است که هنوز دولت تاکنون يارانه پردرآمدها را به طور کامل حذف نکرده است و با يک بررسي ميداني ساده متوجه اين موضوع مي‌شويم. از زمان شروع پرداخت يارانه‌هاي نقدي از پاييز سال ٨٩ تا امروز، صحبت از قطع يارانه‌هاي نقدي خانوارهاي توانمند مطرح بوده است و تاکنون نيز اين به صورت کامل انجام نشده است.  کارشناسان هشدار مي‌دهند که بايد پولي را که پول «ندارها» را نبايد به «دارها» پرداخت کنن و از طرفي ندارها و کم درآمدها را از يارانه گرفتن بر حذر داشت.

از جريمه 250 ميليوني تا انسداد حساب مديران متخلف براي عدم ارسال اطلاعات
سازمان بورس و اوراق بهادار با انتشار اطلاعيه‌اي، تمامي‌شرکتها و نهادهاي نظامي‌و خيريه‌ها را موظف به ارايه اطلاعات خود به اين سازمان ظرف مدت 30 روز پس از تاريخ انتشار اين اطلاعيه کرد. سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعيه‌اي از همه شرکتها و نهادهاي نظامي، خيريه‌ها، صندوق‌هاي بازنشستگي وابسته به دستگاه‌هاي اجرايي درخواست کرد، تا اطلاعات خود را به اين سازمان اعلام کنند.
متن کامل اين اطلاعيه به شرح زير است:
در راستاي تکاليف قانوني موضوع ماده(6) قانون اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي مصوب 25 خردادماه 1387(اصلاحي مورخ 93.4.1 و 95.6.7) تمامي‌بنگاهها و شرکتهاي ذيل مکلفند اطلاعات کامل مالي خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارايه کنند.
 اشخاص مشمول
کليه شرکت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي که در مالکيت مستقيم يا غيرمستقيم اشخاص حقوقي زير هستند
الف ـ موسسات و نهادهاي عمومي‌غيردولتي موضوع ماده (5) قانون محاسبات عمومي،
ب ـ نهادهاي نظامي‌و انتظامي‌کشور
ج ـ سازمان‌ها و موسسات خيريه کشور
د ـ نهادها و سازمان‌هاي وقفي و بقاع متبرکه
هـ ـ کليه صندوق‌هاي بازنشستگي اعم از کشوري و لشگري، نظير صندوق‌هاي بازنشستگي وابسته به دستگاه‌هاي اجرايي و وابسته به دستگاه‌هايي که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر يا تصريح نام است،
و ـ نهادهاي انقلاب اسلامي
شرح اطلاعات کامل مالي
اطلاعات کامل مالي شامل، مشخصات کامل شرکت يا موسسه، صورتهاي مالي سالانه بهمراه گزارش حسابرس و بازرس قانوني(مطابق استاندارها و ضوابط گزارشگري مالي)، صورتهاي مالي تلفيقي سالانه به همراه گزارش حسابرس و بازرس قانوني(مطابق استاندارها و ضوابط گزارشگري مالي)، گزارش فعاليت مديران به سهامداران يا مالکين، جزئيات ترکيب مالکيتي، آخرين اساسنامه يا شرکتنامه ثبت شده و ساير مواردي که حسب مورد توسط هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار تعيين مي‌شود.
 نحوه ارسال اطلاعات
مشمولان موظف به مراجعه به اداره تمرکز اطلاعات نهادهاي عمومي‌سازمان بورس و اوراق بهادار يا مکاتبه با اداره مذکور جهت ارايه مدارک مورد نياز و طي نمودن مراحل ارسال الکترونيکي اطلاعات از طريق سامانه جامع اطلاع رساني ناشران اوراق بهادار به نشاني اينترنتي WWW.CODAL.IR موسوم به کدال مي‌باشند.
 مهلت ارسال اطلاعات
به موجب تبصره (3) بند (5) ماده (6) قانون اجراي سياستهاي کلي اصل 44 قانون اساسي مصوب 25 خردادماه 1387(اصلاحي مورخ 93.4.1) کليه نهادهاي مذکور مکلف به ارايه اطلاعات کامل مالي خود ظرف مدت شش ماه از تاريخ لازم الاجرا شدن قانون بوده‌اند. کليه مشمولاني که حداکثر ظرف مدت 30 روز از تاريخ اين فراخوان نسبت به گذراندن فرآيند ارايه اطلاعات حسب تشخيص سازمان اقدام ننمايند، متخلف محسوب شده و طبق مقررات اقدام مي‌شود.
 ضمانت اجراي عدم ارسال اطلاعات
به استناد تبصره(3) بند(5) ماده(6) قانون اجراي سياستهاي اصل 44 قانون اساسي (اصلاحيه مورخ 95.6.7 مجلس شوراي اسلامي) در صورت تخلف و عدم ارايه اطلاعات به شرح مذکور
الف - مرجع ثبت شرکت‌ها مکلف است از انجام امور ثبتي شرکت‌هاي متخلف خودداري کند.
ب - بانک‌ها و مؤسسات غيربانکي موظفند با اعلام سازمان و حکم مرجع قضايي ذي صلاح حساب‌هاي بانکي اعضاي هيأت‌مديره (اعم از اشخاص حقيقي و حقوقي) شرکت‌هاي متخلف را تا زمان انجام تکاليف مقرر، مسدود نمايند.
ج- مديران اشخاص مشمول نيز متخلف محسوب و توسط سازمان به پرداخت جريمه نقدي از 25 ميليون ريال (2.5 ميليون تومان) تا 2 ميليارد و 500 ميليون ريال (250 ميليون تومان)، محکوم مي‌شوند. اين آراء قطعي و لازم الاجراست.
اين ابلاغيه در حالي منتشر شده که هنوز امکان دسترسي آزادانه به گزارش‌ها و اطلاعات نهاني سازمان خود انتظام و غير انتفاعي بورس و اوراق بهادار براي عموم مردم امکانپذير نيست.
 جزييات اطلاعات دريافتي سازمان بورس از نهادهاي انقلابي و خيريه
معاون نظارت سازمان بورس با اشاره به اينکه نهادهاي انقلابي و انتظامي‌و همچنين خيريه‌ها ملزم به ارايه گزارش‌هاي مالي خود به سازمان بورس هستند، گفت: حداقل اطلاعات دريافتي در اين زمينه ارايه گزارش‌هاي مالي حسابرسي شده و گزارش‌هاي عملکرد هيات مديره به مجامع است.
به نقل از فارس، اميري با اشاره به اطلاعيه اين سازمان مبني بر الزام نهادهاي انقلابي، انتظامي‌و خيريه‌ها براي ارسال اطلاعات و گزارش‌هاي مالي تمامي‌شرکت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي که در مالکيت مستقيم يا غيرمستقيم آنها هستند، گفت: از تاريخ اين ابلاغيه بايد ظرف مدت 30 روز اشخاص مشمول اين اطلاعيه شامل، موسسات و نهادهاي عمومي‌غيردولتي موضوع ماده (5) قانون محاسبات عمومي، نهادهاي نظامي‌و انتظامي‌کشور، سازمان‌ها و موسسات خيريه کشور، نهادها و سازمان‌هاي وقفي و بقاع متبرکه و همچنين اجرايي و وابسته به دستگاه‌هايي که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر يا تصريح نام است و در نهايت نهادهاي انقلاب اسلامي‌اطلاعات مالي خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنند.
حسن اميري گفت: حداقل اطلاعات دريافتي در اين زمينه صورت‌هاي مالي حسابرسي شده و همچنين گزارش‌هاي عملکرد هيات مديره در دوره مالي به مجامع صاحبان سهام است. به گفته اين مقام مسئول هدف از اين ابلاغيه از سوي قانونگذار، اجرايي کردن آن و بسترسازي براي دسترسي به اطلاعات شفاف و ايجاد فضاي رقابتي مناشب بوده و از سوي ديگر امکان رصد فعاليت نهاد‌هاي مرتبط با دولت تحت عنوان شرکت‌هاي دولتي و نقاط ضعف و قوت آن فراهم مي‌شود. به اين ترتيب امکان بررسي فضاي کسب و کار براي اين نهاد‌ها نيز فراهم مي‌شود.
اميري با بيان اينکه اطلاعات دريافتي از نهاد‌ها و خيريه‌ها در دسترس عموم مردم از طريق بسترهاي الکترونيکي قرار خواهد گرفت، عنوان کرد: در صورت بررسي مراجع ذي صلاح مبني بر اينکه فعاليت خاص يک نهاد از چه مسيرهايي امکان افشاي عمومي‌خواهد داشت از اين ابلاغيه معاف و يا شرايط ديگري براي آن اعلام مي‌شود.
اين مقام مسئول با اشاره به ضمانت‌هاي اجراي اين ابلاغيه گفت: خودداري اداره ثبت شرکت‌ها از انجام امور ثبتي شرکت‌هاي متخلف و يا انسداد حساب‌هاي بانکي و همچنين جرايم نقدي تا سقف 250 ميليون تومان براي متخلفان از مواردي است که در اين زمينه به عنوان ضمانت اجراي اين ابلاغيه طبق قانون در نظر گرفته شده است.

برگزاري مناقصات بزرگ با حضور خارجی‌ها در بهمن‌ماه صورت می‌گیرد؛
برگزاري مناقصه‌هاي نفتي در زمستان ٩٤ برنامه‌ريزي شد، برنامه‌اي که گويي تا زمستان امسال به خواب زمستاني رفت و در دل اين يک سال، دو تغيير عمده تشکيل کنسرسيوم شرکت‌هاي خارجي براي شرکت در مناقصه و نگاه به ميدان آزادگان به صورت کلي و نه به شکل آزادگان شمالي و جنوبي پرورش يافت.
به نقل از ايسنا، دولت سال گذشته مدل IPC يا همان قراردادهاي جديد نفتي ايران را معرفي کرد. مدلي که وزارت نفت اميد زيادي به جذب سرمايه و کليد زدن عصر جديد صنعت نفت ايران با اين قراردادها دارد، به طوريکه وزير نفت انتظار دارد ۲۵ ميليارد دلار سرمايه براي بخش نفت جذب شود.
زنگنه هدف از رونمايي قراردادهاي جديد نفتي را افزايش بازيافت و برداشت نفت مي‌داند و درباره اين قراردادها مي‌گويد که تلاش شده که مدل قراردادي طراحي شود که هم براي شرکاي بين المللي جذابيت داشته باشد و هم اهداف کشور را تامين کند تا شرايط برد - برد براي شرکت ملي نفت و طرف‌هاي قراردادي آن ايجاد شود.
با وجود ديدگاه مثبت دولت به اين طرح‌ها و لزوم برگزاري مناقصه در زمينه قراردادهاي جديد نفتي، بعد از گذشت حدود يک سال و نيم، با وجود اينکه مسئولان ذيربط در فواصل زماني گوناگون از برگزاري مناقصه‌هاي مختلف خبر دادند، هر بار به دلايلي هنوز مناقصه‌اي در اين زمينه برگزار نشده است و تا به موعد مقرري که براي برگزاري مناقصه اعلام شده بود نزديک مي‌شويم، يکي از مسئولان به ناچار از به تعويق افتادن زمان برگزاري مناقصه خبر مي‌دهد.
ابتدا رکن‌الدين جوادي، مديرعامل سابق شرکت ملي نفت در آذرماه سال ۱۳۹۴ از برگزاري مناقصه ۲۸ پروژه جديد توسعه و اکتشاف نفت تا زمستان همان سال خبر داده و درباره برنامه بعدي ايران پس از رونمايي از قراردادهاي نفتي، توضيح داده بود پس از رونمايي از قراردادهاي نفتي، تا ژانويه سال ۲۰۱۶ ميلادي، ۲۸ پروژه جديد در حوزه توسعه و اکتشاف نفت براي سرمايه‌گذاري به خارجي‌ها معرفي مي‌شود.
چندي بعد، در بهمن ماه سال ۱۳۹۴، علي کاردر که در آن زمان مسئوليت معاونت سرمايه‌گذاري شرکت ملي نفت را بر عهده داشت، با اشاره به اينکه نخستين مناقصه ايران براي انعقاد قراردادهاي نفتي سال آينده انجام مي‌شود، اعلام کرده بود نخستين مناقصه براي يکي از ميادين نفتي مشترک ايران است. وي همچنين در ۱۴ فروردين سال جاري درمورد وضعيت برگزاري مناقصات در سال جديد عنوان کرده بود همچنان مطالعه ميادين از سوي شرکت‌هاي نفتي بين‌المللي در حال انجام است و در روزهاي پاياني ارديبهشت‌ماه‌امسال بايد منتظر برگزاري نخستين مناقصه نفتي باشيم.
کاردر در حالي از برگزاري نخستين مناقصه در اواخر ارديبهشت ماه خبر داد که چندي بعد، بيژن زنگنه، درمورد اين که نخستين قرارداد با مدل جديد قراردادهاي نفتي چه زماني و با چه شرکتي امضا مي‌شود، اظهار کرد هنوز نمي‌توان گفت با چه شرکتي و چه زماني امضا مي‌شود و بايد پيش نويس قرارداد نهايي شود.
وي با بيان اين که ارزيابي مقدماتي شرکت‌ها براي حضور درميدان‌هاي نفت و گاز ايران در قالب مدل جديد قراردادهاي نفتي از ارديبهشت ماه آغاز مي‌شود درباره زمان نهايي شدن اين قرارداد اظهار کرده بود بخشي از اين موضوع که درباره اجماع سازي شرايط عمومي‌قراردادهاست به احتمال زياد اواخر ارديبهشت ماه و يا اوايل خردادماه حل مي‌شود. زنگنه با اشاره به اين که پس از حل شدن شرايط عمومي‌قراردادها، بايد پيش نويس آن نيز نهايي شود، تصريح کرد تا زماني که پيش نويس مدل جديد قراردادهاي نفتي نهايي نشود نمي‌توان مناقصه برگزار کرد. پس از اظهارات وزير، کاردر در ۱۹ ارديبهشت ماه اعلام کرد شرکت ملي نفت ايران در حال تهيه ليستي از شرکت‌هاي معتبر خارجي براي ورود به مناقصه است. سپس اميرحسين زماني نيا، معاون امور بين‌الملل و بازرگاني وزيرنفت در ۲۳ مردادماه با بيان اين که مذاکرات اوليه با شرکتهاي خارجي براي امضاي قراردادهاي نفتي به صورت فعال در جريان است، گفت تا پايان امسال شاهد امضاي قراردادهاي ميلياردي در اين صنعت خواهيم بود. در نهايت کاردر که هم اکنون مدير عامل شرکت ملي نفت است در تاريخ ۹ شهريورماه، اعلام کرد نخستين مناقصه نقتي با مدل جديد قراردادي هفته آخر مهر برگزار مي‌شود و ميدان آزادگان جنوبي، نخستين ميداني خواهد بود که به مناقصه بين المللي مي‌رود. وي همچنين در ۳۱ شهريورماه اعلام کرد درخواست ارائه مدارک به منظور شرکت در مناقصات قراردادي شرکت ملي نفت ايران، هفته آينده براي شرکت‌هاي معتبر بين المللي ارسال مي‌شود.
مهرماه هم رنگ و بوي مناقصه به خود نگرفت که يکي از دلايل عمده آن تاخير در ارسال ارائه درخواست مدرک از سوي شرکت ملي نفت براي شرکت‌هاي خارجي بود، درخواستي که ٢٤مهرماه ارسال شد و کاردر اعلام کرد پس از اينکه شرکت‌ها مدارک خود را ارسال کردند، بررسي اين مدارک آغاز خواهد شد و احتمالا براي بررسي مدارک يک ماه زمان لازم است. پس از بررسي و انتشار فهرست شرکت‌هاي مورد تاييد، نخستين مناقصه قراردادهاي جديد نفتي در ماه نوامبر(بين ٢٠تا ١٠آذرماه )برگزار خواهد شد. تهيه ليست ٢٩ شرکت صاحب صلاحيت توسط وزارت نفت تا دي ماه به طول انجاميد و اينبار مسئولين اواخر ژانويه (اوايل بهمن) را براي برگزاري مناقصه وعده داده‌اند.
مناقصه اي که ابتدا قرار بود براي ميدان آزادگان جنوبي باشد اما اظهارات اخير مسئولين وزارت نفت نشان مي‌دهد ميدان آزادگان ديگر به شمالي و جنوبي تقسيم نميشود و به عنوان يک بخش کلي آزادگان به آن نگاه خواهد شد.
از سوي ديگر اخيرا مسئولين تاکيد کرده‌اند ممکن است شرکت‌هاي خارجي براي شرکت در مناقصه‌هاي نفتي ايران،کنسرسيوم تشکيل دهند و يک ميدان به چند شرکت خارجي واگذار شود. در اين راستا، هفته گذشته، غلامرضا منوچهري، معاون توسعه و مهندسي شرکت نفت،اعلام کرد ما تاکنون براي ميدان آزادگان با حدود پنج شرکت بين المللي قرارداد MOU امضا کرده‌ايم، ولي با توجه به اينکه اين شرکت‌ها به صورت کنسرسيوم در مناقصه شرکت خواهند کرد، بايد ديد که چگونه با همديگر مشترک مي‌شوند. علي القاعده شرکت‌هاي چيني با اروپايي‌ها مشترک مي‌شوند و بايد يک شريک ايراني داشته باشند. بايد منتظر باشيم ببينيم چند گروه خواهند آمد. همچنين به گفته وي ميدان نفتي آزادگان فعلا در يک بخش کلي آزادگان نگاه مي‌شود. نکته اي که پيش از آن نيز مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه نفت نيز به آن اشاره کرده و گفته بود مخازن همه ميادين نفتي يکي است و براي بخش سطح العرضي تقسيم بندي و نامگذاري شده‌اند. ممکن است بعد از برگزاري مناقصه يک کنسرسيوم براي توسعه ميدان‌هاي نفتي انتخاب شود و همه مجموعه آزادگان را شامل مي‌شود.
درحالي که کم تر از دو هفته به پايان ژانويه مانده است، بايد منتظر ماند و ديد پاي غول‌هاي نفتي دنيا به مناقصه‌هاي ميادين نفتي ايران باز مي‌شود يا خير و تغييرات صورت گرفته به تن اين مناقصه‌ها چگونه خواهد نشست.

قاليباف به شوراي نگهبان نامه‌ می نویسد؛
گروه اجتماعي: بودجه سال آينده شهرداري پايتخت روز گذشته توسط شهردار تهران به رئيس شوراي شهر تهران تقديم شد.
آنطور كه گزارش‌ها نشان مي‌دهد بودجه سال آينده شهرداري تهران نسبت به سال‌جاري 46 درصد كاهش پيدا كرده، اتفاقي كه به گفته قاليباف، دولت يازدهم در آن نقش اصلي را داشته است. روز گذشته قرار بود تا در صحن شورا استعفا احمد مسجد جامعي مورد بررسي قرار بگيرد. با اين حال صحبت‌هاي بودجه‌اي شهردار تهران موجب شد تا زمان كافي براي بررسي اين استعفا فراهم نشود. در نهايت با حاشيه‌هاي ايجاد شده در پايان جلسه علني شوراي شهر بررسي استعفا مسجد جامعي به جلسه بعدي شورا موكول شد.
حاشيه‌هاي اصلي روز گذشته شوراي شهر مربوط به انتقادات قاليباف، شهردار تهران از لايحه برنامه ششم و بودجه سال آينده بود. شهرداري تهران در جلسه ديروز از تماس تلفني و نامه‌نگاري با شوراي نگهبان جهت جلوگيري از تصويب لايحه بودجه سال ۹۶ خبر داد و تاکيد کرد: در صورت تصويب لايحه لطمه سختي به شهرداري‌ها وارد مي‌شود. شهردار همچنين انتقادات تندي را نسبت به برنامه ششم توسعه عنوان كرد و از مغايرت برخي بندهاي برنامه تصويب شده در مجلس با قانون اساسي صحبت كرد. قاليباف همچنين به اعضاي شوراي شهر هشدار داد كه واريز درآمدهاي شهرداري‌ها به خزانه دولت يعني انحلال شوراها.
قاليباف روز گذشته در سيصدوبيست‌ و يکمين جلسه علني شوراي شهر تهران و در جريان تقديم بودجه 18 هزار و 489 ميليارد توماني شهرداري تهران براي سال 1396 با اشاره به تبصره 21 بودجه سال 1396 دولت، گفت: در اين تبصره همه درآمدها به جز درآمدهاي بخش خصوصي و تعاوني‌ها بايد به خزانه دولت واريز شود، در حقيقت همه سازمان‌هاي اجرايي من جمله سازمان‌هاي عمومي‌غيردولتي مکلف هستند درآمدهاي خود را به خزانه واريز کنند، اين يعني انحلال شوراهاي شهرهاي کل کشور. شهردار تهران همچنين با اشاره به اينكه افق روشني براي شهرداري تهران متصور نيست، گفت: محدوديت‌هاي مالي در حوزه‌هاي مختلف به صورت مستقيم بر شهرداري تهران اثرگذار است و متأسفانه در آينده نيز اتفاق بزرگي که موجب حل شدن اين محدوديت‌ها باشد، ديده نمي‌شود. لذا افق روشني نيز وجود ندارد. وي افزود: بي‌ترديد امروز منکر تحرکاتي که در حوزه اقتصادي اتفاق افتاده است نيستيم؛ اما اين تحرک در سايه فروش نفت بوده است و تاثيري در حوزه شهرداري‌ها به ويژه رونق ساخت و ساز و عمران که بيشترين تاثير را در وضعيت اقتصادي شهرداري‌ها دارد را مشاهده نمي‌کنيم.
شهردار تهران افزود: لايحه برنامه ششم در مجلس به تصويب رسيده هرچند که بايد در شوراي نگهبان مورد بررسي قرار بگيرد تا به قانون تبديل شود. پس از بررسي شوراي نگهبان قطعا براي 5 سال برنامه‌هاي شهرداري‌ها نيز تحت تاثير اين برنامه قرار مي‌گيرد. ما با اين موضوع که اصل اين لايحه بايد ثبات و دوام داشته باشد موافقيم؛ اما در برخي جاها که دچار اشکالات جدي هست، نسبت به آن صحبت داريم. قاليباف تاکيد کرد: در لايحه برنامه ششم مصوبه‌اي وجود دارد که تمام مسووليت‌هاي نظارتي در حوزه مباحث مالي و حسابرسي را به ديوان حسابرسي محول مي‌کند. ما معتقديم اين خلاف قانون اساسي است و از همين جا از اعضاي شوراي نگهبان درخواست مي‌کنيم که به اين موضوع توجه ويژه‌اي داشته باشند، قطعا ديوان محاسبات نمي‌تواند در بودجه شهرداري‌ها دخالتي داشته باشد مگر بودجه‌اي که توسط دولت به شهرداري‌ها داده مي‌شود.
شهردار تهران با اشاره به موضوع درآمد ماليات بر ارزش افزوده، افزود: بخش زيادي از اين ماليات در حقيقت عوارض شهرهاست که بايد در همان شهر هزينه شود اما با تصويب لايحه برنامه ششم، به دليل اينکه برخي شهرها نيازمند هستند، عوارض ساير شهرها در آنها هزينه مي‌شود که اين نيز خلاف قانون اساسي است. قاليباف افزود: در تبصره 21 بودجه سال 96 دولت، همه درآمدها به جز درآمدهاي بخش خصوصي و تعاوني‌ها، بايد به خزانه دولت واريز شود، بنابراين بايد درآمد شهرداري‌ها نيز به خزانه دولت واريز شود که اين يعني انحلال شوراهاي شهر سراسر کشور. بهتر است يک بند نوشته شود که شهرداري‌ها از يک نهاد عمومي‌غيردولتي به يک نهاد عمومي‌دولتي تبديل شود. اين يعني دامن زدن به تمرکزگرايي و اينکه حداقل اختياراتي که به مردم داده بوديم، بار ديگر سلب کنيم، اين خلاف قانون اساسي است. در همين بودجه نيز براي شهرداري تهران نسبت به سال گذشته 46 درصد کاهش رديف بودجه‌اي ديده شده است. قاليباف تاکيد کرد: در سال 95، براي مترو رديف 245 ميليارد توماني تصويب شده بود که همين رديف در بودجه سال آينده به 128 ميليارد تومان کاهش پيدا کرده است. شهردار تهران همچنين درباره رويکردها براي بودجه‌ريزي سال آينده گفت: ما با صرفه‌جويي رقم 18 هزار و 489 ميلياردتومان را پيشنهاد داديم که در حقيقت 3 درصد افزايش نسبت به سال گذشته داشته است.
واكنش به هشدار شهردار درباره انحلال
عضو شوراي شهر تهران گفت: نظارت ديوان محاسبات بر شهرداري‌ها تهديدي براي شورا نيست و منجر به انحلال شورا نخواهد شد. محسن سرخو پس از ارائه گزارش شهردار تهران در جلسه شوراي شهر تهران با اشاره به اظهارات ايشان درباره بودجه و برنامه ششم توسعه گفت: بايد در اين رابطه نامه‌اي از شورا به شوراي نگهبان برود که نبايد نظارتي از سوي ديوان محاسبات بر دستگاه‌هاي عمومي‌غيردولتي باشد و نه بايد وجوهي به خزانه واريز کنند. وي خطاب به چمران افزود: پيشنهاد مي‌کنم دستور بدهيد متن بودجه و فايل به اعضا بدهند تا بررسي کنيم. چمران خطاب به سرخو گفت: اين نامه به صورت کتبي به رييس مجلس و شوراي نگهبان ارسال شده است. خود بنده نيز در تهران و قم ديدارهايي با اعضاي شوراي نگهبان داشتم و توضيح دادم. حافظي همچنين پس از اظهارات قاليباف گفت: به نظر من نظارت ديوان محاسبات تهديدي براي شورا نيست و منجر به انحلال شورا نخواهد شد. وي به گزارش قاليباف اشاره کرد و گفت: سهم مترو بايد از 5 درصد به 20 درصد مي‌رسيد، اما در حال حاضر و براساس گزارش قاليباف 18 درصد است و عقب هستند. همچنين تعداد ميادين ميوه و تره بار طبق برنامه بايد 219 مي‌شد که 15 ميدان عقب هستند.


بررسي استعفاي مسجدجامعي در جلسه آينده شورا
در دقايق پاياني جلسه روز گذشته شوراي شهر مهدي چمران اعلام کرد که در صورت موافقت ساير اعضا نيم ساعت زمان جلسه تمديد خواهد شد تا موضوع استعفاي مسجدجامعي مطرح شود که به دليل اين پيشنهاد مسجدجامعي با دلخوري جلسه را ترک کرد. مسجدجامعي از روند بررسي استعفايش در آخرين دقايق جلسه شوراي شهر امروز گلايه کرد. احمد مسجدجامعي در پايان جلسه علني که زمان براي بررسي استعفايش نرسيد، گفت: من مخالف بررسي استعفايم در اين جلسه نبوده‌ام اما اين مسئله در آخرين دقايق مطرح شد و صورت خوشي نداشت. وي با بيان اينکه وقت مرده شورا آن هم بعد از اذان را براي بررسي استعفاي من در نظر گرفتند گفت: من رئيس شورا بوده و 10 سال سابقه حضور در شورا را دارم و اين رفتار درست نبود. در همين حال به گفته مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران، به درخواست احمد مسجدجامعي استعفاي ايشان در جلسه بعدي شوراي شهر تهران مطرح مي‌شود. وي افزود: قصد داشتيم اين موضوع را امروز در صحن مورد بررسي و راي گيري قرار دهيم اما به دليل ازدياد برنامه و دستورات و همچنين ارايه لايحه بودجه، وقت کافي نبود.



گزارش «تجارت» از سقوط پوند و لرزش بورس انگلیس؛
گروه بين الملل- بازارهاي جهاني درانتظار سياست‌هاي نخست وزير انگليس و خروج اين کشور از بازار يکپارچه اتحاديه اروپا با کاهش شديد در معاملات همراه بود.به گزارش گاردين سرمايه گذاران در انتظار برنامه خانم «مي»‌درباره برگزيت هستند. اولويت‌هاي دولت خبر از «برگزيت سخت» مي‌دهد که باعث نگراني شده است و ارزش پوند را به پايين‌ترين سطح خود دربرابر دلار در بيش از سه دهه اخير رسانده است امري که سرمايه گذاري دربازارها را مشکل مي‌سازد.
ترزا مي‌نخست وزير محافظه کار انگليس در سخنراني خود بر خروج سخت بريتانيا از اتحاديه اروپا که دربرگيرنده خارج شدن از بازار واحد اروپايي و اتحاديه گمرکي اروپا است، تصريح کرد. راهکار ترزا مي‌براي خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا دربرگيرنده 12 نکته کليدي است که خروج کامل و نه جزئي از اتحاديه اروپا از جمله محورهاي اصلي آن است. اولويت دولت اين کشور براي خروج از اتحاديۀ اروپا بر برنامه‌هاي مالياتي و اقتصادي متمرکز شده است. ترزا مي‌قصد دارد در اين برنامه‌هاي پيشنهادي خواسته‌هاي طرفداران برکسيت از جمله متوقف کردن روند مهاجرت به اين کشور را مد نظر قرار دهد.اين در حاليست که طي هفته‌هاي اخير انتقادهاي زيادي از سوي احزاب اپوزيسيون و مخالفان برگزيت عليه دولت بريتانيا مطرح شده است. لندن مي‌گويد در صورتيکه اتحاديۀ اروپا در اين مذاکرات دسترسي آزاد اين کشور به بازارهاي تجاري اتحاديۀ اروپا را قبول نکند، اين کشور ماليات براي موسسات تجاري را از ۲۰ درصد به ۱۷ درصد کاهش خواهد داد.اتحاديۀ اروپا تاکيد کرده است در صورتيکه بريتانيا از پذيرش سهم نيروهاي کار اروپا در اين کشور و گردش آزاد شهروندان اروپايي خودداري کند، نمي‌تواند به بازارهاي اروپايي دسترسي داشته باشد.وي قصد دارد تا پايان مارس سال جاري ميلادي ضمن فعال کردن ماده 50 پيمان ليسبون، روند رسمي‌خروج از اتحاديه اروپا را آغاز کند.در همه‌ پرسي 23 ژوئن سال گذشته ميلادي (سوم تيرماه) 51.9 درصد مردم بريتانيا به خروج از اتحاديه اروپا و 48.1 درصد آنها به ماندن در اين اتحاديه رأي دادند.به دنبال راي مثبت به برگزيت ارزش پوند حدود 20 درصد کاهش داشته است. پوند ديروز نيز پايين‌ترين حد خود در 32 سال گذشته رسيد و نيز حدود 1.5 درصد از ارزش خود در برابر دلار و 2 درصد نيز در قبال ين ژاپن از دست داد و به نرخ برابري 1.20 کاهش يافت. کاهش ارزش پوند برروي بالارفتن نرخ تورم و قيمت اجناس وارداتي تاثير مستقيم خواهد داشت.
نگراني بازارهاي آسيايي
تاکيد لندن بر خروج سخت بريتانيا از اتحاديه اروپا تاثير خود را در اقتصاد جنوب شرق آسيا برجاي گذاشت و ارزش سهام برخي بازارهاي کشورهاي اين منطقه ديروز با کاهش مواجه شد. بازار سهام جنوب شرق آسيا با توجه به اينکه سرمايه گذاران در مورد خروج انگلستان از اتحاديه اروپا، عصبي و نگران هستند. اين نگراني که بخشي از آن ناشي از تضعيف ارزش پوند انگلستان است، اقتصاد کشورهاي جنوب شرق آسيا را نيز تحت تاثير قرار داد به گونه اي که برخي سهام‌ها در سنگاپور از حدود 0.4 درصد تا 3.5 درصد از ارزش خود را از دست دادند.بازار سهام ويتنام با کاهش يک درصدي مواجه شد و مالزي نيز کاهش 0.8 درصدي تا 3.3 درصدي را تجربه کرد.بازار فيليپين نيز به آخرين تحولات خروج انگلستان از اتحاديه واکنش نشان داد و سهام برخي از صنايع اين کشور با کاهش نسبي مواجه شد.

استقلال تهران یک - استقلال خوزستان ۲
دیدار تیم‌های استقلال تهران و استقلال خوزستان با برتری ۲ بر یک تیم خوزستانی به پایان رسید. به گزارش ایسنا، در ادامه هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال ایران استقلال تهران عصر دیروز در ورزشگاه آزادی میزبان استقلال خوزستان بود که این دیدار در نیمه نخست با تساوی بدون گل به پایان رسید.
در دقیقه ۶۷، استقلال خوزستان صاحب یک ضربه ایستگاهی از گوشه محوطه جریمه میزبان شد. حسن بیت‌سعید توپ را به زیبایی به گل تبدیل کرد. دقیقه ۸۳، اصغر عاشوری که دو دقیقه قبل به جای افشین به میران آمده بود گل دوم را به ثمر رساند و در دقیقه ۸۷، کاوه رضایی توانست یکی از گل‌ها را جبران کند. این شکست نشان داد برخلاف آنچه در هفته‌های اخیر به نظر می‌رسید، مشکل استقلال «مهدی رحمتی» و دخالت او در ارنج آبی‌پوشان نیست و مشکلاتی فراتر از این در استقلال وجود دارد که به نظر می‌رسد کار این تیم را در ادامه، سخت‌ خواهد کرد. در تبریز شاگردان فیروز کریمی با تساوی برابر تراکتورسازی مانع از صعود موقت این تیم به صدر جدول لیگ برتر شدند. به گزارش ایسنا، دو تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز و صنعت نفت آبادان در ورزشگاه یادگار امام به مصاف هم رفتند که در پایان سرخ‌پوشان تبریزی با با نتیجه ۲ بر ۲ برابر مهمان آبادانی‌ خود متوقف شدند و فرصت صدرنشینی را از دست دادند. گل‌های تراکتورسازی را در این دیدار محمد ابراهیمی در دقیقه ۷ و امید عالیشاه در دقیقه ۶۲ وارد دروازه حسن هوری کردند. گل‌های صنعت نفت را نیز زبیر نیک نفس در دقیقه ۶۰ و علی عبدالله زاده در دقیقه ۸۶ به ثمر رساندند. شاگردان قلعه‌نویی با کسب این تساوی ۳۴ امتیازی شدند و نتوانستند به صدر جدول صعود کنند. صنعت نفت آبادان نیز با این یک امتیاز ۲۰ امتیازی شد و در رتبه دهم باقی ماند. صبای قم نیز در خانه با یک گل پیکان تهران را شکست داد. این اولین پیروزی صبا پس از هفت شکست پیاپی است. تک گل صبا را در این دیدار امید جهانبخش در دقیقه ۸۲ به ثمر رساند. با این نتیجه صبای قم با ۱۲ امتیاز در همان رده پانزدهم ماند و پیکان با ۲۶ امتیاز در رده چهارم جدول باقی ماند.

براي توليد کالاي با کيفيت صورت گرفت؛
کورش شرفشاهي - ‎ظروف آشپزخانه يکي از پر مصرف‌ترين لوازم خانگي است. اما دليل اصلي آن ضعف کيفيت اين ظروف است. اگر نگاهي به ضايعات اين ظروف بيندازيم، متوجه مي‌شويم که در مدت کوتاهي اين ظروف کيفيت خود را از دست مي‌دهند. امروزه ظروف آلومينيومي‌با انتقادهاي شديدي رو به رو مي‌شوند.
 اين ظروف به‌اندازه اي نازک هستند که با کوچکترين فشار يا ضربه حالت خود را از دست مي‌دهند. از سوي ديگر اين ظروف که به دليل داشتن تفلون که مانع چسبيدن غذا مي‌شود، مورد اقبال خانم‌هاي خانه دار قرار گرفته‌اند، به‌اندازه اي بي کيفيت هستند که تفلون آنها در مدت کوتاهي از بين مي‌رود و ظرف آلومينيومي‌نازکي روي دست مردم باقي مي‌ماند که نه تنها غذا به آنها مي‌چسبد، بلکه به دليل نازک بودن، به ظروف سالهاي قبل هم شباهتي ندارد. درنتيجه خانواده‌ها همواره با مشکل ظروف بي کيفيت رو به رو هستند. بنا بر اين به نظر مي‌رسد که زمان آن فرا رسيده تا براي اين معضل که بخش قابل توجهي از درآمد خانواده‌ها را به هزينه تبديل مي‌کند، چاره اي اساسي انديشيده شود.
در اين رابطه يک عضو توليد کنندگان لوازم خانگي با تاکيد بر اينکه براي جلوگيري از ضايع شدن ظروف خانگي بايد از روش‌هاردآنادايز در توليد ظروف استفاده کنيم گفت: در اين روش ظروفي توليد مي‌شود که کيفيت بالايي داشته و حداقل هفت سال ضمانت مي‌شود.
‎سيد امين ميرمحمدصادقي افزود: استقبال خوب هموطنان از اولين دوره اين جشنواره، ما را تشويق کرد تا دومين دوره اين جشن را برگزار کنيم.
‎مديرعامل شرکت کارال که در زمينه توليد ظروف‌هاردآنادايز فعاليت مي‌کند گفت: در اين جشن خانواده‌ها ظروف آشپزخانه مستعمل و کهنه روئي و آلومينيومي‌و... را تحويل مي‌دهند تا پس از ذوب و بازيافت تبديل به شمش‌ شده و در ساخت درب، پنجره و ستون‌هاي مورد نياز براي ساخت پايگاه بهداشت و سلامت در مناطق محروم مورد استفاده قرار‌گيرد.
‎ميرمحمدصادقي با بيان اينکه براي تقدير از مشارکت کنندگان در اين جشن، تسهيلات ويژه خريد محصولات کارال در اختيارشان قرار مي‌دهد، اظهارداشت: اين طرح سه هدف اصلي يعني خارج کردن ظروف آشپزخانه مستعمل و غيربهداشتي از خانه‌ها، عرضه ظروف آشپزخانه با تکنولوژي منحصر به فرد سوپر‌هاردآنادايز و ايجاد پايگاه بهداشت و سلامت در مناطق محروم را دنبال مي‌کند.
‎وي ادامه داد: در اولين دوره اين جشن به جهت وجود برخي مشکلات و عدم همکاري لازم طرفهاي مقابل در اجراي پروژه و تمايل اين مجموعه به انجام به موقع تعهد تکليفي خود، يک مدرسه با سه کلاس درس در روستاي ديماندول از توابع شهرستان دلفان استان لرستان احداث کرديم.
‎مديرعامل شرکت کارال با اشاره به اينکه در اين دوره قصد داريم يک پايگاه بهداشت و سلامت در منطقه بروجن در استان چهارمحال و بختياري احداث کنيم، افزود: دومين دوره از جشنواره خشت‌هاي سلامت از ابتداي بهمن تا پايان سال 95 در 45 پايگاه در 31 استان کشور برگزار خواهدشد.
‎وي گفت: در دوره قبل 12 تن ضايعات جمع‌آوري شد که از محل بازيافت آنها 13 درصدهزينه‌هاي ساخت مدرسه تأمين شد و مابقي اعتبار لازم را مجموعه کارال پرداخت کرد.
‎ميرمحمدصادقي در تشريح تکنولوژي ‌هاردآنادايز گفت: اين تکنولوژي توسط مجموعه کارال در ايران ثبت اختراع شده و امتياز آن تا 20 سال در انحصار اين شرکت است و آلياژ به کار رفته مشابه آن چيزي است که در توليد بدنه هواپيما استفاده مي‌شود.
‎وي با اشاره به اينکه ظروف آشپزخانه توليد شده با اين تکنولوژي ضد خش هستند و در ساخت آنها از هيچگونه رنگ، روکش، لعاب، تفلون، سراميک و پلي‌مري استفاده نشده‌است، توضيح‌داد: محصولات توليدشده توسط اين تکنولوژي بهداشتي‌ترين ظروف آشپزخانه موجود در بازار هستند.
‎اين صنعتگر با بيان اينکه کارال به طور مستقيم 200 نفر و غيرمستقيم براي بيش از يک هزار نفر شغل ايجاد کرده‌است، افزود: ظروف آشپزخانه کارال 7 سال گارانتي دارد و با قيمتي مناسب در اختيار مصرف کننده ايراني قرارمي‌گيرد چنانکه قيمت نمونه خارجي آن 5 تا 6 برابر بيشتر است.
‎ ميرمحمدصادقي در پايان گفت: خيرين علاقمند به مشارکت در اين طرح مي‌توانند از طريق سامانه 500028490 و ارسال عدد 100 توسط شهروندان تهراني و 101 براي ديگر مناطق کشور، از آدرس پايگاه‌هاي جمع‌آوري ظروف مستعمل اطلاع پيدا کنند.
 اين در حالي است که استفاده از ظروف مختلف براي پخت و پز غذا، از اهميت ويژه اي در تغذيه برخوردار است. برخي از ظروف با آزاد کردن يون‌ها و ترکيبات مختلفي که در جنس، رنگ و يا لعاب آنها به کار گرفته شده است، تاثيرات سوئي بر بدن مي‌گذارند.
 شايد در نظر اول، کيفيت و طعم غذا مورد توجه قرار گيرد ولي بايد به خاطر داشت کيفيت ظرفي که در آن غذا مي‌پزيد و سپس آن را ميل مي‌کنيد نيز به‌اندازه کيفيت مواد غذايي مورد مصرف، مهم است. به همين خاطر کارشناسان از ديدگاه علمي‌درباره کاربرد بعضي از ظروف هشدار مي‌دهند.