کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com

مدتهاست از حاکميت دولت در عرصه‌هاي اقتصادي گله مي‌شود و تمامي‌صاحب نظران تاکيد دارند که بايد تصدي گري دولت کاهش يابد. به همين دليل مقام معظم رهبري سياستهاي اصل 44 را براي تقويت بخش خصوصي و تعاوني ابلاغ کردند، اما نه تنها تصدي گري دولت کاهش نيافت،
‌ بلکه آن بخشهايي از اقتصاد که از سر ناچاري قرار شد به بخش خصوصي واگذار شود، به زير مجموعه‌هاي دولتي واگذار شد و به جاي خصوصي سازي، خصولتي سازي صورت گرفت. اما اين معضل در بخشهاي گوناگون تاثيرات خود را برجاي گذاشت. اين شرکتهاي خصولتي به حيات خلوتهايي تبديل شدند که بارها منشا مشکلات شد. اما اکنون بحث کارتهاي بازرگاني يک بار مصرف و نحوه سوءاستفاده از آنها مطرح شده و کاشف به عمل آمده که بخش قابل توجهي از کارتهاي بازرگاني يک بار مصرف، با مديريت اين قبيل موارد بوده است. اگر بسياري از ارگانها به دلايل گوناگون نمي‌توانند وارد عرصه اقتصادي شوند، با سوءاستفاده از شرکتهايي که در باطن مالک آن شده و در ظاهر نقشي در آن ندارند، کارهايي انجام مي‌دهند که اقتصاد کشور را با مشکل رو به رو مي‌کند. هنگامي‌که دولت لايحه بودجه را ارايه مي‌دهد، در بخش درآمدها،‌ راهکارهاي کسب درآمد را اعلام مي‌کند، اما با کمال تاسف مشاهده مي‌شود که نه تنها موفق به تحقق بودجه نشده، بلکه با کسري نيز مواجه است و هنگامي‌که اين موارد را بررسي مي‌کند، متوجه مي‌شود که همين شرکتهاي خصولتي و ارگانهايي که مالک باطني اين شرکتها هستند، چگونه دست به اقداماتي مي‌زنند که خلاف واقع است. به هر حال لازم است با دقت بررسي و بدون در نظر گرفتن ملاحظات سياسي، اسامي‌آنان افشا شود. اگر قرار است با نجومي‌بگيران برخورد شود، اگر قرار است فساد در همه زمينه‌ها شناسايي شود، اگر قرار است هيچ تفاوتي در برخورد بافساد نداشته باشيم و اگر قرار است در جمهوري اسلامي‌ايران، در روي پاشنه قانون بچرخد، لازم است هيچ تفاوتي بين بخش خصوصي، خصولتي، ارگانها،‌ شبه دولتي‌ها و ... قايل نشويم.  


تحريريه
فايننشال تايمز
سياستمداران دربانک مرکزي آمريکا به طور واضح اعلام کردند که متمايل به افزايش نرخ بهره در آينده نزديک هستند. اين پيام بر بازارهاي بورس جهاني تاثير گذار بود. بازارهاي کالا در آمريکا با رکورد بالا همراه شد. سرمايه‌ها به بازارهاي نوظهوربازگشت و سرمايه گذاران نسبت به بهبود اقتصادي اروپا اميدوارتر شدند. نشانه‌هاي خوشبيني با بهبود قيمت بورس کالا و تقويت سهام شرکت‌هاي معدن و کشتي راني افزايش داشته است.برخي از اين تغييرات براساس داده‌ها بوده است. پس از سالي ضعيف در زمينه رشد اقتصادي، بهبودي متناوب درحال گسترش در اقتصاد جهان است.در آمريکا فعاليت‌هاي اقتصادي قدرتمندتر از سطح انتظار بوده است.نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد درحال حاضر فعاليت‌هاي اقتصادي در منطقه يورو بالاترين سطح خود را در شش سال گذشته داشته است.مصرف کنندگان انگليسي تهديد برگزيت را از خود دور کردند. چين از اتفاقات اقتصادي و مالي اجتناب مي‌کند و اين امر به بازارهاي نوظهور نيز منتقل شده است.کشورهاي برزيل و آرژانتين درحال خروج از رکود اقتصادي هستند.منبع اصلي خوشبيني وعده رشد اقتصادي و کاهش ماليات در دولت دونالد ترامپ بوده است. وزيرخزانه داري تازه استيو منوچين از اصلاحات قابل توجه درماليات خبر داده است امري که مي‌تواند باعث افزايش رشد اقتصادي تا 3 درصد شود. چنين رويکردهايي احتمالا باعث تورم بالا، کمک به افزايش قدرت قيمت گذاري و کمک به سود شرکتهاي بزرگ است.اما يک دليل ساده براي ترديد دراين امر وجود دارد. اقتصاد آمريکا در نرخي که منوچين پيشبيني کرده رشدي نداشته است و اين امر نيازمند سود بسيار بالا در بخش توليد است. بيشتر اينکه اصلاحات مالياتي بسيار مشکل خواهد بود. ماليات بر کالاهاي خارجي باعث گراني بر کالاهاي وارداتي به‌امريکا مي‌شود و درنهايت باعث فقر مصرفکنندگان آمريکايي خواهد شد. اما سرمايه گذاران بر افزايش رشد اقتصادي شرط بسته‌اند درحاليکه خطر برهم خوردن تجارت جهاني وجود دارد. اقتصادهاي اروپايي و نوظهور نيازمند بخشش از سوي ترامپ در سياست‌هاي مالي است اما اين کشورها نيز با درگيريهاي سياسي خود روبرو هستند.چين به دنبال حفظ سرمايه‌هاي خارجي است. اروپا با انتخابات مهم روبروست و آزمايش انگليس پس از برگزيت مشخص خواهد شد.برخي از اين ريسک‌ها در بازارها خود را نشان خواهند داد. تلاش اخير وزيرخزانه داري آمريکا براي آرام کردن روابط اقتصادي و سخنان تند ترامپ درباره دستکاري چين در واحد پولي ، با استقبال روبرو شده است. زمان زيادي از بهبود اقتصادي جهاني گذشته است و هرخبري مي‌تواند باعث تشويق بازارها باشد. ترجمه: فاطمه مهتدي
جهانگيري ماهيت برهم زنندگان جلسات را تشريح کرد:
معاون اول رييس جمهوري با انتقاد از کساني که سخنراني‌هاي مقامات سياسي و فعالان حزبي را بر هم مي‌زنند، خطاب به مجريان انتخابات گفت: اجازه ندهيد عده اي افراد بي قانون آرامش انتخابات و جلسات سياسي را برهم بزنند.
معاون اول رييس جمهوري در همايش سراسري مجريان انتخابات 1396 با بيان اينکه انتخابات دستاورد بي بديل نظام است گفت: صندوق راي به اعتبار زياديT گوياترين زبان در سخن گفتن با نظام است و نظام نيازمند است اعتماد مردم را به سمت خود جلب کند و بهترين صحنه براي اين موضوع صحنه انتخابات است.
جهانگيري افزود: نظام مي‌تواند با جلب اعتماد مردم کار آمدي خود را که کار آمدي نظام و مقبوليت و مشروعيت نظام است به نمايش بگذارد و نظامي‌که کار آمد نباشد مقبوليت لازم خود را از دست داده است. وي ادامه داد: بايد تلاش کنيم نخبگان به صحنه بيانيد و حضور آنها و حضور گروه‌هاي مرجع مي‌تواند به مشارکت انتخابات کمک کند و با مشارکت مردم فرصت‌هاي جديدي ايجاد خواهد شد و امنيت وثبات افزايش مي‌يابد و تهديدات وآسيب‌ها کاهش مي‌يابد. معاون اول رييس جمهوري با اشاره به راهپيمايي مردم در 22 بهمن ماه سال جاري ، گفت: حضور ملت چقدر فضا را تغيير داد؛ بنابراين با مشارکت در انتخابات چه فرصتهاي طلايي که پيش روي کشور ايجاد نخواهد شد. جهانگيري افزود: بايد تلاش کنيم درک مشترک ميان مردم و دولت فراهم کنيم و شما مجريان رابطه دولت ومردم هستيد و هرچه تعامل شما با ملت بيشتر باشد شانس حضور مردم در انتخابات افزايش خواهد يافت .
وي اضافه کرد: وقتي مردم مطمئن شوند که آنها را فقط براي روز انتخابات نمي‌خواهند و مطالبات آنها مورد توجه قرار مي‌گيرد حضور جدي تري خواهند داشت بنابراين بايد سياست همدلي وهمزباني که جزء سياست‌هاي جدي دولت است مورد توجه قرار گيرد . معاون اول رييس جمهوري گفت: بايد تلاش کنيم احزاب و گروه‌هاي سياسي شناسنامه دار حضور فعال در صحنه داشته باشند و اجازه ندهيد عده اي افراد بي قانون آرامش انتخابات و جلسات سياسي را برهم بزنند . جهانگيري تصريح کرد: مگر مي‌شود قبول کرد حزبي قانوني در دانشگاهي سخنراني کند و چند نفر بروند وبگويند برهم مي‌زنيم و گاهي معاون رييس جمهوري و يا وزير مي‌خواهد براي سخنراني برود و گفته مي‌شود ما نمي‌گذاريم؛ شما که هستيد که اجازه نمي‌دهيد ؟
وي افزود: اين قبيل اقدامات جز در اوايل انقلاب توسط گروهک‌ها که اجازه نمي‌دادند سخنراني‌ها برگزار شود صورت نمي‌گرفت؛ بنابراين همه گروهها بايد فرصت داشته باشند .
معاون اول رييس جمهوري خاطر نشان کرد: در اين زمينه صحبت‌هاي مفصلي با مقام معظم رهبري داشته‌ام و همه جريانات سياسي نزد مقام معظم رهبري مساوي هستند و ايشان به همه آنها علاقه مند است. جهانگيري گفت: به عنوان دولت با قانون زندگي مي‌کنيم و هر حزبي که طبق قانون مجوز داشته باشد بايد امنيت آن را فراهم کنيم تا به فعاليتش ادامه دهد چرا که موجب افزايش نشاط سياسي و مشارک حداکثري در انتخابات خواهد شد  
وي افزود: امروز نيازمنديم که انتخاباتي با مشارکت حداکثري برگزار شود چراکه خيلي از تهديدات را اين انتخابات دور مي‌کند و فرصت‌هاي زيادي را براي کشور فراهم خواهد کرد.
معاون اول رييس جمهوري اضافه کرد: نگذاريم به خاطر چهارنفر که توجهي به منافع ملي ندارند مشارکت مردم کمرنگ شود و دولت تدبير و اميد خود را متعهد به قانون ، شرع واخلاق مي‌داند تا انتخابات قانونمند برگزار کند.
وي با بيان اينکه انتخابات آزموني براي اقتدار جمهوري اسلامي‌و اعتماد به نظام و کارآمدي دولت است، افزود: کارنامه وزير و کارکنان و مجريان انتخابات وزارت کشور در برگزاري انتخابات درخشان است چرا که درانتخابات سال 94 کسي نتوانست کمترين خدشه اي بر عملکرد آن وارد کند.
معاون اول رئيس جمهوري ادامه داد: مهمترين ويژگي انتخابات اين است که مشارکت حداکثري مردم و سالم‌ترين رقابت سياسي به عنوان مهمترين هدف در نظر گرفته مي‌شود.
جهانگيري با بيان اينکه مهمترين حق مردم، حق حاکميت به سرنوشت است اظهار داشت: انقلاب اسلامي‌چکيده خواسته ملت بود که مردم توانستند با حضور خود حاکميت خود را بر کشور اعمال کنند و انتخابات بر دوش حاکميت مردم مهمترين ابزار است.
وزير امور خارجه:
وزير امور خارجه گفت: امروز مي‌توانيم در صحنه‌هاي ديپلماسي بدون نگراني هم مذاکره کنيم و هم مقاومت، مباني اقتدار ملي ما مباني گسترده و فراگير است و براي حفظ آن‌ها نيازمند ديگران نيستيم.
به گزارش ايرنا، محمد جواد ظريف در مراسم بزرگداشت شهداي وزارت خارجه افزود: جمهوري اسلامي‌38 سال است در برابر همه فشارها، تحريم‌ها، جنگ‌ها و دشمني ايستادگي کرده و سربلندتر از گذشته از همه صحنه‌ها با سربلندي بيرون آمده است.
وي افزود: جمهوري اسلامي‌توانسته در يک منطقه سرتا پا خشونت، خون، درگيري، سبعيت، کشتار و قتل بي رحمانه، تنها منطقه‌امن باشد و توانسته در حوزه‌هاي مختلف از صنعت هسته اي تا اقتصاد مقاومتي و فناوري‌هاي پيشرفته مسير توسعه و پيشرفت را با اقتدار طي کند.
رييس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: جمهوري اسلامي‌ايران توانسته است در برابر قدرت‌هاي جهاني ايستادگي کرده و مقابله و مقاومت کند؛ چه در صحنه جنگ که همه براي حمايت از ظالم و تجاوز گر بسيج شده و در برابر اين مردم بزرگ متحد بودند و چه در صحنه فناوري که همه براي محروم کردن مردم ما از دستاوردهاي علم و فناوري ممانعت مي‌کردند.
ظريف گفت: بعد از توافق هسته اي کشورهاي منطقه که‌امروز دوباره‌اميدي پيدا کرده‌اند و سر و صدا مي‌کنند، سراسيمه به واشنگتن رفتند و پيامشان به اربابشان اين بود که کجا ما را رها کرده‌ايد؟
وي به تلاش آمريکا براي تحريم سپاه پاسداران اشاره کرد و افزود: اين تحرکات آمريکا هيچ گاه منافعي براي آنها نداشته است. همه دنيا اذعان دارند که سپاه پاسداران بيشترين حمايت را از کشور‌هاي همسايه در مقابله با تروريسم داشته است.
وي همچنين درمورد اظهارات مقام‌هاي ترکيه تصريح کرد: در منطقه نياز به همراهي و همکاري همه کشورها براي مقابله با تروريسم و افراط داريم. دامن زدن به موضوعات فرقه اي براي کسي هيچ گونه منفعتي ندارد. رييس دستگاه ديپلماسي درباره برجام گفت: ما ناگزير بوديم مرحله به مرحله‌امتيازاتي را که در توافق حاصل شده بگيريم و اين روش را ادامه داديم. وي گفت: در بسياري بخش‌ها به ويژه نفت و حمل و نقل که دو حوزه از سه حوزه اصلي تحريم‌ها بوده همه موانع برداشته شده است. در حوزه بانکي هم به دنبال اين هستيم که موانع را يک به يک برداريم و در آينده بيش از اين هم توفيق حاصل خواهد شد. ظريف گفت: جامعه بين المللي هم در قبال برخي لفاظي‌ها که مي‌شنويم مقاومت کرده و تاکيد کرده که برجام بايد حفظ شود.
وزير کشور با بيان اينکه در حوزه احزاب و گروه‌ها، در طول سه و نيم سال گذشته 33 مورد تاسيس حزب و 21 مورد صدور پروانه داشتيم، گفت: در حال حاضر مجموعا 248 حزب فعاليت مي‌کنند.
به گزارش ايرنا، عبدالرضا رحماني فضلي درهمايش سراسري مجريان برگزاري انتخابات 1396، افزود: خانه احزاب که در چند سال گذشته تعطيل شده بود و وسايلش را به انبار برده بودند، با جلسات متعدد توانستيم با ساختار جديد اصولگرا، اصلاح طلب و مستقلين، راه‌اندازي کنيم. در انتخابات گذشته احزاب فعاليت خوبي داشته‌اند و در تهران و بسياري از شهرستان‌ها ليست جبهه‌ها و احزاب راي آورد که نشانگر خويشتنداري، تحمل، اتکا به قانون همکاري با وزارت کشور و نيز درک درست شرايط انتخابات بود. رحماني فضلي گفت: در حوزه فعاليت کميسيون ماده 10 علاوه بر احزاب، در حوزه اصناف 295 مورد تاسيس، صدور پروانه و تمديد داشتيم و همچنين در حوزه اقليت ديني اين رقم به 48 مورد رسيده است. در حوزه سازمان‌هاي مردم نهاد هم از 4 هزار به 8 هزار رسيديم.
وزير کشور درباره انتخابات توضيح داد: در انتخابات گذشته با هدايت و همکاري همه مسئولان، مشارکت 62 درصدي را شاهد بوديم و به رغم اين که 49 درصد صلاحيت‌ها رد شده بود، اما با آرامش ومبتني بر قانون، انتخابات برگزار شد درحالي که برخي فکر مي‌کردند انتخابات از تنش سياسي برخوردار مي‌شود. وي با بيان اينکه در انتخابات گذشته هيچگونه تنش اجتماعي نداشتيم، گفت: بحث فضاي مجازي که نگراني هميشگي برخي از افراد بود که برداشت نامناسبي داشتند و فکر مي‌کردند مي‌تواند موجب نارضايتي و بعضا موجب ايجاد مسايل امنيتي شود، ولي همه افراد از اين فضا استفاده کردند و مديريت خوبي اعمال شد.
 وزير کشور با اشاره به اينکه در انتخابات گذشته هيچگونه تلفات انساني نداشتيم، گفت: درمرحله اول و در152 حوزه 221 نماينده به مجلس راه يافتند و براي اولين بار 2400 نفر در تهران ثبت نام کردند که هيچگونه شکايتي نداشتيم. رحماني فضلي با بيان اينکه يک ميليون و 150 هزار نفرعوامل اجرايي در سراسر کشور داريم، گفت: روزانه اطلاعات لازم مورد بررسي قرار مي‌گيرد و براي انتخابات آينده 200 ميليون برگه راي چاپ کرده‌ايم.
وزير کشور افزود: تعرفه‌ها از ده شاخص امنيتي برخوردار است که 5 شاخص آن جديد است و احتمال تخلف در برگه‌ها تقريبا محال است. براي اولين بار ثبت نام الکترونيکي را آغاز خواهيم کرد که براي انتخابات شوراهاي اسلامي‌شهر و روستا 65 هزار شعبه داريم که همه آنها بصورت آنلاين رصد مي‌شود. رحماني فضلي در خصوص الکترونيکي کردن انتخابات گفت: به دليل امنيتي، فني و نظرات شوراي نگهبان به اين مرحله انتخابات نرسيد چرا که بايد سفارش ساخت دستگاه مي‌داديم ولي 15 تا 20 هزار دستگاهي که از قبل مانده در انتخابات شورا‌هاي اسلامي‌شهر و روستا استفاده خواهيم کرد تا اين تابو بشکند.

به ميزباني بانک گردشگري؛
بيست و ششمين نشست مديران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباري دولتي و خصوصي به ميزباني بانک گردشگري برگزار شد.
 که در روز 7 اسفند با حضور مديران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباري دولتي و خصوصي در هتل پارسيان آزادي برگزار شد، «خسرو خواجه حسني»، مديرعامل بانک گردشگري، به عنوان ميزبان نشست، در سخنان کوتاهي به فراز و نشيب‌هاي حرکت بانک‌هاي کشور در ساليان گذشته و دشواري‌هاي پيش روي آنها اشاره کرد و گفت: «در محيط اقتصادي امروز که مشتريان به خدمات نامحدود و متنوع دسترسي دارند و شبکه‌ها عامل اصلي تاثيرگذار بر فعاليت نهادهاي اقتصادي هستند، لازم است همه بانک‌ها و موسسات اعتباري با رعايت انسجام در اجراي تصميمات و توافقات، در جهت حرکت درست و خدمت هر چه بيشتر به مشتريان گام بردارند و بر مشکلات پر شمار غلبه کنند». بر اساس اين گزارش، در ادامه نشست «محمدرضا حسين زاده»، مديرعامل بانک ملي ايران و رئيس شوراي هماهنگي بانک‌هاي دولتي و «کوروش پرويزيان»، مديرعامل بانک پارسيان و رئيس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباري خصوصي گزارشي در خصوص اقدامات انجام شده در فاصله برگزاري نشست قبل تا اين نشست ارائه دادند. همچنين تعدادي از مديران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباري، ديدگاه‌هاي خود را در خصوص وضعيت کنوني نظام بانکي از جمله بحث برنامه بودجه سال 1396 و بندهاي بانک محور برنامه ششم توسعه و مشکلات و راه حل‌هاي پيش رو بيان کردند.

در همايش سراسري مجريان انتخابات تاکيد شد؛
رييس جمهوري، انتخابات را بزرگترين قدرت ايران اسلامي‌در برابر دشمنان دانست و با تاکيد بر اينکه راي مردم، حق الناس است و همه بايد از آن مراقبت کنند، گفت: اميدوارم در سال 96، شاهد انتخاباتي رقابتي، باشکوه و خيره کننده براي همه دشمنان و اميدوارکننده براي همه دوستان در سراسر دنيا باشيم.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در همايش سراسري مجريان برگزاري انتخابات 1396 با تاکيد بر اينکه نبايد بگذاريم انتخابات قطبي شود، از همه دست اندرکاران برگزاري انتخابات خواست مراقب باشند از امکانات دولتي و عمومي، به نفع جناح و فرد استفاده نشود که اين کار حرام است.
رييس شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينکه براي انتخابات سال آينده نيز وظيفه سنگيني بر عهده داريم، گفت: مردم را نه با زبان بلکه با عمل خود به حضور در پاي صندوق‌هاي رأي تشويق کنيم، چنانچه احساس کنند که اگر حضور نيابند، مغبون شدند و اين حضور براي سرنوشت و عظمت ايران در سطح جهان بسيار مهم است.
روحاني تصريح کرد: همه بايد مراقبت باشيم که در جريان انتخابات از امکانات عمومي‌و دولتي به نفع فرد، گروه و جناح خاصي استفاده نشود، چرا که اين حرام و ممنوع است.
رييس‌ جمهوري خاطرنشان کرد: امکانات دولتي به معناي عام کلمه، همه قوا، نيروهاي مسلح و همه دستگاه‌هايي که از بيت‌المال اداره مي‌شوند را شامل مي‌شود و هيچ‌کس حق ندارد از تريبون‌هاي عمومي‌و رسانه ملي و روزنامه‌ها و سايت‌هايي که از بيت‌المال اداره مي‌شوند، نسبت به تبليغ فرد يا جناح خاصي استفاده کند. روحاني تصريح کرد: در اين موضوع نمي‌پذيرم که کسي اعلام کند شوراي نگهبان مسئول است، شوراي نگهبان مسئوليت نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد؛ لذا چنانکه يک نيروي نظامي، مسلح و امنيتي تخلف کند بايد در مقابل آن بايستيم و اعتراض کنيم.
رييس‌ جمهوري پرهيز از قطبي شدن انتخابات را مورد تأکيد قرار داد و گفت: نبايد بگذاريم، انتخابات قطبي شود، چرا که اين موضوع دردسر ساز است و تجربه آن را هم مشاهده کرديم که وقتي انتخابات قطبي شد، چه گرفتاري‌هايي ايجاد مي‌کند.
رييس‌ جمهوري با بيان اينکه قطبي شدن انتخابات موجب فضاي احساسي و شعاري مي‌شود، گفت: انتخابات نبايد رقابت جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها باشد، بلکه بايد رقابت بين برنامه‌ها باشد و با پرهيز از ايجاد دو قطبي، در فضايي سالم رقابت انجام شود و آنچه انتخاب مردم است را همه روي چشم گذاشته و بپذيريم.
رييس‌ جمهوري اقدام کساني را که در جامعه با سخن و قلم خود بذر کينه مي‌افشانند ، گناه بسيار بزرگي برشمرد و گفت: ايجاد نزاع، اختلاف و شکاف بين قوميت‌ها، اديان و مذاهب يکي از بزرگترين گناهان است و بايد از سرمايه اجتماعي به عنوان بزرگترين سرمايه جامعه صيانت کنيم، چرا که در بخش اقتدار سياسي، اتکاء ما به سرمايه اجتماعي و اعتماد عمومي‌است و بي‌اعتمادي مردم به حکومت و مسئولين، آسيب‌زا است.
روحاني خاطر نشان کرد: برخي بخاطر انتقاد از دولت، کل اعتماد عمومي‌را زير سوال مي‌برند و اين خيانت به کشور و نظام است، همه ما برادر و کشتي‌نشينان يک کشتي و عضو يک خانواده هستيم و چرا بايد بين مذاهب و اديان در حالي که همه مسلمان و مطيع يک خدا هستيم، اختلاف وجود داشته باشد.
رييس‌ جمهوري اضافه کرد: رقابت و انتقاد به منظور ارايه راه‌حل و رفع نواقص و دلسوزي، نه تنها خوب بلکه لازم است، اما نبايد موجب کينه و اختلاف شود.
روحاني با طرح اين که مگر مي‌شود، براي کسب پيروزي يکي از جناح‌ها اصلاً در رقابت حضور نداشته باشد، گفت: بعضي‌ها از آنجا که‌امادگي ندارند، به دنبال حذف رقيب هستند، تا يکه‌تاز باشند، اصلاً مگر بدون رقابت زندگي معنا دارد؟ بايد با محبت و دوستي در کنار هم با يکديگر به رقابت سالم بپردازيم.
رييس‌ جمهوري گفت: گام‌هاي خوبي در رشد صادرات غيرنفتي و در زمينه حمل و نقل و نوسازي ناوگان هوايي برداشته شده و امروز بعد از 38 سال توانستيم با شرکت‌هاي اصلي هواپيماسازي، قراردادهايي منعقد کنيم. اولين هواپيما وارد کشور شد و چند فروند ديگر هم در راه است اما نمي‌دانم چرا برخي از نو و جديد بدشان مي‌آيد؟ آيا اينکه سالي 4 ميليارد دلار از پول مردم در جيب شرکت‌هاي هواپيمايي کشورهاي اطراف مي‌رود به شرکت‌هاي هواپيمايي خودمان داده شود، مسأله بي‌اهميتي است؟
رييس‌ جمهوري خاطر نشان کرد: به عنوان دولت يازدهم به مردم وعده داديم که خدماتي ارايه دهيم و لازم است مردم را به خاطر رأي شان تشوق کنيم، چرا که اگر رأي بدهند و نتايج آن را نبينند، چه بسا در دور بعدي سخت‌تر مشارکت داشته باشند.
روحاني با تأکيد بر اينکه حقوق شهروندي موجب تقويت انسجام و وحدت در جامعه مي‌شود، گفت: وحدت با سخن گفتن ايجاد نمي‌شود، بلکه لازمه آن احترام به مذهب، اقوام، لهجه‌ها، چهره‌ها و بزرگان است. اگر به يکديگر احترام نگذاريم، بجاي اتحاد، کينه، نفاق و چند دستگي ايجاد مي‌شود.
رييس‌ جمهوري تصريح کرد: دولت زماني مي‌تواند عدالت را اجرا کند که در ابتدا مخالف خود را به رسميت بشناسد. اينکه در کشوري مخالف وجود نداشته باشد، در دنياي امروز نشانه عظمت يک دولت نيست، بلکه نشان عظمت يک دولت اين است که مخالف خود را به رسميت بشناسد، البته مخالف هم بايد حقوق ، مسووليت‌ها و چارچوب‌هاي قانوني را رعايت کند.
روحاني افزود: امروز حقوق شهروندي ابلاغ شده و مردم منتظر هستند که در عمل اجرا شود، بدون ترديد، اجراي آن به نفع جامعه، امنيت ملي، انسجام و وحدت جامعه است.
رييس‌ جمهوري برجام را اقدام بسيار بزرگ و مهمي‌‌دانست و گفت: برخي تصور مي‌کنند وقتي با دنيا پاي ميز مذاکره بنشينيم، پيشرفت هسته‌اي ما حتماً متوقف و يا کند خواهد شد، اما افتخار ما اين است که بعد از برجام سانتريفيوژ آر.آي.8 را تکميل و راه‌اندازي کرديم که توان توليد محصول با آن 20 برابر شده و در فناوري هسته‌اي به عرصه تجارت هسته‌اي رسيده‌ايم و آنان مواد غني‌شده را از ايران خريداري کرده و کيک زرد به ايران مي‌دهند و اولين محموله آب سنگين را به‌امريکا و دومي‌را به روسيه صادر کرديم و اين چيزي بود که از ديدگاه آنان براي ايران گناه کبيره محسوب مي‌شد.
روحاني خاطر نشان کرد: اگر برجام هيچ کاري نکرده باشد، فقط قطعنامه‌هاي الزامي‌فصل 7 شوراي امنيت سازمان ملل را بدون اينکه حتي يک ساعت آن را اجرا کنيم، براي اولين بار در تاريخ سياسي جهان لغو کرديم، براي موفقيت‌آميز خواندن آن کافي است چرا که هيچ کشوري نبوده که او را به فصل 7 منشور سازمان ملل بکشانند مگر آنکه آن نظام را سرنگون کرده و جنگ را بر آن تحميل کنند.
رييس‌ جمهوري افزود: ايران کشوري است که اين قطعنامه را به دست همان‌هايي که تصويب کرده بودند، لغو کرد. البته برخي‌ها هم بودند که تصور مي‌کردند منقلي وجود دارد و مي‌توانند اين قطعنامه‌‌ها را روي آن انداخته و آتش بزنند.
روحاني گفت: پيشتر ايران را به عنوان کشور تهديد کننده صلح و امنيت مي‌ناميدند اما امروز اين عنوان تبديل شده به اينکه ايران کشوري است که بايد با آن همکاري کرد.

درجریان مراسمی که صبح روزجمعه 6اسفندماه 95 درمحل دفتر سازمان ملل متحد دروین با حضورروسای سازمان های بین المللی مستقر و تعدادی زیادی ازسفرا و نمایندگان کشورهای مختلف برگزارشد رضا نجفی سفیرونماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد دروین به عنوان رییس گروه 77 برای یک سال انتخاب شد.
منتقدان پشت چراغ قرمز کاخ سفید
گروه بين الملل: رويکرد دولت دونالد ترامپ نسبت به رسانه‌ها سخت تر شده و به حدي رسيده که ورود خبرگزاريها و روزنامه‌هاي برتر جهان به کاخ سفيد ممنوع شده است. رفتار انتقادي رئيس جمهوري آمريکا حتي دامن گير اف بي آي شده است.
رئيس جمهوري آمريکا در کنفرانس اقدام سياسي محافظه کارانه ، . باري ديگر از رسانه‌ها، معضل «اخبار جعلي» و نيز هزينه‌هايي که اين کشور در خاورميانه متحمل شده، انتقاد کرد. کاخ سفيد بدون ارائه هرگونه توضيح به برخي از رسانه‌هاي بزرگ اجازه پوشش نشست خبري روزانه‌اش را نداد.به گزارش روزنامه اينديپندنت، شون اسپايسر، سخنگوي کاخ سفيد تنها به برخي رسانه‌هاي دست چين شده اجازه داد تا در نشست خبري با خبرنگاران شرکت کنند؛ نشستي که به جاي آنکه در سالن مطبوعات جيمز اس بردي برگزار شود در ساختمان دفتر اجرايي موسوم به "بال غربي" برگزار شد.رسانه‌هايي که از پوشش دادن اين نشست خبري منع شدند شامل رسانه‌هايي هستند که دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا به اسم از آنها انتقاد کرده است.سي ان ان، بي بي سي، نيويورک تايمز، لس آنجلس تايمز، روزنامه نيويورک، بازفيد، پايگاه خبري هيل ، روزنامه ديلي ميل و گاردين از جمله رسانه‌ها و مطبوعاتي بودند که از شرکت در اين نشست منع شدند.اما رسانه‌هاي گلچين شده که اجازه شرکت در اين نشست را داشتند شامل شبکه خبري "برايبات نيوز، شبکه خبري يک آمريکا و روزنامه واشنگتن تايمز" بودند که همگي تمايلات راست افراطي دارند. از جمله رسانه‌هاي ديگري که اجازه شرکت در اين نشست را داشتند مي‌توان به شبکه "اي بي سي، سي بي اس، ان بي سي، فاکس نيوز، رويترز و بلومبرگ " اشاره کرد. چندين رسانه از جمله آسوشيتدپرس و مجله تايمز نيز به منظور تحريم دستور ترامپ از شرکت در اين نشست امتناع کردند. ترامپ اين رسانه‌هاي منتقد خود را "دشمن مردم آمريکا" خوانده بود.
حمله ترامپ به اف بي آي
رئيس‌جمهور آمريکا از دفتر تحقيقات فدرال اين کشور موسوم به اف.بي.آي به خاطر شکست در جلوگيري از افشاي اطلاعات مربوط به‌امنيت ملي در رسانه‌ها انتقاد کرده و به اين  آژانس دستور داد کساني که اين اطلاعات محرمانه را مبادله مي‌کنند، شناسايي کند.به گزارش رويترز، اين اظهارات دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا پس از آن ايراد شد که برخي گزارش‌هاي رسانه‌اي مبني بر خودداري اف.بي.آي از پذيرش درخواست کاخ سفيد براي ممانعت از انتشار گزارش‌هاي مربوط به روابط اعضاي تيم انتخاباتي ترامپ با ماموران اطلاعاتي روسيه در زمان کمپين انتخابات رياست جمهوري مطرح شد.اين در حالي است که اف.بي.آي هنوز درباره اظهارنظرهاي ترامپ در انتقاد از اين آژانس واکنش نشان نداده است. چند رسانه شامل سي‌ان‌ان و آسوشيتدپرس اخيراً گزارش دادند که رينس پرايباس، رئيس دفتر کاخ سفيد از اندرو مک‌کابي، معاون مدير اف.بي‌.آي خواسته بود جلوي انتشار يک گزارش "نيويورک تايمز" در ۱۴ فوريه را درباره روابط مکرر مشاوران کمپين انتخاباتي دونالد ترامپ و ماموران اطلاعاتي روسيه بگيرد.اين درخواست بعد از آنکه مک‌کابي به طور خصوصي به پرايباس گفته بود اين گزارش "اشتباه" است مطرح شد. يک مقام ارشد دولت ترامپ روز جمعه گفت: جيمز کومي، مدير اف.بي‌.آي هم به پرايباس بعداً گفته که اين گزارش دقيق نيست. اين در حالي است که اف.بي‌.آي همچنان به تحقيقات درباره مداخله روسيه در انتخابات رياست جمهوري هشتم نوامبر آمريکا ادامه مي‌دهد. قابل ذکر است که رئيس‌جمهور آمريکا از زمان ورود به کاخ سفيد بيش از اينکه در جلسات روزانه اطلاعاتي – جاسوسي شرکت کند، گلف بازي مي‌کند. ترامپ در طول يک ماه تنها شش ساعت در جلسات اطلاعاتي – جاسوسي شرکت کرده است.
آغاز ساخت ديوار مکزيک
رئيس‌جمهوري آمريکا از درخواست بودجه هنگفت براي يکي از بزرگترين تقويت‌هاي نظامي‌در تاريخ آمريکا خبر داد. به گزارش رويترز، دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا در جريان سخنراني‌اش در کنفرانس سالانه "اقدام سياسي محافظه کاران" که توسط اتحاديه محافظه کاران آمريکا برگزار مي‌شود از سياست‌هايش تحت عنوان "اول آمريکا" دفاع کرد و گفت: من نماينده‌امريکا هستم نه جهان. من نماينده کشور شما هستم. ترامپ با تاکيد بر تعهدش به‌امنيت آمريکاو وعده به انجام اقدام‌هاي جديد در اين زمينه گفت: نمي‌گذارم "افراط‌گرايان اسلامي" به‌امريکا برسند. من داعش را محو خواهم کرد. اين درخواست بودجه احتمالا کنگره‌امريکا را با واقعيت تلخي مواجه مي‌کند مبني بر اينکه در زماني که ترامپ مي‌خواهد ماليات‌هاي شهروندان آمريکايي را کاهش دهد تامين بودجه براي تقويت نظامي‌گسترده بدون کاهش هزينه‌هاي بخش‌هاي ديگر به کسري بودجه‌امريکا مي‌افزايد.ترامپ در اين سخنراني بار ديگر بر تعهد خود براي ساخت ديواري در مرز آمريکا و مکزيک،‌ تقويت رشد اقتصادي آمريکا، برهم زدن توافقات تجاري چندجانبه و حمايت از صنايع آمريکا تاکيد کرد و گفت: ديوار در مرز مکزيک را مي‌سازيم و در واقع مي‌گويم ساخت آن خيلي زود شروع خواهد شد خيلي خيلي خيلي زودتر از موعد مقرر. ترامپ در مريلند با اشاره به اينکه به زودي کار ساخت ديوار در مرز جنوبي آغاز مي‌شود گفت که با تقويت پليس مرزبان از مهاجرت غيرقانوني جلوگيري مي‌کند.وي گفت: «ما از مرزهاي ملي ديگران دفاع مي‌کنيم در حالي مرزهاي خود را بازگذاشته‌ايم و هرکسي مي‌تواند وارد شود. ما ديوار خواهيم ساخت و در اينباره نگران نباشيد. ما در واقع به زودي ساخت ديوار را زودتر از برنامه آغاز مي‌کنيم.»وزير خارجه ايالات متحده و هياتي از مقامات دولت دونالد ترامپ براي ترميم روابط دوجانبه با مکزيک به اين کشور سفر کردند. روابطي که از زمان به قدرت رسيدن آقاي ترامپ، بدليل شعارهاي انتخاباتي و تصميمات او درباره مکزيک تيره شد. درپي اين صحبت آقاي ترامپ، وزير امنيت داخلي آمريکا که در مکزيک بسر مي‌برد، در يک کنفرانس خبري مجبور به ارائه توضيحات در اينباره شد.جان کلي گفت: «بگذاريد خيلي خيلي روشن به شما بگويم. هيچ استرداد دسته جمعي صورت نخواهد گرفت. دوباره مي‌گويم و تکرار مي‌کنم که هيچ و هيچ استفاده اي از نيروي نظامي‌در حوزه مهاجرت نخواهد شد.»اقتصاد مکزيک بشدت وابسته به صادرات به همسايه شمالي خود آمريکاست. اما تيرگي روابط به نفع ايالات متحده نيز نيست زيرا اين موضوع همکاريهاي گسترده دو کشور در زمينه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غيرقانوني را تحت تاثير قرار مي‌دهد.در سال ۲۰۱۴ از يازده ميليون مهاجر غيرقانوني در آمريکا تنها ۵.۸ ميليون نفر آنها مکزيکي بودند. البته اين عدد در سالهاي اخير کاهش داشته است.مهاجران مکزيکي (چه داراي اقامت قانوني و چه بصورت غيرقانوني) در سال نزديک به ۲۳ ميليارد يورو براي خانواده‌هاي خود در مکزيک مي‌فرستند.
ارتش آمريکا در حال احداث پايگاهي جديد در جنوب موصل
در حاليکه روابط ميان آمريکا و مکزيک سرد شده‌اند و ديدار مقامات کره شمالي و ايالات متحده لغو شده است دراين ميان به نظر مي‌رسد سياست خارجي ترامپ درباره عراق ادامه حضور نظاميان آمريکايي در اين کشور است.يک منبع عراقي از تلاش نيروهاي آمريکايي در چند روز اخير براي راه‌اندازي پايگاهي نظامي‌در جنوب موصل خبر داد. "القدس العربي"، يک منبع نظامي‌عراقي اظهار داشت، نيروهاي آمريکايي از چند روز قبل با استقرار در منطقه حمام العليل در جنوب شهر موصل و انتقال تجهيزات نظامي‌از پايگاه هوايي القيارة به اين منطقه در راستاي احداث يک پايگاه نظامي‌جديد در منطقه و احاطه آن با خاکريزها و موانع بتوني و نصب برج‌هاي مراقبت تلاش کرده‌اند.به گفته منبع مذکور، اين پايگاه پيشتر به عنوان مقر اصلي نيروهاي آمريکايي پيش از خروج‌شان از عراق و تحويل پايگاه به ارتش عراق مورد استفاده آن‌ها بود.
حضور ۴۰ شرکت چيني ساخت و ساز در نمايشگاه بين المللي تهران
حضور بيش از ۴۰ شرکت چيني فعال در عرصه ساخت و ساز در نمايشگاه بين المللي تهران نشان از نيم نگاه صنعت ساختمان اين کشور براي حضور در بازار پسابرجامي‌ايران دارد.
به گزارش ايسنا، ۵۷ شرکت خارجي در چهارمين نمايشگاه بين‌المللي نما، سازه و تکنولوژي‌هاي نوين صنعت ساختمان (ايران بيلدکس) که طي روزهاي ششم تا نهم اسفندماه در محل نمايشگاه بين‌المللي تهران برگزار مي‌شود حضور يافته‌اند که از اين تعداد بيش از ۴۰ شرکت چيني هستند و عنوان مي‌کنند با توجه به احتمال رونق بخش مسکن آمادگي دارند در زمينه‌هاي فروش محصولات، مهندسي و تبادل تکنولوژي با ايران فعاليت کنند.
صنعت ساختمان چين يکي از ۱۱ بخش مهم خدمات ۲۵۰ ميليون نفري اين کشور است. چيني‌ها در صنعت ساختمان پيشرفت قابل توجهي داشته‌اند و در زمينه‌هاي فروش محصولات و صادرات خدمات مهندسي، بسياري از بازارهاي جهان را قبضه کرده‌اند. با اين حال به نظر مي‌رسد فروشندگان کالاها و مهندسان ساختماني چين براي ورود به بازار ايران با رقباي ايراني مواجهند که در سالهاي اخير حرفهايي براي گفتن دارند. ايران هم اکنون در زمينه صادرات کالا و خدمات ساختماني به کشورهاي حاشيه خليج فارس، عراق، سوريه، افغانستان و کشورهاي آسياي ميانه فعاليت دارد و کالاهاي ايراني در عرصه‌هاي جهاني قابل رقابت هستند. اين کار را براي شرکتهاي چيني مشکل کرده است.
غرفه داران چيني که در اولين روز با تعداد بازديدهاي کم مواجه شدند بيان کردند که فعلا نمي‌توانند برآوردي از بازار ايران داشته باشند و روند پيشرفت کارشان در ايران قدم به قدم خواهد بود. بعضي شرکتهاي حاضر در نمايشگاه‌اميد چنداني به بازار ايران ندارند. اما برخي ديگر عنوان مي‌کنند حاضرند در فرآيند دوسويه فروش کالا و تبادل دوسويه تکنولوژي با ايران همکاري کنند.
يک مرد ميانسال چيني که در زمينه توليد ورقه‌هاي آلومينيومي‌فعاليت دارد، مي‌گويد بيش از ۲۰ سال در کمپاني‌هاي توليدکننده ورقه‌هاي استيل، ميلگرد و شمش استيل کار کرده است، درباره نمايشگاه ايران گفت: احساس مي‌کنم ايران توان اين را دارد که محصولات ما وارد اين کشور شود. مي‌دانيم بازار مسکن در ايران فعلا در رکود قرار دارد؛ زيرا قبل از اينکه به ايران بياييم از برخي افراد راجع به بازار ايران سوال کرديم و اينکه يک سري مشتري‌ها در ايران درخواست محصولات ما را داشتند. به همين دليل تصميم گرفتيم بازار ايران را امتحان کنيم.
او درخصوص برنامه‌هاي آينده اش در ايران اظهار کرد که با توجه به اينکه‌امروز اولين روز نمايشگاه است من هنوز هيچ ايده اي براي اينکه بدانم فعاليتم را تا چه حد مي‌توانم در ايران گسترش بدهم ندارم ولي روند پيشرفت ما قدم به قدم است و اگر ببينيم که در اين بازار موفق هستيم شايد به ادامه فعاليت ترغيب شويم.
خانم "چا وزهو" نيز که در زمينه ساخت ماکتهاي ايراني فعاليت مي‌کند، درخصوص نمايشگاه ايران بيلدکس به ايسنا گفت که طبيعتا در روز اول انتظار جمعيتي زيادي را نداشتيم به همين دليل اميدواريم روزهاي بعد افراد بيشتري به نمايشگاه بيايند. اگر استقبال کم باشد من بهتر است کالاهاي خود را به صورت مستقيم به ايران عرضه کنيم، تا اينکه بخواهيم آنها را در معرض نمايش قرار دهيم.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا قصد دارند فقط محصول بفروشند يا تکنولوژي را هم به ايران منتقل مي‌کنند، اظهار کرد که براي ما بيشتر اين مهم است که بتوانيم محصولاتمان را بفروشيم و اينکه بخواهيم تکنولوژي را انتقال دهيم چندان اهميت ندارد.
هو درباره اينکه به نظر شما آينده همکاري ايران و چين در بخش ساخت و ساز چگونه خواهد بود؟ گفت: کيفيت محصولات چين بالا است اما به نظر مي‌رسد فعالان بخش ساخت و ساز در ايران بيشتر ترجيح مي‌دهند که از کالاهاي ايراني استفاده کنند، به همين دليل فکر مي‌کنم سطح همکاريها در آينده نزديک در همين حد باقي بماند اما در بلندمدت قطعا همکاريها بيشتر خواهد شد.
در جريان افتتاح نمايشگاه متوجه شديم بعد از برجام تعداد شرکتهاي خارجي که تمايل دارند با ايران همکاري کنند در تمام نمايشگاه‌ها از جمله صنعت ساختمان نسبت به قبل بيشتر شده است. قائم مقام شرکت نمايشگاههاي بين المللي ايران با اعلام اين مطلب به ايسنا گفت: سياست ما اين است که حضور خارجي‌ها براي معرفي تکنولوژي‌هاي نوين باشد، نه صرفا ورود براي فروش کالاهاي مصرفي و نهايي. در سال ۱۳۹۶ هم پيش بيني مي‌شود حضور شرکتهاي خارجي در بخش معرفي تکنولوژي گسترش پيدا کند.
سياوش اميرمکري افزود: با توجه به اينکه پيش بيني مي‌شود سال آينده شاهد رونق بخش معاملات مسکن باشيم ان شاءالله صنعت ساختمان بتواند در سال ۱۳۹۶ فعاليتهاي توليدي بيشتري داشته باشد و فعالان اين بخش از فرصت پيش رو استفاده کنند.
همچنين حسن محتشم، رئيس انجمن انبوه سازان استان تهران پيش بيني کرد دولت در سال آينده براي رونق بخشي به اقتصاد، در سياست‌هاي قبلي تجديدنظر مي‌کند و اصراري بر تک رقمي‌بودن نرخ تورم نخواهد داشت. براي رونق بخشي در اقتصاد کلان هم بايد از بخش مسکن شروع کند؛ زيرا به دليل وابستگي صنايع داخلي به بخش مسکن، اگر اين بخش تقويت شود مي‌تواند مقدمه اي براي رونق بخشي به اقتصاد باشد.

هشدار بخش خصوصی براي جلوگيري از سوءاستفاده در فرآیند صادرات و واردات
گروه صنعت، معدن و تجارت- سعید قلیچی: سوءاستفاده از كارت‌هاي بازرگاني هنوز هم يكي از مهمترين چالش‌هاي پيش روي دولت براي مقابله با بي‌انضباطي مالي در گمرك‌هاست. كارشناسان اقتصادي معتقدند كه بوروکراسي شديد دولتي و تراکم دستورالعمل‌ها و مقررات زائد، يكي از مهمتري دلايل براي گسترش اين معضل طي سال‌هاي گذشته است.
به گزارش تجارت آنلاين، هنوز مدت زمان زيادي از گزارش رسمي‌گمرك كشور درباره حجم كارت‌هاي بازرگاني اجاره‌اي در كشور نمي‌گذرد. براساس گزارش گمرک در يكي از آخرين اقدامات صورت گرفته براي سالم‌سازي، شفاف‌سازي و تجميع اطلاعات کاربردي در حوزه تجارت خارجي از تشکيل پرونده‌هاي الکترونيکي براي کارت‌هاي بازرگاني مشخص شده است كه بيش از ۵۰ درصد از کارت‌هاي بازرگاني يکبار مصرف هستند.
كمك تشكيل پرونده الكترونيكي به گمرك
اقدامات جديدي از سوي گمرك براي پيگيري وضعيت كارت‌هاي بازرگاني اجاره‌اي برنامه‌ريزي شده است. با تشکيل پرونده‌هاي الکترونيکي در سامانه پنجره واحد گمرکي به صورت لحظه‌اي و آنلاين مشخص مي‌شود که دارنده کارت بازرگاني چه ميزان کالا در فواصل زماني مشخص وارد و يا صادر کرده و عمده واردات دارنده کارت بازرگاني در کدام گروه‌هاي کالايي انجام شده است. رهگيري کالاهايي که يک فرد حقيقي و يا حقوقي در يک فاصله زماني مشخص به گمرکات مختلف اظهار کرده نيز از ديگر مزاياي پرونده‌هاي الکترونيکي است. يکي از مهمترين مزاياي پرونده‌هاي الکترونيکي تحليل اطلاعات تجارت خارجي برمبناي دارندگان کارت‌هاي بازرگاني و شناسايي هويت واردکنندگان و صادرکنندگان عمده هر گروه کالايي به تفکيک حجم فعاليت، ارزش، نوع کالا، سرمايه اوليه، تعداد اظهارنامه‌ها و اطلاعات فردي از محل سکونت و سن آنها است.
ارائه اطلاعات کارکرد اشخاص به سازمان امور مالياتي و درخواست ابطال کارت بازرگاني از طريق اتاق بازرگاني از ديگر کارکردهاي پرونده الکترونيکي است. تمامي‌اين اقدامات از طريق فضاي مجازي و به کمک پنجره واحد گمرکي صورت مي‌گيرد. اين اقدام گمرک در راستاي تکميل بزرگترين بانک اطلاعات تجارت خارجي کشور انجام مي‌شود.
تسهيل شناسايي كارت‌هاي بازرگاني اجاره‌اي
تحليل اطلاعات پرونده‌هاي الكترونيكي نشان مي‌دهد که عملکرد افراد در بخش صادرات شفاف‌تر از بخش واردات است. طبق بررسي‌ها عمده واردات کشور توسط افرادي انجام شده که چندان اسم و رسمي‌ندارند. به عبارت ديگر با اينکه صاحبان برندها و فعالان اقتصادي يک گروه کالايي در کشور مشخص هستند و تجارت همان کالا در دست عده‌اي خاص است، اما اين عده به نام خود وارداتي انجام نداده‌اند و عملاً واردات خود را به نام افراد ديگري انجام مي‌دهند تا در صورت قاچاق کالا و يا فرار مالياتي امکان شناسايي آنها عملاً غيرممکن شود.
به اين ترتيب شناسايي کارت‌هاي بازرگاني يک‌بار مصرف با کمک پرونده‌هاي الکترونيکي آسان‌تر شده و داده‌هاي الکترونيکي از رصد صدها نفر از دارندگان کارت‌هاي بازرگاني يکبار مصرف توسط دفتر بازرسي گمرک ايران حکايت دارد. افرادي که هيچ‌گونه بنيه مالي ندارند و در نقاط محروم کشور زندگي مي‌کنند، اما برخي با سوءاستفاده از آنها اقدام به اخذ کارت بازرگاني نموده و به اسم اين افراد تجارت چند ميليارد توماني انجام داده‌اند.
گسترش سوءاستفاده از كارت‌هاي بازرگاني اجاره‌اي
در همين ارتباط عليرضا مناقبي، رئيس مجمع واردات كشور در گفتگو با مهر با اشاره به گسترش سوءاستفاده از کارت‌هاي بازرگاني اجاره‌اي، اظهار داشت: اين مشکل را بايد به صورت ريشه‌اي مورد توجه قرار داد و علل شيوع آن را بررسي کرد. بايد زيرساخت‌هاي مورد نياز يک اقتصاد شفاف را در کشور فراهم کرد، نه اينکه صرفا با شعار به دنبال موج‌سازي و فضاسازي بود. وي افزود: کارت‌هاي اجاره‌اي بلاي جان اقتصاد کشور شده؛ بازار کارت‌هاي بازرگاني طوري شده که سوءاستفاده‌کنندگان در اينترنت و شبکه‌هاي مجازي نسبت به خريد و فروش و اجاره آنها تبليغات کنند. رئيس مجمع واردات گفت: نبايد مصرف‌کنندگان کارت‌هاي اجاره‌اي را منحصر به بخش خصوصي دانست، بلکه به نظر مي‌رسد بيشترين مشتري آن، شبه‌دولتي‌ها و حتي ممکن است برخي شرکت‌هاي دولتي باشند.
مناقبي با اشاره به بوروکراسي شديد دولتي و تراکم دستورالعمل‌ها و مقررات زائد، اظهار داشت: گذشتن از هفت خان دستگاه‌هاي دولتي آنقدر طاقت فرسا است که توان و انرژي بخش خصوصي به‌جاي آنکه صرف موضوع اصلي تجارت شود، به موضوعات حاشيه‌اي اختصاص پيدا مي‌کند. وي تاکيد کرد: بخش خصوصي دنبال توسعه فعاليت‌هاي اقتصادي است، اما اين بوروکراسي زائد در دستگاه‌هاي دولتي و عدم اعتماد مميزان دولتي به مستندات کسب و کار فعالان اقتصادي است که بخش خصوصي را به سمت استفاده از کارت‌هاي بازرگاني کرايه‌اي هدايت مي‌کند.
ضرورت تغيير در سياست‌گذاري اقتصادي
رئيس مجمع واردات ادامه داد: بايد سياستگذاري‌ها براي سال آينده به شکلي باشد که بنگاه‌هاي اقتصادي به سمت رهايي از گره‌هاي کور اقتصاد و تجارت پيش بروند و دستگاه ديوانسالاري دولتي، دست از مقررات پوسيده و نخ‌نما شده بردارد. ضمن اينکه بايد شفاف‌سازي در همه ارکان اقتصاد مورد اهتمام قرار گيرد. به گفته مناقبي، مردم در روستاها در شرايطي که اطلاع خاصي از مشکلات مالياتي، بيمه و گمرکي ندارند، مورد سوءاستفاده فرصت‌طلبان قرار مي‌گيرند. اين درحالي است که دولت براي زنده کردن حقوق از دست رفته، هيچ دستاويزي در مقابل يک فرد روستايي که کل دارايي وي چند گوسفند و چند درخت است، ندارد. مناقبي اضافه کرد: بايد سيستم نرم‌افزاري جامع تجارت کشور، به گونه‌اي باشد که فعاليت‌هاي معنادار تجارت را يکپارچه‌سازي کند. تا براي يک زن خانه‌دار روستايي که سال‌ها در گوشه‌اي از کشور ساکن است، ناگهاني کارت بازرگاني صادر نشود. رئيس مجمع واردات ادامه داد: البته در ضرورت وجود کارت بازرگاني نيز بايد بازنگري جدي صورت گيرد و به‌منظور حضور حداکثري تجار کشورمان در تجارت خارجي بايد مسيرها به گونه‌اي ريل‌گذاري شود که در يک بازه زماني مشخص تدوين شده، دست‌اندازهاي پيش روي تجارت خارجي کاهش پيدا کند.
نظام مالياتي به كمك تجارت بيايد
در همين ارتباط عباس آرگون، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران در گفتگو با خبرنگار «تجارت» با تاييد اين موضوع که يكي از راهکارهاي اصلي براي جلوگيري از سوءاستفاده از كارت‌هاي بازرگاني اجاره‌اي در كشور استقرار نظام جامع مالياتي است، افزود: اگر نظام جامع مالياتي مستقر شود تمام تراکنش‌هاي مالي قابل کنترل است و به نوعي هرگونه پولي که در سيستم بانکي گردش پيدا کند مبدا و مقصد آن مشخص خواهد شد. اين فعال اقتصادي با اعلام اينکه استقرار نظام مالياتي مي‌تواند بسياري از مشکلات را حل کند و درآمدهاي دولت را افزايش دهد، اظهار داشت: استقرار نظام جامع مالياتي فعاليت‌هاي غيرشفاف را شفاف‌تر کرده و مشکلات اين کارت‌ها در قالب نظام مالياتي حل مي‌شود. آرگون تاکيد كرد: بهترين راهکار اين است که فعاليت‌هاي اقتصادي به وسيله تراکنش‌هاي مالي زيرنظر قرار بگيرد تا ماليات‌ها مطابق با آن دريافت شود.
آرگون با بيان اينکه تخلف در هر بخشي ممکن است اتفاق بيافتد اما بايد نظارت بيشتري صورت گيرد، گفت: الان کارت‌ها را طوري طراحي کرده‌اند که در سال اول با حجم ۵۰۰ هزار دلار واردات با آن انجام شود که با اينکار بخش عمده‌اي از تخلفات کنترل مي‌شود ضمن اينکه در اعطاي اين کارت‌ها بايد حداقل‌ها در شرايط گيرنده کارت کنترل شود. به گفته اين عضو اتاق بازرگاني تهران در حقيقت ضرورت استقرار نظام جامع مالياتي از مهمترين موارد مورد تاکيد فعالان اقتصادي است و آنها معتقدند تنها ابزار افزايش نظارت بر اين بخش، بررسي حساب‌هاي بانکي و گردش‌هاي پولي در کشور است. آرگون در پايان درباره اينكه آيا شبه‌دولتي‌ها مشتري اصلي اينگونه کارت‌ها هستند، افزود: نمي‌توان به اين گفته استناد کرد چراکه در وهله نخست بايد ابزارهاي لازم براي ريشه‌يابي منشا اصلي صدور اين کارت‌ها و افراد متقاضي وجود داشته باشد.

رييس کل بانک مرکزي:
بانک مرکزي از اين پس مجموعه گزارشگري مالي غيرشفاف را که شامل گزارش حسابرسي نيز مي‌شود، از بانک‌ها نخواهد پذيرفت چرا که‌امروز گزارش‌هاي غيرمقبول در نظام بانکي بين‌المللي اساساً جايگاهي ندارد. ضمن آنکه استقرار موفق IFRS بايد فراتر از ظرفيت توافق سازمان بورس و سازمان حسابرسي و حتي بانک مرکزي ديده شود.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک مرکزي، ولي اله سيف که صبح امروز در همايش «استانداردهاي بين المللي گزارشگري مالي IFRS و نقش آن در ارتقاي شفافيت بازارهاي مالي» سخن مي‌گفت، پيوستن به نظام گزارشگري مالي بين‌المللي براي ايجاد بستر مناسب تعاملات جهاني ضرورتي اجتناب‌ناپذير خواند و گفت: خوشبختانه ظرف يک‌سال اخير، به‌ويژه پس از برجام در اين‌باره سخن بسيار گفته شده و اجماع فراگيري به‌وجود آمده است. همچنين لازم مي‌دانم از دستور و پيگيري وزير محترم امور اقتصادي و دارايي در ارتباط با تاکيد بر اجرايي‌شدن اين مهم تشکر کنم. از آنجا که اجراي کامل IFRS در نظام بانکي از ملاحظات مهم و الزامات افزوده‌اي نسبت به ساير بنگاه‌هاي اقتصادي برخوردار است، لذا امروز و در اين مجال اندک قصد دارم روند اجرايي اين حرکت را در نظام بانکي ايران تشريح و تبيين کنم.
رييس شوراي پول و اعتبار با بيان اينکه بانک مرکزي از حدود دوسال گذشته، حرکت‌هاي اصلاحي در نظام بانکي را در ابعاد مختلفي آغاز کرده است تصريح کرد: يکي از اين تلاش‌ها حرکت به سمت اجراي IFRSو شفاف‌سازي گزارشگري مالي بانک‌ها بوده است. در اين راستا مطالعات دقيق و کارشناسي با همکاري خبرگان حرفه و دانشگاه از سال 1393 در بانک مرکزي آغاز شد که از جمله نتايج آن تدوين نقشه راه حرکت برنامه‌ريزي‌شده به سمت اجراي کامل IFRS و تشکيل کميته مطالعاتي IFRS صنعت بانکداري در پژوهشکده پولي و بانکي بانک مرکزي بوده است. سيف گام اول اجرايي در اين زمينه را در سال 1394 با ابلاغ صورت‌هاي مالي همگرا با IFRS به بانک‌ها اعلام کرد و گفت: هدف اصلي در اين مرحله نزديک‌شدن به قالب‌ها و ادبيات نوين گزارشگري مالي بين‌المللي و ارتقاي قابل‌ملاحظه شفافيت در چارچوب استانداردهاي ملي بود. نتيجه اين اقدام تطبيق کامل صورت سود و زيان بانک‌ها با نمونه رايج منطبق با IFRS بود که به ‌مدد طراحي صورت عملکرد سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري صورت گرفت. اين صورت مالي انعکاس‌دهنده عمليات مشاع بانک‌ها بوده، پاسخگويي بانک به صاحبان سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري که رابطه‌اي وکالتي دارند را محقق ساخته و ارائه صورت سود و زيان را به شکل قابل‌‌فهم و رايج در فرم بين‌المللي ميسر ساخته است. وي افزود: به ‌هرحال اين واقعيت برخاسته‌ از مدل کسب و کار متفاوت بانکداري ايران بوده و ضرورتي اجتناب‌ناپذير تلقي مي‌شود؛ زيرا در بانکداري ايران دو رابطه مباشرتي برقرار است. رابطه اول؛ مشابه بانکداري متعارف دنيا بين بانک و سهامداران و  رابطه دوم؛ متأثر از قانون عمليات بانکي بدون‌ربا، بين بانک و سپرده‌گذاران برقرار است و به استناد چارچوب نظري گزارشگري مالي که حاکم بر استانداردهاي حسابداري است، منطقاً بايد درجاي خود لحاظ شود. به‌خصوص اينکه دو تحول عمده مورد ادعاي IFRS ، اصول‌محوري (به‌جاي قاعده‌محوري) و توجه به مدل کسب و کار واحدهاي گزارشگر است. به‌علاوه در مجموعه جديد صورت‌هاي مالي، 100 مورد تغيير درجهت ارتقاي افشا و شفافيت مورد تأکيد IFRS و 53 مورد تغيير خاص در جهت‌ تطبيق با IFRS انجام شده است که ازجمله مهم‌ترين آنها افشاي ريسک‌هاي چهارگانه صنعت بانکداري است. رييس کل بانک مرکزي در بخش ديگري از سخنان خود با برشمردن برخي ملاحظات و تفاوت‌ها بين بانک و ساير بنگاه‌هاي اقتصادي گفت: اما بنا به‌ دلايلي که اشاره خواهم کرد، گام بعدي درعين سرعت، بايد از دقت و درايت کافي برخوردار باشد. اولين ملاحظه، تفاوت‌هاي بانک با ساير بنگاه‌هاي اقتصادي است که اهم آن عبارتند از: بانک صرفاً يک بنگاه اقتصادي نيست، منابع عمده بانک متعلق به سپرده‌گذاران و نه سهامداران است. سپرده‌گذاران در تصميمات بانک‌ها دخالتي ندارند و لذا بانک مرکزي نماينده قهري اين سرمايه‌گذاران غايب در تصميم‌گيري‌هاست. بانک‌ها سيستم پرداخت کشور را شکل مي‌دهند. ريسک شيوع که درصورت وقوع، به‌راحتي تن به کنترل و مديريت نمي‌دهد، مختص بانک‌هاست و نهايتاً اينکه؛ اعتماد عمومي‌به نظام بانکي يکي از سرمايه‌هاي مهم کشور است که درصورت واردشدن خدشه به آن، خسارت غيرقابل‌جبراني به‌بار خواهد آمد.
سيف اصلاحات ساختاري در نظام بانکي با تعمق، برنامه‌ريزي و درايت همه‌جانبه را اصلي لازم و اساسي برشمرد و تصريح کرد: يکي از اين اصلاحات، نظام گزارشگري مالي است و همانگونه که اشاره شد اکنون بايد گام دوم آن برداشته شود.
عالي‌ترين مقام بانک مرکزي در ادامه، الزامات و ملاحظات مهمي‌که از نظر بانک مرکزي در بحث نظام گزارشگري مالي بايد مورد توجه قرار گيرد را در 9 طبقه دسته بندي کرد و اصل نخست را اينگونه بيان کرد: استقرار زيرساخت‌هاي لازم در بانک‌ها که اصلي‌ترين آن عبارت است از ارتقاي نرم‌افزارهاي بانکداري به ‌نحوي که بتواند پاسخگوي اطلاعات موردنياز صورت‌هاي مالي جديد به‌ويژه اطلاعات مرتبط با ارزش منصفانه و يادداشت‌هاي مرتبط با تشريح ريسک‌هاي بانک باشد و نيز امکان ارزيابي و راستي‌آزمايي آن براي مقام ناظر بانکي و حسابرسان مستقل، وجود داشته باشد.
گفتني است، در همايش «استانداردهاي بين المللي گزارشگري مالي IFRS و نقش آن در ارتقاي شفافيت بازارهاي مالي»که به همت سازمان بورس و اوراق بهادار در مرکز همايش‌هاي بين المللي صداوسيما برگزار شد ، وزير امور اقتصادي و دارايي، رييس کل بانک مرکزي، مديرعامل سازمان حسابرسي و رييس کل بيمه مرکزي حضور داشتند.
نگاهي به جزييات بهاي برق مصرفي در سال ۹۶
با مصوبه مجلس شوراي اسلامي، ميزان عوارض به ازاء هر کيلو واست ساعت مصرف برق، براساس قانون حمايت از صنعت برق کشور مشخص شد.
نمايندگان در جلسه شنبه مجلس شوراي اسلامي‌و در ادامه رسيدگي به رديف‌هاي درآمدي بودجه سنواتي سال ۹۶ کل کشور بند «ه» آن را به تصويب رساندند که به موجب آن عوارض موضوع ماده (۵) قانون حمايت از صنعت برق کشور به ميزان پنجاه (۵۰) ريال به ازاي هر کيلووات ساعت در سقف يازده هزار ميليارد (۱۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال تعيين مي‌گردد. براساس ماده ۵ قانون حمايت از صنعت برق دولت موظف است براي تامين بخشي از منابع لازم جهت اجراي طرح‌هاي توسعه اي و نگهداري شبکه‌هاي روستايي و توليد برق تجديد پذير عوارض مصرف هر کيلو وات ساعت را در بودجه سالانه پيش بيني نمايد و وجوه حاصل را به شرکت توانير اختصاص دهد. بر اساس تصويب مجلس شوراي اسلامي‌و به منظور حمايت از صنعت برق ميزان عوارض بر هر کيلو وات ساعت برق ۵۰ ريال در نظر گرفته شد و اين در حالي است که سال گذشته اين عدد معادل ۳۰ ريال بود که اين به معناي افزايش ۲۰ ريالي بهاي هرکيلووات برق مصرفي در سال ۱۳۹۶ است.
به‌ نقل از ايسنا، مجلس شوراي اسلامي‌ در ادامه رسيدگي به رديف‌هاي درآمدي بودجه سنواتي سال ۱۳۹۶ کل کشور بند «ه» آن را به تصويب رساندند که به موجب آن عوارض موضوع ماده (۵) قانون حمايت از صنعت برق کشور به ميزان پنجاه (۵۰) ريال به ازاي هر کيلووات ساعت در سقف يازده هزار ميليارد (۱۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال تعيين مي‌شود.
براساس ماده ۵ قانون حمايت از صنعت برق دولت موظف است براي تامين بخشي از منابع لازم جهت اجراي طرح‌هاي توسعه اي و نگهداري شبکه‌هاي روستايي و توليد برق تجديد پذير عوارض مصرف هر کيلو وات ساعت را در بودجه سالانه پيش بيني نمايد و وجوه حاصل را به شرکت توانير اختصاص دهد.
گفتني است که در سال ۱۳۹۱ براي اولين بار طرح دريافت مبلغي مازاد بر بهاي برق روي قبوض برق مصرفي به‌عنوان عوارض مطرح شد به‌طوري‌که در آن زمان طرح عوارض ۲۰ ريالي برق به‌ازاي مصرف هر کيلووات ساعت با عنوان عوارض برق تجديدپذير به‌عنوان لايحه‌اي در مجلس شوراي اسلامي‌مطرح شد اما پس از آنکه با وجود تصويب اين لايحه در کميسيون اقتصادي مجلس، کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌آن را رد کرد، اين لايحه عملاً مسکوت ماند تا اينکه در قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کشور براي نخستين بار عوارض روي قبوض برق لحاظ شد. عوارضي که روي قبوض برق بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۲ لحاظ شده بود به اين صورت بود که "وزارت نيرو موظف است علاوه بر دريافت بهاي برق به‌ازاي هر کيلووات ساعت برق فروخته شده مبلغ سي ريال به‌عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق به‌استثناي مشترکان خانگي روستايي دريافت کند.  در قانون بودجه سال ۱۳۹۲ محل مصرف اين وجوه دريافتي بدين صورت مشخص شد که وجوه حاصله به حساب شرکت توانير نزد خزانه داري کل کشور واريز و عين وجوه دريافتي صرفاً بابت حمايت از توسعه و نگهداري شبکه‌هاي روستايي و توليد برق تجديدپذير و پاک هزينه مي‌شود. به اين ترتيب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌با درک اهميت پرداختن به توسعه، نگهداري و بهينه سازي شبکه‌هاي روستايي و ايجاد ظرفيت‌هاي جديد توليد برق از منابع تجديد پذير، اقدام به چنين کاري کردند. اين عوارض در بودجه سال ۱۳۹۳ نيز عيناً تکرار شد و در بودجه سال ۱۳۹۴ نيز ميزان عوارض همان ۳۰ ريال باقي ماند اما براي هزينه شدن اين عوارض سقف تعيين شد به‌طوري‌که بر اساس متن قانون بودجه ۱۳۹۴ وزارت نيرو موظف شده بود، علاوه بر دريافت بهاي برق به‌ازاي هر کيلووات ساعت برق فروخته شده، مبلغ سي (۳۰) ريال به‌عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق از جمله باغ‌شهرها و خانه‌باغ‌هاي اطراف روستاها و شهرها به‌استثناي مشترکان خانگي روستايي و چاههاي کشاورزي دريافت کند.
وجوه حاصله به حساب خاصي نزد خزانه داري کل کشور واريز مي‌شود و حداکثر تا سقف چهارهزار ميليارد (۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال صرفاً بابت حمايت از توسعه و نگهداري شبکه‌هاي برق روستايي و توليد برق تجديدپذير و پاک، توسط شرکت توانير هزينه مي‌شود. با توجه به مشکلات موجود در صنعت برق و لزوم حمايت در اين حوزه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌براي سال ۱۳۹۶ افزايش ۲۰ ريالي را براي عوارض برق در هر کيلوات ساعت در نظر گرفتند که به‌نظر مي‌رسد اين مساله بتواند تاثيرات خوبي براي صنعت برق به‌همراه داشته باشد.

پورابراهیمی خبر داد؛
در حالي که رئيس کميسيون اقتصادي مجلس ديروز از وجود شبهاتي درباره دريافت حقوق‌هاي نجومي‌در سازمان حسابرسي خبر داد، رئيس سازمان حسابرسي با رد اين خبر، اظهار نظر پورابراهيمي‌را سياسي کاري توصيف کرد.
به گزارش تجارت، انگار داستان حقوق‌هاي نجومي‌تمامي‌ندارد و هر روز ابعاد تازه تري در اين پرونده همچنان مفتوح روشن تر مي‌شود. همين چند روز پيش بود که حاجي دليگاني يکي از نمايندگان مجلس از رئيس ديوان محاسبات انتقاد کرد و از استيبضاحش خبر داده بود.  او گفته بود که عادل آذر در مورد حقوق‌هاي نجومي‌شفاف سازي نکرده است و ارقام منتشر شده از ميزان حقوق‌هاي نجومي‌خيلي کمتر از آنچه بوده رخ داده است. و حالا ديروز نيز رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه اخيرا شبهاتي درخصوص دريافت حقوق‌هاي نجومي‌در سازمان حسابرسي مطرح شده است گفت: سازمان حسابرسي بايد درباره اين شبهات شفاف‌سازي لازم را انجام دهد. محمدرضا پورابراهيمي‌در همايش استانداردهاي بين‌المللي گزارشگري مالي و نقش آن در ارتقاء شفافيت بازارهاي مالي با بيان اينکه مشکل اصلي اقتصاد کشور عدم شفافيت و عدم افشاي اطلاعات شرکتهاي خصوصي و دولتي مي‌باشد گفت: يکي ديگر از مشکلات کشور عدم شفافيت در موضوع حسابرسي است. چرا که سازمان حسابرسي در سال 86 با افشاي اطلاعات مربوط به دريافتيهاي مديران مخالفت کرده بود و اخيرا شبهاتي در خصوص دريافت حقوقهاي نجومي‌در سازمان حسابرسي نيز ايجاد شده است. رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه اولين محور در حوزه شفافيت وجود امکانات لازم براي ايجاد شفافيت در اقتصاد است گفت: يکي از مشکلات اصلي کشور دولتي بودن و نبود نگاه لازم براي حوزه شفافيت است که بر اين اساس شايد روندهاي شکل گرفته براي ايجاد شفافيت در کشور روندهاي مناسبي نبوده است. وي افزود: در سال‌هاي گذشته اين چالش باعث شد که به دنبال راهکارهايي براي حل آن برويم. بر اساس گزارش مرکز پژوهشهاي مجلس مشکل اصلي کشور در حوزه شفافيت عدم وجود اطلاعات است. به عنوان مثال امروز 7 هزار موسسه خيريه در اقتصاد فعاليت مي‌کنند که هيچ کدام صورت‌هاي تلفيقي خود را براي بررسي منتشر نکرده‌اند. بر همين اساس به نظر مي‌رسد بکارگيري استانداردهاي بين‌المللي گام بعدي بعد از موضوع اقدام به افشاي اطلاعات بنگاهها باشد. رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه بر اساس قانون از دو سال قبل کليه بنگاههاي اقتصادي مکلف به افشاي اطلاعات مالي خود شده‌اند تاکيد کرد: متاسفانه در‌ آن قانون الزامات لازم براي افشاي اطلاعات مالي در نظر گرفته نشده بود. بر همين اساس مجلس براي اجراي اين قانون 3 ضمانت اجرايي را در نظر گرفته است. پورابراهيمي‌با بيان اينکه اعتباردهندگان يا حسابرسان در دولت و بخش خصوصي نيز داراي اشکالات اساسي در روند اجراي وظايف خود هستند گفت: متاسفانه‌امروز مشخص نيست که کدام حسابرس صورت‌هاي مالي بنگاههايي مانند پديده شانديز و کنتورسازي را بررسي کرده است. از سوي ديگر در هيچ جاي دنيا مرسوم نيست که سازماني که استانداردها را تدوين مي‌کند خود به موضوع حسابرسي ورود کند که متاسفانه اين معضل در اقتصاد کشور ما وجود دارد. وي تاکيد کرد: حدود 80 درصد از ناکارآمدهاي اقتصاد کشور ناشي از مشکلات و فسادهاي دروني است و تنها 20 درصد مشکل داراي منشاء بيروني است. رئيس کميسيون اقتصادي مجلس تاکيد کرد: اگر مديري بخواهد اطلاعات مالي مجموعه خود را افشا نکند از سال آينده و بعد از ابلاغ آيين‌نامه‌هاي اجرايي مربوطه از سوي رئيس جمهور مورد برخورد جدي دستگاه قضايي قرار خواهد گرفت. پورابراهيمي‌با بيان اينکه‌امروز 263 موسسه حسابرسي در کشور فعاليت‌هاي مربوط به حوزه حسابرسي را انجام مي‌دهند تصريح کرد: در هيچ جاي دنيا چنين وضعيتي وجود ندارد و گاها ديده مي‌شود که اين موسسات حسابرسي بر سر قيمت و به دست آوردن مشتري دست به عملياتهاي انتحاري مي‌زنند.
حقوق‌هاي ما نجومي‌نيست و من اعتقادم را به‌امضاي يک وزير نمي‌فروشم
در واکنش به اين سخنان ، رئيس سازمان حسابرسي با تاکيد بر اينکه تاکنون شش گزارش بابت حقوق‌هاي حسابرسان به مجلس و وزارت اقتصاد ارايه کرديم گفت: حقوق‌هاي ما نجومي‌نيست و من اعتقادم را به‌امضاي يک وزير نمي‌فروشم.
اکبر سهيلي پور در پاسخ به انتقادات رئيس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: تا کنون شش گزارش از سازمان حسابرسي به مجلس و وزارت اقتصاد داده شده است که حقوق‌هاي سازمان حسابرسي نجومي‌نيست. اين در حالي است که آقاي پورابراهيمي‌حرف‌هاي سياسي مي‌زند، اما من اعتقاد خود را به‌امضاي يک وزير نمي‌فروشم، از وزراي دولت‌هاي مختلف حکم دارم، اينکه فردي يک حکم دارد استقلال نيست، منطقي نيست. واقعيت اين است که حسابرسان در بخش دولتي و خصوصي مظلوم واقع شده‌اند.

هزینه‌هایی که با طرح تحول سلامت بیشتر شدند
گروه اجتماعي: طرح تحول سلامت ايراداتي دارد كه آنطور كه سخنگوي وزارت بهداشت اعلام كرده قرار است اصلاح شوند. با اين حال آنطور كه معاون سازمان تامين اجتماعي اعلام كرده هزينه‌هاي درمان در مراكز طرف قرارداد اين سازمان با اجراي طرح تحول سلامت حدود 3 هزار و 800 ميليارد ريال افزايش پيدا كرده است.
اين در حالي است كه بررسي گزارش‌هاي رسمي‌منتشر شده از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درباره تاثيرات اجراي اين طرح، نشان مي‌دهد كه طي زمان گذشته از آغاز اجراي طرح تحول سلامت شاهد كاهش هزينه‌هاي درماني براي بخش‌هاي مختلف جامعه بوده‌ايم.
مسئولان وزارت بهداشت پيش از اين اعلام كرده بودند كه تاکنون سابقه نداشته که در دنيا کشوري بتواند يک ساله ١٠ هزار ميليارد تومان پرداختي از جيب مردم را در حوزه بهداشت و درمان کاهش دهد، اما اين اتفاق با اجرايي شدن طرح تحول سلامت در كشور ما اجرايي شده است. به اعتقاد حريرچي، سخنگوي وزارت بهداشت طرح تحول نظام سلامت مصداق اجرايي کردن سياست‌هاي کلي سلامت ابلاغي مقام معظم رهبري و اسناد بالادستي در حوزه سلامت است. مسئولان وزارت بهداشت بر همين اساس معتقدند كه مجلس بايد بر اهداف و برنامه‌هاي کلي نظارت داشته باشد نه روندها؛ همچنين براي بررسي و نقد هر طرحي همانند طرح تحول بايد ببينيم قبل از شروع طرح، کشور درحوزه سلامت چه وضعيتي داشته است اما چيزي که براي ما اهميت دارد، اين است که با اجراي اين طرح شاخص‌هاي توسعه انساني ارتقاء يافته است.
در همين حال معاون درمان سازمان تامين اجتماعي گفت: ماهانه بيش از ١٠ هزار ميليارد ريال به مراکز طرف قرارداد سازمان پرداخت مي‌شود که اين رقم قبل از اجراي طرح تحول نظام سلامت ٣ هزار و ٨٠٠ ميليارد ريال بود. به گزارش مهر، دکترمحمد علي همتي افزود: هزينه‌هاي درمان براساس قانون مشخص شده و در سه سال گذشته سازمان تامين اجتماعي هر سال فراتر از تعهدات خود هزينه کرده است. وي اظهار کرد: اين سازمان در سال ١٣٩٣ و سال اول اجراي طرح تحول نظام سلامت ٤ هزار ميليارد ريال و در سال گذشته ١٤ هزار ميليارد ريال بيشتر از تعهدات خود هزينه کرده و امسال نيز پيش‌بيني مي‌شود ٣٠ هزار ميليارد ريال فراتر از تعهدات خود هزينه کند.
همتي افزود: منابع نظام سلامت، محدود است و طي چند سال اخير که طرح تحول نظام سلامت به اجرا درآمد، هزينه‌هاي درمان در سازمان تامين اجتماعي بسيار فراتر از ارزيابي‌هاي اول شد. وي با تاکيد بر ضرورت اصلاح يکي از بندهاي قرارداد سازمان‌هاي بيمه‌گر اظهار کرد: وزارت کار و دبيرخانه شوراي عالي بيمه به‌عنوان هماهنگ کننده سازمان‌هاي بيمه‌گر قرار است متن قراردادها را در شوراي عالي مطرح و مورد بررسي قرار دهند. معاون درمان سازمان تامين اجتماعي گفت: خريد راهبردي به‌عنوان اصل خدشه ناپذير اين سازمان و سازمان‌هاي بيمه‌گر است.
تشکيل هلدينگ بيمارستاني تامين اجتماعي
از طرف ديگر برخي تصميم‌ها و سياست‌ها در دستور كار سازمان تامين اجتماعي قرار گرفته كه براساس آن مي‌توان شاهد كاهش هزينه‌هاي درماني در اين سازمان بود. در همين ارتباط مديرعامل سازمان تامين اجتماعي از آغاز شکل‌گيري هلدينگ بيمارستاني تامين اجتماعي خبر داد و گفت: از سيستم اداره هيئت مديره‌اي بيمارستان‌ها انتظار کاهش هزينه داريم. سيدتقي نوربخش در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به راه‌اندازي هلدينگ بيمارستاني تامين اجتماعي اظهار کرد: با مصوبه هيئت امناي سازمان تامين اجتماعي، هلدينگ بيمارستاني شکل گرفته است. وي افزود: از آنجاکه نظارت، توليد و خريد خدمات بايد از يکديگر منفک باشند و قبلا اينگونه نبود، تلاش کرديم با اين مصوبه اين نقيصه را برطرف کنيم. در همين راستا مراکز درماني را به سيستم هلدينگ وارد کرديم. مديرعامل سازمان تامين اجتماعي با بيان اينکه بيمه‌شدگان تامين اجتماعي براي دريافت خدمات درماني همانند گذشته متحمل هزينه‌اي نمي‌شوند و همچنان ارائه خدمات براي آنها رايگان خواهد بود، درباره مزيت‌هاي هلدينگ بيمارستاني گفت: از سيستم هيئت مديره‌اي انتظار کاهش هزينه‌ها را داريم. اگر بيمارستان ميلاد به صورت عادي اداره مي‌شد هزينه‌هاي ما تا 1.5 برابر افزايش پيدا مي‌کرد در حالي که درقالب هيئت مديره‌اي اداره مي‌شود و در اين زمينه موفق است.