در سميناري به همت بانک توسعه صادرات صورت گرفت:
آخرين چارچوب‌هاي اجرايي مبارزه با پولشويي در صرافي‌ها به همت صرافي بانک توسعه صادرات در سميناري آموزشي بررسي شد.
 به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک توسعه صادرات به نقل از اگزيم نيوز، در سمينار"مبارزه با پولشويي و تأمين مالي تروريسم و آشنايي با سوئيفت و سپام" محسن بوالحسني، مديرعامل صرافي بانک توسعه صادرات گفت: در همه مجموعه‌ها، نقش نيروي انساني و سرمايه انساني بسيار برجسته است و براي کارايي بيشتر، توسعه فعاليت‌هاي آموزشي اهميت بسزايي دارد.  براي برگزاري اين نشست شاهد حمايت بخش‌هاي مختلفي همچون بدنه اجرايي و تصميم سازي بانک مرکزي و بانک توسعه صادرات و همچنين واحدهاي زير مجموعه آنها بوده‌ايم که شايان تقدير است.
در ادامه اين همايش، محمد حسن حاجيان گفت: رويکردهاي حاکميتي و دولتي در مبارزه با پولشويي و مواردي که بايد در زمينه پولشويي در مناسبات بين المللي به آن توجه داشت از اهميت بسزايي برخوردار است. هميشه در فعاليت‌ها يک چارچوب کلي از قوانين و اسناد بالادستي وجود دارد که در ايران اين چارچوب را مي‌توان در قانون مبارزه با پولشويي ايران جستجو کرد. هم اکنون بانک‌ها و صرافي‌ها همه نسبت به مفاد اين قانون بايستي اهميت لازم رابه کار بسته و اين قانون را به خوبي مطالعه کنند. در رعايت الزامات، سعي داريم به نتايج مثبتي برسيم اگرچه در مبارزه با پولشويي، مزاياي بسياري وجود دارد که از آن جمله مي‌توان از کاهش حجم جرايم و فرار مالياتي، تسهيل روابط اقتصادي بين المللي، افزايش شفافيت فعاليت‌هاي اقتصادي و کاهش فاصله طبقاتي نام برد.
وي در ادامه يادآور شد: پولشويي در کنار تمامي‌پيامدهاي نامطلوبي که براي بانک‌ها و صرافي‌ها به همراه دارد، با دو معضل مهم نيز همراه خواهد بود؛ اول ريسک شهرت و سپس ريسک تحريم. حاجيان همچنين درخصوص ريسک تحريم‌ها عنوان داشت: بعد از برجام، 400 شخصيت حقيقي و حقوقي از تحريم‌ها خارج شدند؛ برخي از آنها صرافي هستند، بنابراين امکان ورود صرافي‌ها به اين مقوله، يعني بحث تحريم‌هاي مجدد و قرار گرفتن در ليست تحريم‌هاي جديد بسيار بالاست. با توجه به اين موارد، نياز به مطالعه کافي قوانين و تدبير و تطبيق با سازمان‌هاي بين المللي همچون FATF از اهميت بسزايي برخوردارند که در اين چارچوب شناسايي مشتريان و بررسي منشأ پول و نگراني از ورود به ليست تحريم‌هاي جديد را بايد برجسته تر دانست.
حاجيان تصريح کرد: در بسياري از کشورها امکان استفاده از سيستم سوئيفت براي صرافي‌ها وجود دارد ولي در ايران چنين اجازه اي هنوز اخذ نشده، هرچند صرافي‌ها از سيستم‌هاي بانک‌ها براي پيام رسان سوئيفت استفاده مي‌کنند. اعتماد متقابل صرافي و بانک متاسفانه به صورت نگران کننده اي صورت مي‌پذيرد زيرا بانک‌ها نسبت به شناسايي مشترياني که از سمت صرافي‌ها به آنها ارائه مي‌شود اهتمام کافي را بعضا مبذول نمي‌دارند.
در ادامه اين نشست فاطمه مهجوريان عضو گروه بين الملل اداره مبارزه با پولشويي بانک مرکزي گفت: ايران از جهت صندوق بين المللي پول و از مسيرهاي پولشويي در آينده مورد ارزيابي‌هاي دقيقي خواهد گرفت و در استانداردهاي بين المللي نيز توجه به صرافي‌ها اهميت بسزايي دارد. هم اکنون صرافي‌ها به خوبي قابل رصد هستند. شايد اولين جايي که مي‌تواند از طريق سيستم‌هاي بين المللي مورد راستي آزمايي قرار گيرد را بتوان صرافي‌ها دانست. در طرح اقدامي‌که FATF به ايران داده دو بند مورد توجه و اولويت قرار دارد که يکي از مهم‌ترين آنها حواله است.
وي در ادامه به تاريخچه پولشويي اشاره کرد و گفت: در دوران قبل از انقلاب شايد در ايران بانک چندان درستي وجود نداشته گروه‌هاي تبهکار در غرب اقدام به فعاليت‌هاي غيرقانوني کرده که در نهايت به پولشويي نياز داشتند و با توجه به اين شرايط ، کشورهاي غربي پيشرو در زمينه مبارزه با پولشويي هستند بنابراين آنها که شرايط پيشرويي دارند وضعيتي را خواهند داشت که ما نيز در آينده به آن سمت حرکت خواهيم کرد زيرا مشکلاتي که اکنون دچار هستند ما در آينده به آنها دچار خواهيم شد.
٨٥٠ ميليون دلار گشايش اعتبار براي طرح‌هاي زيربنايي کشور توسط بانک صنعت و معدن در کمتر از يک ماه انجام شده است. اعتبار اسنادي طرح‌هاي ذوب آهن پاسارگاد ، برق اميركبير، برق كاشان و شركت سازه سازان را در روزهاي آتي عملياتي مي‌شود.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه اطلاع رساني بانك صنعت و معدن طرح ذوب آهن پاسارگاد با سرمايه گذاري ارزي ٢٩٤ ميليون دلار جهت توليد ٢.٥ ميليون تن گندله فولاد و ١.٨ميليون تن آهن اسفنجي در استان فارس گشايش اعتبار مي‌شود كه با راه‌اندازي آن براي ٦٧٠ نفر اشتغال مستقيم ايجاد خواهد شد. تامين مالي طرح‌هاي توليد برق اميركبير و كاشان با سرمايه گذاري ارزي به ترتيب ٣١١ و ١٣٨ ميليون دلار نيز در مجموعه طرح‌هاي گشايش اعتبار شده توسط بانك صنعت و معدن قرار دارند كه به ترتيب ٢٩٨ و ٥٠٠ مگاوات برق به ظرفيت شبكه برق كشور اضافه خواهند كرد و موجب اشتغال ١٠١ نفر خواهند شد.
طرح آب شيرين كن سازه سازان نيز با ١٠٤ ميليون دلار سرمايه گذاري به منظور شيرين سازي ساليانه ٥٤ ميليون مترمکعب آب (خليج فارس-بندرعباس) توسط اين بانك گشايش اعتبار مي‌شود و براي ٧٨ نفر اشتغال ايجاد خواهد كرد. گزارش يادشده مي‌افزايد با پيگيري‌هاي مديريت نظارت بر طرحهاي بانک صنعت و معدن براي اختصاص تسهيلات ارزي طرحهاي ياد شده و اخذ تائيديه‌هاي مورد نياز از وزارت صنعت ، معدن و تجارت و وزارت نيرو ، انعقاد قرارداد تسهيلات و تامين سهم الشرکه مجريان طرحها،گشايش اعتبار چهار طرح بزرگ به ارزش ٨٥٠ ميليون دلار به شعبه توسعه ملي و سرپرستي فارس ابلاغ شده است.

با تصويب اساسنامه جديد، اتاق مشترک بازرگاني ايران و يونان، پيش بيني مي‌شود فعاليت ‌هاي اقتصادي دو کشور وارد مرحله تازه اي شده و کسب و کار فعالان اقتصادي بخش خصوصي دو کشور به شکل مطلوب تري سامان يابد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌اتاق بازرگاني تهران ، مهدي جهانگيري رييس اتاق مشترک بازگاني ايران و يونان در جلسه فوق العاده مجمع عمومي‌اين مجموعه که در اتاق بازرگاني ايران با حضور اعضاي فعال برگزار شد ، يونان را يکي از شرکاي مهم تجاري ايران بر شمرد و از فعالان اقتصادي در بخش خصوصي دعوت کرد تا به بهبود اقتصاد کشور در اين شرايط پيچيده کمک کنند. جهانگيري با بيان اينکه تا پيش از تحريم‌ها، يونان جزو کشورهاي مطرح طرف تجاري ايران در اتحاديه اروپا بود، افزود: تحريم‌ سال‌هاي اخير باعث شد که در مناسبات اقتصادي دو کشور شکاف ايجاد شود اما در دوره پسابرجام شاهد کمرنگ شدن اين شکاف هستيم و حال با تشکيل اتاق مشترک بازرگاني ايران و يونان، نسبت به بهبود روابط اقتصادي و بازگشت دو کشور به مناسبات گرم گذشته، بسيار خوش‌بين هستيم. نايب‌رئيس اتاق بازرگاني تهران، با اشاره به شکسته شدن ايران‌هراسي با کمک صنعت گردشگري کشور گفت: يونان مي‌تواند با داشتن تجربيات ارزشمندي که در صنعت گردشگري دارد، نقش مهمي‌در توسعه گردشگري ايران ايفا کند و کمک‌هاي زيادي در اين حوزه به کشور ما داشته باشد. رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و يونان ادامه داد: وجود تحريم‌هاي اقتصادي، افت مداوم قيمت نفت و البته رکود اقتصادي در دنيا و در داخل کشور و همچنين شرايط منطقه سبب شده است که چنين ضرورتي براي تغيير اقتصاد دولتي در کشور ايجاد شود و زمينه براي سپردن اقتصاد کشور به بخش خصوصي و فعالان که تا پيش از اين فضاي زيادي براي کار نداشتند فراهم شود.

با حضور عضو هيات مديره هفتمين گردهمايي معرفي روساي شعب موفق بانک‌هاي کشور که در آن بيست تن از روساي شعب برتر بانک سپه حضور چشم گير داشتند در موسسه عالي آموزش بانکداري ايران برگزار شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه اطلاع رساني بانک سپه، در اين مراسم آقاي کاظم نژاد عضو هيات مديره، رجبي رئيس اداره کل تحقيقات و برنامه ريزي و 20 نفر از روساي موفق شعب بانک‌هاي کشور حضور داشتند. براساس اين گزارش در ابتداي مراسم گردهمايي روساي موفق شعب بانک‌هاي کشور که با شعار کنترل داخلي، بهبود عملکرد برگزار شد دکتر محسن خوش طينت رئيس موسسه عالي آموزش بانکداري ايران اظهار داشت: گردهمايي روساي موفق شعب يکي از همايش‌هايي است که موسسه عالي آموزش بانکداري ايران همه ساله با هدف قدرداني و تکريم روساي موفق شعب بانکي سراسر کشور برگزار مي‌کند. وي تصريح کرد: هفتمين گردهمايي روساي موفق بانک‌هاي کشور با شعار "کنترل داخلي، بهبود عملکرد" با مشارکت 30 بانک و موسسه اعتباري کشور در حالي برگزار مي‌شود که شاهد تحولات گسترده در حوزه‌هاي اقتصادي در سطح ملي و بين المللي هستيم. اميد است دستاوردهاي اين گردهمايي بتواند سهمي‌هر چند اندک در بهبود نظام انگيزشي کارکنان شبکه بانکي کشور، به ويژه کارکنان شعب بانک‌ها، ايفا نمايد. در ادامه اين مراسم هم چنين فرشاد حيدري معاون نظارتي بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران ودکتر محمداميدي نژاد عضو هيات علمي‌موسسه عالي آموزش بانکداري ايران مطالبي را درخصوص سيستم بانکي و عملکرد شعب ارائه کردند. اين گزارش مي‌افزايد مراسم اهداي جوايز و تجليل از روساي موفق شعب بانک‌هاي کشور با حضور مديران ارشد نظام بانکي برگزار شد.
همايش آشنايي با سامانه جامع چک با حضور مسعود خاتوني معاون فناوري اطلاعات و شبکه ارتباطات ، روساي ادارات کل امنيت و توسعه سيستم‌ها، حسابداري و بودجه، نظام‌هاي پرداخت، مديريت عمليات بانکي و جمعي از همکاران ادارات امور شعب و شعب مستقل در سالن همايش حافظ برگزار شد.
اين سامانه که در حال حاضر به صورت پايلوت در يکي از شعب اين بانک اجرا شده است با هدف مديريت بهينه نقدينگي بانک ملي ايران بزودي در تمامي‌شعب اين بانک عملياتي خواهد شد.  معاون فناوري اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک با اشاره به ترافيک خدمات بانکي در روزهاي پاياني سال و همچنين لزوم حفظ منافع بانک ، راه‌اندازي هر چه سريعتر اين سامانه را مورد تاکيد قرار داد و گفت : ارائه و راه‌اندازي سامانه‌هاي انفورماتيک منافعي را براي بانک داشته و با عملياتي کردن اين سامانه ، بازخورد مناسبي را خواهيم ديد .  وي با تشريح آخرين وضعيت فناوري اطلاعات بانک افزود : عملياتي کردن سيستم‌هاي جديد مي‌تواند بستر مناسبي را براي ارائه خدمات بهتر به مشتريان ايجاد کند .  همچنين خاتوني تاکيد کرد : انعطاف پذيري و سرعت فعاليت‌هاي نوين بانکي بخشي ازامکانات سامانه‌هاي جديد بوده و با ارائه اين خدمات مي‌توانيم امکانات بهتري را به مشتريان ارائه دهيم.  در ادمه اين همايش احمدرضا نصر اصفهاني رئيس اداره کل امنيت و توسعه سيستم‌ها با بيان تحولات ايجاد شده در محيط کسب و کار و تشريح خدمات بانکداري الکترونيک گفت: چک يکي از ابزارهاي مهم در صنعت بانکداري بوده و با توجه به کاربردهاي آن در نقل و انتقال پول در بانک‌ها و صنوف مختلف نيازمند تحول و ايجاد رضايتمندي بيشتر در بين مشتريان بود، از اين رو سامانه جامع چک با زيرساخت‌هاي متنوع آن طراحي و آماده ارائه به شعب گرديد.
با حمايت بانک انصار دومين دوره برنامه‌نويسي برپايه سرويس‌هاي بانکي تحت عنوان «چالش نوآوري توسن» با دسترسي کامل به سرويس‌هاي بانکداري الکترونيک در پارک فناوري پرديس برگزار شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌وتبليغات، به منظور حمايت از رويه‌هاي مبتني بر خلاقيت و نوآوري در ارائه خدمات بانکداري الکترونيک و با هدف تشويق نخبگان دانشگاهي در ارايه‌ايده‌هاي خلاقانه و نوآوري مبتني بر خدمات نوين، بانک انصار اين بار نيز از اين ماراتن فکري پشتيباني کرد تا زمينه توسعه فناوري‌هاي اطلاعات در حوزه بانکداري نوين با سرمايه و کار ايراني و تسريع تحقق اقتصادمقاومتي فراهم شود. نتيجه اولين دوره هکاتون توسن، دريافت بيش از ۱۷۰ طرح و اتصال بيش از ۱۳ استارت آپ فين تک به اکوسيستم بانکي توسن بوم بود که با حضور همه توسعه‌دهندگان داراي توانايي ايده پردازي و پياده‌سازي برنامه‌هاي کاربردي بر بستر وب و گوشي‌هاي هوشمند صورت گرفت. همچنين براساس دستاوردهاي اين ماراتن بيش از 20 استارت آپ ديگر در حال اتصال محصول خود به اکو سيستم توسن بوم مي‌باشند. اين چالش استعداديابي سه روزه که تيم‌هاي توسعه‌دهنده داراي ايده‌هاي نوآورانه در حوزه مالي را به ميدان رقابت کشاند، با ثبت ايده‌هاي نو در وب‌سايت و تجربه نو در پياده‌سازي برنامه‌هاي بانکي و مالي ادامه يافت و هيئت داوران از ميان طرح‌هاي رسيده، 25 طرح برتر را انتخاب و براي شرکت در برنامه از آنها دعوت کرده و از روز ۲۸ بهمن‌ماه بخش نهايي مسابقه آغازشد و تا روز ۳۰ بهمن ادامه يافت.
با هدف تعميم روابط فرهنگي و علمي‌ مجامع دانشگاهي کشور با مراکز معتبر آکادميک جهاني با حمايت و مشارکت بانک صادرات ايران اولين همايش کارآفريني دانشگاه سينرجي روسيه در تهران برگزار و تنديس ويژه اين همايش به پاس قدرداني از نقش و جايگاه بانک صادرات ايران در حمايت از رخدادهاي علمي‌ به نمايندگي از اين بانک به مهرداد مظفري معاون برنامه ريزي و سرمايه‌هاي انساني بانک متبوع اعطا شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک صادرات ايران، اين همايش در راستاي استفاده از ره آوردهاي علمي‌و آخرين رهيافت‌هاي مراکز دانشگاهي براي استفاده از همه ظرفيت‌ها به منظور کارآفريني و ايجاد فرصت‌هاي شغلي نوين در سالن همايش‌هاي برج ميلاد و با ارايه 6 سخنراني تخصصي برگزار شد. اين گزارش مي‌افزايد: حضور اساتيد مبرز و نام آشنا از دانشگاه‌هاي معتبر خاورميانه و همچنين کارآفرين مطرح اين منطقه باعث غنا بخشي به همايش کارآفريني و استقبال گروه‌هاي مختلف و نخبگان علمي‌و دست اندرکاران صنايع، تجارت و بخش‌هاي مختلف از اين رويداد علمي‌شده بود. تلاش براي توسعه روابط اقتصادي و کسب و کار در خاورميانه، ايران و روسيه و استفاده از قابليت‌هاي موجود در اين مناطق از جمله اهداف اين همايش اعلام شده است. بانک صادرات ايران با توجه به برخورداري از شبکه گسترده داخلي و بين المللي در کانون فعاليت‌هاي اقتصادي ملي و بين المللي قرار دارد و نقش آفريني در فرايند شناسايي و معرفي فرصت‌هاي مختلف کارآفريني را در اين عرصه‌ها دنبال مي‌کند.
كميسيون كارشناسان حقوقي و اعتباري سيستم بانكي استان خراسان جنوبي در ساختمان مديريت شعب بانك ايران زمين برگزار شد.
 به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي: اين كميسيون بصورت ماهيانه در يكي از بانك‌هاي استان تشكيل مي‌شود در بهمن ماه به ميزباني مديريت شعب استان خراسان جنوبي بانك ايران زمين با شركت بيش از ۴۰ نفر از كارشناسان حقوقي و اعتباري استان برگزارشد. يزداني مديريت استان ضمن عرض خير مقدم به شركت كنندگان بيان كرد: اين كميسيون كه با حضور كارشناسان واحدهاي حقوقي و اعتباري سيستم بانكي استان تشكيل شده مي‌تواند در جهت شناسايي مشكلات كمك بزرگي به مديران بانكها نمايد، تا با انتقال تجربيات از بروز اختلاف سليقه‌ها و اعمال روشهاي متفاوت در انجام خدمات دهي به مشتريان كه خود بعضأ باعث سوء استفاده مشتريان و بلاخص بدهكاران گردد، جلوگيري و در وصول مطالبات بانك تسريع شود. در ادامه اين جلسه هر يك از شركت كنندگان نقطه نظرات خود را بيان نموده و روش‌هاي خاص بدهكاران كه باعث عدم وصول مطالبات يا به تعويق افتادن عمليات قانوني و اجرايي مي‌شود را بيان كردند در پايان راهكارهاي لازم به منظور پيشگيري از اينگونه موارد در ساير بانكها بررسي شد.

بانک مسکن دستورالعمل بخشودگي جرايم ديرکرد در پرداخت اقساط تسهيلات را ابلاغ کرد.
 به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک مسکن به منظور تسريع در روند وصول و کاهش مطالبات و تشويق تسهيلات گيرندگان در بازپرداخت اقساط معوق مقرر شده است شعب اين بانک تا پايان سال جاري نسبت به بخشودگي جرايم افرادي که به هردليلي موفق به پرداخت به موقع اقساط خود نشده‌اند؛ با شرايط خاص اقدام کنند.
بر اين اساس در صورت واريز نقدي و تسويه باقيمانده مطالبات، جرايم تاخير تاديه بازپرداخت اقساط تسهيلات مشتريان بخشيده مي‌شود. همچنين در خصوص تسهيلات اقشار خاص شامل زلزله زدگان، روستايي، کميته‌امداد امام خميني (ره)، بهزيستي و طرح مسکن مهر در صورت واريز مطالبات غيرجاري به نسبت پرداختي‌ها، جرايم بخشيده مي‌شود. مشتريان بانک مسکن براي استفاده از اين امکان تا پايان سال جاري فرصت دارند اقساط معوقه خود را به صورت نقدي پرداخت کنند.
بانک رفاه موفق به کسب رتبه دوم مديريت عملکرد شد
بانک رفاه موفق به کسب رتبه دوم در حوزه مديريت عملکرد در بين سازمان‌هاي تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در استان تهران شد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک رفاه، اين بانک در شاخص‌هاي ارزيابي عملکرد، کميته مديريت عملکرد، ارتباطات مردمي‌و پاسخگويي به شکايات، کميته سلامت اداري و نظارت و بازرسي در بين ساير سازمان‌هاي تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي موفق به کسب رتبه دوم در حوزه مديريت عملکرد در استان تهران شد.

نقش حراست، صيانت از سازمان توسعه عدالت و افزايش اعتماد عمومي‌است
عضوهيات مديره بانک توسعه تعاون در ديدار با کارکنان امور حراست بانک، گفت: نقش حراست صيانت از سازمان، توسعه عدالت و افزايش اعتماد عمومي‌است.  در ابتداي اين مراسم سيد باقر فتاحي ، از تلاش‌ها و زحمات مديران و کارکنان اين امور در راستاي کمک به تحقق اهداف بانک تقدير نمود.  وي سپس تصريح کرد: رويکرد مدير حراست ، انسجام و استقلال حراست است زيرا اين واحد به عنوان چشم بينا و چراغ راهنماي بانک بوده و از کيان آن حفاظت مي‌کند.  فتاحي در ادامه به نمايندگي از هيأت مديره، مديران و کارکنان بانک ضمن قدرداني از زحمات و تلاش‌هاي مدير پيشين حراست تأکيد کرد: قطعاً خدمات ارزنده وي در ذهن مجموعه ماندگار خواهد بود.  در ادامه توکلي مدير کل دفتر مرکزي حراست بانک ، بر تلاش‌هاي اين مديريت در جهت ، حفظ حيثيت افراد، افزايش اعتماد کارکنان به حراست و تلاش در جهت ايجاد جو دوستانه و برادرانه تأکيد کرد.

شعبه ميدان شوش بانک حکمت ايرانيان افتتاح شد
با توجه به سهولت دسترسي مشتريان به خدمات بانکي ، بانک حکمت ايرانيان شعبه جديد خود را در ميدان شوش افتتاح کرد . به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک حکمت ايرانيان ، در مراسم افتتاحيه اين شعبه که با حضور معاونان و مديران بانک حکمت ايرانيان برگزار شد ، بر لزوم خدمت رساني شايسته ، تکريم ارباب رجوع و تلاش در راستاي افزايش رضايتمندي مشتريان تاکيد شد. بر اساس اين گزارش ، شعبه ميدان شوش بانک حکمت ايرانيان ، واقع در شوش شرقي نرسيده به ميدان شوش پلاک 499 مي‌باشد.
دکتر محمدعلی دهقان دهنوی
عضو هیئت علمی دانشگاه

طی چند روز اخیر، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، در راستای وظیفه تخصصی و رویکرد اجتماعی خود، طرحی با نام پیوند مهر و برای تسهیل ازدواج جوانان ارائه داده است. این طرح بر اساس الگوی هم افزایی منابع مالی مشتریان و بانک و به خدمت گرفتن مجموع آنها در امر تسهیلات ازدواج طراحی شده است و نه تنها تسهیل-گر اساسی در ازدواج جوانان است بلکه از طریق رویکردهایی نظیر تشویق افراد و خانواده ها به پس انداز و همچنین توسعه سنت ارزشمند قرض الحسنه به نوعی زمینه ها و رویه های بانکداری اسلامی را در جامعه گسترش می دهد. بر اساس این طرح، متقاضیان می توانند پس از طی دوره ای از ایجاد پس انداز و تمرکز گردش مالی خود در بانک قرض الحسنه مهر ایران و در قالب یکی از دو مسیر قابل انتخاب طرح، از امتیاز تسهیلات قرض الحسنه تا سقف 800 میلیون ریال و با کارمزد 4 درصد بهره مند شوند. اولین رویکرد برجسته طرح، تقسیم مخاطبین طرح به دو جامعه هدف متفاوت است. جامعه اول که مخاطبان طرح یکم پیوند مهر هستند شامل افرادی هستند که در سن ازدواج یا نزدیک به ازدواج قرار دارند. در حال حاضر این افراد می توانند یک فقره تسهیلات 100 میلیون ریالی قرض الحسنه از بانکها دریافت کنند ولی در قالب طرح یکم پیوند مهر این افراد با تمرکز گردش مالی خود در بانک و ایجاد رسوب منابع طی دوره زمانی 1 تا 3 سال، از تسهیلات بیشتری تا سقف 400 میلیون ریال اضافه بر 100 میلیون ریال مذکور، بهره مند خواهند شد.
گروه دوم مخاطبین طرح که جامعه هدف طرح دوم پیوند مهر را تشکیل می دهند، خانواده ها و والدینی هستند که می توانند برای ازدواج فرزندان خود در آینده برنامه ریزی کنند. به همین دلیل افق مشارکت ایشان در طرح دوم پیوند مهر، بازه 5 تا 10 سال انتخاب شده است. که از تسهیلات قرض الحسنه تا سقف 800 میلیون ریالی نیز بهره مند شوند.
طرح دوم پیوند مهر، در واقع یک برنامه پس انداز بلندمدت برای خانواده هاست. اگر یک خانواده بتواند در سال اول، ماهیانه 45 هزار تومان برای ازدواج فرزندش پس انداز کند و سپس در هر سال این مبلغِ ماهانه را 20 درصد افزایش دهد یعنی سال دوم ماهیانه 54 هزار تومان و سال سوم ماهیانه 65 هزار تومان و به همین ترتیب برنامه پس انداز ماهیانه را با رشد 20 درصدی تا 10 سال ادامه دهد در پایان 10 سال اندوخته ای در حدود 14 میلیون تومان خواهد داشت. اگر خانواده مزبور این پس انداز را در قالب طرح دوم پیوند مهر انجام بدهد، هرچند بابت این پس انداز قرض الحسنه سودی دریافت نمی کند ولی در انتهای سال دهم با توجه به این برنامه پس انداز، 65 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه با نرخ کارمزد 4 درصد دریافت خواهد کرد که قدرت خرید و حجم منابع مالی در اختیار خانواده برای ازدواج همان فرزند که اکنون 20 ساله است را به شدت افزایش می دهد.  در پایان دوره با دریافت تسهیلات ارزان قیمتی که چندین برابر مبلغ اندوخته آنهاست، توان مالی را افزایش دهند. چنین الگوهایی از پس انداز قرض الحسنه نه تنها برای امر ازدواج بلکه برای امور دیگر نظیر اشتغال و مسکن نیز می تواند مورد توجه خانواده ها قرار گیرد. البته قابل ذکر است که در امر ازدواج نیز، تسهیلات 800 میلیون ریالی بانک قرض  الحسنه مهر ایران، می تواند به پوشش بخشی از نیازهای اشتغال یا مسکن جوانان نیز کمک کند. از دیگر ویژگی های طرح پیوند مهر، می توان به نقش مشارکتی و خیررسانی اعضای طرح مذکور به یکدیگر اشاره کرد. از آنجا که بانک قرض الحسنه مهر ایران یک بانک تخصصی در حوزه قرض الحسنه است و تمام منابع آن به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه تخصیص می یابد، در تمام مدتی که یک فرد در حال پس انداز در طرح و طی کردن دوران پس انداز خودش است، منابع اندوخته وی توسط بانک در امر خیر و سنت الهی قرض الحسنه تخصیص می یابد. به عبارت دیگر مشارکت کنندگان در این طرح نه تنها از تسهیلات قرض الحسنه برخوردار  می شوند بلکه خود آنها نیز در دوران پس انداز قرض  الحسنه، مشغول قرض دادن بر اساس سنت الهی و اسلامی قرض الحسنه هستند. بر این اساس طرح پیوند مهر، الگویی برای ترویج بانکداری اسلامی و توسعه فرهنگ  قرض الحسنه نیز می باشد. نکته آخر اینکه، با وجود مزایای فوق، طرح پیوند مهر را نمی توان ناجی تمام عیار ازدواج جوانان و راه حلی برای همه اقشار دانست. بدیهی است که این طرح به تنهایی نمی تواند همه مشکلات را حل کند و کماکان جوانانی وجود دارند که به دلیل مسائلی نظیر بیکاری یا عدم وجود شغل مناسب و با درآمد مکفی نمی توانند از مزایای این طرح استفاده کنند. بانک قرض الحسنه مهر به دلیل رسالت تخصصی و مسؤولیت اجتماعی خود تا آنجا که در توان دارد و با تمام تلاش خود در این باره می کوشد و تاکنون نیز با پرداخت تسهیلات 100 میلیون ریالی ازدواج به شکل گسترده و با کمترین سخت گیری و بوروکراسی، نقش پررنگی در این امر داشته است.