یک عامل تعیین کننده اقتصادی زیر ذره بین«تجارت»؛
گروه صنعت، معدن و تجارت- سعید قلیچی: هنوز چند روزي مانده تا كتاب مقررات صادرات و واردات سال 96 منتشر شود.
با اين حال طبق آخرين گزارشها کميته کارشناسي ماده يک به منظور تعيين تعرفههاي جديد در سال آينده وارد ميدان شده است. چند هفته پيش نيز محمدرضا نعمتزاده، وزير صنعت، معدن و تجارت به تشکلها و اعضاي اتاق بازرگاني اعلام کرد که چنانچه پيشنهادي درخصوص تعيين تعرفه دارند، ميتوانند آنها را در اختيار کميته بگذارند.
به گزارش تجارت آنلاين، يکي از چالشهايي که اين روزها درخصوص تعيين تعرفههاي جديد مطرح ميشود، کاهش طبقات تعرفهاي است. بهرغم اينکه دولت قرار بود طبقات تعرفهاي را در سال 96 به 6 طبقه کاهش دهد، اما کاهش طبقات تعرفهاي در سال 96 در کميته ماده يک مورد قبول واقع نشده و تصميم اين کميته در هيات دولت نيز پذيرفته شده است. بنابراين در سال 96 نيز شاهد 8 طبقه تعرفهاي هستيم. طرح عدم کاهش طبقات تعرفهاي از 8 طبقه به 6 طبقه در ابتدا از سوي وزارت جهاد کشاورزي مطرح شده است. اعتقاد مسوولان اين وزارتخانه بر اين است که با کاهش طبقات تعرفهاي، عملا بحث ادغام طبقات پيش خواهد آمد.
سياست جديد تجاري در سال ۹۶ حکايت از اختلاف دولت و بخشخصوصي درباره تعرفهها دارد. اگرچه همه کشورها داراي نظام تعرفهاي هستند، اما بين کشورها در اعداد و ارقام آن تفاوتهايي وجود دارد. در حالي که تعداد طبقات تعرفهاي قرار بود از ۸ طبقه در سال جاري به ۶ طبقه در سال ۹۶ کاهش يابد، اما مقامات دولتي با هدف حمايت از توليد داخل، مخالف اين تصميم هستند. اين در حالي است که به اعتقاد کارشناسان، کاهش ارتفاع ديوار تعرفهها يکي از لازمههاي الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني و شفافيت در امور گمرکي است.
در همين حال عدم کاهش طبقات تعرفهاي در سال آينده نشان ميدهد عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت با مصوبه هيات دولت مغايرت دارد، چراکه هيات دولت، در ابتداي سال ۱۳۹۳ به وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرده بود که تا سال ۱۳۹۶،مجموع طبقات تعرفهاي به 6 مورد کاهش يابد؛ البته اين وزارتخانه تا سال 1395 توانسته مطابق برنامهريزيهاي انجام شده، تعداد طبقات تعرفهاي را از ۱۴ به ۱۰ مورد و پس از آن در سال ۱۳۹۵ از ۱۰ به هشت طبقه کاهش دهد. براساس همين عملکرد نيز پيشبيني ميشد که اين روند ادامهدار بوده و در سال ۱۳۹۶ نيز تعداد طبقات تعرفهاي از هشت به 6 مورد کاهش يابد. يکي از مهمترين سرفصلهاي وزارت صنعت،معدن و تجارت در دولت يازدهم، پيگيري الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني بود. با اين حال برخي ديگر از صاحبنظران بر اين باورند که کاهش طبقات تعرفهاي در صورتي ميتواند در روند تجارت کشور موثر باشد کهامکان تفسير براي آن وجود نداشته باشد. در اين شرايط است که ميتوان با چنين اقداميدر جهت الحاق به سازمان تجارت جهاني گام برداشت.
ضرورت كاهش طبقات تعرفهاي در كشور
بيژن عبدي، كارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگار «تجارت» درباره ضرورت كاهش تعرفهها براي بهبود شرايط تجارت خارجي در كشور گفت: نگاه دولتمردان به تعرفه نگاه درآمدزايي است يعني از نظر آنها بيش از آنکه به توليد داخل و تاثير واردات بر آن توجه شود، به درآمد حاصل از آن نگاه ميشود. اين مدرس دانشگاه ادامه داد: اين روش روشي قديميو منسوخ است. بيش از صد سال است که در کشورهاي دنيا بهويژه کشورهاي صنعتي چنين نگاهي در نظام تعرفهاي کنار گذاشته شده است. اين نوع نگاه تضاد و منافات شديدي با بحث اقتصاد مقاومتي دارد چراکه به توليد داخلي و ضرري که واردات به آن ميزند توجهي ندارد.
عبدي با اشاره به اينكه اين مساله موجب گسترش ورود کالاي قاچاق از مبادي رسميبه کشور ميشود، خاطرنشان كرد: بسياري از توليدات در نتيجه چنين سياستي نابود شده يا در حال نابود شدن هستند. در واقع ما با دست خودمان در حال نابود کردن سرمايههاي توليد کشور هستيم. ايراد اساسي شعار به جاي عمل، عدم توجه به اجراي سياستهاي اقتصاد مقاومتي و سياستهاي اعمالي ناصحيح است. اين كارشناس اقتصادي در ادامه با اشاره به بالا بودن تعرفهها در كشور تصريح كرد: متوسط تعرفه کشور ما در دنيا بالاتر از متوسط تعرفه کشورهاي ديگر است که در نتيجه چنين تعرفه بالايي به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود و شرايط را به نفع قاچاق مهيا ميسازد. اگر بدانيم که پيوستن به سازمان تجارت جهاني نه انتخاب بلکه يک نياز و الزام است، نظام تعرفهاي را اصلاح کرده و ميزان تعرفهها را کاهش خواهيم داد چراکه تعداد بالاي طبقات تعرفه و مجموعه نرخ آن بالاست.
اين كارشناس مسائل اقتصادي ادامه داد: بايد بدانيم که هر فروشي به خريدي نياز دارد يعني اگر به فکر توسعه صادرات هستيم اين امر مشخصا به واردات نياز خواهد داشت. در غير اين صورت روابط تجاري شکل نميگيرد. عبدي تصريح كرد: بنابراين ما در مبادلات تجاري دو طرفه مجبور به کاهش تعرفهها هستيم. نخست بايد اين ديوار که مانع ارتباطات است برداشته شود و موانع مبادلات با يک بازه زماني مشخص و هدف و شيب ملايم برداشته شود. اين استاد دانشگاه در پايان گفت: اگر ميخواهيم صادراتمحور باشيم راهي نداريم جز اينکه به سازمان تجارت جهاني بپيونديم و براي الحاق به اين سازمان هم حتما لازم است در نرخ تعرفهها تغييري کاهشي ايجاد کنيم.
رئيس هيات عامل ايدرو از آمادگي کشورمان براي همکاري صنعتي با شرکتهاي روسي خبر داد و گفت: شرکتهاي خارجي ميتوانند با انجام سرمايهگذاري مشترک، در بازار ايران حضور پيدا کنند.
به گزارش ايدرو، شووالف، معاون اول نخست وزير فدراسيون روسيه و هيات همراه با رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ديدار و گفتگو کرد. منصور معظميدر اين ديدار گفت: در تفاهمنامه سيزدهمين کميسيون اقتصادي مشترک ايران و روسيه زمينههاي مختلف همکاري بين ايدرو و شرکتهاي زيرمجموعه آن با شرکتهاي روسي در جهت توسعه همکاريهاي صنعتي تعريف شده است. رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با استقبال از همکاري با شرکتهاي معتبر خارجي، به ظرفيتهاي بزرگ کشور اشاره و تصريح کرد: همانطور که چندبار عنوان شده شرکتهاي که قصد ورود به بازار ايران را دارند، بايد سرمايهگذاري مشترک انجام دهند. وي ابراز اميدواري کرد مذاکرات و توافقهاي صورت گرفته، ايجاد مجموعههاي مشترک براي ساخت تجهيزات صنعتي در ايران را بدنبال داشته باشد. محور مذاکرات شووالف و معظميدرخصوص توسعه همکاري صنعتي ايران و روسيه بود. در خلال اين مذاکرات منصور معظميهمچنين ديداري دوجانبه با الکساندر نواک وزير انرژي روسيه و مسئول کميسيون مشترک روسيه و ايران داشت. در اين ديدار طرفين درخصوص چگونگي افزايش فرصتهاي همکاري بيشتر در زمينههاي نفت وگاز، صنايع هوايي و ريلي و خودرو تبادل نظر کردند. همچنين معاون اول نخست وزير روسيه در ديدارمحمود واعظي، رييس ايراني کميسيون مشترک اقتصادي 2 کشور، براي تسريع در عملياتي کردن طرحهاي مشترک با ايران اعلام آمادگي کرد و گفت: قرارداد تجارت ترجيحي بين 2 کشور بايد هرچه زودتر نهايي شود. ايگور شوالف ادامه داد: روسيه علاقهمند است درباره تجارت ترجيحي با ايران همکاري بيشتري داشته باشد و در اين باره پيگيريهاي لازم را انجام ميدهد. در ادامه نيز رييس ايراني کميسيون مشترک اقتصادي ايران و روسيه در اين ديدار تاکيد کرد رفع مسائل بانکي 2 کشور حجم روابط تجاري را به سرعت افزايش ميدهد. واعظي افزود: اختصاص بيش از 2 ميليارد و 200 ميليون دلار خط اعتباري تا رسيدن به افق پنج ميلياردي که پيشتر توافق شده است اجراي طرحها را سرعت ميبخشد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: بيش از 22 هزار و 800 واحد توليدي و صنعتي از ابتداي امسال در قالب طرح رونق توليد تاکنون، افزون بر150 هزار ميليارد ريال تسهيلات دريافت کردند.
به گزارش شاتا، بيش از 15 هزارو 682 ميليارد و 966 ميليون تومان تسهيلات رونق توليد به 22 هزارو 893 واحد صنعتي و کشاورزي کشور پرداخت شده که از اين تعداد 10 هزار و 704 واحد از طريق بانک و 12 هزار و 189 واحد از طريق معرفي وزارت صنعت (شوراي مربوطه در استانها) در چارچوب رونق توليد تسهيلات مورد نياز خود را دريافت کردهاند. همچنين ازمجموع 150هزار ميليارد ريال تسهيلات پرداخت شده تا بهامروز، حدود 6 هزارو 957 ميليارد و 696 ميليون تومان از طريق مستقيم بانکها و هشت هزارو 725 ميليارد و 269 ميليون تومان توسط وزارت صنعت در قالب رونق توليد پرداخت شده است. بر اساس اين گزارش، استانهاي مازندران با 987 واحد ، اصفهان با 965 واحد ، گيلان با 768 واحد و سمنان با 708 واحد به ترتيب بيشترين ميزان دريافت تسهيلات رونق توليد را به خود اختصاص دادند. همچنين کل واحدهاي نظارت و رصد شده دو هزارو 299 واحد بود که مجموع مبلغ دريافتي اين تعداد واحد دو هزارو 996 ميليارد و 149 ميليون تومان بود.
گزارشهاي جهاني نشان ميدهند که قيمت سنگ آهن باز رکورد جديدي در سالهاي اخير را رقم زده تا جايي که کنسانتره فوب بندر عباس ايران از مرز ۸۵ دلار عبور کرد.
به گزارش ايسنا، نمودارهاي قيمت سنگ آهن از حدود ۱۰ روز پيش دومين موج صعودي قيمت سنگ آهن را به ثبت رساند که در قيمت سنگ آهن رشدي ۱۰ دلاري را تجربه کرد و اوج آن، که روز آخر بهمن رقم خورد که قيمت کنسانتره سنگ آهن ۶۷ درصد فوب بندرعباس به ۸۵.۹ دلار رسيد. براساس گزارش متال بولتن قيمت سنگ آهن براي تحويل در بندر کينگدائو چين، با ۶.۵ درصد افزايش در دوشنبه به ۹۲ دلار و ۲۳ سنت در هر تن افزايش يافت. همچنين قيمت سنگ آهن استراليا بهعنوان يک شاخص بينالمللي، به بيش از ۹۰ دلار در هر تن رسيد که اين قيمت معادل دو برابر سال گذشته است. ماينينگ نيز گزارش داده که قيمت سنگ آهن به بالاترين نرخ ۳۰ ماه گذشته رسيد. قيمت واردات سنگ آهن ۶۲ درصد با ۲.۷ درصد رشد در روزهاي گذشته به ۹۲ دلار و ۷ سنت در هر تن رسيد که بالاترين ميزان از اواسط آگوست ۲۰۱۴ بوده و ميتوان گفت قيمت اين ماده معدني از ابتداي سال ۲۰۱۷ تا کنون ۱۶ درصد افزايش يافته است.
مديرعامل گروه خودروسازي سايپا گفت: رعايت استانداردهاي زيست محيطي را بهعنوان وظيفه ملي، اجتماعي و سازماني خود ميدانيم و قطعا تماميبرنامههاي گروه خودروسازي سايپا در اين راستا طراحي و اجرا خواهد شد و رعايت استانداردهاي زيست محيطي با نگاه به آينده جزء اولويتهاي زيست محيطي گروه سايپا است.
به گزارش سايپانيوز، مهدي جمالي در اختتاميه دومين جشنواره محيط زيست گروه خودروسازي سايپا گفت: بهطور کلي تمام تلاشهاي انجام شده در جهان بايد يک اصل اساسي را دنبال کند و آن خدمت به بشريت است و اگر در اين زمينه نگاه مدتدار نباشد اين خدمت به خيانت تبديل ميشود. وي افزود: در صورتي که اين نگاه در فرآيندها حاکم باشد قطعا همه فعاليتها و فرآيندها در حوزههاي صنعتي، توليدي و خدماتي مفيد و در خدمت جامعه خواهد بود.
جمالي تصريح کرد: متاسفانه در دهههاي گذشته همه فعاليتها به خصوص فعاليتهاي صنعتي براساس نگاه بنگاهداري و مسايل مالي استوار بود و موضوعي که از آن غفلت شد مسائل زيست محيطي بود که اثراتش در حال حاضر باعث بروز مشکلات متعددي براي جامعه انساني شده است. وي افزود: در حوزه محيط زيست هم اگر نگاه بلندمدتي نباشد قطعا با هجوم بيمحابا به طبيعت، باعث ايجاد دل نگراني و ناراحتي براي انسانها خواهد شد و اين رويهاي است که در گذشته در بنگاههاي صنعتي و اقتصادي حاکم بوده و باعث تهديد محيط زيست کره زمين شده است. مديرعامل گروه خودروسازي سايپا تصريح کرد: در گروه خودروسازي سايپا و به خصوص در دو سال اخير تلاش بر اين اساس استوار بوده که به همه مسائل نگاه بلندمدت حاکم باشد و علاوه بر مسايل مالي و اقتصادي، در حوزه محيط زيست هم نگاه توسعهاي و مدتدار دنبال شده است. وي افزود: در گذشته در کشور ما انرژي ارزان بود و به همين دليل، در توليد خودرو مصرف انرژي ملاک نبود و خودروهاي توليدي بدون در نظر گرفتن ميزان سوخت و آلايندگي توليد ميشد و در سالهاي اخير اين نگاه تصحيح شده و توليدات براساس نوع و نحوه مصرف انرژي و رعايت استانداردهاي زيست محيطي انجام ميشود و خوشبختانه در سايپا اصل رعايت محيط زيست بهعنوان اصلي اساسي مد نظر قرار گرفته و براساس استانداردهاي تبيين شده زيست محيطي خودروها توليد ميشود. جمالي تاکيد کرد: در توليد محصولات جديد نيز رعايت استانداردهاي زيست محيطي بهعنوان اولويت اول و اصل اساسي در نظر گرفته شده و محصولات بر اين اساس در خط توليد قرار خواهند گرفت.
مديرعامل فروشگاه اينترنتي 5040 با رويکرد کارآفريني گفت: با ايجاد 5000 فرصت شغلي در اين فروشگاهامکان افزايش 0.3 درصد توليد ناخالص ملي فراهم ميشود.
به گزارش روزنامه تجارت حسنعلي باغبانيان، در يك نشست خبري تصريح کرد: رضايت مردم مهمترين عامل پيشرفت اين فروشگاه بوده و ماداميکه اين رضايت با فروش کالاهاي قيمت مناسب و باکيفيت حفظ شود مشتريان به سراغ فروشگاه ديگري نخواهند رفت. مدير اين سامانه خريد اينترنتي گفت: توسعه شبکههاي فروش مجازي در کشور به شرط رعايت همه قوانين ميتواند در توسعه اقتصادي، اشتغالزايي و افزايش توليد ناخالص داخلي تاثيرگذار باشند. اين شرکت با در دست داشتن 95 درصد فروش غيرحضوري و اشتغال 600 کارمند رسميو 1000 نفر غيررسميو هدفگذاري براي اشتغال يک ميليون نفر را در برنامه چند سال آينده خود دارد.
باغيان ادامه داد: براي سال آينده ايجاد پنج هزار فرصت شغلي در شبکه فروش خريد اينترنتي خود برنامهريزي کردهايم که با اين ميزان اشتغالزايي ميتوانيم 0.3 درصد توليد ناخالص ملي را افزايش دهيم. وي افزود: اين فروشگاه با داشتن 110 نمايندگي روزانه حدود 15000 فاکتور صادر ميکند و ما براي رضايت مشتريان طرح مرجوعي کالا را در صورت عدم رضايت مشتري راهاندازي کردهايم که مشتري حتي بعد از مصرف کامل کالا ميتواند آن را مرجوع كند. وي ادامه داد: برخي براين باورند که شلوغي فروشگاهها بويژه در فصل تعطيلات، احتمال اتمام کالاهاي انبار شده، وجود فروشندگان بيتجربه، نياز به صرف وقت زياد و جابجايي فيزيکي براي خريد، سختي مقايسه شرايط خريد و محصول به دليل بعد زمان و مکان و... خريد اينترنتي را رونق داده است. باغيان با اشاره به اينکه در خيلي از موارد ما توانستيم رکوردهاي برخي از فروشگاهها کالا را بزنيم گفت: غير از ميزان بازديد شرکت 5040 در حيطه فروش کالاي ديجيتال رکورد زده است. اين فعال صنفي تصريح کرد: خريدهاي اينترنتي به سبب مشکلاتي مانند بيتوجهي به نکات امنيتي، ناآگاهي از حقوق و استانداردهاي يک فروشگاه، مرغوبيت پايين و... انبوهي از مشتريان ناراضي و سردرگم را بر جاي ميگذارد. بيتوجهي به دريافت مجوزهاي لازم عامل بروز بسياري از مشکلات است. وي گفت: فضاي تجارت الکترونيک بسيار گسترده است و ايران ميتواند در اين فضا وارد تجارت با کشورهاي همسايه شود که در نهايت ارزآوري خوبي براي کشور به همراه دارد. وي در پايان افزود: با توجه به بزرگي کار از مسئولين درخواست داريم فعاليت اينگونه شرکتها را با فعاليتهاي اقتصادي کوچک مقايسه نکنند و قطعا فعاليتهاي بزرگ مشکلات بزرگتري داشته که البته قابل برطرف شدن است.