دکتر محمود اسعد
پژوهشگر رسانه
 رفته رفته باور عمومی نسبت به جایگاه علمی و فرهنگی کشور آمریکا در نظر مردم جهان در حال تعبیر اساسی است اینکه چگونه شخصی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا (از سوی مردم برگزیده می‌شود که هیچ نشانی از تفکر عمیق در رشته‌های مختلف علمی – فرهنگی ندارد و تنها براساس تجارب و سلایق خود عمل می‌کنند. این سوال مهم را متبادر به ذهن می‌سازد که اساساً چگونه چنین شخصیتی به عنوان نماینده و شخص اول ایالات آمریکا برگزیده می‌شود؟
نپل پستمن جامعه شناس و استاد ارتباطات امریکا که برخی آثار او به فارسی ترجمه شده است ریشه این تغییرات را در رسانه‌‌ها و عملکرد سخیف تلویزیون می‌داند او معتقد است از سال 1941 که تلویزیون در امریکا ظهور کرد و پیش از دیگر ممالک صحنه فرهنگ را تسخیر نموده مردم ایالات آمریکا شیفته صورت و تصویر و نور و برنامه‌های متفاوت و متنوع «سرگرمی» شدند و روز به روز از تعقل و تفکر دور و به سطحی نگری و ساده انگاری در تمام امور نزدیک شدند. این یکی از ویژگی‌های اساسی تلویزیون است که انسانها را سخیف پرورش می‌دهد او در تحقیقات خود به این نتیجه دست یافت که مردم آمریکا در قرن 18 و 19 زمامداران خود را بر مبنای تعداد آثار مکتوب، نحوه تفکر و شیوه‌های سخنوری ممتاز، انتخاب می‌کردند اما با ظهور تکنولوژی‌های مدرن و رسانه‌ای مثل تلویزیون بتدریج نوع و نحوه آرایش سر و چگونگی ژست تلویزیونی ملاک عمل قرار گرفت. این نکته اکنون جای درنگ و تامل دارد بخصوص پس از انتخاب ریگان تا حد زیادی به حقیقت نزدیک شد و شاید اکنون پاسخی برای پرسش ما تلقی شود به هر روی منتخب مردم آمریکا اکنون ترامپ است که واکنش او در جهان بازتاب دارد شاید برای جامعه ما این مساله هشداری باشد که نقش رسانه‌ها بخصوص تلویزیون را در نحوه تفکر مردم دست کم نگیریم و چاره‌ای برای نحوه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی بیندیشم و از اقبال زیاد مردم از برنامه‌های سرگرم کننده خشنود نشویم. با این وصف آنچه روشن است اینکه استفاده مفرط از تلویزیون به تحمیق توده‌ها می‌انجامد، گرچه برخی معتقدند استفاده از تلویزیون دانایان را داناتر و نادانان را ابله‌تر می‌سازد.

مارتين وولف
فايننشال تايمز
منع اسکناس هاي بانکي 500 و 1000 روپيه اي توسط نارندا مودي نخست وزير هند ، باعث وارد کردن شوک به اقتصاد شد و اين تاثير بلافاصله حس شد. اين عملکرد باعث لغو 86 درصد از ارزش گردش مالي در هند شد. اين حرکت جسورانه که توسط يک نخست وزير دموکرات صورت گرفت با هدف مبارزه با فساد، بازار سياه و فرار مالياتي هند صورت گرفت. ولي اين يک عملکرد مخرب يک دموکرات غيرليبرال بود. براي کشوري که از نظر اقتصادي و سياسي ثبات داشت ناگهان اعمال فشار راديکال بي سابقه بود. چرا يک دولتمرد چنين شوکي را به اقتصادي چون هند که وابسته به مبادله پول نقد است وارد کند؟ هند به عنوان کشوري با درآمد متوسط است که به مراودات پولي در خارج از کشور نيز وابسته است. برطبق گزارش اقتصادي وزارت اقتصاد ، هدف اين سياست گذاري جلوگيري از فساد ، تقلب و فعاليت‌هاي تروريستي است که از طريق پول سياه ايجاد ميشود. اين اهداف درميان بسياري از هندي‌ها طرفدار داردکه منتقد فساد و فرارماليات گسترده در هند هستند با اين حال اين عملکرد دولت مودي باعث بي اعتمادي به وعده‌هاي گذشته دولت شود. اين بيماري شايد بد باشد اما درمان آن پرهزينه است.براساس تحقيقات اين هزينه باعث ناراحتي و مشکل براي بخش‌هايي از جامعه است که واقعا به اين اسکناسها نياز دارند.از آنجا که هزاران نفر هندي در فقر زياد زندگي مي‌کنند، هزينه‌هاي کوتاه مدت اين تغيير ناگهاني باعث کاهش ذخاير پولي خواهد شد.درحاليکه رشد گردش مالي سقوط کرده است رشد در بخش ذخيره وپس انداز پول افزايش داشته است در نتيجه نرخ بهره‌هاي بانکي کاهش داشته است.تحليل‌ها از سه شوک به اقتصاد هند خبر داده‌اند. با توجه به نقش پول نقد و کاهش آن ثروت کشور کم خواهد شد. با توجه به نقش پول نقد در توليد کاهش سرمايه باعث بي اعتمادي به توليد و کاهش نرخ توليد داخلي مي‌شود. در درازمدت اگرچه نتيجه اين اقدام خود را با سود نشان خواهد داد اما شوک وارد شده باعث افزايش حرکت نقدينگي ثروت در سيستم مالي و شفافيت اقتصادي خواهد شد. نتيجه آن يا افزايش ديجيتالي شدن امور مالي و يا افزايش ماليات خواهد بود. کشيدن خط بين رهبران مصمم و پوپوليست سخت است افرادي که تصميمات مستبدانه را به خاطر سود کشور مي‌گيرند و افرادي که تصميمات خودخواهانه را براي سودخود ميگيرند هنوز مشخص نيست نارندا مودي جزو کدام دسته است و چه خواهد کرد.
ترجمه: فاطمه مهتدي

اعضاي هيئت مديره و بازرسان انجمن
عضو ناظر مجلس شوراي اسلامي‌در هيئت نظارت بر مطبوعات از برگزاري انتخابات هيئت مديره روزنامه‌هاي غير دولتي خبر داد و گفت: با حضور 59 عضو از 70 عضو انجمن روزنامه‌هاي غير دولتي اين دوره انتخابات برگزار شد. محمدعلي وکيلي افزود: با راي اعضاي حاضر مصطفي کواکبيان مدير مسئول مردمسالاري، محمد علي وکيلي مدير مسئول ابتکار، الياس حضرتي مدير مسئول اعتماد، علي بختياري مدير مسئول دنیاي اقتصاد و منصور مظفري مدير مسئول آفتاب يزد، سعدي مدير مسئول جهان صنعت و ناصر شهبازي مدير مسئول گل به عنوان اعضاي جديد هيئت مديره انجمن روزنامه‌هاي غير دولتي انتخاب شدند. وکيلي همچنين افزود: اصغر نعمتي مدير مسوول روزنامه تجارت وسيداصغر ملاسعيدي، مدير مسوول روزنامه هدف و اقتصاد به عنوان بازرسان انجمن از سوي مجمع برگزيده شدند. عضو ناظر مجلس شوراي اسلامي‌در هيئت نظارت بر مطبوعات از محمد رضا يوسفي و اسرافيل عبادتي به عنوان اعضاي علي البدل هيئت مديره انجمن روزنامه نگاران غير دولتي نام برد که با اکثريت آرا تعيين شدند. عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه با اشاره به پايان دوره سه ساله مسئوليت هيئت مديره سابق انجمن روزنامه‌هاي غير دولتي گفت: انتخابات اعضاي جديد در جلسه مجمع عمومي‌و با حضور نماينده وزارت کار برگزار شد. وکيلي اظهار داشت: در اين نشست که در ساختمان نشرآوران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌برگزار شد، بعد از قرائت گزارش توسط اعضاي هيئت مديره سابق اين انجمن انتخابات به صورت راي گيري مخفي روي کاغذ برگزار و به دنبال آن اعضاي جديد تعيين و معرفي شدند.
شمخاني با انتقاد از رويه جاري رژيم صهيونيستي و حکام سعودي:
دبير شوراي عالي امنيت ملي با تبيين نقش محوري جمهوري اسلامي‌ايران در مبارزه و مهار تروريسم، به اظهارات اخير برخي مقامات رژيم صهيونيستي و دولت سعودي در مورد ايران اشاره و تاکيد کرد: باج گيري با استفاده از ابزار تروريسم رويه جاري رژيم صهيونيستي و حکام سعودي است. به گزارش ايرنا، دريابان علي شمخاني در ديدار هديه خلف عباس رئيس مجلس ملي سوريه و هيات همراه افزود: رژيم صهيونيستي تلاش مي‌کند با سوء استفاده از بحران‌هاي تصنعي ايجاد شده در منطقه، مسير کشتار و اشغالگري را با شتاب بيشتري ادامه دهد اما بدون شک آتش انتقام فرزندان رشيد مقاومت طومار کودک کشي و جنايت اين رژيم بي هويت را درهم خواهد پيچيد. وي با اشاره به روند مثبت گفت و گوهاي سياسي ميان دولت سوريه و گروه‌هاي مخالف تاکيد کرد: اجلاس آستانه با تمرکز بر ابتکارات سياسي، شرايط مناسبي را براي تداوم آتش بس و جايگزيني گفت و گو به جاي جنگ و خونريزي ايجاد کرده است. شمخاني گفت: اجلاس سياسي آستانه صرفا تغيير جغرافياي گفت و گو‌هاي سياسي نبوده و محصول تغييرات واقعي در معادلات منطقه و بويژه دستاوردهاي ميداني و آزادسازي مناطق تحت اشغال تروريستها در حماسه آزاد سازي حلب است.
 نماينده مقام معظم رهبري با اشاره به وجود اختلافات گسترده ميان ترکيه و عربستان سعودي در خصوص به دست گرفتن رهبري جريان مسلحين مخالف دولت در سوريه تاکيد کرد: در کنار درگيري و تشتت عميقي که ميان گروه‌هاي معارض مسلح در سوريه وجود دارد کشورهاي حامي‌آنها نيز به شدت با يکديگر اختلاف داشته و هريک به فکر استفاده ابزاري از مسلحين و خروج کم هزينه از مهلکه سوريه و در گير کردن رقباي منطقه اي خود در اين عرصه هستند. شمخاني اظهار داشت: امروز بزرگترين حاميان تروريسم در اتحادي آشکار از تهديد ايران براي صلح و امنيت جهاني صحبت مي‌کنند در حالي که حمايتهاي گسترده آنان از تروريسم تکفيري امنيت جهاني را با بحراني کم سابقه مواجه کرده است. وي با انتقاد از بي توجهي آل سلمان به مطالبه جهاني براي تغيير رويه جاري اين کشور در حمايت از تروريسم افزود: انتقاد شديد و اعلام نگراني مقامات کشورهاي مختلف غربي و منطقه غرب آسيا از سياست‌هاي دولت سعودي در ايجاد و حمايت از تروريسم به موضوعي ثابت در گفتگوهاي آنان با مقامات جمهوري اسلامي‌ايران تبديل شده است. در اين ديدار، هديه خلف عباس رييس مجلس نمايندگان سوريه نيز با قدرداني از کمک‌هاي انسان دوستانه و مستشاري جمهوري اسلامي‌ايران به سوريه براي مقابله با تروريسم و دفاع از شهرها و روستاهاي در معرض تهديد تاکيد کرد: کشتار بيرحمانه مردم مظلوم سوريه از سوي تروريستهاي وابسته، هزينه اي سنگين است که بدليل حمايت از آرمان فلسطين پرداخته مي‌شود ليکن اين فشارها از اهتمام سوريه به موضوع فلسطين نمي‌کاهد. وي افزود: رژيم صهيونيستي حامي‌گروه‌هاي تروريستي در سوريه است و از آنها حمايت‌هاي لجستيکي و نظامي‌به عمل مي‌آورد و اين نشانگر پيوند محکم ميان اسرائيل و جريان تروريسم تکفيري و حاميان آنان براي ايجاد بي ثباتي در منطقه است.
 نشست کميسيون هماهنگي ادارات رفاه بانک‌هاي دولتي و خصوصي شده به ميزباني بانک ملت برگزار شد.  به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک ملت، در اين جلسه که با حضور روساي ادارات رفاه، معاونان و کارشناسان حوزه‌هاي رفاهي و درماني بانک‌هاي مذکور برپا شد، نتايج جلسات کميسيون‌هاي فرعي براي تصويب در کميسيون اصلي مطرح شد. در اين نشست، داوود براتي رييس اداره کل رفاه و جبران خدمت بانک ملت به عنوان دبير کميسيون هماهنگي ادارات رفاه بانک‌هاي دولتي و خصوصي شده، گزارشي از عملکرد اين کميسيون در يک سال و نيم گذشته ارائه کرد. بحث درمان، تسهيلات کارکنان، مسائل بازنشستگان، تسهيلات رفاهي و ورزشي و ... از جمله مواردي است که به صورت ماهانه در کميسيون‌هاي اصلي و فرعي ادارات رفاه بانک‌ها مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد. اعضاي کميسيون هماهنگي ادارات رفاه بانک‌ها در اين جلسه، از تلاش‌هاي بانک ملت به عنوان دبير کميسيون در يک سال و نيم گذشته در جهت سامان بخشي به‌امور رفاهي کارکنان و ايجاد هماهنگي و انسجام بين بانک‌ها در اين زمينه، قدرداني کردند. بر اساس اين گزارش، بانک ملت براي دومين دوره پياپي است که با راي اعضا، دبيري کميسيون مذکور را برعهده گرفته است.
وزير نفت درباره تاثير منفي افزايش قيمت جهاني نفت هشدار داد
گروه انرژي: «بايد منتظر تحولات جديد در حوزه نفت بود. اوپك بايد خيلي مراقب تحولات آتي بازار نفت باشد». اين‌ها واكنش بيژن زنگنه، وزير نفت ايران بود، هنگامي‌كه نظر او را درباره انتصاب ركس تيلرسون، به‌عنوان وزير امور خارجه ايالات متحده‌امريكا پرسيدند.
تيلرسون ۶۴ سال دارد و بيشتر به‌خاطر مديريت در شرکت عظيم نفتي اکسون موبيل شناخته مي‌شود. رسانه‌هاي بين‌المللي مي‌گويند كه وزير امور خارجه جديد آمريكا به واسطه سابقه مديريت در يكي از شركت‌هاي بزرگ نفتي اين كشور، روابط نزديکي با ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه دارد. بيژن زنگنه، وزير نفت ايران پس از ملاقاتي سه‌شنبه بعد از ظهر با الكساندر نوواك، وزير انرژي روسيه به جمع خبرنگاران آمد و با آنها درباره تهديد جديدي كه پيش روي اوپك قرار گرفته هشدار داد. چند ماهي است كه تصميم كشورهاي صادركننده نفت عضو اوپك و غيرعضوها براي ايجاد ثبات در بازارهاي جهاني ميزان توليد خود را كاهش داده‌اند، هرچند ايران و چند كشور ديگر از اين تصميم مستثني شدند. از زماني كه اين تصميم به مرحله اجرا درآمده قيمت نفت در بازارهاي جهاني روندي رو به رشد را آغاز كرده است، حركتي صعودي كه طي هفته‌هاي گذشته و پس از آغاز به كار دونالد ترامپ به‌عنوان رئيس جمهور جديد آمريكا سرعتي بيشتر به خود گرفته است. حالا زنگنه وزير نفت ايران، اين افزايش قيمت نفت اوپك را هرچند مي‌تواند موجب افزايش درآمد كشورهاي عضو اوپك شود، به‌عنوان يك تهديد معرفي كرد.
تهديد افزايش قيمت نفت براي اوپك
وزير نفت ايران صريح صحبتش را بيان مي‌كند و با تاکيد بر اينکه افزايش قيمت نفت به دليل افزايش توليد نفت رقباي اوپک، براي اوپکي‌ها تهديد است، از ايجاد تعادل در عرضه و تقاضاي نفت در سال ۲۰۱۷ خبر داد و گفت: اوپک بايد مراقب تحولات بازار باشد. زنگنه با تاکيد بر اينکه افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني براي کشورهاي عضو اوپک تهديد محسوب مي‌شود، توضيح داد: افزايش قيمت نفت در عين اينکه درآمد اوپکي‌ها را افزايش مي‌دهد، در نهايت به ضرر خودشان است. زيرا رقيبان مي‌توانند در اين شرايط توليد خود را بالا ببرند. اين عضو كابينه دولت يازدهم ايران ادامه داد: افزايش قيمت نفت بيش از 60 دلار در ميان‌مدت باعث سيکل سقوط قيمت خواهد شد. همه کارشناسان بر اين باور هستند که بازار نفت در سال 2017 به تعادل مي‌رسد. البته اگر اتفاقات عجيب و غريبي در بازار رخ ندهد.
وزير نفت با بيان اينکه، روي کار آمدن ترامپ موجب تقويت توليد نفت در آمريکا مي‌شود، تصريح کرد: وزير خارجه‌امريکا براي نخستين بار يک فرد نفتي است و بيش از اينکه سابقه سياسي داشته باشد در حوزه نفت فعاليت کرده و مديرعامل بزرگترين شرکت نفتي دنيا بوده است. زنگنه با بيان اينکه وزير جديد امور خارجه‌امريکا سال‌ها به‌عنوان مديرعامل يکي از بزرگترين شرکت‌هاي نفتي آمريکا و جهان مشغول به کار بوده، تاکيد کرد: بر اين اساس بايد منتظر تحولات جديد در حوزه نفت بود. زنگنه همچنين خاطرنشان کرد: اوپک بايد خيلي مراقب تحولات آتي بازار نفت باشد. وزير نفت همچنين درباره اينکه آيا با وجود کاهش توليد نفت اوپک و غيراوپک، افزايش ذخاير تجاري نفت و دکل‌هاي حفاري در آمريکا را يک تهديد براي کاهش توليد نفت کشورها خواهد بود يا خير؟ گفت: اين موضوع را به عنوان تهديد قبول داريم و افزايش قيمت نفت خام هر چند درآمد اوپک را افزايش مي‌دهد اما در ميان مدت به ضرر اوپک است.
قرارداد نهايي فروش نفت ايران به روسيه تا 15 اسفند
زنگنه در بخش ديگري از صحبت‌هايش با اشاره به علاقه‎مندي شرکت‎هاي روس براي حضور در توسعه ميدان‎هاي نفتي ايران و امضاي قراردادهاي جديد براساس الگوي جديد قراردادهاي نفتي گفت: يادداشت تفاهم و تفاهم‌نامه‎هاي زيادي ميان شرکت ملي نفت ايران و شرکت‎هاي روس امضا شده، در برخي از اين تفاهم‎نامه‎ها ما منتظر پيشنهادهاي فني و مالي طرف روس هستيم و با برخي ديگر مذاکرات وارد مراحل پيشرفته‌تري شده که از جمله آنها مي‌توان به شرکت لوک اويل اشاره کرد. وزير نفت تصريح کرد: توافق شده که در اوايل سال ٩٦ در مسکو يا سن پترزبورگ کارگاهي براي تشريح بيشتر شرايط الگوي جديد قراردادهاي نفتي براي شرکت‎هاي علاقمند روس برگزار شود، هرچند که پيش‌تر اين اقدام انجام شده است. زنگنه گفت: فکر کنم ظرف ١٠ تا ١٥ روز آينده فروش نفت ايران به روسيه نهايي شود. وزير نفت با تاکيد بر اين که اين معامله تهاتر نيست، بلکه خريد کالا و خدمات با پول فروش نفت است، گفت: قرار است ١٠٠ هزار بشکه در روز به روسيه نفت صادر کنيم و فکر مي‌کنم حداکثر ظرف ١٠ روز آينده قرارداد آن امضا و روند اجرايي آن آغاز شود. زنگنه درباره احتمال امضاي اين قرارداد در جريان سفر آقاي دکتر روحاني به روسيه، گفت: اين اتفاق خيلي زودتر رخ مي‎دهد زيرا سفر آقاي روحاني سال ٩٦ خواهد بود و فکر مي‌کنم پيش از ١٥ اسفندماه اين قرارداد نهايي شود.
سياست‎هاي ترامپ به نفع فعالان صنعت نفت آمريکاست
زنگنه با اشاره به تهديدهاي رئيس‌جمهوري آمريکا درباره تشديد تحريم ايران، گفت: آمدن ترامپ سبب تقويت شرکت‎هاي نفتي آمريکا مي‎شود، وزير امور خارجه‌امريکا بيش از آن که سابقه سياسي داشته باشد، همه عمر کاري خود را در نفت و مدير عامل بزرگترين شرکت نفتي دنيا بوده؛ به هر حال ما بايد منتظر تحولاتي باشيم و سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) هم بايد بسيار مراقب باشد. وزير نفت گفت: روسيه براي بهبود قيمت‎ها با اوپک همکاري مي‎کند و قرار شده است حدود ٣٠٠ هزار بشکه از توليد خود بکاهد. وي تصريح کرد: روسيه اعلام کرده است که به طور کامل تا زمان تعيين شده به تعهد خود پايبند مي‎ماند و با اوپک همراهي خواهد کرد. زنگنه عنوان کرد: اوپک براي کاهش توليد خود و مديريت بازار جدي است و من مطمئن هستم که توليدکنندگان غير عضو اوپک و به ويژه روسيه براساس تعهد خود با اوپک همراهي خواهند کرد و اين براي همه توليدکنندگان و مصرف کنندگان و امنيت بلند مدت عرضه در بازار، مطلوب است.
گسترش همکاري‎هاي ايران و عراق در حوزه نفت و گاز
زنگنه همچنين درباره پيشنهاد صادرات نفت کرکوک به ايران گفت: بايد يک مشاور بين‌المللي بگيريم تا گزينه‎هاي مختلف براي اين پيشنهاد را براساس چارچوبي که ما برايش تعيين مي‌کنيم، بررسي کند و توجيه فني و اقتصادي اين فعاليت را دربياورد، حالا چه فروش نفت کرکوک به ايران و چه سوآپ باشد. وي افزود: ترجيح ما سوآپ است و قرار شد مشاور کار کند، گزينه‌هاي مختلفي وجود دارد، ما گزينه‌ها را ارائه داده‎ايم، و گفته‎ايم که مي‌توانيم بخشي از نياز خوراک پالايشگاه‎هاي شمالي و غربي ايران يعني از اراک گرفته تا کرمانشاه، تهران و تبريز را از آن تامين کنيم، اما مقدار آن به دريافت گزارش از مشاور بين‌المللي، بستگي دارد و بايد در اين باره تصميم‌گيري شود. وزير نفت گفت: ايران آماده صادرات گاز به عراق است، مشکلاتي براي دريافت منابع از عراقي‌ها وجود دارد زيرا آنها بايد گشايش اعتبارات اسنادي (LC) داشته باشند.
بررسي پيشنهاد هندي‎ها براي توسعه ميدان فرزاد
زنگنه همچنين درباره توسعه ميدان گازي فرزاد بي ازسوي شرکت‎هاي هندني گفت: در حال بحث و بررسي درباره پيشنهاد هندي‎ها هستيم، ما با آنها توافقي نداشته‌ايم و بعيد است به اين سادگي‌ها به توافق برسيم زيرا فاصله ميان ما و آنها از نظر قيمت خريد گاز زياد است. به گفته زنگنه، احتمال مي‌رود توسعه ميدان گازي فرزاد بي به شرکت ديگري واگذار شود. وزير نفت درباره افتتاح خط لوله انتقال گاز به زاهدان اعلام کرد: به ما گفته شده که اين خط لوله دهم اسفندماه افتتاح مي‎شود و ما هم آماده‌ايم. وي درباره زمان بهره‌برداري رسمي‌از فازهاي جديد پارس‌جنوبي، گفت: اين اتفاق بستگي به نظر رئيس‌جمهوري دارد.

با نظر مساعد نمایندگان در خانه ملت؛
نمايندگان مجلس مصوب کردند که هيچ افزايش قيمتي در فرآورده‌هاي نفتي از جمله بنزين صورت نگيرد و نرخ آنها همانند سال 95 وضع شود. به گزارش تجارت، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه رسيدگي به بخش درآمدي لايحه بودجه ۹۶ تصويب کردند که قيمت بنزين، گازوئيل‌ و ساير حامل‌هاي انرژي در سال آينده افزايش نيابد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي‌مصوب کردند وزارت نفت از طريق شرکت تابعه ذيربط مکلف است منابع مورد نياز خود براي انجام برخي پروژه‌ها را از محل افزايش ۵ درصد قيمت هر ليتر فرآورده‌هاي نفتي شامل بنزين، ‌نفت سفيد، نفت گاز، نفت کوره، گاز مايع و سوخت هواپيما تأمين کند و به حساب خزانه‌داري کل کشور واريز کند. اين منابع مشمول ماليات بر نرخ صفر مي‌باشد.
همچنين مسعود پزشکيان رئيس جلسه بر اين موضوع صحه گذاشت و گفت: با اين مصوبه قيمت بنزين و ساير حامل‌هاي انرژي در سال آينده افزايش نمي‌يابد بلکه ۵ درصد از رقم حاصل از اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي که انجام شده است صرف انجام برخي پروژه‌هاي وزارت نفت مي‌شود.
محمد مهدي مفتح سخنگوي کميسيون تلفيق لايحه بودجه 96 در اين باره گفت: در صورت تصويب اين بند هيچ افزايش قيمتي در فرآورده‌هاي نفتي صورت نمي‌گيرد؛ در واقع قيمت واقعي بنزين همان يک هزار تومان باقي مي‌ماند، اما لازم است بدانيد 700 تومان از اين قيمت هزينه بنزين و مابقي ماليات بر ارزش افزوده است، لذا با وجود آنکه افزايش قيمت نداريم، 5 درصد از اين هزينه که شامل درآمدهاي حاصل از فروش نفت است، "براي توسعه" در اختيار وزارت نفت قرار مي‌گيرد.
براساس بند (د) تبصره 1 لايحه مذکور؛ وزارت نفت از طريق شرکت تابعه ذي‌ربط مکلف است منابع مورد نياز را از محل افزايش پنج‌درصد(5‌درصد) به قيمت هر ليتر فرآورده‌هاي نفتي شامل بنزين، نفت سفيد، نفت‌گاز، نفت‌کوره، گاز مايع و سوخت هواپيما تأمين کند و پس از واريز به حساب خزانه‌داري کل‌کشور به مصرف برساند.
 اين منابع مشمول ماليات با نرخ صفر مي‌باشد. همچنين نمايندگان موافقت کردند بند مرتبط با اخذ تسهيلات مالي از موسسات خارجي و بين المللي در لايحه بودجه ۹۶ براي برررسي بيشتر به کميسيون تلفيق ارجاع شود. اين تصميم نمايندگان در پي تذکر عليرضا محجوب نماينده مردم تهران با ارجاع بند (ب) تبصره 3 گرفته شد.
بنابراين گزارش عليرضا محجوب با اين توجيه که اين بند داراي ايراد قانون اساسي است خواهان ارجاع آن به کميسيون تلفيق لايحه بودجه سال 96 کل کشور شد و افزود: از آنجا که ممکن است شائبه وابسته شدن به خارجي‌ها در پي اين بند ايجاد شود، بهتر است براي بررسي مجدد به کميسيون ارجاع شود.
براساس بند (ب) تبصره 3 ارجاعي لايحه مذکور؛ به دولت اجازه داده مي‌شود براي طرح‌هاي زيربنايي و توسعه‌اي با اولويت طرح‌هاي دانش بنيان، علوم و تحقيقات، کشاورزي، آب و خاک، زيست محيطي و فرهنگ و هنر با رعايت سقف مقرر در بند (الف) اين تبصره نسبت به أخذ يا تضمين تسهيلات مالي و اعتباري يا کمک بلاعوض تا مبلغ پنج ميليارد(5.000.000.000) دلار از دولت‌ها، مؤسسات مالي خارجي و بين المللي اقدام کند.
مجوز مجلس به دولت براي انتشار اوراق مالي اسلامي
نمايندگان به دولت مجوز دادند تا مبلغ ۲۰۰ هزار ميليارد ريال اوراق مالي اسلامي‌به صورت ريالي و ارزي در سال آينده منتشر کند. گفتني است در بند « ب» تبصره 5 لايحه بودجه سال آينده‌امده است: به دولت اجازه داده مي‌شود تا مبلغ دويست هزار ميليارد (200.000.000.000.000) ريال اوراق مالي اسلامي‌به صورت ريالي و ارزي منتشر و منابع حاصل را به رديف شماره 310108 جدول شماره (5) اين قانون واريز کند.
اجازه انتشار صد هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت
نمايندگان مردم در خانه ملت به دولت اجازه انتشار اوراق مشارکت تا سقف يکصدهزار ميليارد ريال در سال آينده را دادند.
 براساس بند الف تبصره 5 لايحه مذکور؛ به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و شرکت‌هاي دولتي وابسته و تابعه وزارتخانه‌هاي نيرو، نفت، راه و شهرسازي، ورزش و جوانان، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، ارتباطات و فناوري اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزي، بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و علوم، تحقيقات و فناوري و سازمان‌هاي انرژي اتمي‌ايران و ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اجازه داده مي‌شود با رعايت قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت مصوب 1376/6/30 و يا قانون بازار اوراق بهادار جمهوري اسلامي‌ايران مصوب 1384/9/1 در مجموع تا سقف صدهزار ميليارد (100.000.000.000.000) ريال اوراق مشارکت ريالي و يا صکوک اسلامي‌با رعايت ماده (88) قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب 1380/11/27، با تضمين و بازپرداخت اصل و سود توسط خود، منتشر
کنند.
سقف اخذ فاينانس ۵۰ ميليارد دلار تعيين شد
نمايندگان مردم در خانه ملت سقف اخذ فاينانس (تسهيلات تامين مالي خارجي) را ۵۰ ميليارد دلار تعيين کردند.
در بخش درآمدي بند الف تبصره 3 لايحه بودجه سال 96 کل کشور آمده است؛ سقف تسهيلات تأمين مالي خارجي(فاينانس) براي طرح‌ها علاوه بر باقي‌مانده سـهميه سـال‌هاي ‌قبل، معادل ريـالي پنجاه ميليارد (50.000.000.000) دلار تعيين مي‌شود. به گفته سخنگوي کميسيون تلفيق لايحه بودجه سال 96 کل کشور اگر اين بند رأي نمايندگان را نمي‌آورد، موسساتي که براي جذب منابع خارجي با طي مراحل طولاني اقدام کرده بودند از ادامه کار براي دريافت اين منابع منع شده و درخواست آنها منتفي مي‌شد، لذا بايد مجدداً از صفر درخواست شان را از سر مي‌گرفتند، اما اکنون علاوه بر تمديد درخواست‌هاي جذب منابع خارجي باقي‌مانده مبلغ 50 ميليارد دلار نيز براي تامين تسهيلات مالي خارجي (فاينانس) تعلق مي‌گيرد.
اين گزارش مي‌افزايد همچنين نمايندگان با بند (ج) تبصره 2 اين لايحه موافقت کردند. براساس بند (ج) تبصره 2 لايحه بودجه سال 96 کل کشور؛ شرکتهاي در حال واگذاري در سال 1396، مشمول حکم ماده (4) قانون الحاق برخي مواد به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت (2) مصوب 4/12/1393 مي‌باشند.
3 درصد مبلغ قراردادهاي وزارت نفت به مناطق نفت‌خيز و گازخيز اختصاص مي‌يابد
نمايندگان مردم در خانه ملت وزارت نفت را مکلف کردند ۳ درصد مبلغ قراردادهاي خود را به مناطق نفت‌خيز و گازخيز اختصاص دهد.
 در بند با بند (3) الحاقي تبصره 1 لايحه بودجه سال آينده‌امده است: وزارت نفت مکلف است سه درصد(3درصد) از مبلغ قراردادها و پيمان‌هاي خود را در مناطق نفت‌خيز و گازخيز و پيرامون حوزه‌هاي نفتي و گازي به خزانه واريز کند.

رييس اتحاديه عکاسان شهرری در گفت وگو با «تجارت» عنوان کرد؛
مشاغل گوناگوني براي گردش مالي تعريف شده که هر کدام در بخشهاي صنعت، کشاورزي و خدمات تعريف ميشود. اما جالب اينجاست که برخي وارد اين مشاغل مي‌شوند و يک شبه ره صد ساله را مي‌پيمايند و برخي ديگر در همين صنف زيان مي‌بينند و همان سرمايه ناچيز را از دست مي‌دهند. يکي از اين مشاغل صنف عکاسان است.
براي آنکه در جريان مشکلات اين صنف قرار بگيريم، با ابوالفضل قديمي‌نژاد رييس اتحاديه عکاسان، چاپخانه داران و عينک سازان شهرري گفت و گو کرديم. اين اتحاديه اکنون 470 واحد صنفي دارد که پروانه کسب دريافت کرده‌اند. 35 درصد از اعضا مالک هستند و بنا به دستور اداره صنعت و معدن جواز خودشان را تمديد مي‌کنند. نتيجه اين گفت وگو در ادامه‌امده است.
تعهد اعضا به اتحاديه چگونه است و آيا اعضايي داريد که جواز کسب نداشته باشند؟
افراد بسياري هستند که بدون جواز کسب فعاليت مي‌کنند. دليل خاصي ندارد که اين عده جواز کسب نمي‌گيرند، اما تنها دليل اين است که افراد متخلف جواز کسب نمي‌گيرند تا بتوانند پس از تخلف به سادگي به محل ديگري بروند يا در برابر قانون پاسخگو نباشند. در اين رابطه اتاق اصناف، اداره صنعت و معدن، اداره‌اماکن و ديگر ادارات مربوطه کمک خوبي به ما داشته‌اند.
وضعيت اتحاديه‌ها را چگونه مي‌بينيد؟
بايد بپذيريم که اتحاديه‌ها نيازمند تغيير و تحول هستند. در اتحاديه‌ها بايد نوآوري و تحول ايجاد شود و افراد جديد وارد صنف بشوند. افراد جديد و جوان باعث تحول و پويايي در اتحاديه خواهند شد. اگرچه قانون تعيين مي‌کند که انتخابات اصناف برگزار شود و اعضا انتخاب شوند، اما بايد افرادي بيايند که بتوانند به حل مشکلات صنف کمک کنند. امروزه در بسياري از اتحاديه‌ها به جاي کار صنفي، روابط دوستانه و تعريف خاطره اتفاق مي‌افتد. البته در اتحاديه عکاسان با هماهنگي اعضاي هيات مديره کار قانوني صورت مي‌گيرد و براي تحقق اين مهم، مي‌خواهيم که ادارات به اتحاديه کمک کنند.
روساي اتحاديه‌ها افراد قديمي‌و بزرگان صنف هستند و برخي از آنها سواد کافي ندارند. نظر شما در اين مورد چيست؟
اينکه بزرگان صنف هستند، براي همگان محترم بوده و بايد شان آنان حفظ شود اما اينکه بخواهيم افرادي که توانايي تلاش براي پيگيري امور صنف را ندارند، به عنوان رييس انتخاب کنيم و به دليل ناتواني نماينده صنف، منافع اعضا در خطر بيفتد، کار بسيار اشتباهي است. تا کي قرار است منافع اعضا به خاطر مسايل جزيي ناديده گرفته شود يا به خطر بيفتد. اگر پدر من آدم خوبي بوده، خدابيامرزي دارد.
چالشهاي صنف عکاسان در حال حاضر چيست؟
بزرگترين چالش صنف ما واحدهاي بدون پروانه است. اما در صنف عکاسان بزرگترين چالش اين است که دستگاههاي دولتي از وظايف خود تخطي مي‌کنند و با انجام کارهاي اقتصادي در واحدهاي صنفي دخالت مي‌کنند. به عنوان مثال شهرداري يک واحد عکاسي در اداره ايجاد مي‌کند. اداره ارشاد جواز صادر مي‌کند يا پروانه مي‌دهد که عده اي بتوانند دفاتر گوناگون ايجاد کنند. اين در حالي است که در ماده 90 و 91 قانون نظام صنفي مي‌گويد چنين چيزي درست نيست.
 البته برخي از مشاغل به اين ادارات مراجعه مي‌کنند و پروانه تاسيس مي‌گيرند.عينک سازان از وزارت بهداشت اجازه تاسيس مي‌گيرند اما جواز فعاليت را بايد از اتحاديه بگيرند. متاسفانه بسياري از افراد قوانين را ناديده مي‌گيرند و براي ناديده گرفتن قانون نظام صنفي به پروانه تاسيس ادارات استناد مي‌کنند. مشکل ديگر دفاتر پيشخوان دولت است. اين دفاتر محلي را ايجاد کرده‌اند که عکس مي‌گيرند و کار عکاسي را انجام مي‌دهند. از سوي ديگر ثبت نام اظهار نامه مالياتي را نيز انجام مي‌دهند، در حالي که اين در وظيفه صنف دفاتر خدمات اينترنتي است. چرا آقايان فراموش کرده‌اند که اصناف بابت اين فعاليتها ماليات مي‌دهند و ما درد همکاران را مي‌دانيم. پرکردن اظهار نامه مالياتي چه ربطي به دفاتر پيشخوان دولت دارد و تاسف آور اينکه حدود شش هزار تومان نيز گرانتر مي‌گيرند. اينکه در برخي ادارات مي‌بينيم پسر فلان مدير به دليل اينکه بيکار است، اجازه بدهند يک دستگاه کپي در اداره بگذارد، بسيار بد است. اين کارها انگيزه را کاسب مي‌گيرد. کاسب بايد هزينه دارايي، ماليات، بيمه و ... بدهند و هنگامي‌که مي‌بينند يک نفر در يک اداره بدون آنکه هزينه اي داشته باشد، بسيار بيشتر از آنها درآمد کسب مي‌کند، افسرده مي‌شوند.
امروزه همه چيز متحول شده و بايد هزينه‌هاي حمل و نقل از بين برود از سوي ديگر عکس نبايد کاغذي باشد. در اين مورد چه توضيحي داريد؟
مشاغل بايد به روز باشند و عکاسان نيز به روز هستند. عکاسي که فيلمبرداري کلان انجام مي‌دهد، آيا نمي‌تواند عکس ديجيتال را روي سي.دي براي ارايه به پيشخوان دولت يا هر دستگاه ديگري ارايه دهد؟ واقعا عملکرد دستگاههاي دولت تاسف آور است. در اداره ثبت دستگاه فتوکپي گذاشته‌اند! اين چه معنايي دارد. ما به اين عملکرد اعتراض کرده‌ايم و اداره صنعت و اتاق اصناف به اين اداره تذکرات کتبي و شفاهي براي جمع آوري داده‌اند که اين کار تخلف است. توجيه آنها اين است که پرونده‌ها محرمانه است و نبايد آن را به بيرون از اداره داد. در حالي که پرونده متعلق به فرد است و از همه چيز آن خبر دارد.
به نظر مي‌رسد که اين کار به نفع مراجعه کنندگان باشد و اشتغالزايي داشته باشد.
اشکال در اين است که دوستان و آشنايان را آنجا به کار گذاشته‌اند. نکته مهمتر اين است که ادارات دولتي کار تعريف شده اي دارند و کاسبي در ادارات دولتي ممنوع است. اگر هم مي‌خواهند در اداره دولتي کاسبي کنند، بايد از اتحاديه‌ها مجوز بگيرند. به ما مراجعه کنند و قانون نظام صنفي را رعايت کنند و ما نيز به آنها مجوز مي‌دهيم. چگونه مي‌خواهند درآمد داشته باشند، اما نمي‌خواهند به دولت مجوز فعاليت بدهند؟
چرا هزينه‌هاي فيلمبرداري و عکاسي در سطح شهر و کشور متفاوت است؟
براي اينکه هزينه‌ها متفاوت است. مطمئن باشيد کسي که 10 ميليون تومان بابت فيلمبرداري مراسم عروسي دريافت مي‌کند، 9 ميليون تومان آنرا هزينه کرده است. امروز دوربين فيلمبرداري داريم که 10 ميليون تومان قيمت دارد و دوربين ديگري هم40 ميليون تومان قيمت دارد. امروز مردم به کيفيت اهميت مي‌دهند.
يک تلويزيون دو ميليون تومان قيمت دارد و ديگري 5 ميليون تومان قيمت دارد که اين تفاوت قيمت براي کيفيت تصوير است. يک فيلمبرداري با يک اکيپ انجام مي‌شود که يا در شهر يا بين شهري و حتي در کشور ديگر مراسم برگزار مي‌شود و هرکدام قيمت متفاوتي دارد. کساني که به هزينه‌هاي فيلمبرداري انتقاد مي‌کنند، چرا از هزينه تالار عروسي انتقاد نمي‌کنند که تا 100 ميليون تومان نيز مي‌پردازند؟ و فقط دنبال هزينه پنج ميليون توماني هستند که به فيلمبردار مي‌دهند؟ آيا مي‌دانند که اجاره روزانه دوربين 300 هزار تومان است و يک دوربين هم نيست، بلکه دو دوربين نياز است. يک دوربين براي زنانه و يک دوربين براي مردانه لازم است و يک دوربين عکاسي هم بايد باشد.
آيا امکان اعتراض به هزينه‌هاي فيلمبرداري يا کيفيت آن وجود دارد؟
اتحاديه واحد شکايات دارد و مشتريان مي‌توانند به اين واحد مراجعه کنند. اين شکايات در کميته‌هاي تخصصي بررسي و نتيجه اعلام مي‌شود. البته بايد دلايل آن را اعلام کنند و ما نيز آن دلايل را بررسي مي‌کنيم. نکته اي که نبايد فراموش کنيم، اين است که بين فيلمبردار و مشتري قرارداد بسته مي‌شود و هنگام بستن قرارداد، جزييات آن را مشخص مي‌کنند. چگونه است که آن موقع نسبت به بستن قرارداد ايرادي نمي‌گيرند اما پس از آنکه کار تمام شد تازه يادشان مي‌افتد که قيمت گران است. اگر کيفيت کار ايرادي داشته باشد، قابل بحث است اما در مورد قيمت بايد هنگام بستن قرارداد توجه کنند. قرارداد بند به بند است و اتحاديه آن را تاييد کرده است. اگر قرارداد ايرادي دارد بايد توجه کنند و به جاي ارزانتري بروند. آنهايي که نسبت به هزينه فيلمبرداري انتقاد دارند، مي‌خواهند دبه در بياورند که اجرت فيلمبردار را ندهند.
درحالي که هنگام بستن قرارداد يک اکيپ همراه عروس و داماد به دفتر فيلمبردار مي‌آيند. کاسب هم براي داشتن محل کار، بايد هزينه اجاره سنگيني بپردازند. چرا به سراغ مغازه‌ها يا دفاتري که ماهيانه 10 ميليون تومان هزينه اجاره مي‌گيرند، مراجعه نمي‌کنيد و از آنها انتقاد نمي‌شود. به هر حال هزينه‌ها بايد از محلي تامين شود. يک جوان مجبور است کاسبي کند و چون سرمايه ندارد بايد هزينه محل را بپردازد.
آيا گران شدن هزينه فيلمبرداري باعث کاهش تقاضا نشده است؟
به هيچ وجه اين طور نيست. اکنون هزينه فيلمبرداري عروس و داماد بين 600 هزار تا 12 ميليون تومان است اما هزينه 12 ميليون تومان به اين دليل است که عروس و داماد بخشي از مراسم را در ترکيه يا دوبي انجام مي‌دهند و اکيپ فيلمبرداري را به ترکيه يا دوبي مي‌برند. همين تصميم هزينه با بالا مي‌برد.
اگر کسي بخواهد يک آتليه فيلمبرداري راه‌اندازي کند، به چه ميزان سرمايه نياز دارد؟
بستگي به اين دارد که چه دستگاههايي را بخرد و در چه جايي کار کند؟ اکنون آتليه اي که من تاسيس کرده‌ام، براي تجهيز و خريد محل بالغ بر هفت ميليارد تومان هزينه شده است.
آيا ظرفيت اشتغال در فيلمبرداري تکميل شده يا هنوز هم مي‌توان آتليه راه‌اندازي کرد؟
قبل از اينکه کسي بخواهد آتليه تاسيس کند، بايد شرايط را بررسي کند. امروزه جواناني که مي‌خواهند وارد اين کار شوند، مي‌گويند که بابت يک فيلمبرداري 10 ميليون گرفته‌اند، اما نمي‌بينند که سود اين يک ميليون تومان است. نکته ديگر اينکه آن شخص درماه چند مراسم فيلمبرداري مي‌گيرد که بتواند هزينه اجاره و کارکنانش را در بياورد. اين طور نيست که هر روز فيلمبرداري باشد. فيلمبرداريها در دو روز پايان هفته و ايام تعطيل است. اما فراموش نشود که دو ماه عزاداري و ايامي‌داريم که هيچ جشني برگزار نمي‌شود و کار فيلمبرداري هم تعطيل است.
هزينه‌هاي آتليه چقدر است که تا اين اندازه نسبت به آن تاکيد داريد؟
براي يک فيلمبرداري پنج نفر بايد داشته باشيم. يک نفر پيشکار است. دو نفر فيلمبردار براي زنانه و مردانه و يک عکاس داريم. اينها بايد از صبح در اختيار باشند. تا در حالتهاي گوناگون فيلمبرداري شود. آن وقتي که در پايان شب، فيلمبرداري تمام مي‌شود، تازه کارهاي پس از آن شروع مي‌شود که ابتدا بايد ميکس و مونتاژ شود، پس از آن بايد تدوين گري و صداگذاري شود. امروزه براي يک صداگذاري و ميکس و مونتاژ 700 هزار تومان بدهيم. آيا مي‌توانيم فيلم را همين طور خام به مشتري بدهيم؟ بنابر اين آن فردي که دو ميليون تومان قرار داد فيلمبرداري مي‌بندد، با 100 هزار تومان ميکس و مونتاژ انجام مي‌دهد و هرچقدر کيفيت کار بالاتر برود، هزينه‌ها هم بالاتر مي‌رود. براي عکس هم اين طور است. مشاهده مي‌کنيد که يک نفر با هزينه کمتري قرارداد عکاسي بسته و نتيجه آن ميش شود که پس از گذشت شش ماه، عکس زرد مي‌شود اما کسي که پنج ميليون تومان هزينه فيلمبرداري و عکاسي مي‌گيرد که نمي‌تواند چنين کاغذ بي کيفيتي را استفاده کند و بايد کيفيت عکس را براي سالها تضمين کند. اتفاقا افرادي که مبلغ گران مي‌پردازند، براي کارشان دقت بيشتري و آينده نگري دارند.
بازار کار عکاسي اشباه شده يا هنوز هم عده اي مي‌توانند وارد اين کار بشوند؟
بازار اين کار اشباه نشده است و هنوز هم خيلي خوب است اما شرط اين است که يک نفر کننده باشد. آنهايي که ورشکسته مي‌شوند به دليل اين است که کننده نيستند و مي‌گويند کار خوبي نيست و يا کم مي‌آورند. اگر کسي کار درستي انجام بدهد و مشتري رضايت داشته باشد، دوست يا بستگانش را به اين فرد معرفي مي‌کند چون دنبال کار با کيفيت مي‌گرديد.
اگر فردي بخواهد کننده کار عکاسي بشود و درآمد خوبي داشته باشد، بايد دوره‌هاي خاصي را ببيند؟
اتحاديه عکاسان شهرري دوره‌هاي تخصصي را براي اعضا گذاشته تا افراد با تجربه و توانمند تربيت شود. امروزه دوره‌هاي اتحاديه براي عکاسان و فيلمبرداران با تجربه است زيرا آنها نيز بايد متخصص شوند. ما اطلاعات و توانمندي قديمي‌ها را نيز به روز مي‌کنيم. اتحاديه بايد براي اعضا کار کند. اتحاديه قهوه خانه نيست که عده اي دورهم بنشينند، چاي بخورند و داستان تعريف کنند. ما تحول را از اتحاديه عکاسان شروع کرده‌ايم.
کلاسهاي شما تا اندازه اي پربار است که اگر کسي آموزش ديد، بتواند کار خوبي ارايه دهد؟
اتحاديه عکاسان شهرري به‌اموزش اهميت خاصي مي‌دهد. در کاسهاي اتحاديه اساتيد دانشگاه تدريس مي‌کنند. آموزشها به‌اندازه اي مهم است که پس از دوره‌اموزشي با سازمان فني و حرفه اي براي برگزاري آزمون هماهنگي مي‌کنيم و آزمون برگزار مي‌شود و مدرک فني حرفه اي ميدهيم. با هيچ کس هم تعرف نداريم. سال گذشته 120 هنرجو داشتيم که تنها 75 نفر آنان در آزمون فني و حرفه اي قبول شدند. بنابر اين همانطور که در آموزش جدي هستيم، در آزمون هم جدي هستيم و کسي گمان نکند که کافي است در کلاسها بنشيند و مدرک بي حساب و کتاب مي‌دهيم.
بسياري از افراد دانشجوي رشته‌هاي عکاسي دانشگاه هستند که نمي‌توانند در بازار کار موفق شوند. نظر شما در مورد اين افراد چيست؟
تحصيلات بسيار خوب است، ولي هر تحصيلاتي بدون داشتن دوره‌هاي تجربي نمي‌تواند کارآمد باشد.
علم رکن و پايه اصلي است و اگر تحقيقات علمي‌نباشد، نتيجه نخواهد داد. علم بدون عمل پايه سستي دارد. علم بايد همراه عمل باشد تا بهترين کيفيتها را بدهد. تجربه هم به علم نياز دارد. امروزه تجهيزات به روزي توليد مي‌شود که نتيجه علم است بنابر اين افرادي که تجربي کار مي‌کنند هم نبايد از علم دور بمانند. امروزه دستگاههايي مي‌آيد که بايد علم استفاده از آن را داشته باشيم.
موقع صدور جواز کسب، از متقاضيان آزمون مي‌گيريد؟
بر اساس قانون نظام صنفي، حق نداريم هنگام جواز دادن ، آزمون بگيريم. دستورالعملي براي ما آمده که توانايي فرد را مدرک دانشگاهي يا مدرک فني حرفه اي تاييد مي‌کند. بنابر اين ملاک ما فقط و فقط مدارکي است که دانشگاهها يا مراکز آموزش فني و حرفه اي صادر مي‌کنند.
با دستگاههاي دولتي مشکلي نداريد؟
بزرگترين مشکل ما با ادارات کار است. امروزه يک نيروي کار به آساني به اداره کار مراجعه مي‌کند و انواع تهمت‌ها را به کارفرما مي‌زند و کاسب را نيز جريمه گزافي مي‌کنند. بسياري از نيروهاي کار بدون آنکه حضور دايمي‌داشته باشند، شکايت مي‌کنند که دايم بوده‌اند و کاسب جريمه مي‌شود. ادارات کار بايد باور کنند که اگر کارگري خوب کار کند، هيچ کارفرمايي حاضر نيز به همکاري اش با آن نيروي خوب پايان دهد. کارگران نيز گمان مي‌کنند که اگر کارفرما يک روز 100 هزار تومان درآمد داشت، همه آن سود است. در حالي که هزينه‌هاي جانبي را نمي‌بينند و 15 درصد اين سود است. نتيجه آن شده که کاسبها سعي مي‌کنند يا مغازه را بفروشند يا اجاره بدهند.

جهانگيري در نشست هم انديشي مجمع کارآفرينان ايران تاکید کرد:
معاون اول رييس جمهور با تاکيد بر اينکه نبايد فضاي کار و فعاليت براي بخش خصوصي ناامن باشد، گفت: هيچ دستگاهي حق ندارد براي بخش خصوصي و فعالان اقتصادي فضاي ناامن ايجاد کند بلکه بخش خصوصي بايد در محيطي فعاليت کند که احساس کند قدر زحمات او شناخته مي‌شود.
به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در نشست هم انديشي اعضاي مجمع کارآفرينان ايران با بيان اينکه سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي محدوديت‌هاي پيش روي بخش خصوصي را برطرف کرد، افزود: البته اجراي اين سياست‌ها رضايت بخش نبوده است و نه تنها در واگذاري‌ها عملکرد موفقي نداشته‌ايم بلکه در تسهيل ورود بخش خصوصي به فضاي اقتصادي کشور نيز موفق نبوده‌ايم و لازم است که اين عدم توفيق مورد بررسي و آسيب شناسي قرار بگيرد.
جهانگيري با تاکيد بر ضرورت نهادينه شدن فرهنگ حمايت از بخش خصوصي در کشور، گفت: بايد اين فرهنگ در کشور ايجاد شود که آحاد جامعه به کساني که نسبت به سرمايه گذاري، توليد و صادرات در کشور مشغول هستند افتخار کرده و به آنان احترام بگذارد. متاسفانه در جامعه ما هنوز اين فرهنگ وجود دارد که کساني که داراي ميزان سرمايه گذاري و صادرات بالا هستند از ابراز توانمندي اقتصادي و رشد درآمدي خود نگراني دارند و به نوعي کتمان مي‌کنند.
معاون اول رييس جمهور با اعلام اينکه دولت تدبير و اميد هيچ محدوديتي براي توسعه فعاليت بخش خصوصي قائل نيست، تصريح کرد: مقام معظم رهبري نيز با ابلاغ سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي اين اطمينان را به جامعه و فعالان اقتصادي دادند که بخش خصوصي مي‌تواند به هر ميزان که قادر است رشد کند و هيچکس حق ندارد مانع رشد و توسعه فعاليت‌هاي بخش خصوصي شود.
وي با يادآوري اينکه ميزان سرمايه گذاري در سالهاي اخير با کاهش مواجه بوده است، گفت: اقتصاد کشور نيازمند افزايش سرمايه گذاري است و يکي از اولويت‌هاي اصلي دولت در سال 96 اين است که موانع پيش روي رشد سرمايه گذاري را برطرف سازد و روند کاهنده سرمايه گذاري در سالهاي اخير را به روند رو به رشد تبديل کند.
جهانگيري با تاکيد بر اينکه نظام بانکي بايد منابع خود را براي سرمايه گذاري در اختيار بخش خصوصي قرار دهد گفت: متاسفانه به دليل وجود معوقات بانکي، فضاسازي نادرستي عليه بخش خصوصي ايجاد شده است اما اين درست نيست که به خاطر حداکثر 500 نفر که بخش بزرگي از آنها به دليل شرايط بد اقتصادي مطالبات معوق بانکي دارند، فعالان اقتصادي و بخش خصوصي نيز از خدمات و برخي امکانات نظام بانکي محروم شود.
وي افزود: برخي افراد که به دنبال رانت خواري هستند و نبايد نام بخش خصوصي روي آنها بگذاريم، همواره تلاش مي‌کنند از رانت استفاده کنند و البته اينکه برخي از مديران که نمي‌توانند اين افراد را از بخش خصوصي واقعي تشخيص دهند، نوعي ضعف مديريتي است.
دکتر جهانگيري خطاب به سرمايه گذاران و کارآفرينان گفت: رشد سرمايه گذاري از مهمترين برنامه‌هاي دولت است و سرمايه گذاران بايد با قاطعيت قدم پيش بگذارند و بدانند که دولت نيز در اين مسير جدي است و از آنان حمايت خواهد کرد. وي افزود: يکي از مهمترين رويکردهاي اقتصاد مقاومتي، مردمي‌کردن اقتصاد است و اين رويکرد يعني بخش خصوصي بايد ميدان دار اصلي اقتصاد کشور باشد. معاون اول رييس جمهور توسعه صادرات غيرنفتي را از مهمترين برنامه‌هاي دولت در سال جاري برشمرد و گفت: رويکرد برون گرايي در اقتصاد مقاومتي نيز به معناي اين است که به دنبال بازار صادراتي باشيم و از کشورهاي ديگر تکنولوژي و منابع مالي در اختيار بگيريم.
دکتر جهانگيري توسعه صادرات غيرنفتي را از مهمترين اولويت‌هاي کشور عنوان کرد و گفت: بايد بازارهاي هدف اصلي صادرات خود را مشخص کنيم و در اين ميان نبايد از بازارهاي اطراف و کشورهاي همسايه غفلت کنيم چرا که اين کشورها بازار بزرگي براي صادرات کالا و خدمات فني و مهندسي ايران هستند.

رييس جمهور در مراسم اختتامیه انتفاضه:
رييس جمهوري انتفاضه را مظهر مقاومت و مقاومت را مظهر «وجدان انساني» دانست و از کشورهاي اسلامي‌و بويژه همسايگان خواست تا يک بار و براي هميشه به جنگ و برادرکشي «نه» بگويند و همه توان خود را صرف حل مسئله فلسطين به عنوان مساله اصلي دنياي اسلام کنند.
به گزارش ايسنا ، حجت الاسلام حسن روحاني در اختتاميه ششمين کنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين، با بيان اينکه موضوع فلسطين،زخمي‌عميق و جانکاه است که بيش از هفتاد سال، وجدان جامعه جهاني و پيکره جهان اسلام را به درد آورده است، گفت: فلسطين مشکل يک قوم و يا يک ملت نيست، بلکه از يک سو نشانه ظلم و ستم و ناديده گرفتن حقوق بين الملل و ناکارآمد بودن سازمان‌هاي بين‌المللي است؛ و از سويي ديگر نماد تلاش‌هاي مجاهدانه و مستمر يک ملت براي احقاق حقوق خود در کنار سرشکستگي جامعه جهاني و شرمساري برخي کشورهاي اسلامي‌است.
رييس جمهوري با تاکيد بر اينکه "اقدامات تحريک آميز در تداوم غصب سرزمين‌هاي مردم مظلوم و تلاش‌هاي هدفمند براي تغيير هويت تاريخي و تمدني اين سرزمين، به تدريج نتايج ويرانگري براي صلح و امنيت جهاني به بار آورد"، تصريح کرد: ارتکاب اين حجم از جنايات ضد بشري هم حمايت از غاصبان را در جهان غرب به چالش کشيد
و هم در سرزمين‌هاي اسلامي‌، افکار عمومي‌مردم مسلمان را عليه اين حمايت غرب شوراند.
روحاني مهمترين هدف اسراييل در وضعيت کنوني را طبيعي جلوه دادن شرايط موجود ذکر کرد و اظهارداشت: صهيونيست‌ها در پي آنند که جهانيان باور کنند فلسطينيان آوارگاني هستند که بايد بدون تعلق به سرزمين، گذران عمر کنند؛ تبديل عنوان مقاومت به تروريسم و تلاش طولاني براي عادي سازي تسليم و سازش به همين دليل است.
وي تاکيد کرد: در ادبيات امروز ، رژيم صهيونيستي خواستار عادي سازي روابط خود با جهان اسلام است؛ و اين معنايي ندارد مگر فراموشي و ناديده گرفتن تمام جنايات آنان در فلسطين و ديگر سرزمين‌هاي اسلامي.
رييس جمهوري با بيان اينکه "نبايد از خاطر برد که صهيونيسم چنان بر طبل تو خالي قدرت نظامي‌خود مي‌کوبيد، که گويا شکست در آن راهي ندارد و همگان بايد باور کنند که زيستن و تسليم شدن در کنار اين جنايت کاران، سرنوشت محتوم آنان است"، گفت: ايجاد ياس از امکان تغيير آينده منطقه نيز از ديگر راهبردهاي قطعي صهيونيست‌ها در مواجهه با ملت فلسطين و جهان اسلام است.  
روحاني گفت: غصب سرزمين‏ها و اشغالگري، همه راه‌ها را بر مردم فلسطين بسته، و اين ملت نيز دريافته است که اتحاد، وحدت و همدلي، تنها رمز عبور از اين دوره خشم ، وحشت و کشتار است.کم نبودند سرزمينهايي که اشغال شدند و از آنان جز نامي‌در تاريخ باقي نماند؛ اما فلسطينيها ايستادند تا سرزمينشان بماند.
روحاني تاکيد کرد: اينک فلسطين به نمادي براي تمام ملتهاي تحت ستمي‌تبديل شده که براي احقاق حقوق سلب شده، آزاديهاي نقض شده، و حق تعيين سرنوشتِ فراموش شده خود به پا خاسته‌اند. رييس جمهوري، انتفاضه را بيان خشم و خروش نسل جديدي از ملت فلسطين در پاسخ به ناکامي‌هاي نسل‌‌هاي گذشته دانست و افزود: اين ملت فلسطين است که دوباره به ميدان آمده است؛ نسلي که در اردوگاه‌هاي آوارگان ، شهرها و روستاهاي محاصره شده به دنيا آمده‌اند اينک با صداي بلند و بغضي در گلو نشسته خود فرياد مي‌زند که « با سلاح و سرمايه نمي‌توان ستم و ظلم را مستقر کرد، و مقاومت يک ملت را ناديده انگاشت.» روحاني با اشاره به آشوب‌ها و تلاطم‌ها در خاورميانه ، گفت: انديشه‌هاي خشن و افراطي به نام دين، جان انسانها را مي‌گيرد. متأسفانه برخي دولتهاي اسلامي، درگير انواع مشکلات ناشي از بي کفايتي و ناتواني و فساد ساختاري شده‌اند. در حال حاضر تعداد دولتهاي فرومانده در اين منطقه رو به افزايش است؛ و دولتهاي ظاهراً مستقر نيز از تهديد، بي ثباتي و بي آيندگي رنج مي‌برند.
جنگ و درگيري و ترور در يمن، و عراق و سوريه و افغانستان هر روز جان صدها انسان را مي‌گيرد و دولتهاي اسلامي‌به جاي همکاري براي پايان درگيريها و کشتار بي هدف مسلمانان، به اتهام زني عليه يکديگر و فرافکني مي‌پردازند
که سود چنين شرايط اسفباري نصيب رژيم اشغالگر صهيونيستي مي‌شود.
رييس جمهوري با تاکيد بر اينکه صهيونيستها امروز در جنگها و اختلافات داخلي مسلمانان، براي خود يک فرصت تاريخي مي‌بينند، تاکيد کرد: صهيونيست اکنون از «متحدين جديد» سخن مي‌گويند؛ آنان تلاش مي‌کنند تا با دميدن بر «مقاومت هراسي»، کشورهاي عربي و اسلامي‌حامي‌فلسطين را، از دشمن، به «متحد» خود عليه مقاومت و حامي‌اصلي آنان يعني ايران، تبديل کنند. پروژه‌اي که هوشياري مضاعف و نگاه بلندمدت ما و دولتهاي عربي، بويژه همسايگان ما را مي‌طلبد.
 روحاني افزود: رژيم اشغالگر در تلاش براي عادي سازي وضعيت خويش، براي نخستين بار برخي کشورهاي عربي را، نه دشمن، که «متحد» خود عليه مقاومت مي‏نامد؛ و ادعا مي‌کند اکثر کشورهاي عربي ديگر دشمن صهيونيسم و مخالف اشغالگري نيستند، بلکه در «مقاومت هراسي» با آن شريک اند. کشورهاي منطقه بايد هوشيار باشند و از خود بپرسند که چشم اميد رژيم صهيونيستي به کيست؟ جهان اسلام بايد موضع خود را در برابر اين عادي سازي روشن کند، و نشان دهد که آيا مسئولين آن‌ها رهبران امت اسلام هستند، يا بخشي از روند عادي سازي اشغالگران و ستمگران؟
 رييس جمهوري همچنين اين پرسش‌ها را مطرح کرد که آيا نفس همين واقعيت تلخ، که‌امروز ميان مقاومت هراسي و صهيونيست پذيري همپوشاني به وجود آمده، نبايد نسبت به درستي رويکردهاي منطقه اي برخي کشورها ترديد ايجاد نمود؟ آيا زمان آن نرسيده که همسايگان، يک بار و براي هميشه به جنگ و برادرکشي، «نه» بگويند؟ آيا زمان آن نرسيده که همه قواي خود را صرف حل مسئله اصلي دنياي اسلام نماييم؟
 رييس جمهوري با بيان اينکه " آن دوره‏اي گذشت که قدرت ايستادگي هر فلسطيني، تنها در تکه اي سنگ متبلور بود"، گفت: امروز قدرت فلسطين‌، بر بستر رسانه‌هاي اجتماعي متجلي است تا پيام مظلوميت و ظلم ستيزي را به گوش جهانيان برسانند ؛ اکنون جهانيان در انتفاضه اي
 ديگر به وسعت جغرافياي رسانه‌هاي اجتماعي، که صلح طلبان سراسر جهان در آن مشارکت‌کرده‌اند، به دفاع از فلسطين و مقاومت برخاسته‌اند.
روحاني افزود: در اين راستا، جمهوري اسلامي‌ايران بر اين باور است که برقراري صلح عادلانه و فراگير در خاورميانه، جز از طريق پايان دادن به اشغال سرزمين فلسطين و احقاق حقوق کامل اين ملت از جمله حق تعيين سرنوشت، بازگشت کليه آوارگان به سرزمين آبا و اجدادي خويش و تشکيل دولت يکپارچه فلسطين به پايتختي قدس شريف از طريق برگزاري يک همه پرسي با حضور همه اقوام و ساکنان اصلي اين سرزمين، اعم از مسلمان، مسيحي و يهودي حاصل نمي‌شود.
یک عامل تعیین کننده اقتصادی زیر ذره بین«تجارت»؛
گروه صنعت، معدن و تجارت- سعید قلیچی: هنوز چند روزي مانده تا كتاب مقررات صادرات و واردات سال 96 منتشر شود.
 با اين حال طبق آخرين گزارش‌ها کميته کارشناسي ماده يک به منظور تعيين تعرفه‌هاي جديد در سال آينده وارد ميدان شده است. چند هفته پيش نيز محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت به تشکل‌ها و اعضاي اتاق بازرگاني اعلام کرد که چنانچه پيشنهادي درخصوص تعيين تعرفه دارند، مي‌توانند آنها را در اختيار کميته بگذارند.
به گزارش تجارت آنلاين، يکي از چالش‌هايي که اين روزها درخصوص تعيين تعرفه‌هاي جديد مطرح مي‌شود، کاهش طبقات تعرفه‌اي است. به‌رغم اينکه دولت قرار بود طبقات تعرفه‌اي را در سال 96 به 6 طبقه کاهش دهد، اما کاهش طبقات تعرفه‌اي در سال 96 در کميته ماده يک مورد قبول واقع نشده و تصميم اين کميته در هيات دولت نيز پذيرفته شده است. بنابراين در سال 96 نيز شاهد 8 طبقه تعرفه‌اي هستيم. طرح عدم کاهش طبقات تعرفه‌اي از 8 طبقه به 6 طبقه در ابتدا از سوي وزارت جهاد کشاورزي مطرح شده است. اعتقاد مسوولان اين وزارتخانه بر اين است که با کاهش طبقات تعرفه‌اي، عملا بحث ادغام طبقات پيش خواهد آمد.
سياست جديد تجاري در سال ۹۶ حکايت از اختلاف دولت و بخش‌خصوصي درباره تعرفه‌ها دارد. اگرچه همه کشورها داراي نظام تعرفه‌اي هستند، اما بين کشورها در اعداد و ارقام آن تفاوت‌هايي وجود دارد. در حالي که تعداد طبقات تعرفه‌اي قرار بود از ۸ طبقه در سال جاري به ۶ طبقه در سال ۹۶ کاهش يابد، اما مقامات دولتي با هدف حمايت از توليد داخل، مخالف اين تصميم هستند. اين در حالي است که به اعتقاد کارشناسان، کاهش ارتفاع ديوار تعرفه‌ها يکي از لازمه‌هاي الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني و شفافيت در امور گمرکي است.
در همين حال عدم کاهش طبقات تعرفه‌اي در سال آينده نشان مي‌دهد عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت با مصوبه هيات دولت مغايرت دارد، چراکه هيات دولت، در ابتداي سال ۱۳۹۳ به وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرده بود که تا سال ۱۳۹۶،مجموع طبقات تعرفه‌اي به 6 مورد کاهش يابد؛ البته اين وزارتخانه تا سال 1395 توانسته مطابق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، تعداد طبقات تعرفه‌اي را از ۱۴ به ۱۰ مورد و پس از آن در سال ۱۳۹۵ از ۱۰ به هشت طبقه کاهش دهد. براساس همين عملکرد نيز پيش‌بيني مي‌شد که اين روند ادامه‌دار بوده و در سال ۱۳۹۶ نيز تعداد طبقات تعرفه‌اي از هشت به 6 مورد کاهش يابد. يکي از مهم‌ترين سرفصل‌هاي وزارت صنعت،‌معدن و تجارت در دولت يازدهم، پيگيري الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني بود. با اين حال برخي ديگر از صاحب‌نظران بر اين باورند که کاهش طبقات تعرفه‌اي در صورتي مي‌تواند در روند تجارت کشور موثر باشد که‌امکان تفسير براي آن وجود نداشته باشد. در اين شرايط است که مي‌توان با چنين اقدامي‌در جهت الحاق به سازمان تجارت جهاني گام برداشت.
ضرورت كاهش طبقات تعرفه‌اي در كشور
بيژن عبدي، كارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگار «تجارت» درباره ضرورت كاهش تعرفه‌ها براي بهبود شرايط تجارت خارجي در كشور گفت: نگاه دولتمردان به تعرفه نگاه درآمدزايي است يعني از نظر آنها بيش از آنکه به توليد داخل و تاثير واردات بر آن توجه شود، به درآمد حاصل از آن نگاه مي‌شود. اين مدرس دانشگاه ادامه داد: اين روش روشي قديمي‌و منسوخ است. بيش از صد سال است که در کشورهاي دنيا به‌ويژه کشورهاي صنعتي چنين نگاهي در نظام تعرفه‌اي کنار گذاشته شده است. اين نوع نگاه تضاد و منافات شديدي با بحث اقتصاد مقاومتي دارد چراکه به توليد داخلي و ضرري که واردات به آن مي‌زند توجهي ندارد.
عبدي با اشاره به اينكه اين مساله موجب گسترش ورود کالاي قاچاق از مبادي رسمي‌به کشور مي‌شود، خاطرنشان كرد: بسياري از توليدات در نتيجه چنين سياستي نابود شده يا در حال نابود شدن هستند. در واقع ما با دست خودمان در حال نابود کردن سرمايه‌هاي توليد کشور هستيم. ايراد اساسي شعار به جاي عمل، عدم توجه به اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و سياست‌هاي اعمالي ناصحيح است. اين كارشناس اقتصادي در ادامه با اشاره به بالا بودن تعرفه‌ها در كشور تصريح كرد: متوسط تعرفه کشور ما در دنيا بالاتر از متوسط تعرفه کشورهاي ديگر است که در نتيجه چنين تعرفه بالايي به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود و شرايط را به نفع قاچاق مهيا مي‌سازد. اگر بدانيم که پيوستن به سازمان تجارت جهاني نه انتخاب بلکه يک نياز و الزام است، نظام تعرفه‌اي را اصلاح کرده و ميزان تعرفه‌ها را کاهش خواهيم داد چراکه تعداد بالاي طبقات تعرفه و مجموعه نرخ آن بالاست.
اين كارشناس مسائل اقتصادي ادامه داد: بايد بدانيم که هر فروشي به خريدي نياز دارد يعني اگر به فکر توسعه صادرات هستيم اين امر مشخصا به واردات نياز خواهد داشت. در غير اين صورت روابط تجاري شکل نمي‌گيرد. عبدي تصريح كرد: بنابراين ما در مبادلات تجاري دو طرفه مجبور به کاهش تعرفه‌ها هستيم. نخست بايد اين ديوار که مانع ارتباطات است برداشته شود و موانع مبادلات با يک بازه زماني مشخص و هدف و شيب ملايم برداشته شود. اين استاد دانشگاه در پايان گفت: اگر مي‌خواهيم صادرات‌محور باشيم راهي نداريم جز اينکه به سازمان تجارت جهاني بپيونديم و براي الحاق به اين سازمان هم حتما لازم است در نرخ تعرفه‌ها تغييري کاهشي ايجاد کنيم.

عضو شوراي شهر تهران با انتقاد از بودجه 96 شهرداري مطرح كرد
گروه اجتماعي: چند روز بيشتر از بررسي لايحه بودجه سال 96 شهرداري تهران در صحن شوراي اسلامي‌شهر پايتخت نمي‌گذرد.
در حالي كه طي روزهاي گذشته برخي از بندهاي مربوط به اين بودجه مانند موضوع افزايش نرخ كرايه اتوبوس و مترو بيشتر مورد توجه قرار گرفته است، حالا برخي از اعضاي شوراي شهر درباره تبصره‌هايي در اين لايحه بودجه صحبت مي‌كنند كه ممكن است ايجاد شائبه كند. يكي از اين بندها تبصره 5 لايحه بودجه 96 شهرداري تهران درباره کمک شهرداري به موسسات عام‌المنفعه و اشخاص حقيقي است و سقف اين کمک‌ها را تعيين مي‌کند. در اين ميان برخي از اعضاي شوراي شهر معتقدند كه به علت اينكه در رابطه با تعيين اشخاص حقيقي و موسسات عام‌المنفعه كه مي‌توانند مشمول كمك‌هاي شهرداري شوند هنوز چارچوب مشخصي تعيين نشده شرايطي براي اين كمك‌ها معين نگرديده، احتمال بي‌ضابطه بودن و ايجاد شائبه در آنها وجود دارد.
در همين حال به اعتقاد عضو شوراي شهر تهران کمک‌هاي بي‌ضابطه شهرداري به خيريه‌ها را شائبه‌برانگيز است. رحمت‌اله حافظي در گفتگو با ايلنا مي‌گويد: اگر اين کمک‌ها شاخص داشته باشد و براساس ضوابطي صورت بگيرد، مشکلي در آن وجود ندارد، اما اگر قرار باشد؛ يک نفر تصميم بگيرد که به کدام خيريه يا موسسه عام‌المنفعه يا اشخاص حقيقي کمک شود و به کدام ‌يک کمک نشود؛ درست نيست، لذا بايد چارچوبي معين وجود داشته باشد که تحت چه شرايطي کمک‌ها انجام شود و اين موضوع معطوف به نظر يک شخص نباشد. وي با تاکيد براينکه وقتي اين کمک‌ها معطوف به نظر يک نفر باشد و يک نفر در اين حوزه تصميم بگيرد، ابهام ايجاد مي‌کند و مي‌تواند فرد را در مظان اتهام قرار دهد، ادامه داد: منطق ايجاب مي‌کند که افراد خود را در مظان اتهام قرار ندهند، لذا بايد شاخص و آئين‌نامه‌اي وجود داشته باشد و در قالب اين ضوابط عمل شود تا ايجاد شائبه نکند که در حال حاضر چنين نيست و هر کمک‌ و اقدامي‌مي‌تواند؛ شائبه برانگيز باشد که اين نحوه کمک به اشخاص حقيقي و حقوقي جاي تامل دارد. حافظي با بيان اينکه در حال حاضر تنها تصميم‌گيرنده درباره اين کمک‌ها شخص شهردار است، اظهار کرد: البته اين کمک‌ها در چارچوب سقف مشخص شده توسط شورا انجام مي‌شود، اما درباره افرادي که مورد کمک قرار بگيرند، هيچ ضابطه‌اي وجود ندارد. وي افزود: در قالب گزارش عملکرد تبصره‌هاي بودجه، ليست افرادي که به آنها کمک شده و ميزان مبالغ آنها در اختيار اعضاي شورا قرار نمي‌گيرد و اين گلايه ما از رئيس شورا است که ليست اين افراد و مقدار مبلغ کمک شده را در اختيار اعضاي شورا قرار نمي‌دهد و اين محروم کردن اعضاي شورا و نمايندگان مردم از حقوقو قانوني‌شان توسط رئيس شورا است. اين عضو شوراي شهر تهران گفت: تا جايي که مي‌دانم گزارش تبصره‌ها در صحن بيان شد، اما اعضاي شوراي اين گزارش را در اختيار ندارند و تنها رئيس شورا و احتمالا رئيس کميسيون برنامه و بودجه اين گزارش را دارند، اين درحالي است که رئيس شورا بايد تمامي‌گزارش‌ها را با تمام جزئيات در اختيار تمامي‌اعضاي شوراي شهر قرار دهد. حافظي با بيان اينکه تبصره بودجه اين اجازه را به شخص شهردار مي‌دهد که به تشخيص خود به هر شخص حقيقي و حقوقي در سقف تعيين شده کمک کند و هيچ محدوديت و منع ديگري وجود ندارد، اظهار کرد: اگر شاخصي وجود داشته باشد که شرايط را مشخص کند و معلوم شود که براساس چه شاخصي اين کمک‌ها انجام مي‌شود، مشکل ديگري وجود ندارد. اين عضو شوراي شهر تهران گفت: درباره لايحه بودجه 96 اين روش بودجه‌نويسي و بودجه‌ريزي شهرداري زير سوال است و ما آن را نمي‌پذيريم، زيرا استاندارد نيست و سقف بودجه چيزي است که در رديف‌هاي بودجه وجود ندارد و تبصره‌ها به هيچ‌عنوان نبايد به سقف بودجه اضافه کنند، در حالي که شاهديم تبصره‌ها فضاي هزينه براي شهرداري ايجاد کرده‌اند که بتواند درآمد کسب کرده و هزينه کند . وي ادامه داد: اينکه تبصره‌ها خارج از رديف‌هاي مصوب بودجه محل درآمد و هزينه‌اي را تعريف کنند، روش غيراستانداردي است که سال‌ها انجام شده و رئيس شورا نيز به اين شيوه سيستم را اداره کرده که‌اميدواريم سال‌هاي بعد اين روش اصلاح شود، چرا که هرآنچه که قرار است؛ کسب درآمد يا هزينه شود بايد در رديف بودجه بيايد و تبصره‌ها صرفا ناظر بر نحوه هزينه‌کرد است و يا اينکه شورا تاکيد خاصي داشته‌ باشد که در قالب تبصره‌ها برخي کارها بايد مصوب شود. حافظي در پايان گفت: در حالي که مي‌بينيم خارج از بودجه مصوبه در تبصره‌ها هزينه‌اي به شهر تحميل مي‌شود و منابعي براي درآمد شهرداري در نظر گرفته مي‌شود که پذيرفتني نيست و تعداد افرادي که درباره اين موضوع صحبت مي‌کنند؛ کمتر از انگشتان دست است، بنابراين وقتي اين افراد در اقليت باشند، راي آنها صائب نخواهد بود، چرا که اصلاح اين رويه به راي اکثريت اعضا نياز دارد که‌اميدواريم در دوره پنجم شورا اين موضوع مورد توجه قرار گرفته و ائتلاف لازم هم صورت بگيرد.

تهران 12 سوخو سوپرجت100 از مسکو مي‌خرد
آلکساندر نوواک وزير انرژي روسيه در بازگشت از تهران از تصميم جمهوري اسلامي‌براي خريد 12 فروند هواپيماي مسافربري سوخو سوپرجت-100 خبر داد و همچنين پيشنهاد توليد مشترک ايليوشين 114 با ايران را مطرح کرد.
به گزارش تجارت ، وزير انرژي روسيه روز گذشته گفت: طرف ايراني تاييد کرده است که قصد دارد در آينده نزديک 12 فروند هواپيماي سوخو سوپر جت-100 خريداري کند.
نوواک در گفت وگو با شبکه تلويزيوني روسيه 24 گفت: روسيه علاقه مند به راه‌اندازي خط توليد قطعات و تجهيزات هواپيماهاي روسي در ايران است. وي افزود: اگر پيشنهاد طرف ايراني را دريافت کنيم آماده بررسي آن هستيم. وزير انرژي روسيه همچنين يادآوري کرد که توليد مشترک هواپيماي نوسازي شده ايليوشين-114 را به طرف ايراني پيشنهاد کرده است.
وي افزود: شرکت‌هاي روسي با شرکاي ايراني براي تنظيم پيشنهادها و توافق‌هاي معين همکاري مي‌کنند. شرکت هواپيماسازي مسافري سوخو به تازگي با ابراز آمادگي دوباره براي فروش هواپيماهاي مسافري فوق مدرن سوپرجت 100 به ايران، اعلام کرد: در صورت عقد قرارداد فروش هواپيما، امکان ورود طرف‌هاي ايراني در برنامه ساخت اين هواپيما بررسي مي‌شود. «ايليا تاراسنکو» رييس شرکت هواپيماسازي مسافري سوخو پيش از اين گفته بود: با رفع تحريم‌هاي ضد ايراني امکان تحويل حدود 100 فروند سوپر جت يکصد نفره به ايران بررسي خواهد شد. وي گفت: در ايران علاقه مندي زيادي به خريد اين هواپيما وجود دارد که‌امکان فروش آن را بررسي خواهيم کرد و اميدواريم که بتوانيم با شرکت‌هاي هوايي ايراني در اين زمينه همکاري کنيم، زيرا پيش تر در اين باره رايزني‌هاي صورت گرفته و هنوز هم ادامه دارد. اين شرکت شهريور ماه گذشته نيز در جريان برگزاري نمايشگاه هوا فضاي ماکس 2015 مسکو و مذاکره با مقامات ايراني براي برنامه ريزي فروش اين هواپيماها به ايران پس از تحريم‌هاي ضد ايراني اعلام آمادگي کرده بود.
سوخوي سوپر جت 100، نخستين هواپيماي صد نفره دنياست که به صورت «FLY-BY-WIRE» هدايت مي‌شود که هيچ تفاوتي با هواپيماهاي مدرن «اير باس» ندارد و سطوح فرامين هواپيما توسط فرمان‌هاي الکترونيکي هدايت مي‌شوند و در نتيجه با کمترين ميزان فشار بر خلبان بيشترين ميزان دقت را دارد. اين هواپيما محصول همکاري مجموعه اي از صنايع هواپيمايي غرب و شرق است و تمامي‌سازندگان قطعات اصلي آن مثل موتور،‌هاي فرود، سامانه‌هاي الکترونيکي و ديگر قطعات توسط کمپاني‌هاي معروف آمريکايي و اروپايي مانند Goodrich, Sutton و.. هستند.
براساس مشخصات اعلام شده، اين هواپيما هيچ تفاوتي با ديگر هواپيماهاي ساخته شده در غرب ندارد و با توجه به تعداد صندلي‌ها، قدرت موتور و همچنين فرکانس‌هاي مختلف مي‌تواند در تمامي‌فرودگاه‌هاي ايران با وضعيت جغرافيايي متفاوت تا سقف 6 پرواز در روز فعاليت کند.
 روسيه از هفت سال پيش به بهره برداري از اين نوع هواپيما مي‌پردازد و تا کنون سفارش ساخت 197 فروند سوخوسوپرجت-100 داده شده که 49 فروند آن ساخته شده و در اختيار شرکت‌هاي هوايي روسي و کشورهاي مختلف قرار گرفته است.

تاثير سياستهاي ترامپ بر بازار بورس و طلا
گروه بين الملل - فاطمه مهتدي: بازارهاي بورس آسيا ديروز با رکورد بالاي فروش معاملات در بازارهاي جهاني روبرو شدند. اين امر همزمان با خوشبيني سرمايه گذاران به توليد بخش کارخانجات اروپا وبهبود معاملات وال استريت شده است.
دراين ميان کاهش ارزش دلار آمريکا که در پنج روز گذشته علی‌رغم سخنان اطمينان بخش مقامات بانک مرکزي آمريکا درباره افزايش بهره بانکي باعث سود در بازارهاي آسيايي و وال استريت شد.به گزارش رويترز، بسياري در انتظار شکوفايي بازارهاي بورس کالا در آلمان و فرانسه هستند.شاخص سهام بازارهاي منطقه آسيا پاسيفيک 0.6 درصد رشد داشت که به دنبال رشد معاملات بورسي جهان بود. سهام کشورهاي کره جنوبي 0.15 درصد و سنگاپور 0.7 درصد رشد داشت. سهام نيکي ژاپن 0.1 درصد افزايش نشان داد. سهام داوجونز 0.6 درصد بالاترين رکورد را ده هشت هفته اخير داشت.اخبار رشد بخش توليد در آلمان و فرانسه به بالاترين سطح خود در دوسال اخير باعث رونق بازار بورس کالاي اروپا شد. درعين حال ارزش يورو رشدي نداشت و اين واحد پولي ممکن است با لرزهاي سياسي در منطقه پولي يورو کاهش يابد. يورو در روز گذشته 0.7 درصد کاهش داشت. نظرسنجي‌ها نشاندهنده آن است که پيشروي مارين لوپن نامزد راست افراطي حزب جبهه ملي در رقابت‌هاي انتخاباتي فرانسه و احساسات مخالف وي با اتحاديه اروپا بر ارزش يورو تاثير گذاشته است. بازارهاي مالي جهان درانتظار سياستگذاري بانک مرکزي آمريکا (فدرال رزرو) درباره افزايش بيشتر نرخ بهره بانکي هستند. پيشتر مقامات ارشد بانک مرکزي آمريکا با اشاره به‌امار خوب بهبود وضعيت اقتصادي از افزايش نرخ بهره درصورت تداوم اين امر خبر داده بودند با اين حال بازار همچنان نسبت به اين افزايش بدبين است. در بخش بورس کالا ، قيمت نفت با رشد روبرو شد که به دليل خوشبيني اوپک نسبت به توليد نفتي روسيه بود. نفت برنت با 0.4 درصد رشد 56.91 دلار و نفت خام آمريکا بشکه اي 54.51 دلار به فروش رسيد.
ادامه تاثير تقابل چين و آمريکا بر بازارها
بسياري از سرمايه گذاران جهاني از سرمايه گذاري در بازارهاي بورس چين خودداري مي‌کنند امري که از نشانه‌هاي احتمالي برخورد ميان آمريکا و چين برسر سياستگذاريهاي مالي در پرجمعيت‌ترين کشور جهان است.به گزارش وال استريت ژورنال، شاخص بازاربورس چين امسال افزايش 11.6 درصدي داشته و چهارمين کشور با اجراي خوب در ميان 23 کشور حاضر در بازاربورس جهاني محسوب مي‌شود با اين حال سرمايه گذاري خارجي دراين بازارها درسطح مطلوبي نيست.قيمت طلا نيز به دليل نگراني از تصميم گيري فدرال رزرو و بي اعتمادي به بازارهاي چين کاهش داشت. باوجودي که وزيرامور خارجه‌امريکا و همتاي چيني اش از تقويت همکاريها ميان دو کشور سخن گفتند ، انعکاس سخنان دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا درباره سياستگذاريهاي مالي چين بر ارزش يوآن و موضوع "چين واحد"همچنان باعث عقبگرد سرمايه گذاران شده است. قابل ذکر است قيمت بنزين، اجاره خانه و هزينه‌هاي پزشکي و حتي بليط هواپيماها افزايش داشته است. اگرچه قيمت طلا با کاهش روبرو شده است کارشناسان گلدمن ساشز از رشد معاملات طلا خبر دادند که يکي از دلايلش افزايش تورم در آمريکاست. براساس گزارش مجله فوربز کشورهاي چين و هند تا سال 2050 کشورهاي پيشرو در معاملات طلا در اقتصاد جهان خواهند بود.چين و هند دو مصرف کننده بزرگ طلا هستند و انتظار مي‌رود که در ده‌هاي آينده سود اقتصادي خوبي در اين زمينه داشته باشند.و تقاضاي بازار طلا را بيشتر کند چين به تنهايي 2 هزار متريک تن طلا در سال 2016 مصرف کرده که برابر با 60درصد طلاي توليدي جهان در سال است. انتظار مي‌رود ميزان درآمدها در چين تا سال 2027 افزايش يابد اين باعث مي‌شود تا اين سال جمعيت چين افزايش بيشتري داشته باشد.چين به دنبال دوري از بحران مالي و بدهي بيشتر است اما اين امر نيازمند انتقال سرمايه گذاري به سطحي بالا است درحال حاضر چين بر مصرف و بخش خدمات تمرکز کرده است و بايد بر بخش توليد تاکيد بيشتري داشته باشد. دونالد ترامپ با خارج کردن نام آمريکا از پيمان تجارت آزاد ترنس پاسيفيک باعث شد تا چين از اين فرصت براي رهبري تجارت جهاني استفاده کند و با توجه به مخالفت ترامپ با جهاني سازي مذاکرات تجاري آمريکا با ديگر کشورها به زودي رخ نخواهد داد و اين فشار بر روي سرمايه گذاران و انتخاب چين به عنوان جايگزين منعکس خواهد شد.دراين ميان تنش سياسي ميان آمريکا و چين مي‌توان اين عکس العمل را کم يا زياد کند.چين درحال ساخت جزاير مصنوعي در درياي چين جنوبي است که به گفته مقامات آمريکا قادر به تبديل شدن براي پايگاه موشکي است. درحالي که رکس تيلرسون وزير خارجه‌امريکا سعي دارد از ايجاد تنش بيشتر با چين دوري کند ده کشور عضو انجمن همکاريهاي جنوب شرق آسيا (آسه آن) و ديگر کشورهاي منطقه‌اميدوارند چين و آمريکا صلح و امنيت را حفظ کنند. امري که بر آينده اقتصادي اين منطقه و جهان تاثيرگذار خواهد بود.