امانوئل ماکرون نامزد انتخابات رياست جمهوري فرانسه براي جلب نظر فرانسويهاي ساکن انگليس و ديدار با ترزا مي‌ به لندن سفر کرد.
به گزارش فايننشال تايمز، اين نامزد طرفدار اتحاديه اروپا براي شرکت درتجمع طرفدارانش در انگليس وارد اين کشور شده است. وزيرسابق اقتصاد و نامزد مستقل انتخاباتي نسبت به دسترسي بريتانيا به بازار يکپارچه پس از برگزيت هشدار داد. نگراني بانکداران مهم انگليسي درباره از دست رفتن دسترسي به يک بازار يکپارچه پس از برگزيت افزايش يافته است . خروج انگليس از اتحاديه اروپا مي‌تواند باعث جابجايي بسياري از واحدهاي مهم تجاري از لندن به ديگر شهرهاي اروپايي شود. امري که تهديدي برثبات در بخش تجاري اين کشور خواهد بود.جزئيات گفت‌وگو ميان ترزا مي‌نخست‌وزير بريتانيا و امانوئل مکرون نامزد مستقل انتخابات فرانسه اعلام نشده‌اما موضوع خروج بريتانيا از اتحاديۀ اروپا در اين ديدار مورد بحث قرار گرفته است.نامزد مستقل رياست‌جمهوري ۲۰۱۷ در فرانسه در جريان ديدار خود با شهروندان فرانسوي در لندن هم به اين موضوع اشاره کرد و گفت : «حفظ اروپا، حفظ بازار مشترک و اتحاديۀ اروپا در حال حاضر از مسائل مهم است. اگر ما به خوبي مذاکرات برگزيت را برگزار نکنيم، همه ما تضعيف خواهيم شد.
البته در اين ميان از منافع فرانسه دفاع خواهيم کرد». نزديک به ۳۰۰ هزار تبعۀ فرانسوي در بريتانيا زندگي مي‌کنند و آراي اين تعداد در انتخاب رئيس جمهوري آينده مي‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. طبق نظرسنجي‌ها، مارين لوپن رهبر جبهۀ ملي و امانوئل مکرون بيشترين شانس را براي راهيابي به دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه دارند.اين انتخابات تحت تاثير مسائل مطرح شده در رابطه با سوءاستفاده مالي از سوي فرانسوا فيون نامزد جمهوري‌خواهان و مارين لوپن نامزد راست افراطي قرار دارد. افشاي فساد مالي و سوءاستفاده اين نامزدها اعتراض‌هاي زيادي را در فرانسه عليه فساد مالي سياستمداران برانگيخته است.دور نخست اين انتخابات در روز ۲۷ آوريل و دور دوم آن نيز هفتم ماه مي‌برگزار مي‌شود.

عفو بين الملل مي‌گويد سياستمداراني که از شعارهاي تفرقه انگيز و عاري از احساسات انساندوستانه استفاده مي‌کنند درحال ايجاد شکاف و افزايش خطرات در سطح جهان هستند.
اين گروه در گزارش سالانه خود به خصوص از دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا به عنوان نماينده سياستي "خشمگينانه تر و تفرقه انگيزتر" نام برد.با اين حال اين گروه حقوق بشري از ساير رهبران جهان مثل رهبران ترکيه، مجارستان و فيليپين هم که به گفته اين گروه از زبان ترس، تقصير و شکاف استفاده کرده‌اند انتقاد کرد.عفو بين الملل همچنين گفت که دولت‌ها درحال بهره برداري از مساله پناهندگان براي بهره برداري سياسي هستند.عفو بين الملل در گزارش خود که ۱۵۹ کشور را پوشش مي‌دهد به بالا گرفتن اظهارات آميخته به نفرت در سراسر آمريکا و اروپا که پناهجويان را هدف مي‌گيرد اشاره کرد و گفت تبعات آن باعث حملات بيشتر به مردم براساس نژاد، جنسيت، مليت و مذهب خواهد شد.اين گروه از کشورهايي انتقاد کرد که گفت زماني خود را پرچمدار حقوق در خارج مي‌دانستند و حالا در داخل حقوق بشر را محدود مي‌کنند. اين گروه به خصوص به دستور اجرايي آقاي ترامپ در ماه گذشته براي ممنوعيت ورود پناهجويان و مهاجران از هفت کشور عمدتا مسلمان به‌امريکا اشاره کرد. ۳۶ کشور سال گذشته با بازگرداندن غيرقانوني پناهجويان به کشوري که حقوق آنها در معرض خطر بود قوانين بين المللي را نقض کردند.

دولت آمريکا دستورالعمل‌هايي سختگيرانه براي برخورد با مهاجراني صادر کرده است که بدون مدارک لازم در اين کشور به سر مي‌برند.
بر اساس اين دستورالعمل‌ها، تعداد افراد بيشتري ممکن است مشمول قوانين اخراج مهاجران شوند و روند اخراج مهاجران ثبت‌نشده هم سرعت بيشتري مي‌گيرد. براساس اين دستورالعمل‌ها، مهاجراني که مدارک لازم را براي اقامت در آمريکا ندارند، اگر در پي تخلف رانندگي يا دزدي از فروشگاه‌ها بازداشت شوند، در خطر اخراج از آمريکا قرار مي‌گيرند. مهاجران غيرقانوني ديگر هم که مرتکب تخلفات جدي‌تري شده باشند، مشمول دستور اخراج‌ خواهند شد.رسانه‌هاي آمريکايي به نقل مقام‌هاي دولت که نامشان فاش نشد گزارش دادند که هدف از دستور تازه اخراج‌هاي جمعي و انبوه نيست. تعداد افرادي که بدون مدارک لازم و به طور غيرقانوني در آمريکا به سر مي‌برند، حدود ۱۱ ميليون نفر برآورد مي‌شود. براساس دستور جديد اگر يک مهاجر غيرمجاز به ظن ارتکاب يک تخلف جزئي بازداشت شود و حتي اگر گناهکار هم نباشد، مي‌تواند به جرم نقض قانون مهاجرت از آمريکا بيرون فرستاده مي‌شود.بنا بر بخشنامه جديد، ماموران مهاجرت اختيار دارند که هر مهاجر غيرقانوني‌ را که بازداشت مي‌شود و کمتر از دو سال در آمريکا زندگي کرده است، بدون حکم دادگاه اخراج کنند. همچنين والديني که با ورود غيرقانوني فرزندان خود را به‌امريکا بياورند، مي‌توانند تحت پيگرد قرار بگيرند.

منابع رسانه‌اي اعلام کردند که نيروهاي موسوم به "سوريه دموکرات" در راستاي عمليات خود در شمال اين کشور براي آزادي رقه، براي نخستين‌بار وارد مرزهاي استان ديرالزور شدند.
به گزارش خبرگزاري رويترز به نقل از يک منبع نظامي‌کرد اعلام کرد که اين گروه ائتلافي متشکل از نيروهاي کرد و عرب وارد بخش شمالي استان دير الزور شده و کنترل تعدادي روستا را در دست گرفته است.شبکه خبري روسيا اليوم نيز اعلام کرد که نيروهاي سوريه دموکرات کنترل روستاهاي فتاشه، کسار، مستور و چند روستاي ديگر را در دير الزور در دست گرفتند.نيروهاي سوريه دموکرات که از سوي آمريکا حمايت مي‌شوند پيش از اين در راستاي عمليات موسوم به "خشم فرات" کنترل مناطق گسترده‌اي در حومه شمالي و شرقي شهر رقه، مرکز خلافت خودخوانده داعش را در دست گرفته بودند. آنها اکنون در چند کيلومتري شهر موضع گرفته‌اند. ائتلاف نيروهاي سوريه دموکرات اخيرا مرحله سوم عمليات خشم فرات را براي آزادي رقه آغاز کرده‌اند.دجوار خبات، يکي از فرماندهان نيروهاي سوريه دموکرات اعلام کرد که اين نيروها به حومه ديرالزور که شامل مناطق نفت‌خيز است رسيده‌اند که اين اقدام در راستاي تلاش براي آزادي رقه و قطع مسيرهاي امدادي داعش صورت گرفته است.خبات گفت: هدف ما قطع مسير به رقه و محاصره داعش است. ما 15 روستا را آزاد کرده‌ايم. داعش از عاملان انتحاري استفاده مي‌کند اما نتوانسته مانع پيشروي نيروهاي ما شود.

تاثير سياستهاي ترامپ بر بازار بورس و طلا
گروه بين الملل - فاطمه مهتدي: بازارهاي بورس آسيا ديروز با رکورد بالاي فروش معاملات در بازارهاي جهاني روبرو شدند. اين امر همزمان با خوشبيني سرمايه گذاران به توليد بخش کارخانجات اروپا وبهبود معاملات وال استريت شده است.
دراين ميان کاهش ارزش دلار آمريکا که در پنج روز گذشته علی‌رغم سخنان اطمينان بخش مقامات بانک مرکزي آمريکا درباره افزايش بهره بانکي باعث سود در بازارهاي آسيايي و وال استريت شد.به گزارش رويترز، بسياري در انتظار شکوفايي بازارهاي بورس کالا در آلمان و فرانسه هستند.شاخص سهام بازارهاي منطقه آسيا پاسيفيک 0.6 درصد رشد داشت که به دنبال رشد معاملات بورسي جهان بود. سهام کشورهاي کره جنوبي 0.15 درصد و سنگاپور 0.7 درصد رشد داشت. سهام نيکي ژاپن 0.1 درصد افزايش نشان داد. سهام داوجونز 0.6 درصد بالاترين رکورد را ده هشت هفته اخير داشت.اخبار رشد بخش توليد در آلمان و فرانسه به بالاترين سطح خود در دوسال اخير باعث رونق بازار بورس کالاي اروپا شد. درعين حال ارزش يورو رشدي نداشت و اين واحد پولي ممکن است با لرزهاي سياسي در منطقه پولي يورو کاهش يابد. يورو در روز گذشته 0.7 درصد کاهش داشت. نظرسنجي‌ها نشاندهنده آن است که پيشروي مارين لوپن نامزد راست افراطي حزب جبهه ملي در رقابت‌هاي انتخاباتي فرانسه و احساسات مخالف وي با اتحاديه اروپا بر ارزش يورو تاثير گذاشته است. بازارهاي مالي جهان درانتظار سياستگذاري بانک مرکزي آمريکا (فدرال رزرو) درباره افزايش بيشتر نرخ بهره بانکي هستند. پيشتر مقامات ارشد بانک مرکزي آمريکا با اشاره به‌امار خوب بهبود وضعيت اقتصادي از افزايش نرخ بهره درصورت تداوم اين امر خبر داده بودند با اين حال بازار همچنان نسبت به اين افزايش بدبين است. در بخش بورس کالا ، قيمت نفت با رشد روبرو شد که به دليل خوشبيني اوپک نسبت به توليد نفتي روسيه بود. نفت برنت با 0.4 درصد رشد 56.91 دلار و نفت خام آمريکا بشکه اي 54.51 دلار به فروش رسيد.
ادامه تاثير تقابل چين و آمريکا بر بازارها
بسياري از سرمايه گذاران جهاني از سرمايه گذاري در بازارهاي بورس چين خودداري مي‌کنند امري که از نشانه‌هاي احتمالي برخورد ميان آمريکا و چين برسر سياستگذاريهاي مالي در پرجمعيت‌ترين کشور جهان است.به گزارش وال استريت ژورنال، شاخص بازاربورس چين امسال افزايش 11.6 درصدي داشته و چهارمين کشور با اجراي خوب در ميان 23 کشور حاضر در بازاربورس جهاني محسوب مي‌شود با اين حال سرمايه گذاري خارجي دراين بازارها درسطح مطلوبي نيست.قيمت طلا نيز به دليل نگراني از تصميم گيري فدرال رزرو و بي اعتمادي به بازارهاي چين کاهش داشت. باوجودي که وزيرامور خارجه‌امريکا و همتاي چيني اش از تقويت همکاريها ميان دو کشور سخن گفتند ، انعکاس سخنان دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا درباره سياستگذاريهاي مالي چين بر ارزش يوآن و موضوع "چين واحد"همچنان باعث عقبگرد سرمايه گذاران شده است. قابل ذکر است قيمت بنزين، اجاره خانه و هزينه‌هاي پزشکي و حتي بليط هواپيماها افزايش داشته است. اگرچه قيمت طلا با کاهش روبرو شده است کارشناسان گلدمن ساشز از رشد معاملات طلا خبر دادند که يکي از دلايلش افزايش تورم در آمريکاست. براساس گزارش مجله فوربز کشورهاي چين و هند تا سال 2050 کشورهاي پيشرو در معاملات طلا در اقتصاد جهان خواهند بود.چين و هند دو مصرف کننده بزرگ طلا هستند و انتظار مي‌رود که در ده‌هاي آينده سود اقتصادي خوبي در اين زمينه داشته باشند.و تقاضاي بازار طلا را بيشتر کند چين به تنهايي 2 هزار متريک تن طلا در سال 2016 مصرف کرده که برابر با 60درصد طلاي توليدي جهان در سال است. انتظار مي‌رود ميزان درآمدها در چين تا سال 2027 افزايش يابد اين باعث مي‌شود تا اين سال جمعيت چين افزايش بيشتري داشته باشد.چين به دنبال دوري از بحران مالي و بدهي بيشتر است اما اين امر نيازمند انتقال سرمايه گذاري به سطحي بالا است درحال حاضر چين بر مصرف و بخش خدمات تمرکز کرده است و بايد بر بخش توليد تاکيد بيشتري داشته باشد. دونالد ترامپ با خارج کردن نام آمريکا از پيمان تجارت آزاد ترنس پاسيفيک باعث شد تا چين از اين فرصت براي رهبري تجارت جهاني استفاده کند و با توجه به مخالفت ترامپ با جهاني سازي مذاکرات تجاري آمريکا با ديگر کشورها به زودي رخ نخواهد داد و اين فشار بر روي سرمايه گذاران و انتخاب چين به عنوان جايگزين منعکس خواهد شد.دراين ميان تنش سياسي ميان آمريکا و چين مي‌توان اين عکس العمل را کم يا زياد کند.چين درحال ساخت جزاير مصنوعي در درياي چين جنوبي است که به گفته مقامات آمريکا قادر به تبديل شدن براي پايگاه موشکي است. درحالي که رکس تيلرسون وزير خارجه‌امريکا سعي دارد از ايجاد تنش بيشتر با چين دوري کند ده کشور عضو انجمن همکاريهاي جنوب شرق آسيا (آسه آن) و ديگر کشورهاي منطقه‌اميدوارند چين و آمريکا صلح و امنيت را حفظ کنند. امري که بر آينده اقتصادي اين منطقه و جهان تاثيرگذار خواهد بود.

هجده ماه حبس براي سرباز قاتل جوان فلسطيني
دادگاه نظامي‌رژيم صهيونيستي يک سرباز خود را به هجده ماه زندان محکوم کرد. الور آزاريا سرباز اسرائيلي حدود يک سال پيش، با شليک تير خلاص به سر يک مجروح بي دفاع فلسطيني، او را عمدا به شهادت رساند. دادگاه نظامي‌رژيم صهيونيستي پيش تر اين عمل سرباز ۲۰ ساله را مجرمانه تشخيص داده بود، جرمي‌که مي‌توانست تا حداکثر ۲۰ سال او را پشت ميله‌هاي زندان نگه دارد اما دادستان براي او تنها ۳ تا ۵ سال حبس تقاضا کرد. پيش تر بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي هم در صفحه توييتر خود از تمايل شخصي اش براي عفو اين سرباز خبر داده بود. اين سرباز ارتش رژيم صهيونيستي در روز بيست و چهارم مارس گذشته در الخليل با شليک به سر يک فلسطيني که همراه با يک نفر ديگر به سربازان اسرائيلي حمله کرده بودند، وي را در حاليکه مجروح بر زمين افتاده بود، به شهادت رساند. خانواده مقتول ضمن انتقاد از دادگاه، حکم مذکور را مضحک خوانده‌اند. پدر او حکم را ناعادلانه خواند. گرچه مقام‌هاي سياسي رژيم صهيونيستي خواستار بخشيدن سرباز مجرم شده بودند اما فلسطيني‌ها بر اين باورند که حکم مذکور سربازان رژيم صهيونيستي را در اعمال خشونت بيشتر عليه فلسطيني‌ها جسورتر خواهد کرد.

دست داشتن يک ديپلمات در قتل نابرادري رهبر کره شمالي
پليس مالزي احتمال دست داشتن يک دپيلمات ارشد کره‌شمالي در قتل برادر ناتني رهبر اين کشور را مطرح کرده است. به گزارش روسيا‌اليوم‏، «خالد ابوبکر» رئيس پليس مالزي، دیروز اعلام کرد، ماموران تحقيق در ارتباط با قتل برادر ناتني «کيم جونگ‌نام» برادر ناتني «کيم جونگ‌اون» رهبر کره‌شمالي احتمال دست داشتن يک ديپلمات ارشد کره‌شمالي در اين حادثه را مطرح کرده‌اند. ابوبکر افزود، ماموران تحقيق «هيون کوانگ سونگ» دبير دوم سفارت کره شمالي را در ارتباط با اين ماجرا مظنون دانسته‌ و همچنين «کيم اوک‌ايل» از کارمندان خطوط هواپيمايي اين کشور را نيز در فهرست مظنونان قرار داده‌اند.رئيس پليس مالزي با اعلام اينکه 4 مظنون ديگر در قتل کيم جونگ‌نام به کره شمالي فرار کرده‌اند، افزود، اين احتمال وجود دارد که 3 مظنون ديگر در مالزي هستند.طبق اعلام اين مقام مالزي، ماموران تحقيقات درباره مرگ برادر ناتني رهبر کره‌شمالي مي‌خواهند ديپلمات ارشد کره‌شمالي در سفارت اين کشور در کوالالامپور را در ارتباط با اين پرونده قتل مورد سئوال قرار دهند.اين در حالي است که سفارت کره‌شمالي در کوالالامپور تاکنون واکنشي به اين سخنان نشان نداده است.کيم جونگ‌نام، هفته گذشته در حالي‌که در فرودگاه کوالالامپور در انتظار پرواز به «ماکائو» بود، به گفته پليس مورد حمله‌ با مواد سمي‌قرار گرفت و ساعاتي بعد درگذشت.برادر ناتني رهبر کره شمالي سال‌ها پيش، خارج از کشورش زندگي مي‌کرد. تصاوير گرفته شده توسط دوربين‌هاي مداربسته فرودگاه کوالالامپور، لحظه سوء قصد وي را نشان مي‌دهد که تنهاست و دو زن از پشت سر به او نزديک شده و چيزي را به سر و صورتش مي‌مالند.