تاييد خبر مذاکره روسیه با ايران براي خريد نفت
وزير انرژي روسيه گفت، روسيه در حال مذاکره با ايران براي خريد نفت از اين کشور است. الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه گفت، روسيه در حال مذاکره با ايران براي خريد نفت از اين کشور است. من انتظار دارم اين توافق در طي «چند هفته» آينده به نتيجه برسد. خريد نفت از طريق شرکت پروپروميسيري ايمپورت، يکي از واحد‌هاي تجاري وزارت انرژي روسيه انجام خواهد شد.
هفته گذشته رسانه‌هاي ايراني خبرهايي منتشر کردند مبني بر اينکه ايران در طي 15 روز آينده شروع به صادرات روزانه 100 هزار بشکه نفت به روسيه خواهد کرد و نيمي‌از پول آن را به صورت نقدي و نيم ديگر را در قالب کالا و خدمات دريافت خواهد کرد.

مذاکرات لوک اويل براي توسعه ۲ ميدان نفتي
رئيس بخش خاورميانه شرکت لوک اويل گفت اين شرکت در حال مذاکره با شرکت ملي نفت ايران، در مورد ميادين نفتي آب تيمور و منصوري در غرب ايران است.
رئيس بخش خاورميانه شرکت لوک اويل گفت، در حالي که اوپک در حال اجراي توافق کاهش توليد است و ميزان ذخاير نفت و توليد نفت شيل مانع از افزايش بيشتر قيمت‌ها مي‌شود، قيمت نفت در حدود 55 تا 56 دلار تثبيت خواهد شد.
به گفته گاتي الجبوري، دومين شرکت بزرگ توليد کننده نفت روسيه قرار نبود بر اساس توافق کاهش توليد اوپک، توليد خود را در عراق کاهش دهد. توليد لوک اويل در عراق حدود 400 هزار بشکه در روز است.

افزايش ۳برابري واردات نفت کره از ايران
ميزان خريد نفت کره جنوبي از ايران در سال گذشته ميلادي به دليل لغو تحريم‌هاي غرب، تقريبا ۳ برابر شد و به ۴۲.۴ ميليون بشکه رسيد.
به نقل از پايگاه خبري يونهاپ نيوز، آمارهاي دولتي نشان مي‌دهد که واردات نفت کره جنوبي در سال گذشته ميلادي نسبت به يک سال قبل از آن به لطف افزايش واردات از ايران 5.1 درصد افزايش يافته است.
آمارهاي وزارت تجارت، صنعت و انرژي کره جنوبي نشان مي‌دهد که مجموع خريد نفت اين کشور در پايان ماه دسامبر به 1.87 ميليون بشکه رسيد در حالي که اين رقم در 12 ماهه سال قبل 1.26 ميليارد بشکه بوده است.






با افزايش ٣٠٠ ميليون مترمکعبي؛
مجري طرح توسعه فازهاي ٢٠ و٢١ پارس جنوبي گفت: همزمان با روشن شدن مشعل سکوي فاز ٢٠، عمليات برداشت گاز ترش با ظرفيت يک ميليارد فوت مکعب از مخزن پارس جنوبي آغاز شد.
روابط عمومي‌شرکت نفت و گاز پارس روز دوشنبه به نقل از عليرضا عبادي افزود: مشعل سکوي فاز 20 پس از 55 روز کاري با باز کردن چاه‌هاي اين سکو روشن شده و هم اکنون مراحل پاياني عمليات راه‌اندازي سکوي فاز٢٠ مطابق استانداردهاي ايمني در دست اجراست.
وي با بيان اينکه راه‌اندازي خط لوله ٣٢ اينچ حدفاصل سکوي ٢٠ با پالايشگاه خشکي اين فازها مراحل پاياني را طي مي‌کند، افزود: با آماده شدن اين خط لوله در چند روز آتي، گاز برداشت شده از مخزن به پالايشگاه اين فازها ارسال مي‌شود.  عبادي ادامه داد: با بهره برداري از سکوي فاز ٢٠، توليد گاز فازهاي ٢٠ و٢١ پارس جنوبي تکميل و به 2 ميليارد فوت مکعب معادل ٥٦ ميليون متر مکعب در روز مي‌رسد.
مجري فازهاي ٢٠ و٢١ گفت: رديف سوم شيرين سازي اين فازها در پالايشگاه هم اکنون در حال فشارگيري با گاز شيرين است و در چند روز آينده با ورود گاز ترش سکوي فاز ٢٠، عمليات فراورش و توليد گاز شيرين آغاز شود.
هم اکنون سکوي فاز ٢١ با توليد حدود ٩٥٠ ميليون فوت مکعب گاز در حال بهره برداري است.  رديف نخست شيرين سازي بالايشگاه اين فاز نيز درحال فراوري گاز ترش دريافتي از اين سکو است و در فازهاي ٢٠ و٢١ توليد ميعانات گازي با روند مناسبي درحال انجام است.
همچنين قرار است تا پايان سال رديف‌هاي دوم و چهارم شيرين سازي اين فاز آماده دريافت و فراورش گاز ترش شود.
علاوه براين، واحدهاي توليد اتان، پروپان و بوتان و واحد بازيافت گوگرد فازهاي ٢٠ و٢١ آماده راه‌اندازي است و در چند روز آينده به بهره برداري خواهند رسيد. ميدان عظيم پارس جنوبي شامل ١٣ پالايشگاه بزرگ گازي و ٤٠ سکوي توليدي است که از اين شمار در 15 سال گذشته تاکنون ١٠ پالايشگاه در بخش خشکي و ٢٥ سکو در دريا تکميل و به بهره برداري رسيده است.
هم اکنون ميزان توليد گاز در اين ميدان روزانه 495 ميليون مترمکعب است که تا پايان امسال به 540 ميليون مترمکعب در روز افزايش مي‌يابد.
براساس وعده وزير نفت دولت يازدهم به مردم قرار بود که در مدت سه سال ميزان توليد گاز در پارس جنوبي ٣٠٠ ميليون متر مکعب در روز افزايش يابد که تاکنون 255 ميليون مترمکعب ( 103 ميليون مترمکعب سال 93، 57 ميليون متر مکعب سال 94 و امسال تاکنون 95 ميليون متر مکعب محقق شد که تا پايان سال به 140 ميليون مي‌رسد) از اين ميزان توليد تحقق يافته و تا پايان امسال همه ميزان وعده شده محقق خواهد شد.
وجود عوامل اسيدي هيدروژن سولفورو (H2S) و گاز کربنيک (CO2) با غلظت‌هاي متفاوت در مخلوطي ازگازها بويژه گاز طبيعي را در صنعت، گاز ترش ناميده‌اند و چنانچه اين عوامل اسيدي از جريان گاز حذف نشوند صدمات قابل ملاحظه اي به شبکه انتقال به سبب وجود فرآيند خوردگي و دستگاههاي مصرف کننده گاز وارد مي‌شود. عمده گاز ترش از ميادين گاز طبيعي استحصال مي‌شود و عمليات حذف عوامل اسيدي از جريان گاز ترش را شيرين کردن گاز مي‌گويند و منظور از شيرين سازي گاز طبيعي بهره گيري از يک ترکيب فرآيند شيميايي فيزيکي براي جذب عوامل اسيدي از جريان گاز است که اين فرايند در واحدهاي شيرين سازي پالايشگاههاي گاز انجام مي‌شود.
هر پالايشگاه گاز داراي يک يا چند رديف يا واحد شيرين سازي است.
وعده وزير نفت به مردم در پارس جنوبي محقق مي‎شود
وعده وزير نفت به مردم درباره افزايش برداشت گاز از ميدان گازي پارس جنوبي در دولت يازدهم، امسال بطور کامل عملي مي‎شود.
همچنين به نقل از شانا، محمد مشکين‎فام، مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: وزير نفت سه سال پيش، وعده افزايش برداشت ٣٠٠ ميليون متر مکعبي گاز از پارس جنوبي را به مردم داده بود که اين وعده با تلاش وزارت نفت، شرکت ملي نفت ايران، شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرماي طرح‌هاي درحال توسعه و پيمانکاران داخلي بطور کامل عملي شده است.
وي افزود: حدود ١٠٣ ميليون متر مکعب گاز در سال ٩٣ و حدود ٥٧ ميليون متر مکعب در سال ٩٤ به ظرفيت توليد گاز ميدان پارس جنوبي اضافه شد و امسال نيز ١٤٠ ميليون متر مکعب ديگر به اين رقم افزوده مي‎شود که در نوع خود يک رکورد در توليد گاز کشور است.
وي با بيان اين‎که از آغاز امسال تاکنون ٩٥ ميليون متر مکعب از اين ميزان توليد (١٤٠ ميليون متر مکعب) محقق شده، يادآور شد: به اين ترتيب با رسيدن به ظرفيت فوق، توليد پارس جنوبي به حدود ٢ برابر رقم توليد سال ٩٢ افزايش مي‎يابد. وي با اشاره به اين‎که در مدت ١٥ سال از توسعه اين ميدان کارهاي عظيمي‌صورت گرفته است، افزود: توليد گاز از ١٠ فاز نخست پارس جنوبي در سال ٩٢، حدود ٢٨٥ ميليون متر مکعب بوده که اين ميزان با بهره برداري از ١١ فاز جديد پارس جنوبي به ٥٤٠ ميليون متر مکعب در روز مي‎رسد.
اهم اقدامات انجام شده و فعاليت‎هاي پيش رو در پارس جنوبي
مشکين‎فام با بيان اين‎که فعاليت‎هاي شرکت نفت و گاز پارس در بخش توسعه‎اي در کشور کم نظير و در حوزه‌هاي صنعتي، کاري با اين وسعت بي سابقه بوده است، ادامه داد: ميدان عظيم پارس جنوبي شامل ١٣ پالايشگاه بزرگ گازي و ٤٠ سکوي توليدي خواهد بود که از اين تعداد تاکنون ١٠ پالايشگاه در بخش خشکي و ٢٥ سکو در دريا تکميل و به بهره برداري رسيده است.
مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس به فعاليت‎هاي باقيمانده اين شرکت در پارس جنوبي اشاره کرد و گفت: در مجموع کار ساخت سه پالايشگاه ديگر هم در حال انجام است و از ١٥ سکوي فازهايي که بايد تکميل و آماده راه‌اندازي شوند، هم‎اکنون ١٢ سکو در کارخانه شرکت‎هاي سازنده در حال ساخت است و ٢ سکو نيز از طرح توسعه فاز ١١ در مدت ٢ سال آينده و پس از نهايي شدن قرار داد توسعه اين طرح ساخته خواهد شد.
مشکين‎فام با اشاره به اين‎که بخش عمده‎اي از فعاليت‎هاي انجام شده در پارس جنوبي در دريا صورت گرفته و قابل رويت نيست، افزود: تاکنون عمليات اجراي ٢ هزار و ٤٠٠ کيلومتر از ميزان سه هزار و ١٥٠ کيلومتر خط لوله٣٢ اينچي که بايد در بستر دريا کشيده شود، انجام شده وعمليات اجراي ٧٥٠ کيلومتر ديگر نيز طي دو سال آينده محقق مي‎شود. اين مقام مسئول درباره وضعيت حفاري چاه‎هاي توليدي درميدان پارس جنوبي گفت: در مجموع براي کل ميدان پارس جنوبي٤١٥ حلقه چاه تعريف شده که از اين ميزان ٢٨٥ حلقه چاه حفاري شده و ١٥٧ حلقه چاه باقيمانده هم پس از تکميل، به مديريت توليد و عمليات شرکت نفت و گاز پارس به عنوان بهره‎بردار ميدان مشترک تحويل خواهد شد.
درآمدزايي کلان براي کشور با بهره‎برداري از تمام فازهاي پارس جنوبي
مشکين‎فام به توليد تجمعي گاز در پارس جنوبي اشاره کرد و گفت: از سال ٨١ تا ٩٤، ٨٧٩ ميليارد متر مکعب گاز در ميدان پارس جنوبي توليد شده که ارزش محصولات توليدي آن طي اين مدت، معادل ٣٧٨ ميليارد دلار بوده است.
بر پايه گزارش شرکت نفت و گاز پارس، بر اساس بودجه مصوب براي توسعه کل ميدان پارس جنوبي، ٩١ ميليارد دلار سرمايه مورد نياز است که حدود ٣١ ميليارد دلار آن در پروژه‌هاي خاتمه يافته صرف شده و از ٦٠ ميليارد دلار باقيمانده نيز تاکنون ٣٠ ميليارد دلار در طرح‎هاي در حال انجام هزينه شده است. با بهره‎برداري از کل منابع گازي پارس جنوبي در مدت يک سال، ٩٠ ميليارد دلار ارزش از محل اين توليدات به دست مي‎آيد که اين رقم معادل حدود کل سرمايه‎گذاري صورت گرفته از ابتداي توسعه اين ميدان تا اتمام طرح‎هاي باقيمانده خواهد بود. مشکين‎فام گفت: ظرفيت توليد گاز ايران در حال افزايش است و با تکميل فازهاي باقيمانده پارس جنوبي تا پايان سال ٩٧، ظرفيت توليد گاز کشور در اين ميدان به حدود ٧٢٥ ميليون متر مکعب در روز خواهد رسيد.

به ارزش بيش از ٧٠٠ ميليارد تومان
١٢ قرارداد پژوهشي در حوزه پايين‎دستي صنعت نفت با حضور وزير نفت و وزير علوم، تحقيقات و فناوري امضا شد.
به نقل از ايلنا، ١٢ قرارداد پژوهشي حوزه پايين‎دست صنعت نفت صبح ديروز بين سه شرکت اصلي وزارت نفت و هفت دانشگاه و ٢ مرکز تحقيقاتي کشور منعقد شد. بر اساس اين گزارش، چهار قرارداد بين شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌ايران با دانشگاه‌هاي شيراز، صنعتي اميرکبير، تربيت مدرس و پژوهشگاه شيمي‌و مهندسي شيمي‌ايران امضا شد و پنج قرارداد نيز بين شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با دانشگاه‌هاي تهران، شيراز، صنعتي اميرکبير، صنعتي شريف و صنعتي اصفهان به‌امضا رسيد. همچنين سه قرارداد بين شرکت ملي گاز ايران با دانشگاه‌هاي تهران و علم و صنعت ايران (شرکت OTC به عنوان همکاري دانشگاه علم و صنعت) و پژوهشگاه صنعت نفت منعقد شد. بر پايه قراردادهاي منعقد شده و توافقات صورت گرفته، دانشگاه شيراز در قالب ايجاد انستيتوي تحقيقاتي متانول با شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌ايران و در قالب ايجاد انستيتوي تحقيقاتي ايزومريزاسيون نفتاي سبک با شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي ايران همکاري مي‎کند. دانشگاه صنعتي اميرکبير نيز به عنوان ديگر دانشگاهي که‌امروز ٢ قرارداد مجزا امضا کرد، انستيتوي تحقيقاتي کاتاليست‌هاي پلي‎الفين را در حوزه پتروشيمي‌و انستيتوي تحقيقاتي تبديل کاتاليستي نفتا (CCR) را در حوزه فرآورده‌هاي نفتي ايجاد خواهد کرد. دانشگاه تهران با شکل‎دهي انستيتوهاي تحقيقاتي مربوطه، با شرکت ملي گاز ايران در حوزه ال‎ان‎جي (مايع سازي گاز طبيعي) و با شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي ايران در زمينه ارتقا نفت سنگين همکاري مي‎کند. بر پايه قراردادهاي منعقد شده شرکت ملي گاز ايران، دانشگاه علم و صنعت ايران با همکاري شرکت OTC نسبت به راه‎اندازي انستيتوي تحقيقاتي توربين‌هاي گازي و اندازه گيري هوشمند اقدام مي‌کند و پژوهشگاه صنعت نفت در زمينه تصفيه و شيرين سازي گاز با شرکت ملي گاز همکاري خواهد کرد. دانشگاه‌هاي صنعتي شريف و صنعتي اصفهان نيز که هر يک امروز يک قرارداد امضا کردند، به ترتيب در قالب انستيتوي تحقيقاتي گوگردزدايي از نفتا و ميان تقطير (HDS) و انستيتوي تحقيقاتي هيدروکراکينگ با شرکت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي ايران همکاري مي‌کنند. موضوع قراردادهاي شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌ايران با دانشگاه تربيت مدرس و پژوهشگاه شيمي‌و مهندسي شيمي‌ايران نيز به ترتيب همکاري در قالب ايجاد انستيتوهاي تحقيقاتي الفين و پروپيلن خواهد بود. بر اساس اين گزارش، تفاهمنامه‌هاي همکاري سه شرکت اصلي وزارت نفت با دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي ياد شده که دي ماه سال گذشته‌امضا شده بود، امروز به قرارداد رسيد و به اين ترتيب، وزارت نفت پس از امضاي قراردادهاي توسعه فناورانه مخازن نفتي با دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي در سال ٩٣، امروز دومين گام جدي را در مسير برقراري پيوند بين صنعت و دانشگاه برداشت.

بدهي‌هاي دولت به پيمانکاران نفتي و گازي پرداخت مي‌شود
نمايندگان مجلس مصوب کردند که دولت بدهي‌هاي سررسيد شده به پيمانکاران قراردادهاي بيع متقابل طرح‌هاي بالادستي نفت و گاز را پرداخت کند. به نقل از ايسنا، نمايندگان مجلس در جلسه علني دوشنبه و در ادامه بررسي بخش‌هاي هزينه‌اي لايحه بودجه ۹۶ بندهاي (ز)، (ح) و (ي) به تصويب رساندند. بر اساس بند (ي) تبصره پنج به وزارت نفت اجازه داده مي‌شود به‌منظور بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت ارزي- ريالي سررسيدشده، تسهيلات بانکي و تضامين سررسيدشده و همچنين بازپرداخت بدهي‌هاي سررسيدشده به پيمانکاران قراردادهاي بيع متقابل طرح‌هاي بالادستي نفت و گاز اقدام نمايد. شرکت‌هاي مذکور موظفند اصل و سود اوراق منتشر شده را حداکثر تا پنج‌سال از محل منابع داخلي خود تسويه نمايد. محل درآمد دولت در اين بند انتشار اوراق مالي ارزي- ريالي تا سقف ۳ ميليارد دلار است. همچنين نمايندگان بند (ز) تبصره پنج را به تصويب رساندند که به موجب آن اسناد خزانه اسلامي‌منتشر شده صرف تخصيص‌هاي اولويت‌دار ابلاغي از سوي سازمان برنامـه و بودجه کشـور موضوع اين قانون شود و پرداخت اين اسناد را قبل از پايان سال، از محل اعتبارات دستگاه مزبور تسويه کند. تسويه اين اسناد در سررسيد، مقدم بر تمامي‌پرداخت‌هاي خزانه‌داري کل کشور مي‌باشد و تسويه آن قبل از سررسيد توسط خزانه مجاز است. انتقال تعهدات مربوط به اسناد منتشره به سال بعد ممنوع است. درآمد اين موضوع نيز از محل انتشار اسناد خزانه اسلامي‌تا مبلغ ۱۰۰ هزار ميليارد ريال است.
در بند ح تبصره پنج نيز مصوب شد که دولت جهت بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسيد شده در سال ۹۶ تا معادل ۵۰ هزار ميليارد ريال اوراق اسلامي‌با سررسيد تا پنج‌سال منتشر کند اصل و سود و هزينه‌هاي مترتب بر انتشار اين اوراق در بودجه‌هاي سنواتي کل کشور پيش‌بيني مي‌شود.

اختصاص ۷۰ ميليارد تومان براي آبرساني شرب روستايي و عشايري
نمايندگان مجلس در مصوبه اي مقرر کردند ۷۰ ميليارد تومان براي آبرساني شرب روستايي و عشايري اختصاص يابد.به نقل از ايسنا، نمايندگان مجلس در جلسه علني صبح دوشنبه و در جريان بررسي جزئيات لايحه بودجه ۹۶ بند ج تبصره ۶ اين لايحه را به تصويب رساندند، که براساس آن وزارت نيرو از طريق شرکتهاي آبفاي شهري سراسر کشور مکلف است علاوه بر دريافت نرخ آب‌بهاي ‌شهري، به ازاي هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ يکصد و پنجاه (۱۵۰)‌ريال از مشترکان آب دريافت و به خزانه‌داري کل کشور واريز کند. به موجب اين مصوبه صددرصد(۱۰۰درصد) وجوه دريافتي تا سقف هفتصد ميليارد (۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال از محل حساب مذکور در رديف معين در بودجه شرکت مزبور صرفاً جهت آبرساني شرب روستايي و عشايري اختصاص مي‌يابد. اعتبار مذکور براساس شاخص کمبود آب شرب سالم بين استان‌هاي کشور در مقاطع سه‌ماهه از طريق شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور توزيع مي‌شود تا پس از مبادله موافقتنامه بين واحدهاي استاني سازمان برنامه و بودجه و شرکتهاي آب و فاضلاب روستايي استان‌ها و يا سازمان امور عشاير ايران هزينه شود. وجوه فوق مشمول ماليات به نرخ صفر است. همچنين به موجب بند د تبصره ۶ لايحه بودجه ۹۶ که به تصويب مجلس رسيد دستگاه‌هاي اجرائي موظفند معافيت‌ها و تخفيفات مالياتي و گمرکي را به صورت جمعي- خرجي در حساب‌هاي مربوط به خود ثبت نمايند. نمايندگان مجلس همچنين با تصويب بند «ه» اين لايحه مصوب کردند، عوارض موضوع ماده (۵) قانون حمايت از صنعت برق کشور به ميزان پنجاه (۵۰) ريال به ازاي هر کيلووات ساعت در سقف يازده هزار ميليارد (۱۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال تعيين مي‌گردد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور براي موارد مطروحه در قانون فوق صرف گردد.

توسعه شبکه آب و فاضلاب ايران با مشارکت آلماني‌ها
مديرعامل آبفاي کشور از آمادگي وزارت نيرو براي همکاري و مشارکت با شرکت‌هاي آلماني به ويژه در حوزه انتقال دانش و تکنولوژي توسعه شبکه آب و فاضلاب کشور خبر داد.
به نقل از وزارت نيرو، حميدرضا جانباز مديرعامل آبفاي کشور در هشتمين همايش مشترک ايالت «نوردراين وستفالن آلمان» با مديران آب و فاضلاب ايران با بيان اين‌که تعريف بازار و کار مشترک مي‌تواند از مهم‌ترين دستاوردهاي اين نشست باشد، گفت: فرصت خوبي است که پس از امضاي برجام ميان متخصصين آب و فاضلاب ايران و آلمان ارتباطات بي‌واسطه و مستقيمي‌ايجاد و زمينه‌اي فراهم شده تا از تکنولوژي‌هاي روز که شرکت‌هاي آلماني از آن برخوردارند، بهره‌مند شويم. جانباز افزود: ما همواره ارتباط خوبي با آلمان در صنعت آب و فاضلاب داشته‌ايم و در نتيجه تبادل دانش در نشست‌هاي مشترک در بسياري از بخش‌هاي آب از همکاري آن‌ها برخوردار شده‌ايم به‌گونه‌اي که در حال حاضر تنها تا حدودي در زمينه ابزار دقيق به کشورهاي خارجي نياز داريم که به‌اميد خدا در قالب تعريف پروژه‌هاي مشترک اين مهم را به سرانجام خواهيم رساند. وي تصريح کرد: در زمينه پروژه‌هاي محيط‌زيستي و عمدتا پروژه‌هاي فاضلاب که در آن از تمام تکنولوژي‌هاي روز دنيا استفاده کرده‌ايم، در تلاشيم از تکنولوژي‌هايي که بهره‌وري محيط‌ زيستي بالايي دارند نيز بهره ببريم چون بر اين باوريم که سلامت و بهبود کيفيت زندگي، صلح و آرامش را به دنبال خواهد داشت. مديرعامل شرکت مهندسي آبفاي کشور گفت: ما در زمينه طراحي، مهندسين مشاور صاحب‌نامي‌در کشور داريم و در زمينه تجهيزات، ماشين‌ها و اجرا بخش خوبي را تجهيز کرده‌ايم اما اين سخن به اين معنا نيست که از تکنولوژي‌هاي روزآمد شرکت‌هاي صاحب‌نام دنيا از جمله آلمان و ايالت نوردراين وستفالن بي‌نيازيم بلکه واقف هستيم که چالش‌هاي بخش آب در کشور ما زياد است و هم‌اکنون با تغيير اقليم، خشک‌سالي‌هاي دامنه‌دار مواجهيم. اين مقام مسئول تاکيد کرد: طراحي و اجراي خطوط انتقال طولاني، استفاده از شبکه‌هاي هوشمند، ابزار دقيق، هوش مصنوعي و تکنولوژي‌هاي جمع‌آوري فاضلاب براي بازچرخاني و تامين آب بخش‌هاي مختلف صنعت و کشاورزي از چالش‌هايي است که در گذشته نداشته‌ايم و اکنون براي مواجه شدن با اين موارد نيازمند استحکام تعامل با ساير کشورها به ويژه آلمان هستيم.
وزير نيرو:
وزير نيرو با تاکيد بر اينکه با تغيير اقليم، استان‌هاي خوزستان، فارس، بوشهر و هرمزگان با کاهش شديد بارندگي و افزايش تبخير روان‌آب‌ها مواجه هستند، گفت: با توجه به شرايط تغيير اقليم برنامه‌ريزي براي احداث 50 سد از دستور کار اين وزارتخانه خارج شد.
به نقل از ايسنا، چيت‌چيان در کنفرانس بين‌المللي تغيير اقليم، تغيير اقليم را به معناي تغييرات بلندمدت در شرايط آب و هوايي توصيف کرد و افزود: پديده تغيير اقليم مساله‌اي است که تمام ابعاد زندگي بشر را تحت تاثير قرار داده است، ضمن آن‌که اين پديده بر مسائل اقتصادي، اجتماعي و سياسي نيز تاثيرگذار است.
وي با تاکيد بر اينکه تغيير اقليم تهديدي بزرگ براي زيست انسان و نسل‌هاي آينده است، خاطرنشان کرد: براي بروز اين پديده نظريه‌هاي مختلفي ارائه شده است و همچنين نظريه‌هايي مبني بر نحوه مقابله انسان با آن نيز عرضه شده و همه اين نظريه‌ها بر اين موضوع تاکيد دارند که انتشار گازهاي گلخانه‌اي از مهمترين دلايل تغيير اقليم و گرمايش زمين است.
به گفته وي، تغييرات اقليم عوارضي چون ذوب يخچال‌هاي طبيعي، جريان سيلاب‌هاي مهيب، وقوع توفان‌هاي شديد و خشکسالي‌هاي مستمر و پايدار در بخشي از کره زمين را به همراه دارد.
چيت‌چيان در ادامه به معضلات زيست‌محيطي کشور ناشي از تغييرات اقليم اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس آمارها در حال حاضر، کشور در مقايسه با دو دهه قبل به طور متوسط با کاهش 10 درصدي ميزان بارش‌ها مواجه است، ضمن آنکه حدود 1.5 درجه دماي کشور افزايش يافته است که اين امر حدود 25 ميليارد متر مکعب تبخير منابع آب کشور را به همراه دارد.
وزير نيرو با بيان اينکه افزايش اين ميزان تبخير آب موجب دور شدن دسترسي ما به منابع آب شده است، اضافه کرد: علاوه بر آن حدود 20 درصد روان‌آب‌ها و آب‌هاي سطحي از رودخانه‌هاي کشور کاهش يافته و حدود 15 درصد تغذيه آب‌هاي زيرزميني کاهش دارد.
وي کاهش نسبت ريزش برف در مقايسه با باران را از ديگر عوارض تغييرات اقليم نام برد و ادامه داد: خط تراز برف در ارتفاعات حدود 200 متر افزايش يافته و در دامنه‌ها کاهش يافته و زمان ذوب برف يک ماه زودتر شروع شده است که اين امر کم شدن پايداري منابع آب را به همراه دارد.
چيت‌چيان افزايش تعداد دفعات باران‌هاي غيرموثر را از ديگر عوارض تغيير اقليم در کشور ذکر کرد و گفت: زماني که باران‌هاي کمتر از پنج ميلي‌متر در کشور داريم، موجب مي‌شود که اين منابع به آب‌هاي زيرزميني و جريان آب‌هاي سطحي ملحق نشود و اين ميزان بارش‌هاي غيرموثر تبخير مي‌شود.
وزير نيرو بيشترين کاهش بارندگي‌ها را مربوط به درياي عمان و خليج فارس دانست و اظهار کرد: در حوزه‌هاي آبريز بندرعباس، کارون و کرخه کاهش ميزان بارندگي گزارش شده است.
وي اضافه کرد: در نتيجه اين اتفاقات بيشتر شهرهاي بزرگ کشور با مشکل تامين آب شرب مواجه هستند، به‌گونه‌اي که براي شهرهاي شيراز، تبريز و زاهدان خط دوم لوله انتقال آب و در شهرهاي کوچکي مانند بانه علاوه بر سد بانه، سد دوم عباس‌آباد نيز تاسيس شده است.
چيت‌چيان، دليل اين امر را کاهش منابع آب و افزايش جمعيت دانست و اظهار کرد: در حال حاضر ما با پيچيدگي ويژه‌اي در تامين منابع آب شرب مواجه هستيم؛ چراکه زيان‌هاي ناشي از کاهش بارندگي و افزايش تبخيرها به طور خاص در کشور وجود دارد و موجب شده زندگي شهروندان در شهرهاي خوزستان، فارس و هرمزگان تحت تاثير تغييرات اقليم قرار گيرد و علاوه بر آن با خشک شدن تالاب‌ها مواجه هستيم.
وزير نيرو با تاکيد بر اينکه تمام تالاب‌هاي کشور با خطر خشکسالي مواجه هستند، افزود: بروز و شدت يافتن پديده گرد و غبار از ديگر اثرات تغيير اقليم است که علاوه بر استان‌هاي جنوبي، شرقي و مرزي شهرهاي مرکزي کشور مانند تهران و قم نيز با پديده گردوغبار مواجه هستند.
وي با تاکيد بر اينکه افزايش جمعيت و افزايش مصرف، تاثيرات پردامنه‌اي در زمينه تغييرات اقليم داشته است، خاطرنشان کرد: اولين اثرات تغييرات اقليم متوجه سلامت انسان‌ها است و بعد از آن اثرات مستقيمي‌بر روي اقتصاد دارد.
وزير نيرو با اشاره به اثرات اجتماعي تغيير اقليم، گفت: تخليه روستاها به دليل کمبود آب، افزايش مهاجرت و افزايش حاشيه‌نشيني از جمله عوارض اجتماعي تغييرات اقليم است.
وي با تاکيد بر اينکه مساله تغيير اقليم تنها منحصر به ايران نمي‌شود، بلکه همه دنيا با آن مواجه هستند، گفت: ما ناچاريم از دانش دنيا براي کاهش عوارض اقليم استفاده کنيم و کارشناسان و متخصصان نيز به تحقيق در اين زمينه بپردازند و مديران و برنامه‌ريزان کشور نيز بايد بر اساس شرايط جديد تغيير اقليم برنامه‌ها را اصلاح کنند تا زندگي ما کمتر تحت تاثير تغيير اقليم قرار گيرد.
وزير نيرو، رويکرد دنيا براي مواجهه با پديده تغيير اقليم را سازگاري دانست و يادآور شد: ما براي مواجهه با اين پديده نمي‌توانيم وارد جنگ با آن شويم، بلکه بايد زندگي خود را با آن سازگار کنيم.
وي، کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي، توسعه فناوري‌هاي متناسب با نيازهاي ناشي از تغيير اقليم و مديريت مخاطرات را از جمله راهکارهاي مناسب براي مواجهه با پديده تغيير اقليم دانست و اضافه کرد: در حال حاضر ايران به معاهده پاريس پيوسته است. اين اقدام ايران به نفع کشور و جهان است و بر اين اساس ما پيش‌بيني‌هاي لازم را براي توسعه کاربرد انرژي‌هاي تجديدپذير تا سال 2030 کرده‌ايم.
چيت‌چيان نيروگاه‌هاي تجديدپذير با ظرفيت 7500 مگاوات را از جمله راهکارهاي کشور براي استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير دانست و افزود: بر اين اساس در سال جاري نيروگاه خورشيدي يک مگاواتي در اراک و در همدان تاسيس شده است، ضمن آنکه نيروگاه 10 مگاواتي خورشيدي نيز در اصفهان در حال تاسيس است.