پايان ۱۰سال انتظار
از ۱۴ اسفندماه‌امسال مشولين سهام عدالت مي‌توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشاني www.samanese.ir با ارائه شناسه و شماره حسابي که به سازمان خصوصي سازي مي‌دهند، از ارزش سهام خود مطلع شوند.
به گزارش تسنيم؛ "صدور صورتحساب مشمولان سهام عدالت از نيمه اسفند"؛ اين تازه‌ترين اتفاق قابل ملموس براي مشمولين سهام عدالت پس از 10 سال انتظار و نگه‌داري از برگه‌هاي سهام است که تا چند روز ديگر رقم خواهد خورد.
از اين رو به گفته مديرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصي‌سازي، بر اساس تکليف شوراي عالي اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي براي اين سازمان، صورتحساب مشمولان سهام عدالت از نيمه اسفند 95 صادر ‌شود. بر اين اساس مشمولين سهام عدالت مي‌بايست با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشاني www.samanese.ir و ارائه مشخصات خود از ميزان سود سهام عدالتي که در 10 سال گذشته بابت اقساط آنها به خزانه واريز شده، مطلع شوند. همچنين مشمولين با مراجعه به اين سامانه مي‌توانند از ميزان بدهي خود نيز آگاهي پيدا کنند تا در نيمه نخست سال آينده در صورت تمايل با پرداخت اقساط خود به صورت نقدي، مالک 100 درصدي برگه‌هاي سهام عدالت خود شوند و در غير اين صورت سهامداران عدالت تنها به‌اندازه اقساط پرداختي توانايي خريد و فروش سهام خود را خواهند داشت.
به گفته اين مقام مسئول پس از پايان فصل مجامع دوره عملکرد مالي 95 در تير 1396 که زمان آن پس از انتخابات رياست جمهوري سال آينده است، با محاسبه و جمع بندي درآمدها، اقدام به تقسيم کل سود دريافتي به تعداد کل مشمولان سهام عدالت خواهد شد و بر اساس شناسه و شماره حسابي که هر مشمول از 14 اسفند ماه‌امسال به سازمان خصوصي سازي خواهد داد، از ميزان سود سهام دريافتي خود مطلع خواهد شد.
تغييرات در سبد سهام عدالت تا پايان امسال
مصوبه هيات وزيران در خصوص خروج ۷ پالايشگاه بزرگ از سبد سهام عدالت تا پايان سال نهايي خواهد شد. هيات وزيران در جلسه هفته گذشته خود به پيشنهاد وزارت اقتصاد و به استناد ماده 34 قانون اجراي سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي در حالي 20 درصد سهام 7 شرکت پالايشگاهي را از سبد سهام عدالت خارج کرد که سازمان خصوصي سازي تا چند روز ديگر صورتحساب مشمولين سهام عدالت را براي اطلاع آنها از ميزان اقساط تسويه شده از محل سود ساليانه اين سهام اعلام خواهد کرد.
اين گزارش مي‌افزايد: شرکت‌هاي پالايش نفت اصفهان، تبريز، لاوان، تهران، شيراز، کرمانشاه و بندرعباس شرکتهايي هستند که طبق مصوبه هيات وزيران نام آنها از فهرست‌ شرکت‌هاي تخصيص داده شده به طرح توزيع سهام عدالت خارج شده است. همچنين در اين مصوبه‌امده است که 10 درصد از سهام شرکت پالايش نفت تهران بابت سهام ترجيحي، کشف قيمت و تدريجي در بورس منظور و درصد درج شده در رديف 14 جدول بند 1 مصوبه شماره 128 ستاد مرکزي سهام عدالت به اين ميزان اصلاح شود.
البته نکته قابل توجه در اين زمينه موضوع تعيين تکليف سود تقسيمي‌واريز شده توسط اين 7 شرکت در 10 سال گذشته به خزانه بابت اقساط سهام عدالت است که در اين زمينه بايد گفت در دوره اختصاص سهام اين شرکت‌ها به طرح توسعه سهام عدالت، سود مورد تقسيم مربوط به طرح توزيع سهام عدالت اعم از وصول شده و وصول نشده، به طرح توزيع سهام عدالت تعلق داشته و بابت اقساط مشمولين اين طرح محاسبه مي‌شود.
همچنين قرار است 36 درصد سهام پالايش نفت امام خميني و 9 درصد سهام شرکت پالايش آبادان بابت سهام جايگزين اين 7 پالايشگاه در سبد سهام عدالت شود که بر اين اساس با توجه به ارائه صورتحساب مشمولين سهام عدالت از 14 اسفندماه و نيز فراهم آمدن مقدمات آزادسازي سهام عدالت اين پرسش پيش مي‌آيد که از چه زماني جايگزيني اين دو پالايشگاه بجاي 7 پالايشگاه حذف شده از سبد سهام عدالت انجام مي‌شود. به گفته رئيس کل سازمان خصوصي سازي از زمان اين مصوبه، فرايند اجرايي خروج 20 درصد سهام 7 پالايشگاه اصفهان، تبريز، لاوان، تهران، شيراز، کرمانشاه و بندرعباس از سهام عدالت شروع شده و تا پايان سال نهايي مي‌شود. همچنين بخش مربوط به جايگزيني 36 درصد سهام پالايشگاه‌امام خميني شازند اراک و 9 درصد سهام پالايشگاه آبادان نيز در اوايل سال آينده عملياتي مي‌شود و مصوبه تخصيص 10 درصد سهام پالايشگاه تهران بابت سهام ترجيحي، کشف قيمت و عرضه تدريجي در بورس هم انجام و منظور شده است.
گفتني است؛ خروج اين 7 شرکت پالايشگاهي در کنار افت محسوس سبد سهام عدالت به دليل کاهش شديد سهام بانکهاي مختلف موجب شده تا ارزش روز سهام عدالت مشمولين بيش از هر روز ديگري اين روزها کاهش پيدا کند.

روند کاهشي در قيمت پاياني فلزي‌ها
در آخرين روز معاملاتي بورس اوراق بهادار تهران در اين هفته شاخص کل ۴۷ واحد رشد کرد و به رقم ۷۷ هزار و ۸۴۷ واحدي رسيد. چهارشنبه در اکثر نمادها در گروه‌هاي استخراج کانه‌هاي فلزي و فلزات اساسي شاهد روند کاهشي در قيمت پاياني بوديم.
به گزارش ايسنا، چهارشنبه دماسنج بازار سرمايه از ابتداي باز شدن معاملات روند صعودي را در پيش گرفت و تا تراز ۷۷ هزار و ۹۰۰ واحدي بالا رفت اما در ادامه پس از نوسان‌هايي تا رقم ۷۷ هزار و ۸۴۷ واحدي پايين آمد و در نتيجه نسبت به روز گذشته ۴۷ واحد رشد را تجربه کرد. شاخص کل‌ هم‌وزن نيز ۱۱.۶ واحد رشد کرد و در کانال ۱۵ هزار و ۸۳۱ واحدي قرار گرفت. شاخص آزاد شناور نيز رشد ۳۲ واحدي را تجربه کرد و به رقم ۸۵ هزار و ۲۷۲ واحدي رسيد. شاخص بازار اول و دوم نيز هر کدام به ترتيب ۹ و ۲۳۲ واحد نسبت به روز گذشته رشد داشته است. در معاملات چهارشنبه نماد گسترش نفت و گاز پارسيان ۷۹ واحد تاثير مثبت در شاخص داشت. در اين نماد ۴۶ درصد از خريدها مربوط به افراد حقوقي و مابقي مربوط به حقيقي‌ها بود. در پي معاملات چهارشنبه در اين نماد صف خريدي با حجم بيش از ۱۶ ميليون سهم وجود داشت.  در طرف مقابل نماد بانک ملت ۳۳ واحد تاثير منفي در شاخص بر جاي گذاشت. در اين نماد بيش از ۸۶ درصد از خريدها مربوط به افراد حقيقي و مابقي مربوط به حقوقي‌ها بود. پس از اين نماد سرمايه‌گذاري غدير، صنايع پتروشيمي‌خليج فارس و توسعه معادن و فلزات بيشترين تاثير منفي را بر شاخص کل داشتند. در گروه استخراج کانه‌هاي فلزي تقريبا تمام نمادها افت در آخرين قيمت معامله و قيمت پاياني را تجربه کردند.
در گروه خودرو و ساخت قطعات چهارشنبه اکثريت نمادها روند رشد اندکي را در پيش گرفته‌اند هرچند که نمادهايي همچون ايرکا پارس صنعت، چرخش‌گر و توليد محور خودرو تا نزديک ۴ درصد رشد در قيمت پاياني را داشتند. در نماد پارس خودرو که به تازگي افزايش سرمايه داده و حق تقدم‌هاي به فروش نرفته‌اش را عرضه مي‌کند، قيمت پاياني هر سهم ۹۱ تومان و ۷ ريال ارزش‌گذاري شده است. در نتيجه هر سهم پارس‌خودرو چهارشنبه زير قيمت اسمي‌معامله شد. اين در حالي است که قيمت پاياني حق تقدم اين سهم ۵۵ تومان است که با احتساب قيمت اسمي‌به ۱۵۵ تومان مي‌رسد. در نتيجه براي فعالان بازار به هيچ وجه خريدن اين حق تقدم نمي‌تواند صرفه اقتصادي داشته باشد.
اما در گروه مواد و محصولات دارويي چهارشنبه نسبت به روزهاي گذشته شرايط مثبت‌تري را شاهد بوديم. به طوري که نماد برکت که در هفته‌هاي گذشته براي اولين بار به روش ثبت سفارش کشف قيمت شد، توانست براي دومين بار از زمان عرضه‌اش در بورس تهران مقداري رشد کند به طوري که قيمت پاياني اين سهم به ۲۰۹ تومان و ۶ ريال رسيد اما اين قيمت هنوز زير کف قيمتي است که براي عرضه اوليه آن به روش ثبت سفارش گذاشته شده بود.
نماد سبحان انکولوژي ۴ درصد رشد را تجربه کرد. نماد معاملاتي شرکت توليد مواد اوليه دارويي البرز بالک که چهارشنبه پس از ارائه اطلاعات پيش‌بيني با محدوديت دامنه نوسان قيمت تا سقف ۵۰ درصد بازگشايي شده بود، در آخرين معامله بيش از ۱۲ درصد ريزش پيدا کرد و ۳۶۲ تومان و يک ريال معامله شد. اين در حالي است که قيمت پاياني اين سهم ريزش ۷.۲۷ درصدي را تجربه کرد. چهارشنبه در گروه فلزات اساسي نيز شاهد افت قابل توجهي در اکثريت نمادها بوديم. به طوري که نماد معدني کيمياي زنجان گستران، فرآوري مواد معدني ايران و زرين معدن آسيا بيش از ۴ درصد افت در آخرين قيمت معامله و قيمت پاياني سهم را تجربه کردند. البته نمادهايي همچون الو مراد و مس شهيد باهنر نيز در ميان ريزش‌هاي اين گروه وجود داشتند که با رشد قابل قبولي همراه بودند. البته اين را هم بايد در نظر بگيريم که نماد مس شهيد باهنر امروز بدون محدوديت در نوسان قيمت بازگشايي شده بود و توانست بيش از ۱۱ درصد در قيمت پاياني رشد داشته باشد. ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به رقم ۲۱۱ ميليارد و ۶۴۸ ميليون تومان بالغ شد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن يک ميليارد و ۲۱ ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي ۵۳ هزار و ۷۷۸ نوبت داد و ستد بود. آيفکس چهارشنبه ۰.۹ واحد رشد کرد و به رقم ۸۶۷ واحدي رسيد. ارزش معاملات فرابورس ايران به رقم ۲۱۹ ميليارد و ۵۸۱ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان رسيد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۵۵۶ ميليون و ۱۲۳ هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي ۲۳ هزار و ۵۵۸ نوبت داد و ستد بود.

جزييات آخرين اقدام براي تعيين فرمول حق انتفاع سنگ آهني‌ها
معاون مالي و اقتصادي سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات با بيان اينکه طرح‌هاي تشويقي مي‌تواند به افزايش اشتغال از طريق بهره‌برداري از طرح‌هاي توسعه‌اي شود، عنوان کرد: هر گونه پيشنهاد براي تعيين فرمول حق انتفاع معادن بعيد است به بودجه سال 96 کشور برسد. به گزارش فارس، مرتضي علي اکبري از ادامه مذاکره فعالان معدني با ايميدرو بر سر حق انتفاع معادن سنگ آهن خبر داد و گفت: جداي از تلاش‌ سازمان بورس براي دستيابي به فرمولي مشخص بر سر تعيين نرخ حق انتفاع معادن سنگ آهن هم اکنون فعالان معدني در تکاپوي رايزني با ايميدرو براي ارايه فرمولي منصفانه، دقيق و بلند مدت هستند، تا به اين ترتيب اختلاف‌ها در اين زمنيه برطرف شود.
علي اکبري با بيان اينکه اطلاعاتي از فرمول مورد نظر سازمان بورس با وجود ارايه برخي اطلاعات به اين نهاد خود انتظام از سوي توليد کنندگان سنگ آهن در دست نيست، عنوان کرد: هر گونه پيشنهاد براي تعيين فرمول حق انتفاع معادن با توجه به روند کنوني تصويب بودجه در مجلس بعيد است، به بودجه سال 96 کشور برسد. وي با بيان اينکه فعالان معدني معتقد به تعيين فرمول حق انتفاع معادن بر اساس شرايط برنده برنده و با در نظر گرفتن منافع همه طرف‌ها از جمله‌ايميدرو و فولاد سازان هستند، گفت: در صورت کنار گذاشتن نگاه تک بعدي و خواسته‌هاي درون گروهي مي‌توان به فرمولي براي تعيين حق انتفاع معادن سنگ آهن دست يافت که علاوه بر تامين منافع دولت و بخش خصوصي بتواند دورنماي روشن‌تري را براي سرمايه‌گذاري ترسيم کرد. اين مقام مسئول با بيان اينکه فعالان معدني در سال مالي قبل به ارقامي‌براي تعيين حق انتفاع معادن دست يافت که بخشي از منافع آنها را تامين مي‌کرد، گفت: اين ارقام بايد از سوي شوراي اقتصاد تعيين و تصويب شود. هر چند در گذشته اين ارقام بدون در نظر گرفتن اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي شرکت‌هايي همچون چادر ملو و گل گهر در نظر گرفته شد که غير کارشناسي بود، بطور مثال حق انتفاع معادن بر اساس فروش 25 تا 30 درصد شرکت‌ها تعيين شده بود، اما در سال قبل براي گندله 21 درصد فروش و کنسانتره 20 درصد تعيين شد که به هر حال فعالان معدني را اقناع نمي‌کرد. علي اکبري با بيان اينکه نرخ حق انتفاع معادن از پروانه‌هاي بهره‌برداري بايد بر اساس موقعيت معدن، هزينه حمل بار و ميزان ذخاير اسمي‌آهن موجود در معادن و همچنين حجم باطله برداري معادن تعيين شود، گفت: هم اکنون به دليل عدم کشف و استخراج معادن جديد در گل گهر و چادرملو هزينه تمام شده، با معادن کنوني به ازاي 4 تن باطله برداري به استحصال يک تن سنگ آهن انجاميده و اين در حالي است که پيش‌تر هزينه استخراج هر يک تن سنگ آهن به ازاي يک تن باطله برداري بود.