رئيس اتحاديه مشاوران املاک استان تهران برای سال 96 پیش‌بینی کرد؛
رئيس اتحاديه مشاوران املاک استان تهران با بيان اينکه‌امسال زمان پايان رکود بازار مسکن است، گفت: در طول بيش از دو دهه از سال‌هاي 70 تا 90 قيمت مسکن با هزار درصد افزايش يافته است.
به گزارش تجارت، حسام عقبايي با بيان اين که علت اين که چرا مسکن مانند ساير کالاهاي ديگر قيمت‌گذاري مشخصي ندارد، گفت: بر اساس دين اسلام مالکيت افراد محترم است و مالک مي‌تواند براي کالاي خود قيمت‌گذاري کند اما مي‌توان اين قيمت‌گذاري‌ها را با افزايش توليد، اطلاع‌رساني درباره قيمت‌هاي واقعي و رقابتي کردن بازار، کنترل کنيم.
وي با بيان اين که مي‌توان يک شاخص قيمت براي کنترل بازار تعيين کرد، گفت: مي‌توان با ارائه شاخص‌هاي قيمت در بازار مسکن ورود کرد.
رئيس اتحاديه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به رشد نامتعارف قيمت مسکن در دو دهه گذشته گفت: از سال 71 تا 94 شاهد افزايش قيمت هزار درصدي مسکن در کشورمان بوديم به عبارت ديگر در طول 23 سال قيمت مسکن در ايران 104 برابر شده است که اين به دليل نبود شاخص‌هاي تکنيکال در حوزه قيمت بازار مسکن است.
عقبايي تاکيد کرد: البته اين ضمانت که قانون بپذيرد شاخص‌هاي قيمت‌گذاري اجرا شوند وجود ندارد اما به طور قطع اين شاخص‌ها مي‌تواند عامل مهار کننده قيمت‌ها در بازار مسکن باشند البته بايد مراقب باشيم چه کسي با چه رويکردي اين شاخص‌ها را ارائه مي‌کند. معتقدم بهترين ناظر بر قيمت‌ها خود مردم هستند.
مسکن گران نشده است
رئيس اتحاديه مشاوران املاک استان تهران درباره تغييرات قيمت در بازار مسکن گفت:‌ عده‌اي قصد دارند اين طور جلوه دهند که مسکن گران شده است و يا اينکه در مواقع رکود اصرار دارند که بگويند رونق در بازار ايجاد شده است اما بخش خصوصي بايد واقعيت بازار را به مردم اطلاع دهد.
عقبايي با تاکيد بر اينکه اتحاديه مشاوران املاک بزرگ‌ترين بانک اطلاعاتي آمار تحقق يافته معاملات خريد و فروش مسکن را دارد، گفت:‌ طبق اين آمار مي‌توان گفت قيمت مسکن در سال 95 هيچ تغييري نسبت به سال 94 نداشته و مسکن گران نشده است.
وي درباره‌امار اعلام شده از سوي مرکز آمار و بانک مرکزي درباره افزايش قيمت مسکن در سال جاري اظهار داشت: معتقد هستم نهادهايي مانند بانک مرکزي و مرکز آمار مانند اصناف و اتحاديه‌ها و بخش خصوصي بر روي حوزه‌هاي تخصصي اشراف ندارند به طور قطع بايد اين آمار به صورت تخصصي ارائه شود.
رئيس اتحاديه مشاوران املاک استان تهران با بيان اينکه به طور قطع معاملات مسکن در بهمن‌ماه و دي‌ماه نسبت به ساير ماه‌ها افزايش پيدا کرده است و 9 روز ابتداي اسفندماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزايش ميزان معاملات مواجه بوديم اما قيمت مسکن تغييرات محسوسي نداشته است.
وي ادامه داد: اينکه ما نظر بانک مرکزي به عنوان مرجع را درباره افزايش قيمت‌ها رد کنيم در مناقشات اقتصادي اقدام مناسبي نيست اما تاکيد مي‌کنم به قدري که نهادهاي تخصصي بر حوزه‌هايي مانند مسکن اشراف دارند دولت چنين اشرافي را ندارد. وي افزود: البته بخش خصوصي و اتحاديه‌ها هم بايد نسبت به رفع نواقص خود و اطلاع‌رساني‌هاي دقيق در حوزه ارائه‌امار و تعيين قيمت‌ها اقدام کنند.
عقبايي گفت: افزايش قيمت مسکن در ماه‌هاي بهمن و اسفند در شهر تهران را انکار نمي‌کنم اما در کل کشور مسکن افزايش قيمت نداشته است و در شهر تهران در اين مدت افزايش قيمت‌ها حدود 4 ذدرصد بوده است.
 بانک‌ها عامل گراني مسکن
وي درباره وضعيت بازار مسکن در سال جاري و اينکه چرا مسکن به رونق نرسيد، گفت: معتقد هستم مهمترين عاملي که منجر شد مسکن وارد دوره رونق نشود عدم اصلاح ساختار پولي و بانکي در کشور بود و زور دولت به مافياي بانکي نرسيد . عقبايي تاکيد کرد: اميدوارم در آستانه انتخابات دولت نسبت به اصلاح ساختار پولي و بانکي اقدام کند و حداقل لايحه آن را به مجلس ارائه دهد. وي همچنين با انتقاد از سيستم بانکي براي ارائه تسهيلات به متقاضيان مسکن گفت: بانک مسکن يک بانک توسعه‌اي نيست و نمي‌تواند مدت بازپرداخت تسهيلات مسکن را افزايش دهد چرا که عملکرد اين بانک يک عملکرد تجاري است.
عقبايي گفت: در حالي که با ارائه تسهيلات به بخش مسکن سخت‌گيري‌هاي متعددي از سوي بانک‌ها اعمال مي‌شود اما تسهيلات به خريد خودرو و ساير کالاها به سرعت انجام مي‌شود چرا که تسهيلات به اين حوزه براي بانک‌ها سودده است.
 سال 95 سال پايان رکود است
رئيس اتحاديه مشاوران املاک استان تهران با بيان اينکه سال 95 سال پايان رکود است، گفت: به طور قطعغ در سال 96 وارد دوره رونق بازار مسکن مي‌شويم اما به شرطي اصلاح ساختار پولي و بانکي کشور انجام شود و دولت بتواند نرخ سود بانکي را کنترل کند.
وي افزود: اگر اين اتفاقات بيفتد تا تابستان سال آينده رونق به بازار مسکن مي‌رسد اما اگر اي
ن روند باشد تابستان سال آينده به دوره پيش رونق مي‌رسيم.
 تعيين نرخ مسکن بر اساس بلوک‌بندي امکان‌پذير نيست
وي با اشاره به سياست‌هاي دولت نهم و دهم در تعين نرخ مسکن بر اساس بلوک‌بندي‌ها گفت: در آن سال‌ها پيشنهادي مبني بر اينکه دقيمت مسکن بر اساس بلوک‌بندي باشد مطرح شد اما ما مخالف آن بوديم چرا که به طور قطع قيمت دو واحد کنار هم قابل يکسان سازي نيست و اين سياست پيش نرفت.
 ورود قانونمند فناوري به حوزه مسکن
رئيس اتحاديه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به چهارمين نمايشگاه‌املاک و مستغلات گفت: در اين نمايشگاه شاهد حضور شرکت‌هاي خارجي و ايراني و حضور استارت‌تاپ‌ها و اپليکشين‌هاي فروش مجازي مسکن بوديم.
وي افزود: به طور قطع مخالف ورود مشاوران املاک فضاي مجازي به بازار مسکن نيستم اما بايد روند قانونمند خود را طي کنند.
عقبايي در غرفه آلونک با اشاره به حضور اپليکيشن‌ها و استارتاپ‌ها و مشاوران املاک فعال در حوزه مجازي در بازار مسکن اظهار داشت: با ورود فناوري به اين حوزه مي‌توان معاملات مسکن را سريع‌تر انجام داد.وي ادامه داد: به طور قطع ورود اين سامانه‌هاي مجازي منجر به کوتاه شدن دوره رکود مسکن مي‌شود. وي تاکيد کرد: به سايت‌هاي غير مجاز هشدار مي‌دهم که هر چه زودتر نسبت به دريافت مجوزهاي حضور در بازار مسکن دريافت کنند.عقبايي گفت: تا يک دهه آينده ۷۰ درصد معاملات مسکن از طريق سامانه‌هاي مجازي انجام مي‌شود.

دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي گفت: نداشتن توجيه اقتصادي صادرات کالا با هواپيما به دليل گراني سوخت هواپيماي باري، موجب شده است صاحبان کالا تمايلي براي اين کار نداشته و ايرلاين‌ها هم دنبال خريد هواپيماي باري نباشند.
 مقصود اسعدي ساماني در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: پس از آزادسازي نرخ حامل‌هاي انرژي قيمت سوخت هواپيما نيز افزايش يافت. در اين راستا قيمت سوخت هواپيما براي هواپيماهاي مسافري در ايران امروز هر ليتر 600 تومان و براي هواپيماهاي باري مطابق با نرخ فوب خليج فارس به عنوان مثال 1300 تومان عرضه مي‌شود. وي با اشاره به اينکه يکي از هزينه‌هاي اصلي پروازها، هزينه سوخت است، گفت: در اين راستا با توجه به قيمت بالاي سوخت براي هواپيماهاي باري (کارگو)، براي صادرکنندگان ايراني مقرون به صرفه نيست کالاي خود را از طريق هواپيما جابه‌جا کنند.مثلا بخش کشاورزي کشور مايل بود برخي از توليدات خود را از طريق هواپيما به کشورهاي حاشيه خليج فارس صادر کند اما به دليل هزينه بالاي صادرات با هواپيما از اين کار منصرف شدند. دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي با بيان اينکه مصرف سوخت هواپيما، نسبت به مصرف ديگر حامل‌‌هاي انرژي در کشور بسيار پايين‌تر است، گفت: در کشور ما روزانه حدود 4.2 ميليون ليتر سوخت هواپيما مصرف مي‌شود که نسبت به مصرف سوخت در ديگر مدل‌هاي حمل‌ونقل نظير خودرو، خيلي کمتر است. اسعدي ساماني ادامه داد: از سوي ديگر کشورهاي دنيا چون حمل‌ونقل هوايي را در ارتباط با توسعه و نهاده توليد مي‌دانند به اين صنعت توجه خاصي دارند ضمن آنکه ابزار مهمي‌در جهت رشد اقتصادي است،بنابراين يارانه به سوخت حمل‌ونقل هوايي اختصاص مي‌يابد اما در ايران از زمان آزادسازي نرخ حامل‌هاي انرژي، قيمت سوخت هواپيماي باري آزاد شد و اين به کاهش صادرات با هواپيما انجاميد. وي افزود: رقم 60 هزار تن جابه‌جايي کالا توسط هواپيما در سال 90 با آزادسازي نرخ سوخت هواپيماي باري، امروز‌ به 10 هزار تن کاهش يافت. دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي توضيح داد: در همين راستا مي‌توان گفت که خريد هواپيماي باري براي ايرلاين‌هاي ايراني مقرون به صرفه نيست و امروز تعداد انگشت‌شماري هواپيماي باري در ناوگان تجاري هوايي کشور فعاليت مي‌کنند ضمن آنکه از نظر بهره‌وري نيز در رتبه پاييني قرار دارند زيرا به عنوان مثال بوئينگ 747 باري هما، حداکثر در هفته‌‌ يک پرواز دارد در حالي که اگر نرخ سوخت متناسب باشد ميزان ناوگان باري هوايي و صادرات از طريق حمل‌ونقل هوايي افزايش مي‌يابد. اسعدي ساماني گفت: روزانه 70 ميليون ليتر بنزين، 100 ميليون ليتر گازوئيل و 10 ميليون ليتر نفت سفيد در کشور مصرف مي‌شود و اين ارقام نسبت به مصرف روزانه 4.2 ميليون‌ ليتر سوخت هواپيما بسيار بزرگ‌تر است. وي ادامه داد: سوخت هواپيما شبيه نفت سفيد است و هزينه توليد آن هم چندان گران نيست، بنابراين توصيه مي‌شود اگر به دنبال افزايش صادرات از محل حمل‌ونقل هوايي هستيم بايد نرخ سوخت هواپيماهاي باري کاهش يابد.

فرودگاه‌هاي ايران در سال ۲۰۱۶ رشد ۱۷ درصدي در ميزان نشست و برخاست هواپيماها و اعزام و پذيرش مسافر و رشد ۱۱ درصدي در ارسال و پست بار را نسبت به سال ۲۰۱۵ رقم زدند.
 به‌گزارش ايسنا، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران به تازگي آماري از وضعيت کل پروازهاي فرودگاه‌هاي ايران در سال ۲۰۱۶ ميلادي ارايه کرده است که براساس آن در ۴۹ فرودگاه شرکت فرودگاه‌ها ۴۱۷ هزار و ۵۱۰ فروند هواپيما نشست و برخاست، ۵۱ ميليون و ۸۵۱ هزار و ۵۶ مسافر اعزام و پذيرش و ميزان ۴۹۶ ميليون و ۱۲۵ هزار و ۴۸۷ کيلوگرم بار ارسال و پست شد.
 فرودگاه مهرآباد به عنوان نخستين فرودگاه پرترافيک ايران با ميزباني از ۱۳۲ هزار و ۲۴۵ فروند هواپيما توانست ۱۶ ميليون و ۳۲۷ هزار و ۳۵۹ مسافر را اعزام و پذيرش و ۱۱۱ ميليون و ۱۰۷ هزار و ۸۲۲ کيلوگرم بار را ارسال و پست کند. فرودگاه بين‌المللي مشهد با اعزام و پذيرش۱۰ ميليون و ۳۰ هزار و ۲۳۰ مسافر و ارسال و پست ۸۶ ميليون و ۶۸۱ هزار و ۱۰ کيلوگرم بار طي نشست و برخاست ۷۰ هزار و ۸۴ پرواز در رتبه دوم پرترافيک‌ترين فرودگاه‌هاي ايران در سال ۲۰۱۶ شناخته شد.
فرودگاه‌امام خميني(ره) نيز با ميزباني ۵۳ هزار و ۳۵۹ پرواز موفق به اعزام و پذيرش ۷ ميليون و ۸۲۱ هزار و ۳۶۹ مسافر و ۱۴۸ ميليون و ۲۰ هزار و ۴۱۵ کيلوگرم بار شد.
از مجموع کل پروازهاي صورت گرفته سهم فرودگاه مهرآباد از پروازها ۲۸.۹ درصد، اعزام و پذيرش مسافر ۲۹.۰۱ درصد و ارسال و پست بار ۲۰.۵۸ درصد کيلوگرم بار بود در حالي که سهم فرودگاه مشهد از پروازها ۱۵.۳۵ درصد، مسافر ۱۷.۸۲ درصد ارسال و پست شد. همچنين در اين ايام سهم فرودگاه‌امام خميني(ره) از پروازها ۱۱.۶ درصد، اعزام و پذيش مسافر ۱۳.۹ و ارسال و پست بار ۲۷.۴۲ درصد بود.
 همچنين بر اساس اين اطلاعات در ميزان نشست و برخاست هواپيماها و اعزام و پذيرش مسافر ۱۷ درصد و ارسال و پست بار ۱۱ درصد افزايش در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ محقق شد. در اين مدت حداقل ۸۰ درصد پروازها در ۸ فرودگاه مهرآباد، مشهد، امام خميني(ره)، شيراز، کيش، اهواز، اصفهان و تبريز انجام شد.
سهم ۴۹ فرودگاه‌ شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران از پروازهاي داخلي در سال ۲۰۱۶ ميلادي ميزباني از ۳۳۸ هزار و ۵۸۲ نشست و برخاست هواپيما، اعزام و پذيرش ۴۰ ميليون و ۵۴۲ هزار و ۹۹۵ مسافر و ارسال و پست ۲۸۹ ميليون و ۲۱۰ هزار و ۸۰۷ کيلوگرم بار بود.
در ۲۹ فرودگاه تحت مالکيت شرکت فرودگاه‌ها ۷۸ هزار و ۹۲۸ پرواز بين‌المللي برقرار شد که از طريق آن‌ها ۱۱ ميليون و ۳۰۸ هزار و ۶۰۱ مسافر اعزام و پذيرش و ۲۰۶ ميليون و ۹۱۴ هزار و۶۸۰ کيلوگرمم بار ارسال و پست شد.
به اين ترتيب در پروازهاي داخلي فرودگاه مهرآباد، مشهد و شيراز و در پروازهاي بين‌المللي، فرودگاه‌امام(ره) ، مشهد و اصفهان به ترتيب رتبه‌هاي اول تا سوم را از آن خود کردند.

مديرکل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي سازمان راهداري معتقد است با توجه به پيگيري‌هايي که از سوي ايران و ديگر کشورهاي عضو کريدور خليج فارس- درياي سياه صورت گرفته، مي‌توان اميدوار بود در آينده نه‌چندان دور شرايط بايد براي آغاز به کار آن فراهم شود.
محمدجواد عطرچيان در گفت‌وگو با ايسنا، تصريح کرد: پس از انجام مذاکرات ابتدايي که ميان کشورهاي عضو اين کريدور صورت گرفت، مشخص شد انگيزه بالايي براي استفاده از ظرفيت اين مسير وجود دارد و از اين رو مذاکرات به توافق‌هاي ابتدايي دست يافت. وي ادامه داد: پس از اين توافق‌ها صحبت‌هاي کارشناسي و مذاکرات جزئي‌تر آغاز شد و در حال حاضر نيز معاونت بين‌الملل وزارت راه و شهرسازي به طور دقيق پيگيري‌هاي لازم براي اين موضوع را انجام مي‌دهد تا با رسيدن به زمان نهايي شدن کار، استفاده از اين کريدور به طور رسمي‌کليد بخورد. مديرکل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي سازمان راهداري درباره چگونگي اتصال اين کريدور از ايران به کشورهاي اروپايي توضيح داد: طبق برآوردهاي صورت گرفته، مبدا نخست اين کريدور کشورهاي حاشيه خليج فارس و حتي همسايه‌هاي شرقي آن مانند هند هستند که با رساندن محموله‌هاي ترانزيتي خود به ايران امکان انتقال آن به مرزهاي شمال غربي کشور را فراهم مي‌کند. به گفته عطرچيان، در مرزهاي شمالي ايران به طور همزمان استفاده از مرز دو کشور ارمنستان و آذربايجان در دستور کار قرار دارد که هر يک از آنها مي‌توانند در نهايت به اتصال اين کريدور به گرجستان، بلغارستان، روماني و کشورهاي اروپاي غربي آن سوي درياي سياه کمک کنند.  وي خاطرنشان کرد: قطعا در نهايي شدن کار بر روي اين کريدور استقبال همسايگان ايران، اهميت بالايي خواهد داشت و با توجه به ارزيابي‌هاي صورت گرفته درباره شرايط آن مي‌توان اميدوار بود که برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در اين حوزه به موفقيت منجر شود.  چند روز قبل در جريان ديدار نمايندگان دو کشور هندوستان و ارمنستان با يکديگر بر روي استفاده حداکثري از ظرفيت خاک ايران و رساندن منابع اقتصادي به يکديگر تاکيد شد که به نظر مي‌رسد يکي از نخستين نقاط اميدوار کننده پيش از آغاز به کار کريدور درياي سياه- خليج فارس خواهد بود. اين کريدور جاده‌اي چندي قبل سند ابتدايي خود را نهايي کرد و بناست در آينده‌اي نه چندان دور به‌امضاي اعضاي رسمي‌اين کريدور برسد. ايران، آذربايجان، ارمنستان، گرجستان و بلغارستان اعضاي فعلي اين کريدور هستند.

با وجود آنکه بخش عمده‌اي از تمرکز حوزه ريلي در ايام نوروز به جابه‌جايي مسافران اختصاص پيدا مي‌کند، اما يکي از گزينه‌هاي موجود در کنار سفر مستقيم قطار بحث حمل خودرو با ريل و جابه‌جايي آن به مسيرهاي مختلف است.
به گزارش تجارت ، با وجود آنکه بخشي از هدف جابه‌جايي خودرو با قطار بر مسائل اقتصادي تمرکز دارد، اما در ايام نوروز با توجه به متنوع‌ بودن برنامه‌هاي سفري مردم به نقاط مختلف کشور بحث استفاده از قطار براي انتقال خودرو به مسيري معين و سپس تحويل آن يکي از گزينه‌هايي است که در سال‌هاي گذشته جذابيت‌هايي براي مردم به وجود آورده است.
طبق اعلام شرکت رجاء در حال حاضر حرکت قطارهايي که توانايي حمل خودرو دارند در ۳۰ مسير متفاوت انجام مي‌گيرد و به دنبال آن نرخ‌هايي براي جابه‌جايي اين خودروها در نظر گرفته شده که در ازاي مسافت حمل خودرو متفاوت است.
ارزان‌ترين نرخ براي اين جابه‌جايي مربوط به مسير تهران – يزد مي‌شود که هزينه‌ جابه‌جايي قطار در آن ۹۱ هزار تومان اعلام شده است. براي مسيرهاي طولاني‌تر قيمت‌ها تفاوت پيدا مي‌کند و به اين ترتيب جابه‌جايي خودرو به وسيله ريل در مسير اهواز به مشهد و بالعکس هزينه‌اي ۲۳۵ هزار توماني به همراه خواهد داشت.
جابه‌جايي خودرو با قطار شرايط و مقررات خاص خود را دارد. رجاء اعلام کرده که ساعت حرکت درج شده روي بليت حمل خودرو آخرين زمان پذيرش ماشين‌ها خواهد بود و پس از آن بليت خريداري شده اعتباري ندارد همچنين شرايط استرداد آن نيز مانند ديگر مسيرهاي ريلي است به اين ترتيب که تا پيش از ساعت روز قبل از حرکت ۹۰ درصد، از ساعت ۱۲ روز قبل تا سه ساعت مانده به حرکت ۷۰ درصد و از سه ساعت مانده تا زمان حرکت ۵۰ درصد از قيمت بليت در شرايط استرداد به مسافر بازگردانده خواهد
شد.
همچنين اعلام شده شخصي که خودرو را در مقصد تحويل مي‌گيرد بايد از ابتدا در بارنامه با نام و مشخصات ثبت شده باشد، زيرا در غير اين صورت امکان تحويل خودرو را نخواهد کرد. همچنين اگر صاحبان خودرو براي دريافت ماشين‌هايشان دير اقدام کنند و از ۲۴ ساعت اوليه تا شش روز بعد روزانه ۱۵۰۰ تومان و از روز هفتم به بعد روزانه ۳۰۰۰ تومان هزينه انبارداري از آنها دريافت خواهد شد.

ساخت ۱۷۵ هزار واحد مسکن مهر به دليل نبود متقاضي متوقف شد
قائم مقام وزير راه وشهرسازي با اشاره به نبودن متقاضي براي واحدهاي مسکن مهر، از طرح تشويقي دولت براي رفع اين مشکل خبر داد. به گزارش تجارت به نقل از صداوسيما، اصغر مهرآبادي گفت: از مجموع ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور که با بانک‌هاي عامل قرارداد مشارکت دارد، تاکنون ساخت يک ميليون و ۹۳۰ هزار واحد به پايان رسيده است.
قائم مقام وزير راه و شهرسازي افزود: حدود ۲۷۰ هزار واحد باقي مانده که ساخت حدود يکصدو ۷۵ هزار واحد، معادل ۶۵ درصد آن متوقف است. مهرآبادي افزود: علت توقف ساخت بخشي از اين واحد‌ها اختلافات حقوقي سازنده و متقاضي است. او افزود: بخش ديگري واحدها متقاضي و به دنبال آن سهم آورده ندارد و فقط با اندک سرمايه سازنده و تسهيلات بانکي پيش رفته است. قائم مقام وزير راه و شهرسازي از طرح تشويقي دولت براي رفع اين مشکل خبر داد. مهرآبادي افزود: براي متقاضيان اين واحدها، چه حقيقي و چه حقوقي، دولت همه شرايط را حذف کرده است.

اعطاي تسهيلات بانکي به دو ميليون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر
در کل کشور به حدود دو ميليون و ۴۰۰ هزار واحد پروژه مسکن مهر تسهيلات پرداخت شده و يک خط اعتباري بانک مرکزي اختصاص داده که تا آن سقف تسهيلات پرداخت شود.
به گزارش ايسنا، تبسم فرجي- معاون اداره تسهيلات تبصره‌اي بانک مسکن - در حاشيه جلسه شوراي مسکن استان مرکزي در جمع خبرنگاران گفت: سقف اعطاي تسهيلات‌ به متقاضيان مسکن مهر تا سقف ۴۰ ميليون تومان است، اين ميزان تسهيلات تنها به شرطي اعطا مي‌شود که متقاضي موثر باشد، پيشرفت پروژه بالاي ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد، فرد متقاضي وام مسکن باشد و تقسيط هم نشده باشد. تبسم فرجي در خصوص ارزيابي وضعيت مسکن مهر استان مرکزي گفت: بيشتر پروژه‌هاي مسکن مهر استان مرکزي به بهره‌برداري رسيده و تخصيص در خصوص آنها صورت گرفته است. ۸۰ درصد آنها به بهره‌برداري رسيده است و اگر بنياد مسکن و استانداري کمک کنند مابقي پروژه‌ها نيز به بهره‌برداري مي‌رسد. فرجي درخصوص پروژه‌هاي باقيمانده گفت: مشکلاتي که سبب شده پروژه‌هاي استان به اتمام نرسد مربوط به خارج از بانک است و رفع آنها کمک و همکاري سازمان‌ها را مي‌طلبد.

 گزارش تخلفات فرودگاه مشهد تهيه شد
رئيس کميسيون اصل ۹۰ مجلس از نهايي شدن گزارش تخلفات در فرودگاه‌هاشمي‌نژاد مشهد خبر داد. داود محمدي رئيس کميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي‌در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به ورود اين کميسيون به بحث تخلفات در فرودگاه‌هاشمي‌نژاد مشهد، گفت: گزارشاتي از تخلفات در اين فرودگاه و همچنين وجود تاخيراتي در پروازهاي اين فرودگاه به کميسيون اصل 90 مجلس واصل‌ شده است. وي ادامه داد: پيرو شکايت‌هاي صورت گرفته، تيمي‌از اعضاي کميسيون اصل 90 به مشهدمقدس اعزام شد. رئيس کميسيون اصل 90 مجلس تصريح کرد: پس از بازديد ميداني از فرودگاه‌هاشمي‌نژاد مشهد، گزارشي تهيه و جمع‌بندي‌هاي لازم صورت گرفته است. محمدي با بيان اينکه در جلسات آتي کميسيون اصل 90 درباره ارجاع اين گزارش به قوه قضائيه نيز تصميم‌گيري مي‌شود، افزود: احتمالاً اين گزارش به اين قوه ارجاع شود.

با سدسازي موافقيم
 معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان هواشناسي با بيان اينکه سدسازي اقدام خوبي براي مهار آب‌هاي جاري است، گفت: سدسازي‌ها بايد مبتني بر اصول کارشناسي و رعايت حقآبه مناطق پايين دست باشد. به گزارش ايرنا، داود پرهيزکار روز دوشنبه در آيين معارفه مديرکل جديد هواشناسي استان چهارمحال و بختياري افزود: شکل گيري چشمه‌هاي گرد و خاک در خوزستان ناشي از بي توجهي به اصول سدسازي است و همين امر سبب شده تا بخش زيادي از اين استان خشک شود. وي، بروز بسياري از ناهنجاري‌هاي اقليمي‌در مناطق مختلف کشور را ناشي از بي توجهي برخي از مديران به مطالعات کارشناسي دانست و گفت: توسعه بدون توجه به توان اقليمي‌مناطق خسارت‌هاي سنگيني را براي کشور به بار آورده است. پرهيزکار تصريح کرد: خشکسالي پديده جديدي در کشور نيست بلکه جزو لاينفک و از ويژگي‌هاي اقليم عرض‌هاي جنب حاره اي است، به گونه اي که ميانگين بارندگي در جهان سه برابر بارندگي در ايران است. رئيس سازمان هواشناسي کشور ادامه داد: اما چرايي شکل گيري رخدادهايي از جمله خشک شدن درياچه اروميه، گرد و خاک شديد در خوزستان و مشکل تامين آب در بسياري از شهرهاي کشور به نبود مديريت صحيح و بي توجهي به مطالعات کارشناسي در امر توسعه بوده است. پرهيزکار با اشاره به برخي از مشکلات زيست محيطي تهران تصريح کرد: بلندمرتبه سازي‌ها و چينش کنار هم برج‌ها بيانگر آن است که در اقليم تهران بيش از حد توان آن بارگذاري شده و اين بي توجهي به توان اقليم، منجر به توسعه ناپايدار در اين کلانشهر شده است. رئيس سازمان هواشناسي افزود: بر همين اساس ضروري است با افرادي که طرحهايي در راستاي توسعه ناپايدار اجرا مي‌کنند برخورد شديد شود.

 اختلال ارتباط تلفني چهار مرکز مخابراتي تهران به مدت 3 روز
 ارتباط تلفني مراکز مخابراتي شهيد تندگويان، شهيد مشهدي مهدي، شهيد حکمت شعار و شهيد باهنر (اسلامشهر) براي عمليات کابل برگردان با هدف توسعه شبکه به مدت سه روز مختل مي‌شود. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومي‌مخابرات منطقه تهران، ارتباط تلفني مشترکان در مرکز مخابرات شهيد تندگويان با پيش شماره‌هاي 2614، 2230تا 2233، 2250 تا 2253و 2630 تا 2632 در محدوده شقاقي، قادري، گلزار، بقائي، عليدوست، انوار، سروستان، آفاق، گلبرگ، نمونه، شهاب با اختلال روبرو مي‌شود. همچنين در مرکز مخابرات شهيد مشهدي مهدي با پيش شماره‌هاي 3345تا 3349، 3357، 3386و 3387 در محدوده خيابان خاوران، مظاهر، مسگرآباد، مسعوديه، قائم اختلال بروز مي‌کند.
 علاوه براين در مرکز مخابرات شهيد باهنر (اسلامشهر) با پيش شماره‌هاي 5646 تا 5649 در محدوده مرکزاختلال ايجاد مي‌شود. براساس اين گزارش در مرکز مخابرات شهيد حکمت شعار با پيش شماره‌هاي 7709، 7713، 7718 تا7721، 7724، 7744، 7745، 7749، 7780و7789 در محدوده تکاوران، 12و 13 شرقي، 30 متري دوم حداکثر به مدت سه روز با اختلال همراه است.