تهران 12 سوخو سوپرجت100 از مسکو مي‌خرد
آلکساندر نوواک وزير انرژي روسيه در بازگشت از تهران از تصميم جمهوري اسلامي‌براي خريد 12 فروند هواپيماي مسافربري سوخو سوپرجت-100 خبر داد و همچنين پيشنهاد توليد مشترک ايليوشين 114 با ايران را مطرح کرد.
به گزارش تجارت ، وزير انرژي روسيه روز گذشته گفت: طرف ايراني تاييد کرده است که قصد دارد در آينده نزديک 12 فروند هواپيماي سوخو سوپر جت-100 خريداري کند.
نوواک در گفت وگو با شبکه تلويزيوني روسيه 24 گفت: روسيه علاقه مند به راه‌اندازي خط توليد قطعات و تجهيزات هواپيماهاي روسي در ايران است. وي افزود: اگر پيشنهاد طرف ايراني را دريافت کنيم آماده بررسي آن هستيم. وزير انرژي روسيه همچنين يادآوري کرد که توليد مشترک هواپيماي نوسازي شده ايليوشين-114 را به طرف ايراني پيشنهاد کرده است.
وي افزود: شرکت‌هاي روسي با شرکاي ايراني براي تنظيم پيشنهادها و توافق‌هاي معين همکاري مي‌کنند. شرکت هواپيماسازي مسافري سوخو به تازگي با ابراز آمادگي دوباره براي فروش هواپيماهاي مسافري فوق مدرن سوپرجت 100 به ايران، اعلام کرد: در صورت عقد قرارداد فروش هواپيما، امکان ورود طرف‌هاي ايراني در برنامه ساخت اين هواپيما بررسي مي‌شود. «ايليا تاراسنکو» رييس شرکت هواپيماسازي مسافري سوخو پيش از اين گفته بود: با رفع تحريم‌هاي ضد ايراني امکان تحويل حدود 100 فروند سوپر جت يکصد نفره به ايران بررسي خواهد شد. وي گفت: در ايران علاقه مندي زيادي به خريد اين هواپيما وجود دارد که‌امکان فروش آن را بررسي خواهيم کرد و اميدواريم که بتوانيم با شرکت‌هاي هوايي ايراني در اين زمينه همکاري کنيم، زيرا پيش تر در اين باره رايزني‌هاي صورت گرفته و هنوز هم ادامه دارد. اين شرکت شهريور ماه گذشته نيز در جريان برگزاري نمايشگاه هوا فضاي ماکس 2015 مسکو و مذاکره با مقامات ايراني براي برنامه ريزي فروش اين هواپيماها به ايران پس از تحريم‌هاي ضد ايراني اعلام آمادگي کرده بود.
سوخوي سوپر جت 100، نخستين هواپيماي صد نفره دنياست که به صورت «FLY-BY-WIRE» هدايت مي‌شود که هيچ تفاوتي با هواپيماهاي مدرن «اير باس» ندارد و سطوح فرامين هواپيما توسط فرمان‌هاي الکترونيکي هدايت مي‌شوند و در نتيجه با کمترين ميزان فشار بر خلبان بيشترين ميزان دقت را دارد. اين هواپيما محصول همکاري مجموعه اي از صنايع هواپيمايي غرب و شرق است و تمامي‌سازندگان قطعات اصلي آن مثل موتور،‌هاي فرود، سامانه‌هاي الکترونيکي و ديگر قطعات توسط کمپاني‌هاي معروف آمريکايي و اروپايي مانند Goodrich, Sutton و.. هستند.
براساس مشخصات اعلام شده، اين هواپيما هيچ تفاوتي با ديگر هواپيماهاي ساخته شده در غرب ندارد و با توجه به تعداد صندلي‌ها، قدرت موتور و همچنين فرکانس‌هاي مختلف مي‌تواند در تمامي‌فرودگاه‌هاي ايران با وضعيت جغرافيايي متفاوت تا سقف 6 پرواز در روز فعاليت کند.
 روسيه از هفت سال پيش به بهره برداري از اين نوع هواپيما مي‌پردازد و تا کنون سفارش ساخت 197 فروند سوخوسوپرجت-100 داده شده که 49 فروند آن ساخته شده و در اختيار شرکت‌هاي هوايي روسي و کشورهاي مختلف قرار گرفته است.

با نام‌گذاري سال ۱۳۹۵ به سال «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» بسياري از دستگاه‌هاي دولتي تلاش کردند با برنامه‌ريزي نسبت به نهايي کردن اهداف اين اقتصاد در حوزه‌هاي خود فعاليت کنند و وزارت راه و شهرسازي نيز در اين چارچوب برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي انجام داده است.
به گزارش ايسنا، نياز جدي به تکميل آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و راه‌هاي روستايي باقي‌مانده، توسعه شبکه حمل‌ونقل ريلي و رساندن قطار به شهرهاي جديد و بهبود نسبي اوضاع در بازار مسکن بخشي از برنامه‌هاي اصلي بوده که باعث شده اقتصاد مقاومتي نقش جدي‌ در برنامه‌ريزي‌هاي وزارت راه و شهرسازي پيدا کند.
در آمارهايي که مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي‌منتشر کرده خبر از فاصله‌اي طولاني ميان ظرفيت‌هاي موجود تا استفاده دقيق از آنها در بخش ريلي وجود دارد. طبق برآوردهاي صورت گرفته ظرفيت حمل بار راه‌آهن ۲۰۰ ميليون تن بوده که در سال ۱۳۹۲ تنها ۳۴ ميليون تن بار از اين طريق جابجا شده است. براي افزايش نفوذ اين بخش در عرصه‌هاي اقتصادي بايد برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي صورت گيرد که يکي از آنها افزايش طول شبکه ريلي و رساندن آن به مناطق مختلف کشور است. از اين‌رو وزارت راه و شهرسازي در طرح شش‌گانه‌اي که براي پيگيري اقتصاد مقاومتي ارائه کرده بخش قابل توجهي را به عرصه ريلي اختصاص داده است. طبق آمارهاي ارائه شده از سوي اين وزارتخانه در سال جاري اتفاقات مثبتي در عرصه ريلي افتاده است. قرارداد سريع‌السير تهران – اصفهان، برقي‌کردن قطار تهران – مشهد، دو خطه کردن ريل يزد – اصفهان و قرارداد خريد ريل از کشور هند بخشي از اين پروژه‌هاست. همچنين برنامه‌ريزي براي رساندن قطار به شهرهاي همدان، رشت، اروميه، کرمانشاه و خط دوم شهر تبريز نيز ديگر برنامه‌اي است که دراين حوزه نهايي شده و براي پايان سال ۱۳۹۵ اميدواري وجود دارد که به ۵۹۱ کيلومتر خط ريلي برسد. طبق بررسي تحليل‌گران اقتصاد مقاومتي، در حوزه آزادراهي اقدامات مثبتي صورت گرفته که يکي از اصلي‌ترين انها نهايي شدن ساخت ۱۲۰ کيلومتر آزادراه جديد تا پايان سال ۱۳۹۵ است که حدود ۸۶ کيلومتر آن معادل ۷۲ درصد تا پايان آذرماه نهايي شده است. در حوزه بزرگراهي نيز در سال‌هاي ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به ترتيب ۱۱۱۵ و ۹۷۴ کيلومتر احداث شده و در سال ۱۳۹۵ نيز هدف‌گذاري ساخت ۱۰۷۰ کيلومتر بزرگراه تعيين شده که حدود ۸۵۰ کيلومتر معادل ۸۰ درصد آن تا پايان آذرماه به قابليت بهره‌برداري رسيده است. در حوزه راه‌هاي اصلي نيز از مجموع ۴۵ کيلومتر راه اصلي تعيين شده در سال ۱۳۹۵ حدود ۳۶ کيلومتر معادل ۸۱ درصد آماده بهره‌برداري شده است. در حوزه مسکن نيز وزارت راه و شهرسازي پنج طرح کلان را در چارچوب اقتصاد مقاومتي تعريف کرده است. پروژه نوسازي و بهسازي ۲۰۰ هزار واحد مسکوني روستايي، ايجاد و توسعه ابزارها و نهادهاي مورد نياز بخش مسکن، تکميل و احداث ۲۴ هزار واحد مسکن براي گروه‌هاي کم‌درآمد، آماده‌سازي و تامين زمين براي احداث ۵۳ هزار واحد مسکوني و ساخت ۳۳ هزار واحد مسکوني در شهرهاي جديد بخشي از برنامه‌ريزي‌ها در اين حوزه به حساب مي‌آيد.
19 ميليون نفر در خانه‌هاي ناايمن زندگي می کنند
در شرايطي که ايران يکي از ۱۰ کشور بلاخيز جهان است، ۱۹ ميليون نفر در خانه‌هاي غيرايمن زندگي مي‌کنند که نياز به نوسازي و بهسازي دارد.
به گزارش ايسنا، حادثه پلاسکو با تمام تلخي‌هايي که داشت نشان داد ساختمانهاي واقع در کلانشهرها تا چه حد در برابر حوادث آسيب پذير هستند و وضعيت در بافتهاي فرسوده و حاشيه اي به مراتب بدتر از ديگر نقاط است. هم اکنون ۱۳۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد مياني، تاريخي و سکونتگاه غيررسمي‌در کشور وجود دارد که جمعيتي بالغ بر ۱۹ ميليون نفر در اين نقاط ساکن هستند و ساليانه ۱۹۰۰ نفر بر اثر حوادث ساختماني جان خود را از دست مي‌دهند. به همين دليل نوسازي بافتهاي ناکارآمد و فرسوده بايد در اولويت برنامه‌ها قرار گيرد.
هم اکنون گفته مي‌شود شهرهاي کشور با بحران کيفيت مواجه هستند و شايد اگر به جاي مسکن مهر، بحث بازآفريني شهري مورد توجه مسوولان دولت قبل قرار مي‌گرفت هم کيفيت به شهرها برمي‌گشت و هم اصلي‌ترين متقاضيان مسکن که اقشار فرودست جامعه هستند خانه دار مي‌شدند.
اما از زمان روي کار آمدن دولت يازدهم، بحث بازآفريني شهري با حضور ۲۰ دستگاه مطرح شده است. بنا به گفته دبير ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار، با تشکيل ستاد، به شبکه منسجمي‌بين بازيگران اصلي بازآفريني شهري دست يافته‌ايم و تشکيل اين ستاد، فرصتي فراهم آورده است تا نقش دستگاه‌ها در زمينه بازآفريني شهري، پر رنگ‌تر و آشکار شود.
مسئوليت اين ستاد بر عهده شرکت عمران و بهسازي شهري است که هشت گام را براي نوسازي در پيش گرفته و هشت مدل را با مشارکت بخش خصوصي در نظر دارد؛ مدل‌هايي که البته بعضي از آنها به بن بست کمبود منابع خورده است.
براي اينکه مردم به نوسازي ترغيب شوند ساليانه ۳۰۰ هزار تسهيلات ارزان قيمت با سود هشت درصد براي نوسازي و بازسازي در نظر گرفته شده است. همچنين مدل زمين صفر براي مشارکت بخش خصوصي ارائه شده و از سرمايه گذاران دعوت شده تا در اين طرح مشارکت کنند.
از سوي ديگر بسترهاي تشويقي مشتمل بر تخفيف عوارض صدور پروانه، انشعابات و ... و ارائه خدمات فني در قالب راه‌اندازي دفاتر خدمات نوسازي (تسهيل گران) از ديگر خدمات و مشوق‌هاي اعطايي دولت و شهرداري‌ها به سرمايه گذاران در امر نوسازي عنوان شده است. در روزهاي اخير نيز مصوبه اي هشت بندي تصويب شده دو تفاهم نامه آن بين شرکت عمران و بهسازي شهري با سازمان مديريت بحران و نيز کميسيون ملي يونسکو با هدف بهره برداري بهينه از امکانات، توانمندي‌ها، و ظرفيتهاي مشترک به‌امضا رسيده، چهار بند آن به جانمايي ايستگاههاي راه آهن به عنوان محور بازآفريني شهري مربوط مي‌شود، يک بند مربوط به اقدامات سال ۱۳۹۶، گزارش عملکرد سال ۱۳۹۵ و بند ديگر مربوط به ارايه پيش نويس مصوبات ستاد بازآفريني به شوراي عالي شهرسازي و معماري است.
با تکمیل زیرساخت ها، انشعابات و مترو
تا کنون ۷۰ هزار واحد مسکن مهر پرند افتتاح شده و ۱۷ هزار واحد باقي مانده که اگر زيرساخت‌ها، انشعابات و مترو تکميل شود اين شهر مي‌تواند قابليت سکونت به خود بگيرد.
به گزارش ايسنا، در شهر جديد پرند تا کنون ۷۰ هزارواحد مسکن مهر افتتاح شده و ۱۷ هزار واحد باقي مانده که مديرعامل شهرهاي جديد اميدوار است تا پايان کار دولت يازدهم، عمده واحدهاي باقي مانده تحويل داده شود. متقاضيان مسکن مهر پرند با افتتاح ۴۱۲۰ واحد در دهه فجر امسال، تا حدودي به افتتاح نهايي و تحويل ۱۷هزار واحد باقي مانده‌اميدوار شدند اما هنوز با وجود افتتاح مراکز خدماتي و رفاهي از جمله بازار موقت و سه مرکز بهداشت، مشکلات زيرساخت‌ها و روبناها وجود دارد. مترو نيز هنوز به پرند نرسيده و گفته مي‌شود براي رسيدن مترو به شهر جديد پرند ۴۰۰ ميليارد تومان نياز است. طبق وعده‌ها قرار است فاز اول احداث اين خط تا فرودگاه‌امام خميني(ره) امسال به بهره برداري برسد و مابقي روند ايجاد اين خط به تامين اعتبار از سوي دولت مرتبط شده است. سختي‌هاي رفت و آمد از يک سو و نبود امکانات خدماتي، رفاهي، درماني، بهداشتي و غيره شهر جديد پرند را تبديل به سکونتگاهي شبيه خوابگاه تبديل کرده که اقبال براي زندگي در اين شهر پايين است وحتي ۷۰۰۰ مسکن مهر پرند متقاضي ندارد.
از سوي ديگر افق جمعيتي پرند ۱۰ برابر ظرفيت آبي اين شهراست؛ زيرا از ابتدا قرار بود پرند براي ۸۵ هزار نفر ساخته شود که به مرور تبديل به يک شهر ۸۵۰ هزار نفري شد.
با اين وجود دولت طي ماههاي اخير تلاشهايي را براي سر و سامان دادن به وضعيت پرند و تکميل واحدهاي مسکن مهر انجام داده است. محسن نريمان ـ مديرعامل شهرهاي جديد ـ در جريان افتتاح ۴۱۲۰ واحد مسکوني مهر در پرند با بيان اين‌که دولت تدبير و اميد سه برابر دولت گذشته در حوزه مسکن مهر فعاليت داشته است گفت: با وجود تنگناهاي مالي و مشکلات زيرساختي، از ۷۰ هزار واحد مسکوني مهر که تاکنون درشهر جديد پرند افتتاح شده است، ۵۳ هزار واحد در دولت يازدهم و ۱۷ هزار واحد در دولت قبل بوده است.

عضو کميسيون عمران مجلس با اشاره به تلاش‌ براي تکميل بزرگراه مياندوآب-کرمانشاه به کمبود منابع مالي به‌عنوان عامل طولاني شدن ساخت اين پروژه اشاره کرد و گفت:‌ ساخت اين طرح از سال ۸۲ آغاز شد و قرار بود ۲ تا ۳ سال به اتمام برسد.
سيداحسن علوي در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره به اين‌که وضع زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل استان کردستان و چند پروژه مهم آن به لحاظ تخصيص اعتبارات مناسب نيست، اظهار کرد: بزرگراه مياندوآب-کرمانشاه يکي از پروژه‌هايي که از اوايل دهه گذشته کار ساخت آن آغاز شده‌اما به دليل مسائلي از جمله تخصيص کم منابع مالي هنوز به اتمام نرسيده است. وي با بيان اين که بخش بزرگي از اين بزرگراه در استان کردستان واقع شده است، افزود:‌پروژه مذکور در سقز-ديواندره-سنندج-کاميارت تقريبا فعال است، اما مشکل اين است که تخصيص اعتبارت خوب نيست. وي با بيان اين‌که تامين اعتبار اين پروژه اکثرا از طريق اسناد خزانه اسلامي‌انجام مي‌شود که اين اسناد هم جاي پول را نمي‌گيرد، تصريح کرد:‌وزارت راه و شهرسازي تلاش مي‌کند اين پروژه فعال بماند و آنرا به اتمام برساند، اما با اين تامين مالي خيلي نمي‌توان به اتمام آن اميدوار بود. عضو کميسيون عمران مجلس با بيان اين‌که تکميل اين بزرگراه 450 ميليارد تومان منابع مالي نياز دارد، گفت: تعلل در خصوص تامين اين رقم باعث مي‌شود سال آينده با توجه به تعديل قيمت‌ها بالاي 500 ميليارد تومان براي اتمام اين پروژه نياز باشد.
علوي با يادآوري اين‌که طول اين بزرگراه در استان کردستان حدود 400 کيلومتر است، افزود:‌ساخت اين طرح از سال 82 آغاز شد و قرار بود 2 تا 3 سال به اتمام برسد اما به دليل کمبود اعتبارت فعلا 13 سال ساخت آن ادامه داشته است. وي در پروژه‌هاي جاده‌اي استان کردستان نتوانسته‌ايم در طول سال‌هاي پس از انقلاب اعتبار جهشي را دريافت کنيم تا بتوانيم جاده‌ها را تکميل کنيم. وي تابستان سال گذشته نيز درباره بزرگراه ميادوآب-کرمانشاه به تسنيم گفته بود: در بخش جاده‌هاي بين شهري در حالي در هزاره سوم به سر مي‌بريم که هنوز نتوانسته‌ايم 30 درصد بزرگراه مياندوآب- کرمانشاه به‌عنوان يکي از کريدورهاي اصلي موثر در اقتصاد کشور را تکميل کنيم.
علوي با بيان اين‌که با اعتبارات قطره‌چکان تا 15 سال آينده نمي‌توانيم اين بزرگراه راه تکميل کنيم، تصريح کرد: اين در حالي است که تردد و تصادفات رانندگي در اين مسير به دليل شهر بانه به‌عنوان منطقه ويژه اقتصادي بي نهايت زياد است. عضو کميسيون عمران مجلس با تاکيد بر اين‌که اصلاح نقاط هندسي اين مسير واقعا ضروري است، گفت: تکميل اين پروژه حدود 500 ميليارد تومان مي‌خواهد تا بزرگراه به عنوان يک بزرگراه اصلي واصل استان‌هاي غربي به جنوب کشور باشد.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: در بخش بزرگراه‌ها ۵۲ حلقه ناپيوسته وجود دارد که هزينه تکميل واتصال آنها بهم، حدود ۳۵۰۰ ميليارد تومان برآورد شده است. به گزارش تجارت به نقل از وزارت راه و شهرسازي، خيرالله خادمي‌افزود: پيمانکاران قطعه دو آزادراه تهران- شمال به صورت فراخوان عمومي‌در مناقصه حضور داشتند و وزارت راه و شهرسازي دخالتي در انتخاب آنها نداشت زيرا بنياد مستضعفان مسئول انتخاب پيمانکاران آزادراه شمال است.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل درباره انتخاب پيمانکاران قطعه دوم آزادراه تهران- شمال گفت: تمام پيمانکار قطعه ۲ از طريق فراخوان عمومي‌و ارزيابي‌هاي فني انتخاب شده‌اند.
وي با بيان اينکه خوشبختانه پيشرفت فيزيکي قطعه يک آزادراه تهران – شمال بسيار مطلوب است و سال آينده اين قطعه زير بار ترافيک مي‌رود اظهار داشت: پيمانکار آزادراه تهران – شمال بنياد مستضعفان است و شرکت آزادراه تهران – شمال که وابسته به بنياد مستضعفان است وظيفه انتخاب پيمانکار را دارد و ما به بنياد اطمينان داريم که بهترين پيمانکار را انتخاب مي‌کند. معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به ساخت پروژه‌هاي کريدورهاي بين المللي گفت:چند کريدور بين‌المللي تعريف شده که ساخت اين پروژه‌ها در اولويت هستند و عموماً‌ پروژه‌هاي مهم هم در مسير اين کريدورهاي بين‌المللي و ترانزيتي قرار گرفته‌اند اما مشکل اساسي در بخش کريدورهاي ترانزيتي و بين‌المللي حلقه‌هاي ناپيوسته‌ هستند و تا زماني که اين حلقه‌ها به هم متصل نشوند و پيوستگي نداشته باشند کريدورهاي بين‌المللي و ترانزيتي کارکرد مطلوبي نخواهند داشت. وي با تاکيد بر اينکه به طور قطع زماني شبکه ترانزيتي خواهيم داشت که اين مسيرها و حلقه‌هاي راهي به هم پيوسته باشند، ادامه داد: چندي پيش وزير راه و شهرسازي ساخت چند کريدور بين‌المللي را ابلاغ کرده است که در بخش جاده‌اي ساخت و تکميل ۱۰ کريدور را در دستور کار قرار داده‌ايم که اين پروژه‌ها اولويت بندي مي‌شوند تا براساس اولويت حلقه‌هاي ناپيوسته شبکه راهي تکميل شوند. خادمي‌گفت: همچنين در بخش بزرگراه‌ها ۵۲ حلقه ناپيوسته وجود دارد که هزينه تکميل و اتصال آنها بهم چيزي حدود ۳۵۰۰ ميليارد تومان برآورد شده که سريعاً در اولويت برگزاري مناقصه بايد گذاشته شود.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل همچنين درباره استقبال سرمايه گذاران خارجي از ورود به پروژه‌هاي زيرساختي گفت: خوشبختانه در بخش پروژه‌هاي آزادراهي مذاکرات متعددي با شرکت‌ها و هيات‌هاي خارجي انجام شده است اما بايد بپذيريم که در بخش بزرگراهي شرايط براي سرمايه‌گذاري مطلوب نيست.
سازنده پروژه مجتمع مسکوني "آ" واقع در شهرري ۵سال پيش ۸ميليارد تومان از ۱۹۰ بي‌خانمان پول گرفت تا دوساله مسکن آنها را تحويل دهدولي تا امروز حتي يک واحد را تحويل نداده،پيگيري خريداران از مسئولان هم به در بسته خورده و يک خريدار خودکشي نافرجام داشته است.
يکي از خريداران پروژه مسکوني "آ" واقع در ورودي شهرري در گفت‌وگو با تسنيم، اظهار کرد: طي سال‌هاي 90 تا 93 حدود 190 خريدار اقدام به پيش خريد واحدهاي پروژه مجتمع مسکوني "آ" کردند و قرار بود دو سال پس از امضاي قرارداد واحدها تحويل خريداران شود. وي با يادآوري اين‌که پيش‌فروش اين واحدها از ابتداي سال 90 آغاز شد، افزود: در سال‌هاي 91، 92 و 93 نيز فروشنده اقدام به پيش‌فروش اين واحدها کرده که از اين طريق 7 تا 8 ميليارد تومان را از خريداران دريافت کرد. وي با بيان اين‌که خريداران بسته به نوع واحد بين 30 تا 150 ميليون تومان را به حساب فروشنده (ق.ر) واريز کرده‌اند، تصريح کرد: با توجه به خلف وعده تحويل واحدها، در ابتدا خريداران از طريق مذاکره پيگير رفع مشکل شدند که اين کار بي فايده بود و در نهايت از شخص مورد نظر شکايت‌هاي متعددي صورت گرفت. وي با اشاره به اين‌که شخص فروشنده ساخت يک مجتمع 10واحدي را در کارنامه خود دارد، گفت: مشخص نيست چرا شکايت خريداران از فروشنده‌ (سازنده) تاکنون بي نتيجه مانده است و هرچه هم پيگير اين موضوع هستيم بي فايده بوده است.  وي تاکيد کرد:‌به دليل خلف وعده تحويل واحدها، تعدادي از خريداران با مشکلات عديده‌اي مواجه شده‌اند و چندي پيش يکي از آنها به دليل فشارهاي زياد روحي قصد پرت کردن خود را از ساختمان نيمه کاره اين مجتمع داشت که خوشبختانه با دخالت نيروي انتظامي‌اين خودکشي نافرجام ماند.
وي خواستار رسيدگي و توجه مراجع قضايي به اين موضوع شد و گفت:‌ حدود 190 نفر از اقشار کم‌درآمد و ضعيف جامعه داروندار خود را براي يک سرپناه فروخته‌اند اما به دليل بي کفايتي سازنده دچار زيان‌هاي روحي، رواني و مالي فراواني شده‌اند.

وزارت راه مسئول تعيين خسارت بيمه شخص ثالث شد
هيئت وزيران در مصوبه‌اي وزارت راه و شهرسازي را به عنوان مسئول اجراي ماده (۴۱) قانون بيمه اجباري خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشي از وسايل نقليه تعيين کرد. به گزارش تجارت، هيئت وزيران در جلسه 27 بهمن امسال به پيشنهاد شماره 5448/100/02 مورخ 2 شهريور 95 وزارت راه و شهرسازي و به استناد اصل 138 قانون اساسي جمهوري اسلامي‌ايران تصويب کرد: وزارت راه و شهرسازي به عنوان مسئول اجراي ماده (41) قانون بيمه اجباري خسارت وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشي از وسايل نقليه -مصوب سال 95- با استفاده از سامانه جامع حمل‌ونقل کشور موضوع بند (و) ماده (163) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي‌ايران -مصوب 1389- تعين مي‌شود. اين مصوبه اولين روز ماه جاري به‌امضاي معاون اول رييس جمهوري رسيده است.

اختصاص سالانه 200 هزار تسهيلات بانکي براي نوسازي خانه‌هاي روستايي
 مديرکل دفتر مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌گفت: قرار است هر سال شبکه بانکي 200 هزار فقره تسهيلات براي نوسازي واحدهاي روستايي پرداخت کند. «حميدرضا سهرابي» در گفت و گو با ايرنا، افزود: از ابتداي امسال تاکنون بيش از چهار هزار قرارداد با بانک‌هاي عامل براي دريافت تسهيلات نوسازي و بهسازي واحدهاي روستايي در کشور منعقد شده است. وي ادامه داد: به طور متوسط در هر هفته 600 قرارداد براي نوسازي و بهسازي واحدهاي روستايي با بانک‌هاي عامل براي دريافت تسهيلات منعقد مي‌شود. سهرابي نوسازي و بهسازي واحدهاي مسکن روستايي و مقاوم شدن آنها در برابر بلاياي طبيعي به خصوص زلزله را از اولويت‌هاي بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌دانست. مديرکل دفتر مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌خاطر نشان کرد: در برنامه ششم توسعه، بر پرداخت ساليانه 200 هزار تسهيلات به واحدهاي مسکن روستايي تاکيد شده تا توسط هفت بانک عامل دولتي و با تامين يارانه سود آن توسط دولت و با تضمين سازمان برنامه و بودجه به روستاييان پرداخت شود. سهرابي با بيان اينکه تا سال 1405 خورشيدي پرداخت تسهيلات براي نوسازي و بهسازي 200 هزار واحد روستايي ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: امسال بيش از 2 هزار ميليارد ريال از سوي چهار بانک مسکن، صادرات، رفاه و ملت به روستاييان تسهيلات پرداخت شده است. اين مقام مسئول در بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌به ميزان سقف تسهيلات نوسازي و بهسازي واحدهاي روستايي اشاره کرد و گفت: در گذشته سقف اين تسهيلات 150 ميليارد ريال بود اما از سال گذشته سقف اين تسهيلات به 180 و 200 ميليارد ريال افزاشي يافت و با سود پنج درصدي به روستاييان پرداخت مي‌شود.

برنامه معاونت علمي‌رياست‌جمهوري در زمينه حمايت از بالگردهاي توليد داخل
مسؤول کميته بالگردهاي تجاري ستاد توسعه فناوري و صنايع دانش‌بنيان هوايي و هوانوردي معاونت علمي‌وفناوري رياست‌جمهوري حمايت از بالگردهاي توليد داخل به منظور رقابت اين محصولات با نمونه‌هاي خارجي را از برنامه‌هاي اين کميته در سال آينده ذکر کرد. به گزارش ايسنا، علي طاهرخانيبا اشاره به برنامه‌هاي آينده اين کميته، اظهار کرد: حمايت از فناوري و توان صنعتي کشور و انتقال تکنولوژي با هدف رقابت حداکثري با محصولات خارجي، يکي از برنامه‌هاي اين کميته در سال آينده است. وي افزود: با توجه به اينکه واردات غير اصولي در حوزه بالگردهاي تجاري لطمه بزرگي به متخصصان و فناوران داخلي وارد مي‌کند؛ از اين رو تلاش خواهيم کرد تا از محصولات توليد داخل به منظور رقابت با نمونه‌هاي خارجي حمايت کنيم و واردات اين محصولات تنها در مواردي خواهد بود که در داخل توليد نمي‌شود. به گفته طاهرخاني، متخصصان داخلي کشور بسيار توانمند هستند و مي‌توانند نيازهاي داخلي کشور را در حوزه بالگردهاي تجاري تامين کنند؛ به همين دليل بايد بهاي بيشتري به آنها داده شود.

شرکت هندي طرح پرواز مستقيم به تهران را تعليق کرد
يکي از شرکت‌هاي تابعه شرکت ملي هواپيمايي هند برنامه خود براي برقراري پروازهاي مستقيم به مقصد تهران را به دليل افزايش تنش‌ها بين ايران و آمريکا در دوران رياست جمهوري ترامپ به حالت تعليق درآورد. به گزارش تجارت به نقل از بلومبرگ، شرکت اير اينديا اکسپرس، يکي از شرکت‌هاي تابعه شرکت ملي هواپيمايي هند برنامه خود براي برقراري پروازهاي مستقيم به مقصد تهران را به دليل افزايش تنش‌ها بين ايران و آمريکا در دوران رياست جمهوري ترامپ به حالت تعليق درآورده است. کي شيامسوندار، مدير اجرايي اين شرکت گفت، از آنجايي که برخي از خريدهاي هواپيماي شرکت اير اينديا توسط بانک واردات-صادرات آمريکا تامين مالي مي‌شود، اين شرکت قادر نخواهد بود به مقصدهايي که دولت آمريکا تحريم‌هايي عليه آنها وضع کرده پرواز کند. وي افزود، اين شرکت اکنون ممکن است به جاي تهران پروازهايي را به کشور بحرين از طريق دوحه برقرار نمايد.

مسکن مهر  طرح شتاب‌زده  و احساسي دولت قبل
سخنگوي کميسيون انرژي مجلس با بيان اين‌که مسکن مهر طرح شتاب‌زده دولت قبل و برخاسته از احساس بود، گفت: با خريد هواپيما بخشي از آرزوهاي مردم براي سفر ايمن محقق شده است. به گزارش تسنيم، اسدالله قره‌خاني‌آلوستاني اظهار کرد: مسکن مهر طرح و حرکتي شتاب‌زده بود که در دولت قبل آغاز شد و بيش از آنکه بر اساس نظرات کارشناسي و تخصصي باشد حرکتي برخاسته از احساسات بود و اين واقعيتي است که بخش عمده‌اي از مشکلات مسکن مهر به دولت قبل مرتبط است اما در دولت يازدهم بخش عمده اي از‌ آنها تکميل شد. وي ادامه داد: در استان گلستان صدها واحد مسکن مهر ساخته شده که هم اکنون بدون متقاضي است و اين حکايت از آن دارد که طرح مسکن مهر فاقد برنامه‌ريزي مناسب بوده و سرمايه کلاني از کشور در اين بخش به هدر رفت در حالي که مي‌توانست در سرمايه گذاري‌هاي ديگري مورد استفاده قرار بگيرد. وي خريد هواپيماهاي ايرباس و قرارداد با شرکت بوئينگ را براي نوسازي صنعت هوانوردي کشور از نکات حائز اهميت خواند و گفت: خريد هواپيما، هنرمندي خاصي را طلب مي‌کرد که خوشبختانه با تدبير آقاي آخوندي اين مهم بعد از سال‌ها به ثمر نشست و هم اکنون بخشي از آمال مردم ايران براي سفر ايمن هوايي به تحقق پيوسته است.