قیمت نفت کاهش یافت
قیمت نفت در معاملات دیروز در میان نگرانی‌ها در مورد کاهش هدف‌گذاری رشد اقتصادی چین کاهش یافت و بشکه‌ای 55.58 دلار فروخته شد.
به گزارش فارس به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات دیروز کاهش یافت و در میان نگرانی‌ها در مورد کاهش هدف‌گذاری رشد اقتصادی چین که می‌تواند تقاضا برای نفت را کاهش دهد و همچنین  تداوم نگرانی در مورد پایبندی روسیه به توافق کاهش تولید با اوپک، افزایش‌های جلسه گذشته را از دست داد. اما نگرانی در مورد سرعت گرفتن خشونت در غرب آسیا مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها شد. هر بشکه نفت خام آمریکا با 30 سنت کاهش 53.03 دلار فروخته شد. این نوع نفت جلسه گذشته را با افزایش 1.4 درصدی به پایان برده بود.

رکورد واردات بنزین شکست
با ثبت واردات روزانه ۳۴میلیون لیتری در اسفند ماه سال جاری رکورد تاریخی واردات بنزین به کشور شکست.
به گزارش تسنیم، در حالی که پیش‌بینی می‌شد با گذر از پیک تابستانه سفرهای بین‌شهری و بهره برداری از چند طرح پالایشی در نیمه دوم سال جاری، متوسط واردات بنزین از 12 میلیون لیتر در نیمه نخست سال جاری به حدود 6 تا 8 میلیون لیتر در روز برسد، آمار جدید استحصال شده از بدنه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان از افزایش بی‌سابقه روند واردات بنزین در ماه‌های پایانی سال دارد. طبق این آمار، واردات روزانه بنزین در اسفندماه سال جاری به رقم بی‌سابقه و نجومی 34 میلیون لیتر در روز رسیده است.


دامپینگ شرکت‌های داخلی قیر علیه یکدیگر
رئیس کمیسیون قیر انجمن صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: کیفیت قیر کشور در کل مناسب است اما برخی جار و جنجال‌هایی که خودمان به راه می اندازیم در دنیا علیه خودمان استفاده می‌شود.
حسن تاجیک در گفت‌وگو با ایلنا درباره صادرات قیر اظهار داشت: با توجه به شرایط پالایشکاه ها 7 میلیون تن از وی بی می تواند تبدیل به قیر شود. مصرف قیر در داخل کشور  برای ایزوگام و مصرف قیر در خیابان‌ها و جاده‌ها به 3.5 میلیون تن هم نمی‌رسد و بقیه قیر تولیدی را می توانیم صادر کنیم.
وی افزود: هر 200 تن قیر می تواند یک کیلومتر جاده با عرض حدود 12 متر و ضخامت 8.5 سانتی متر را آسفالت کند.


با امضای نخستین قرارداد نیروگاه‌سازی ایران و چک صورت خواهد گرفت:
ایران و جمهوری چک قراردادی برای ساخت یک نیروگاه زباله‌سوز ۲۰ مگاواتی در قالب BOT امضا کردند؛ با ساخت این نیروگاه روزانه ۳۵۰ تن زباله به انرژی تبدیل خواهد شد.
به نقل از وزارت نیرو، هوشنگ فلاحتیان معاون برق و انرژی وزیر نیرو در نشست مشترک با «میلان شارپاتکا» رییس کمیسیون انرژی و تجارت پارلمان جمهوری چک به منظور ساخت یک نیروگاه برق زباله‌سوز به توافق رسیدند.
بر این اساس، قراردادی بین سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) و شرکت «پاک زیست» جمهوری چک با هدف ساخت یک نیروگاه زباله‌سوز ۲۰ مگاواتی در قالب قراردادهای BOT در گیلان منعقد شد.
 نیروگاه روزانه ۳۵۰ تن زباله را تبدیل به انرژی می‌کند
این نیروگاه زباله سوز ۲۰ مگاواتی در قالب قراردادهای BOT احداث و بازپرداخت سرمایه نیز از طریق فروش تضمینی برق در ۱۴ سال آتی انجام خواهد شد ضمن آنکه
پیش بینی می‌شود این نیروگاه روزانه ۳۵۰ تن زباله را تبدیل به انرژی کند.
هوشنگ فلاحتیان معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به بازدید چند ماه پیش خود از نیروگاه زباله سوز پراگ، گفت: در بازدیدی که چند ماه پیش از نیروگاه زباله سوز پراگ داشتم، متوجه شدم که جمهوری چک در ساخت نیروگاه‌های زباله سوز بسیار توانمند است و از آخرین تکنولوژی روز اروپا استفاده می‌کند. وی افزود: چک از تجربیات خوبی در ساخت نیروگاه‌های زباله سوز برخوردار است و ما از حضور شرکت‌های چک برای ساخت این نوع نیروگاه‌ها در کشور استقبال می‌کنیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه در ایران شرایط خوبی برای حضور شرکت‌هایی که در زمینه ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌خواهند فعالیت کنند فراهم است، تصریح کرد: از جمله اینکه از قوانین پشتیبانی خوبی در این زمینه برخوردار است و این امکان وجود دارد که بلافاصله برق تولیدی این نیروگاه‌ها وارد مدار شده و برق آن‌ها از شرکت‌ها به صورت تضمینی خریداری شود.
 برنامه‌ریزی برای وارد مدار کردن ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا ۵ سال آینده
فلاحتیان با یادآوری اینکه ایران برنامه ریزی کرده که تا ۵ سال آینده حدود ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را وارد مدار کند که درصدی از آن نیروگاه‌های زباله سوز خواهد بود، بیان کرد: محیط اقتصادی و فیزیکی ایران برای سرمایه گذاری خارجی کاملاً امن است و بازار گسترده ای در کشور برای فروش برق وجود دارد.
 اولویت برای ساخت نیروگاه‌های زباله‌سوز در ایران در شمال کشور است
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه ایران می‌تواند سکوی پرتاب بسیار خوبی برای ورود شرکت‌های چک در بازارهای منطقه باشد، افزود: اولویت برای ساخت نیروگاه‌های زباله سوز در ایران عمدتاً در شمال کشور است، چرا که در این منطقه امحا و دفن زباله‌ها کاری بسیار سخت و پیچیده است.
وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی قوانین شفافی برای سرمایه گذاری در کشور وجود دارد و قوانینی چون FIPA نیز می‌تواند ضامن خوبی برای سرمایه گذاران خارجی در ایران باشد، تاکید کرد: ایران از سرمایه گذاری خارجی در صنایع برق و انرژی استقبال می‌کند.

وزیر نفت گفت: برندسازی برای جایگاه‎های عرضه سوخت موجود اجباری نیست اما کاملا به نفع جایگاه‎داران است که تحت نظارت یک شرکت نشان‌دار فعالیت کنند.
به نقل از شانا، مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت، در گردهمایی مدیریت توزیع سوخت و تبیین سیاست‎های راهبردی با تشریح ابعاد مختلف طرح برندینگ تاکید کرد: مالکیت جایگاه هیچ ارتباطی به شرکت برند ندارد بلکه اینگونه است که هر جایگاه مالک خصوصی دارد اما تحت مدیریت، هماهنگی و نظارت یک شرکت فعالیت می کند. وی با بیان اینکه دستورعمل واحد مقررات ایمنی برای جایگاه‎های عرضه سوخت کشور طراحی شده است که ظرف مدت یک ماه به تایید دولت خواهد رسید، افزود: طبق این مقررات همه جایگاه‎ها باید مسئول واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست (اچ‎اس‎یی) مسئول کیفی و آزمایشگاه طرف قرارداد داشته باشند. وزیر نفت اظهار کرد: با این وصف آیا بهتر نیست به جای اینکه هر جایگاه به صورت انفرادی با کامیونداران، آزمایشگاه و ... قرارداد ببندد، چند جایگاه به صورت یکجا با یک شرکت برند به منظور اجرای فعالیتهای اینچنینی طرف باشند؟ زنگنه با بیان این‌که هیچ کشوری نیست که دولت آن با چند هزار جایگاه دار حقیقی طرف باشد، گفت: اگر برندسازی اجرا شود ما به جای چند هزار جایگاه با ٥٠ یا ٧٠ شرکت برند طرف خواهیم بود؛ این در حالیست که شرکتهای صاحب صلاحیت نیز با یکدیگر رقابت خواهند کرد و خدمات مناسب تری ارائه خواهند داد. وی با تاکید بر این‌که برندسازی برای جایگاه های موجود اجباری نیست، یادآوری کرد: از هم اکنون مجوز احداث جایگاه سوخت به اشخاص حقیقی داده نمی شود و مجوزها به اشخاص حقوقی اعطا خواهد شد. وزیر نفت همچنین بر جلوگیری از انحصار در جریان برندسازی تاکید کرد و افزود: برای جلوگیری و مقابله با ایجاد انحصار هر شرکت صاحب صلاحیت (برند) نباید از یک تعدادی کمتر و یک تعدادی بیشتر نازل داشته باشد. به گفته زنگنه، شرکت‌های برند در نظام توزیع سوخت خارجی نیستند و تعدادی که در حال حاضر به تایید شرکت ملی پخش رسیده‎اند شرکت‌های ١٠٠ درصد ایرانی هستند. وی ضمن تشکر از خدمات همکاران در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: بهترین سیستم اطلاع رسانی توزیع و مصرف فرآورده در این شرکت وجود دارد. وزیر نفت افزود: دقیق ترین آمار مصرف از انبارها تا جایگاه‎ها از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ارائه می شود و این شرکت در زمینه این سیستم پیشرفت بسیار خوبی داشته است. زنگنه همچنین گفت: هم اکنون ساختار این شرکت متناسب با مسئولیت های جدید خود باید بازنگری شود و همکاران این شرکت باید جایگاه خود را درک کنند. به دلیل کاهش مصرف بحث فرآورده هایی نظیر ال.پی.چی، نفت سفید و گازوئیل، از هم اکنون به بعد شرکت ملی پخش نیروی یدی کمتر و قدرت فکری بیشتری می طلبد.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به مطرح شدن پیشنهاد اختصاص سه درصد از قراردادهای بخش نفت به طرح‌های زیست محیطی گفت: این مصوبه کمک بسیاری به تحقق تعهدهای شرکت‌ها در زمینه محیط زیست می‎کند.
 به نقل از شانا، معصومه ابتکار دیروز در آیین گشایش مکانیزم توسعه پاک در پتروشیمی شیراز (CDM) از گام‌های موثری که شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران همسو با سیاست‌های دولت یازدهم و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در محیط زیست انجام می دهد، قدردانی کرد.
وی اجرای چنین طرح‌هایی را از گام‌های موثر در جهت اعتلای توسعه پایدار کشور دانست و افزود: سرمایه گذاری در استفاده از منابع انرژی باید با نگرش توسعه پایدار، توجه به الزام‎های محیط زیستی و اقتصاد سبز باشد. رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به این که اقتصاد سبز از ابتدا در اولویت دولت یازدهم قرار داشته است، ادامه داد: اقتصاد سبز همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه محیط زیست است. ابتکار با بیان این که هزینه زیست محیطی باید در داخل همه صنایع لحاظ شود، گفت: با هزینه انجام شده در طرح مکانیزم توسعه پاک در پتروشیمی شیراز، انتشار معادل حدود ٤٥٠ هزار تن گازهای گلخانه ای کاهش می‌یابد. معاون رئیس جمهوری با اشاره به این که ایران توافق‎های کنفرانس اقلیمی پاریس در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را پذیرفته است، اظهار کرد: ما هدفگذاری ملی کاهش ٥٠ درصدی شدت انرژی را از سال ٨٦ بر اساس سیاست‌های
 ابلاغی الگوی اصلاح مصرف از سوی مقام معظم رهبری دنبال می‌کنیم.
وی سیاست‌های کشور برای کاهش آلودگی هوا را یک هدف‌گذاری ملی دانست و تصریح کرد: بهبود کیفیت سوخت و توزیع سوخت یورو ٤ از اقدام‌های مهم وزارت نفت همسو برای بهبود هوای کلانشهرهاست. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در سال ٩٥ حتی یک روز هوای ناسالم در شیراز نداشتیم که این دستاورد بزرگی در این زمینه است. به گفته ابتکار، امسال هوای تهران نسبت به سال ٩٢ حدود ٦٣ تا ٦٤ روز بهبود هوا داشته است.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به جهت گیری ویژه بودجه سال ٩٦ به موضوع آب و محیط زیست گفت: همسو با اعتبارهای بسیار خوب در بودجه ٩٦، پیشنهاد اختصاص سه درصد از همه قراردادهای بخش نفت به طرح‌های زیست محیطی مطرح
 شده است که کمک بسیاری به تحقق تعهدهای شرکت‌ها در زمینه محیط زیست می کند که این مصوبه مجلس گام مهمی در کاهش آلودگی محیط زیست دارد.
با عبور از مرز ۵۰ میلیون تن:
یک مقام مسئول از ثبت رکورد جدید تولید ۵۰ میلیون تن محصول پتروشیمی و پلیمری از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: حجم صادرات پتروشیمی نیز امسال حدود ۸ درصد افزایش یافته است.
به نقل از انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران، علی محمد بساق زاده درباره آخرین وضعیت تولید و صادرات محصولات پتروشیمی در ایران، گفت: از ابتدای امسال تاکنون با ثبت یک رکورد جدید، تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به حدود ۵۰ میلیون تن رسیده است. مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه از ابتدای امسال تاکنون و در مقایسه با سال گذشته تولید محصولات پتروشیمی کشور با افزایشی هشت درصدی همراه شده است، تصریح کرد: علاوه بر این امسال میزان فروش داخلی محصولات پتروشیمی و پلیمری حدود ۱۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین با اشاره به افزایش هشت درصدی حجم صادرات محصولات پتروشیمی ایران در سال ۹۵، تاکید کرد: افزایش ظرفیت تامین خوراک به ویژه با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و بهره برداری از طرح های جدید دو عامل در افزایش تولید محصولات پتروشیمی ایران در سال ۹۵ به شمار می روند. مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم اخیرا در نشستی خبری با بیان اینکه تا پایان امسال تولید محصولات پتروشیمی کشور به حدود ۵۱ میلیون تن می رسد، گفته است: امسال حجم صادرات پتروشیمی هم باید به ۲۰ میلیون تن و به ارزش ۹.۵ میلیارد دلار برسد. معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به راه‌اندازی ۱۲ واحد جدید پتروشیمی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تاکید کرده است: با بهره برداری از این طرحها در مجموع ۶ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران افزوده شده و تا اواسط سال ۹۶ هم ۵ طرح جدید دیگر در صنایع پتروشیمی در مدار بهره برداری قرار می‌گیرند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران: سال آینده خاموشی برق نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با اعلام کاهش تلفات توزیع برق در تهران بزرگ به 6.5 درصد در سال جاری، خاطرنشان کرد: این میزان کاهش تلفات صرفه جویی سالیانه 2 هزار میلیارد ریالی به دنبال دارد.
 به نقل از ایرنا، حسین صبوری در نشست خبری افزود: شرکت توزیع برق تهران بزرگ با کاهش تلفات توزیع از 9.3 درصد در سال 92 به 6.5 درصد در سال جاری، دارای رتبه نخست کشور است و از این طریق سالیانه یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب در مصرف گاز طبیعی برای تولید برق صرفه جویی می شود. وی ادامه داد: صنعت برق کشور وسیع ترین و مهم ترین خدمات که همان ارائه انرژی الکتریکی مطمئن را ارائه کرده و صد درصد مردم شهرها و روستاهای کشور از این نعمت برخوردارند.
به گفته این مقام مسئول، امروز بیش از 95 درصد تجهیزات صنعت برق در داخل کشور طراحی و راه اندازی می شود و ایران از نظر ظرفیت منصوبه برق در رتبه نخست خاورمیانه و چهاردهم جهان قرار دارد. وی بیان داشت: شرکت توزیع برق تهران بزرگ یکی از بزرگترین شرکت های توزیع برق خاورمیانه است و مسئول تامین برق چهار میلیون و 500 هزار شهروند تهرانی را بر عهده دارد و سالیانه 120 هزار مشترک به تعداد مشترکان آن اضافه می شود.
صبوری خاطرنشان کرد: 32 هزار کیلومتر شبکه در حال بهره برداری در سطح تهران داریم که 75 درصد آن زمینی بوده و 35 درصد شبکه های زمینی کشور را تشکیل می دهد.
وی ادامه داد: وجود 18 هزار دستگاه ترانس در دست بهره برداری و 400 هزار دستگاه چراغ روشنایی از جمله مشخصه های شرکت توزیع برق تهران بزرگ است و سالیانه نزدیک به 20 میلیارد کیلووات ساعت برق در پایتخت مصرف می شود که 10 درصد مصرف برق کشور است. به گفته وی، شرکت توزیع برق تهران بزرگ نزدیک به چهارهزارمیلیارد ریال از مشترکان طلب دارد که 600 میلیارد ریال آن مربوط به ادارات دولتی و 700 میلیارد ریال مربوط به شهرداری تهران است.
صبوری با اشاره به وجود 6 هزار مگاوات انشعاب غیرمجاز در پایتخت، اضافه کرد: نمایندگان مجلس به تازگی مصوبه ای داشتند که براساس آن به وزارت نیرو مجوز داده شده است تا به سکونتگاه های غیرمجاز غیررسمی موجود در تهران که عمده آن در مناطقی از تهران پارس و شهرک احمدیه است، برق بدهد. وی تصریح کرد: 10 درصد صرفه جویی در مصرف برق در تهران معادل ساخت 450 مگاوات نیروگاه و به عبارتی صرفه جویی 450 میلیون دلاری است و سال گذشته موفق به انجام 200 مگاوات مدیریت مصرف شدیم. مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ همچنین با اشاره به کاهش 14 درصدی خاموشی بی برنامه در سال 1395 نسبت به پارسال، گفت: در این مدت 11 درصد انرژی توزیع نشده شرکت کاهش یافت و میانگین خاموشی هر مشترک در تهران نسبت به پارسال 22 درصد کاهش داشته است. این مقام مسئول یادآوری کرد: 77 درصد مشترکان این شرکت را مشترگان خانگی با مصرف 41 درصدی برق، 14.5 درصد را مشترکان تجاری با مصرف 22 درصدی و 8.7 درصد مشترکان را سازمان ها و ادارات با مصرف 25 درصدی برق تشکیل می دهند. وی خاطرنشان کرد: هم اینک 98 درصد پرداختی مشترکان از طریق سامانه های اینترنتی، همراه اول یا با سامانه تلفنی 1521 انجام می شود. صبوری از بهینه سازی و اصلاح شبکه، استفاده از فناوری های روز برای ارتقای شاخص های شبکه، استفاده از کنتورهای هوشمند و تعویض کنتورهای قدیمی به عنوان اصلی ترین برنامه های شرکت یاد کرد. به گفته وی، 30 درصد شبکه برق تهران بزرگ فرسوده است که البته خطرناک نیست، اما نوسازی آن نیازمند صرف هزیه های سنگینی است. این مقام مسئول یادآور شد: 85 درصد مشترکان تهرانی ماهیانه کمتر از 300 کیلو وات ساعت برق مصرف می کنند که هزینه 100 هزار ریالی برای مردم به دنبال دارد. وی تصریح کرد: با اجرای کابل های خودنگهدار و تعویض آنها با سیم های لخت، سرقت از شبکه های برق در سال جاری نسبت به پارسال 25 درصد کاهش داشته است. مدیرعامل توزیع برق تهران بزرگ همچنین از اجرای 341 کیلومتر شبکه فشار ضعیف و متوسط و ساخت 353 دستگاه پست برق با اعتباری حدود 2800 میلیارد ریال در سال جاری خبر داد.

دبیر کل اوپک گفت: هنوز صحبت کردن در مورد تمدید توافق کاهش تولید نفت اوپک و دستاوردهای آن برای ما مهم است.
به نقل از پایگاه خبری «اسپوتنیک»، «محمد بارکیندو» دبیر کل اوپک در کنفرانس انرژی «CERAWeek» در شهر «هاستون» آمریکا گفت:«صحبت کردن درباره تمدید توافق کاهش تولید نفت از سوی کشورهای اوپک هنوز زود است؛ این در حالی است که نگاه کردن به نتایجی که تا کنون بدست آمده مهم است.» وی تصریح کرد، در زمان برگزاری نشست آینده اوپک در ماه می (خرداد ماه سال ۹۶) می توانیم تمام اطلاعات را بررسی کنیم و ببینیم  چه دستاوردی را بدست آورده ایم.   بر اساس تازه ترین گزارش اوپک، عرضه جهانی نفت در ماه ژانویه بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته و میانگین تولید نفت در روز ۹۵.۷۵ میلیون بشکه ثبت شده است.
سی و ششمین کنفرانس سالانه انرژی «CERAWeek» با حضور حداقل ۳ هزار شرکت کننده از بیش از ۶۰ کشور جهان از امروز به مدت ۴ روز با محوریت مباحث صنعتی، استراتژی و سیاست گذاری های انرژی در «هاستون» آمریکا برگزار
خواهد شد.
پرمین، توافق اوپک و غیراوپک را تهدید می‌کند
روزنامه تلگراف انگلیس نوشت: افزایش چشمگیر تولید نفت شیل در حوضه پرمین* تگزاس، توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک و در نهایت پیوند راهبردی آنها در بازار جهانی نفت را تهدید می کند. به نقل از ایرنا، روزنامه یاد شده نوشت،«اسکات شفیلد» موسس شرکت انرژی پایونیر نچرال ریسورسز واقع در تگزاس که به پادشاه پرمین معروف است، گفت: به نظر می رسد مردم درست نمی دانند (تولید نفت) در پرمین چقدر زیاد است. (تولید آن) بالاخره از میدان غوار عربستان سعودی خواهد گذشت. وی افزود: انتظار می رود پرمین بتواند تا 10 سال به میزان هشت تا 10 میلیون بشکه در روز نفت تولید کند که 70 درصد آن نفت خام و بقیه گاز و مایعانات است. تلگراف نوشت، تولید نفت شیل در حوضه پرمین سریع تر از آنچه جهان می پنداشت به دست بشر ممکن باشد در حال افزایش است و این امر برخلاف تصور سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به وقوع پیوست. اوپک در نشست رسمی دهم آذر این سازمان در وین برای نخستین بار از سال 2008 با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند. ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا عضو اوپک هستند.  ایران، نیجریه و لیبی از برنامه کاهش  تولید اوپک مستثنی شده اند.
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد. این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.  دبیرکل اوپک گفت: هنوز زود است به این سوال که آیا اوپک و غیراوپک در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) توافق کاهش تولید را تمدید خواهند کرد، پاسخ داد، اما چگونگی اجرای این توافق تاکنون بسیار خوب بود. «محمد سنوسی بارکیندو» در آستانه کنفرانس جهانی انرژی سراویک در هیوستون آمریکا به خبرنگاران افزود: نشست ماه مه اوپک امکان نگرش به آمارها را فراهم می سازد تا مشخص شود در چه وضعیتی قرار داریم. به گفته وی، انتظار می رود در نشست مزبور در مورد کاهش سطح موجودی انبارها و اینکه تا چه اندازه به اهداف کاهش تولید دست یافته ایم، مذاکره شود. کنفرانس انرژی «سراویک» با حمایت مالی موسسه انرژی «آی اچ اس مارکیت» آمریکا از امروز (دوشنبه) به مدت پنج روز در هیوستون تگزاس با حضور برخی تولیدکنندگان اصلی نفت خام خاورمیانه و دیگر تولیدکنندگان نفت خلیج فارس، روسیه، برزیل، مکزیک و شرکت های بزرگ نفتی جهان و نیز شرکت های حفاری آمریکا برگزار می شود.

اندونزی واردات ال‌پی‌جی را از ایران به شرط تخفیف افزایش می‌دهد
مدیرعامل بخش نفت و گاز در وزارت منابع انرژی و معدنی اندونزی گفت دولت متبوعش در نظر دارد تا حجم واردات ال‌پی‌جی از ایران را به شرط دریافت تخفیف قیمتی افزایش دهد. به نقل از پایگاه خبری تمپو، ویراتماجا پوجا، مدیرعامل بخش نفت و گاز در وزارت منابع انرژی و معدنی اندونزی گفت انتظار می‌رود که دولت واردات ال‌پی‌جی از ایران را افزایش دهد. دولت از زمان سفر وزیر اقتصادی به ایران در ماه فوریه، این گزینه را بررسی کرده است.  وی افزود: «ما امید داریم در صورت امکان با قیمت تخفیفی، میزان ال‌پی‌جی وارداتی از ایران را افزایش دهیم.» وی ادامه داد دولت متبوعش در نظر دارد تا حجم واردات ال‌پی‌جی را از 500 هزار تن به یک میلیون تن برای نیازهای داخلی افزایش دهد. این مقام اندونزیایی خاطر نشان کرد این قرارداد ممکن است منعقد شود یا نشود چراکه دولت اندونزی انتظار دریافت تخفیف دارد. وی اضافه کرد: «در مورد میزان تخفیف اجازه دهیم پرتامینا، شرکت ملی نفت و گاز توضیح دهد. من صلاحیت پاسخ به این پرسش ندارد.» پوجا تایید کرد که افزایش واردات ال‌پی‌جی بر میزان واردات این محصول از دیگر کشور‌ها نظیر عربستان تاثیر خواهد گذاشت. ویراتماجا پوجا افزود حجم واردات ال‌پی‌جی از سوی تاجران احتمالا کاهش می‌یابد درحالی‌که میزان واردات مستقیم ال‌پی‌جی تغییر نخواهد کرد. وی ادامه داد: «در جریان سفر سلمان به اندونزی، این موضوع به وی اطلاع داده شده است.» اما از افشای واکنش آرامکوی عربستان نسبت به کاهش واردات ال‌پی‌جی از این کشور خودداری کرد.

دیپلماسی آبی برای مقابله با ریزگردها
قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه در مورد قیمت و عوارض آب‌وبرق موضوع جدیدی ابلاغ و اضافه نشده است، گفت: کشور تمرکزی بر واردات آب نداشته و حساب ویژه‌ای هم روی آن نکرده است بنابراین تلاش ما این است که آب‌های داخل کشور را مدیریت کنیم. ستار محمودی در گفتگو با فارس در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای ورود آب و حقابه به کشور از سوی کشورهای همسایه صورت گرفته است، گفت: در ارتباط با ورود آب از شرق کشور برای استفاده بهتر از آب اقدام به لایروبی و باز کردن شیارهایی که قبلاً آب را به هورها و مناطقی که حقابه‌دار هستند شده است،چرا که این مناطق در طول تاریخ که ایحاد شدند، همواره حقابه داشتند و به دلیل تغییرات آب‌وهوایی دچار مشکل شده‌اند.
*دریافت حقابه از مرزها مثل سابق نیست
وی افزود: در حال حاضر اگر این مناطق بتوانند آب و حقابه خود را دریافت کنند، طبیعی است که حجم آب به اندازه‌ای نیست که بتواند شرایط گذشته را جبران کند، اما تمهیداتی که بتوان از این آب در کشور بهتر و برای محیط زیست استفاده کرد دیده شده است. محمودی خاطرنشان کرد: در بیرون از ایران برای کارهای آبی پروژه‌هایی اجرا شده است که نهایتاً حاصل آن برای کشور به شکل گردوخاک‌هایی تحت عنوان ریزگرد از مرزها عبور کرده و وارد کشور می‌شود و اتفاقا حجم ریزگردهای آن بالا است لذا برای این موضوع یک کار دیپلماسی محیط زیستی و دیپلماسی آب را می‌طلبد که در دستور کار وزارت امورخارجه و حفاظت محیط زیست و مراوداتی هم شده است.  قائم مقام وزیر نیرو افزود:تصور ما این است که باید در این زمینه فعال‌تر از گذشته وارد شویم برای اینکه آن چیزی که تحت عنوان گردوخاک و ریزگرد در کشور داریم نسبت به آنچه که از بیرون وارد کشور می‌شود، کمتر از 10 درصد است.  محمودی در پاسخ به این سوال که از 10 سال قبل حقابه‌ای که وارد کشور می‌شد بسیار کاهش یافته است، برای این موضوع چه اقداماتی قرار است انجام شود، گفت: تحت تأثیر خشکسالی‌ها هم در ایران و هم در سایر کشورها، اقلیم
 ایران با اقلیم کشورهای همسایه یکسان می‌شود بنابراین انتظار این که همانند گذشته آب وارد کشور شود نباید داشت.