بر اميد ملت نتازيد
معاون سياسي دفتر رئيس جمهور در توئيتر خود نوشت: ظاهرا برخي تشکل‌ها قرار گذاشته‌اند تا انتخابات، هر کاري از سوي مجلس و دولت در کشور انجام شود را به استهزاء و سخره گرفته و با جار و جنجال ملت را نااميد کنند.به گزارش ايسنا، حميد ابوطالبي در ادامه نوشت: وقتي جناحي و يا فردي، سخني براي گفتن نداشت، براي کسي حرمتي قائل نبود، از خدا هم نترسيد؛ همانند دوره پيشين، ملت و دولت و مجلس را به سراشيبي خواهد راند. ابوطالبي ادامه داد: شرط ورودبه عالم سياست وحکمراني بر قلب مردمان، داشتن انديشه براي
رشد و توسعه ملک وملت است، و نه تيشه براي زدن ريشه؛ بر اميد ملت نتازيد.

دولت قبل معتقد به حذف يارانه نبود
رئيس مجلس گفت: دولت قبل به‌جد معتقد بود بايد به همه مردم يارانه پرداخت شود.به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در واکنش به ادعاي محمدجواد ابطحي، نماينده خميني شهر در جريان موافقت با پيشنهاد يکي از نمايندگان براي اجبار دولت براي حذف ۲۰ درصد از يارانه‌بگيران ثروتمند، گفت: بحث هدفمندي يارانه‌ها قبل از اينکه به درون مجلس بيايد بيرون مجلس ساعت‌ها مورد بحث و مذاکره قرار گرفته بود. دولت قبل به‌جد معتقد بود به همه بايد يارانه پرداخت شود. در مجلس مي‌خواستند فقط به تعدادي از طبقات اجتماعي يارانه پرداخت شود که مخالفت مي‌کردند. اين مسأله باعث شد يکي از اعضاي هيأت رئيسه مجلس قبل بگويد در بند مربوط به يارانه‌ها بنويسيد «با اولويت به طبقاتي...» پرداخت شود.

 فقط نامزد رياست‌جمهوري مي‌شوم
وزير پست، تلگراف و تلفن دولت سازندگي درباره اعلام نامزدي براي انتخابات آينده گفت: در نمايشگاه مطبوعات نامزدي خود را براي انتخابات رياست جمهوري اعلام کردم و اين خبر تازه‌اي نيست.سيدمحمد غرضي در گفت‌وگو با ايلنا، گفت: البته در آن زمان رسانه‌ها اين خبر را منعکس نکردند و برخي ديگر هم هر طور که صلاح ديدند منتشر کردند. امروز مشاهده مي‌کنيم که نام من را در کنار ديگر افراد براي شوراي شهر اعلام مي‌کنند که اين خبر صحت ندارد و به دور از اخلاق است .وي گفت: قطعا در انتخابات رياست جمهوري شرکت خواهم کرد در اين زمينه نيز کتابي نوشته‌ام که در آن تعهدات خود را نسبت به مردم و چگونه عملي کردن آن‌ها را گفته‌ام.


رئيس‌جمهور:
رئيس‌جمهور گفت: همه تلاش ما بايد غرور و افتخار و عظمت اين سرزمين و ملت باشد.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در مراسم تجليل از قهرمانان بازي‌هاي المپيک و پاراالمپيک 2016 ريودوژانيرو و قهرمانان سال 1394 گفت: خوشحاليم که زنان پا به پاي مردان در راهپيمايي‌ها، عزاداري‌ها، انتخابات، باشگاه‌ها و مسابقات، مديريت جامعه و مناصب مديريتي حضور پيدا کردند. آن دوراني که زن فقط آشپزي و بچه داري مي‌کرد سپري شده است. البته اين مسائل هم سر جاي خود با اهميت است، اما نمي‌توان وظايف زنان را تنها به درون خانه منحصر کرد.
وي ادامه داد: آيا خداوند همه عالم را براي مردها و تنها يک آشپزخانه سه در چهار را براي زن‌ها آفريده است. معلوم است که اين حرف غلط است. اسلام ديني است که مرد و زن را داراي ارزش مساوي در کنار هم قرار مي‌دهد. مگر فاطمه اطهر، زينب کبري، مريم، ساره،‌هاجر، آسيه و آن همه زنان پر افتخار در طول تاريخ زناني نبودند که درخشيدند و بار بزرگ مسئوليت را بر دوش گرفتند.
روحاني افزود: عده‌اي هستند که بايد در برخي از مسائل مقداري از حالت سنتي چند قرن پيش خارج شوند و اگر خارج نشوند، زن‌هاي ما آنها را به زور خارج مي‌کنند.
رئيس دولت يازدهم با بيان اينکه همه تلاش ما بايد غرور، افتخار و عظمت اين سرزمين و ملت باشد، افزود: ورزش وقتي به سطح جهاني مي‌رود، مسابقات در سطح جهان تبديل به يک موضوع ملي مي‌شود. مسائلي که به فرد، مذهب و قوميتي خاصي تعلق ندارد و تمام اتباع ايراني يکپارچه از نظر ملي از آن تاثير مي‌گيرند و براي ما بسيار اهميت دارد.
رئيس جمهور افزود: تماميت ارضي، انتخابات سراسري، حاکميت ملي، هنر ايراني، علم و دانش و ورزش از موضوعات ملي است و از طرفي برخي از مشکلات و نارسايي‌ها در زمينه محيط زيست، آب، اقتصاد و معيشت مردم هم ملي است. ما يک ملت واحديم که يک قانون اساسي، يک کشور، يک رهبر عزيز و بزرگوار، يک دولت و يک مجلس داريم و همه تلاشمان بايد غرور،‌ افتخار و عظمت اين سرزمين باشد. ايران و ايراني دو واژه‌اي است که در همه مسائل ملي بايد به آن توجه کنيم.
وي ادامه داد: اگر ما به آينده‌اميدوار نباشيم و احساس نکنيم گشايش پيش روي ماست، حرکت و تلاشمان متوقف مي‌شود. چطور امکان دارد ملتي به آينده خود اميد نداشته باشد اما بتواند به تلاش خود ادامه دهد.
 اين که گفته‌اند افضل اعمال امت انتظار و توجه است در واقع فرج هم به معناي گشايش است. روح هم که در قرآن آمده به معناي گشايش است و در کل نااميدي با ايمان جمع
 نمي‌شود. رئيس دولت تدبير و اميد تصريح کرد: عده اي هستند که مي‌خواهند همواره مردم را به هر بهانه اي نسبت به آينده نااميد کنند، ايجاد نااميدي، ضربه به منفعت ملي و مايوس کردن جامعه از حرکت است. چرا هميشه بعضي‌ها نصفه خالي ليوان را مي‌بينند و هيچ موقع نصفه پر را متذکر نمي‌شوند.
وي با بيان اينکه بايد به آينده‌اميدوار باشيم گفت: اميد يک سبد است و ما نياز به سبد اميد داريم. بخشي از اين سبد اميد مربوط به اقتصاد، بخشي مربوط به فرهنگ است و بخشي مربوط به ورزش است. در اين سبد اميد، اقتصاد بايد درست حرکت کند و مردم نسبت به سود سرمايه شان و آينده زندگي خود اميدوار باشند. ثبات در مقررات و برنامه ريزي صحيح و حرکت درست اقتصادي به مردم اميد مي‌دهد. روحاني اضافه کرد: اميد است، که ما را وادار مي‌کند صبح از خانه خارج شويم و به دنبال شغل و فعاليتمان برويم. اميد انسان را به حرکت در مي‌آورد و يک ملت براي پيشرفت و حرکت نياز به‌اميد و سبد اميد
دارند.
 وقتي هنر در سطح جهاني درخشش پيدا مي‌کند و فيلم و موسيقي شما مي‌تواند در سطح منطقه و جهان بدرخشد، اين جزئي از سبد اميد شماست،‌ يا وقتي ديپلماسي شما در سطح جهان حرکت درست دارد، موفقيت مي‌آفريند، توطئه‌ها را مي‌شکند، تحريم‌ها را پس مي‌زند و حقوق ملت را احقاق مي‌کند، اين ديپلماسي جزئي از سبد اميد شماست.
رئيس دولت يازدهم گفت: بخشي از اين سبد، بخش سلامت جامعه، ورزش و قهرماني است. قهرمانان ما اميد آفرين و نشاط آفرين هستند. شما ورزشکاران در روزها و ساعت‌هايي همه ملت‌ها را پاي صحنه تلويزيون ميخ کوب مي‌کنيد که اين يک قدرت بزرگ است. اين حادثه مهمي‌است که در ساعاتي شما ورزشکاران خيابان را خلوت و يک خانواده و ورزش دوستان را در يک اتاق جمع مي‌کنيد و اين کار بزرگي است که جمعي را از غصه‌ها،‌ فکرها و ناراحتي‌ها رها مي‌کنيد و چشم آنها به تلاش شما دوخته شده است.
وي ادامه داد: گاهي يک گل،‌ صداي شادي را در سراسر شهر و کشور بلند مي‌کند و يک پيروزي در مسابقه دلها را شاد مي‌کند.
ما انسانيم و نياز به شادابي، لبخند و خوشحالي داريم. فکر نکنيم که مردم بدون نشاط،‌خوشحالي و چهره باز مي‌توانند از مشکلات فراوان زندگي عبور کنند.
روحاني با اشاره به اينکه گاهي نشاط باعث مي‌شود ساعت‌ها غم فراموش شود، تاکيد کرد: ورزش آرامش آفرين و نشاط آفرين است. خود ورزش آثار فراوان و ديدن مسابقات ورزشي لذت خاص خود را دارد.
رئيس دولت يازدهم گفت: شما در کرمانشاه، دولت آمريکا را شرمنده کرديد،‌ به کشتي گيران ويزا داديد و مردم بزرگوار کرمانشاه مهمان نوازي کردند و دنيا هم قضاوت کرد. اين عظمت ايران بود. ما در کنار ورزش،‌ تعامل سازنده با جهان، نشاط براي اقتصاد و جاذبه گردشگري هم داريم پس ورزش هم امنيت،‌ وحدت، نشاط و غرور ملي و هم اقتصاد مقاومتي است و مي‌تواند ما را در مسير توسعه پايدار قرار دهد.

تهران به دنبال توسعه روابط با پاريس
ميشل سپن، وزير اقتصاد فرانسه با محمدجواد ظريف، وزير خارجه کشورمان ديدار و در خصوص مسائل مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.در اين ديدار، ظريف با اشاره به سفر سال گذشته رئيس‌جمهور کشورمان به فرانسه و سفر اخير وزير خارجه فرانسه به تهران و برگزاري کميسيون مشترک اقتصادي بين دو کشور گفت: ايران به دنبال توسعه روابط با فرانسه است. او برگزاري کميسيون مشترک اقتصادي بين دو کشور را اقدامي‌قابل توجه در گسترش روابط دو کشور دانست و افزود: اراده مشترک و سياسي به منظور افزايش روابط همه جانبه دو کشور وجود دارد. ظريف خاطرنشان کرد: ما فرانسه را به عنوان يک شريک مهم اقتصادي و سياسي تلقي کرده و شما در اين سفر با بازار ايران و نيروي انساني آن بيشتر آشنا خواهيد شد. اقداماتي هم براي سرمايه‌گذاري مشترک در زمينه توليد اتومبيل صورت گرفته که مي‌تواند گسترش بيشتري يابد.در ادامه ميشل سپن، وزير اقتصاد فرانسه نيز در اين ديدار گفت: فرانسه و ايران در زمينه روابط اقتصادي خيلي موفق عمل کرده‌اند. فرانسه جزئي از اتحاديه اروپا و توافق برجام بوده و تلاش‌هاي خود را براي موفقيت آن انجام داده است. مقامات سياسي و شرکت‌هاي فرانسوي خواستار استفاده از فرصت‌ها و ظرفيت‌ها موجود ميان دو کشور هستند.

در انتظار اعلام شاخصه‌هاي کانديداها
رييس ستاد انتخابات حزب اسلامي‌کار گفت: ستادهاي انتخاباتي حزب اسلامي‌کار در استان‌ها با احزاب هم سو و شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان همکاري خواهند کرد. محمد نيشابوري در گفت‌وگو با ايسنا، در ارتباط با آخرين فعاليت‌هاي حزب اسلامي‌کار براي دو انتخابات پيش رو اظهار کرد: هفته گذشته با دعوت از مسئولين ستادهاي انتخاباتي حزب در استان‌ها جلسه انتخاباتي را براي تبيين راهبردها و استراتژي ورود به دو انتخابات شوراهاي شهر و روستا و همچنين رياست جمهوري برگزار کرديم.وي افزود: در ادامه اين جلسه اعضاي حزب در مباحثي معضلات و مشکلات خود را بيان کردند. همچنين در اين جلسه نحوه ارتباط با شوراي عالي سياستگذاري در استان‌ها طرح شد و مورد بررسي قرار گرفت.وي تصريح کرد که از طرف ستاد انتخابات حزب نيز راهبردها و استراتژي‌هاي انتخاباتي براي ورود به انتخابات آتي مطرح شده است.نيشابوري خاطرنشان کرد: در مورد اهميت همکاري و هماهنگي با همه احزاب همسو در استان‌ها و همچنين شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان نيز تاکيد شد.وي گفت: براي برآورد و سنجش از وضعيت ستادهاي انتخاباتي، ابتداي سال آينده جلسه ديگري با حضور مجدد اعضاي حزب اسلامي‌کار در استان‌ها برگزار خواهيم کرد. در حال حاضر هم منتظر اعلام شاخص‌ها و نحوه انتخاب کانديدها توسط شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان هستيم تا بر اساس آن شاخصه‌هاي نامزدها را به ستادهاي استاني حزب اعلام کنيم.

سخنگوي هيات رييسه مجلس خبرگان رهبري گفت: اين طور نيست که مجلس خبرگان رهبري در روز مبادا و فقط در وقت بحران بخواهد در مورد رهبري آينده تصميم بگيرد. کميته‌اي در اين زمينه تشکيل شده‌اما هيچ کس از کار اين کميته و اسامي‌مطرح در آن خبري ندارد حتي خود من از اين موضوع خبر ندارم و حتي به دنبال آن نرفتم که اين مطالب محرمانه را بدانم.
به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام سيداحمد خاتمي‌در نشست خبري دومين اجلاسيه پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري در پاسخ به اين که آيا مجلس خبرگان رهبري در خصوص گزينه‌هاي رهبري آينده نظام کاري کرده‌اند گفت: در کميسيون اصل صد و هفتم مجلس خبرگان رهبري کميته‌اي به همين منظور تشکيل شده است. در ديداري که خبرگان با رهبري معظم انقلاب در حدود ۱۵ سال پيش داشتند آقا گفتند شما بايد در آستينتان ۱۰ رهبر داشته باشيد بر اساس همين نظر آقا کميته‌اي محرمانه تشکيل شد تا در مورد افرادي که مي‌توانند در اين جايگاه قرار گيرند بررسي‌هاي لازم صورت بگيرد.‌ اگر رهبري معظم انقلاب بخواهند اسامي‌اين افراد در اختيارشان قرار خواهد گرفت .
وي ادامه داد: البته هيچ کس از کار اين کميته و اسامي‌مطرح در آن خبري ندارد حتي خود من از اين موضوع خبر ندارم و حتي به دنبال آن نرفتم که اين مطالب محرمانه را بدانم. وي گفت: اين طور نيست که مجلس خبرگان رهبري در روز مبادا و فقط در وقت بحران بخواهد در مورد رهبري آينده تصميم بگيرد. سخنگوي خبرگان رهبري در پاسخ به اينکه پروژه نفوذ که در فضاي سياسي کشور مطرح شده آيا در مورد احتمالات نفوذ در زير مجموعه‌هاي دستگاه رهبري نيز بررسي مي‌شود؟ گفت: در خبرگان رهبري تاکنون چندين بار خطر نفوذ مطرح شده و در يکي از جلسات کميسيون سياسي در مورد استراتژي نفوذ با حضور کارشناسان امنيتي بررسي‌هاي لازم صورت گرفته است.
خاتمي‌با بيان اينکه در پي اصلاح آيين نامه انتخابات خبرگان رهبري هستيم، گفت: اين کار منوط به کمسيون آيين نامه است؛ يک تحول جدي در اين عرصه بايد صورت داده شود. اصلاح و تدوين آيين نامه انتخابات مجلس خبرگان شروع به کار شده ولي به اين اجلاس نرسيد. او ادامه داد: مساله ديگر در خصوص مساله سن و سال است؛ کف و سقف سن عضو مجلس بايد به شکل منطقي باشد؛ ترکيب مجلس خبرگان رهبري بايد به شکلي باشد که وقتي که به انتخاب حساس و کليدي مي‎رسند مردم به آنها اعتماد کنند.
معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه ضمن قدرداني از عملکرد وزارت نفت در شرايط پسابرجام در مورد سياست‌هاي ترامپ در مورد ادامه برجام، گفت: نشانه‌ها حاکي از اين است که برجام ادامه پيدا مي‌کند.
در حال حاضر اجماع بين‌المللي به نفع برجام و عليه ترامپ است.به گزارش ايسنا، عباس عراقچي در کنفرانس علمي‌– پژوهشي برجام و اقتصاد مقاومتي، گفت: در فضاي برجام يکي از حوزه‌هايي که خستگي ما را درآورد نفت و گاز بود. کاري که برجام بايد انجام مي‌داد اين بود که موانع را از سر راه اقتصاد ايران بردارد و درهمه حوزه‌هايي که برجام قرار بود مانعي بردارد، موانع برداشته شد.وي با بيان اين‌که موانع غيربرجامي‌زياد است، اظهار کرد: برجام وظيفه خود را انجام داده و اکنون همه چيز بستگي به تلاش وزارتخانه‌ها دارد.
من اينجا شهادت مي‌دهم يکي از بهترين وزارتخانه‌هايي که از فرصت برجام بهترين استفاده را کرد و توانست خود را به شرايط قبل از تحريم‌ها بازگرداند وزارت نفت بود که من همين‌جا از وزير نفت و بقيه همکاران در اين وزارتخانه تشکر مي‌کنم.معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه ادامه داد: اين موضوع شاهکار است که در عرض يک سال هم ميزان توليد افزايش پيدا کند و هم ميزان صادرات. در شرايط تحريم همه مشتريان نفتي ايران رفته بودند و با کشورهاي توليدکننده ديگري قرارداد بسته بودند. وزارت نفت توانست در فضاي بعد از برجام اين مشتريان را احيا و مشتريان جديدي پيدا کند.عراقچي با بيان اين‌که حدود 80 ميليارد دلار قرارداد در حال مذاکره است، گفت: اگر اين قراردادها طول کشيده به خاطر خودمان بود تا در مورد IPC به اجماع برسيم. به اعتقاد من حال برجام خوب است و طوري که آقاي زماني‌نيا معاون امور بين‌الملل و بازرگاني وزير نفت عنوان کردند حال نفت و گاز خيلي خوب است.وي با اشاره به سياست‌هاي ترامپ در مورد ايران، تصريح کرد: موضع رسمي‌آمريکا اين است که در حال ارزيابي برجام هستند. اين ارزيابي بيشتر از آخر ارديبهشت‌ماه نمي‌تواند طول بکشد و بايد 19 مي‌برجام تعيين تکليف شود تا آن زمان مشخص مي‌شود سياست دولت جديد آمريکا چيست. نشانه‌ها از اين است که برجام ادامه پيدا مي‌کند. در حال حاضر اجماع بين‌المللي به نفع برجام و عليه ترامپ است و تصور اين است که چاره‌اي به جز تمديد برجام نيست مگر سياست‌ها طوري باشد که خودمان بخواهيم از برجام خارج شويم.معاون وزارت خارجه گفت: بايد مراقب باشيم اين هزينه گران را گردن ما نيندازند و بايد هوشمندانه رفتار کنيم.