رمضانعلی سبحانی‌فر
نماینده سبزوار
با نزديک شدن به روزهاي پاياني سال و فرا رسيدن ايام نوروز، بسياري از مشاغل رونق مي‌گيرد. اما قرار نيست رونق باعث کاهش نظارت شود. متاسفانه هنگامي‌که بازار برخي کالاها و خدمات با درخواست رو به رو مي‌شود، به جاي آنکه مشتري مداري در اولويت قرار بگيرد، اقدامات سر سري همه چيز را زير سوال مي‌برد بايد بدانيم که در سال اقتصاد مقاومتي هستيم و تاکيد بر حمايت از توليد داخلي است. بنابر اين بايد هنگام ارايه کالا و خدمات ايراني، به‌اندازه اي دقت شود که مشتري داخلي به کالاي ايراني اطمينان کند. اما تقلب در ارايه کالاها همه چيز را زير سوال مي‌برد. هنگامي‌که مي‌خواهند کالاي بي کيفيتي را به قيمت ارزان بفروشند، به جاي آنکه واقعيت را بگويند، تاکيد مي‌کنند که ايراني است و گويا کلمه ايراني بيانگر بي کيفيتي کالاست. از سوي ديگر بارها شاهد بوده‌ايم که کالاي با کيفيت ايراني را به نام کالاي درجه يک خارجي به مردم فروخته‌اند و دليل اثبات اين ادعا، آرم فروشي‌هايي است که در بازار به وفور وجود دارد. امروزه اگر به بازار سري بزنيم، مارک هر برندي را به سادگي و بدون آنکه ترسي از خريد و فروش آن وجود داشته باشيم، عرضه مي‌کنند. اما برخي کالاهاي ديگر که با بهترين کيفيت در کشورمان توليد مي‌شود، متاسفانه در قالب موازي کاري به کشورمان وارد مي‌شود. هنگامي‌که پرتقال مصري وترکيه اي را وارد کشور مي‌کنند تا صنعت کشاورزي کشور را به چالش بکشند، مسوولان بايد پاسخگو باشند. اگر به راستي پرتقال‌هاي ايراني معيوب و يخ زده است يا آبدار نيست، بهترين روش آن است که با مردم صادق باشيم و به آنها بگوييم که موجودي انبارهاي ميوه اشکال دارد. اين در حالي است که دايم مسوولان از واردات گلايه مي‌کنند و تاکيد دارند ميوه‌هاي توليد شده درداخل کشور پاسخگوي نياز شب عيد است و آنهايي که دست به واردات ميوه مي‌زنند، به دنبال نابود کردن توليد ملي در بخش کشاورزي هستند. بحث ديگر در ارايه خدمات است. با نزديک شدن به ايام شب عيد، کار قاليشويي‌ها رونق مي‌گيرد. اما مشاهده مي‌شود که قاليشويان نيز تفاوتهاي بسياري در ارايه خدمات دارند. يک قاليشويي با بهترين کيفيت کار مي‌کند و قاليشويي ديگري کيفيت مناسبي ندارد. بنابر اين مشاهده مي‌شود که سابقه کارکرد ايراني زير سوال مي‌رود. از سوي ديگر بازارهاي روز براي آنکه کالاها با قيمت ارزان به دست مردم برسد، در سراسر کشور برگزار مي‌شود. اما آيا به راستي نظارتي بر اين بازارها وجود دارد؟ آيا کساني که در اين بازارها غرفه اجاره مي‌کنند، پاسخگوي جنس معيوبي که به دست مردم مي‌دهند، هستند؟ آيا دستگاههايي که غرفه‌ها را به کسبه اجاره مي‌دهند،‌ضمانت‌هاي لازم را از کسبه مي‌گيرند که اگر روزگاري جنس معيوب را به مردم فروخت و پول کلاني گرفت، مردم بدانند به کجا مراجعه کنند.
واقعا اين طور نيست و تنها جمله اي که بارها از خريداران در بازارهاي روز شنيده‌ايم، اين است که جنس را همين جا بخريد و همين جا ببينيد. نه پس ميگيرند و نه تعويض مي‌کنند. بنابر اين مشاهده مي‌شود که بازارهاي روز به محلي براي عرضه اجناس بنجل تبديل شده و هيچ کس در قبال اين تخلفات پاسخگو نيست. در اين شرايط به نظر مي‌رسد که مشکل در نظارت داريم و دستگاههاي نظارتي بايد قبل از آنکه سال نو فرا برسد و کلمه حراج مردم را به سوي خودش بکشاند، تخلفات احتمالي را بررسي کنند و راهکار مقابله با آن را پيش بيني کنند. بايد جرايم سنگيني براي اين متخلفان در نظر گرفته شود تا هيچ کس به خودش اجازه ندهد حق مردم را به سادگي تضييع کند تا جيب خودش را در بزنگاي بازار داغ شب عيد با پول مردم پر کند.

گيدئون راکمن
فايننشال تايمز
پس از سقوط ديوار برلين موج دموکراتيک به راه افتاد. آزادي سياسي در کشورهاي اروپايي و آمريکا گسترش يافت و کشورهايي چون لهستان، آفريقاي جنوبي و اندونزي دموکراتيک شدند. اما حال به نظر مي‌رسد اين روند به جهت عکس حرکت مي‌کند. موجي استبدادي شروع به حرکت به سويدموکراسي در غرب کرده است. ظهور رويکرد استبدادي ابتدا خود را در کشورهاي جوان دموکراتيک چون روسيه، تايلند و فيليپين نشان داد و به سياست غربي گسترش يافت.مقامات لهستان و مجارستان تمايلات استبدادي دارند. يکي از بيشترين تغييرات قابل توجه با انتخابات رئيس جمهوري آمريکا رخ داد که درآن دونالد ترامپ رسانه‌هاي آزاد را دشمن خطاب کرد و احترام کمي‌براي دادستاني قائل شد که ارگاني مستقل است. موج استبدادي تهديدي براي زيرسئوال بردن کارکرد سياست است.باوري که سياست دموکراسي‌هاي پربار غرب کاملا با بنيادهاي کشورهاي آمريکاي لاتين و آسيا متفاوت است ممکن است نيازمند بازبيني دوباره باشد.اين ايده که طبقه متوسط و جوان هميشه جزو طرفداران دموکراسي هستند به طور افزاينده اي درحال تغيير است. فرسايش ارزشهاي دموکراتيک در غرب سال گذشته خود را درجريان انتخابات آمريکا نشان داد. در روسيه پس از بحران اقتصادي و بي قانوني دهه 90 روي کار آمدن ولاديمير پوتين باعث شکل دادن به استبداد نرم ، پوپوليسم ، فساد و سرکوب رسانه‌ها بود. اين يک اتفاق نيست که يکي از هشدارها درباره ترامپيسم از سوي گري کاسپاروف يکي از مخالفان دولت پوتين مطرح شد. رودريگو دوترته، رئيس جمهور فيليپين به راحتي از دفترچه بازيهاي پوتين الگو گرفت و برخورد سختي با ليبرالهاي فيليپين داشت و مردم نگران از جنايت و قاچاق مواد مخدر را به سوي خود جلب کرد و حتي راي دهندگان جوان نيز از وي حمايت کردند افرادي که سنشان به گذشته اين کشور و تلاش براي به دست آوردن دموکراسي نمي‌رسد. الگوي مشابه در آفريقاي جنوبي با رياست جمهوري جيکوب زوما و فشار بر رسانه‌ها و ليبرالها رخ داد کشوري که سابقه آپارتايد و تلاش طولاني نلسون ماندلا براي ايجاد دموکراسي را دارد. نقطه مشترک ميان فرسايش حمايت از دموکراسي در روسيه، فيليپين، آفريقاي جنوبي و حتي آمريکا چيست؟براي بسياري از راي دهندگان دموکراسي به معني پايان است اگر سيستم دموکراسي نتواند در اين کشورها اشتغالزايي ، امنيت داشته باشد برخي از راي دهندگان جذب جايگزين افراد استبدادگر مي‌شوند. اين لغزش به سوي استبداد بيشتر باعث نابرابري در سيستم سياسي و اقتصادي مي‌شود.دراين ميان هميشه افرادي هستند که آزادي سياسي را ارزشمند مي‌دانند و آنرا براي هويت بشر ضروري ميدانند. اما اگر مردم عادي آنرا باور نداشته باشند برخي ممکن است آزادي را رها کنند.
ترجمه: فاطمه مهتدي
دکتر محمدعلی دهقان دهنوی
عضو هیئت علمی دانشگاه

طی چند روز اخیر، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، در راستای وظیفه تخصصی و رویکرد اجتماعی خود، طرحی با نام پیوند مهر و برای تسهیل ازدواج جوانان ارائه داده است. این طرح بر اساس الگوی هم افزایی منابع مالی مشتریان و بانک و به خدمت گرفتن مجموع آنها در امر تسهیلات ازدواج طراحی شده است و نه تنها تسهیل-گر اساسی در ازدواج جوانان است بلکه از طریق رویکردهایی نظیر تشویق افراد و خانواده ها به پس انداز و همچنین توسعه سنت ارزشمند قرض الحسنه به نوعی زمینه ها و رویه های بانکداری اسلامی را در جامعه گسترش می دهد. بر اساس این طرح، متقاضیان می توانند پس از طی دوره ای از ایجاد پس انداز و تمرکز گردش مالی خود در بانک قرض الحسنه مهر ایران و در قالب یکی از دو مسیر قابل انتخاب طرح، از امتیاز تسهیلات قرض الحسنه تا سقف 800 میلیون ریال و با کارمزد 4 درصد بهره مند شوند. اولین رویکرد برجسته طرح، تقسیم مخاطبین طرح به دو جامعه هدف متفاوت است. جامعه اول که مخاطبان طرح یکم پیوند مهر هستند شامل افرادی هستند که در سن ازدواج یا نزدیک به ازدواج قرار دارند. در حال حاضر این افراد می توانند یک فقره تسهیلات 100 میلیون ریالی قرض الحسنه از بانکها دریافت کنند ولی در قالب طرح یکم پیوند مهر این افراد با تمرکز گردش مالی خود در بانک و ایجاد رسوب منابع طی دوره زمانی 1 تا 3 سال، از تسهیلات بیشتری تا سقف 400 میلیون ریال اضافه بر 100 میلیون ریال مذکور، بهره مند خواهند شد.
گروه دوم مخاطبین طرح که جامعه هدف طرح دوم پیوند مهر را تشکیل می دهند، خانواده ها و والدینی هستند که می توانند برای ازدواج فرزندان خود در آینده برنامه ریزی کنند. به همین دلیل افق مشارکت ایشان در طرح دوم پیوند مهر، بازه 5 تا 10 سال انتخاب شده است. که از تسهیلات قرض الحسنه تا سقف 800 میلیون ریالی نیز بهره مند شوند.
طرح دوم پیوند مهر، در واقع یک برنامه پس انداز بلندمدت برای خانواده هاست. اگر یک خانواده بتواند در سال اول، ماهیانه 45 هزار تومان برای ازدواج فرزندش پس انداز کند و سپس در هر سال این مبلغِ ماهانه را 20 درصد افزایش دهد یعنی سال دوم ماهیانه 54 هزار تومان و سال سوم ماهیانه 65 هزار تومان و به همین ترتیب برنامه پس انداز ماهیانه را با رشد 20 درصدی تا 10 سال ادامه دهد در پایان 10 سال اندوخته ای در حدود 14 میلیون تومان خواهد داشت. اگر خانواده مزبور این پس انداز را در قالب طرح دوم پیوند مهر انجام بدهد، هرچند بابت این پس انداز قرض الحسنه سودی دریافت نمی کند ولی در انتهای سال دهم با توجه به این برنامه پس انداز، 65 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه با نرخ کارمزد 4 درصد دریافت خواهد کرد که قدرت خرید و حجم منابع مالی در اختیار خانواده برای ازدواج همان فرزند که اکنون 20 ساله است را به شدت افزایش می دهد.  در پایان دوره با دریافت تسهیلات ارزان قیمتی که چندین برابر مبلغ اندوخته آنهاست، توان مالی را افزایش دهند. چنین الگوهایی از پس انداز قرض الحسنه نه تنها برای امر ازدواج بلکه برای امور دیگر نظیر اشتغال و مسکن نیز می تواند مورد توجه خانواده ها قرار گیرد. البته قابل ذکر است که در امر ازدواج نیز، تسهیلات 800 میلیون ریالی بانک قرض  الحسنه مهر ایران، می تواند به پوشش بخشی از نیازهای اشتغال یا مسکن جوانان نیز کمک کند. از دیگر ویژگی های طرح پیوند مهر، می توان به نقش مشارکتی و خیررسانی اعضای طرح مذکور به یکدیگر اشاره کرد. از آنجا که بانک قرض الحسنه مهر ایران یک بانک تخصصی در حوزه قرض الحسنه است و تمام منابع آن به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه تخصیص می یابد، در تمام مدتی که یک فرد در حال پس انداز در طرح و طی کردن دوران پس انداز خودش است، منابع اندوخته وی توسط بانک در امر خیر و سنت الهی قرض الحسنه تخصیص می یابد. به عبارت دیگر مشارکت کنندگان در این طرح نه تنها از تسهیلات قرض الحسنه برخوردار  می شوند بلکه خود آنها نیز در دوران پس انداز قرض  الحسنه، مشغول قرض دادن بر اساس سنت الهی و اسلامی قرض الحسنه هستند. بر این اساس طرح پیوند مهر، الگویی برای ترویج بانکداری اسلامی و توسعه فرهنگ  قرض الحسنه نیز می باشد. نکته آخر اینکه، با وجود مزایای فوق، طرح پیوند مهر را نمی توان ناجی تمام عیار ازدواج جوانان و راه حلی برای همه اقشار دانست. بدیهی است که این طرح به تنهایی نمی تواند همه مشکلات را حل کند و کماکان جوانانی وجود دارند که به دلیل مسائلی نظیر بیکاری یا عدم وجود شغل مناسب و با درآمد مکفی نمی توانند از مزایای این طرح استفاده کنند. بانک قرض الحسنه مهر به دلیل رسالت تخصصی و مسؤولیت اجتماعی خود تا آنجا که در توان دارد و با تمام تلاش خود در این باره می کوشد و تاکنون نیز با پرداخت تسهیلات 100 میلیون ریالی ازدواج به شکل گسترده و با کمترین سخت گیری و بوروکراسی، نقش پررنگی در این امر داشته است.

شورای اطلاع رسانی شهرستان تهران به منظور ایجاد انسجام، اتخاذ شیوه های مناسب و هماهنگ در امور اطلاع رسانی و ایجاد وحدت رویه میان روابط عمومی های دستگاه های اجرایی، در فرمانداری تهران تشکیل شد.
معاون استاندار و فرماندار تهران، به دنبال تشکیل این شورا و به عنوان رییس شورای اطلاع رسانی شهرستان تهران با صدور احکام جداگانه ای "علی جنگروی" سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل فرمانداری تهران را به سمت دبیر و "آرش ظفری" معاون روابط عمومی شهرداری تهران، سرکار خانم "مونسان" مدیر روابط عمومی بانک سرمایه، "خسرو رفیعی" مدیر روابط عمومی بانک پاسارگاد را به عنوان اعضای شورای مذکور منصوب کرد. "عیسی فرهادی " در این احکام ابراز امیدواری کرده که اعضای شورا اطلاع رسانی شهرستان تهران با استعانت از خداوند تبارک و تعالی و با توجه به سیاست های دولت تدبیر و امید در حوزه اطلاع رسانی ، تبلیغات و ارتباطات مردمی ، در امور محوله موفق باشند.

علی شمخانی در بازدید از نخستین پالایشگاه غلات کشور از نزدیک با ظرفیت ها و روند تولید محصولات این پالایشگاه آشنا شد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: تقویت تولید داخلی با محوریت بخش خصوصی و خروج از رکود، دو اولویت مهم در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است. وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران جهت حفظ و بقای خود در برابر هجمه وسیع و سنگین نظام سلطه و همزمان به منظور تحقق اهداف و آرمان های خود، باید به طور پیوسته و پر شتاب بر توانمندی ها و قابلیت های خود به ویژه در حوزه های مختلف اقتصادی بیفزاید. علی شمخانی گفت: کسب اقتدار ملی در گرو تحکیم ساخت درونی قدرت ملی است که با شکوفایی استعدادهای درونی و با تکیه بر ظرفیت های داخلی نظام محقق می شود. شمخانی با بیان اینکه حوزه اقتصاد مهمترین و تأثیرگذارترین حوزه حیات اجتماعی است که نقشی ویژه و رو به گسترشی در ایجاد امنیت در سطوح ملی و بین المللی کشورها و پایداری آن دارد خاطر نشان کرد: امنیت اقتصادی سبب بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید و سرمایه گذاری در کشور می شود. شمخانی گفت: دولت با همکاری تمامی بخش ها در تلاش است تا مشکلات و موانع موجود را از سر راه برداشته و زمینه های افزایش اشتغال و رونق را فراهم نماید. وی افزود: بخش خصوصی نیز با بهره گیری از تولیدات دانش بنیان و گسترش تحقیق و توسعه می تواند ظرفیت های جدیدی خلق و کارآمدی و اثربخشی خود را توسعه دهد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بازدید خود از برخی کارخانه های استان البرز تصریح کرد: کیفیت محصولات ایرانی در تراز رقابت با برندهای جهانی است و از این حیث دولت و مجموعه بخش خصوصی باید تسهیلات لازم را به منظور افزایش صادرات و کسب سهم بیشتری از بازارهای منطقه و جهانی فراهم کند. وی با بیان اهمیت تامین امنیت غذایی و تولید محصولات سالم برای جامعه با توجه به آسیب‌های محصولات تراریخته وارداتی خاطر نشان کرد؛ استفاده از فناوری های روز و مواد سالم مزیت صنایع غذایی داخلی است. شمخانی گفت: اعتماد حاکمیت به بخش خصوصی و بسترسازی برای شکوفایی ظرفیت ها و رفع موانع، منجر به توسعه و ایجاد رفاه برای جامعه خواهد شد.

با رشد 235 درصدی رقم خورد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت- سعید قلیچی: يك سالي از اجراي برجام مي‌گذرد. در اين مدت روابط تجاري و اقتصادي ميان ايران و ساير كشورهاي جهان روند رو به رشدي را طي كرده است.
 بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه هنوز هم چين بزرگترين شريك تجارت خارجي ايران است، اما كشورهاي اروپايي نيز حالا به جمع شركاي اصلي اقتصاد ايران اضافه شده‌اند. به گزارش تجارت آنلاين، توافق هسته‌اي ميان ايران و كشورهاي 1+5 كه به نتيجه رسيد، مذاكرات هيات‌هاي اقتصادي كشورهاي مختلف با ايران سرعت بيشتري پيدا كرد. طبق آمارهاي منتشر شده آلمان، امروز به بزرگترين شريك اروپايي تجارت خارجي ايران بدل شده و همچنين ميزان صادرات كالاهاي ايراني به ساير كشورهاي اروپايي نيز در مسير صعود قرار گرفته‌اند. بر اين اساس مبادلات تجاري ايران و اتحاديه اروپا در سال ۲۰۱۶ با رشد ۷۸ درصدي نسبت به سال قبل از آن به ۱۳.۷ ميليارد يورو رسيده است.
رشد 45 برابري صادرات به فرانسه
در طول يك سال گذشته تحول بسيار مهم و چشمگيري در روابط اقتصادي دو جانبه ميان ايران و فرانسه ايجاد شده است. كمتر از يك ماه قبل بود كه محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران اعلام كرد كه ميزان مبادلات تجاري دو کشور در يازده ماهه سال 2016 يعني بعد از اجرايي شدن برجام به بيش از يک ميليارد و 700 ميليون يورو رسيده است که اين رقم نسبت به سال گذشته از آن حدود سه برابر رشد داشته است. در همين حال آخرين آمارهاي مربوط به تجارت ميان ايران و فرانسه نيز نشان دهنده اين موضوع است كه طي سال گذشته ميلادي ميزان صادرات كالاهاي توليد شده در داخل ايران به فرانسه بيش از 45 برابر شده است. طبق گزارش‌هاي رسمي‌واردات فرانسه از ايران در سال ۲۰۱۶ با رشد ۴۵ برابري نسبت به سال قبل از آن به ۱.۳۴۸ ميليارد يورو رسيده است. جديدترين آمار منتشر شده از سوي يورو استات نشان مي‌دهد مبادلات تجاري ايران و فرانسه در سال 2016 ميلادي نسبت به سال قبل از آن 3.5 برابر شده و به 2.07 ميليارد يورو رسيده است. ارزش تجارت ايران و فرانسه که در سال 2015 بالغ بر 592 ميليون يورو گزارش شده بود در سال 2016 با رشد 250 درصدي به 2.07 ميليارد يورو رسيده است. بر اين اساس با رفع تحريم نفتي در پي اجرايي شدن برجام، واردات فرانسه از ايران در سال 2016 رشد قابل ملاحظه 45 برابري نسبت به سال قبل از آن داشته و به 1.348 ميليارد يورو رسيده است. ايران در سال 2015 تنها 30 ميليون يورو کالا به فرانسه صادر کرده بود. صادرات فرانسه به ايران در سال 2016 نيز نسبت به سال قبل از آن 28 درصد رشد داشته و به 722 ميليون يورو رسيده است. فرانسه در سال پيش از آن 592 ميليون يورو کالا به ايران صادر کرده بود. تراز تجاري دو کشور در سال 2016 به ميزان 626 ميليون يورو به نفع ايران بوده است.
فرانسه کشوري است که داراي بزرگترين‌ شرکت‌هاي خودروسازي بوده و از مدت‌ها قبل در بازار خودرو ايران حضور داشته است. برند پژو يکي از معتبرترين و معروف‌ترين برند‌هاي خودرو در ايران است که حتي پس از لغو قرارداد اين شرکت با خودروسازي ايران همچنان خودرو‌هاي پژو در خيابان‌هاي ايران ديده مي‌شود. به اعتقاد بسياري از تاجران و و صنعت‌گران در اتاق بازرگاني مشترک ايران و فرانسه فرانسوي‌ها در ايران خواهان آغاز همکاري‌هاي دوجانبه در صنعت خودرو پس از لغو تحريم‌ها هستند. فرانسه شريک قديمي‌ايران به خصوص در صنعت خودرو است. ضمن اين که همکاري با اين کشور مانع همکاري با ساير کشورها نيست. خودرو، برق، دارو‌سازي، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و ورزش مواردي هستند که بيشتري زمينه همکاري بين ايران و فرانسه را دارند.
ميوه برجام در روابط ايران و فرانسه
در همين حال روز گذشته حساب توئيتري سفارت فرانسه در تهران با تاکيد بر اينکه مبادلات بازرگاني بين ايران و فرانسه در سال 2016 ميلادي افزايشي 235 درصدي داشته است، نوشته است كه برجام ميوه داده
است.
 پس از اجراي برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام تحولي در روابط تجاري و اقتصادي ايران و ديگر کشورها به ويژه کشورهاي اروپايي به وجود آمده که گوشه اي از آن را مي‌توان در افزايش گسترده مبادلات تجاري دو جانبه ايران و فرانسه مشاهده کرد. دولت يازدهم در شرايط دشوار اقتصاد جهاني با کنترل تورم بالاي 42 درصد و رشد نزديک به منفي 7 درصد موفق شد به تورمي‌تک‌رقمي‌و رشد اقتصادي نزديک به 7.4 درصد برسد که اين مهم از ديدگاه سرمايه‌گذاران خارجي نويد بخش چشم‌اندازي روشن براي اقتصاد ايران بوده است. ايران هم‌اکنون با رسيدن به بيش از يک ميليارد و 700 ميليون يورو مبادلات تجاري با فرانسه، اولين قدم‌ها براي توليد با هدف صادرات به بازارهاي خارج را برداشته و در آينده نزديک، اولين توليدات مشترک ايران و فرانسه با هدف مصرف داخلي و صادرات به بازارهاي مورد توافق دو طرف به بازار عرضه خواهد شد.
فرانسوي‌ها مشتاق سرمايه‌گذاري در ايران
در همين ارتباط سيدرضي آقاميري، عضو اتاق بازرگاني ايران در گفتگو با خبرنگار «تجارت» مي‌گويد: کشورهاي اروپايي تمايل و علاقه به سرمايه‌گذاري در ايران دارند، اما نکته مهمي‌که بايد آن را در نظر داشته باشيم اين است که وضعيت اقتصادي اروپا نياز به خلاقيت‌ها و ابتکاراتي در عرصه دادوستد با کشورهاي مستعد دارد که ايران هم يکي از اين کشورهاي مستعد محسوب مي‌شود. اين فعال اقتصادي ادامه داد: کشورهاي آلمان، فرانسه و ايتاليا هر کدام به نوعي خواستار بهره‌مندي از امکانات موجود در معاملات تجاري با ايران هستند و در اين راستا با يکديگر رقابت مي‌کنند تا بتوانند هر کدام قراردادهاي بهتري با ايران امضا کنند.  آقاميري در ادامه درخصوص روابط تجاري ميان ايران و فرانسه خاطرنشان كرد: به نظر مي‌رسد ارتباطات تجاري ايران و اروپا آينده خوب و روشني داشته باشد.
در رابطه با روابط تجاري ايران و فرانسه هم بايد گفت رابطه اين دو کشور از گذشته سابقه خوبي داشته و ايران در حوزه‌هاي مختلفي مانند صنعت خودرو با آن کشور همکاري‌هايي زيادي تا به‌امروز داشته است. اين عضو اتاق بازرگاني ايران گفت: اگر کشور خواستار تبديل تفاهمنامه‌ها به قرارداد‌ها باشد بايد ابزارهاي لازم را براي سرمايه‌گذار خارجي فراهم کند، همچنين براي جلوگيري از سياسي شدن اقتصاد تلاش شود و به حوزه اقتصاد، اقتصادي‌تر نگاه شود، اگر موارد گفته شده رعايت و اجرا نشود، تفاهمنامه‌ها به همان صورت باقي مي‌ماند. آقاميري در پايان تصريح كرد: اروپايي‌ها به ادامه اجراي برجام علاقه دارند، زيرا برجام منافع اقتصادي زيادي براي اروپايي‌ها به ارمغان مي‌آورد و آنها به راحتي از آن نمي‌گذرند.
در سميناري به همت بانک توسعه صادرات صورت گرفت:
آخرين چارچوب‌هاي اجرايي مبارزه با پولشويي در صرافي‌ها به همت صرافي بانک توسعه صادرات در سميناري آموزشي بررسي شد.
 به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک توسعه صادرات به نقل از اگزيم نيوز، در سمينار"مبارزه با پولشويي و تأمين مالي تروريسم و آشنايي با سوئيفت و سپام" محسن بوالحسني، مديرعامل صرافي بانک توسعه صادرات گفت: در همه مجموعه‌ها، نقش نيروي انساني و سرمايه انساني بسيار برجسته است و براي کارايي بيشتر، توسعه فعاليت‌هاي آموزشي اهميت بسزايي دارد.  براي برگزاري اين نشست شاهد حمايت بخش‌هاي مختلفي همچون بدنه اجرايي و تصميم سازي بانک مرکزي و بانک توسعه صادرات و همچنين واحدهاي زير مجموعه آنها بوده‌ايم که شايان تقدير است.
در ادامه اين همايش، محمد حسن حاجيان گفت: رويکردهاي حاکميتي و دولتي در مبارزه با پولشويي و مواردي که بايد در زمينه پولشويي در مناسبات بين المللي به آن توجه داشت از اهميت بسزايي برخوردار است. هميشه در فعاليت‌ها يک چارچوب کلي از قوانين و اسناد بالادستي وجود دارد که در ايران اين چارچوب را مي‌توان در قانون مبارزه با پولشويي ايران جستجو کرد. هم اکنون بانک‌ها و صرافي‌ها همه نسبت به مفاد اين قانون بايستي اهميت لازم رابه کار بسته و اين قانون را به خوبي مطالعه کنند. در رعايت الزامات، سعي داريم به نتايج مثبتي برسيم اگرچه در مبارزه با پولشويي، مزاياي بسياري وجود دارد که از آن جمله مي‌توان از کاهش حجم جرايم و فرار مالياتي، تسهيل روابط اقتصادي بين المللي، افزايش شفافيت فعاليت‌هاي اقتصادي و کاهش فاصله طبقاتي نام برد.
وي در ادامه يادآور شد: پولشويي در کنار تمامي‌پيامدهاي نامطلوبي که براي بانک‌ها و صرافي‌ها به همراه دارد، با دو معضل مهم نيز همراه خواهد بود؛ اول ريسک شهرت و سپس ريسک تحريم. حاجيان همچنين درخصوص ريسک تحريم‌ها عنوان داشت: بعد از برجام، 400 شخصيت حقيقي و حقوقي از تحريم‌ها خارج شدند؛ برخي از آنها صرافي هستند، بنابراين امکان ورود صرافي‌ها به اين مقوله، يعني بحث تحريم‌هاي مجدد و قرار گرفتن در ليست تحريم‌هاي جديد بسيار بالاست. با توجه به اين موارد، نياز به مطالعه کافي قوانين و تدبير و تطبيق با سازمان‌هاي بين المللي همچون FATF از اهميت بسزايي برخوردارند که در اين چارچوب شناسايي مشتريان و بررسي منشأ پول و نگراني از ورود به ليست تحريم‌هاي جديد را بايد برجسته تر دانست.
حاجيان تصريح کرد: در بسياري از کشورها امکان استفاده از سيستم سوئيفت براي صرافي‌ها وجود دارد ولي در ايران چنين اجازه اي هنوز اخذ نشده، هرچند صرافي‌ها از سيستم‌هاي بانک‌ها براي پيام رسان سوئيفت استفاده مي‌کنند. اعتماد متقابل صرافي و بانک متاسفانه به صورت نگران کننده اي صورت مي‌پذيرد زيرا بانک‌ها نسبت به شناسايي مشترياني که از سمت صرافي‌ها به آنها ارائه مي‌شود اهتمام کافي را بعضا مبذول نمي‌دارند.
در ادامه اين نشست فاطمه مهجوريان عضو گروه بين الملل اداره مبارزه با پولشويي بانک مرکزي گفت: ايران از جهت صندوق بين المللي پول و از مسيرهاي پولشويي در آينده مورد ارزيابي‌هاي دقيقي خواهد گرفت و در استانداردهاي بين المللي نيز توجه به صرافي‌ها اهميت بسزايي دارد. هم اکنون صرافي‌ها به خوبي قابل رصد هستند. شايد اولين جايي که مي‌تواند از طريق سيستم‌هاي بين المللي مورد راستي آزمايي قرار گيرد را بتوان صرافي‌ها دانست. در طرح اقدامي‌که FATF به ايران داده دو بند مورد توجه و اولويت قرار دارد که يکي از مهم‌ترين آنها حواله است.
وي در ادامه به تاريخچه پولشويي اشاره کرد و گفت: در دوران قبل از انقلاب شايد در ايران بانک چندان درستي وجود نداشته گروه‌هاي تبهکار در غرب اقدام به فعاليت‌هاي غيرقانوني کرده که در نهايت به پولشويي نياز داشتند و با توجه به اين شرايط ، کشورهاي غربي پيشرو در زمينه مبارزه با پولشويي هستند بنابراين آنها که شرايط پيشرويي دارند وضعيتي را خواهند داشت که ما نيز در آينده به آن سمت حرکت خواهيم کرد زيرا مشکلاتي که اکنون دچار هستند ما در آينده به آنها دچار خواهيم شد.
رهبر انقلاب در ششمين کنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين:
رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ششمين کنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين بيان کردند:اشغال ظالمانه فلسطين از صفحات ناپاک تاريخ است که همچون ديگر صفحات آلوده، با اذن خداي متعال و ياري او بسته خواهد شد. به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي در ششمين کنفرانس بين‌المللي حمايت از انتفاضه فلسطين و در جمع رهبران گروههاي فلسطيني، رئيسان و مسئولان مجالس کشورهاي اسلامي، و صدها تن از انديشمندان، فرزانگان و شخصيت‌هاي برجسته و آزادي‌خواه جهان اسلام، هدف فتنه‌ها و جنگهاي داخلي تحميلي در منطقه را کمرنگ‌شدن حمايت از آرمان مقدس آزادي قدس خواندند. رهبر معظم انقلاب با تأکيد بر لزوم پرهيز گروههاي مقاومت فلسطيني از ورود به اختلافات قومي‌و مذهبي و اختلافات داخلي کشورها خاطرنشان کردند: همه جريان‌هاي اسلامي‌و ملي، موظفند در خدمت آرمان فلسطين قرار گيرند و عمق رابطه جمهوري اسلامي‌با گروه‌هاي مقاومت فقط به ميزان پايبندي آنان به اصل مقاومت مرتبط است.
ايشان همچنين با تشريح دستاوردهاي درخشان و افتخارآميز الگوي مقاومت قهرمانانه و انتفاضه مقدس در زمين‌گير کردن رژيم صهيونيستي، و با اشاره به اثبات نادرستي طرح‌هاي قبلي «سازش» و تلاشهاي اخير دوست‌نماياني که به‌دنبال انحراف مقاومت و انتفاضه و هزينه کردن آن در معاملات سري با دشمنان هستند، تأکيد کردند: مقاومت هوشمندتر از آن است که در اين دام فرو افتد و انتفاضه سوم باذن الله شکستي ديگر بر رژيم غاصب تحميل خواهد کرد و تلاش براي آزادي فلسطين بايد محور وحدت همه ملت‌هاي مسلمان و آزادي‌خواه باشد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، قصه پُرغصه فلسطين و اندوه جانکاه مظلوميت ملت صبور، بردبار و مقاوم آن را درد و رنجي انبوه بر دل انسانهاي آزادي‌خواه و حق‌طلب و عدالت‌جو دانستند و افزودند: تاريخ فلسطين و اشغال ظالمانه آن و آواره کردن ميليون‌ها انسان و مقاومت دليرانه اين ملت قهرمان، پر فراز و نشيب است. رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به سوابق تاريخي، توطئه تشکيل رژيم صهيونيستي را توطئه‌اي فرامنطقه‌اي خواندند و گفتند: در هيچ برهه‌اي از تاريخ، هيچ يک از ملت‌هاي جهان با چنين رنج و اندوه و اقدامي‌ظالمانه، مواجه نبوده‌اند که در توطئه‌اي فرا منطقه‌اي، کشوري به‌طور کامل اشغال شود و ملتي از خانه و کاشانه خود رانده شوند و به‌جاي آنان، گروهي ديگر از جاي‌جاي جهان بدانجا گسيل شوند و موجوديتي حقيقي ناديده گرفته شود و موجوديتي جعلي به جاي آن بنشيند. ايشان، پاک شدن اين صفحه ناپاک از تاريخ را همچون ديگر صفحات آلوده، از وعده‌هاي تخلف‌ناپذير الهي در قرآن کريم برشمردند و در ابتداي بحث به تشريح شرايط برگزاري کنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين پرداختند و گفتند: کنفرانس شما در يکي از سخت‌ترين شرايط جهاني و منطقه‌اي برگزار مي‌شود و منطقه ما که همواره پشتيبان ملت فلسطين در مبارزات آن عليه يک توطئه جهاني بوده است، اين روزها دستخوش ناآرامي‌و بحران‌هاي متعدد است. حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به اينکه وجود بحران در چندين کشور اسلامي‌منطقه موجب کمرنگ شدن حمايت از مسأله فلسطين و آرمان مقدس آزادي قدس شده است، گفتند: توجه به نتيجه اين بحران‌ها، به ما تفهيم مي‌کند که قدرت‌هاي سود برنده از آن کدامند. ايشان افزودند: آناني‌که رژيم صهيونيستي را در اين منطقه به وجود آوردند تا از طريق تحميل يک درگيري طولاني مدت، مانع از ثبات و استقرار و پيشرفت منطقه شوند، اينک نيز در پس فتنه‌هاي موجود قرار دارند. رهبر انقلاب اسلامي‌فتنه‌هاي موجود در منطقه را موجب هدر رفتن توانمندي‌هاي ملت‌ها در درگيري‌هاي بيهوده و ايجاد فرصت براي قدرت‌گيري هرچه بيشتر رژيم غاصب صهيونيستي دانستند و افزودند: در اين ميان، شاهد تلاش خيرخواهان و عقلا و حکماي امت اسلامي‌هستيم که دلسوزانه در پي حل اين اختلافات هستند اما متأسفانه توطئه‌هاي پيچيده دشمن، توانسته است با بهره‌گيري از غفلت برخي دولت‌ها، جنگهاي داخلي را بر ملتها تحميل کند و آنها را به جان يکديگر بيندازد و تلاش اين خيرخواهان امت اسلامي‌را کم اثر کند.
ايشان تضعيف جايگاه مسأله فلسطين و تلاش بدخواهان براي خروج آن از اولويت را مسأله‌اي حائز اهميت برشمردند و خاطرنشان کردند: با وجود اختلافاتي که کشورهاي اسلامي‌با يکديگر دارند که برخي از آنها طبيعي و برخي ديگر توطئه دشمن و برخي ديگر ناشي از غفلت است، ليکن همچنان عنوان فلسطين مي‌تواند و بايد، محور وحدت همه آنان باشد.
حضرت آيت الله خامنه‌اي يکي از دستاوردهاي کنفرانس حمايت از انتفاضه را مطرح کردن اولويت نخست جهان اسلام و آزادي‌خواهان جهان يعني موضوع فلسطين و ايجاد فضاي همدلي براي تحقق هدف والاي حمايت از مردم فلسطين و مبارزات حق‌طلبانه و عدالت‌جويانه‌ آنان خواندند و تأکيد کردند: هرگز نبايد از اهميت حمايت سياسي از مردم فلسطين غافل بود که اين مسأله در جهان امروز از اولويت ويژه‌اي برخوردار است و ملت‌هاي مسلمان و آزادي‌خواه با هر سليقه و روشي، مي‌توانند در يک هدف، يعني فلسطين و ضرورت تلاش براي آزادي آن گرد هم آيند.
رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به پديدار شدن نشانه‌هاي اُفول رژيم صهيونيستي و ضعفي که بر متحدان اصلي آن به ويژه‌امريکا حاکم شده است، افزودند: در اين شرايط مشاهده مي‌شود که‌اندک اندک، فضاي جهاني به سمت مقابله با اقدامات خصمانه و غيرقانوني و غيرانساني رژيم صهيونيستي ميل مي‌کند، البته هنوز جامعه جهاني و کشورهاي منطقه نتوانسته‌اند به مسئوليت خود در برابر اين مسأله‌ي انساني عمل کنند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به استمرار «سرکوب وحشيانه ملت فلسطين و غصب سرزمين‌هاي آنان و بناي شهرک در آنها»، «دستگيري‌هاي گسترده»، «قتل و غارت»، «تلاش براي تغيير چهره و هويت قدس و مسجدالاقصي و ديگر اماکن مقدس اسلامي‌و مسيحي در آن» و «سلب حقوق اوليه شهروندان» که با پشتيباني همه‌جانبه‌امريکا و برخي دولتهاي غربي انجام مي‌شود از نبود عکس‌العمل شايسته جهاني در مقابل اين جنايتها اظهار تأسف کردند. ايشان با اشاره به «رسالت عظيم، الهي و افتخارآميز ملت فلسطين» در دفاع از قدس و مسجدالاقصي، به مسئله لزوم تداوم مبارزه پرداختند و خاطرنشان کردند: اين ملت، راهي جز اين ندارد که با اتکال به پروردگار متعال و اتکاء به توانمندي‌هاي ذاتي خود، در صدد برآيد تا شعله مبارزه را همچنان فروزان نگاه دارد و الحق که تاکنون چنين کرده‌اند. حضرت آيت الله خامنه‌اي انتفاضه کنوني در سرزمين‌هاي اشغالي را که براي سومين بار آغاز شده است، مظلوم‌تر از دو انتفاضه قبل، اما حرکتي درخشان و پر اميد ارزيابي کردند و گفتند: به ‌اذن الله خواهيد ديد که اين انتفاضه، مرحله بسيار مهمي‌از تاريخ مبارزات را رقم خواهد زد و شکستي ديگر بر رژيم غاصب تحميل خواهد کرد. ايشان با اشاره به «روند مرحله‌اي رشد غده‌ سرطاني رژيم صهيونيستي» و تبديل شدن آن به بلاي کنوني، درمان آن را نيز مرحله‌اي دانستند و افزودند: چند انتفاضه و مقاومتِ پيگير و مستمر توانسته است اهداف مرحله اي بسيار مهمي‌را محقق سازد و همچنان توفنده به پيش مي‌تازد تا ديگر اهداف خود را، تا زمان آزادي کامل فلسطين محقق سازد.
رهبر انقلاب اسلامي‌در ادامه با اشاره به بار سنگيني که ملت بزرگ فلسطين به تنهايي در مقابله با صهيونيسم جهاني و حاميان قلدر آن به دوش مي‌کشد، به تبيين اهداف و نتايج طرحهاي موسوم به سازش با رژيم صهيونيستي پرداختند و گفتند: ملت فلسطين، «صبور و بردبار، اما مستحکم و استوار» به تمامي‌مدعيان، فرصت داده است تا ادعاي خود را به محک تجربه بسپارند. ايشان افزودند: آن روز که با ادعاي نادرست واقع‌بيني و ضرورت پذيرش حداقل حقوق براي جلوگيري از ضايع شدن آن، طرح‌هاي سازش به طور جدي مطرح شد، ملت فلسطين و حتي جريان‌هايي که نادرستي اين ديدگاه برايشان از پيش اثبات شده بود به آن فرصت دادند. ايشان با اشاره به تأکيد هميشگي جمهوري اسلامي‌ايران بر نادرستي اين نوع روشهاي سازشکارانه و آثار زيانبار و خسارتهاي سنگين آنها، خاطرنشان کردند: فرصتي که به روند سازش داده شد، آثار مخربي در مسير مقاومت و مبارزه ملت فلسطين به همراه داشت، اما تنها فايده‌ آن، اثبات نادرستي تصور واقع بيني در عمل بود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به اين واقعيت که روش شکل‌گيري رژيم صهيونيستي به‎گونه‌اي است که نمي‌تواند از توسعه طلبي و سرکوبگري و تضييع حقوق حقه فلسطينيان دست بردارد، افزودند: موجوديت و هويت رژيم ظالم صهيونيستي در گرو نابودي تدريجي هويت و موجوديت فلسطين است، زيرا موجوديت نامشروع آن رژيم در صورتي قابليت استمرار خواهد داشت که بر ويرانه‌هاي هويت و موجوديت فلسطين بنا شود.
رهبر انقلاب اسلامي‌با استناد به همين واقعيت، حفاظت از هويت فلسطيني و پاسداري از همه نشانه‌هاي اين هويتِ بر حق و طبيعي را‌ امري واجب، ضروري و يک جهاد مقدس خواندند و تأکيد کردند: تا وقتي که نام و ياد فلسطين و شعله‌ي فروزان مقاومت همه جانبه‌‍ اين ملت برافراشته بماند، امکان ندارد که پايه‌هاي رژيم اشغالگر مستحکم گردد. ايشان در بيان اشکالات و خسارتهاي ديگري که طرحهاي سازش با رژيم صهيونيستي دارد، افزودند: مشکل روند سازش فقط در اين نيست که با کوتاه‌امدن از حق يک ملت، به رژيم غاصب مشروعيت مي‌دهد، که خود خطايي بزرگ و نابخشودني است، بلکه مشکل در آن است که اساساً، هيچ تناسبي با شرايط کنوني مسأله فلسطين ندارد و خصلت‌هاي توسعه‌طلبانه و سرکوبگرانه و آزمندانه‌ي صهيونيست‌ها را در نظر نمي‌گيرد.
رهبر انقلاب اسلامي، اثبات نادرستي ادعاهاي مدعيان سازش را موجب ايجاد نوعي اجماع ملي در مورد روش‌هاي درست مبارزه براي احقاق حقوق ملت فلسطين دانستند و گفتند: اينک مردم فلسطين در کارنامه سه دهه‌ گذشته خود، دو الگوي متفاوت را تجربه کرده‌اند و ميزان تناسب آن با شرايط خويش را دريافته‌اند. حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به دستاوردهاي عظيم الگوي مقاومت قهرمانانه و مستمر انتفاضه مقدس در مقابل روند سازش، هجوم به «مقاومت» و مورد سؤال قرار دادن «انتفاضه» از سوي مراکز معلوم‌الحال و دشمنان را به‌علت همين دستاوردهاي برجسته دانستند و افزودند: از دشمن انتظاري جز اين نيست، زيرا به درستي اين راه و ثمربخش بودن آن وقوف کامل دارد اما گاه برخي از جريان‌ها و حتي کشورهايي که در ظاهر ادعاي همراهي با مسأله فلسطين را دارند، در حقيقت درصددند تا مسير درست اين ملت را منحرف کنند، به مقاومت حمله مي‌کنند. ايشان در تبيين ماهيت ادعاي اين جريانها و کشورهاي دو رو، گفتند: ادعاي آنان اين است که مقاومت در پي چند دهه از عمر خود، هنوز نتوانسته است آزادي فلسطين را محقق سازد، پس اين روش نيازمند بازنگري است! حضرت آيت الله خامنه‌اي در پاسخ به اين ادعا گفتند: درست است که مقاومت هنوز نتوانسته است به هدف غايي خود يعني آزادي کل فلسطين دست يابد، اما توانسته است مسأله فلسطين را زنده نگه دارد. رهبر انقلاب اسلامي‌با طرح اين سؤال کليدي که «بايد ديد اگر مقاومت نبود، اينک در چه شرايطي به سر مي‌برديم؟»، مهمترين دستاورد مقاومت را «ايجاد مانع اساسي در برابر پروژه‌هاي صهيونيستي» خواندند و خاطرنشان کردند: موفقيت مقاومت در تحميل يک جنگ فرسايشي به دشمن است، يعني توانسته برنامه اصلي رژيم صهيونيستي را که سيطره بر کل منطقه بود، به شکست بکشاند. ايشان با تأکيد بر ضرورت تجليل از اصل مقاومت و سلحشوراني که در دوره‌هاي مختلف و از همان ابتداي اجراي پرده تأسيس رژيم صهيونيستي به مقاومت پرداختند و با تقديم جان خود، پرچم مقاومت را برافراشته نگاه داشته و نسل به نسل آن را منتقل کردند، افزودند: نقش مقاومت در دوره‌هاي بعد از اشغال بر کسي پوشيده نيست و يقيناً نمي‌توان حتي نقش مقاومت را در پيروزي هرچند مختصرِ جنگ سال ۱۳۵۲ برابر با ۱۹۷۳ ميلادي ناديده انگاشت. حضرت آيت الله خامنه‌اي افزودند: از سال ۱۳۶۱ برابر با ۱۹۸۲ ميلادي که عملاً بار مقاومت بر دوش مردم داخل فلسطين قرار گرفت، مقاومت اسلامي‌لبنان -حزب الله- از راه رسيد تا ياري‌گر فلسطينيان در ميسر مبارزاتي‌شان باشد.
رهبر انقلاب اسلامي‌تأکيد کردند: اگر مقاومت، رژيم صهيونيستي را زمين‌گير نکرده بود، اينک شاهد دست‌اندازي آن به ديگر سرزمين‌هاي منطقه از مصر گرفته تا اردن و عراق و خليج فارس و غيره بوديم. حضرت آيت الله خامنه‌اي زمين‌گير کردن رژيم صهيونيستي را دستاوردي بسيار مهم اما نه به‌عنوان تنها دستاورد مقاومت ارزيابي کردند و در بيان دستاوردهاي ديگر مقاومت افزودند: آزادي جنوب لبنان و آزادي غزه، تحقق دو هدف مرحله‌اي مهم در روند آزادي فلسطين به شمار مي‌رود که توانسته است روند گسترش جغرافيايي رژيم صهيونيستي را معکوس کند.
ايشان در تبيين صفحات درخشان کارنامه مقاومت، به «ناتواني رژيم صهيونيستي در دست‌اندازي به سرزمين‌هاي جديد در طول حدود ۳۰ سال گذشته و عقب‌گرد و خروج ذلت‌بار آن از جنوب لبنان و غزه» و همچنين «نقش اساسي و برجسته مقاومت در انتفاضه اول و دوم» پرداختند و گفتند: جنگ ۳۳ روزه لبنان و جنگ‌هاي ۲۲ روزه، جنگ ۱۲ روزه و جنگ ۵۱ روزه در غزه، همگي صفحاتي درخشان از کارنامه مقاومت است که موجب افتخار تمام ملت‌هاي منطقه، جهان اسلام و همه انسان‌هاي آزادي‌خواه جهان است. رهبر انقلاب اسلامي‌با يادآوري شرايط سخت جنگ ۳۳ روزه لبنان و مقاومتِ منجر به پيروزي گفتند: در آن جنگ عملاً همه راه‌هاي امداد رساني به ملت لبنان و مقاومان سلحشور حزب الله بسته شده بود، اما به ياري خداوند و اتکا به نيروي عظيم مردم مقاوم لبنان، رژيم صهيونيستي و حامي‌اصلي آن يعني آمريکا، شکست مفتضحانه‌اي را متحمل شدند که ديگر به آساني جرأت حمله به آن ديار را نخواهند کرد.
ايشان همچنين با اشاره به مقاومت سلحشورانه مردم در غزه که اين منطقه را به قلعه شکست‌ناپذير مقاومت تبديل کرده است، افزودند: مقاومت‌هاي غزه در طي چند جنگ پياپي نشان داد که رژيم صهيونيستي ضعيف‌تر از آن است که در مقابل اراده يک ملت، توان ايستادگي داشته باشد.
حضرت آيت الله خامنه‌اي، قهرمان اصلي جنگ‌هاي غزه را ملت سلحشور و مقاومي‌دانستند که با وجود تحمل چندين سال محاصره اقتصادي، با اتکاء به قدرت ايمان، همچنان از قلعه مقاومت يعني غزه دفاع مي‌کنند. ايشان همچنين از همه گروه‌هاي مقاومت فلسطين به‌ويژه سرايا القدس از جنبش جهاد اسلامي، کتائب عزالدين قسام از حماس، کتائب شهداءالاقصي از فتح و کتائب ابوعلي‌مصطفي از جبهه خلق براي آزادي فلسطين که نقش ارزشمندي در جنگ‌هاي غزه با رژيم صهيونيستي داشتند، تقدير کردند.
بخش بعدي سخنان رهبر انقلاب اسلامي‌به لزوم تأمين نيازهاي اساسي ملت فلسطين اختصاص داشت و ايشان با هشدار در خصوص خطرات ناشي از حضور رژيم صهيونيستي، تأکيد کردند: مقاومت بايد از همه ابزارهاي لازم براي استمرار کار خود برخوردار باشد و در اين مسير، همه ملت‌ها و دولت‌هاي منطقه و آزادي‌خواهان جهان وظيفه دارند نيازهاي اساسي اين ملت مقاوم را تأمين کنند که بستر اصلي مقاومت،‌ ايستادگي و پايداري ملت فلسطين است که خود، فرزندان غيور و مقاوم را پرورش داده است. ايشان در خصوص وظيفه مهم تأمين نيازهاي مردم و مقاومت فلسطين، گفتند: اين وظيفه‌اي مهم و حياتي است که همه بايد به آن عمل کنيم و در اين روند، نبايد به نيازهاي اساسي مقاومت در کرانه باختري بي‌توجه بود که اينک بار اصلي انتفاضه مظلوم را بر دوش مي‌کشد. نگاهي آسيب‌شناسانه به فعاليتهاي مقاومت فلسطين، محور بعدي سخنان رهبر انقلاب اسلامي‌در کنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين بود. ايشان با فراخواندن مقاومت فلسطين به عبرت‌گيري از گذشته‌، توصيه مهمي‌در خصوص پرهيز گروههاي مقاومت از ورود به اختلافات مطرح و تأکيد کردند: مقاومت و فلسطين، ارزشمندتر و والاتر از آن است که در اختلافات ميان کشورهاي اسلامي‌و عربي و يا اختلافات داخلي کشورها و يا اختلافات قومي‌و مذهبي درگير شود و فلسطينيان، به‌خصوص گروه‌هاي مقاومت بايد قدر جايگاه ارزشمند خود را بدانند و به اين اختلافات ورود نکنند.
رهبر انقلاب اسلامي، وظيفه همه کشورهاي اسلامي‌و عربي و همه جريان‌هاي اسلامي‌و ملي را قرار گرفتن در خدمت آرمان فلسطين خواندند و افزودند: حمايت از مقاومت، وظيفه همه ما است و هيچ‌کس حق ندارد در برابر کمک، از آنان انتظار ويژه‌اي داشته باشد. حضرت آيت الله خامنه‌اي اما تنها شرط کمک به مقاومت فلسطين را هزينه شدن کمک‌ها در جهت تقويت بنيه مردم فلسطين و ساختار مقاومت خواندند و خاطرنشان کردند: پايبندي به‌انديشه ايستادگي در برابر دشمن و مقاومت در همه ابعاد آن، ضامن استمرار اين کمک‌ها است. ايشان در تبيين موضع جمهوري اسلامي‌نسبت به مقاومت فلسطين، گفتند: موضع ما نسبت به مقاومت يک موضع اصولي‌ است و ربطي به گروه خاصي ندارد و هر گروهي که در اين مسير استوار باشد، با او همراه هستيم و هر گروهي که از اين مسير خارج شود، از ما دور شده است. رهبر انقلاب اسلامي‌در جمع‌بندي اين بخش از سخنانشان، جمله‌اي راهبردي بيان و خاطرنشان کردند: عمق رابطه ما با گروه‌هاي مقاومت اسلامي‌فقط به ميزان پايبندي آنان به اصل مقاومت مرتبط است. مسأله «اختلاف ميان گروه‌هاي مختلف فلسطيني»، موضوع ديگري بود که حضرت آيت الله خامنه‌اي به آن پرداختند و گفتند: تفاوت ديدگاه به‌علت تنوع سليقه‌امري طبيعي و قابل درک است و تا آنجا که در همين محدوده باقي بماند، چه بسا موجب هم‌افزايي و غِناي هرچه بيشتر مبارزات مردم فلسطين شود.
ايشان، سوق پيدا کردن اختلافات به نزاع و درگيري را گام برداشتن در مسير خواست دشمن و موجب خنثي شدن قدرت و توان جريانهاي مبارز دانستند و گفتند: مديريتِ اختلاف و تفاوت نگرش و سليقه، هنري است که همه‌ي جريان‌هاي اصلي بايد آن را به کار گيرند و به‌گونه‌‌اي برنامه‌هاي مختلف مبارزاتي خود را برنامه‌ريزي کنند که فقط به دشمن فشار آورد و موجب تقويت مبارزه شود. رهبر انقلاب اسلامي، «اتحاد ملي بر اساس برنامه جهادي» را ضرورتي ملي براي فلسطين خواندند و تأکيد کردند: انتظار مي‌رود همه جريان‌هاي مختلف در جهت عمل به خواست همه مردم فلسطين براي تحقق اتحاد ملي بکوشند. حضرت آيت الله خامنه‌اي سپس به توطئه ديگري که عليه مقاومت جريان دارد، اشاره کردند و افزودند: مقاومت، اين روزها با توطئه ديگري نيز دست به گريبان است و آن تلاش دوست‌نماياني است که مي‌کوشند مقاومت و انتفاضه مردم فلسطين را از مسير خود منحرف ساخته و آن را هزينه معاملات سرّي خود با دشمنان ملت فلسطين کنند. ايشان خاطرنشان کردند: مقاومت هوشمندتر از آن است که در اين دام فرو اُفتد، به ويژه آنکه ملت فلسطين رهبر حقيقي مبارزات و مقاومت است و تجارب گذشته نشان مي‌دهد که اين ملت با درک دقيق از شرايط، مانع از اينگونه انحرافات مي‌شود و اگر خداي ناکرده، جرياني از جريان‌هاي مقاومت در اين دام فرو افتد، اين ملت همچون گذشته مي‌تواند نياز خود را باز توليد کند. رهبر انقلاب اسلامي‌تأکيد کردند: اگر گروهي پرچم مقاومت را بر زمين بگذارد، يقيناً گروهي ديگر از دل ملت فلسطين بر‌مي‌آيد و آن پرچم را در دست خواهد گرفت.
حضرت آيت الله خامنه‌اي همچنين خطاب به حضار خاطرنشان کردند: مطمئناً شما حضار محترم در اين نشست، فقط به فلسطين خواهيد پرداخت که متأسفانه در چند سال اخير، کوتاهي‌هايي در توجه لازم و ضروري به آن صورت پذيرفته است، البته يقيناً بحران‌هاي موجود در جاي جاي منطقه و امت اسلامي‌شايسته توجه است، اما آنچه موجب اين گردهم‌آيي است، مسأله فلسطين است. ايشان گفتند: اين اجلاس مي‌تواند الگويي باشد تا رفته رفته همه مسلمانان و ملت‌هاي منطقه بتوانند با تکيه به اشتراکات خود اختلافات را مهار کرده و با حل تک تک آنها، موجبات تقويت هرچه بيشتر امت محمدي(صلوات الله عليه) را فراهم آورند.
عضو کميسيون انرژي مجلس مطرح کرد:
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌پيشنهاد کرد که براي افزايش شفافيت، خريد نهادهاي دولتي و عمومي‌که حجم بزرگي از بودجه عمومي‌را شامل مي‌شود، از طريق بورس کالا به عنوان بازار شفاف و نظام مند انجام شود.
غلامرضا شرفي گفت: اين پيشنهاد در جريان بررسي جزئيات لايحه بودجه 1396 کل کشور در صحن مجلس، مطرح و به راي نمايندگان گذاشته مي‌شود. به نقل از ايرنا، رسيدگي لايحه بودجه 1396 کل کشور از دوم اسفند ماه در صحن مجلس شوراي اسلامي‌آغاز شده‌اما هنوز کليات آن راي گيري نشده است.
وي گفت: در صورت اجرايي شدن اين طرح، خريد نهادهاي دولتي و عمومي‌که حجم بزرگي از بودجه عمومي‌را نيز شامل مي‌شود، در بورس کالا به عنوان بازار شفاف و نظام مند انجام مي‌شود که اين امر به کاهش فساد و همچنين کاهش هزينه‌هاي بخش عمومي‌کمک قابل توجهي مي‌کند.
شرفي با تاکيد بر اينکه‌امروز شفاف سازي در قيمت و معاملات کالاها يک ضرورت است، افزود: ارزش گذاري کالاهاي داخلي و وارداتي به شيوه‌هاي غيرشفاف، پيامدهاي زيانباري از جمله فرار مالياتي، گسترش فقر و بيکاري و ضربه به توليدکنندگان داخلي را در پي دارد. وي اد، بنابراين، پيشنهادي درباره عرضه کالاهاي قابل معامله در بورس کالاي ايران براي لايحه بودجه سال 96 ارائه شده است. به گفته اين عضو کميسيون انرژي مجلس، در بورس کالاي ايران، فروشنده و خريدار و همچنين قيمت کالاها مشخص مي‌شود و معاملات به صورت رسمي‌انجام خواهد شد. نماينده مردم آبادان در مجلس تاکيد کرد: با اطمينان ايجاد شده نسبت به قيمت‌ها، مصرف کنندگان به راحتي مي‌توانند وارد اين بازار شده و کالاهاي مورد نياز خود را با قيمتي مناسب از بورس خريداري کنند که اين مزايا مي‌طلبد تا از ساز و کار سنتي به معاملاتي مدرن و شفاف حرکت کنيم.
وي با بيان اينکه پيشنهاد عرضه همه کالاهاي قابل معامله در بورس کالاي ايران سبب مي‌شود تا شاهد کشف قيمت محصولات براساس مکانيسم عرضه و تقاضا و به دور از رانت و سودجويي باشيم، گفت: بايد از ظرفيت‌هاي بورس کالا در بخش‌هاي مختلف بازار کالايي کشور استفاده کنيم تا از سوء استفاده‌هايي که به شکل‌هاي گوناگون در حال رخ دادن است، پيشگيري شود. شرفي به بازار محصولات پتروشيمي‌و فرآورده‌هاي نفتي نيز اشاره کرد و گفت: اکنون معاملات پتروشيمي‌و فرآورده‌هاي نفتي در بورس کالا انجام مي‌شود که با اجراي قانون مذکور عرضه اين محصولات در بورس توسعه مي‌يابد و سرمايه گذاران اين بخش را با اطمينان خاطر به بورس کالا به عنوان مکاني شفاف و قابل رصد ورود مي‌کنند. عرضه محصولات پايه مانند محصولات پتروشيمي، معدني و کشاورزي در بورس کالا، سبب شفافيت معاملات شده و جلوي انحصار و رانت را مي‌گيرد. در ماههاي اخير، پيشنهادهايي براي گسترش مبادلات محصولات مختلف از طريق بورس کالا با هدف مقابله با واسطه گري غير ضروري و افزايش شفافيت معاملات مطرح شده است.

رئيس سازمان برنامه و بودجه خبر داد
رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: اعتبارات عمراني در لايحه بودجه سال 96 از 65 هزار ميليارد تومان به 75 هزار ميليارد در مجلس افزايش يافت.
به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت ديروز در دومين همايش سالانه نظام فني و اجرايي کشور که در سازمان برنامه و بودجه برگزارشد، با اشاره به اينکه فرآيند تکميل برنامه ششم توسعه بين شوراي نگهبان و مجلس در حال انجام است، اظهار داشت: اولين برش از برنامه ششم مربوط به لايحه بودجه سال 96 کل کشور بوده که در حال رسيدگي است و هدف مشترک توسعه را دنبال مي‌کند.
رئيس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اينکه اتمام طرح‌هاي عمراني در دست اجرا به عنوان يکي از بخش‌هاي توسعه قلمداد مي‌شود، تصريح کرد: بيش از 2 هزار طرح را بايد به سامان برسانيم و ارقامي‌که راجع‌به آنها گفته مي‌شود، جايي محاسبه نشده است. طبق اقوال مختلف 400 تا 500 هزار ميليارد تومان منابع براي اين طرح‌ها نياز است که بايد بررسي شود.
وي با اشاره به اينکه 60 تا 65 هزار ميليارد تومان منابع عمراني در لايحه بودجه 96 پيش‌بيني شده بود، گفت: اين منابع توسط مجلس افزايش يافته و 70 تا 75 هزار ميليارد تومان براي تکميل طرح‌هاي عمراني در نظر گرفته شد و معمولا نمي‌توانيم تخصيص کامل انجام دهيم، بنابراين تقويت منابع در اولويت است.
نوبخت با اشاره به اينکه‌امسال تا کنون 42 هزار ميليارد تومان اسناد و اوراق به شقوق مختلف بودجه تخصيص يافته است، تصريح کرد: بخشي از اين اوراق هنوز از سوي خزانه منتشر نشده و 8 هزار و 500 ميليارد تومان از اسناد خزانه يکساله ظرف همين روزها منتشر مي‌شود که به مثابه چک خزانه در اختيار پيمانکاران قرار مي‌گيرد.
رئيس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينکه اين ارقام براي طرح‌هاي عمراني کافي نيست، يادآور شد: بنابراين بايد از بار اين قطار کاسته شود و با روش قانون 2529 طرح و پروژه واگذار و يا با انواع مشارکت تسهيم شود که البته مسائل قانوني در اين راه وجود دارد. وي با اشاره به استفاده از شيوه‌هاي نوين براي تامين منابع مالي تصريح کرد: پيمانکاران يک بخش از ظرفيت سازمان برنامه و بودجه هستند و به نوعي همکاران سازمان محسوب تغييرات بودجه در دولت يازدهم انبساطي نبوده است رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: بودجه در طول فعاليت دولت يازدهم نه تنها انبساطي نبود بلکه‌اندکي انقباضي بوده است. نوبخت همچنين در جلسه بررسي کليات لايحه بودجه 96 که عصر ديروز در مجلس برگزار شد، با ارائه گزارشي از ارقام بودجه عمومي، جاري و اعتبارات عمراني در سال 92 و سال جاري اظهار کرد: افزايش بودجه عمومي‌از سال 92 و آغاز کار دولت يازدهم تا امروز 40 درصد، افزايش بودجه جاري 59 درصد و افزايش اعتبارات عمراني 67 درصد بوده است.
وي با اشاره به نظرات برخي از نمايندگان مبني بر کاهش اعتبارات جاري و در نتيجه آن افزايش اعتبارات عمراني به برخي آمارهاي بودجه جاري و ارقام آن در سال 92 و سال جاري اشاره کرد و افزود: بودجه‌امور رفاهي از سال 92 تا امروز 93.5 درصد، امور آموزش و تحقيقات 116 درصد، امور دفاع و امنيت 128 درصد و امور سلامت 46.7 درصد رشد داشته است. پس به طور کل بودجه جاري در طول دولت يازدهم 59 درصد افزايش و اعتبارات عمراني 67 درصد افزايش داشته است.
نوبخت همچنين به برخي اعتراضات در رابطه با افزايش ماليات‌ها اشاره کرد و گفت: افزاش ماليات‌ها مطابق بند 17 سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي بوده است و دولت در اين راستا در طول سال‌هال گذشته 23 درصد درآمدها را نيز افزايش داده است. سخنگوي دولت با تاکيد بر اينکه مجلس مي‌تواند هرگونه تغييري را در ارقام درآمد و هزينه‌ها داشته باشد و در دولت از اين تغييرات استقبال خواهيم کرد، خاطرنشان کرد: در راي به کليات بودجه مي‌خواهيم بگوييم که اين منابع و مصارف وجود دارد که مي‌تواند با راي و نظر نمايندگان تغيير کند و در دولت در خدمت شما هستيم تا هر يک از ارقام درآمد و مصارف را که بخواهيد تغيير دهيد مدنظر قرار دهيم چرا که از نظر دولت فصل الخطاب راي مجلس محترم است و هر تغييري را در اين حوزه با کمال ميل اجرا خواهيم کرد.
نوبخت همچنين از تصميم سنجيده، واقع بينانه و متناسب با مطالبات مردم از سوي نمايندگان مجلس در راي اعتماد مجدد به وزير راه از طرف رئيس جمهور تقدير و تشکر کرد و افزود: نمايندگان مجلس با اصلاح قانون بودجه، راي به سه وزير و راي اعتماد مجدد به وزير راه حجت را تمام کرديد و در اين راستا رئيس جمهور به اعضاي دولت تاکيد کردند که نهايت تعامل را با مجلس داشته باشند.
نوبخت با اشاره به اينکه دولت در بودجه جاري و اعتبارات عمراني، موضوعات اساسي را مدنظر قرار دارد، تصريح کرد: حمل و نقل ريلي، محيط زيست و آب و فاضلاب از موضوعات حائز اهميت براي دولت هستند که با 10 هزار ميليارد تومان اعتبارات خاص عمراني قابل توجه دولت است.
سخنگوي دولت خاطرنشان کرد: در مورد حقوق بازنشستگان نيز هرگونه افزايش حقوق بازنشستگان به صورت عادلانه و گسترده که باعث رضايت مردم باشد را استقبال خواهيم کرد و اميدواريم هر چه بيشتر در راستاي خدمتگزاري به مردم تلاش کنيم.

با هدف خانه دار شدن دهک های کم درآمد
موضوع مسکن اجتماعي که به سال‌هاي پس از جنگ جهاني دوم بازمي‌گردد، نتيجه‌ اقدامات مستقيم دولت براي تأمين رفاه افراد جامعه است، بنابراين مسکن اجتماعي از مؤلفه‌هاي سياست‌هاي اجتماعي به شمار مي‌رود.
بررسي اين سياست‌ها در کشورهاي توسعه‌يافته نشان مي‌دهد که دولت‌ها با توجه به شرايط مختلف، سياست‌هاي متفاوتي را براي تأمين رفاه جامعه برگزيده‌اند تا مسکن مناسب را براي خانوارها، قابل‌استطاعت کنند.
اگرچه در ايران از ابتداي برنامه‌ دوم توسعه، نياز به ساخت مسکن اجتماعي توسط دولت و متخصصين مطرح شد اما مي‌توان، ساخت مسکن توسط بخش عمومي‌و به شکل خانه‌هاي سازماني را در سال 1327 به مسکن اجتماعي مربوط دانست.
در دولت گذشته، طرح مسکن مهر با هدف کمک به اقشار کم درآمد جامعه اجرايي شد اما به دلايل مختلف اين طرح عملا ناکارآمدي خود را در دستيابي به اهداف مد نظر نشان داد و اين طرح امروز بعد از نزديک به هفت سال از اجراي آن به نوعي خود معضلي بزرگ براي دولت محسوب مي‌شود.
با شروع دولت يازدهم طرح مسکن اجتماعي يکي از اولويت‌هاي وزارته راه و شهر سازي بود.
پيش‌نويس طرح مسكن‌اجتماعي كه اواخر سال 92در وزارت راه‌وشهرسازي تهيه و منتشر شد. در اين پيش نويس آمده : دولت يازدهم با علم به اينكه دو دهك اول جامعه با كمترين درآمد، هيچ شانسي براي پس‌انداز و تامين وجوه مورد نياز براي خانه‌دار شدن ندارند، به اين عقيده است كه اين افراد بايد توسط دولت براي دوره‌اي موقت مسكن‌رايگان يا ارزان‌قيمت در اختيار آنها قرار بگيرد تا پس‌از اين دوره، امكان بازگشت به چرخه‌ عادي اقتصاد خانوار براي اين افراد فراهم شود.
در اواخر آذر ماه کميسيون زير بنايي دولت، طرح مسکن اجتماعيي را تصويب کرد که متعاقب آن در اواخر بهمن نيز هيات وزيران مصوبه آذرماه کميسيون زيربنايي دولت براي اجراي فاز اول مسکن اجتماعي را تصويب نهايي کرد.
حالا ديروز نيز از سوي هيات دولت اجراي آن آغاز شد و با مصوبه اي به دستگاه‌هاي ذيربط ابلاغ شد.
نهادسازي و ايجاد سياست پايدار، استفاده از ظرفيت‌هاي نهادهاي مردم نهاد، خيرين و بخش خصوصي در ساخت و اداره مسکن براي گروه‌هاي کم درآمد و حداقل‌سازي دخالت دولت در ساخت مسکن براي اين گروه‌ها، تامين مسکن گروه‌هاي کم‌درآمد در دو قالب مسکن اجتماعي و مسکن حمايتي از موضوعات مهم اين مصوبه است.
مظاهريان ، معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي پيش ازاين در اين باره گفته بود: اصولي که براي آن در نظر مي‌گيريم اين است که دو دهک پايين جامعه مسکن مناسب داشته باشند اما معتقد هستيم که دولت بايد در بازار مسکن دخالت حداقلي داشته باشد و تنها نظارت کند.
وي گفته بود: در طرح جامع مسکن و در قالب آن برنامه‌هايي طراحي مي‌شود تا کساني که براي اولين بار صاحب مسکن مي‌شوند مستحق اين باشند که صاحب مسکن شوند و کساني که بد مسکن مي‌ناميم آنها نيز صاحب مسکن مناسب شوند.
وي در خصوص مسکن اجتماعي گفته بود: مسکن اجتماعي در تعريف بين‌المللي يعني خدمت‌رساني به گروه ضعيف جامعه و تامين عدالت و حمايت از قشر ضعيف است.
مظاهريان با اشاره به اينکه مسکن اجتماعي به تازگي به بنياد مسکن محول شده گفته: مسکن‌هاي اجتماعي اگر بد حمايت شوند به تمرکز فقرا تبديل مي‌‌شوند.
وي گفته: مسکن اجتماعي براي گروهي است که در مسکن مهر هم نمي‌توانستند آورده لازم را بياورند. پس اين وظيفه دولت است که آنها را صاحب مسکن کند.
وي گفته: نحوه کار در مسکن اجتماعي پيچيده‌تر است و آورده اوليه هم وجود ندارد پس بايد بر روي ساز و کار مالي آن کار شود.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داده: قرار نيست در اين مسکن اجتماعي پول توزيع شود بنابراين ما نمي‌خواهيم پول پرفشار را تزريق کنيم و تورم را بالا ببريم.
آنچه که مشخص است دولت مي‌خواهد بددون افزايش نقدينگي و بار تورمي‌در تلاش براي ساماندهي مسکتن و رونق آن با خانه دار کردن گروه‌هاي پايين درآمد جامعه است.
*دولت به کم‌درآمدها کمک هزينه اجاره مي‌دهد
هيات دولت در مصوبه اي برخي دستگاه‌هاي اجرايي از جمله وزارت راه و شهرسازي- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، سازمان برنامه و بودجه کشور، بنياد مسکن انقلاب اسلامي- وزارت کشور، بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران را مکلف کرد تا به حمايت از تامين مسکن گروه‌هاي کم درآمد در دو قالب مسکن اجتماعي و مسکن حمايتي بپردازند.
متن کامل اين مصوبه را در زير مشاهده کنيد:
وزارت راه و شهرسازي- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، سازمان برنامه و بودجه کشور، بنياد مسکن انقلاب اسلامي- وزارت کشور، بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران
هيات وزيران در جلسه ۹۵.۱۱.۲۷ به پيشنهاد شماره ۷۰۸۵۴۸ مورخ ۱۳۹۵.۶.۱۰ سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل يکصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي‌ايران تصويب کرد:
اقدامات زير با هدف حمايت دولت از تامين مسکن گروه‌هاي کم درآمد در دو قالب مسکن اجتماعي و مسکن حمايتي به شرح جدول پيوست که تاييد شده به مهر دفتر هيات دولت است، با مسئوليت اجرايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌که در اين تصويب نامه «بنياد» ناميده مي‌شود، انجام مي‌شود:
الف-مسکن حمايتي (کمک به ساخت و خريد مسکن ملکي و کمک بلاعوض) :
۱-بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران موظف است نسبت به تعيين بانک عامل جهت تامين تسهيلات در سقف مبلغ اعلامي‌در تصويب نامه شماره ۹۰۴۵۳/ت ۵۱۱۶۶ هـ مورخ ۱۳۹۳.۸.۸ اقدام نمايد. استفاده از اين تسهيلات براي خريد بناهاي تا عمر بيست سال بلامانع است.
۲- در صورت وجود متقاضيان از گروه‌هاي کم‌درآمد موضوع جزء (۶) بند (ب) اين تصويب‌نامه، براي خريد واحدهاي مسکن مهر بدون متقاضي، به‌ازاي هر واحد مسکوني هفتاد ميليون ريال کمک بلاعوض پرداخت مي‌شود.
ب-مسکن اجتماعي (کمک به ساخت مسکن استيجاري، پرداخت کمک اجاره و وام قرض‌الحسنه) :
۱-به ‌منظور کمک به ساخت مسکن استيجاري:
الف- به اشخاص حقيقي و حقوقي داراي زمين که تمايل به احداث واحدهاي مسکوني استيجاري با نرخ‌هاي اجاره ترجيحي و در قالب توافق با بنياد داشته باشند، به‌ازاي هر واحد استيجاري تا دو برابر سقف تسهيلات جزء(۱) بند (الف) اين تصويب‌نامه تسهيلات اعطا مي‌شود.
ب-وزارت راه و شهرسازي موظف است نسبت به تأمين زمين و در محدوده شهرها (داراي تأسيسات زيربنايي آب، برق و گاز) و يا شهرهاي جديد براي ساخت واحد استيجاري از طريق واگذاري به سازندگاني که تمايل به ساخت مسکن ملکي ـ استيجاري با رعايت حداقل چهل درصد اجاره‌اي دارند، اقدام نمايد. اداره واحدهاي استيجاري، بر اساس هماهنگي با بنياد و به عهده سازندگان خواهد بود و کليه واحدها اعم از ملکي و اجاره‌اي به سازندگان تعلق خواهد داشت. به واحدهاي مشمول اين بند، تسهيلات موضوع اين تصويب‌نامه تعلق نمي‌گيرد.
تبصره ۱- سازندگان موظف‌اند واحدهاي استيجاري را حداقل به مدت (۱۰) سال به متقاضيان معرفي‌شده واگذار نمايند. در سند واحدهاي استيجاري عنوان غير قابل‌ فروش و استيجاري به مدت معين درج خواهد شد.
تبصره ۲- وزارت راه و شهرسازي مجاز است نسبت به واگذاري زمين‌هاي در اختيار، به سازندگاني که اقدام به ساخت مسکن ملکي ـ استيجاري مي‌کنند، اقدام نمايند.
تبصره ۳- وزارت راه و شهرسازي مجاز است واحدهاي مسکن مهر بدون متقاضي را از طريق مزايده به بخش خصوصي که متمايل به تملک اين واحدها با رعايت نسبت اين بند مي‌باشند، واگذار نمايد.
۲-کمک‌ هزينه اجاره خانوارهاي کم‌درآمد موضوع جزء (۶) بند (ب) اين تصويب‌نامه ماهانه به ترتيب تا دو ميليون ريال براي شهرهاي زير (۵۰۰) هزار نفر و تا چهار ميليون ريال (با افزايش ساليانه ۱۰ درصد) براي شهرهاي بالاي (۵۰۰) هزار نفر تعيين مي‌شود که پس از تأييد قرارداد اجاره در اختيار مالکين قرار داده مي‌شود. خانوارهاي شامل اين بند تا پنج سال در صورت تأييد ادامه وضعيت درآمدي توسط مراجع ذي‌ربط، مجاز به استفاده از اين کمک‌هزينه مي‌باشند.
۳-وام قرض‌الحسنه وديعه مسکن براي حمايت از خانوارهايي که توان بازپرداخت اقساط را دارند به‌ازاي هر واحد هفتاد و پنج ميليون ريال با بازپرداخت (۶۰) ماهه تعيين مي‌شود. منابع لازم توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و در قالب وجوه اداره شده در لوايح بودجه سنواتي، از طريق بانک عامل تعيين‌شده توسط بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران تأمين مي‌گردد.
۴-پرداخت پنج درصد از سود تسهيلات موضوع جزء(۱) بند (الف) و جزء (۱) بند (ب) اين تصويب‌نامه بر عهده متقاضي است و سازمان برنامه و بودجه کشور پرداخت مابه‌التفاوت تا سقف مصوب شوراي پول و اعتبار را تضمين و تعهد مي‌نمايد.
۵-وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي موظف است با همکاري کميته‌امداد امام خميني(ره)، سازمان بهزيستي کشور، بنياد و شهرداري‌ها نسبت به اولويت‌بندي و شناسايي گروه‌هاي هدف اقدام نمايد.
۶-در معرفي متقاضيان لحاظ شرايط زير الزامي‌است:
الف- افراد سرپرست خانوارهاي کم‌درآمد که خود و افراد تحت‌تکفل آنان از تاريخ ۱۳۹۰.۰۱.۰۱ فاقد واحد مسکوني بادوام مسکن بوده و از تاريخ ۱۳۵۷.۱۱.۲۲ از هيچ‌يک از امکانات دولتي يا امکانات نهادهاي عمومي‌غيردولتي مربوط به تأمين مسکن شامل زمين، واحد مسکوني و يا تسهيلات يارانه‌اي خريد و يا ساخت واحد مسکوني استفاده نکرده باشند.
ب-متقاضيان بايد داراي حداقل پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا باشند.
۷-منابع موردنياز اجراي اين تصويب‌نامه از محل منابع جزء(۲) بند (ب) ماده (۷) قانون هدفمند کردن يارانه‌هاـ ‌مصوب ۱۳۸۸‌ـ توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تأمين و در لوايح بودجه سنواتي پيش‌بيني و منظور مي‌شود.
۸-اجراي اين تصويب‌نامه از طريق مبادله موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور برعهده بنياد مي‌باشد. بنياد بايد در اجرا از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي، انجمن خيرين مسکن‌ساز و دستگاه‌هاي اجرايي استاني حداکثر بهره‌برداري را به عمل آورد. بنياد موظف است نسبت به تهيه بانک اطلاعات خانوارهاي موضوع اين تصويب‌نامه اقدام کند.

مک مستر روس ستیز، جایگزین فلین طرفدار روس شد
گروه بين الملل – دونالد ترامپ ژنرال هربرت ريموند مک‌مستر را به عنوان مشاور امنيت ملي خود برگزيد. او مک‌مستر را فردي با "توانمندي و تجربه فوق‌العاده" ناميد.به گزارش رويترز، مک مستر يکي از استراتژيست‌هاي متفکر ارتش آمريکاست.
درعين حال انتخاب وي براي بسياري از ناظران سياسي شگفت آور بود به اين دليل که مک مستر بارها با زيرسئوال بردن مقامات ارشد خود از کار به تعليق درآمده است و برخورد فردي چون او با دونالد ترامپ که تمايلي به انتقاد ندارد جالب خواهد بود.يکي از موضوعات مهمي‌که به زودي ممکن است باعث اختلاف دوطرف شود روسيه است. مک مستر از ديدگاه اجماع مقامات سازمان امنيت ملي آمريکا درباره روسيه و تهديد اين کشور براي ايالات متحد تاکيد دارد اين درحالي است که مک مستر جايگزين فردي شده که درست در نقطه متقابل وي قرارداشت و رسوايي مکالمه تلفني اش با سفير روسيه باعث استعفا از اين سمت شد.سمت مشاور امنيت ملي به طور گسترده اي در سياستگذاري خارجي و ديدارهاي شوراي امنيت ملي و وزارت خارجه تاثير گذار خواهد بود. او در مطلبي براي روزنامه وال استريت ژورنال از تهديدات ايران، روسيه و چين عليه منافع جهاني امريکا سخن گفته بود.مک مستر در ماه مارس سال گذشته نوشته بود که «روسيه منزوي، چين و ايران دارند تبديل به بخشي از آرايش و تنظيم مجدد استراتژيک مي‌شوند که عليه منافع آمريکا است. رقباي آمريکا از اروپا گرفته تا خاورميانه تا شرق آسيا در تحرک هستند، سرزمين به خودشان الحاق مي‌کنند، متحدانمان را مي‌ترسانند و از ارتشهاي نيابتي و نيروهاي غير متعارف براي به چالش کشيدن نظم سياسي پس از جنگ دوم جهاني استفاده مي‌کنند».
مک مستر چه کسي است؟
 ژنرال مک‌مستر ۵۴ ساله جانشين مايکل فلين مي‌شود که چندي پيش به دليل ظن ارتباط با مقام‌هاي روس و اظهارات دروغ به مايک پنس، معاون رئيس‌جمهور آمريکا مجبور به استعفا شده بود. ژنرال هربرت مک مستر بعنوان سرباز در ويتنام جنگيده است، دکتري تاريخ آمريکا از دانشگاه کاروليناي شمالي و سابقه حضور در عراق و افغانستان را دارد. وي در زمان حضور خود در اين کشورها، با يک برنامه دولتي "ضد فساد" همکاري مي‌کرد. او نقش فعالي در جنگ افغانستان داشته و به عنوان اداره‌کننده کارگروه مشترک در نيروهاي بين‌المللي کمک به‌امنيت افغانستان(ايساف) مستقر در کابل فعاليت داشت. نقش او در جنگ خليج فارس(حمله ائتلاف آمريکا در سال 1991 به عراق و باز پس گيري کويت از صدام)، جنگ 2003 عراق و جنگ 2001 افغانستان شناخته شده است. از جمله مسائل قابل توجه کارنامه کاري او نوشتن کتابي با عنوان «تعهدات تحقق نيافته» در انتقاد از «جنگ ويتنام» بوده است. پايان‌نامه او که بعدا به صورت کتابي در سال 1997 منتشر شده، به همين موضوع اختصاص دارد. دستاوردها و صلاحيتهاي نظامي‌مک مستر تا بدان جا بود که نشريه «تايم» آمريکا در سال 2014 او را در ليست «100 فرد بانفوذ» خود قرار داد.سمت مشاور امنيت ملي رئيس جمهوري آمريکا سمتي است مستقل که نياز به تأييد مجلس سناي کنگره اين کشور ندارد. با انتصاب مک‌مستر به سمت جديد، کيت کلاگ که تا انتخاب مشاور جديد امنيت ملي به انجام وظايف او مي‌پرداخت، به عنوان رئيس دفتر مک‌مستر انجام وظيفه خواهد کرد. جان مک‌کين، سناتور جمهوري‌خواه در تمجيد اين انتخاب نوشت: مک‌مستر گزينه‌اي برجسته براي پست مشاور امنيت ملي است. من افتخار آشنايي با او براي سال‌هاي طولاني را دارم و از نظر فکري، داراي شخصيت و توانايي آدمي‌اصيل است. نمي‌توانستم تيمي‌بهتر و تواناتر را براي اين امنيت ملي تصور کنم. يافتن جانشين براي اين سمت پس از رسوايي فلين بامشکل روبرو شده بود. و چند روز پيش رابرت‌هاروارد، پيشنهاد رئيس‌جمهوري آمريکا را براي در دست گرفتن پست مشاور امنيت ملي رد کرده بود. وضعيت پراز آشوب دولت ترامپ به حدي رسيده که ادوارد پرايس تحليلگر سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا "سيا" با اشاره به نگراني‌هاي مربوط به نوع رفتار و برخورد ترامپ با جامعه اطلاعاتي آمريکا، از سمتش استعفا کرده است. وي با انتشار مطلبي در واشنگتن پست نوشت: من نمي‌توانم در اين دولت به عنوان يک کارشناس اطلاعاتي به خوبي فعاليت کنم.وي در اين مطلب به عدم باور ترامپ به فعاليت‌هاي جامعه اطلاعاتي آمريکا اشاره کرد و افزود: ترامپ هم به عنوان نامزد انتخابات و هم به عنوان رئيس جمهور آمريکا از جامعه اطلاعاتي به خاطر يافته‌هايش در مورد تلاش‌هاي روسيه براي نفوذ در انتخابات رياست جمهوري آمريکا به شدت انتقاد کرده است.
مخالفت انگليسي‌ها با سفر ترامپ به لندن
دولت ترامپ در خارج از آمريکا نيز باعث سردرگمي‌و اعتراضات گسترده شده است. موضوع دعوت رسمي‌دولت بريتانيا از دونالد ترامپ به صحن پارلمان بريتانيا راه يافت. حزب کارگر اين دعوت را "اشتباهي بزرگ" خواند. همزمان صدها تن در برابر پارلمان بريتانيا مخالفت خود را با دعوت از ترامپ ابراز کردند. ديدار رسمي‌دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا از بريتانيا صداي مخالفت تمام احزاب سياسي در بريتانيا را بلند کرده است. شمار زيادي از شهروندان اين کشور نيز مخالف سفر ترامپ به لندن و همچنين ديدار او با ملکه اليزابت هستند. نزديک به دو ميليون نفر از شهروندان بريتانيايي تا بدين‌جا با امضاي توماري خواستار لغو دعوت از ترامپ شده‌اند که همين امر موجب شد تا موضوع اين سفر جنجالي رسما به صحن پارلمان راه يابد. عليرغم يک ميليون و ۸۰۰ هزار امضاي ارائه شده به پارلمان براي لغو اين سفر رسمي، دولت بريتانيا اعلام کرده است دعوتنامه اين سفر به کاخ سفيد ارائه و دونالد ترامپ نيز آن را پذيرفته است.بحث در پارلمان بر سر اين طومار سمبليک است چرا که پارلمان نمي‌تواند دولت را مجبور به لغو اين سفر کند.در توماري که مخالفان امضا کرده‌اند، اين نکته ذکر شده که "سخنان زن‌ستيزانه ترامپ و منش مبتذل وي که به خوبي مستند شده‌اند، دلايلي هستند که او را فاقد صلاحيت و شايستگي براي ديدار با ملکه يا شاهزاده چارلز (وليعهد بريتانيا) مي‌کنند." هنوز تاريخ اين سفر تعيين نشده‌اما طبق گفتۀ کاخ سفيد و دفتر نخست وزيري بريتانيا در ماههاي پيش رو انجام خواهد شد.
سردرگمي‌آسه‌آن از سياست‌هاي ترامپ
به گفته وزير خارجه فيليپين ، مجمع کشورهاي جنوب‌شرق آسيا (آسه‌آن) اميد دارد دونالد ترامپ ظرف ماه‌هاي آتي سياست‌هايش را به "وضوح" بيان کند تا "تصويري شفاف و واقعي" خصوصا درباره چين براي کشورهاي جنوب شرق آسيا به دست آيد.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، پرفکتو ياساي، وزير امور خارجه فيليپين دیروز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: همه متوجه هستيم که سياست آمريکا در دولت ترامپ هنوز در حال تکميل است. تا جايي که مربوط به روابط با چين است، نمي‌دانيم که تصوير کامل سياست خارجي آمريکا چگونه خواهد بود. با اين وجود اميدواريم که سياستي که شکل مي‌گيرد مثبت باشد... ما اميدواريم که ظرف ماه‌هاي آتي تصويري شفاف‌تر و واقعي‌تر از آن را ببينيم.وزير امور خارجه فيليپين همچنين با ابراز نگراني درباره تحولات اخير در درياي چين جنوبي خواستار خويشتنداري و مذاکره براي پيشگيري از تشديد تنش‌ها شد. ياساي گفت: شماري از وزراي خارجه آسه‌ان نسبت به تحولات اخير و تشديد فعاليت‌ها در اين منطقه که ممکن است تنش‌ها را بيش از پيش افزايش داده و به سلب اعتماد و اطمينان بينجامد، نگران هستند.وزير امور خارجه فيليپين اين سخنان را پس از نشستي با همتايان خود از کشورهاي آسياي جنوب شرقي مطرح کرد اما دقيقا نگفت که منظور او از "تحولات اخير" چيست.

جعفری دولت‌آبادی بر استمرار نظارت تأکید کرد؛
گروه اجتماعي: دادستان‌ها وظيفه نظارت بر ضابطان قضايي را برعهده دارند، نظارتي كه به اعتقاد كارشناسان حقوقي اگر مديريت مناسبي درباره آن صورت نگيرد، مي‌تواند موفقيت دادستان‌ها را نيز تحت تاثير قرار دهد.
با اين حال آنطور كه عباس جعفري دولت‌آبادي، دادستان تهران مي‌گويد؛ برخي از ضابطان قضايي تمايلي ندارند كه تحت نظر قرار بگيرند. نظارت بر عملكرد ضابطان قضايي در برخي پرونده‌ها اهميت و نمود بيشتري پيدا مي‌كند. پرونده‌هاي اقتصادي و جرايم مربوط به كاركنان دولت نمونه موضوعاتي است كه نياز به نظارت بر عملكرد ضابطان قضايي را به خوبي نشان مي‌دهد.
 ضابط قضايي كيست؟
منظور از ضابط دادگستري ماموري است که موظف به کشف جرم، حفظ آثار و علايم و جمع‌آوري ادله وقوع جرم، شناسايي يافتن و جلوگيري از فرار و مخفي شدن متهم، تحقيقات مقدماتي، ابلاغ اوراق و اجراي تصميمات قضايي است. البته ناگفته نماند که اقدام‌هاي ضابطان دادگستري تحت نظارت و تعليمات دادستان و به موجب قانون انجام مي‌شود. ضابطان دادگستري را مي‌توان بازوي اجرايي دادسرا و دادگاه در انجام وظايفشان معرفي کرد. قانون دادستان را مکلف کرده که به‌طور مستمر دوره‌هاي آموزشي حين خدمت را براي آموزش مهارت‌هاي لازم و ايفاي وظايف قانوني براي ضابطان دادگستري برگزار کند.
 ضابط عام و ضابط خاص
در قانون دو نوع ضابط داريم؛ ضابط عام وضابط خاص. منظور از ضابط عام فرماندهان افسران و درجه‌داران نيروي انتظامي‌هستند که‌اموزش مربوط را ديده باشند. ضابطان خاص هم شامل مقام‌ها و ماموراني مي‌شوند که به موجب قوانين خاص درحدود وظايف محول شده ضابط دادگستري محسوب مي‌شوند از قبيل روسا، معاونان و ماموران زندان نسبت به‌امور مربوط به زندانيان، ماموران وزارت اطلاعات، ماموران نيروي مقاومت بسيج سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌و سازمان اطلاعات سپاه همچنين ساير نيروهاي مسلح در مواردي که به موجب قانون تمام يا برخي از وظايف ضابطان به آنان محول شود ضابط محسوب مي‌شوند. تفاوت اصلي ضابط عام و خاص در اين است که ضابط عام صلاحيت مداخله در تمام جرايم را دارد حتي آن‌هايي که در صلاحيت ضابطان خاص است اما ضابط خاص فقط در امور محدودي که گفته شد صلاحيت مداخله دارد.
 ماموري كه معذور نيست
ضابطان دادگستري اگر چه مامور هستند اما معذور نيستند و بايد در قبال هر اقدام غير قانوني که مرتکب مي‌شوند پاسخگو باشند طبق قانون تمام اعمال ضابطان بايد با ترتيباتي که براي بازرپرس مقرر شده است مطابقت داشته باشد با استناد به اين موضوع مي‌توان بسياري از مشکلات را مرتفع و از خودسري ماموران جلوگيري کرد. رياست و نظارت بر ضابطان دادگستري از حيث وظايفي که به‌عنوان ضابط برعهده دارند با دادستان است ساير مقام‌هايي قضايي نيز در اموري که به ضابطان تلقي نمي‌شود موجب محکويمت انتظامي‌تا درجه چهار است. دادستان مکلف است که به منظور نظارت بر حسن اجراي وظايف ضابطان واحدهاي مربوط را حداقل هر دوم ماه يکبار مورد بازرسي قرار دهد و در هر مورد مراتب را در دفتر مخصوصي که به اين منظور تهيه مي‌شود قيد و دستورهاي لازم را صادر کند. در واقع بازديد سرزده دادستان از کلانتري‌ها مي‌تواند جنبه پيشگيري از جرايم ضابطان عليه متهمان داشته باشد.
 ضابطان قضايي تحت نظر دادستان‌ها
در همين حال روز گذشته و به گزارش روابط عمومي‌دادستاني تهران در سي و يکمين نشست شوراي معاونان دادستاني تهران، عباس جعفري دولت‌آبادي، دادستان تهران با خاطرنشان کردن اينکه يکي از اختيارات مهم دادستان، نظارت بر ضابطان است؛ به گونه‌‌اي که اگر مديريت مناسب اعمال نشود، دادستان موفقي نخواهيم بود، افزود: اين در حالي است که ضابطان معمولاً به خروج از حيطه نظارت تمايل دارند. جعفري دولت‌آبادي با بيان اينکه هرجا قانون‌گذار نظارتي را پيش‌‌بيني کرده، مبتني بر هدفي بوده، به ديگر مصاديق نظارتي در قوه‌قضاييه از جمله نظارت دادگاه‌‌ها بر دادسرا در موارد خاص و يا نظارت ديوان عالي کشور بر مراجع قضايي از حيث حسن اجراي قوانين اظهار داشت: موفقيت دادستان‌ها در پرونده‌هاي قضايي منوط به تحت نظارت بودن ضابطان است و اين ارتباط به ويژه در پرونده‌هاي مهم و پرونده‌هاي اقتصادي و جرايم کارکنان دولت نمود بيشتري دارد.
 برخي ضابطان تمايلي ندارند تحت نظر باشند
دادستان تهران با اشاره به تمايل برخي ضابطان به اينکه تحت نظارت نباشند، بلکه براي دادستان نيز نقشه راه و مسير حرکت معين مي‌کنند، اشاره کرد و افزود: اگرچه ضابطان در بسياري از موارد طرح‌ها و برنامه‌هاي مناسبي ارايه و يا اجرا مي‌کنند، اما اين واقعيت نافي ضرورت نظارت دادستان بر آنان نيست و اين نظارت به قوانين ايران محدود نمي‌شود، بلکه در اکثر کشورها اين امر پيش­‌بيني شده است. دولت‌آبادي همچنين معاونان خود را به اعمال سياست «نه خصومت و نه انعطاف محض» در ارتباط با ضابطان توصيه کرد و ضمن انتقاد از عملکرد برخي ضابطان از جمله رسانه‌‌اي و بزرگ کردن اقدامات خود، اظهار داشت: اينکه ضابطان برخي اقدام‌هاي خود را در بوق و کرنا کنند و اقدامات قاضي را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ مخل روند تحقيقات دادسرا است لذا تحقيقات پرونده‌ها بايد از قيد و بند طراحي‌هاي غيرواقعي رها شده و توسط سرپرستان دادسراها مديريت شود؛ اين مطلوب رخ نمي‌دهد مگر آن که دادستان‌ها با اقدامات نظارتي، مديريت پرونده‌هاي کيفري را به دست گيرند.
 نقش تحقيقات در پرونده‌‌هاي قضايي
جعفري دولت‌آبادي همچنين از معاونان دادسرا خواست با رعايت احترام ضابطان و استفاده از تدابير و طرح‌‌هاي مثبت آنها، مراقبت کنند که مديريت پرونده از دست سرپرستان دادسراها خارج نشود و اين انتظار براي ضابط ايجاد نشود که هرچه پيشنهاد کند دادستان و بازپرس براساس آن اقدام مي‌‌کند. وي يکي از مشکلات اصلي در رسيدگي به پرونده‌هاي قضايي را ضعف تحقيقات دانست و با اشاره به اينکه بنيان پرونده بر تحقيقات بنا مي‌شود، به بازپرسان و سرپرستان دادسرا تاکيد کرد که براي پرونده‌ها وقت بگذارند چراکه نتيجه چنين وضعيتي، مختومه شدن پرونده در دادسرا يا دادگاه است.