حضور ۴۰ شرکت چيني ساخت و ساز در نمايشگاه بين المللي تهران
حضور بيش از ۴۰ شرکت چيني فعال در عرصه ساخت و ساز در نمايشگاه بين المللي تهران نشان از نيم نگاه صنعت ساختمان اين کشور براي حضور در بازار پسابرجامي‌ايران دارد.
به گزارش ايسنا، ۵۷ شرکت خارجي در چهارمين نمايشگاه بين‌المللي نما، سازه و تکنولوژي‌هاي نوين صنعت ساختمان (ايران بيلدکس) که طي روزهاي ششم تا نهم اسفندماه در محل نمايشگاه بين‌المللي تهران برگزار مي‌شود حضور يافته‌اند که از اين تعداد بيش از ۴۰ شرکت چيني هستند و عنوان مي‌کنند با توجه به احتمال رونق بخش مسکن آمادگي دارند در زمينه‌هاي فروش محصولات، مهندسي و تبادل تکنولوژي با ايران فعاليت کنند.
صنعت ساختمان چين يکي از ۱۱ بخش مهم خدمات ۲۵۰ ميليون نفري اين کشور است. چيني‌ها در صنعت ساختمان پيشرفت قابل توجهي داشته‌اند و در زمينه‌هاي فروش محصولات و صادرات خدمات مهندسي، بسياري از بازارهاي جهان را قبضه کرده‌اند. با اين حال به نظر مي‌رسد فروشندگان کالاها و مهندسان ساختماني چين براي ورود به بازار ايران با رقباي ايراني مواجهند که در سالهاي اخير حرفهايي براي گفتن دارند. ايران هم اکنون در زمينه صادرات کالا و خدمات ساختماني به کشورهاي حاشيه خليج فارس، عراق، سوريه، افغانستان و کشورهاي آسياي ميانه فعاليت دارد و کالاهاي ايراني در عرصه‌هاي جهاني قابل رقابت هستند. اين کار را براي شرکتهاي چيني مشکل کرده است.
غرفه داران چيني که در اولين روز با تعداد بازديدهاي کم مواجه شدند بيان کردند که فعلا نمي‌توانند برآوردي از بازار ايران داشته باشند و روند پيشرفت کارشان در ايران قدم به قدم خواهد بود. بعضي شرکتهاي حاضر در نمايشگاه‌اميد چنداني به بازار ايران ندارند. اما برخي ديگر عنوان مي‌کنند حاضرند در فرآيند دوسويه فروش کالا و تبادل دوسويه تکنولوژي با ايران همکاري کنند.
يک مرد ميانسال چيني که در زمينه توليد ورقه‌هاي آلومينيومي‌فعاليت دارد، مي‌گويد بيش از ۲۰ سال در کمپاني‌هاي توليدکننده ورقه‌هاي استيل، ميلگرد و شمش استيل کار کرده است، درباره نمايشگاه ايران گفت: احساس مي‌کنم ايران توان اين را دارد که محصولات ما وارد اين کشور شود. مي‌دانيم بازار مسکن در ايران فعلا در رکود قرار دارد؛ زيرا قبل از اينکه به ايران بياييم از برخي افراد راجع به بازار ايران سوال کرديم و اينکه يک سري مشتري‌ها در ايران درخواست محصولات ما را داشتند. به همين دليل تصميم گرفتيم بازار ايران را امتحان کنيم.
او درخصوص برنامه‌هاي آينده اش در ايران اظهار کرد که با توجه به اينکه‌امروز اولين روز نمايشگاه است من هنوز هيچ ايده اي براي اينکه بدانم فعاليتم را تا چه حد مي‌توانم در ايران گسترش بدهم ندارم ولي روند پيشرفت ما قدم به قدم است و اگر ببينيم که در اين بازار موفق هستيم شايد به ادامه فعاليت ترغيب شويم.
خانم "چا وزهو" نيز که در زمينه ساخت ماکتهاي ايراني فعاليت مي‌کند، درخصوص نمايشگاه ايران بيلدکس به ايسنا گفت که طبيعتا در روز اول انتظار جمعيتي زيادي را نداشتيم به همين دليل اميدواريم روزهاي بعد افراد بيشتري به نمايشگاه بيايند. اگر استقبال کم باشد من بهتر است کالاهاي خود را به صورت مستقيم به ايران عرضه کنيم، تا اينکه بخواهيم آنها را در معرض نمايش قرار دهيم.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا قصد دارند فقط محصول بفروشند يا تکنولوژي را هم به ايران منتقل مي‌کنند، اظهار کرد که براي ما بيشتر اين مهم است که بتوانيم محصولاتمان را بفروشيم و اينکه بخواهيم تکنولوژي را انتقال دهيم چندان اهميت ندارد.
هو درباره اينکه به نظر شما آينده همکاري ايران و چين در بخش ساخت و ساز چگونه خواهد بود؟ گفت: کيفيت محصولات چين بالا است اما به نظر مي‌رسد فعالان بخش ساخت و ساز در ايران بيشتر ترجيح مي‌دهند که از کالاهاي ايراني استفاده کنند، به همين دليل فکر مي‌کنم سطح همکاريها در آينده نزديک در همين حد باقي بماند اما در بلندمدت قطعا همکاريها بيشتر خواهد شد.
در جريان افتتاح نمايشگاه متوجه شديم بعد از برجام تعداد شرکتهاي خارجي که تمايل دارند با ايران همکاري کنند در تمام نمايشگاه‌ها از جمله صنعت ساختمان نسبت به قبل بيشتر شده است. قائم مقام شرکت نمايشگاههاي بين المللي ايران با اعلام اين مطلب به ايسنا گفت: سياست ما اين است که حضور خارجي‌ها براي معرفي تکنولوژي‌هاي نوين باشد، نه صرفا ورود براي فروش کالاهاي مصرفي و نهايي. در سال ۱۳۹۶ هم پيش بيني مي‌شود حضور شرکتهاي خارجي در بخش معرفي تکنولوژي گسترش پيدا کند.
سياوش اميرمکري افزود: با توجه به اينکه پيش بيني مي‌شود سال آينده شاهد رونق بخش معاملات مسکن باشيم ان شاءالله صنعت ساختمان بتواند در سال ۱۳۹۶ فعاليتهاي توليدي بيشتري داشته باشد و فعالان اين بخش از فرصت پيش رو استفاده کنند.
همچنين حسن محتشم، رئيس انجمن انبوه سازان استان تهران پيش بيني کرد دولت در سال آينده براي رونق بخشي به اقتصاد، در سياست‌هاي قبلي تجديدنظر مي‌کند و اصراري بر تک رقمي‌بودن نرخ تورم نخواهد داشت. براي رونق بخشي در اقتصاد کلان هم بايد از بخش مسکن شروع کند؛ زيرا به دليل وابستگي صنايع داخلي به بخش مسکن، اگر اين بخش تقويت شود مي‌تواند مقدمه اي براي رونق بخشي به اقتصاد باشد.

رييس کميته ترانزيت کالاي راه آهن، از بهره برداري مسير ريلي ايران_افغانستان تا سال آينده خبر داد.
 حسين عاشوري در گفتگو با مهر، افزود: براي اتصال راه آهن ايران به کشور افغانستان به نقطه مرزي بين دو کشور رسيده‌ايم يعني مسير ريلي داخل ايران تا مرز افغانستان تکميل شده است اما ادامه اين مسير که داخل کشور افغانستان است تا اواخر سال آينده تکميل مي‌شود. عاشوري به تشريح وضعيت تکميل خط آهن ايران- افغانستان پرداخت و گفت: زيرسازي‌هاي خط ريلي داخل افغانستان انجام شده است و پس از اتمام آن، روسازي خطوط آغاز مي‌شود، درهمين راستا ساخت دو بلاک در خط ريلي افعانستان تعريف شده است که زيرسازي نخستين بلاک حدود ۵۰ درصد و زيرسازي بلاک دوم ۲۵ درصد پيشرفت داشته است. رييس کميته ترانزيت راه آهن، ادامه داد: يکي از اقدامات اصلي راه آهن، افزايش ارتباطات ريلي با کشورهاي همسايه و تکميل حلقه‌هاي مفقوده ترانزيت ريلي است و راه آهن ايران در سال‌هاي گذشته از مرز سرخس به کشور ترکمنستان و از مرز رازي به ترکيه و از مرز ميرجاوه به پاکستان متصل بوده است. به گفته عاشوري، در سال‌هاي اخير در مرز اينچه برون(به عنوان نقطه دوم مرزي) به کشور ترکمنستان وصل شديم، خط ريلي را تا مرز شلمچه ادامه داديم و به کشور عراق رسانديم و ظرف سه ماه آينده هم از طريق آستارا به کشور آذربايجان اتصال ريلي خواهيم داشت.
اين عضو هيأت مديره راه آهن، اظهار داشت: يکي از رويکردهاي اقتصاد مقاومتي، افزايش حجم ترانزيت کالاست که اين موضوع با جديت پيگيري مي‌شود همانگونه که با تشکيل کميته ترانزيت در سال‌هاي گذشته اين بحث در محور توجه قرار گرفته است.
وي ادامه داد: افزايش ترانزيت کالا از کشور علاوه بر بهبود درآمدهاي دولتي، موجب وابستگي کشورهاي همسايه به ايران و بهبود امنيت ملي مي‌شود ضمن اينکه به ثبات امنيت در منطقه هم کمک مي‌کند.

معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي، هزينه خدمات مهندسي را در ايران ۲ درصد قيمت تمام شده ساختمان بيان کرد و آن را رقمي‌بسيار پايين دانست.
 به گزارش تجارت، دکترحامد مظاهريان در مراسم گراميداشت روز مهندس با بيان اين مطلب افزود: اين رقم در کشورهاي اطراف ما و حاشيه خليج فارس حدود ۵ تا ۷ درصد، در اروپا حدود ۱۰ درصد و در نمونه‌هايي در کشورهاي آمريکاي شمالي ۱۲ درصد قيمت تمام شده ساختمان است. وي، خدماتي که در اين قيمت‌ها ارائه مي‌شوند را حرفه اي دانست و افزود: اگر خدمات مهندسي، واقعي و به نحوي باشد که مصرف کننده احساس نياز کند، از آن استفاده خواهد کرد. مظاهريان تصريح کرد: در حال حاضر از ۲۵۰ شرکت پيمانکاري بزرگ دنيا فقط ۲ شرکت، ايراني است و حدود ۴۶ شرکت ترکيه اي هم وجود دارد که اين مساله را بايد به يک فرصت تبديل کنيم.  وي علت ماندگاري خواجه نصيرالدين طوسي را نزديک ساختن نظر و عمل به يکديگر عنوان کرد و گفت: مهندسين امروز ما علاوه بر حل مساله ميي توانند مسئوليت اجتماعي داشته و در برابر وظايف اجتماعي خود نيز مسئول باشند. معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي ادامه داد: آن چيزي که براي مردم اتفاق مي‌افتد بخشي از وظايف ما مهندسان را شکل مي‌دهد چرا که مهندسان در سازمان نظام مهندسي ساختمان اجتماع مي‌کنند که اين سازمان علاوه بر مهندسين بايد از حقوق مردم نيز دفاع کند. وي اظهار کرد: با نگاه به کارنامه سازمان‌ها و مهندسان بايد ديد که چقدر در دفاع از حقوق مردم گام برداشته‌اند و اگر به اين وظايف عمل کرده باشيم، مي‌توانيم بگوييم از نسل مهندساني هستيم که از نسل خواجه نصيرالدين نشات گرفته و خود را منتسب به او بدانيم. مظاهريان در پايان خاطرنشان کرد: دولت بايد از حقوق افراد ذيصلاح در امر ساختمان سازي دفاع کند تا ساختمان‌هايي ارزان‌تر و با کيفيت بالاتر بسازند و اين ساختمان‌ها آسايش و رفاه بيشتر را براي مردم به ارمغان آورند و هزينه نگهداري آنها نيز کمتر باشد.

فاضلي بر تجهيز اصناف به شيوه‌هاي نوين تاکيد کرد:
دومين جشنواره ملي تغذيه برتر از سوي بنياد فرهنگي اصناف ايران با حضور فعالان اين صنف، اساتيد دانشگاه، نماينده مجلس شوراي اسلامي‌و بسياري از صاحب نظران برگزار شد.
در اين مراسم رييس اتاق اصناف ايران با تاکيد بر اينکه از يک هزار و ۸۵۰ رسته صنفي در کشور ۱۳۰ رسته در حوزه صنعت غذا فعاليت دارند افزود: اتحاديه‌هاي صنفي بايد موضوع مهم آموزش را سرلوحه‌هاي برنامه‌هاي خود قرار دهند.
علي فاضلي با بيان اينکه برخي از اتحاديه‌هاي صنفي اکنون داراي دانشگاه مستقل شده و از طريق دانشگاه علمي‌کاربردي سطح علمي‌نيروهاي خود را ارتقاء مي‌دهند، گفت: اگر امروز شيوه‌هاي فعاليت خود را علمي‌و به روز نکنيم، در آينده نه چندان دور دچار مشکل خواهيم شد. وي افزود: اکنون با ورود اسنپ و تاپسي در ناوگان حمل و نقل درون شهري، اتحاديه‌هاي صنفي آن حوزه دچار آسيب شده‌اند و اين نشان مي‌دهد ما بايد به سمت استفاده از روش‌هاي نوين كسب و كار حرکت کنيم؛ البته حرکت از سيستم سنتي به مدرنيته هزينه‌هاي خود را هم دارد.
فاضلي گفت: امروز "خدمات” ۶۰ درصد توليد ناخالص داخلي کشورهاي صنعتي جهان را به خود اختصاص داده‌اما در کشور ما صنعت غذا در بهسازي و ساماندهي دچار چالش بوده که لازم است مديريت فرهنگي اتاق اصناف و بنياد فرهنگي اصناف ايران براي ساماندهي اين موضوع اقدام کند.
وي با اعلام اينکه در سال ميلادي گذشته درآمد ايران در حوزه گردشگري و صنعت توريسم حدود ۸ ميليارد دلار بوده و بخش قابل توجهي از اين درآمد وارد چرخه صنعت هتلداري و غذاي كشور شده است گفت: چه ميزان اين بخش آمادگي پذيرش ميهمان خارجي مطابق با استانداردهاي جهاني را دارد؟ رييس اتاق اصناف ايران تصريح كرد: بايد اين بخش را به درستي تقويت کنيم،موانع پيش روي آن را برداريم و با دولت و مجلس راههاي ارتقاء و توسعه اين حوزه را شناسايي کنيم. مسئول ميز برند بنياد فرهنگي اصناف ايران نيز در اين جشنواره گفت: در برندينگ مهم قدرت آن برند است و يک برند بايد در ذهن مخاطب برنده و موفق شود. لطفيان افزود: براي موفقيت بايد رقابت را هم مدنظر قرار داد نه اينکه فقط معتقد به اين بود که محصولات شرکت من باکيفيت است. در صنعت غذا همه داريم شبيه هم مي‌شويم و تقريبا هيچ تفاوتي بين رستوران‌ها يا فست فودها وجود ندارد و اين آغاز شكست برندهاست.وي به صاحبان صنعت غذا توصيه کرد: هر استان يا منطقه مي‌تواند در صنعت غذا در همان منطقه خود يک برند باشد و سپس در سطح ملي و بين المللي خود را معرفي کند. در ادامه مديرعامل بنيادفرهنگي اصناف ايران با اعلام اينکه در ايران حدود ۳۶ درصد جمعيت کشور از مراکز غذايي خارج از منزل غذا تهيه مي‌کنند گفت: اين رقم در امريکا حدود ۷۵ درصد است. منصور حسيني وي افزود: بر اساس مطالعات انجام شده ۶۰ درصد آشپزخانه‌ها محل اصلي انتقال عوامل بيماري زا از طريق غذا هستند، لذا توجه به سلامت جامعه و تغذيه مناسب بزرگترين مسئوليت اجتماعي تمامي‌شهروندان در هر موقعيت و سمتي است، اين وظيفه براي کسانيکه دست اندرکاران اين حوزه هستند سنگين تر و جدي تر است .دبير دومين جشنواره ملي تغذيه برتر افزود: بايد توجه داشت که در کشور بيش از ۱۳۰ هزار واحد صنفي در حوزه غذا و تغذيه جامعه در رستورانها، چلوکبابي‌ها، فست فودها، تالارهاي پذيرايي و … فعاليت دارند. ۴۰درصد ازاين واحدها به دلايل مختلف داراي مجوز رسمي‌نيستند و در چتر نظارتي اصناف قرارندارند. لذا توانمندسازي اصناف از يکسو و اعتمادسازي براي مصرف کننده گان از سوي ديگر از اهداف مهم و مورد توجه اتاق اصناف و بنياد فرهنگي اصناف ايران است.
سپس رييس انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي کشور با اشاره به عوامل خطر بيماري‌هاي واگير و غيرواگير با منشاء مواد غذايي گفت: در قانون اساسي و همچنين قوانين کشور برخورداري از تغذيه مناسب و غذاي سالم از حقوق اساسي آحاد جامعه است.
هدايت حسيني گفت: در سال ۲۰۱۵ اعلام شد که سالانه ۶۰۰ ميليون نفر در جهان به بيماري‌هاي با منشاء مواد غذايي مواجه مي‌شوند و سالانه ۴۲۵ هزار نفر هم جان خود را از دست مي‌دهند.
وي اظهار کرد: امروزه توجه مردم به سمت استفاده از غذاهاي سالم گرايش يافته ضمن اينکه توليد غذاي سالم هم افزايش يافته که در اين زمينه استفاده از استانداردهاي صنايع غذايي اطمينان از غذاي سالم را بيشتر مي‌کند.
حسيني گفت: بيماري‌هاي غيرواگير در اثر مصرف غذاهاي ناسالم به وجود مي‌آيد و مشکلاتي را بر سلامت انسان‌ها ايجاد مي‌کند؛ بيماري‌هاي قلبي و عروقي، سرطان‌ها و ديابت از جمله بيماري‌هاي غيرواگير به حساب مي‌آيد که‌امار قابل توجه حدود ۷۰ درصد از مرگ وميرها در جهان و ايران ناشي از همين بيماري‌هاست.
رييس اتحاديه فروشندگان فرش ماشيني و موکت گفت: در صورت اصلاح قانون سرقفلي، بيش از نيمي‌از دعاوي دادگاهي کسبه کاهش خواهد يافت.
قانون سرقفلي براي کسبه همه صنوف مشکلات زيادي را ايجاد کرده است.محمدهادي کماليان در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به محدوديت‌هاي قانون سرقفلي براي اصناف گفت: اين قانون واقعا معضل بزرگي براي فروشندگان و مغازه‌داران است و براي کسبه همه صنوف مشکل زيادي را ايجاد کرده است. اين قانون بايد حذف شود، چراکه دليلي ندارد امتياز مال شخصي و ملکيت در اختيار شخص ديگري باشد. وي با اشاره به محدوديت‌هايي که اين قانون براي مغازه‌داران دارد، اظهار کرد: اگر کسب و کار مغازه‌داري نچرخد و بخواهد تغيير شغل بدهد بايد هزينه‌اي به مالک براي اين کار پرداخت کند يا اگر نتواند فروشگاه را بچرخاند و بخواهد به شخص ديگري اجاره دهد بايد با رضايت مالک اين کار را انجام دهد. رييس اتحاديه فروشندگان فرش ماشيني و موکت افزود: همچنين در صورت تمايل صاحب سرقفلي به تعمير مغازه نياز به اجازه مالک است. به عنوان مثال لوله آب مغازه‌اي بترکد مستاجر نمي‌تواند قبل از رضايت مالک به تعمير آن اقدام کند. کماليان با بيان اين‌که ملک در مقابل سرقفلي ارزش زيادي ندارد، ادامه داد: وقتي قيمت سرقفلي بالاست، ملک در مقابل آن ارزش زيادي ندارد اما قانون دست و پاي صاحب سرقفلي را بسته و بي‌دليل تمام حق را به مالک داده است. وي با اشاره به درگيري‌هايي که بين صاحب سرقفلي و مالک به وجود مي‌آيد، خاطر نشان کرد: بسياري از دعاوي که در دادگاه‌ها مطرح مي‌شود به دليل مشکلاتي است که اين قانون به وجود آورده است. گاهي زيرساخت‌ها خراب است و خودمان باعث به وجود آمدن مشکل مي‌شويم و دادگاه‌ها نيز بي‌دليل شلوغ مي‌شوند. در صورت اصلاح اين قانون نيمي‌از دعاوي کسبه به دادگاه‌ها کاهش خواهد يافت. رييس اتحاديه فروشندگان فرش ماشيني و موکت با بيان اين‌که مشکلات اين قانون تنها پاگير مالک و صاحب سرقفلي نمي‌شود، تاکيد کرد: گاهي به دليل اين‌که صاحب سرقفلي نمي‌تواند مغازه را اداره کند وهمچنين مجاز به اجاره دادن مغازه به کس ديگري بدون اذن مالک نيست و مالک براي اجازه دادن پول طلب مي‌کند، ممکن است صاحب سرقفلي بدون نوشتن اجاره‌نامه رسمي‌و تنها به صورت حرف مغازه‌ را به شخص ثالثي اجاره دهد و در مقابل پول دريافت کند.
عضو هيأت مديره کانون انجمن‌هاي صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل کشور با بيان اينکه از سال آينده حمل جاده‌اي فرآورده‌هاي نفتي با اخذ بارنامه به طور دقيق در جاده‌ها رصد مي‌شود از سهل‌انگاري دولت در حق شرکت‌هاي حمل و نقل و رانندگان گله کرد و گفت: دولت از وفاداري ما به نظام سوء استفاده نکند.
به گزارش فارس، علي اصغر جانجاني گفت: متأسفانه حمل بسياري از فرآورده‌هاي نفتي توسط شرکت‌هاي حمل و نقل جاده‌اي بدون بارنامه انجام مي‌شود و اين بخش از حمل و نقل کشور در موضوع بارنامه چندان مناسب عمل نکردند. وي ادامه داد: تلاش مي‌کنيم موضوع بارنامه را در سال آينده به جديت پيگيري کنيم و با کنترل‌هاي ترافيکي و همکاري پليس موضوع حمل و بارنامه به صورت جدي پيگيري شود. وي ادامه داد: البته مي‌دانيم که برخي تعرفه‌هاي حمل در برخي استان‌ها در ارتباط با حمل فراورده‌هاي نفتي مربوط به سال 90 است که بايد به نفع شرکت‌هاي حمل و نقلي شرکت‌هاي فرآورده‌هاي نفتي تغيير کند. عضو هيأت مديره کانون انجمن‌هاي صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل کشور گفت: همچنين امتيازبندي در بحث حمل و نقل شرکت‌هاي برند در حوزه حمل و نقل فرآورده‌هاي نفتي مورد توجه قرار نگرفته و لازم است بازنگري در امتيازبندي شرکت‌هاي برند داشته باشيم. وي مجدداً تأکيد کرد که حرکت ناوگان کاميوني با بارنامه تمبردار دولتي ضروري است زيرا فرآورده‌هاي نفتي نيز جزء کالاهاي خاص محسوب مي‌شود. جانجاني با قدرداني از تشکيل کميته حمل جاده‌اي فراورده‌هاي نفتي به لزوم توجه به فعالان اين بخش در حوزه شرکتي و خودمالکي اشاره کرد و گفت: شرکت‌هاي حمل و نقل در گذشته از ارکان تصميم‌گيري در هر استان بودند اما با رفتن حمل و نقل به حوزه راننده محوري و خروج از شرکت محوري تلاش مي‌شود که جايگاه شرکت‌هاي حمل و نقل تضعيف شود، البته ممکن است از نظر درآمدي شرکت‌ها تضعيف شوند اما دولت بداند که شرکت‌هاي حمل و نقل کماکان جايگاه اجتماعي خود را در استان‌ها دارند. وي بيان کرد: اگر شرکت‌هاي حمل و نقل بخواهند مي‌توانند قانونمدارانه نمايندگان مجلس را با خود همراه کنند و هر وزيري را به چالش بکشند. جانجاني اظهارداشت: متأسفانه بي‌مهري‌هايي از سوي دولت به حمل و نقل جاده‌اي وارد است و اميدواريم دولت نخواهد از وفاداري رانندگان و فعالان حوزه حمل و نقل به اين نظام و انقلاب سوء استفاده کرده و در حق ما سهل‌انگاري کند.
طلافروشي‌ها ساعت ۹ شب تعطيل کنند
رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر با تاکيد بر اينکه اطلاعيه الزام تعطيلي واحدهاي صنفي از ساعت 9 شب بر اساس دستور اداره‌اماکن صادر شده است، گفت: اداره‌اماکن به دليل حفظ امنيت و کاهش احتمال سرقت اين دستور را صادر کرده است. محمد کشتي آراي در گفت وگو با فارس افزود: بنده و اعضاي هيات مديره اتحاديه مانند ديگر طلافروشان واحد صنفي طلافروشي داريم اما اين تصميم را ما نگرفته‌ايم و مي‌دانيم که در اسفند ماه تقاضا براي خريد طلا افزايش مي‌يابد و معمولا تا ساعات ۱۰ شب مشتري مراجعه مي‌کند.رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر با تاکيد بر اينکه اين اطلاعيه با دستوري که اداره‌اماکن به اتحاديه داده بود صادر شد، گفت: بايد بپذيريم که نهادهاي دولتي مانند اداره‌اماکن به مسائل امنيتي واقف هستند.کشتي آراي با اشاره به سرقت مسلحانه از يک واحد صرافي در در خيابان فردوسي، گفت: نيروي انتظامي‌و اداره‌اماکن مسئول حفظ امنيت هستند و با توجه به اينکه در اسفند ماه ميزان فروش و معاملات طلافروشان افزايش مي‌يابد، احتمال سرقت هم بيشتر مي‌شود.

گراني 35 درصدي لبنيات بدون هماهنگي
چند روزي مي‌شود که برخي از صنايع لبني اقدام به افزايش دوباره قيمت انواع محصولات خود کردند،بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد قيمت انواع ماست ،پنير سفيد ،شير ساده و شيرکاکائو وکره از 200 تومان تا 1000 تومان افزايش قيمت داشته و در پايان سال لبنيات هم به مجموع کالاهاي اساسي که افزايش نرخ را در سال‌جاري تجربه کرده‌اند، پيوسته است .در اين رابطه دبير انجمن صنايع لبني در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزي ، در پاسخ به اين سوال که برخي برندهاي لبني از ابتداي سال اقدام به افزايش حدود 20 درصدي محصولات خود در بازار کرده‌اند، اظهار داشت: از افزايش 20 درصدي نرخ محصولات لبني در بازار اطلاعي ندارم چرا که در شرايط رکود فعلي حاکم بر بازار، صنايع لبني به لحاظ حفظ مشتريان و رقابت در بازار جرأت چنين کاري را ندارند.رضا باکري افزود: براساس اعلام بانک مرکزي مبني بر تورم 7.9 درصدي و اثر بخشي آن بر بهاي تمام شده محصولات نظير مواد بسته بندي، حقوق و دستمزد و تغييرات نرخ ارز اقدام به افزايش قيمت بر مبناي تورم کرده‌اند.

شناسايي 7 ويروس ناشناخته زنبور عسل
رئيس بخش تحقيق و تشخيص بيماري‌هاي زنبور عسل، کرم ابريشم و حيات وحش موسسه تحقيقات واکسن و سرم‌سازي رازي گفت: از سال 90 تمرکز روي بيماري‌هاي ويروسي زنبور عسل از اولويت‌هاي مهم اين بخش بوده و موفق به شناسايي 7 ويروس در کشور شديم که تاکنون اقدامي‌در اين خصوص صورت نگرفته بود.به گزارش ايسنا، دکتر مجتبي محرمي‌با اشاره به همکاري شايسته بخش تحقيق و تشخيص بيماري‌هاي زنبور عسل، کرم ابريشم و حيات وحش موسسه رازي با مراکز تحقيقاتي سطح کشور، اظهار کرد: در اين راستا همکاري علمي‌و فني خوبي از سوي موسسه رازي با مراکز تحقيقاتي و زنبورداران کشور در قالب مشاوره و راهنمايي براي رفع مشکلات آنان وجود دارد.رئيس بخش تحقيق و تشخيص بيماري‌هاي زنبور عسل، کرم ابريشم و حيات وحش موسسه رازي، افزود: از سال 90 تمرکز روي بيماري‌هاي ويروسي زنبور عسل از اولويت‌هاي مهم اين بخش بوده و موفق به شناسايي 7 ويروس در کشور شديم که تاکنون اقدامي‌در اين خصوص صورت نگرفته بود.
۵هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضي، خواهان پيدا کرد
۵هزار واحد فاقد متقاضي مسکن مهر، طي ۹ ماه گذشته خواهان پيدا کردند و اين در حالي است که پروژه مسکن مهر طي سه سال گذشته همواره مورد بي مهري وزير راه و شهرسازي بوده است. به گزارش تجارت به نقل از وزارت راه و شهرسازي، آخرين اطلاعات دريافتي از سامانه مسکن مهر کل کشور و مقايسه جدول‌ واحدهاي فاقد متقاضي در دو مقطع زماني پايان ارديبهشت‌ ماه سال جاري و ۹ بهمن ماه‌امسال، تعداد ۱۱۷ هزار واحد فاقد متقاضي در ارديبهشت ماه به ۱۱۱ هزار و ۴۸۰ واحد کاهش يافته است. اين بدان معناست که در مدت زمان ذکر شده براي حدود ۵ هزار و ۵۱۹ واحد، متقاضي جديد ثبت نام شده است. طبق آمار به دست آمده در حال حاضر تعداد ۶۰ هزار و ۷۱۲ واحد در شهرهاي بالاي ۲۵ هزار نفر، ۹ هزار و ۴۸۴ واحد در شهرهاي زير ۲۵ هزار نفر و ۴۱ هزار و ۲۸۴ واحد در شهرهاي جديد فاقد متقاضي اعلام شده‌اند.

راه ۷روستاي بانه همچنان بسته است
رئيس اداره راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي بانه کردستان، گفت: به دليل سخت گذر بودن و حجم بالاي برف، راه هفت روستاي اين شهرستان با گذشت يک هفته از بارش برف همچنان بسته است. به گزارش تجارت به نقل از وزارت راه و شهرسازي، انور طاهايي، گفت: علاوه بر اين هفت روستا، راه تعدادي از کوخ‌ها و تک خانه‌ها هم در اين شهرستان بازگشايي نشده است. وي اضافه کرد: کوخ‌هاي تک خانوار که تاکنون بازگشايي نشده جز آمار نيستند اما به زودي بازگشايي مي‌شوند. طاهايي کمبود امکانات را يکي از مشکلات مهم در بازگشايي راه‌هاي روستايي عنوان کرد و گفت: کمبود امکانات و تجهيزات موردنياز در کند شدن روند بازگشايي راه‌ها نقش زيادي داشته است. وي با اشاره به سخت گذر بودن بسياري از راه‌هاي روستايي افزود: راه تعدادي از روستاها بايد از ماشين‌آلات خاص براي بازگشايي استفاده کنيم اين راه‌ها با گلايدر و تراکتور بازگشايي نمي‌شوند بايد از لودر براي بازگشايي اين روستاها استفاده کنيم.

افتتاح نخستين کارخانه اروپايي بوئينگ
شرکت بوئينگ براي افتتاح نخستين کارخانه توليدي خود در اروپا براي ساخت قطعه براي بعضي از هواپيماهايش، ۲۰ ميليون پوند  سرمايه‌گذاري خواهد کرد. به گزارش ايسنا، اين کارخانه به مساحت ۲۵ هزار فوت مربع در شفيلد انگليس براي نسل جديد هواپيماي ۷۳۷، ۷۳۷ مکس و ۷۷۷ ديسک توليد خواهد کرد. بوئينگ اعلام کرد کارخانه شفيلد با کارخانه پورتلند اورگون که قطعات ماشين، سيستم جعبه دنده و کنترل پرواز توليد مي‌کند، همکاري نزديکي خواهد داشت. بر اساس گزارش رويترز، سرمايه‌گذاري در انگليس بخشي از استراتژي بوئينگ براي توليد بومي‌قطعات در آمريکا و انگليس به منظور کاهش هزينه‌هاي زنجيره تامين خود است. در کارخانه شفيلد حدود ۳۰ نفر کار مي‌کنند و اين شرکت انتظار دارد آنها را تا سال ۲۰۱۸ استخدام کند.