قطعي برق در استان خوزستان نداريم
وزير نيرو گفت: در حال حاضر قطعي برق در استان خوزستان نداريم.
به گزارش ايسنا، حميد چيت چيان با اشاره به اينکه پس از اتفاقات اخير خوزستان، صنعت برق در اکثر استان‌ها امکانات خود را به اين استان بردند و اقدامات لازم را براي شستشوي تاسيسات انجام دادند.
وي در ادامه افزود: در حال حاضر قطعي برق در استان خوزستان نداريم و اگر اشکالاتي وجود داشته باشد، مشکلات متداول در صنعت برق است. چيت چيان با تشکر از مردم به خاطر صبوري در برابر مشکلات، اظهار کرد: حدود 4800 کيلومتر از خطوط اتصال و 105 پست استان خوزستان در معرض چنين وضعيتي قرار دارند و نيازمند شستشو هستند.

اعتبار ۱۰۰ ميلياردي براي گازرساني به روستاها
100 ميليارد تومان اعتبار براي گازرساني به روستاهاي کشور اختصاص‌يافته است. به گزارش ايسنا، مشاور وزير نفت در امور گاز گفت: اين اعتبار سال آينده و براي گازرساني به روستاهاي بالاي ۲۰ خانوار اختصاص مي‌يابد. محمود آستانه افزود: هزينه ايجاد زيرساخت‌هاي گازرساني به روستاها بر عهده دولت و به ازاي هر خانوار بيش از چهار ميليون تومان است. وي تصريح کرد: هدف‌گذاري شرکت گاز هرمزگان براي اتمام گازرساني به شهرهاي اين استان، پايان سال ۱۳۹۷ است. آستانه خاطرنشان کرد: شرکت گاز هرمزگان براي گازرساني به صنايع بزرگ غرب بندرعباس، کارخانه‌هاي توليد فولاد و آلومينيوم و شهرک‌هاي صنعتي استان، امکانات و تجهيزات لازم را در اختيار دارد.

کسري ۸۰۰ هزار بشکه نفت در 24ساعت
نماينده مردم دشت آزادگان و هويزه در مجلس گفت: تنها در ۲۴ ساعت با کسري ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادراتي اين استان مواجه شديم. قاسم ساعدي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: پديده شوم ريزگردها سال‌هاست نفس مردم خوزستان را گرفته و آن‌ها را به انواع بيماري‌هاي صعب العلاج دچار کرده است. اما متاسفانه دولتمدران اقدامات لازم را براي جلوگيري از اين وقوع اين پديده انجام نداده‌اند و مردم دارند زندگي‌شان را از دست مي‌دهند. ساعدي اضافه کرد: ما شاهد بوديم که ۸۰۰ هزار بشکه نفتي که از استان خوزستان براي صادرات روزانه در نظر گرفته شده طي ۲۴ ساعت با کسري مواجه شد که چنين وضعيتي مي‌تواند اقتصاد دولت را مختل کند.





توتال اطلاعات ما را به قطر داده باشد، غرامت مي‌گيريم
وزير نفت گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه ظرفيت روزانه پالايش نفت خام کشور به سه ميليون بشکه خواهد رسيد و اين افزايش ظرفيت همسو با اقتصاد مقاومتي انجام مي‌شود که ارزش افزوده بالايي را به همراه خواهد داشت.
به نقل از ايلنا، بيژن زنگنه درباره سياست‎هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي در صنعت نفت در پاسخ به مقايسه مقدار برداشت گاز ايران و قطر از ميدان مشترک پارس جنوبي گفت: بخشي از افزايش برداشت ايران از اين ميدان مشترک انجام شده و مقدار برداشت به قطر خيلي نزديک شده است که ان شاء الله تا آخر سال خبرهاي خوشي را به مردم کشور خواهيم داد.
وي در پاسخ به پرسشي در باره اقدام‎ها در ميدان گازي پارس شمالي، توضيح داد: پارس شمالي ميدان مشترک نيست و به همين دليل در فهرست فعاليت‌هاي اولويت دار وزارت نفت قرار نگرفته است اما به نظر بنده منظور جنابعالي (مجري برنامه) برداشت از لايه نفتي پارس جنوبي است. خوشبختانه بايد اين خبر را بدهم که ان شاء الله پيش از پايان امسال، توليد از اين ميدان نفتي مشترک آغاز مي‎شود.
برداشت از لايه نفتي پارس جنوبي تا پايان امسال
وزير نفت با اشاره به ورود نخستين پالايشگاه شناور خاورميانه به ايران گفت: با استقرار اين شناور فرآورشي در لايه نفتي ميدان مشترک پارس جنوبي، نخستين برداشت از اين ميدان به ٣٥ هزار بشکه در روز مي‎رسد که البته براي افزايش توليد و بازيافت از اين لايه نفتي تا روزانه ١٠٠ هزار بشکه در حال مذاکره هستيم.
زنگنه در پاسخ به اين پرسش که آيا تمرکز بر توسعه ميدان‎هاي پارس جنوبي و غرب کارون سبب غفلت ايران از ميدان‌هاي مشترک با عربستان مانند فرزاد اي و فرزاد بي مي‌شود يا خير، ادامه داد: ميدان‎هاي پارس جنوبي و غرب کارون از نظر ارزش و اندازه مهمترين ميدان‎هاي ايران هستند.
وي با بيان اين که ميدان‎هاي فرزاد اي و بي، ميدان‎هاي گازي هستند، اظهار کرد: وزارت نفت به طور جدي به دنبال عملي کردن برنامه توسعه اين ميدان‎هاست که‌اميدواريم در يک سال آينده با درست شدن بسته مالي آن در قالب بيع متقابل، شاهد امضاي قرارداد و آغاز توسعه اين ميدان باشيم.
زنگنه با بيان اين که ديگر ميدان‎هاي مشترک در ايران در مقايسه با ميدان‎هاي پارس جنوبي و غرب کارون ميدان‎هاي کوچکي هستند که به آنها نيز بايد پرداخت، گفت: اما اهتمام وزارت نفت به توسعه اين ٢ ميدان يادشده کار بسيار درستي است.
انجام بخش فني و قراردادي با توتال
وزير نفت در باره سرانجام توافقنامه ايران و شرکت فرانسوي توتال براي توسعه فاز ١١ ميدان گازي پارس جنوبي که آبان‎ماه‌امسال امضا شد، افزود: مذاکرات اين توافقنامه براي تبديل شدن به قرارداد به صورت جدي در حال دنبال شدن است و اميدواريم اين قرارداد تا ٢ ماه آينده تمام شود.
وي با اشاره به ملاحظات سياسي که به تازگي توتال عنوان کرده است، اظهار کرد: اين موارد به وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي‌ايران بازتاب داده شده و در حال پيگيري است.
زنگنه با بيان اين که توتال خود را پيرو سياست‎هاي اتحاديه اروپا دانسته است، ادامه داد: البته رسانه اي کردن اين مورد از سوي اين شرکت براي من قابل توجيه نيست اما بخش فني و قرارداد بازرگاني اين همکاري از سوي ما در حال انجام است. وزير نفت با اشاره به اين که چند قرارداد ديگر به غير از قرارداد توتال در برنامه وزارت نفت وجود دارد، گفت: دقت زيادي لازم است.
وي در باره صحت تصميم گيري ورود توتال به پروژه پارس جنوبي به عنوان ميدان مشترک با قطر تصريح کرد: پارس جنوبي، ميدان بزرگي است که اين شرکت در گذشته مانند اني ايتاليا در اين ميدان بسيار خوب کار کرده است و ما در مرحله اي هستيم که بيش از سرمايه، نياز به فناوري داريم و دانشي که در کنار اين شرکت‎ها به دست آورديم سبب شد بخش بسيار زيادي از فازهاي پارس جنوبي را با توان داخلي بسيار قدرتمند انجام دهيم.
دستيابي به فناوري‎ نو راه‌حل مقابله با افت توليد در پارس جنوبي
زنگنه ادامه داد: ايران در چند سال آينده با افت توليد در ميدان پارس جنوبي رو‎به‎رو خواهد شد که براي جلوگيري از آن به کسب فناوري‎هاي نو نياز داريم؛ اين تصميم بسيار درست انجام شده و يک تصميم جمعي بوده است.
وزير نفت در پاسخ به اين که آيا ممکن است اطلاعاتي از ميدان‎هاي نفتي ايران که به توتال داده مي‌شود ازسوي اين شرکت در اختيار قطر قرار گيرد، افزود: انجام اين کار از لحاظ قانوني سبب خسارت فراواني براي شرکت مي‎شود اما وزارت نفت نيز هيچگاه اطلاعات کل ميدان نفتي را در اختيار اين سرمايه گذاران نمي‌گذارد.
زنگنه درباره الگوي جديد قراردادهاي نفتي ادامه داد: حدود يک سال براي رسيدن به اجماع در باره اين قراردادها زمان صرف، نهايي و ابلاغ شد و وزارت نفت در پسابرجام در اين چارچوب پيش خواهد رفت و ان شاء الله موفق خواهد شد.
وي افزود: ديدگاه‎هاي همه مخالفان الگوي جديد قراردادهاي نفتي نيز بررسي و در صورت لزوم اعلام شده است اما عده اي نمي‌خواهند کشور در حال آرامش و توسعه باشد.
وزير نفت در باره منابع حاصل از انتشار اوراق مشارکت پنج هزار ميليارد توماني از سوي وزارت نفت در سال ٩٤ براي توسعه ميدان‎هاي نفت و گاز، گفت: اين مبلغ امسال از سوي اين وزارتخانه دريافت شد که حدود سه هزار ميليارد تومان آن تاکنون هزينه شده است. زنگنه با اشاره به دستاوردهاي وزارت نفت همسو با سياست‎هاي اقتصاد مقاومتي اظهار کرد: توسعه سه حوزه نفت، گاز و پتروشيمي‌اولويت وزارت نفت براي سال ٩٥ و همسو با سياست‎هاي اقتصاد مقاومتي است. وي در باره موفقيت‎هاي وزارت نفت در صنعت پالايشي کشور به عنوان يکي از دغدغه‎هاي اقتصاد مقاومتي تصريح کرد: جلوگيري از خام فروشي با افزايش ظرفيت پالايشي از يک سو و همچنين اجراي برنامه‎هاي توسعه اي در حوزه گاز تا پايان سال آينده، مصرف کل فرآورده‎هاي مايع منحصر به نفت گاز و بنزين براي حمل و نقل و سوخت هوايي مي‌شود و تقريبا مصرف نفت کوره، نفت سفيد، گاز مايع و گازوئيل حرارتي به سمت صفر ميل مي‎کنند.
وزير نفت به خودکفايي ايران در توليد بنزين در سال آينده با بهره برداري از فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس اشاره کرد و گفت: با توجه به صادرات گازوئيل در سال ٩٥ و ادامه روند آن، ما همچنين در سال آينده صادرکننده همه فرآورده‌هاي مايع از جمله ال‎پي‎جي، نفت سفيد و غيره خواهيم بود.
ظرفيت پالايش نفت ايران به ٣ ميليون بشکه‎ مي‎رسد
زنگنه با اشاره به اين که ظرفيت پالايش نفت خام هم اکنون حدود روزانه يک ميليون و ٧٠٠ هزار بشکه است که بر اساس برنامه ششم توسعه اين رقم به روزانه سه ميليون بشکه خواهد رسيد، افزود: حدود يک ميليون بشکه از اين برنامه از مجموع ٣٦٠ هزار بشکه از پالايشگاه ستاره خليج فارس، ٤٨٠ هزار بشکه از هشت پالايشگاه طرح فراگير پالايشي سيراف، ١٢٠ هزار بشکه پالايشگاه دوم شيراز و همچنين مصرف مجتمع‎هاي پتروشيمي‌محقق خواهد شد.
وي ادامه داد: با احتساب روزانه ٣٠٠ هزار بشکه از پالايشگاه جاسک و ١٥٠ هزار بشکه در روز پالايشگاه آناهيتا در مجموع ظرفيت پالايشي کشور به سه ميليون بشکه مي‎رسد که رقم بسيار خوبي است که بيشتر اين ظرفيت در سواحل به دليل کاهش هزينه حمل براي صادرات است و به جز پالايشگاه آناهيتا و شيراز، پالايشگاهي در داخل کشور در برنامه نداريم و بالابردن کيفيت توليدات براي ديگر پالايشگاه‎ها در نظر گرفته شده است؛ اين افزايش ظرفيت همسو با اقتصاد مقاومتي انجام مي‌شود که ارزش افزوده بالايي را به همراه دارد.
وزير نفت با اشاره به آغاز عمليات نوسازي پالايشگاه آبادان در هفته گذشته ادامه داد: قرارداد اين عمليات نهايي شده و هفته آينده‌امضا مي‌شود که با اجراي آن ٢١٠ هزار بشکه ظرفيت جديد با ١٥٠ هزار بشکه از واحدهاي قديمي‌تلفيق شده و يک پالايشگاه مدرن ٣٦٠ هزار بشکه اي با کيفيت بالا در توليد محصولات را خواهيم داشت.
سهم ايران در بازار جهاني بسيار مهمتر از قيمت نفت است
زنگنه بازگشت دوباره ايران به بازارهاي جهاني نفت پس از تحريم‎هاي ظالمانه عليه کشور را يکي از موفقيت‎هاي وزارت نفت عنوان کرد و گفت: دولت تصميم مهمي‌به منظور حداکثر سرعت بازگشت به بازار جهاني را با وجود مخالفت‎هاي موجود گرفت.
وي با اشاره به اين که مخالفان، بازگشت سريع ايران به بازار جهاني را در تخريب قيمت نفت بسيار موثر مي‎دانستند، ادامه داد: سهم ايران از بازار نفت بسيار مهم تر از قيمت اين کالاست و مسئوليت درست کردن قيمت برعهده کساني است که اين قيمت را خراب کرده‎اند و ما نقشي در اين زمينه نداشتيم زيرا هنگامي‌که ايران يک ميليون بشکه نفت صادر مي‎کرد، ديگر کشورها صادرات خود را افزايش دادند و براساس تحليل‎ها قيمت را کاهش دادند. زنگنه به افزايش يک ميليون بشکه‎اي ظرفيت توليد ايران در کمتر از سه ماه اشاره و اظهار کرد: اين کار با تلاش‎هاي فراوان همکاران ما در شرکت‎هاي مناطق نفتخيز جنوب، مناطق مرکزي و فلات قاره ايران انجام شد. وي با بيان اين که صادرات نفت خام و ميعانات گازي ايران از رقم يک ميليون و ٢٠٠ هزار بشکه در ابتداي دولت يازدهم به دو ميليون و ٨٠٠ هزار بشکه رسيد، گفت: پيش از اين ايران تنها به ٥ يا ٦ کشور نفت صادر مي‎کرد اما هم اکنون آزادي عمل در انتخاب مشتري و نبود هيچ مشکلي در پرداخت‎ها از جمله آثار کسب دوباره سهم ايران در بازار جهاني نفت خام است.
وزير نفت افزود: به منظور ايجاد تنوع در صادرات محصولات، حدود ٦٠ درصد نفت ايران به آسيا و ٤٠ درصد به اروپا صادر مي‌‎شود.
زنگنه در پاسخ به برنامه ‎هاي وزارت نفت با توجه به افزايش مصرف داخلي براي حفظ سقف توليد و صادرات کشور گفت: مصرف داخلي کشور نبايد بالا رود زيرا مصارف حرارتي با جايگزين گاز برداشته مي‎شوند.  وزير نفت با بيان اين که نيروگاه‎ها در ابتداي فعاليت دولت يازدهم ٢٧ ميليارد ليتر مصرف فرآورده نفتي مايع داشتند که ٤٣ درصد کل آنها سوخت مايع مصرف کردند اما اين مقدار امسال حدود ١٠ درصد است و بيشتر مصارف نيروگاه‎ها به سمت گاز رفته است.

بلومبرگ گزارش داد:
45 روز از اجراي «طرح کاهش توليد نفت» که کشورهاي را ملزم به کاهش توليد 1.8 ميليون بشکه در روز مي‌کرد گذشت، پيشرفت کشورهاي اوپک در عمل به توافق 93 درصد و غير اوپکي‌ها 48 درصد است، 4 کشورهم کامل به تعهدات خود عمل کرده‌اند.
به نقل از بلومبرگ، بعد از 2 سال افزايش عرضه نفت در بازارهاي جهاني و کاهش بيش از اندازه قيمت، توليدکنندگان نفت را بالاخره متقاعد کرد تا در 30 نوامبر طرح کاهش توليد نفت را به توافق برسند.  براساس اين توافق قرار شد که کشورهاي عضو اوپک از ابتداي سال ميلادي روزانه 1.2 ميليون بشکه و کشورهاي غيراوپک نيز در مجموع روزانه 558 هزار بشکه در روز توليد را کم کنند.  بلومبرگ جزئيات عملکرد اين کشورها در عمل به تعهداتشان را بررسي مي‌کند.
 آيا کشورهاي توليدکننده به اهداف خود رسيده‌اند؟
بررسي‌ها نشان مي‌دهد که کشورهاي اوپک در ماه ژانويه توليد خود را يک ميليون و 78 هزار بشکه کاهش داده‌اند که نشان مي‌دهد آنها به 93 درصد تعهدات‌شان عمل کرده‌اند، رقمي‌که قرار بود آنها کاهش دهند، روزانه يک ميليون و 164 هزار بشکه در روز بود.  همچنين کشورهاي غيراوپک نيز توليد خود را 270 هزار بشکه در روز کاهش داده‌اند که تقريباً 48 درصد تعهدات آنهاست. رقم مورد توافق براساس طرح کاهش توليد نفت 558 هزار بشکه در روز بود.  بررسي آژانس بين‌المللي انرژي که در پاريس مستقر است، نشان مي‌دهد که در بين اين کشورها 4 کشور به تعهد که خود براي کاهش توليد بر اساس توافق اوپک، کامل عمل کرده است.  آمارهاي اوليه آژانس بين‌المللي انرژي درباره توليدکنندگان غيراوپکي هم حاکي است که تقريباً آنها به نيمي‌از تعهدات خود عمل کرده‌اند.  کشورهاي اوپک در اين ميان کاملاً براي عمل به تعهدات خود مصرّ هستند، اما کشورهاي غيراوپکي کاهش تدريجي را در پيش گرفته‌اند.
 کدام کشورها به هدف کاهش توليد در ماه ژانويه رسيدند
4 کشور از 21 کشوري که در 30 نوامبر براي طرح کاهش توليد توافق کردند، به اهداف از پيش تعيين شده براي کاهش توليد نفت رسيده‌اند؛ يعني آنها سهمي‌را که براي کاهش توليد تعيين شده بود را کامل اجرا کرده‌اند. در اين ميان بين کشورهاي عضو اوپک، ايران، ليبي و نيجريه از طرح کاهش توليد مستثني بودند و به آنها اجازه داده شده بود که توليد خود را افزايش دهند و روسيه بزرگترين کشور توليدکننده غيراوپکي هم کاهش تدريجي را در پيش گرفته است.
آمارها نشان مي‌دهد که چهار کشور عربستان، آنگولا، عمان و قطر به توافق طرح کاهش توليد به طور کامل عمل کرده‌اند.
بررسي‌هاي بلومبرگ نشان مي‌دهد سهم کاهش توليد عربستان 486 هزار بشکه در روز بوده که اين کشور در ماه ژانويه توليد خود را 598 هزار بشکه در روز کاهش داده است؛ يعني ميزان نفت کاهش يافته حتي بيش از تعندات تعيين‌شده است.
عملکرد کشورها در عمل به توافق اوپک
سهم کاهش توليد آنگولا 78 هزار بشکه بود که اين کشور 100 هزار بشکه توليد خود را کاهش داده است؛ همچنين ميزان کاهش توليد عمان 45 هزار بشکه بوده که اين کشور 51 هزار بشکه کاهش داده است و همچنين سهم کاهش توليد قطر 30 هزار بشکه در روز بوده که اين کشور به همان نسبت توليد خود را کاهش داده است.  اما در اين ميان کشورهايي مانند عراق،‌ امارات، کويت، ونزوئلا، الجزيره، اکوادور، گابن، روسيه، مکزيک، آذربايجان، مالزي، قزاقستان، گينه، بحرين، سودان جنوبي، سودان و برونئي هنوز به سقف تعيين شده در توافق اوپک نرسيده‌اند.  بنابراين نکته کليدي براي ثبات بازار اين خواهد بود که آيا همه کشورها به توافق عمل خواهند کرد يا نه؟ در اين ميان، زنگنه وزير نفت ايران و همچنين وزير نفت قطر در اظهارات مشابهي گفته‌اند؛ در حالي که اعضاي اوپک براي کاهش توليد نفت براي 6 ماه نخست سال توافق کردند، تمديد اين مدت احتمالاً براي تنظيم بازار لازم و ضروري باشد.
بازار نفت طي چند ماه گذشته با اجراي تعهدات کشورهاي توليدکننده، باثبات بوده، اما با تأثير کاهش توليد طي ماه‌هاي آينده، قيمت بالا خواهد رفت، در حالي که اين نگراني نيز وجود دارد که افزايش قيمت باعث بالا رفتن ميزان توليد نفت شيل آمريکا شود که در اين صورت افزايش عرضه، دوباره به کاهش قيمت منجر خواهد شد.

يک مقام مسئول، اعلام کرد: پس از توافق و امضاي قرارداد با شرکت لينده آلمان، شرکت اکسنس فرانسه هم براي مشارکت در بخش فني ساخت پتروشيمي‌کيان همکاري خود را آغاز کرد.
به نقل از مهر، شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌در طول يک سال گذشته تاکنون با شرکت‌هاي معتبر بين المللي صنايع نفت و پتروشيمي‌جهان همچون شل انگليس، توتال فرانسه، سارکوبه اسپانيا، باسف آلمان، ميتسوئي ژاپن و ... براي امضاي قراردادهاي جذب سرمايه گذاري مستقيم در صنعت پتروشيمي‌قرارداد همکاري امضا کرده است.
با اين وجود پس از امضاي قرارداد همکاري با شرکت لينده آلمان براي ساخت پتروشيمي‌کيان، با انجام يک مناقصه شرکت اکسنس فرانسه هم دور جديد فعاليت‌هاي خود در صنايع پتروشيمي‌کشور را آغاز کرد. محمدصادق فاضلي در تشريح آخرين وضعيت مشارکت لينده آلمان در صنايع پتروشيمي‌ايران، گفت: تاکنون قرارداد خريد دانش فني و عمليات مهندسي FEED واحدهاي الفين، بوتادين، استخراج بنزن و HAD يک مجتمع پتروشيمي‌با لينده آلمان امضا شده است.
اين مقام مسئول با اشاره به پيشرفت ساخت ۲۳ درصدي پتروشيمي‌کيان، تصريح کرد: تاکنون براي انتخاب تکنولوژي و انجام مهندسي اصولي و واحدهاي مذکور از چندين شرکت معتبر دعوت شد که با برگزاري مناقصه بين شرکت‌هاي تکنيپ فرانسه و لينده در نهايت لينده به عنوان تامين کننده دانش فني واحد الفين و مشاور مهندسي FEED به همراه دو شرکت معتبر اروپايي و يک شرکت ژاپني انتخاب شدند.
وي درخصوص انجام مطالعات مفهومي‌اين مجتمع پتروشيميايي هم بيان کرد: پس از برگزاري مناقصه بين‌المللي بين چهار شرکت معتبر شرکت‌هاي اکسنس فرانسه و يک شرکت ايراني به عنوان مشاوران مطالعات مفهومي‌مجتمع انتخاب و گزارش نهايي آنها در آذر امسال دريافت شده است. به گفته فاضلي تاکنون انجام مطالعات زيست محيطي منجر به اخذ مجوز از سازمان حفاظت محيط زيست شده است؛ مطالعات ژئوتکنيک بر روي زمين هاي طرح تکميل شده و در مرحله تهيه گزارش نهايي است و انجام عمليات آماده سازي و تحکيم بستر بر روي زمين هاي طرح،  بيش از ٧۵ درصد پيشرفت دارد و قرار است تا سال ۱۴۰۱ اولين فاز مجتمع به بهره برداري برسد.  اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: فاز دوم طرح پتروشيمي‌کيان شامل دو بلوک است که در بلوک اول واحدهاي پروپيلن اکسايد و پلي اتيلن سنگين قرار داشته و در بلوک دوم واحدهاي اتيل بنزن استايرن مونومر و اکسو الکل اجرا خواهند شد.

آمادگي ايران برای اکتشاف  نفت و ساخت نيروگاه در کوبا
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در ديدار با وزير انرژي کوبا گفت: ايران آمادگي دارد تا در زمينه اکتشاف نفت و ساخت نيروگاه در کوبا همکاري کند.
به نقل از ايسنا، سيدحسن‌ هاشمي‌در اين ديدار ضمن تسليت درگذشت فيدل کاسترو، گفت: کوبا با اميد به آينده و با قوت به مسير خود ادامه مي‌دهد و امروز نيز با گذشت 5 سال از برگزاري کميسيون مشترک شرايط بهتر از گذشته شده است. هاشمي‌بابيان اين که شانزدهمين کميسيون مشترک که با حضور 30 نفر از دستگاه‌هاي مختلف برگزار شد، گفت: در اين کميسيون بحث‌هاي خوبي داشتيم که‌اميدواريم با کمک مسئولين کوبا همه توافقات اجرايي شود. وزير بهداشت در زمينه همکاري در خصوص اکتشاف نفت با کوبا گفت: ما آماده همکاري در اين زمينه هستيم و کارشناسان کوبايي مي‌توانند با حضور در ايران از تجهيزات ، امکانات و ميادين نفتي ما بازديد کنند. هاشمي‌همچنين در خصوص توليد برق نيز گفت: از آنجايي که ايران تجهيزات نيروگاهي را در شرکت مپنا مي‌سازد و به ۳۶ کشور دنيا صادر مي‌کند اين امکان وجود دارد که در ساخت و تجهيز نيروگاه و فناوري‌ها مرتبط نيز با کوبا همکاري مشترک داشته باشيم. هاشمي‌با تاکيد بر اين که در تفاهم نامه‌اي که در کميسيون مشترک امضا خواهد شد بندي نيز براي فروش نيروگاه پيش بيني شده است، افزود: پيشنهاد مي‌کنم که در سفر کارشناسان وزارت انرژي کوبا فرصتي براي همکاري نفتي ايران و برگزاري جلسات با اتاق بازرگاني در زمينه سرمايه گذاري فراهم شود. بنابر اعلام وب‌دا، وزير انرژي کوبا نيز در اين ديدار با بيان اينکه در حوزه صنعت نفت مي‌توانيم با ايران همکاري داشته باشيم که اين همکاري به نفع هر دو کشور است، افزود: يکي از موضوعاتي که براي ما اهميت دارد شناسايي حوزه‌هاي نفتي بويژه در خليج مکزيک است که ايران مي‌تواند در اکتشافات نفت در خليج مکزيک که درحال حاضر امريکايي‌ها و مکزيکي‌ها از اين ميادين مشترک برداشت مي‌کنند، با کوبا همکاري کند. وزير انرژي کوبا ضمن بيان اين که در کوبا بدنبال توليد 600 مگاوات انرژي بادي و همينطور ساخت نيروگاه‌هاي جديد هستيم، افزود: از آنجايي که در آينده مشکل جدي برق داريم، لذا مي‌توانيم در اين خصوص نيز از تجهيزات و فناوري‌هاي ايران در ساخت نيروگاه‌ها و استفاده از انرژي باد براي توليد برق استفاده کنيم.

سبقت ترکيه از ايران در حوزه انرژي‌هاي بادي
رئيس هيات مديره انجمن علمي‌انرژي بادي ايران با بيان اينکه نتيجه ارزيابي‌ها در خصوص انرژي‌هاي تجديدپذير کشور تا به‌امروز اصلا مطلوب نيست. هاشم اورعي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: ظرفيت منصوبه نيروگاهي کشور 75 هزار مگاوات است که از اين ميزان تنها حدود 130 مگاوات شامل انرژي بادي بوده و سهم انرژي خورشيدي نيز کمتر و نزديک به صفر است. در واقع عليرغم وجود ظرفيت‌هاي قابل توجه بويژه در حوزه انرژي بادي و خورشيدي در کشور، متاسفانه ميزان استفاده از آنها اصلا رضايت‌بخش نبوده و بسيار کم است. اورعي اضافه کرد: ترکيه که داراي مساحت و اقليم قابل مقايسه با کشور ماست و تقريبا توسعه صنعت انرژي بادي را با کشور ما آغاز کرده، امروز پنج هزار و 300 مگاوات نيروگاه بادي در حال بهره‌برداري دارد. وي با بيان اينکه کشورهاي حاشيه خليج فارس اقدامات بسيار گسترده‌اي را در اين زمينه آغاز کرده‌اند، اظهار کرد: دبي، ابوظبي و عربستان صعودي در حال راه‌اندازي شهرهايي هستند که تمام انرژي مصرفي آنها از طريق انرژي تجديدپذير تامين مي‌شود. اين استاد دانشگاه گفت: طبيعي است که کشورهايي همچون آلمان و دانمارک از اين انرژي‌ها استفاده کنند، اما سال گذشته در کشور اتيوپي 230 مگاوات نيروگاه بادي نصب شده است، در حالي که ميزان منصوبه کشور ما نصف اين عدد است.

از کاغذ و مجوز برق توليد نمي‌شود
وي ادامه داد: ارزيابي‌ها در خصوص انرژي‌هاي تجديدپذير کشور تا به‌امروز اصلا مطلوب نيست، اما کاغذبازي و صدور مجوز در اين حوزه بسيار است که از هيچ کدام از آنها برق توليد نمي‌شود. اورعي بيان کرد: وزرات نيرو اعتقاد به استفاده از انرژي تجديدپذير داشته و نسبت به اين مهم دغدغه دارد، پس مشکل به وزارت نيرو ختم نمي‌شود و دو مشکل در اين خصوص وجود دارد. وزارت نيرو به تمامي‌مسائل مربوط به نيروگاه بادي و خورشيدي واقف نيست و اين مسئله را فقط فني و مهندسي مي‌بيند چراکه اين تفکر وزارتخانه است، در صورتي که اين موضوع قبل از فني بودن اقتصادي است، اما متاسفانه وزارت نيرو صورت مسئله را نمي‌داند. رئيس انجمن انرژي بادي ايران اضافه کرد: وزارت نيرو کارهاي بيرون را نمي‌داند و ثانيا از توان و قدرت کافي برخوردار نيست. اگر مسائل محيط زيستي و فرهنگي در کشور مهمتر قلمداد شود، فشار مطالبات عمومي‌بر روي اين نهادها بيشتر مي‌شود که در حال حاضر اين فشار وجود ندارد.

منطقه ويژه پارس به حالت آماده‎باش درآمد
ستاد مديرات بحران منطقه ويژه پارس به منظور افزايش آمادگي براي مقابله با بحران‎هاي احتمالي ناشي از ورود موج دوم بارشي به کشور به حالت آماده باش درآمد. به نقل از ايلنا، نشست اين ستاد به رياست مهدي يوسفي، مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس و فرمانده اچ‎اس‎يي، پدافند غيرعامل و مديريت بحران اين منطقه برگزار و بر بسيج همه‌امکانات منطقه براي مقابله با بحران‌هاي احتمالي تاکيد شد. يوسفي با بيان اين که استمرار توليد گاز با تمام ظرفيت، هدف نخست است، ادامه داد: در بارش‌هاي ابتداي هفته جاري با آمادگي‌هاي ايجاد شده در ستاد بحران و تلاش‌ کارکنان صنعت نفت شاهد کمترين مشکلات بوديم و خوشبختانه توليد گاز در منطقه بدون وقفه استمرار دارد.
مسعود حسني، مديرعامل شرکت مجتمع گازي پارس جنوبي نيز در اين نشست به اقدامات صورت گرفته در پالايشگاه‎ها به منظور آمادگي در برابر شرايط بحراني اشاره کرد وگفت: اميدواريم با تمهيداتي که در اين زمينه‌انديشيده شده است بتوانيم شرايط را براي فعاليت همه پالايشگاه‎ها با حداکثر ظرفيت فراهم کنيم.