افزايش توليد برق بدون احداث نيروگاه‌هاي جديد
مديرعامل سازمان بهره‌وري انرژي، اعلام کرد: بدون نياز به ساخت نيروگاه‌هاي جديد امکان افزايش توان توليد ۳۵۰۰ مگاوات برق از بازيافت تلفات حرارتي در نيروگاه‌هاي موجود کشور وجود دارد. سيدحسين سجادي گفت: اصلاح الگوي توليد و بهينه‌سازي در حوزه مديريت مصرف انرژي، بهره‌گيري از سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي و داخلي از جمله فرآيندهايي بوده که منجر به حرکت اقتصاد کم کربن و استفاده از انرژي‌هاي پاک خواهد شد. مدير عامل سازمان بهره وري انرژي، تصريح کرد: در زمينه بازيافت تلفات حرارتي در حال حاضر نيروگاه‌هاي حرارتي کشور حدود ۳۵۰۰ مگاوات توان توليد برق به صورت‌هاي مختلف از جمله گاز به حالت فشار بالا را دارند.

قيمت متوازن نفت هنوز حاصل نشده
محمد بارکيندو، دبيرکل اوپک گفت، او انتظار دارد کشورهاي بيشتري به توافق کاهش توليد اوپک بپيوندند. بارکيندو تاکيد کرد که به رغم تبعيت از توافق، با توجه به اينکه ميزان ذخاير نفتي همچنان بالاست، اوپک و شرکايش هنوز به «قيمت متوازن» دست نيافته‌اند. براساس گزارش ماهيانه اخير اوپک، ميزان عرضه جهاني نفت در ماه ژانويه بيش از يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته و به 95.75 ميليون بشکه رسيده است.30 نوامبر سال گذشته کشورهاي عضو اوپک توافق کردند که توليد نفت خود را در نيمه نخست سال 2017 ميلادي 1.2 ميليون بشکه در روز کاهش دهند و توليد خود را به 32.5 ميليون بشکه برسانند.

سرمايه‌گذاري بخش خصوصي براي تصفيه پساب
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بيان اينکه سالانه يک ميليارد مترمکعب پساب توليد مي‌شود، گفت: برخي شهرداري‌ها هنوز از آب شرب براي آبياري فضاي سبز استفاده مي‌کنند در حالي که اجازه دارند از فاضلاب براي اين کار استفاده کنند. حميدرضا جانباز گفت:‌در مورد بازچرخاني آب بايد گفت که بيش از 270 طرح تصفيه‌خانه فاضلاب در کشور داريم که عمدتاً تصفيه‌خانه‌هاي آنها به بهره‌برداري رسيده و يا در حال بهره‌برداري هستند. وي با اشاره به اينکه‌امسال 26 تصفيه‌خانه جديد وارد مدار مي‌شود افزود: حدود يک ميليارد متر مکعب پساب توليدي آب داريم که حدود 75 تا 80 درصد آن را تصفيه مي‌کنيم.






وزير نفت درباره تاثير منفي افزايش قيمت جهاني نفت هشدار داد
گروه انرژي: «بايد منتظر تحولات جديد در حوزه نفت بود. اوپك بايد خيلي مراقب تحولات آتي بازار نفت باشد». اين‌ها واكنش بيژن زنگنه، وزير نفت ايران بود، هنگامي‌كه نظر او را درباره انتصاب ركس تيلرسون، به‌عنوان وزير امور خارجه ايالات متحده‌امريكا پرسيدند.
تيلرسون ۶۴ سال دارد و بيشتر به‌خاطر مديريت در شرکت عظيم نفتي اکسون موبيل شناخته مي‌شود. رسانه‌هاي بين‌المللي مي‌گويند كه وزير امور خارجه جديد آمريكا به واسطه سابقه مديريت در يكي از شركت‌هاي بزرگ نفتي اين كشور، روابط نزديکي با ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه دارد. بيژن زنگنه، وزير نفت ايران پس از ملاقاتي سه‌شنبه بعد از ظهر با الكساندر نوواك، وزير انرژي روسيه به جمع خبرنگاران آمد و با آنها درباره تهديد جديدي كه پيش روي اوپك قرار گرفته هشدار داد. چند ماهي است كه تصميم كشورهاي صادركننده نفت عضو اوپك و غيرعضوها براي ايجاد ثبات در بازارهاي جهاني ميزان توليد خود را كاهش داده‌اند، هرچند ايران و چند كشور ديگر از اين تصميم مستثني شدند. از زماني كه اين تصميم به مرحله اجرا درآمده قيمت نفت در بازارهاي جهاني روندي رو به رشد را آغاز كرده است، حركتي صعودي كه طي هفته‌هاي گذشته و پس از آغاز به كار دونالد ترامپ به‌عنوان رئيس جمهور جديد آمريكا سرعتي بيشتر به خود گرفته است. حالا زنگنه وزير نفت ايران، اين افزايش قيمت نفت اوپك را هرچند مي‌تواند موجب افزايش درآمد كشورهاي عضو اوپك شود، به‌عنوان يك تهديد معرفي كرد.
تهديد افزايش قيمت نفت براي اوپك
وزير نفت ايران صريح صحبتش را بيان مي‌كند و با تاکيد بر اينکه افزايش قيمت نفت به دليل افزايش توليد نفت رقباي اوپک، براي اوپکي‌ها تهديد است، از ايجاد تعادل در عرضه و تقاضاي نفت در سال ۲۰۱۷ خبر داد و گفت: اوپک بايد مراقب تحولات بازار باشد. زنگنه با تاکيد بر اينکه افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني براي کشورهاي عضو اوپک تهديد محسوب مي‌شود، توضيح داد: افزايش قيمت نفت در عين اينکه درآمد اوپکي‌ها را افزايش مي‌دهد، در نهايت به ضرر خودشان است. زيرا رقيبان مي‌توانند در اين شرايط توليد خود را بالا ببرند. اين عضو كابينه دولت يازدهم ايران ادامه داد: افزايش قيمت نفت بيش از 60 دلار در ميان‌مدت باعث سيکل سقوط قيمت خواهد شد. همه کارشناسان بر اين باور هستند که بازار نفت در سال 2017 به تعادل مي‌رسد. البته اگر اتفاقات عجيب و غريبي در بازار رخ ندهد.
وزير نفت با بيان اينکه، روي کار آمدن ترامپ موجب تقويت توليد نفت در آمريکا مي‌شود، تصريح کرد: وزير خارجه‌امريکا براي نخستين بار يک فرد نفتي است و بيش از اينکه سابقه سياسي داشته باشد در حوزه نفت فعاليت کرده و مديرعامل بزرگترين شرکت نفتي دنيا بوده است. زنگنه با بيان اينکه وزير جديد امور خارجه‌امريکا سال‌ها به‌عنوان مديرعامل يکي از بزرگترين شرکت‌هاي نفتي آمريکا و جهان مشغول به کار بوده، تاکيد کرد: بر اين اساس بايد منتظر تحولات جديد در حوزه نفت بود. زنگنه همچنين خاطرنشان کرد: اوپک بايد خيلي مراقب تحولات آتي بازار نفت باشد. وزير نفت همچنين درباره اينکه آيا با وجود کاهش توليد نفت اوپک و غيراوپک، افزايش ذخاير تجاري نفت و دکل‌هاي حفاري در آمريکا را يک تهديد براي کاهش توليد نفت کشورها خواهد بود يا خير؟ گفت: اين موضوع را به عنوان تهديد قبول داريم و افزايش قيمت نفت خام هر چند درآمد اوپک را افزايش مي‌دهد اما در ميان مدت به ضرر اوپک است.
قرارداد نهايي فروش نفت ايران به روسيه تا 15 اسفند
زنگنه در بخش ديگري از صحبت‌هايش با اشاره به علاقه‎مندي شرکت‎هاي روس براي حضور در توسعه ميدان‎هاي نفتي ايران و امضاي قراردادهاي جديد براساس الگوي جديد قراردادهاي نفتي گفت: يادداشت تفاهم و تفاهم‌نامه‎هاي زيادي ميان شرکت ملي نفت ايران و شرکت‎هاي روس امضا شده، در برخي از اين تفاهم‎نامه‎ها ما منتظر پيشنهادهاي فني و مالي طرف روس هستيم و با برخي ديگر مذاکرات وارد مراحل پيشرفته‌تري شده که از جمله آنها مي‌توان به شرکت لوک اويل اشاره کرد. وزير نفت تصريح کرد: توافق شده که در اوايل سال ٩٦ در مسکو يا سن پترزبورگ کارگاهي براي تشريح بيشتر شرايط الگوي جديد قراردادهاي نفتي براي شرکت‎هاي علاقمند روس برگزار شود، هرچند که پيش‌تر اين اقدام انجام شده است. زنگنه گفت: فکر کنم ظرف ١٠ تا ١٥ روز آينده فروش نفت ايران به روسيه نهايي شود. وزير نفت با تاکيد بر اين که اين معامله تهاتر نيست، بلکه خريد کالا و خدمات با پول فروش نفت است، گفت: قرار است ١٠٠ هزار بشکه در روز به روسيه نفت صادر کنيم و فکر مي‌کنم حداکثر ظرف ١٠ روز آينده قرارداد آن امضا و روند اجرايي آن آغاز شود. زنگنه درباره احتمال امضاي اين قرارداد در جريان سفر آقاي دکتر روحاني به روسيه، گفت: اين اتفاق خيلي زودتر رخ مي‎دهد زيرا سفر آقاي روحاني سال ٩٦ خواهد بود و فکر مي‌کنم پيش از ١٥ اسفندماه اين قرارداد نهايي شود.
سياست‎هاي ترامپ به نفع فعالان صنعت نفت آمريکاست
زنگنه با اشاره به تهديدهاي رئيس‌جمهوري آمريکا درباره تشديد تحريم ايران، گفت: آمدن ترامپ سبب تقويت شرکت‎هاي نفتي آمريکا مي‎شود، وزير امور خارجه‌امريکا بيش از آن که سابقه سياسي داشته باشد، همه عمر کاري خود را در نفت و مدير عامل بزرگترين شرکت نفتي دنيا بوده؛ به هر حال ما بايد منتظر تحولاتي باشيم و سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) هم بايد بسيار مراقب باشد. وزير نفت گفت: روسيه براي بهبود قيمت‎ها با اوپک همکاري مي‎کند و قرار شده است حدود ٣٠٠ هزار بشکه از توليد خود بکاهد. وي تصريح کرد: روسيه اعلام کرده است که به طور کامل تا زمان تعيين شده به تعهد خود پايبند مي‎ماند و با اوپک همراهي خواهد کرد. زنگنه عنوان کرد: اوپک براي کاهش توليد خود و مديريت بازار جدي است و من مطمئن هستم که توليدکنندگان غير عضو اوپک و به ويژه روسيه براساس تعهد خود با اوپک همراهي خواهند کرد و اين براي همه توليدکنندگان و مصرف کنندگان و امنيت بلند مدت عرضه در بازار، مطلوب است.
گسترش همکاري‎هاي ايران و عراق در حوزه نفت و گاز
زنگنه همچنين درباره پيشنهاد صادرات نفت کرکوک به ايران گفت: بايد يک مشاور بين‌المللي بگيريم تا گزينه‎هاي مختلف براي اين پيشنهاد را براساس چارچوبي که ما برايش تعيين مي‌کنيم، بررسي کند و توجيه فني و اقتصادي اين فعاليت را دربياورد، حالا چه فروش نفت کرکوک به ايران و چه سوآپ باشد. وي افزود: ترجيح ما سوآپ است و قرار شد مشاور کار کند، گزينه‌هاي مختلفي وجود دارد، ما گزينه‌ها را ارائه داده‎ايم، و گفته‎ايم که مي‌توانيم بخشي از نياز خوراک پالايشگاه‎هاي شمالي و غربي ايران يعني از اراک گرفته تا کرمانشاه، تهران و تبريز را از آن تامين کنيم، اما مقدار آن به دريافت گزارش از مشاور بين‌المللي، بستگي دارد و بايد در اين باره تصميم‌گيري شود. وزير نفت گفت: ايران آماده صادرات گاز به عراق است، مشکلاتي براي دريافت منابع از عراقي‌ها وجود دارد زيرا آنها بايد گشايش اعتبارات اسنادي (LC) داشته باشند.
بررسي پيشنهاد هندي‎ها براي توسعه ميدان فرزاد
زنگنه همچنين درباره توسعه ميدان گازي فرزاد بي ازسوي شرکت‎هاي هندني گفت: در حال بحث و بررسي درباره پيشنهاد هندي‎ها هستيم، ما با آنها توافقي نداشته‌ايم و بعيد است به اين سادگي‌ها به توافق برسيم زيرا فاصله ميان ما و آنها از نظر قيمت خريد گاز زياد است. به گفته زنگنه، احتمال مي‌رود توسعه ميدان گازي فرزاد بي به شرکت ديگري واگذار شود. وزير نفت درباره افتتاح خط لوله انتقال گاز به زاهدان اعلام کرد: به ما گفته شده که اين خط لوله دهم اسفندماه افتتاح مي‎شود و ما هم آماده‌ايم. وي درباره زمان بهره‌برداري رسمي‌از فازهاي جديد پارس‌جنوبي، گفت: اين اتفاق بستگي به نظر رئيس‌جمهوري دارد.

در صورت تأييد سازمان محيط زيست عملياتي مي‌شود
وزير نيرو گفت: در گذشته تصميم گرفته شده که ۵۸۰ ميليون مترمکعب آب از سرشاخههاي کارون براي مصرف آب شرب اختصاص يابد که اين طرح هم‌اکنون در مرحله مطالعاتي بوده و اگر سازمان محيط زيست تائيد کرد، مجوز اجرا و انتقال اين حجم آب داده خواهد شد.
به گزارش تسنيم، حميد چيت چيان، وزير نيرو عصر روز سه‌شنبه با حضور در کميسيون انرژي مجلس در جلسه اضطراري تشکل شده براي اتخاذ راهکارهاي عملي به منظور رفع مشکلات خوزستان شرکت کرد. اين عضو کابينه دولت با بيان اينکه "وزارت نيرو در سراسر کشور از تمام امکانات خود براي رفع مشکلات مردم خوزستان استفاده مي‌کند"، گفت: اين اقدامات صورت گرفته و در حال حاضر بيش از 500 نفر از کارشناسان مجرب از تمام استان‌هاي کشور در خوزستان و اهواز مشغول به فعاليت هستند.
وزير نيرو افزود: با پيمانکاران و سازندگان تجهيزات قراردادهاي متعددي براي شستشوي مقره‌ها، پست‌ها و تعويض مقره‌ها، پوشش عايقي پست‌ها، ساخت تجهيزات مقره شو، خريد و تجهيز 40 دستگاه مقره شو و تغيير کليه مقره‌ها در خوزستان به نوع سيليکون انجام شده است. چيت چيان با بيان اينکه "در هر زمان تعداد قابل توجهي از مديران ارشد وزارت نيرو در منطقه خوزستان و اهواز حضور دارند"، گفت: اين مديران از نزديک کارها را پيگيري، هدايت، فرماندهي و نظارت کرده تا فعاليت‌ها به موقع انجام شوند؛ همچنين بايد از سازمان‌هايي همچون سپاه پاسداران، شرکت نفت و شهرداري‌هاي منطقه که از امکانات آن‌ها استفاده شد و همکاري خوبي با مديران وزارت نيرو داشتند تشکر کرد. وي ادامه داد: لحظه اي توقف در انجام فعاليت‌ها وجود ندارد و به صورت شبانه روز نيروهاي وزارت نيرو در حال انجام فعاليت هستند تا بتوان مشکلات را به سرعت رفع کرد.
وزير نيرو با بيان اينکه "در حال حاضر هيچ نوع قطعي آب و برق در خوزستان وجود ندارد"، گفت: در اوج مشکلات، آب اهواز و چند شهر نزديک به اهواز قطع شد اما در ساير شهرهاي استان خوزستان قطعي آب وجود نداشت و قطع برق نيز در سه مقطع در چند ساعت و در چند شهر صورت گرفت که‌اميدوارم ديگر شاهد قطعي برق حتي از نوع کوتاه مدت هم نباشيم. اين عضو کابينه دولت تصريح کرد: در دولت يازدهم هيچ تصميم جديدي مبني بر انتقال آب از خوزستان اتخاذ نشده و پروژه‌هاي انتقال آب مربوط به دولت‌هاي گذشته است و وزارت نيرو تلاش کرده که تصميمات اتخاذ شده در گذشته را با ضوابط محيط زيستي منطبق کند. چيت چيان با بيان اينکه "مقرر شده بود تونلي 60 تا 70 کيلومتري حفر شود که وزارت نيرو قاطعانه جلوي آن را گرفت"، گفت: طرح انتقال آب از کارون در حد مطالعه است و اگر سازمان محيط زيست موافقت کرد اين طرح قابليت اجرا پيدا مي‌کند. وي افزود: در شبکه‌هاي اجتماعي اظهاراتي مبني بر انتقال چند ميليون مترمکعب آب از سرشاخه‌هاي کارون مطرح شده که اين موضوع به هيچ وجه صحت ندارد. وزير نيرو خاطرنشان کرد: در گذشته تصميم گرفته شده که 580 ميليون مترمکعب آب از سرشاخه‌هاي کارون براي مصرف آب شرب اختصاص يابد که اين طرح هم‌اکنون در مرحله مطالعاتي بوده و اگر سازمان محيط زيست تائيد کرد، مجوز اجرا و انتقال اين حجم آب داده خواهد شد.

براساس تازه‌ترين آمار منتشر شده، واردات نفت کره جنوبي از کشورمان در ماه ژانويه‌امسال (دي - بهمن) در مقايسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۶ ميلادي 2 برابر شده است.
 به گزارش ايرنا، اداره گمرک کره جنوبي در گزارش جديد آماري خود اعلام کرد که اين کشور در ماه ژانويه يک ميليون و ۷۹۰ هزار تن معادل ۴۲۸ هزار بشکه نفت در روز از ايران خريداري کرده است که 2 برابر ماه ژانويه سال قبل است. اين گزارش نشان مي‌دهد که با افزايش واردات نفت کره جنوبي از ايران، تهران توانسته است سهم اصلي بازار اين کشور را در اختيار گرفته و در زمينه صادرات نفت به کره جنوبي از عربستان پيشي بگيرد.
 کره جنوبي که هم‌اکنون پنجمين واردکننده بزرگ نفت دنيا به حساب مي‌آيد، مي‌گويد با شروع برجام ايران توانسته ميزان توليد خود را تا پايان سال ۲۰۱۶ ميلادي به چهار ميليون بشکه در روز برساند.
کره جنوبي پس از برجام و لغو تحريم‌ها واردات نفت خود از ايران را به شدت افزايش داده و سهم بيشتري از بازار را از آن خود کرده است. همچنين هند اعلام کرده که اکنون ايران پس از عربستان و عراق به سومين صادرکننده بزرگ نفت اين کشور تبديل شده است.

يک مقام مسئول، اعلام کرد: سال آينده و براي نخستين بار ايران توليد محصول پتروشيمي‌ESBR با گريد زيست محيطي و تحت دانش فني يک شرکت معتبر اروپايي را آغاز مي‌کند.
 به گزارش انجمن صنفي کارفرمايي پتروشيمي، احمد جزايري در تشريح آخرين وضعيت ساخت پتروشيمي‌صدف با بيان اينکه عمليات کلنگ‌زني اين پتروشيمي، مهر سال گذشته انجام شد که هم‌اکنون پيشرفت اجراي اين طرح پتروشيميايي از مرز ۵۰ درصد عبور کرده، گفت: بر اساس برنامه زمان‌بندي، توليد زود هنگام در صورت تزريق منابع مالي از اين طرح پتروشيميايي در سال آينده آغاز خواهد شد. وي با اعلام اينکه محصول اين طرح پتروشيمي‌ESBR بوده که در صنايع تاير و لاستيک سازي استفاده مي‌شود، تصريح کرد: به دليل سازگاري اين محصول پتروشيمي‌با محيط زيست، در توليد تاير سبز از آن استفاده مي‌شود. اين مقام مسئول در صنعت پتروشيمي‌با تاکيد بر اينکه از آنجا که اين محصول پتروشيمي‌براساس استاندارد «ورساليس» ايتاليا مطابق با تکنولوژي روز جهان توليد خواهد شد، مجوز صدور به کشورهاي اتحاديه اروپا را دارد، اظهار داشت: در شرايط فعلي محصول پتروشيمي‌ESBR با اين ليسانس براي نخستين بار در منطقه خاورميانه به مرحله توليد مي‌رسدو عربستان دانش فني و ظرفيتي براي توليد اين محصول پتروشيمي‌در اختيار ندارد.

منطقه غرب کارون علاوه بر سه ميدان نفتي بزرگ يادآوران، ياران و آزادگان، 10 ميدان کوچک‌تر دارخوين، جفير، اروند، سوسنگرد، بند کرخه، سهراب، اميد، مشتاق، خرمشهر و سپهر را نيز در بر مي‌گيردکه شرکت نفت و گاز اروندان در حال حاضر شش ميدان سوسنگرد، جفير، سپهر، بندکرخه اروند و سهراب را در قالب مدل جديد قراردادهاي نفتي به سرمايه گذاران خارجي و داخلي معرفي کرده است.
به گزارش ايسنا، علاوه بر شش ميدان مذکور، نفت خام توليدي ميدان نفتي دارخوين که در حال حاضر با توليد روزانه 160 هزار بشکه نفت‌خام فوق‌سبک در روز يکي از ميدانهاي مهم شرکت نفت‌ و گاز اروندان محسوب مي‌شود، در ۴۵ کيلومتري شمال خرمشهر و ۸۵ کيلومتري جنوب و جنوب غربي اهواز قرار دارد در حال حاضر به پالايشگاه آبادان ارسال مي‌شود و مقرر است در ماه‌هاي آينده بخشي از نفت‌خام توليدي آن به تلمبه‌خانه اهواز منتقل شود. طرح توسعه فاز سوم ميدان نفتي دارخوين به عنوان يکي از طرحهاي سرمايه‌پذير در کنفرانس معرفي مدل‌ جديد قرادادهاي نفتي IPC معرفي شده است. مساحت اين ميدان حدود ٢٠٠ کيلومتر مربع و نفت درجاي آن حدود ٢,٦ ميليارد بشکه اعلام شده است. طبق برنامه، امکان توليد روزانه ٦٠ هزار بشکه از ميدان دارخوين در فاز سوم توسعه وجود دارد. نفت خام توليدي حوزه غرب کارون، مشتمل بر دو نوع سبک و فوق سنگين است که در اين ميان، ميدان‌هاي يادآوران و فازهاي ١ و ٢ دارخوين نفت سبک توليد مي‌کنند. مخازن استراتژيک ٢٥٠ هزار بشکه‌اي دارخوين به منظور ذخيره سازي نفت خام در مدار عملياتي قرار گرفته است. واحد فرآورش متمرکز حوزه غرب کارون با ظرفيت ١٦۵هزار بشکه در روز جهت فرآورش نفت‌خام توليدي ميدان‌هاي ياران شمالي، ياران جنوبي، جفير، سوسنگرد و بندکرخه در نظر گرفته شده و يک رديف فرآورشي اين واحد با ظرفيت ۵۵ هزار بشکه در روز آماده راه‌اندازي است. تاقديس ژئوفيزيکي ميدان سپهر در بخش شمالي دشت آبادان در جنوب ميدان جفير، شرق ميدان آزادگان، و نيز غرب ميدان آب تيمور واقع شده است. ميدان مشتاق در ۲۳ کيلومتري شهر سوسنگرد و در ناحيه دزفول شمالي و در شرق ميدان پايدار واقع است. ميدان اميد نيز در ۶۲ کيلومتري جنوب غرب شهر اهواز قرار دارد. تاقديس سهراب هم در ناحيه ذرفول شمالي (دشت آبادان) در مجاورت و به موازات خط مرزي عراق و در شمال ميدان آزادگان واقع شده و با يک فرورفتگي از اين ميدان جدا شده است. اين ميدان در شمال غرب اهواز و در ۱۱۵ کيلومتري اين شهر قرار دارد. در ميدان جفير توليد زودهنگام شش هزار بشکه نفت در روز آغاز شده که البته اين ميدان با توجه به غيرمشترک بودن و خصوصيات مخزني، در اولويت توسعه قرار ندارد. در ميدان سوسنگرد، حدود پنج ميليارد بشکه نفت وجود دارد که برنامه توسعه ميدان هم‌اکنون در دست اجراست. بند کرخه ميدان کوچک ديگري است که در مراحل نخست توسعه قرار دارد . از اين ميدان توليد روزانه 40 هزار بشکه برنامه ريزي شده است. در حالي که برنامه‌ اصلي وزارت نفت در دوران بعد از توافق هسته‌اي، ورود جسورانه و مقتدرانه به بازار نفت و سهم‌خواهي کشور است به نظر مي‌رسد اين طرح توسعه‌اي نيازمند حمايت‌هاي مجلس و ساير سازمان‌ها است. اساساً مقوله ميادين مشترک، يک موضوع «فرادولتي» است يعني دستگاه‌هاي اجرايي و سياست‌گذاري متعددي در دولت‌هاي متعددي در اين مقوله دخيل هستند. لذا تمامي‌فعالان سياسي و اقتصادي کشور بايد آگاه باشند که توسعه بهره‌برداري از اين ميادين به مصداق امنيت ملي، منافع ملي و اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي‌در ذيل راهبرد اجماع ملي است

گسترش زمينه‌هاي همکاري ايران و عراق در زمينه نفت و انرژي
معاون امور بين‌الملل و بازرگاني وزير نفت از آمادگي ايران براي صادرات روزانه ١٤ ميليون مترمکعب گاز به بغداد خبر داد و گفت: در آينده قرار است در مجموع حدود ٥٥ ميليون مترمکعب گاز در روز به بغداد و بصره صادر شود. اميرحسين زماني‌نيا افزود: استقبال بسيار خوبي از سوي عراقي‎ها صورت گرفته و وزير نفت عراق در تمام طول اين سفره يک روز آقاي زنگنه، را همراهي کرد. وي با بيان اين که مذاکرات خوبي با هيئت عراقي در اين سفر انجام شد، به ٢ تفاهم‌نامه اي که د‌‌ي‌ماه‌امسال نهايي شده بود، اشاره کرد و گفت: يک تفاهم‌نامه در زمينه توسعه ٢ ميدان کوچک مشترک پرويز (نفت خانه جنوبي) و خرمشهر (سندباد) و تفاهم‌نامه ديگر در زمينه ساير همکاري‌هاي صنعت نفت از جمله احداث خطوط لوله صادرات نفت خام و فرآورده ميان ٢ کشور، ساخت تجهيزات، صادرات گاز، نوسازي پالايشگاه‌هاي عراق و آموزش نيروي انساني بوده است. به گفته معاون وزير نفت، تفاهم‌نامه نخست در زمينه ميدان‌هاي مشترک بدون اصلاح، از سوي وزيران نفت ٢ کشور امضا و قرار شد در اين زمينه کميته مشترک براي توسعه اين ميدان‌ها تشکيل شود. وي، يکي از بخش‌هاي تفاهم نامه دوم را که درباره ساير زمينه‌هاي صنعت نفت بود، اتصال خطوط لوله نفت خام و فرآورده نفتي ايران و عراق عنوان کرد و در توضيح بيشتر گفت: با احداث اين خطوط لوله‌امکان ارسال نفت خام بصره به آبادان و فرآورده‌هاي نفتي ايران به بصره فراهم
 مي‌شود.

واردات گاز از ترکمنستان همچنان متوقف است
سخنگوي شرکت ملي گاز ايران گفت: هيچ اتفاق جديدي در خصوص واردات گاز از ترکمنستان صورت نگرفته و واردات گاز از همسايه شرقي همچنان قطع است. مجيد بوجارزاده در گفتگو با فارس با اشاره به اينکه هيچ اتفاق جديدي پس از قطع واردات گاز از ترکمنستان از ابتداي دي ماه رخ نداده است،گفت: در صورتي که توافق جديدي با ترکمنستان انجام شود و گاز از اين همسايه شرقي وارد شود قطعا اطلاع رساني خواهيم کرد. براساس اين گزارش اخيرا يکي از نمايندگان مجلس از واردات روزانه 10 ميليون متر مکعب گاز از ترکمنستان خبر داده است. همچنين يکي از مسئولان منطقه شمال کشور نيز پيشتر اعلام کرده بود واردات گاز از ترکمنستان از سر گرفته شده است. اين گزارش حاکي است از ابتداي دي ماه سال جاري واردات گاز از ترکمنستان که روزانه بيش از 2 ميليون مترمکعب بود به يکباره قطع شد. ظاهرا قطع گاز از ترکمنستان به دليل مشکلات مالي ايجاد شده بين ايران و ترکمنستان بود. هرچند اخيرا معاون وزير نفت در شرکت ملي گاز ايران اعلام کرده است مدارک مورد نياز براي شکايت از ترکمنستان در داوري سوئيس در حال جمع آوري است.

پرداخت ماهانه 1900 ميليارد تومان بابت هدفمندي توسط شركت پخش
معاون وزير نفت گفت: شرکت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ماهانه 1900 ميليارد تومان به سازمان هدفمندي و وزارت اقتصاد بابت هدفمندي و ماليات بر ارزش افزوده پرداخت مي‌کند. عباس کاظمي‌در گفتگو با فارس با اشاره به اينکه‌امسال ماهانه 1200 ميليارد تومان به سازمان هدفمندي يارانه‌ها پرداخت کرديم، گفت: عملا اين مبلغ پول نفت خام پالايشگاه‌ها است. رئيس شرکت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با اشاره به اينکه به غير از اين مبلغ 700 ميليارد تومان نيز به وزارت اقتصاد بابت ماليات بر ارزش افزوده پرداخت مي‌کند خاطرنشان کرد:بنابراين کل مبلغي که مجموعه شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي به دولت مي‌پردازد ماهانه 1900 ميليارد تومان
 است.
اين مقام مسئول با اشاره به‌امار و اعدادي که در مورد واردات بنزين مطرح مي‌شود گفت: حجم واردات بنزين به طور ميانگين 11 ميليون 800 هزار ليتر در روز است اما در برخي از روزها ممکن است واردات بنزين به 20 يا 30 ميليون ليتر برسد که اين ميزان واردات به منزله تداوم نيست، ممکن است در يک روز بنزين بيشتري نياز باشد و در يک روز بنزين کمتري به همين دليل نمي‌توان با واردات يک محموله بنزين آن را به کل سال تعميم داد.

تجهيز ۴۵۰ هزار کنتور هوشمند تا چهار ماه ديگر
معاون سيستم‌هاي اندازه‌گيري و شبکه هوشمند سازمان بهره‌وري انرژي ايران (سبا) گفت: طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته تا پايان خردادماه نصب ۴۵۰ هزار کنتور هوشمند مشترکان بزرگ و چاه‌هاي کشاورزي افزون بر ۳۰ هزار مگاوات انجام مي‌شود.‌هادي مدقق در گفتگو با ايسنا، با بيان اين‌که کامل شدن تجهيز کنتورهاي هوشمند ۳۰ هزار مگاوات از بار مصرفي شبکه را مديريت مي‌کند، اظهار کرد: اين عدد بيش از يک سوم بار شبکه است. وي ادامه داد: انتظار مي‌رود با اجراي کامل اين کار ۳۰۰۰ مگاوات پيک‌زايي در شبکه صورت بگيرد. به گفته معاون سيستم‌هاي اندازه‌گيري و شبکه هوشمند سازمان بهره‌وري انرژي ايران در حال حاضر ۱۰۰ هزار مگاوات کنتور هوشمند در سطح کشور نصب شده که بيش از ۱۲ هزار مگاوات آن مربوط به چاه‌هاي کشاورزي و مابقي مربوط به مشترکان صنعتي و تجاري بزرگ است. مدقق ادامه داد: در مرحله‌ي بعد طبق الزام قانوني تمام مشترکان آب و برق سراسر کشور با مشارکت و سرمايه‌گذاري بخش غيردولتي به اين سامانه مجهيز مي‌شود.
وي با بيان اين‌که طرح اپراتور هوشمند اندازه‌گيري با همين هدف تدوين شده است، عنوان کرد: با توجه به اين‌که با روش‌هاي فعلي نمي‌توان تمام مشترکان برق را مجهز به کنتور هوشمند کرد لازم است که از روش‌هاي ديگري براي اين مساله استفاده شود.
 معاون سيستم‌هاي اندازه‌گيري و شبکه هوشمند سازمان بهره‌وري انرژي ايران با بيان اين‌که در حال حاضر براي روش اپراتور هوشمند با کمک شرکت‌هاي مخابراتي مطالعه صورت گرفته است، اظهار کرد: براساس ماده ۴۷ قانون اصلاح الگوي مصرف و همچنين قانون برنامه پنجم توسعه کشور طرح هوشمندسازي شبکه برق کشور در قالب طرح سهام آغاز شد که در حال حاضر پيشرفت خوبي داشته است.