نامزدهاي اصولگرا رجل سياسي نيستند
رييس کميسيون برنامه و بودجه با بيان اين‌که هيچ‌کدام از نامزدهاي اصولگرا «رجل سياسي» نيستند گفت اصولگرايان با معرفي يک نامزد در شب آخر به نتيجه نمي‌رسند، تاکتيک تعدد کانديداهاي اصولگرا براي شکستن راي روحاني جواب نمي‌دهد.غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به اعلام کانديداتوري تعدادي از اصولگراها براي انتخابات گفت: اعلام کانديداتوري براي رياست‌جمهوري کفايت نمي‌کند. او درباره کانديداتوري حميد بقايي گفت: نمي‌دانم که آيا تعريف مفهوم «رجل سياسي» در شوراي نگهبان تغيير کرده يا خير اما تا جايي که مي‌دانم تمامي‌افرادي که تا به‌امروز مطرح شده‌اند، بنابر تعاريف قبلي، «رجل سياسي» محسوب نمي‌شوند و تفاوتي ميان بقايي و بقيه وجود ندارد.

مشکل ما ترامپ نيست، دلواپسان داخلي هستند
دبيرکل حزب مردم‌سالاري تأکيد کرد: مشکل کشور ما ترامپ نيست، مشکل دلواپسان داخلي هستند و ترامپ نيز جرأت پاره کردن يا تغيير برجام را ندارد چون نظام بين‌المللي و اتحاديه اروپا به او اجازه اين کار را نمي‌دهد اما گويا بعضي در داخل کشور از پاره کردن برجام خوشحال مي‌شوند. به گزارش ايسنا، مصطفي کواکبيان ‌گفت: احمدي‌نژاد در طول اين سال‌ها 9 بار به سازمان ملل رفت اما آقاي‌هاشمي‌يک بار هم اين سفر را نداشت و فقط يک سفر به عربستان سعودي انجام داد که فضاي خوبي براي زائران ايراني پس از آن سفر ايجاد شد. در تمام اين سال‌ها هر يک از مقامات خارجي به ايران سفر مي‌کرد، درخواست ملاقات با آقاي‌هاشمي‌را داشت.

رعايت قانون پايه حرکت در کشور باشد
يک فعال سياسي اصلاح‌طلب با تأکيد بر رعايت قانون و توجه به قانون در کشور گفت: اگر پايه مسائل کشور رعايت قانون باشد و کسي با کسي فرقي نکند وحدت ملي نيز شکل مي‌گيرد. عليرغم اينکه نظرات متفاوتي در کشور وجود دارد. به گزارش ايسنا، فائزه‌ هاشمي ‌با اشاره به اينکه آقاي‌هاشمي‌از ابتداي انقلاب به وجود حزب اعتقاد داشت گفت:‌ وجود حزب مي‌تواند پايه اساسي براي پيشرفت دموکراسي و آباداني در کشور باشد.‌هاشمي‌با تأکيد بر اعتقاد آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني به رأي مردم افزود: اختلاف نظرها و دوقطبي بودن در کشور امري طبيعي است اما آشتي ملي موضوعي است که مي‌توان در حرکت سياسي به آن توجه کرد و کشور را به وحدت رساند.

روحانی: مشکلات را حل می‌کنیم
کورش شرفشاهي - آلودگي ناشي از غبار مدتهاست که بسياري از شهرهاي کشورمان را درگير کرده، اما به تازگي طوفان گرد و خاک باعث قطع مکرر آب و برق و مخابرات در اهواز و چند شهر شد که بدترين حالت آن خروج پنج نيروگاه استان از مدار و قطع آب و برق در 11 خوزستان و تعطيلي مدارس و ادارات بود. به دنبال آن مقام معظم رهبري در جلسه درس خارج فقه انتقاداتي در اين زمينه مطرح کردند. اين موضوع باعث شد دولت کارگروه ويژه اي براي کنترل کانون‌هاي گرد و غبار خوزستان تشکيل دهد. همچنين هيات دولت در روزهاي اخير 300 ميليارد ريال براي مهار ريزگردها در کوتاه مدت تصويب و به وزارت جهاد کشاورزي براي اجرا ابلاغ کرد. به دنبال اين موارد حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهور به خوزستان سفر کرد. در اين سفر علي ربيعي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي، رحماني فضلي وزير کشور، سيدمحمود علوي وزير اطلاعات، حميد چيت چيان وزير نيرو، بيژن زنگنه وزير نفت، معصومه ابتکار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، حجتي وزير جهاد کشاورزي، محمد نهاونديان رئيس دفتر رياست جمهوري، محمد شريعتمداري معاون اجرايي رئيس جمهوري، روحاني را همراهي کردند.
روحاني که به منظور بررسي آخرين وضعيت خوزستان و اقدامات دولت در زمينه کنترل کانون‌هاي گرد و غبار به خوزستان سفر کرده بود، پس از اقتتاح مولدهاي برق اضطراري در تصفيه خانه شماره 2 اهواز، از روند پيشرفت طرح جمع آوري گازهاي همراه نفت (آماک) در اهواز، روند شست و شوي تاسيسات برق که در گرد و غبار اخير دچار اختلال شده بود و يکي از کانون‌هاي گرد و غبار در جنوب اهواز ديدن کرد.
به جاي مچ‌گيري دست يکديگر را بگيريم
در ادامه رييس جمهور در نشست کارگروه ملي مبارزه با ريزگردها و شوراي اداري استان خوزستان حضور يافت و با تاکيد بر اينکه "مشکل مردم هر منطقه، مشکل کل ملت ايران است"، از همه تلاشگران حل مشکلات مردم خوزستان قدرداني کرد و گفت: براي حل مشکلات زيست محيطي و ريزگرد خسته و مايوس نمي‌شويم؛ برنامه‌ها و تلاشها ادامه مي‌بايد. روحاني با اشاره به اينکه هيچکس نبايد بذر ياس و هراس در دل جامعه بپاشد، گفت: وقتي مردم دچار مشکل مي‌شوند، به جاي مچ گيري بايد دست يکديگر را بگيريم.
رييس‌ جمهوري با تأکيد بر اينکه بايد همواره متحد و يکپارچه باشيم، چرا که همه ايراني بوده و زير يک پرچم قرار داريم، گفت: شک ندارم، روزي که گرد و غبار اهواز را فرا مي‌گيرد، همه ايرانيان نگران هستند و احساس غم و اندوه مي‌کنند همانطور که در حادثه ساختمان پلاسکو در تهران، تمام ايران ناراحت بود و همه ملت در فضاي حقيقي و مجازي همدل شده و براي آتش‌نشانان احساس غم و اندوه داشتند.
روحاني با اشاره به اينکه هيچ‌کس نبايد در دل مردم بذر يأس و هراس بپاشد، گفت: به هر حال مشکلات و حوادث در کشور ممکن است به هر شکلي بوجود بيايد، اما اين مشکل متعلق به همه ملت است و به حول و قوه الهي، قادر خواهيم بود اين مشکلات را از پيش پا برداريم و تنها در صورتي موفق خواهيم بود که همه به طور يکپارچه دست به دست هم دهيم.
رييس‌ جمهوري گفت: دولت به اقدامات خود براي حل اين مشکل ادامه خواهد داد و در اين راه هرگز مأيوس و نگران نخواهد بود، هر چند از اينکه مردم در نقطه‌اي از کشور دچار مشکل مي‌شوند، ناراحت مي‌شويم.
روحاني افزود: درست است که ريزگردها مشکلاتي را بوجود آورد و حوادثي که به تبع آن در خوزستان اتفاق افتاد سختي‌ها را افزايش داد، اما از صدا و سيما و رسانه‌ها مي‌خواهم که مقايسه کنند که آيا مشکل قطعي آب، برق، گرد و خاک و سيل تنها منحصر به ايران است يا در ديگر کشورها نيز وجود دارد.
روحاني ادامه داد: به هر حال ايران جزو 10 کشوري است که بلاياي طبيعي در آن زياد است، اما اگر امسال نسبت به سال‌هاي گذشته تعداد روزهاي پاک و سالم در مناطق مختلف کشور بهتر باشد، مشخص مي‌شود که ما يک گام به پيش رفته‌ايم.
رييس‌ جمهوري گفت: بايد مشکل را برطرف کرده و پاي آن ايستاد؛ ما نه مي‌ترسيم و نه عقب‌نشيني مي‌کنيم.
روحاني با اشاره به اينکه بايد حق‌آبه‌ها را همانند موضوع حق‌الناس در انتخابات ، پرداخت مي‌کنيم، گفت: يکي از راه‌هاي حفاظت از محيط زيست، موضوع حق‌آبه‌ها است و دولت در تمام مذاکرات سياسي خود همانطور که به دنبال احياي درياچه اروميه بوده به دنبال احياي ساير تالاب‌ها از جمله‌هامون و جازموريان بوده است.
وي گفت: در اولين سفر خود به خوزستان اعلام کردم که استفاده ساير استان‌ها از آب کارون در حد آب شرب خواهد بود و بر اين عهد پايبند هستيم.
روحاني گفت: مباحث جناحي و حزب سياسي در زماني که مشکلي براي يک استان و منطقه‌اي بوجود مي‌آيد جايي ندارد، بلکه در آن هنگام همه بايد دست به دست هم داده و به جاي مچ‌گيري به صحنه‌امده ، دست يکديگر را بگيريم و به هم کمک کنيم.
رييس‌ جمهوري خاطر نشان کرد: بايد از همه فرصت‌ها و امکانات براي مقابله با پديده ريزگردها، استفاده کنيم و در اين راستا بهره‌گيري از ظرفيت شرکت‌هاي دانش بنيان مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد.
رييس‌ جمهوري با اشاره به اينکه مسأله آب و فاضلاب يکي از موضوعات بسيار مهم استان خوزستان است گفت: قول مي‌دهيم که يا از طريق صندوق توسعه ملي و يا از طريق فاينانس اين موضوع را حل و فصل کنيم.

اعزام ۲۰۰ اکيپ به خوزستان براي شست‌وشوي مقره‌هاي برق
وزير نيرو گفت: يکي از طرح‌هاي ضربتي وزارت نيرو براي مقابله با قطعي برق خوزستان تغيير مقره‌هاي برق از جنس سراميکي به سيليکوني است. به گزارش ايلنا، حميد چيت چيان در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران گفت: امروز بيش از ۲۰۰ اکيپ از سراسر کشور به خوزستان اعزام شده و تمام مقره‌هاي برق را شست و شو مي‌دهند. وي افزود: يکي از طرح‌هاي ضربتي وزارت نيرو براي مقابله با قطعي برق خوزستان تغيير مقره‌هاي برق از جنس سراميکي به سيليکوني است، يکي از ويژگي‌هاي اين مقره آب گريز و خاک گريز بوده و با اندک باد ملايم، خاک نشسته بر آن ريزش مي‌کند.
وزير نيرو ادامه داد: تمام پست‌هاي جديد برق که در خوزستان ساخته مي‌شود از نوع پست‌هاي GIS است و گرد و غبار بر آن اثري نمي‌گذارد.چيت‌چيان با تأکيد بر اينکه در حال حاضر ۲۶ پست برقي شديدترين گرد و غبار را دارند، تصريح کرد: اين مقره‌ها توسط اسپري و مواد سيليکوني پوشش داده مي‌شود و تمام پست‌هاي جديدي که در اين استان ساخته مي‌شود از نوع پست‌هاي GIS است. وزير نيرو با اشاره به قابليت‌هاي پست‌هاي GIS گفت: تمام تجهيزات هدايت‌کننده برق در داخل لوله قرار مي‌گيرند و گاز SfX دارند و گرد و غبار بر آنان اثري ندارد.
چيت‌چيان خاطرنشان کرد: ‌در حال حاضر تمام پست‌هاي برق در خوزستان مجهز به سيستم‌هاي شستشوي ثابت‌اند و ديگر نيازي به ماشين‌هاي شستشوي مقره ندارند، تا امروز نيز نزديک به ۴۰ دستگاه مقره‌شو از سوي وزارت نيرو خريداري شده است.



رهبر انقلاب در ديدار جمعي از شاعران مذهبي: تبليغات در مبارزه با ظالمان، حرف اول را مي‌زند
در آستانه ايام شهادت حضرت صديقه کبري سلام‌الله‌عليها جمعي از شاعران مذهبي با رهبر معظم انقلاب اسلامي‌ديدار کردند. به گزارش ايسنا، حضرت آيت الله خامنه‌اي در اين ديدار با تأکيد بر اهميت محتواي اشعار ديني، خاطرنشان کردند: مدح و مصيبت ائمه عليهم‌السلام بخش مهمي‌از شعر ديني است اما در اين بخش بايد سخنان معقول، منطقي و برخاسته از نگاه و سليقه درست به‌کار برده شود و از برداشت‌هاي عاميانه و سطحي، و بيان مسائل جعلي و توهمي‌پرهيز شود.حضرت آيت الله خامنه‌اي، متصل کردن حوادث صدر اسلام با حوادث امروز را رسالتي مهم براي شعر و شاعران ديني خواندند و افزودند: پيغمبر اکرم و ائمه معصومين صلوات‌الله‌عليهم همگي اهل مبارزه شديد و مؤثر با ظلم، طاغوت، کفر، نفاق و فسق بودند و به همين علت نيز به‌دست حاکمان جابر و جائر به شهادت رسيدند.رهبر انقلاب اسلامي، پيروي واقعي از ائمه معصومين را در متابعت عملي از آن بزرگواران و استمرار مبارزه با کفر و نفاق دانستند و خاطرنشان کردند: مبارزه عليه کفر و نفاق جهاني در جمهوري اسلامي‌آسان و امکان‌پذير است، در حالي‌که در زير سايه شوم برخي حکومت‌هاي منطقه، کمترين اعلام برائت از امريکا نيز موجب عصبانيت و واکنش شديد آنها مي‌شود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي افزودند: مبارزه با ظالمان منحصر به مبارزه با شمشير نيست و امروز تبليغات در دنيا حرف اول را مي‌زند که مي‌توان با ابزار بيان و شعر با ظالمان مبارزه کرد و در سالهاي اخير نيز نمونه‌هاي بسيار خوب و اميدوارکننده‌اي در اين خصوص توليد شده است.
ايشان با اشاره به ظرفيت عميق احکام و معارف اسلامي، بر استفاده از اين مضامين عالي در اشعار ديني تأکيد کردند و گفتند: مفاهيم بلند و درس‌آموزي در ادعيه و مناجات‌ها به‌ويژه در صحيفه سجاديه وجود دارد و مي‌توان از اين اقيانوس و درياي موّاج در اشعار مذهبي استفاده کرد.
«مسئله سبک زندگي و وظيفه شاعران ديني در قبال آن» نکته ديگري بود که رهبر انقلاب اسلامي‌به آن اشاره کردند و افزودند: امروز در اروپا و آمريکا مراکز و دستگاه‌هايي با هدف مشخص و اعلام‌شده براي تغيير سبک زندگي در کشورهاي غير غربي به‌ويژه ايران اسلامي‌وجود دارد.
حضرت آيت الله خامنه‌اي، هدف از هجمه به سبک زندگي اسلامي‌را ايجاد عزم، اراده و حرکتي مطابق با ميل دستگاه‌هاي غربي خواندند و خاطرنشان کردند: در مقابل اين هجمه، دفاع کردن و دور خود حصار کشيدن کافي نيست، بلکه مي‌توان با تبيين سبک زندگي اسلامي‌و بيان مفاهيم و مباني اخلاقي، سياسي و فرهنگي در قالب شعر به وظيفه خود عمل کرد.ايشان همچنين با اظهار خرسندي از پيشرفت شعر ديني و افزايش شاعران فعال در سرودن شعر ديني، افزودند: شعر خوب، بسيار تأثيرگذار و ماندگار است و ما امروز به شاعراني احتياج داريم که از لحاظ تراز شعري همچون حافظ، سعدي و صائب تبريزي باشند که اين هدف با کار، تلاش، مطالعه، خواندن شعرهاي بزرگان و به‌کار بردن الفاظ خوب در اشعار، دست‌يافتني است.
مسعود پزشکيان:
نائب رئيس مجلس با بيان اينکه با زباني که هيچ‌کس نمي‌فهمد دم از عدالت و انصاف مي‌زنيم، تاکيد کرد:وقتي يک عده‌اي را بزرگ و عده‌اي را کوچک مي‌کنيم همه مي‌فهمند.
به گزارش ايلنا، مسعود پزشکيان در پانزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري با بيان اينکه مردم اگر ما را بپذيرند اعتماد عمومي‌ساخته مي‌شود، گفت: حضرت علي(ع)، به مالک اشتر هنگامي‌که حکومت را در دست گرفت نامه‌اي نوشت و در آن به او توصيه کرد قلبت را براي رحمت به مردم بگشاي، لطف و مهرباني بر مردم عرضه‌دار، آنان را مانند يک فرصت ببين و مثل يک حيوان درنده به جان و مال آنها دست‌اندازي نکن. او ادامه داد: حضرت علي (ع) به مالک اشتر تاکيد کرد مردم در خلقت و دين برابر و برادر هستند. نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به اينکه اعتماد عمومي‌هنگامي‌به وجود مي‌آيد که ما براي مردم تب کنيم، اظهار داشت: مردم زماني که بدانند براي آنها خدمت مي‌کنيم، نه دسته و جناحي که داريم قطعا همراه خواهند شد. پزشکيان با بيان اينکه حضرت علي (ع) به مالک گوشزد کرد حق و عدل را بيشتر از ساير امور بايد دوست داشته باشد زيرا عموم مردم را فرامي‌گيرد، تصريح کرد: بايد رضايت همه مردم را جلب کنيم، بايد جميع مردم را ببنيم، همه مردم را راضي کنيم. وقتي عامه مردم ناراضي باشند، رضايت عده‌اي خاص به درد نمي‌خورد، نارضايتي عموم باعث مي‌شود خواص نابود شوند اما نارضايتي يک عده‌اي خاص با رضايت عوام بخشيده مي‌شود. او با بيان اينکه‌امروز شرايط به گونه‌اي است که آدم‌هاي گردن‌کلفت در پاسخ به خدمات مي‌گويند وظيفه شما است و بايد انجام مي‌داديد، ابراز داشت: اين افراد هنگامي‌که از خدمات منع مي‌شوند، صدايشان بيشتر از همه درمي‌آيد و در مقابل سختي‌ها کمتر تحمل مي‌کنند.  نائب رئيس مجلس افزود: هنگامي‌که بلايي بر سر شهري مانند تهران مي‌آيد همه زبان باز مي‌کنند اما خوزستان را نگاه کنيد! اين وضعيت از زمان جنگ تاکنون ادامه داشته است، آن هنگام که دو موشک به تهران رسيد، به فکر چاره افتادند. پزشکيان با بيان اينکه فکر مردم عادي نيستند، ما فقرا و حاشيه‌نشين‌ها را نمي‌بينيم، بيان کرد: اين روزها مي‌بينيم که کولبرها در کردستان براي امرار معاش خود با سختي فراوان در سرما و از دره‌ها مي‌گذرند و همين چندي پيش دو نفر از آنها در اين راه فوت کردند اما رسانه ما در اين‌باره چيزي نمي‌گويد. در حالي که اگر در تهران يک اسکن نباشد بيست و سي از آن گزارش تهيه مي‌کند.  او يادآور شد: اگر دغدغه مردم را رسانديم از آنها هستيم در غير اين صورت خير، از عموم مردم نيستيم. حضرت علي (ع) به مالک اشتر گفت گرايشت و ميلت به طرف مردم باشد اما امروزه اين مشکلي است که در سياستگذاري و قانون داريم. اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس با بيان اينکه با زباني که هيچ‌کس نمي‌فهمد دم از عدالت و انصاف مي‌زنيم، عنوان کرد: با زباني که همه مي‌فهمند ضدعدالت و بهداشت هستيم. آزادي و انصاف را همه مي‌فهمند، وقتي يک عده‌اي را بزرگ و عده‌اي را کوچک مي‌کنيم همه مي‌فهمند.   او تاکيد کرد: وقتي نمي‌گذاريم جلوي مجلس عده‌اي حرف بزنند همه مي‌فهمند که يک مشکلي است. حاشيه‌نشيني نيز زاييده نبود عدالت در کشور است. بايد شاخصي تعيين شود تا براي هر شهر اعتبار مشخصي در نظر گرفته شود. اينگونه اعتماد مردم جلب مي‌شود.
قائم مقام حزب اعتماد ملي به انتخابات آتي رياست جمهوري اشاره کرد و گفت: هر چه به زمان برگزاري انتخابات نزديک شويم تخريب‌ها عليه دولت بيشتر مي‌شود، عده اي که با قانونمندي مخالف هستند و نانشان را از آب گل آلود و تنش در جامعه مي‌خورند تخريبها را تشديد خواهند کرد و نبايد فريب خورد.
به گزارش ايرنا حجت الاسلام رسول مُنتجب نيا افزود: نظام ما به انقلاب ديگري نياز ندارد بلکه نيازمند اصلاحات است؛ انقلابي بودن اين نيست که هر روز انقلابي کنيم و حرکت‌هاي برانداز داشته باشيم. وي اضافه کرد: اصلاحات يعني حرکت و اقدام پيشگيرانه از انحراف آرمان‌هاي نظام و اصلاحاتي که ما از آن حرف مي‌زنيم در بستر انقلاب و در راستاي تفکر انديشه و آرمانهاي امام راحل است. وي با بيان اينکه افراط و تفريط در هر دو جناح اصلاح طلبان و اصولگرايان اشتباه و مُضر است، ابراز داشت: اين تصور که اصلاح طلبي مساوي با اقدامات ساختار شکنانه است تصوري اشتباه و انحرافي است. وي ادامه داد: در تحولات کشور بايد رفتار و سيره‌امام راحل براي ما الگو باشد به شرطي که‌انديشه‌هاي امام را تحريف نکرده و سخنانش را تقطيع نکنيم. منتجب نيا ابراز کرد: دولت اقدامات و حرکت‌هاي عاقلانه زيادي انجام داده است هر چند پاره اي از مطالبات مردم هنوز بر زمين مانده است. وي با بيان اينکه از دولت خواسته‌ايم در کنار معيشت و اشتغال مردم به احزاب هم توجه کند، گفت: حزب اعتماد ملي هر چند از دولت حمايت مي‌کند اما نسبت به برخي عملکردها انتقاد دارد البته انتقاد سازنده و نه انتقاد تخريبي.