عرضه پنتان و پروپيلن در بورس انرژي 
از نکات مهم عرضه‌هاي ديروز بورس انرژي در بازار فيزيکي مي‌توان به عرضه 1000 تن پروپيلن پالايش نفت شازند و 506 تن پنتان پالايش نفت کرمانشاه اشاره کرد.
به گزارش سنا، در جلسه معاملاتي ديروز (18 اسفند 95)، کالاهاي حلال 400، 402، 406 و 410 پالايش نفت اصفهان، قطران ذوب آهن اصفهان، پنتان پالايش نفت کرمانشاه، نفتاي سبک پالايش نفت بندرعباس و پروپيلن پالايش نفت شازند در رينگ داخلي بازار فيزيکي عرضه شد.
يادآور مي‌شود، در جريان معاملات روز سه‌شنبه (17 اسفند 95) نيز، در بازار فيزيکي بورس انرژي ايران کالاهاي برش سنگين پتروشيمي‌شازند و جم و ... عرضه شدند.

سبقت بورس کل اقتصاد به لحاظ شفافيت 
يک کارشناس بازار سرمايه گفت: تنها بازاري که در کشور به واسطه ساختار و زيرساختي که دارد در هر لحظه و در هر ساعت شرايط، نوسانات و احوالاتش روشن است بازار سرمايه است.
بهروز خدارحمي‌به سنا گفت: مخاطبين بازار سرمايه افرادي است که به دنبال شفافيت هستند و دقيقاً آنهايي که نگران هستند بدانند هر لحظه در چه اوضاع و احوالي به سر مي‌برند به سمت بازار سرمايه هدايت مي‌شوند. براي توسعه بازار سرمايه و رسيدن به نقطه‌ايده آل بايد بقيه بخش‌هاي اقتصادي کشور به‌اندازه اي بازار سرمايه شفاف شوند چون بازار سرمايه از نظر ميزان شفافيت از بقيه بخش‌هاي جامعه فاصله زيادي گرفته است.

عرضه قير و عايق رطوبتي در بورس کالا 
تالار صادراتي بورس کالا ديروز ميزبان عرضه ۵۰ هزار و۳۵۰ تن انواع قير و عايق رطوبتي بود.
به نقل از «پايگاه خبري بورس کالاي ايران»، طي اين روز و در تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي‌نيز ۱۹ هزار تن وکيوم باتوم، ۳ هزار و ۳۰۰ تن گوگرد،۵۱ هزار و ۴۰۰ تن انواع قير،۲۳ هزار و ۸۲ تن مواد شيميايي و ۵ هزار و ۵ تن پلي اتيلن سنگين اکستروژن نيز عرضه شد.
۴۱ هزار و ۱۳۶ تن سبد تيرآهن، ميلگرد، ناوداني و نبشي، يک هزار و ۵۰۰ تن شمش هزار پوندي و ۵۰۰ تن بيلت آلومينيوم و ۱۰ کيلوگرم شمش طلا در تالار محصولات صنعتي و معدني به فروش رسيد.




قاليباف‌اصل از پذیرش 20شرکت جدید خبر داد:
مدير عامل بورس تهران بر لزوم افزايش نقدشوندگي بازار سهام تاکيد کرد و گفت: بورس تهران براي ايفاي نقش بيشتر بازار سرمايه در اقتصاد کشور تا پايان سال 96، پذيرش 20 شرکت جديد را در دستور کار دارد.
به نقل از فارس؛ مديرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران با اشاره به تشريح اهداف و برنامه‌هاي اين سازمان براي سال 96 گفت: اهداف کلان شرکت و برنامه ريزي بورس تهران براي ارتقاي هر چه بيشتر نقدشوندگي، شفافيت، ابزارهاي جديد و تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي و ارتقاي سهم بازار سرمايه از اقتصاد کلان است. مديرعامل بورس تهران در مورد وضعيت پذيرش شرکت‌ها در سال آتي نيز اشاره کرد و افزود: بورس تهران به منظور افزايش سهم بازارسرمايه در توليد ناخالص داخلي، رشد و ايفاي نقش بيشتر بازار سرمايه در مجموعه اقتصاد کشور تا پايان سال 96، پذيرش (درج و عرضه) 20 شرکت جديد را در دستور کار دارد. حسن قاليباف اصل به برنامه ريزي بورس تهران براي تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي از طريق اوراق بدهي اشاره و خاطرنشان کرد: در راستاي ارتقاي سهم بازار سرمايه در تامين مالي فعاليت‌هاي اقتصادي مولد در نظر داريم 20 اوراق بدهي شامل انواع صکوک (استصناع، مرابحه)، گواهي سپرده، مشارکت و غيره را پذيرش کنيم تا با توسعه بازار اوراق بدهي، شرايطي براي سرمايه‌گذاران فراهم شود که بتوانند با توجه به ريسک و بازده اوراق از امکان سرمايه‌گذاري در بورس تهران برخوردار شوند. وي تعميق، گسترش و توسعه بازارسرمايه را از الزامات اين حوزه برشمرد و تصريح کرد: به منظور امکان سرمايه‌گذاري مناسب و متنوع‌تر دارايي‌ها و در نتيجه کاهش ريسک سرمايه‌گذ‌اري، بورس تهران تعداد 10 صندوق قابل معامله در بورس و صندوق پروژه‌اي و زمين و ساختمان را در سال 96 پذيرش مي‌کند. سخنگوي بورس تهران، توسعه دانش مالي و گسترش فرهنگ سرمايه گذاري و سهامداري را با اهميت دانست و اظهار داشت: ارتقاي دانش مالي در بازار اوراق بهادار ضروري و نياز سهامداران است. بورس تهران به همين منظور برگزاري 169480 نفر ساعت دوره‌هاي آموزشي عمومي‌و تخصصي در تهران و مناطق را در برنامه‌هاي سال آتي ديده است. همچنين 1500 نفر ساعت دوره‌هاي آموزشي تشريح الزامات ناشران در نظر گرفته شده است. وي در ادامه بيان کرد: چاپ و انتشار 2 کتاب و 4 بروشور، برگزاري 3 سمينار به منظور افزايش دانش سرمايه گذاران در حوزه ابزارها و نهادهاي جديد از ديگر برنامه‌هاي بورس در سال آينده است. مديرعامل بورس تهران برگزاري ميز صنعت به منظور کمک به صنايع، عارضه يابي و مساعدت در رفع چالش‌هاي صنايع را مهم ارزيابي کرد و گفت: بورس تهران عارضه يابي صنعت و برگزاري ميزهاي صنايع مربوطه را سال آينده نيز ادامه مي‌دهد. وي گفت: يکي از وظايف بورس تهران براساس اساسنامه، نظارت بر اعضاء و کارگزاران است که سال آينده 550 بازديد از دفاتر کارگزاري صورت مي‌گيرد. وی افزود: ارتقا سامانه معاملات و اجراي قرارداد با شرکت ATOS که در سال 95 امضا شده جزو برنامه‌هاي بورس تهران است. قاليباف اصل اين را هم ياد آور شد با حضور سرمايه گذاران خارجي در کشور لزوم توسعه بازار مشتقه و راه‌اندازي ابزارهاي جديد و انتشار اوراق بدهي ارزي در سال آينده استراتژيک است و براي اجرايي کردن آنها قدم‌هاي موثري برخواهيم داشت. وي درباره برنامه‌هاي ديگر بورس تهران گفت: توسعه بازار قراردادهاي اختيار معامله و ارتقا زير ساخت‌هاي مربوط به آن و امکان دسترسي مستقيم به اين بازار، افزايش نقدشوندگي تهيه گزارش‌هاي امکان سنجي راه‌اندازي محصولات جديد براي پيشنهاد به سازمان بورس، بازنگري برنامه راهبردي بورس تهران براي 5 سال آتي و استقرار در ساختمان جديد بورس از ديگر محور‌هاي اصلي اهداف کلان بورس تهران در سال 1396 مي‌باشد.

يک اقتصاددان مطرح کرد:
يک اقتصاددان مي‌گويد بازار پول و نظام بانکداري با بهره‌هاي بانکي بالاي 20 درصد شديدا در رقابت با بازار سرمايه يا بورس قرار دارد.
نظام بانکي در ايران با اعطاي اعتبارات ميان مدت به متقاضيان وام بدون بررسي‌هاي کارشناسي و گرفتن ضمانت‌هاي کافي تحت عناوين تسهيلات تکليفي صدمات قابل توجهي به بورس تحميل کرده است. علي اکبر نيکو اقبال در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: در کشورهاي سرمايه داري و حتي نيمه سرمايه داري مانند ايران، نقش سرمايه و دارندگان سرمايه براي توسعه و پيشرفت اقتصادي بسيار حياتي است، زيرا آن‌ها با شناسايي فرصت‌هاي سرمايه گذاري، پذيرش ريسک و به کار انداختن سرمايه و مديريت آن، نقش بي‌بديلي را در رشد و توسعه اقتصادي ايفا مي‌کنند. او ادامه داد: از طرف ديگر، سرمايه داران خود را در جامعه‌اي با انواع گرفتاري‌هاي محيطي مانند بيکاري، فقر و تفاوت‌هاي عظيم طبقاتي، روبه‌رو مي‌بينند و عموما نمي‌خواهند بي تفاوت از کنار اين مسائل عبور کنند. به اين ترتيب، نقش حياتي رهبران و مديران کارآمد جامعه و نهادهاي حکومتي از يک‌طرف و نقش بي‌بديل رسانه‌ها و نهادهاي مدني کشور در هدايت امور کشوري مانند ايران از طرف ديگر آشکار مي‌شود. اين اقتصاد دان در پاسخ به اين سوال که چه توصيه‌هايي به سرمايه داران در اين وضعيت رکود حاکم بر کشور و بورس مي‌شود، بيان کرد: بسيار واضح و روشن است که کشور ما نياز به اقدام و عمل هماهنگ و مشترک ميان بازيگران سياسي و سرمايه‌داري بزرگ دارد. در کشور ما سرمايه‌هاي هنگفتي در ساخت و ساز به‌اميد سودهاي نجومي‌در آينده هنوز هم جريان دارد، در حالي که چشم انداز اين سودها آنچنان محتمل به نظر نمي‌آيد. يکي از تجربه‌هاي بسيار موفق در سطح جهاني، برنامه ريزي يا پلاني فيکاسيون در فرانسه است که دفتر برنامه ريزي، سرمايه گذاري دولتي براي پنج سال بعد را تنظيم و مشارکت سرمايه گذاران بخش خصوصي را جهت تکميل پروژه‌ها در چارچوب يک قرارداد به انجام مي‌رساند. نيکو اقبال بيان کرد: البته در ايران در حد وسيعي، سرمايه و قدرت سياسي با يکديگر عجين شده‌اند و لذا جوش دادن قدرت‌هاي سياسي و سرمايه‌هاي پراکنده در مجموع پروژه‌هاي توسعه مي‌تواند اولين حرکت سرمايه گذاران و قدرت‌هاي سياسي جهت به حرکت انداختن چرخ‌هاي اقتصاد و رونق در نظر گرفته شود. بديهي است که بورس ايران نيز خود به خود مجبور به هماهنگي و تحرک‌هاي لازم خواهد شد. وي همچنين بيان کرد: طبيعي است که بازار پول و نظام بانکداري با بهره‌هاي بانکي بالاي 20 درصد شديدا در رقابت با بازار سرمايه يا بورس قرار دارد.