با هدف وصول مالیات و تسریع در پرداخت دستمزدها صورت میگیرد؛
معاون نظارت مالي و خزانهداري با اشاره به پرداخت مستقيم حقوق کارکنان از بانک مرکزي از ابتداي سال آينده ميگويد از مزاياي اين روش اين است که ديگر دستگاههاي اجرايي نميتوانند علي رغم کسر ماليات و بيمه از حقوق افراد آن را به دستگاههاي مربوطه نپردازند.
سيد رحمت الله اکرميدر گفتوگو با ايسنا، با بيان اينکه تحولاتي بنياديني در خزانهداري کشور در شرف وقوع است، توضيح داد: اکنون در حال اجراي برنامههاي متعددي هستيم که انجام پروسههاي پرداخت در خزانهداري کشور را کوتاه و الکترونيکي کنيم.
وي در اين زمينه چنين گفت: مثلا در گذشته اين چنين بود که ذيحسابهايي که براي دريافت حقوقهاي کارمندانشان به خزانهداري کشور مراجعه ميکردند، سيديهاي مربوط را ارائه ميکردند و با بررسي خزانهداري و با اعلام سازمان مديريت و برنامهريزي کشور، حقوق کارمندانشان را دريافت ميکردند. اکنون يکي از اقداماتي که در خزانهداري کشور انجام شده و هر ماه تکميلتر ميشود، اين است که حقوق کارمندان مستقيما و بدون واسطه به حساب کارمندان پرداخت شود.
معاون نظارت مالي و خزانهداري کل کشور همچنين بيان کرد: در نظر داشته باشيد که اکنون در ايران حدود ۹۵۰ هزار کارمند آموزش و پرورش داريم. در ماههاي گذشته روال به اين صورت بود که ذيحساب آموزش و پرورش سي دي مربوط به دريافتيهاي کارکنان اين سازمان را براي ما ميآورد و پروسههاي مربوطه در خزانهداري و سازمان مديريت طي ميشد و پس از آن به بانک مربوطه ارجاع داده ميشد تا واريزها صورت گيرد، ولي اکنون اين شرايط تغيير کرده و با بانک مرکزي هماهنگيهاي لازم صورت گرفته است تا حقوق افراد مستقيما از بانک مرکزي به حساب کارمندان واريز شود.
معاون وزير اقتصاد ادامه داد: از مزاياي چنين برنامهاي اين است که ابتدا جلوي رسوب پول گرفته شود. به اين ترتيب که وقتي قرار باشد پول از خزانه به بانک مربوطه منتقل شده و از آنجا به حساب افراد واريز شود، مدتي طول ميکشد، در حاليکه اگر اين پروسه به صورت مستقيم طي شود، زمان کمتري صرف خواهد شد. همچنين ديگر مزيت اين اقدام اين است که خزانهداري کشور ميتواند نقدينه باقيمانده را به درستي مديريت کند.
اکرميهمچنين يکي از مزاياي مهم پرداخت مستقيم حقوق کارکنان از بانک مرکزي را چنين توضيح داد: در گذشته اين مشکل وجود داشت که پرداخت حقوق کارمندان به صورت جدا جدا انجام ميشد و در غير سيستميها اين امکان وجود داشت که مثلا اگر دستگاهي به ما مراجعه ميکرد و ۱۰۰ واحد از ما تخصيص ميگرفت، ۸۰ واحد آن را پرداخت و باقي را نگه ميداشت که مثلا حق بيمه يا ماليات را عليرغم دريافت از خزانه و کسر از حقوق افراد پرداخت نکند، ولي در شرايط جديد پرداختها مستقيما از سوي خزانه انجام شده و امکان چنين اقداماتي براي دستگاهها وجود ندارد.
وي همچنين توضيح داد: اين شيوه درباره کليه دستگاههايي که حقوقهايشان به صورت شخصي پرداخت ميشود اعمال خواهد شد. البته يکسري ديگر از دستگاهها هستند که حقوق آنها را ما پرداخت نميکنيم، مثلا حقوق افراد نظاميو انتظاميکه حقوقشان به صورت شخصي پرداخت نميشود. بلکه پروسه به اين صورت طي ميشود که پول حقوقها به حساب ارتش واريز ميشود و ارتش خود به حساب افراد واريز ميکند. به جز اين موارد تقريبا تا اوايل سال آينده حقوق هر کارمندي به نام شخص او مستقيما از بانک مرکزي به حساب بانکي اش واريز ميشود.
اکرميبيان کرد: البته اين پروژه يک پازل کوچکي از پروژه نوسازي خزانه در ايران بوده که در دستور کار است. اکنون يکي از کارهايي که در اين پروژه انجام ميدهيم اين است که پروسهها کاملا الکترونيک شوند. به اين ترتيب که مثلا مسئول بودجه دانشگاه تهران از محلي که مستقر است بتواند درخواست خود را به ما اعلام کند و ما نيز بتوانيم به صورت الکترونيک پروسهها را مديريت و کنترل کنيم و در صورت اعلام سازمان مديريت مبالغ درخواست شده را پرداخت کنيم، نه اينکه هر بار مسئول بودجه هر دستگاهي مجبور باشد به خزانه مراجعه کند.
اگر بتوانيم جلوي ورود و خروج به خزانه را بگيريم به موفقيتهاي چشمگيري دست يافتهايم؛ ابتدا اينکه جلوي فساد را گرفتهايم و همچنين معطليها کم شده و انجام امور پرداخت حقوق با سرعت بيشتري انجام خواهد شد.
رييس سازمان جمع آوري و فروش اموال تمليکي گفت: براي تعمير و تجهيز انبارها نيازمند 50 ميليارد تومان اعتبار هستيم. امين دليري، معاون وزير اقتصاد و رييس اداره جمع آوري و فروش اموال تمليکي در گفتوگو با ايلنا، در خصوص وضعيت انبارهاي نگهداري کالاهاي قاچاق مشکوفه در کشور، اظهار داشت: با توجه به اين که حجم قاچاق در کشور بالاست ما براي اين ميزان از قاچاق با مشکل انبار مواجه هستيم.
وي افزود: در استانهاي کرمانشاه، کردستان و فارس حدود 13 ميليارد تومان براي خريد و اجاره انبار پرداخت کردهايم اما همچنان مشکل کمبود انبار وجود دارد.
معاون وزير اقتصاد با بيان اين که در شهرهاي بوشهر، بندرعباس، استان فارس، آذربايجان شرقي و غربي و خوزستان مشکل کمبود انبار براي نگهداري کالاهاي قاچاق مشکوفه داريم، گفت: در اين شهرها براي احداث انبار مشکل بودجهاي داريم. رييس سازمان جمع آوري و فروش اموالتمليکي با اشاره به تنگناي اعتباري خاطر نشان کرد: سال گذشته اعلام کرديم 50 ميليارد تومان کمبود بودجه داريم که تنها 15 ميليارد تومان به ما اختصاص دادند.
تجهيز و تعمير انبارها به حداقل 50 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد
وي ادامه داد: اين در حالي است که تجهيز و تعمير اين انبارها به حداقل به 50 ميليارد تومان بودجه نياز دارد و ما ناچاريم تا پايان سال از منابع خودمان استفاده کنيم.
رئيس سازمان جمعآوري و فروش اموال تمليکي تصريح کرد: در برخي از شهرها نظير اصفهان، بوشهر و استان مرکزي و خوزستان زمينهايي خريداري شده که نيازمند احداث انبار است. البته اين زمينها را به صورت دولتي گرفتهايم.
وي در پاسخ به اين پرسش که ميزان قاچاق کالا تا پايان آذر ماه چه ميزان بوده است؟ گفت: برآورد دقيقي از اين ميزان وجود ندارد، اما در يک سال گذشته ميزان 25 ميليارد دلاري قاچاق به 15 ميليارد دلار رسيده و مقدار قاچاق کمتر شدهاما هنوز آمار دقيقي براي آذر ماه اعلام نشده است.