تالار تخصصي معاملات پسته رونمايي شد
تالار معاملات تخصصي پسته با حضور وزير اقتصاد در بورس کالا آغاز به کار کرد. تجارت - تالار تخصصي معاملات و ايستگاه‌هاي معاملاتي پسته در بورس کالا با حضور وزير اقتصاد و رييس سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز به کار کرد.
حامد سلطاني نژاد، مديرعامل بورس کالا در اين مراسم گفت: رقابت خوبي بر سر محصولات کشاورزي با کيفيت در بورس کالا شکل گرفته و البته تنظيم بازار محصولات کشاورزي نيز از اين طريق رخ داده است؛ اين در حالي است که بازار منسجم بايد وجود داشته باشد تا توليدکننده و کشاورز مطمئن از فروش محصول خود باشند، بنابراين اگر قراردادهاي سلف براي محصولات را داشته باشيم، مي‌توان با استفاده از آن بازار را تنظيم کرد.
 بايد در کشف قيمت پسته در دنيا موثر باشيم
وي افزود: بخش کشاورزي رونق قابل ملاحظه اي يافته به طوري که در سال ٩٥ رشد ٢١٣ درصدي از نظر وزن را تجربه کرد؛ اين در حالي است که در سال جاري کل معاملات بورس کالا ٣٨ درصد رشد داشته و بخش عمده آن در قراردادهاي مشتقه بوده است.
سلطاني‌نژاد با اشاره به پيشي گرفتن ارزش بازار مشتقه از ارزش بازار نقدي گفت: رشد ۲۰درصدي در معاملات بازار مشتقه نسبت به بازار نقدي رخ داده است؛ پسته هم اين پتانسيل را دارد که براي آينده بازار ٥ هزار ميلياردي تومان آن برنامه ريزي کنيم. وي افزود: وقتي محصولي بخواهد بورسي شود بايد انبارهاي خوب داشته و صادراتي باشد و ايران نيز بايد در کشف قيمت پسته در دنيا نقش داشته باشد.
طيب‌نيا: منابع افزايش سرمايه بانک‌ها در بودجه۹۶ حذف شده است
همچنين علي طيب نيا در مراسم افتتاح معاملات پسته در بورس کالا گفت: در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ حکمي‌گذاشته بوديم که بخشي از منابع پيش بيني شده در بودجه براي افزايش سرمايه بانک‌ها اختصاص يابد چرا که وقتي پول صرف افزايش سرمايه شود قدرت تسهيلات‌دهي بانک‌ها افزايش مي‌يابد.
وي افزود: متاسفانه اين احکام در بودجه سال ۱۳۹۶ حذف شده است. مقدار آن يک ۱۰ هزار ميليارد تومان و يک ۵ هزار ميليارد تومان بود که از نمايندگان مجلس مي‌خواهيم در اين مورد با ما همکاري کنند.
طيب‌نيا ادامه داد: مشکل عمده ما در حال حاضر مربوط به تامين مالي است که تاکنون نظام مالي پولي ما بانک‌محور بوده، در حالي که وظيفه نظام بانکي تامين مالي کوتاه‌مدت و وظيفه بازار سرمايه تامين مالي بلندمدت براي بنگاه‌هاي اقتصادي است.
وزير اقتصاد گفت: ما بايد در جهت تسويه بدهي‌هاي دولت به نظام بانکي قدم‌هايي را برداريم. اگر انتظار داريم بانک‌ها وظايف خود را به نحو شايسته‌اي انجام دهند بايد اقدامات موثري در اين زمينه انجام شود. نماينده‌هاي مجلس نيز بايد در اين مورد کمک کنند. ما بايد اصلاح نظام بانکي و افزايش سرمايه در نظام بانکي کشور را به عنوان يک اصل مدنظر قرار دهيم. ما بايد کاري کنيم که بازار سرمايه محلي براي نگهداري دارايي‌هاي مردم باشد و از طرفي محل مناسبي براي تامين مالي باشد.
وي افزود: مردم حق دارند دارايي‌هاي خود را در يک بازار شفاف نگهداري کنند آن بازار بايد جايي باشد که بتوان روي بازدهي آن حساب کرد و بتوان ريسک را ارزيابي کرد.
جايي که دارايي‌ها از قدرت نقدشوندگي مناسب برخوردار باشند که بهترين مکان در اين مورد بازار سرمايه است. در صورتي که مردم عادت کرده‌اند سرمايه خود را در املاک، طلا و عتيقه‌جات نگهداري کنند.
وزير اقتصاد با اشاره به انتشار اوراق بدهي اظهار کرد: تا پايان سال گذشته در بازار سرمايه کشور بازار بدهي که بتواند اوراق منتشر کند، نداشتيم و تنها اوراق مشارکتي در بازار پول منتشر مي‌شد، اما از سال گذشته اقدامات مناسبي در بازار سرمايه از اين نظر انجام شده است. هدف اول اوراق بدهي تامين مالي بنگاه‌هاي توليدي با اولويت بنگاه‌هاي بخش خصوصي است. توليدکنندگان به اتکاي اعتبار خود و دارايي‌هايشان اوراقي منتشر کنند که نيازهاي مالي‌شان برطرف شود. علاوه بر اين هدف ما ساماندهي بدهي موجود دولت بود نه افزايش آن بدهي‌ها.
او درباره افتتاح معاملات پسته در بورس کالا نيز گفت: پسته يکي از مزيت‌هاي توليدي بخش کشاورزي است و هميشه به عنوان محصول برتر در بازارهاي جهاني مطرح بوده است. امروز شاهد پيوند بازار سرمايه کشور در بخش کشاورزي هستيم. هر دوي اينها در اقتصاد نقش مهمي‌دارند.
طيب‌نيا ادامه داد: اين دو فرهنگ ايجاد اشتغال در کشور و فرآيند ارتقاي فناوري و مبارزه با فقر حرکت مي‌کنند. در نتيجه ما مجبور هستيم که تمرکز خود را در بخش کشاورزي قرار دهيم. اين بخش داراي ويژگي‌هايي است که در همه کشورهاي جهان شناخته شده است.
وزير اقتصاد تاکيد کرد: راه‌اندازي معاملات پسته در بورس کالاي ايران يکي از مسيرهاي مهم در بخش جهاني شدن ما بخش کشاورزي به خصوص پسته است که در گذشته نيز در بازارهاي جهاني عرضه شده است.
شکل‌گيري يک بازار منسجم براي پسته در بورس کالا کمک مي‌کند تا فرآيند کشف قيمت آن در بازار شفاف و رقابتي و بر اساس استانداردهاي بين‌المللي صورت گيرد.
وي ادامه داد: اگر مي‌خواهيم از ظرفيت‌هاي داخلي به نحو مناسبي استفاده کنيم و قيمت تمام شده را در محصولات کاهش دهيم چاره‌اي جز ورود به بازارهاي جهاني نداريم.
وقتي يک محصول در بازارهاي خارجي ورود پيدا مي‌کند با رقباي بزرگ بين‌المللي رقابت مي‌کند. در نتيجه چاره‌اي جز تلاش مستمر براي بهبود کيفيت و کاهش قيمت تمام شده براي آنها وجود ندارد.

رشد ۲۲ واحدي شاخص کل بازار سرمايه
بورس تهران ديروز شاهد بازاري متعادل بود، بازاري که در نقطه صفر تابلو (قيمت پاياني) شاهد افزايش تقاضا به ويژه در ميان بازار دومي‌ها بود. به نقل از فارس، شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس تهران در پايان معاملات دوشنبه (16 اسفند 95) با افزايش 22 واحدي عدد 76 هزار و 789 واحد را به نمايش گذاشت.  شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 51 واحدي به رقم 15 هزار و 557 واحد رسيد.  همچنين شاخص سهام آزاد شناور با افزايش 14 واحدي روي عدد 84 هزار و 113 واحد ايستاد.  شاخص بازار اول نيز در حالي با کاهش 89 واحدي به عدد 54 هزار و 199 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با 637 واحد افزايش به عدد 165 هزار و 144 واحد رسيد.  همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) با کاهش 4 واحدي عدد 865 واحد را به نمايش گذاشت. معاملات سهام در نماد معاملاتي سه شرکت گروه مپنا با 48 واحد، پالايس نفت تهران با 28 واحد و پتروشيمي‌شازند با 18 واحد کاهش بيشترين تأثير منفي در محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند، در مقابل، معاملات در نماد معاملاتي شرکت‌هاي صنايع پتروشيمي‌خليج فارس با 44 واحد، ارتباطات سيار ايران و کشتيراني ج.ا.ا هريک به ميزان 34 واحد و معدني و صنعتي گل‌گهر با 27 واحد افزايش، بيشترين تأثير مثبت را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند.  ارزش کل معاملات بورس تهران به بيش از 233 ميليارد تومان بالغ شد که ناشي از دست به دست شدن 922 ميليون و 891 هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 42 هزار و 875 نوبت داد و ستد بود.  طي معاملات ديروز، نماد معاملاتي شرکت‌هاي عمران و توسعه شاهد، گواهي سپرده عام بانک رفاه کارگران، توکارنگ فولاد سپاهان، حق تقدم خريد سهام توليد مواد اوليه دارويي البرز بالک از سوي ناظر بازار سهام بازگشايي و در مقابل، نماد معاملاتي شرکت‌هاي مهندسي فيروزا، اوراق مشارکت تبريز، اوراق اجاره صايتل، فروشگاه زنجيره‌اي رفاه، کشتيراني درياي خزر، صنعتي بهشهر، سرمايه‌گذاري بهمن و سرمايه‌گذاري صنعت و معدن متوقف شدند.  همچنين فرابورس ايران از توقف نماد معاملاتي 48 شرکت حاضر در بازار پايه توافقي در روز آينده به لحاظ انتقال به تابلوي بازار پايه «ب» خبر داده است.  در بازار 2 بورس تهران که با معاملات درون‌گروهي سهامدار عمده اختصاص دارد، 135 ميليون سهم ملي صنايع مس ايران به ارزش بيش از 27.5 ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده منتقل شد. همچنين 110 ميليون سهم مخابرات ايران به ارزش کمتر از 25 ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده منتقل شد. همچنين 100 ميليون سهم بانک تجارت به ارزش بيش از 7 ميليارد تومان از سوي سهامدار عمده اين بانک کد به کد شد. در عين حال 58 ميليون سهم گروه مديريت سرمايه‌گذاري اميد به ارزش بيش از 10 ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده انتقال يافت.  24.5 ميليون سهم بيمه اتکايي ايرانيان اما به ارزش کمتر از 4 ميليارد تومان ميان سهامداران عمده اين سهم با معاملات درون‌گروهي با هدف شناسايي سود روبه‌رو بود.  شهمچنين اندکي کمتر از 17 ميليون سهم بيمه ملت به ارزش بيش از 3 ميليارد تومان از سوي صندوق بازنشستگي کشوري کد به کد شد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: 250 نفر در اقتصاد ايران مافيا تشکيل داده‌اند و از طريق اعضاي هيات مديره شرکت‌هايشان در موضوع سهام عدالت همه چيز را مديريت مي‌کنند.
به نقل از فارس؛ رييس کميسيون اقتصادي مجلس ديروز در حاشيه رونمايي از معاملات کالاي پسته در رينگ محصولات کشاورزي بورس کالا در جمع خبرنگاران در برابر اين پرسش که در راستاي شفاف سازي آيا صورت‌هاي مالي نهاد ناظر مثل بورس و بانک مرکزي نيز بايد منتشر شود؟ گفت: « بله، طبق تکاليف قانوني آنها بايد بانک مرکزي و سازمان بورس نيز افشاء کنند. ممکن است نهاد ناظري باشد که نبايد در چارچوب تکاليف منتتشر شود، ولي طبق قانون بايد منتشر شد.» وي در برابر پرسش ديگري مبني بر اينکه با توجه به رونمايي از سامانه سهام عدالت در روز سه‌شنبه به طور دقيق طرح ادعاي حضور مافيا در شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني را چه زماني افشا خواهد کرد؛ پاسخ داد: سهام عدالت و سامانه آن مشکلي را حل نمي‌کند. مشکل مردم رونمايي سامانه نيست، بلکه عدم دريافت سود و مالکيت است. 250 نفر در اقتصاد مافيا تشکيل داده‌اند و از طريق همين اعضاي هيات مديره شرکت‌هايشان (سرمايه گذاري استاني) اين موضوع را مديريت مي‌کنند. سهام عدالت يعني اينکه مردم بتوانند برگه اي که دارند يا سود آن را دريافت کنند، يا اعمال حق کنند و مجمع بروند و امکان فروش آن را داشته باشند. وي افزود: برگه بي خاصيتي که اعمال حق راي براي تعيين اعضاي هيات مديره وجود ندارد و نه سود تعلق مي‌گيرد و نه خريد و فروش مي‌شود و مردم ارتباطي با آن ندارند؛ رونمايي از سامانه سهام عدالت هيچ خاصيتي براي مردم ندارد.
 سامانه سهام عدالت راه‌اندازي مي‌شود
سامانه اطلاع‌رساني در مورد سهام عدالت از سوي سازمان خصوصي سازي رونمايي شد. بر اساس اين اطلاعيه، جدول مشمولان سهام عدالت به ترتيب شماره آخر کد ملي افراد براي مراجعه به اين سامانه منتشر شد و مشمولان مي‌توانند براي اطلاع از صورتحساب سهام عدالت خود از روز سه‌شنبه 95/12/17 به ترتيب با توجه به رقم سمت راست کد ملي خود به سامانه www.samanese.ir مراجعه کنند.  همچنين از تاريخ 27/ 12/ 95 مشمولان مي‌توانند براي آگاهي از صورتحساب به سامانه مراجعه کنند و شماره تلفن 021832338 براي سوالات مردم در نظر گرفته شده است. اعلام مشمول بودن يا نبودن هر فرد در طرح سهام عدالت، اعلام وضعيت متوفي بودن مشمول، صدور صورت وضعيت تسويه اقساط و صدور قبض پرداخت مانده ارزش تسويه نشده سهام عدالت از خدماتي است که در اين سامانه براي مشمولان در نظر گرفته شده است.  کليه مشمولان از زمان اجراي اين طرح 10 ساله يعني از سال 1385 تا پايان سال 1394 در تعاوني‌هاي سهام عدالت شهرستان‌ها ثبت نام آنها قطعي شده است، مي‌توانند از طريق اين سامانه، ضمن کسب اطلاع از مشمول بودن، صورت وضعيت تسويه اقساط خود را مشاهده يا از آن نسخه چاپي تهيه کنند.

يک کارشناس بازار سرمايه:
مديرعامل يک شرکت سرمايه‌گذاري گفت: بازار سرمايه در سال ۹۶ تحت تاثير دو عامل مهم افزايش قيمت نفت و نوسانات نرخ ارز است و نشانه‌هاي اين بهبود وضعيت را مي‌توان در گزارش‌هاي بودجه‌اي صنايع مختلف فعال در بازار سرمايه مشاهده کرد.
 به نقل از تسنيم؛ به منظور ايجاد رونق اقتصادي و خروج قطعي از رکود، افزايش نرخ تورم را در سال 96 تا سطح 13 درصد مي‌توان متصور بود که اين سطح از تورم به نوبه خود باعث افزايش احتمالي قيمت ارز تا سطوح 43 هزار ريال خواهد شد.
بر اين اساس مديرعامل يک شرکت سرمايه‌گذاري گفت: بازار سرمايه در واقع انعکاسي از شرايط واقعي اقتصاد کشور است، به‌طوري‌که اين بازار نيز در سال 96 تحت تاثير دو عامل مهم خواهد بود، يعني افزايش قيمت نفت و نوسانات نرخ ارز که ناشي از تحولات کلان اقتصادي است و نشانه‌هاي اين بهبود وضعيت را مي‌توان در گزارش‌هاي بودجه‌اي صنايع مختلف فعال در بازار سرمايه مشاهده کرد. امير تقي‌خان تجريشي افزود: از طرف ديگر با توجه به پيش‌بيني‌هاي موجود در رابطه با تقويت قيمت دلار در کنار بهبود قيمت جهاني محصولات کالايي، بعيد به نظر مي‌رسد که قيمت‌ سهام شرکت‌هاي پتروشيمي، پالايشي و فلزات اساسي که وزن زيادي را در بورس به خود اختصاص داده‌اند، روند جدي کاهشي را در ماه‌هاي پيش رو تجربه کنند و پيش‌بيني مي‌شود اين مطلب از نقاط روشن بورس در اين سال باشد. وي ادامه داد: البته تنگناهايي که هنوز در صورتهاي مالي صنعت بانکداري وجود دارد، مي‌تواند به عنوان زنگ خطري براي اقتصاد کشور باشد و فعل و انفعالات بازار پول و افزايش نرخ سپرده‌ها مي‌تواند جذابيت سرمايه‌گذاري بازار سهام را کاهش دهد. اين کارشناس بازار سرمايه در خصوص عملکرد شرکت سرمايه‌گذاري صنعت و معدن در سال مالي منتهي به 30 آذر ماه 95 نيز گفت: اين شرکت در سال گذشته با رصد دقيق عوامل خرد و کلان موثر بر اقتصاد و بازار سرمايه، تلاش کرده تا بسته به شرايط پيش رو، اقدامات خود را در جهت افزايش حداکثري ثروت سهامداران به کار گيرد و در سال مالي منتهي به پايان آذر ماه 95 توانست تا با استفاده از فضاي متاثر از توافق برجام، ترکيب پرتفوي خود را در حد امکان بهينه کرده و بالغ بر 365 ميليارد ريال سود را از محل معاملات سهام به دست آورد. مجموع سود عملياتي شرکت نيز در اين سال به 1،221 ميليارد ريال افزايش يافت که نشان دهنده رشد 124 درصدي نسبت به سال قبل است. وي ادامه داد: در حال حاضر ارزش خالص دارايي‌هاي شرکت بدون در نظر گرفتن ارزش افزوده پرتفوي غيربورسي بالغ‌بر 2،647 ريال است. همچنين بازده به دست آمده در پرتفوي شرکت معادل 53 درصد بوده که اين بازده به ميزان 23 درصد بالاتر از بازده به دست آمده بازار طي اين دوره بوده است.
 افزايش واريز سود سهام‌عدالت به حساب خزانه
با توجه به تکليف سازمان خصوصي‌سازي درباره وصول سود سهام عدالت و واريز آن به حساب خزانه کل کشور، مجموع مبالغ واريزي به خزانه تا پايان شهريورماه سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۶۱۲۴ ميليارد تومان بوده است که در طول مدت استقرار دولت يازدهم اين رقم به ميزان ۲۴۰۰ ميليارد تومان افزايش يافته است. بر اين اساس ۷۰ درصد از مجموع مبالغ واريزي به حساب خزانه طي سه سال و نيم گذشته تحقق يافته و موجب افزايش بيش از دو برابر ارزش واقعي سهام عدالت در دولت يازدهم شده است. سيدجعفر سبحاني، مشاور رئيس کل سازمان خصوصي‌سازي در اين خصوص معتقد است که اين ميزان تا پايان سال ۱۳۹۵ تعيين تکليف خواهد شد.

ارزش مبادلات فرابورس 400 ميليارد تومان شد
در ميانه اين هفته معاملاتي نقل‌وانتقال بالغ بر 138 ميليون ورقه به ارزش افزون بر 3 هزار و 923 ميليارد ريال در بيش از 17 هزار نوبت داودستدي در فرابورس رخ داد که حدود سه چهارم از حجم اين مبادلات به بازار سهام اختصاص يافت.
ديروز شانزدهم اسفندماه نماد «چکاپا» متعلق به گروه صنايع کاغذ پارس بيشترين حجم و نماد «زاگرس» نيز بيشترين ارزش معاملاتي را در بازار سهام به دست آوردند. در مجموع بازارهاي اول، دوم، پايه و بازار شرکت‌هاي کوچک و متوسط 102 ميليون و 860 هزار سهم به ارزش 369 ميليارد و 87 ميليون ريال دست به دست شد. شاخص کل فرابورس ايران نيز در جريان معاملات امروز با 4 واحد افت مواجه شد.

نگاهي به صورت‌هاي مالي 9 ماهه «وپارس»
بانک پارسيان، اطلاعات و صورت‌هاي مالي 9 ماهه سال مالي منتهي به 30 اسفند ماه 1395 را با سرمايه 23 هزار و 760 ميليارد ريال، به صورت حسابرسي نشده منتشر کرد.
به گزارش سنا، بانک پارسيان در دوره 9 ماهه سال مالي منتهي به 30 اسفند ماه 1395، مبلغ 14 هزار و 764 ميليارد و 541 ميليون ريال زيان خالص شناسايي کرد و بر اين اساس مبلغ 621 ريال زيان به هر سهم اختصاص داد؛ که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته معادل 486 درصد افزايش زيان را نشان مي‌دهد.
"وپارس" زيان انباشته پايان دوره را مبلغ 10 هزار و 16 ميليارد و 295 ميليون ريال اعلام کرد.