هزینه‌هایی که با طرح تحول سلامت بیشتر شدند
گروه اجتماعي: طرح تحول سلامت ايراداتي دارد كه آنطور كه سخنگوي وزارت بهداشت اعلام كرده قرار است اصلاح شوند. با اين حال آنطور كه معاون سازمان تامين اجتماعي اعلام كرده هزينه‌هاي درمان در مراكز طرف قرارداد اين سازمان با اجراي طرح تحول سلامت حدود 3 هزار و 800 ميليارد ريال افزايش پيدا كرده است.
اين در حالي است كه بررسي گزارش‌هاي رسمي‌منتشر شده از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درباره تاثيرات اجراي اين طرح، نشان مي‌دهد كه طي زمان گذشته از آغاز اجراي طرح تحول سلامت شاهد كاهش هزينه‌هاي درماني براي بخش‌هاي مختلف جامعه بوده‌ايم.
مسئولان وزارت بهداشت پيش از اين اعلام كرده بودند كه تاکنون سابقه نداشته که در دنيا کشوري بتواند يک ساله ١٠ هزار ميليارد تومان پرداختي از جيب مردم را در حوزه بهداشت و درمان کاهش دهد، اما اين اتفاق با اجرايي شدن طرح تحول سلامت در كشور ما اجرايي شده است. به اعتقاد حريرچي، سخنگوي وزارت بهداشت طرح تحول نظام سلامت مصداق اجرايي کردن سياست‌هاي کلي سلامت ابلاغي مقام معظم رهبري و اسناد بالادستي در حوزه سلامت است. مسئولان وزارت بهداشت بر همين اساس معتقدند كه مجلس بايد بر اهداف و برنامه‌هاي کلي نظارت داشته باشد نه روندها؛ همچنين براي بررسي و نقد هر طرحي همانند طرح تحول بايد ببينيم قبل از شروع طرح، کشور درحوزه سلامت چه وضعيتي داشته است اما چيزي که براي ما اهميت دارد، اين است که با اجراي اين طرح شاخص‌هاي توسعه انساني ارتقاء يافته است.
در همين حال معاون درمان سازمان تامين اجتماعي گفت: ماهانه بيش از ١٠ هزار ميليارد ريال به مراکز طرف قرارداد سازمان پرداخت مي‌شود که اين رقم قبل از اجراي طرح تحول نظام سلامت ٣ هزار و ٨٠٠ ميليارد ريال بود. به گزارش مهر، دکترمحمد علي همتي افزود: هزينه‌هاي درمان براساس قانون مشخص شده و در سه سال گذشته سازمان تامين اجتماعي هر سال فراتر از تعهدات خود هزينه کرده است. وي اظهار کرد: اين سازمان در سال ١٣٩٣ و سال اول اجراي طرح تحول نظام سلامت ٤ هزار ميليارد ريال و در سال گذشته ١٤ هزار ميليارد ريال بيشتر از تعهدات خود هزينه کرده و امسال نيز پيش‌بيني مي‌شود ٣٠ هزار ميليارد ريال فراتر از تعهدات خود هزينه کند.
همتي افزود: منابع نظام سلامت، محدود است و طي چند سال اخير که طرح تحول نظام سلامت به اجرا درآمد، هزينه‌هاي درمان در سازمان تامين اجتماعي بسيار فراتر از ارزيابي‌هاي اول شد. وي با تاکيد بر ضرورت اصلاح يکي از بندهاي قرارداد سازمان‌هاي بيمه‌گر اظهار کرد: وزارت کار و دبيرخانه شوراي عالي بيمه به‌عنوان هماهنگ کننده سازمان‌هاي بيمه‌گر قرار است متن قراردادها را در شوراي عالي مطرح و مورد بررسي قرار دهند. معاون درمان سازمان تامين اجتماعي گفت: خريد راهبردي به‌عنوان اصل خدشه ناپذير اين سازمان و سازمان‌هاي بيمه‌گر است.
تشکيل هلدينگ بيمارستاني تامين اجتماعي
از طرف ديگر برخي تصميم‌ها و سياست‌ها در دستور كار سازمان تامين اجتماعي قرار گرفته كه براساس آن مي‌توان شاهد كاهش هزينه‌هاي درماني در اين سازمان بود. در همين ارتباط مديرعامل سازمان تامين اجتماعي از آغاز شکل‌گيري هلدينگ بيمارستاني تامين اجتماعي خبر داد و گفت: از سيستم اداره هيئت مديره‌اي بيمارستان‌ها انتظار کاهش هزينه داريم. سيدتقي نوربخش در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به راه‌اندازي هلدينگ بيمارستاني تامين اجتماعي اظهار کرد: با مصوبه هيئت امناي سازمان تامين اجتماعي، هلدينگ بيمارستاني شکل گرفته است. وي افزود: از آنجاکه نظارت، توليد و خريد خدمات بايد از يکديگر منفک باشند و قبلا اينگونه نبود، تلاش کرديم با اين مصوبه اين نقيصه را برطرف کنيم. در همين راستا مراکز درماني را به سيستم هلدينگ وارد کرديم. مديرعامل سازمان تامين اجتماعي با بيان اينکه بيمه‌شدگان تامين اجتماعي براي دريافت خدمات درماني همانند گذشته متحمل هزينه‌اي نمي‌شوند و همچنان ارائه خدمات براي آنها رايگان خواهد بود، درباره مزيت‌هاي هلدينگ بيمارستاني گفت: از سيستم هيئت مديره‌اي انتظار کاهش هزينه‌ها را داريم. اگر بيمارستان ميلاد به صورت عادي اداره مي‌شد هزينه‌هاي ما تا 1.5 برابر افزايش پيدا مي‌کرد در حالي که درقالب هيئت مديره‌اي اداره مي‌شود و در اين زمينه موفق است.

رئيس کمسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران با ابراز تاسف از اينکه برخي اعضاي شورا مانع بررسي جزئيات بودجه شهرداري مي‌شوند، گفت: آنها به هيچ‌عنوان به اين موضوع ورود پيدا نمي‌کنند، ما هم که در صحن شورا به اين موضوع مي‌خواهيم ورود پيدا مي‌کنيم، مي‌گويند نياز به اين کار نيست.
محمد سالاري در گفتگو با ايلنا در انتقاد از فرآيند تدوين و تصويب بودجه شهرداري تهران گفت: متاسفانه هزينه‌هايي که به ماموريت‌هاي مختلف مديريت شهري در لايحه بودجه اختصاص مي‌دهيم؛ متعادل، متوازن و عدالت‌محور توزيع نمي‌شود. وي با تاکيد براينکه مساجد و اماکن عمومي‌مي‌توانند نقش مهمي‌در ارتقا ايمني و مديريت بحران شهر داشته باشند زيرا اين اماکن در مناطق مختلف توزيع شده‌اند و محل رجوع مردم هستند، ادامه داد: ضروري است به جاي آنکه بخش قابل توجهي از بودجه مساجد را در قالب رقم‌هاي قابل توجه به چند مسجد اختصاص دهند، ميزان اين بودجه را افزايش داده و در ميان مساجد محلات و مناطق کل شهر تهران توزيع کنند که هم به لحاظ ايمني و هم به لحاظ مقاومت و ايستايي در مقابل حوادث غيرمترقبه وضعيت بسيار اسفناکي دارند.

کارشناس ارشد اداره کل ميراث فرهنگي استان تهران ساخت مجدد ساختمان پلاسکو را خلاف ضوابط ميراث فرهنگي‌ عنوان کرد.
مهدي معمارزاده در گفتگو با ايلنا اظهار کرد: ساختمان پلاسکو در مرکز تاريخي تهران قرار داشت، در طرح تفصيلي آمده که اين قسمت در حصار ناصري است و براساس ضوابط نمي‌توان ساختمان بلندتر از 12 متر در آنجا ساخت، از همين رو ممکن نيست که دوباره ساختماني مانند پلاسکو ساخته شود. وي ادامه داد: همچنين اين ساختمان در حريم مجتمع بانک ملي است که در فهرست ميراث قرار دارد و آن محوطه ميدان مشق اوليه نيز محسوب مي‌شود، علاوه بر اين در حريم مدرسه ژاندارک نيز است و به‌طور کل آن قسمت حصار قاجاري است. اين کارشناس ارشد ميراث فرهنگي خاطرنشان کرد: اگر به هويت و تاريخ شهر حرمت بگذارند، نبايد در اين محدوده ساختمان بلندمرتبه بسازند. معمارزاده اظهار کرد: جان باختن انسان‌هاي ايثارگر در اين ساختمان عواطف و احساسات همه مردم را تحت تاثير قرار داده، بنابراين بهترين فرصت براي انجام يک کارفرهنگي در فضاي به جامانده از اين ساختمان است، پيشنهاد مي‌دهم بخشي از ساختمان که آبنما داشت دوباره راه بياندازند.

15 استان كشور درگير آنفلوانزاي پرندگان
رئيس اداره مراقبت از بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي هشدار داد: آنفلوانزاي پرندگان در بيش از 15 استان کشور وجود دارد و مردم تا اطلاع ثانوي از مصرف هرگونه پرنده و تخم مرغ‌هاي محلي خودداري کنند. محمود سروش در گفتگو با ايرنا افزود: بيماري آنفلوانزاي پرندگان با نوع ويروس غالب H5N8 در بسياري از کشورهاي دنيا به خصوص در منطقه سيبري تا شاخ آ‌فريقا موجب ريزش زيادي از پرندگان شده و در بيش از 15 استان کشور نيز اين پديده مشاهده شده و افزايش يافته است. وي ادامه داد: ريزش پرندگان در بسياري از مناطق کشور حتي در مناطق شهري و به خصوص در نزديکي تالاب‌ها وجود دارد و به همين علت سازمان دامپزشکي تاکنون سه بيانيه مهم صادر کرده است و نسبت به آلوده بودن اين مناطق و پرهيز مردم از دست زدن به هر نوع پرنده هشدار داده است.

لايحه «حمايت از محيط‌بانان» به مجلس ارسال مي‌شود
مديرکل دفتر حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست از اتمام بررسي لايحه حمايت از محيطبانان در دولت خبر داد و گفت: لايحه حمايت از محيط‌بانان در روزهاي آتي به مجلس ارسال خواهد شد البته بررسي اين لايحه در سال آينده انجام مي‌شود. داريوش کريمي‌در گفتگو با تسنيم درباره سرانجام و سرنوشت لايحه حمايت از محيط‌بانان که قرار بود پيشتر به مجلس ارسال شود، اظهار کرد: بررسي لايحه حمايت از محيط‌بانان در دولت تمام شده و در روزهاي گذشته به تصويب رسيده است. وي ادامه داد: هم‌اکنون تشريفات لازم براي لايحه حمايت از محيط‌بانان در دولت در حال انجام است و آماده ارسال به مجلس شده که به‌زودي و در روزهاي آتي تقديم نمايندگان مجلس خواهد شد. كريمي‌تصريح کرد: در حال حاضر بودجه سال 96 در مجلس رسيدگي مي‌شود و نمايندگان تا انتهاي سال مشغول اين موضوع هستند و بررسي لايحه حمايت از محيط‌بانان به احتمال بسيار زياد به سال آينده موکول خواهد شد.

افزايش بودجه بيمه خبرنگاران از 8 به 13 ميليارد تومان
عضو ناظر در کميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي‌گفت: کميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي، بودجه بيمه خبرنگاران و هنرمندان را از 8 به 13 ميليارد تومان افزايش داده است. محمد اسماعيل سعيدي، عضو ناظر در کميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي‌در گفتگو با خبرنگار حوزه شهري گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: در سال جاري مشکل اساسي که از سوي مسئولان در رابطه با بيمه هنرمندان و خبرنگاران مطرح شد، بحث کمبود بودجه براي تحت پوشش قرار دادن تمامي‌مشمولان بود که خوشبختانه کميسيون تلفيق اعتبار مورد نياز را از 8 به 13 ميليارد تومان افزايش داده است. وي تصريح کرد: در راستاي کمک به هنرمندان و عدم تضييع حقوقشان مقرر شد که با افزايش اعتبار، تمامي‌مشمولان تحت پوشش قرار گيرند و خدمات دهي اين بيمه مانند ديگر بيمه‌ها حتي با گنجاندن بيمه بيکاري، انجام شود. نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو گفت: مسئولان علت بيمه نبودن برخي خبرنگاران و هنرمندان را عدم بودجه کافي عنوان کردند که با افزايش اعتبار، اميدواريم در سال جديد شاهد تحت پوشش قرار گرفتن تمامي‌اين افراد باشيم.

مديرعامل جمعيت هلال‌ احمر گلستان خبر داد: وقوع ۶۳ حادثه در گلستان
مديرعامل جمعيت هلال‌ احمر گلستان از وقوع ۶۳ حادثه در بهمن ماه‌امسال در گلستان خبر داد و گفت: در اين يک ماه به يک هزار و ۲۴۲ نفر امدادرساني شده است.دکتر حسين احمدي با اشاره به عملکرد جمعيت هلال‌احمر گلستان در حوزه‌امدادونجات اظهار کرد: در بهمن‌ ماه سال جاري ۶۳ حادثه در استان گلستان رخ‌ داده است.وي تصريح کرد: از اين تعداد ۱۱ حادثه مربوط به برف و کولاک، ۴۰ مورد مربوط به حوادث جاده‌اي، پنج مورد حوادث شهري و سه حادثه در کوهستان است.مديرعامل جمعيت هلال‌ احمر گلستان از امدادرساني به يک هزار و ۲۴۲ نفر خبر داد و گفت: از اين تعداد يک هزار و ۴۳ نفر در برف و کولاک، ۱۱۷ نفر جاده‌اي، ۴۵ نفر در حوادث کوهستان و پنج نفر در حوادث شهري بوده‌اند.وي افزود: در اين مدت ۹۷ تيم عملياتي متشکل از ۲۷۲ نيرو و ۶۹ دستگاه‌امبولانس براي امدادرساني اعزام شدند.دکت احمدي از اسکان چهار نفر حادثه‌ ديده در مناطق کوهستاني خبر داد و گفت: پنج مورد هم رهاسازي از برف و کولاک انجام‌ شده است.وي تصريح کرد: ۴۷ نفر مصدومين حوادث بودند که از اين تعداد ۴۱ نفر به بيمارستان منتقل و ۶ نفر هم به‌ صورت سرپايي درمان شدند.

همايش روانشناسي بلوغ عاطفي دردانشگاه آزاداسلامي‌واحد اراک برگزارشد
به نقل از اداره کل روابط عمومي‌دانشگاه آزاداسلامي‌اراک، همايش روانشناسي بلوغ عاطفي با همکاري معاونت دانشجويي فرهنگي و همت دفتر فرهنگ اسلامي‌دانشکده علوم انساني دانشگاه آزاداسلامي‌واحد اراک باحضور استادان ودانشجويان در تالار اميرکبير واحد اراک برگزارشد.در پايان اين همايش جلسه پرسش و پاسخ دانشجويان برگزار شد.

مديرعامل شرکت شهرکهاي صنعتي استان مرکزي: توريسم صنعتي نقش بسزايي در شناخت واحدهاي توليدي کوچک دارد
مدير عامل شرکت شهرکهاي صنعتي استان مرکزي گفت: توريسم و بازديدهاي صنعتي نقش بسزايي در شناساندن توانمندي‌ها و نوع محصولات توليدي بنگاه‌هاي مستقر در شهرکها و نواحي صنعتي دارد. به گزارش روابط عمومي‌شرکت شهرکهاي صنعتي استان مرکزي، مصطفي آمره مدير عامل با اعلام اين خبر افزود: تنوع محصولات توليدي و خدمات با توجه به گستردگي شهرکها و نواحي صنعتي مختلف بسيار زياد است که بازديدهاي متناوب و تخصصي در زمان‌هاي مختلف توسط گردشگران و مديران صنعتي در شناسايي آنان بسيار موثر است.وي تاکيد کرد: توليد به صورت چرخه‌ايي است که مي‌بايست مراحل مختلف آن از تامين مواد اوليه، تکنولوژي توليد و بازاريابي محصولات به دقت در نظر گرفته شود و اطلاع مديران صنايع کوچک از توانمندي‌هاي ديگر استان‌ها در کاهش هزينه‌هاي توليد و بالارفتن فروش بسيار موثر است.وي اظهار داشت : برپايي توريسم‌هاي صنعتي و بازديدهاي تخصصي در تبادل اطلاعات مختلف و آشنايي با ظرفيت‌هاي شهرکها و نواحي صنعتي موثر است.آمره در ادامه گفت: استان مرکزي با توجه به تعداد، گستردگي و تنوع صنايع بزرگ، متوسط و کوچک در کشور داراي ظرفيت‌هاي بسيار زيادي را در تامين نيازهاي ديگر استان‌ها در بحث صنايع مختلف دارد و به عنوان يک جامعه هدف گردشگري صنعتي مطرح است.وي اضافه کرد: برپايي تور‌هاي صنعتي علاوه بر رونق اقتصادي نقش مهمي‌در تبادل اطلاعات مورد نياز مديران صنعتي و صاحبان واحد‌هاي توليدي مستقر در شهرکها و نواحي صنعتي کشور دارد.
علي کيواني- انديشه: عباس شوندي شهردار انديشه طي پيام ايام فاطميه و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) را تسليت گفت.
متن پيام به شرح ذيل است:حضرت فاطمه (س)، صبر لايزال نبوي بود که در هيأت عفتي سر به فلک کشيده، چادر به سر مي‌کشيد و در کوچه‏‌هاي مدينه، در تمام رهگذرهاي هستي، حضور خدا را به کائنات، يادآور مي‏شد؛ سيلي ستم و تازيانه کينه را به جان خريد تا هجوم تندبادِ انکار، شمع يک‏تنه حقيقت را خاموش نکند.با دلي سرشار از غم و اندوه، بر خود لازم مي‌دانم از جانب خود و همه همکاران شهرداري انديشه، فرا رسيدن ايام فاطميه و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) را خدمت يکايک شيعيان جهان بويژه شهروندان متدين و ولايتمدار شهر انديشه تسليت و تعزيت عرض نموده، با اميد به اينکه رهرو راه آن طاهره مطهره باشيم.عباس شوندي -شهردار انديشه

فرماندار ويژه شهرستان ري، خدمات دولت تدبير و اميد در حوزه روستايي بسيار خوب و چشمگير خواند.
علي کيواني-ري، هداست الله جمالي پور معاون استاندار تهران و فرماندار ويژه اين شهرستان که صبح امروز براي افتتاح ساختمان دهياري روستاي فيروزآباد بخش قلعه نو در اين روستا حضور يافته بود، گفت: «برغم همه مشکلات عديده اي که دولت و مديران آن با آن مواجه بوده‌اند، اما با صرفه جويي، تلاش شبانه روزي و مديريت جهادي گام‌هاي بسيار موثر و خوبي در زمينه خدمات رساني به روستاها برداشته شده است.»نماينده عالي دولت در شهرستان ري با اشاره به خدمات دولت در سه حوزه آب شرب، بهداشت و درمان و راه‌هاي روستايي، اظهار داشت: «در حوزه آب شرب، تا پايان سال با راه‌اندازي مخازن آب مستقر در بي بي شهربانو، مشکلات کمي‌و کيفي روستاهاي شرق شهرستان ري برطرف خواهد شد.»وي همچنين از بهبود وضعيت راه‌هاي روستايي روستاهاي اين شهرستان خبر داد و تاکيد کرد: «در بخش راه‌هاي روستايي، با همت دهياران و شوراهاي اسلامي‌روستاها و البته کمک دولت، ايمن سازي و بهسازي راه‌هاي روستايي صورت گرفت و اکنون مشکل راه ارتباطي بسياري از روستاها برطرف شده است.»فرماندار ويژه ري با بيان اين که اعتبارات خوبي در حوزه بهداشت و درمان روستايي تخصيص يافته است، گفت: «در بسياري از روستاهاي شهرستان ري که سالها با مشکلات عديده اي در حوزه بهداشت و درمان مواجه بودند، اکنون مشکلات اين حوزه حل و رفع شده است و در برخي ديگر نيز اقدامات خوبي در دست اجراست.»جمالي پور با اشاره به تاکيد مقام معظم رهبري مبني بر اين که مسئولين بايد شرح خدمات و اقدامات انجام شده را به مردم گزارش دهند، تا اعتقاد جامعه به نظام و جامعه مضاعف شود، گفت: «در سه سال گذشته هرچند دولت خدمات زيادي در حوزه‌هاي مختلف بخصوص در حوزه خدمات روستايي انجام داده است، اما کمتر فرصت ارائه گزارش مستقيم به مردم فراهم آمده است و امروز مجالي است تا به مردم بگوييم هرچند دولت با مشکلات بسياري دست به گريبان بود اما تمام توان و همتش را صرف کرد تا به مردم و علي الخصوص به روستاها و دهستان‌ها خدمت کند.»

مديرکل بيمه سلامت استان بوشهر:
بوشهر- خبرنگار تجارت: دکتر پرويز رمضاني مديرکل بيمه سلامت استان بوشهر درباره سوء استفاده از نام سازمان بيمه سلامت در ارائه خدمات بيمه درمان، صدور بيمه نامه تکميلي و پايه، دفاتر بيمه درماني به شهروندان هشدار داد.
وي با بيان اينکه متأسفانه در سالهاي اخير و به ويژه در سال جاري مشاهده شده که افراد يا شرکتهايي از طريق تماس تلفني با شهروندان، اعلام مي‌کنند که از سازمان بيمه سلامت يا از اداره بيمه سلامت هستند و مي‌توانند در قبال پرداخت مبالغي شهروندان را بيمه نمايند افزود: اين شرکت‌ها با استفاده از عنوان "بيمه سلامت" و سوء استفاده از عدم آگاهي شهروندان، ضمن ارائه چند فهرست مراکز درماني طرف قرارداد و کارت و دفترچه بيمه در منزل شهروندان ، مبالغي را از ايشان اخذ مي‌نمايند. مديرکل بيمه سلامت استان بوشهر در خصوص آگاهي بيشتر مردم در اين زمينه گفت: ضرورت دارد که هم استاني‌هاي عزيز به چند نکته توجه نمايند:1- سازمان بيمه سلامت ايران به عنوان يکي از سازمانهاي بيمه گر درمان پايه کشور، هرگز براي بيمه نمودن افراد، از تماس تلفني استفاده نمي‌کند و هر گونه فراخوان عمومي‌را از طريق اطلاعيه در رسانه‌هاي جمعي به اطلاع مردم مي‌رساند. همچنين ثبت نام از افراد فاقد بيمه درمان پايه متقاضي دريافت اين بيمه، از طريق سامانه الکترونيک سازمان بيمه سلامت ايران به نشانيwww.bimehsalamat.ir انجام مي‌شود. 2- شهروندان توجه نمايند در تماسهاي تلفني تماس گيرنده اعلام مي‌کند دولت براي بيمه شدن آنها مبالغي را پرداخته و آنها اجباراً بايد ما به التفاوت اين مبالغ را به فرد مراجعه کننده به درب منزل و يا شرکت تماس گيرنده بپردازند، غير قانوني و کذب محض است.3- هيچ فرد يا شرکتي نمي‌تواند بيمه درمان پايه و يا دفاتر درماني شهروندان را باطل کند. توجه به اين نکته از آنجا ضرورت مي‌يابد که در تماسهاي تلفني وقتي شهروندان اعلام مي‌کنند که بيمه درمان پايه دارند و نيازي به خريد مجدد آن را ندارند، بعضاً تماس گيرنده تهديد مي‌کند که در صورت عدم پرداخت مبالغ مورد نظرش، دفاتر بيمه درمان شهروندان را ابطال مي‌نمايد که اين ادعا تماس گيرنده خلاف واقع و کذب مي‌باشد.

به همت دفتر آموزش و برنامه ريزي نيروي انساني شرکت توزيع برق غرب مازندران و موسسه‌اموزش علمي-کاربردي صنعت آب و برق استان مازندران، همايش بزرگ فراگيران آموزش دوره‌هاي ايمني و فني، ويژه سيمبان‌ها و نيروهاي پيمانکاري برگزار شد.
در اين همايش يک روزه، بيش از 160 نفر از متقاضيان آموزش فني و ايمني خارج از صنعت توزيع به عنوان کارآموز و فن ورز و همچنين سيمبان‌هاي شاغل در شرکت‌هاي پيمانکاري طرف قرارداد با شرکت توزيع به منظور به روز رساني و باز آموزي در مشاغل فني و ايمني حضور داشتند. مهندس فرح زاد مدير عامل شرکت در آغاز مراسم در سخناني با اشاره به اهميت آموزش در صنعت برق، اظهار داشت: با توجه به افزايش سطح آگاهي‌ها و اطلاعات عموم مردم، ضرورت دريافت آموزش‌هاي فني به منظور ارايه خدمات شايسته و مطلوب به مردم و مشترکان بيش از پيش احساس مي‌شود. وي تصريح کرد: رعايت مسايل ايمني و همچنين کرامت انسان‌ها در کنار رعايت اخلاق اسلامي‌و انساني با عمل به قوانين و عرف جامعه از اولويت‌هاي ما در امر آموزش بخش نيروي انساني است. در ادامه دکتر خانمحمدي رييس موسسه‌اموزش علمي-کاربردي صنعت آب و برق استان مازندران با بيان اينکه بر اساس ابلاغيه وزارت نيرو مبني بر الزام دريافت گواهينامه صلاحيت احراز جايگاه لازم پيمانکاري، تأکيد کرد: خوشبختانه نگاه وزارت نيز يک نگاه‌اموزش محور است. وي به اهداف اين دوره اشاره کرد و افزود: تسهيل در مسير نيل به اهداف شرکت، تقليل سطح حوادث حين کار، تقويت روحيه پرسنل و شکوفا نمودن استعدادها از جمله اهداف اين دوره‌اموزشي است. مهندس رضواني مدير دفتر آموزش و برنامه ريزي نيروي انساني شرکت نيز در سخناني در خصوص اين دوره گفت: در اين دوره که با هدف اجراي بخشنامه صلاحيت حرفه اي و باز آموزي و به روز رساني نيروهاي پيمانکاري صورت گرفته، هشت گروه 20 نفره فن ورز و ايمني، آموزش‌هاي لازم را دريافت مي‌کنند. وي خاطر نشان کرد: در پايان دوره که در مرکز آموزش شرکت توزيع برق غرب مازندران برگزار مي‌شود، از شرکت کنندگان، آزمون علمي‌و عملي اخذ شده و مورد ارزيابي دقيق قرار مي‌گيرند.  

افتتاح همزمان ۶۵۷ واحد ارائه خدمات بهداشتي در ۲۸ استان و ۴۷ دانشگاه و دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني كشور" و ۶۸ مركز خدمات جامع سلامت روستايي مازندران" به عنوان استان پيشرو در كشور با حضور دكترهاشمي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در مجتمع پيامبر اعظم (ص) برگزار شد.
زير بهداشت و درمان در ابتداي سفر خود از مراكز بهداشتي زيد سفلي، طبقده و پنبه چوله ساري بازديد كرد اين مراكز در مساحت ۵۰۰ متر مربع و با هزينه اي بالغ بر ۶۰۰ ميليون تومان احداث شده است. شايان ذكر است مراكز بهداشتي مازندران در مساحت ۳۴هزارمترمربع و با اعتباري بالغ بر ۵۱ميليارد تومان احداث شده است.دكتر قاسم جان بابايي، رئيس دانشگاه علوم پزشكي مازندران با بيان اينكه براي دومين بار پس از ساخت ۱۵۰خانه بهداشت ،برنامه كشوري افتتاح ۶۵۷واحد ارائه خدمات در استان مازندران برگزار مي‌شود، افزود: ۱۰ درصد از مجموع مراكز ارائه خدمات ،در استان مازندران احداث شده است0 وي با بيان اينكه استان مازندران با يكهزار و ۱۰۰خانه بهداشت از نظر توسعه، رتبه نخست را در كشور داراست ،ادامه داد: در سال‌هاي گذشته يك سوم مراكز بهداشتي درماني استيجاري بود كه خوشبختانه اين مراكز ملكي شده است. دكترجان بابايي با اشاره به احداث ۱۸مركز دندانپزشكي، گفت: كودكان زير ۱۴سال و زنان باردار از خدمات دندانپزشكي استفاده كردند. وي با بيان اينكه با طرح پزشك خانواده، شناسايي بيماران ديابتي و فشارخون دوبرابر شده است،گفت،: بيش از ۹۵درصد مازندراني‌ها پرونده الكترونيك تشكيل شده است. وي با اشاره به اينكه ۲۳۰هزار متر مربع فضاي درماني احداث شده است افزود،: بيش از نيمي‌از آن به بهره برداري رسيد.

عضو هيات علمي‌بنياد بيماري‌هاي نادر ايران گفت: درمان بيماران نادر بسيار سخت است و هزينه‌هاي درمان آنان نيز بالاست.
 به گزارش ايرنا، حميدرضا ادراکي در نشست خبري افزود: بيماران نادر در ايران مظلوم و معصومند. وي خاطرنشان کرد: ابتدا بايد مساله‌اموزش به‌عنوان يک موضوع مهم براي بيماري‌هاي نادر مدنظر باشد چراکه با آموزش مي‌توان از اين بيماري پيشگيري کرد. وي ادامه داد: بايد ابتدا بيماران نادر را شناسايي کرد البته ٥٨ نوع بيماري نادر در ايران شناسايي شده که شيوع آنها در بين بيماران نادر ايران بيشتر است. ادراکي ادامه داد: ما به دلايل فراواني به بسياري از بيماران نادر دسترسي نداريم و براساس آمارها 2 تا پنج تن در هر 10 هزار تن جمعيت ، مبتلا به بيماري نادرند. وي تصريح کرد: ما با اين برآورد، انتظار داريم يک ميليون و 200 هزار بيمار نادر داشته باشيم اما تنها 50 هزار تن از اين شمار از بنياد بيماري‌هاي نادر ايران خدمت مي‌گيرند. ادراکي ابراز اميدواري کرد که با کمک خيران براي اين افراد اقدامات اساسي انجام دهيم البته ما هنوز نتوانسته‌ايم بيماران نادر را شناسايي کنيم در زمينه شناسايي اين افراد سيستم ارتباطي کشور بسيار ضعيف است. اين عضو هيات علمي‌بنياد بيماري‌هاي نادر ايران ادامه داد: همچنين در گزارش‌هايي که در زمينه «ام آر آي» جنين داشتيم به اين واسطه توانستيم جنين پنج تا 6 ماهه را مورد آزمايش قرار دهيم و از نظر بيماري‌هاي نادر مغز و ستون فقرات تشخيص‌هاي لازم براي آنان داديم و البته اين اقدامات در شکم مادر و با يک کار تيمي‌انجام شد. وي خاطرنشان کرد: براي بيماران نادر کار زيادي مي‌توان انجام داد اما بايد قبول کنيم که اينها اميد به زندگي دارند و اين اقدامات ما فعاليت‌هاي اوليه‌اي به شمار مي‌آيد که براي درمان اين بيماران برداشته‌ايم. زهرا رياحي، عضو هيات علمي‌بنياد بيماري‌هاي نادر ايران نيز گفت: بنياد، زيرساخت‌هاي لازم را فراهم کرده تا آسايش و آرامش به جامعه بيماران برگردانده شود. وي تصريح کرد: اين بنياد، مرکز تشخيص طبي پارسيان را نيز براي ارائه خدمات به بيماران نادر و ديگر بيماران به صورت شبانه روزي را دارد. وي اضافه کرد: تفاوت ماهيتي بنياد بيماري‌هاي نادر با همه سازمان مردم نهادهاي فعال در حوزه سلامت در اين است که اين بنياد رفتار صدقه منشي ندارد و شناخت بيمار،‌ بيماري، پيشگيري، کمک، درمان و کاهش ميزان بروز و شيوع بيماري در ايران را از اهداف اصلي خود مي‌داند.