ايران به «کريمه» توربين صادر مي‌کند
روسيه از خريد توربين‌هاي مورد نياز خود از ايران خبر داد. به گزارش ايسنا از ريانووستي، سرگي چمزوف مديرعامل شرکت روس‌تخ گفت: به زودي قراردادي در خصوص تحويل توربين براي نيروگاه حرارتي کريمه با ايران به‌امضا مي‌رسد. وي افزود: به دليل آنکه آلمان و بعضي از کشورهاي اروپايي تحويل توربين به کريمه را ممنوع کردند هم اکنون در مرحله نهايي مذاکرات با ايران در خصوص توليد توربين‌هاي مشابه هستيم و قصدداريم تاپايان امسال اين توربين‌ها را نصب کنيم. اين مقام روس ابراز اميدواري کرد که‌امريکايي‌ها و اروپايي تحريم‌هاي جديدي را برقرار نکنند تا اين توربين‌ها نصب شود و نياز برق اين منطقه تامين شود.

بودجه اکتشاف در برنامه ششم اعلام شد
مدير اکتشاف شرکت ملي نفت درمورد بودجه اکتشاف در برنامه ششم اظهار کرد: بودجه اکتشاف به غير از بودجه بلوک‌هاي اکتشافي در برنامه ششم توسعه حدود دو ميليارد دلار است. سيد صالح هندي در گفتگو با ايسنا، با بيان اينکه بودجه تعيين شده براي کل فعاليت‌هاي حفاري است، توضيح داد: اين بودجه شامل بلوک‌ها نمي‌شود و بودجه بلوک‌ها توسط سرمايه گذاران تامين مي‌شد.
وي به اين سوال که ميزان سرمايه گذاري مورد نياز براي توسعه بلوک‌ها چقدر است، پاسخ داد: ميزان سرمايه گذاري بستگي به بلوک مورد نظر دارد، اما به طور کلي سرمايه مورد نياز براي مطالعه اوليه بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميليون دلار است.

صادرات نفت آمريکا رکورد زد
صادرات نفت خام آمريکا به بيش از 1.2 ميليون بشکه در روز رسيد که از سال ۱۹۹۳ ميلادي به بعد بي سابقه بوده است.به گزارش مهر به نقل از بلومبرگ، بر اساس تازه‌ترين آمار منتشر شده از سوي سازمان اطلاعات انرژي آمريکا، صادرات نفت اين کشور در هفته منتهي به هفدهم فوريه به يک ميليون و ۲۱۰ هزار بشکه در روز رسيد که اين رقم در ۲۴ سال اخير بي سابقه بوده است.
در همين حال توليد داخلي نفت اين کشور در هفته گذشته ميلادي به ۹ ميليون بشکه در روز افزايش يافت که از ماه آوريل سال گذشته ميلادي تا کنون بعنوان سريع‌ترين رشد توليد نفت ايالات متحده محسوب مي‌شود.





نگاهي به جزييات بهاي برق مصرفي در سال ۹۶
با مصوبه مجلس شوراي اسلامي، ميزان عوارض به ازاء هر کيلو واست ساعت مصرف برق، براساس قانون حمايت از صنعت برق کشور مشخص شد.
نمايندگان در جلسه شنبه مجلس شوراي اسلامي‌و در ادامه رسيدگي به رديف‌هاي درآمدي بودجه سنواتي سال ۹۶ کل کشور بند «ه» آن را به تصويب رساندند که به موجب آن عوارض موضوع ماده (۵) قانون حمايت از صنعت برق کشور به ميزان پنجاه (۵۰) ريال به ازاي هر کيلووات ساعت در سقف يازده هزار ميليارد (۱۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال تعيين مي‌گردد. براساس ماده ۵ قانون حمايت از صنعت برق دولت موظف است براي تامين بخشي از منابع لازم جهت اجراي طرح‌هاي توسعه اي و نگهداري شبکه‌هاي روستايي و توليد برق تجديد پذير عوارض مصرف هر کيلو وات ساعت را در بودجه سالانه پيش بيني نمايد و وجوه حاصل را به شرکت توانير اختصاص دهد. بر اساس تصويب مجلس شوراي اسلامي‌و به منظور حمايت از صنعت برق ميزان عوارض بر هر کيلو وات ساعت برق ۵۰ ريال در نظر گرفته شد و اين در حالي است که سال گذشته اين عدد معادل ۳۰ ريال بود که اين به معناي افزايش ۲۰ ريالي بهاي هرکيلووات برق مصرفي در سال ۱۳۹۶ است.
به‌ نقل از ايسنا، مجلس شوراي اسلامي‌ در ادامه رسيدگي به رديف‌هاي درآمدي بودجه سنواتي سال ۱۳۹۶ کل کشور بند «ه» آن را به تصويب رساندند که به موجب آن عوارض موضوع ماده (۵) قانون حمايت از صنعت برق کشور به ميزان پنجاه (۵۰) ريال به ازاي هر کيلووات ساعت در سقف يازده هزار ميليارد (۱۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال تعيين مي‌شود.
براساس ماده ۵ قانون حمايت از صنعت برق دولت موظف است براي تامين بخشي از منابع لازم جهت اجراي طرح‌هاي توسعه اي و نگهداري شبکه‌هاي روستايي و توليد برق تجديد پذير عوارض مصرف هر کيلو وات ساعت را در بودجه سالانه پيش بيني نمايد و وجوه حاصل را به شرکت توانير اختصاص دهد.
گفتني است که در سال ۱۳۹۱ براي اولين بار طرح دريافت مبلغي مازاد بر بهاي برق روي قبوض برق مصرفي به‌عنوان عوارض مطرح شد به‌طوري‌که در آن زمان طرح عوارض ۲۰ ريالي برق به‌ازاي مصرف هر کيلووات ساعت با عنوان عوارض برق تجديدپذير به‌عنوان لايحه‌اي در مجلس شوراي اسلامي‌مطرح شد اما پس از آنکه با وجود تصويب اين لايحه در کميسيون اقتصادي مجلس، کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌آن را رد کرد، اين لايحه عملاً مسکوت ماند تا اينکه در قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کشور براي نخستين بار عوارض روي قبوض برق لحاظ شد. عوارضي که روي قبوض برق بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۲ لحاظ شده بود به اين صورت بود که "وزارت نيرو موظف است علاوه بر دريافت بهاي برق به‌ازاي هر کيلووات ساعت برق فروخته شده مبلغ سي ريال به‌عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق به‌استثناي مشترکان خانگي روستايي دريافت کند.  در قانون بودجه سال ۱۳۹۲ محل مصرف اين وجوه دريافتي بدين صورت مشخص شد که وجوه حاصله به حساب شرکت توانير نزد خزانه داري کل کشور واريز و عين وجوه دريافتي صرفاً بابت حمايت از توسعه و نگهداري شبکه‌هاي روستايي و توليد برق تجديدپذير و پاک هزينه مي‌شود. به اين ترتيب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌با درک اهميت پرداختن به توسعه، نگهداري و بهينه سازي شبکه‌هاي روستايي و ايجاد ظرفيت‌هاي جديد توليد برق از منابع تجديد پذير، اقدام به چنين کاري کردند. اين عوارض در بودجه سال ۱۳۹۳ نيز عيناً تکرار شد و در بودجه سال ۱۳۹۴ نيز ميزان عوارض همان ۳۰ ريال باقي ماند اما براي هزينه شدن اين عوارض سقف تعيين شد به‌طوري‌که بر اساس متن قانون بودجه ۱۳۹۴ وزارت نيرو موظف شده بود، علاوه بر دريافت بهاي برق به‌ازاي هر کيلووات ساعت برق فروخته شده، مبلغ سي (۳۰) ريال به‌عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق از جمله باغ‌شهرها و خانه‌باغ‌هاي اطراف روستاها و شهرها به‌استثناي مشترکان خانگي روستايي و چاههاي کشاورزي دريافت کند.
وجوه حاصله به حساب خاصي نزد خزانه داري کل کشور واريز مي‌شود و حداکثر تا سقف چهارهزار ميليارد (۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال صرفاً بابت حمايت از توسعه و نگهداري شبکه‌هاي برق روستايي و توليد برق تجديدپذير و پاک، توسط شرکت توانير هزينه مي‌شود. با توجه به مشکلات موجود در صنعت برق و لزوم حمايت در اين حوزه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌براي سال ۱۳۹۶ افزايش ۲۰ ريالي را براي عوارض برق در هر کيلوات ساعت در نظر گرفتند که به‌نظر مي‌رسد اين مساله بتواند تاثيرات خوبي براي صنعت برق به‌همراه داشته باشد.

مديرعامل شرکت نفت فلات قاره ايران از آغاز عمليات استقرار نخستين شناور پالايشگاهي کشور به نام FPSO CYRUS در کنار سکوي چاه‌هاي لايه ميدان نفتي پارس جنوبي خبر داد.
به نقل از شانا، حميد بورد با اعلام اين خبر افزود: با بهبود شرايط جوي، اين شناور، اسکله عسلويه را به مقصد منطقه عملياتي در موقعيت چاه‌هاي لايه نفتي پارس جنوبي ((SPOL)) ترک کرده و عمليات نصب لنگرهاي مهاري آن آغاز شده است.
وي گفت: در صورت مساعد بودن شرايط جوي، عمليات نصب و راه‌اندازي تاسيسات اين شناور پالايشگاهي مطابق برنامه از پيش تعيين شده به پايان مي‌رسد و توليد از لايه نفتي پارس جنوبي آغاز مي‌شود.
مديرعامل شرکت نفت فلات قاره ايران افزود: ميزان نفت درجاي لايه نفتي پارس جنوبي بيش از ١٤ ميليارد بشکه برآورد مي‌شود که فرايند توليد از آن با بهره‌گيري از يک سکوي توليدي با هفت حلقه چاه و پيش‌بيني ٣ حلقه چاه تزريقي، همچنين شناور پالايشگاهي مجهز به آخرين فناوري‌هاي روز صنعت نفت که کليه فرايندهاي توليد، آماده‌سازي، ذخيره‌سازي و در نهايت صادرات را به طور متمرکز امکان‌پذير مي‌کند ميسر خواهد شد.

افزايش ۲ برابري سطح پوشش برفي کشور
سطح پوشش برفي کشور در بهمن ماه‌امسال با دو برابر افزايش به حدود ۴۷۰ هزار کيلومتر مربع رسيده است. به نقل از ايسنا، بر اساس آخرين آمار تا هفته پاياني بهمن‌ماه، در مقايسه با روند تغييرات سطح پوشش برف کل کشور با دوره مشابه سال گذشته سطح برفي واقعي، ‌حدود دو برابر افزايش داشته است. ميزان آب معادل برف نيز از هشت ميلي‌متر با ۸۷ درصد افزايش به ۱۵ ميلي‌متر رسيده، همچنين سيماي پوشش برف کشور منتهي به ۲۳ بهمن ماه جاري نشان دهنده تمرکز پوشش برف روي شمال غرب کشور، دامنه‌هاي البرز و زاگرس است. هسته‌هاي اصلي بارش برف منتهي به ۲۳ بهمن ماه سال جاري روي ارتفاعات جنوب غرب استان آذربايجان غربي و غرب کردستان، ارتفاعات زاگرس مرکزي روي استان‌هاي جنوب شرق لرستان، چهارمحال و بختياري، غرب اصفهان ونواحي از استان کهگيلويه و بوير احمد در جنوب غرب کشور و دامنه‌هاي مياني البرز غربي در استان‌هاي گيلان و مازندران است. طبق برآورد دفتر مطالعات پايه آب بر اساس تصاوير ماهواره‌اي، سطح پوشش برفي واقعي کشور حدود ۴۷۰ هزار کيلومتر مربع است.

افزايش ۱۵ توماني قيمت هر مترمکعب  آب شرب در سال ۹۶
نمايندگان مجلس مقرر کردند در سال آينده علاوه بر نرخ آب بهاي شهري، به ازاي هر مترمکعب فروش آب شرب، ۱۵ تومان از مشترکان دريافت شود. به نقل از مهر، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌در جلسه علني امروز و در ادامه بررسي بندهاي درآمدي لايحه بودجه سال آينده، بند «ج» تبصره ۶ را تصويب کردند. بر اساس اين بند، وزارت نيرو از طريق شرکت‌هاي آب و فاضلاب شهري سراسر کشور مکلف است علاوه بر دريافت نرخ آب‌بهاي شهري، به ازاي هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ ۱۵۰ ريال از مشترکان آب دريافت و به خزانه‌داري کل کشور واريز کند؛ وجوه فوق مشمول ماليات به نرخ صفر است. اين بند با ۱۱۸ رأي موافق، ۴۶ رأي مخالف و ۵ رأي ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماينده حاضر در صحن به تصويب رسيد.

حمايت شرکت گاز از واحدهاي صنعتي شهرضا
شرکت گاز نهايت حمايت و مساعدت را با واحدهاي صنعتي شهرضا را نموده است. مديرعامل شرکت گاز استان اصفهان به همراه معاونين و تعدادي از مديران خود،به مناطق جنوبي استان رفتند و وضعيت گازرساني به اين مناطق را مورد بازرسي قرار دادند.سيد مصطفي علوي، در اين سفر با فرماندار شهرستان شهرضا ديدار کرد و گفت: عدم وصول کامل مطالبات گاز بهاء در سطح استان موجب شده که نقدينگي شرکت تامين نشده و با مشکلاتي در رابطه با پرداخت بدهي‌ها به پيمانکاران مواجهه شويم.وي، با اشاره به اينکه گازبهاء دين مردم به دولت است گفت: تعداد محدودي از مشترکين در پرداخت گازبهاء تاخير داشته‌اند که‌اميد داريم اين مشکل نيز با همکاري مردم برطرف گردد.