انتشار ۸۵۰۰ ميليارد اسناد خزانه تا هفته آينده
رييس سازمان برنامه و بودجه مي‌گويد تا پايان هفته آينده ۸۵۰۰ ميليارد تومان اسناد خزانه يکساله منتشر مي‌شود.محمدباقر نوبخت گفت: گفته مي‌شود براي ۲۰۰۰ طرحي که ناتمام مانده ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار ميليارد تومان بودجه نياز است و در عين حال مجموع مبلغي که براي اين طرح‌ها در نظر گرفته شده است ۷۵ هزار ميليارد تومان است که نسبت به آن ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار ميليارد تومان مبلغ کمي‌است.وي ادامه داد: ما از مجلس اجازه گرفتيم تا ۴۰ هزار ميليارد تومان اسناد خزانه اسلامي‌منتشر کنيم. تا هفته آينده ۸۵۰۰ ميليارد تومان اسناد خزانه يک ساله منتشر مي‌شود که اين اسناد به مثابه چکي است که براي بستانکاران آماده شده است.


شفاف‌سازي «وتجارت» درباره بودجه سال مالي96
مديرعامل بانک تجارت با انتشار نامه اي در خصوص بودجه سال مالي 96 اين شرکت و همچنين مهم‌ترين عوامل موثر بر پيش بيني سال مالي منتهي به 29 اسفند 1396 توضيحاتي ارايه داد. به گزارش ايلنا؛ محمدابراهيم مقدم، در نامه اي خطاب به سهامداران اين شرکت نرخ سود سپرده‌هاي سرمايه گذاري و مطالبات از دولت را به عنوان عوامل موثر بر پيش بيني اولين درآمد سال مالي 96 عنوان کرد. بانک تجارت با سرمايه 45 هزار و 700 ميليون ريال در روز گذشته، نخستين پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي 96 را مبلغ 268 ريال زيان اعلام کرد؛ که نسبت به EPS سال جاري معادل 188 درصد افزايش زيان را نشان مي‌دهد.

35 درصد معاملات برخط در اختيار 5 کارگزاري
ارزش کل خريد و فروش 108 کارگزار فعال بورس تهران در 10 ماهه اول سال95، بيش از يک هزار و 114 ميليارد ريال بوده است. به نقل از بورس تهران، آمار معاملات 11 ماهه 95 نشان مي‌دهد سهم معاملات برخط از معاملات نرمال بيش از 29 درصد بوده است. بيش از 35 درصد از کل معاملات الکترونيکي در 5 کارگزاري انجام شده است که به ترتيب کارگزاري‌هاي مفيد با 44 / 21 درصد، فارابي با 16 / 4 درصد، آگاه با 60 / 3 درصد، مبين سرمايه با 47 / 3 درصد و بانک کشاورزي با 90 / 2 درصد رتبه‌هاي اول تا پنجم را به نام خود ثبت کردند.





۴ شرکت روي دست دولت ماند
سهام ۵ شرکت دولتي ديروز به مزايده گذاشته شد که تنها براي يکي از آنها خريدار وجود داشت. به نقل از تسنيم؛ سهام 5 شرکت دولتي روز گذشته توسط سازمان خصوصي سازي روي ميز فروش گذاشته شد که از اين ميان تنها 0.025 درصد سهام شرکت پالايش گاز بيد بلند خليج فارس به قيمت 13 ميليارد ريال فروخته شد. بر اساس اين گزارش 2 ميليون سهم اين شرکت در مزايده روز گذشته به قيمت پايه هر سهم 5437 ريال و ارزش کل پايه 10 ميليارد و 874 ميليون ريال روي ميز مزايده رفته بود. همچنين براي اين مزايده 95درصد سهام شرکت سرمايه گذاري گسترش و توسعه صنعت به قيمت پايه هر سهم 12هزار و 370 ريال و ارزش کل پايه 998 هزار و 877 ميليارد و 500 ميليون ريال؛ تعداد 319 ميليون و 919 هزار و 205 سهم ذغالسنگ البرز شرقي معادل 95 درصد سهام اين شرکت به قيمت پايه هر سهم 1826 ريال و ارزش کل پايه 584 ميليارد و 172 ميليون و 468 هزار و 330 ريال؛ 96.038 درصد سهام شرکت نوسازي صنايع ايران شامل 87 ميليون و 999 هزار و 602 سهم به قيمت پايه هر سهم 2 هزار و 710 ريال و ارزش کل پايه 238 ميليارد و 478 ميليون و 921 هزار و 420 ريال و 24.7 درصد سهام شرکت گوشت يزد شامل 18 هزار و 550 سهم به قيمت پايه هر سهم يک ميليون و 402 هزار و 394 ريال و ارزش کل پايه 26 ميليارد و 14 ميليون و 408 هزار و 700 ريال آگهي شده بودند که خريداران اقبالي به آنها نشان ندادند.

افت نمادهاي خودرويي و رشد شيميايي‌ها
در چهارمين روز معاملات بورس اوراق بهادار تهران دراين هفته شاخص کل توانست ۱۰۲ واحد رشد کند و شاخص آزاد شناور رشد ۱۰۰ واحدي را تجربه کرد. ديروز حجم معاملات نسبت به روز گذشته عدد بالاتري را نشان مي‌دهد و ارزش معاملات نيز به چيزي حدود ۳۰۰ ميليارد تومان رسيده است. به نقل از ايسنا، سه‌شنبه شاخص بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران ۱۰۲ واحد رشد کرد و به رقم ۷۷ هزار و ۸۰۰ واحد رسيد. همچنين شاخص کل هم‌وزن پس از ۵۹ واحد رشد عدد ۱۵ هزار و ۸۱۹ واحدي را تجربه کرد. شاخص بازار شناور نيز پس از ۱۰۰ واحد رشد به رقم ۸۵ هزار و ۲۳۹ واحدي را تجربه کرد. علاوه بر اين شاخص بازار اول ۵۵ واحد بالا رفت و به رقم ۵۵ هزار و ۱۰۰ واحدي رسيد و شاخص بازار دوم با صعود ۳۰۹ واحدي تراز ۱۶۶ هزار و ۲۶۸ واحدي را تجربه کرد. در گروه خودرو اکثريت نمادها شرايط کاهشي را تجربه کردند به‌طوري که پارس خودرو، سايپا، سايپا آذين، ايران خودرو ديزل، زامياد، سرمايه‌گذاري رنا، نيروي محرکه، الکترونيک شهر، موتورسازان تراکتورسازان ايران شاهد روند کاهشي در قيمت پاياني بودند، هرچند که‌اندک نمادهايي چون رادياتور ايران و فنرسازي زر شاهد رشد حدود چهار درصدي بودند. ديروز در گروه محصولات شيميايي اکثريت نمادها روند رشد را در پي گرفته‌اند اما در بين آنها نمادهايي همچون صنايع شيميايي فارس و صنايع شيميايي سينا با افت بيش از چهار درصد روبه‌رو شدند. در گروه دارويي نيز همچون چند روز گذشته اکثريت نمادها روند کاهشي در قيمت پاياني را تجربه کردند، اما داروسازي کوثر، سرمايه‌گذاري داروي تامين، داروسازي سينا از جمله نمادهايي بودند تا حدودي شرايط صعودي داشتند.
عضو کميسيون انرژي مجلس مطرح کرد:
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌پيشنهاد کرد که براي افزايش شفافيت، خريد نهادهاي دولتي و عمومي‌که حجم بزرگي از بودجه عمومي‌را شامل مي‌شود، از طريق بورس کالا به عنوان بازار شفاف و نظام مند انجام شود.
غلامرضا شرفي گفت: اين پيشنهاد در جريان بررسي جزئيات لايحه بودجه 1396 کل کشور در صحن مجلس، مطرح و به راي نمايندگان گذاشته مي‌شود. به نقل از ايرنا، رسيدگي لايحه بودجه 1396 کل کشور از دوم اسفند ماه در صحن مجلس شوراي اسلامي‌آغاز شده‌اما هنوز کليات آن راي گيري نشده است.
وي گفت: در صورت اجرايي شدن اين طرح، خريد نهادهاي دولتي و عمومي‌که حجم بزرگي از بودجه عمومي‌را نيز شامل مي‌شود، در بورس کالا به عنوان بازار شفاف و نظام مند انجام مي‌شود که اين امر به کاهش فساد و همچنين کاهش هزينه‌هاي بخش عمومي‌کمک قابل توجهي مي‌کند.
شرفي با تاکيد بر اينکه‌امروز شفاف سازي در قيمت و معاملات کالاها يک ضرورت است، افزود: ارزش گذاري کالاهاي داخلي و وارداتي به شيوه‌هاي غيرشفاف، پيامدهاي زيانباري از جمله فرار مالياتي، گسترش فقر و بيکاري و ضربه به توليدکنندگان داخلي را در پي دارد. وي اد، بنابراين، پيشنهادي درباره عرضه کالاهاي قابل معامله در بورس کالاي ايران براي لايحه بودجه سال 96 ارائه شده است. به گفته اين عضو کميسيون انرژي مجلس، در بورس کالاي ايران، فروشنده و خريدار و همچنين قيمت کالاها مشخص مي‌شود و معاملات به صورت رسمي‌انجام خواهد شد. نماينده مردم آبادان در مجلس تاکيد کرد: با اطمينان ايجاد شده نسبت به قيمت‌ها، مصرف کنندگان به راحتي مي‌توانند وارد اين بازار شده و کالاهاي مورد نياز خود را با قيمتي مناسب از بورس خريداري کنند که اين مزايا مي‌طلبد تا از ساز و کار سنتي به معاملاتي مدرن و شفاف حرکت کنيم.
وي با بيان اينکه پيشنهاد عرضه همه کالاهاي قابل معامله در بورس کالاي ايران سبب مي‌شود تا شاهد کشف قيمت محصولات براساس مکانيسم عرضه و تقاضا و به دور از رانت و سودجويي باشيم، گفت: بايد از ظرفيت‌هاي بورس کالا در بخش‌هاي مختلف بازار کالايي کشور استفاده کنيم تا از سوء استفاده‌هايي که به شکل‌هاي گوناگون در حال رخ دادن است، پيشگيري شود. شرفي به بازار محصولات پتروشيمي‌و فرآورده‌هاي نفتي نيز اشاره کرد و گفت: اکنون معاملات پتروشيمي‌و فرآورده‌هاي نفتي در بورس کالا انجام مي‌شود که با اجراي قانون مذکور عرضه اين محصولات در بورس توسعه مي‌يابد و سرمايه گذاران اين بخش را با اطمينان خاطر به بورس کالا به عنوان مکاني شفاف و قابل رصد ورود مي‌کنند. عرضه محصولات پايه مانند محصولات پتروشيمي، معدني و کشاورزي در بورس کالا، سبب شفافيت معاملات شده و جلوي انحصار و رانت را مي‌گيرد. در ماههاي اخير، پيشنهادهايي براي گسترش مبادلات محصولات مختلف از طريق بورس کالا با هدف مقابله با واسطه گري غير ضروري و افزايش شفافيت معاملات مطرح شده است.

معماي عرضه خودرو در بورس کالا
چند روز پيش مديرعامل سايپا از عرضه محصولات اين شرکت در بورس کالا خبر داد در همين راستا به تازگي اميدنامه پذيرش سراتو در بورس کالاي ايران منتشر شده است.
به نقل از ايسنا، تقريبا يکسال پيش بود که مديرعامل بورس کالا اعلام کرد که مي‌خواهند پرايد را از طريق اوراق سلف موازي و از دريچه بورس کالا تامين مالي کنند.
بعد از اعلام اين خبر صحبت‌هاي زيادي درباره پذيرش يا عدم پذيرش اين کالا در بورس شد، قيمت‌گذاري خودرو موضوع مهمي‌بود که مانع حقوقي براي عرضه اوراق سلف موازي خودرو در بورس ايجاد مي‌کرد چرا که براي اين کار لازم بود اين خودرو در بورس کالا پذيرش و کشف قيمت شود اما از آن جايي که پرايد از طريق شوراي رقابت قيمت گذاري مي‌شود قابليت کشف قيمت در بورس کالا را نداشت.
بعد از گذشت ماه‌ها، هفته گذشته مديرعامل سايپا در همايش بين‌المللي صنعت خودرو اعلام کرد که سراتو در بورس کالا پذيرفته شده است، اما در آن زمان اميدنامه‌اي از اين پذيرش منتشر نشده بود که بتوان از جزئيات اين پذيرش اخبار مستند تري داشت.
اما بورس کالا به تازگي اميدنامه‌اي منتشر کرده که گوياي پذيرش سراتو در بورس کالاست. به نظر مي‌رسد بورس کالا و گروه سايپا به تفاهم‌هايي رسيدند تا خودروهايي که مشمول قيمت‌گذاري نمي‌شود را بتوانند از طريق اوراق سلف موازي تامين مالي کنند. در اين اميدنامه‌امده که درخواست پذيرش کالاي خودروي سراتو توليدي شرکت سايپا و از طريق شرکت تامين سرمايه لوتوس پارسيان در تاريخ 25 دي‌ماه سال 1395 به شرکت بورس کالاي ايران ارائه شد و در نودمين جلسه هيات پذيرش بورس کالاي ايران در تاريخ 19 ‌اسفندماه سال 1395 مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفته و پذيرش آن به تصويب رسيده است.
عرضه‌کننده يعني شرکت سايپا متعهد شده که شرايط عرضه را به گونه‌اي فراهم کند که حداقل چهار بار عرضه در ماه انجام پذيرد و در صورت وجود تقاضا با نظر بورس نسبت به عرضه اقدام کند. موضوع کشف قيمت اين خودرو از مواردي است که مي‌تواند جاي بحث داشته باشد، چرا که قاعدتا اين کالا بايد از طريق عرضه و تقاضا کشف قيمت شود و در صورت عدم عرضه به مقدار نياز بازار فشار تقاضا مي‌تواند قيمت اين کالا را بيش از آن چه ارزش دارد بالا ببرد. اينکه آيا در مورد جزئيات اين موضوع هم صحبت‌هايي بين دو طرف انجام شده يا خير را فعلا کسي نمي‌داند اما دير يا زود مي‌توان از اين قسمت از پازل عرضه خودرو در بورس کالا سر در آورد.