نوسازی ناوگان هوایی با کمک صندوق توسعه ملی؛
دومين ايرباس خريداري شده از سوي ايران، صبح ديروز در فرودگاه مهرآباد به زمين نشست.
به گزارش تجارت دومين ايرباس قرارداد ايران‌اير و کمپاني ايرباس و اولين ايرباس مدل A۳۳۰-۲۰۰ در مهرآباد به زمين نشست و وارد ناوگان هوايي ايران‌اير شد. اين هواپيما روزجمعه در فرودگاه تولز فرانسه تحويل هما شد و با هدايت کاپيتان فرهادي و کاپيتان گياهي به ايران آورده شد. بنابراين گزارش ايرباس ۳۳۰ يک هواپيماي جت مسافربري پهن‌پيکر ‌است که توانايي جابه‌جايي تعداد زيادي مسافر را ‌دارد؛ اين هواپيما در دسته بندي پرنده‌هاي پهن پيکر و دوربرد قرار مي‌گيرد، کاربرد آن بيشتر در ‌سفرهاي بين‌المللي و مسافت‌هاي طولاني است. ايرباس ۳۳۰ در دو مدل ۳۳۰ سري ۲۰۰ و ۳۳۰ سري ۳۰۰ توليد مي‌شود. قابليت صفحه نمايش براي هر صندلي و چک کردن ايميل و تلفن همراه از طريق ماهواره را دارد. ساخت ايرباس‌ ۳۳۰ از سال ۱۹۸۷ ميلادي آغاز شد و نخستين بار در دوم نوامبر ۱۹۹۲ به پرواز درآمد. در اين مدل ايرباس ۲۰۰-۳۳۰ فاصله دماغه تا دم‌ هواپيما ۵۸.۸۲ متر، فاصله دو سر بال آن ۶۰.۳ متر، ارتفاع از سکان عموي ۱۷.۳۹ متر، عرض بدنه آن ۵.۶۴ متر و ارتفاع بدنه ۵.۶۴ متر است. ايرباس‌ ۳۳۰ از سري ۲۰۰ قادر است در دو کلاس تجاري و عادي تا ۲۴۶ سرنشين را حمل کند که البته ظرفيت هواپيما بسته به چيدمان صندلي متغير است. حداکثر وزن برخواست اين هواپيما ۲۴۲ تن بوده و مخازن سوخت آن گنجايش ۱۳۹۰۹۰ ليتر سوخت جت را دارند. اين هواپيما مي‌تواند ۱۳ هزار و ۴۵۰ کيلومتر را بدون توقف با سرعت ۸۷۰ کيلومتر بر ساعت طي کند.
قيمت اين هواپيما بر اساس فهرست اعلام شده از سوي ايرباس ۲۳۱.۵ ميليون دلار است که مسئولان‌ دولت مدعي هستند اين هواپيماها را با ارقامي‌پايين‌تر و دريافت تخفيف، دريافت کرده‌اند
 سومين هواپيماي ايرباس به زودي مي‌آيد
مديرعامل ايران اير از ورود سومين هواپيماي ايرباس در آينده اي نزديک به کشور خبر داد و گفت: خريد هواپيماي نو امري زمان بر است.
 فرهاد پرورش در آئين ورود اولين فروند از هواپيماي ۳۳۰ ايرباس گفت: تلاش‌ها بعد از مذاکرات برجام به نتيجه رسيد و آرام آرام ثمره اين مذاکرات را مي‌بينيم؛ امروز اولين فروند از هواپيمايي بدنه وسيع هما وارد تهران شد و اميدواريم که مسير مراحل انتقال هواپيماهاي خريداري‌شده نيز به همين نحو ادامه پيدا کند.
مديرعامل ايران اير افزود: مراسم استقبال از هواپيماي قبلي به اين دليل بود که ۳۲۱ يک هواپيماي خط‌ شکن و ميوه برجام در صنعت هواپيمايي بود. امروز نيز به دليل آنکه اولين هواپيماي بدنه وسيع به ناوگان هما پيوسته است اين مراسم گرفته شد. وي ادامه داد: برخلاف تصور عاميانه فرآيند خريد هواپيما بسيار پيچيده است و خريد هواپيماهاي نو با هواپيماي دست‌دوم تفاوت زيادي دارد. فرض زمان براي خريد هواپيما با توجه به منافع کشور و باورهاي ما اجتناب‌ناپذير است. مديرعامل هواپيمايي ايران‌اير از ورود سومين هواپيماي نو در آينده اي نزديک خبر داد و تصريح کرد: پيش از اين هم در دوره‌هاي قبل مذاکراتي براي خريد هواپيما وجود داشت که هيچ کدام به نتيجه نرسيد و به جرات مي‌گوييم کاري که در اين دوره انجام شد در مقايسه با دوره‌هاي قبل بسيار مجدانه و موشکافانه‌تر بود. بنابراين اگر مي‌شنويد که تاريخ ورود هواپيمايي به تعويق مي‌افتد به دليل پيچيدگي‌هاي مذاکره است. طرف‌هاي غربي به دنبال منافع خود بودند و ما هم به دنبال حفظ منافع خود هستيم؛ بنابراين حفظ منافع مذاکرات را طولاني مي‌کند. پرورش با بيان اينکه شرکت‌هاي هواپيمايي نبايد به تعداد هواپيماهاي خود بنازند گفت: اعتقاد ما اين است که نحوه کيفيت خدمات مي‌تواند تمايز شرکت‌هاي هواپيمايي را نشان دهد.
وام ۳۳۰ ميليون دلاري صندوق توسعه ملي براي پيش پرداخت خريد ۳۰ هواپيماي نو
قائم مقام وزير راه و شهرسازي گفت: از وام ۳۳۰ ميليون دلاري صندوق توسعه ملي براي پيش پرداخت خريد حدود ۳۰ فروند هواپيماي نو براي هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران استفاده شد.
اصغر فخريه کاشان اظهار کرد: قرار بود در دوره رياست جمهوري قبلي براي هما از صندوق توسعه ملي 330 ميليون دلار تخصيص دهند تا 6 هواپيماي نو خريداري شود. وي با اشاره به اين که اين خريد بايد از طريق واسطه انجام مي‌شد، تصريح کرد: يکي از موضوعات مهم خريد هواپيما براي هما اين است که خدمات را به صورت مستقيم از شرکت سازنده دريافت مي‌شود. وي با اشاره به اين که اين مصوبه دولت قبل به دلايلي اجرايي نشد، يادآور شد: هما تصميم گرفت از اين منابع براي خريد هواپيماهاي مدرن استفاده کند و به جاي اين که اين پول را براي خريد 6 فروند استفاده کند تصميم گرفته شد از اين پول براي پيش پرداخت خريد 25 تا 30 هواپيما استفاده شود. قائم مقام وزير راه و شهرسازي يادآور شد: در سال‌هاي تحريم وقتي مي‌خواستيم هواپيما بخريم نه‌امکان انتقال پول و استفاده از منابع خارجي را داشتيم. پس از برجام شرکت‌ها مانند ايران اير از منابع خارجي استفاده کرده‌اند بدون آن که نيازي به تضمين دولت باشد. وي تصريح کرد: اين منابع بدون ريسک منتقل مي‌شود و ايران اير در خصوص خريدها از بانک‌ها تضمين مي‌گيرد.

معاون مسکن شهري بنياد مسکن با تأکيد بر اينکه منتظر مشخص شدن محل يارانه و ميزان تسهيلات از سوي بانک مرکزي براي آغاز مسکن اجتماعي هستيم، گفت: مکان و جدول چگونگي ساخت مسکن اجتماعي تهيه و به وزارت راه و شهرسازي ارائه شد.
جواد حق‌شناس در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اين سوال که ظاهراً معاون اول رئيس‌جمهور جزئيات مسکن اجتماعي را به سازمان‌هاي مربوطه به خصوص بنياد مسکن که مجري اين طرح است ابلاغ کرده است، گفت: اوايل اسفند ماه جاري معاون اول رئيس‌جمهور مصوبه هيأت وزيران در خصوص چگونگي اجراي مسکن اجتماعي را به وزارت راه و شهرسازي، وزارت رفاه، سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، بانک مرکزي و بنياد مسکن ابلاغ کرد. وي افزود: به هر حال اين مصوبه به سال 96 موکول شد و بنياد مسکن منتظر اعلام و مشخص شدن محل يارانه و ميزان تسهيلات از سوي بانک مرکزي است. حق‌شناس ادامه داد: اين مصوبه مسکن اجتماعي براي سال 96 ابلاغ شده است و منتظر مشخص شدن محل يارانه‌ها و ميزان تسهيلات بانک مرکزي هستيم.
يک مقام مسئول در سازمان هواپيمايي کشوري از صدور مجوز ۲۰ هزار و ۵۰۰ پرواز فوق العاده داخلي و خارجي در ايام نوروز ۹۶ خبر داد.
به گزارش تجارت به نقل از سازمان هواپيمايي کشوري، رضا جعفرزاده با بيان اينکه عمليات پروازهاي نوروزي امسال از ۲۵ اسفند ۹۵ آغاز و تا پايان ۱۵ فروردين ۹۶ ادامه دارد، افزود: شرکت‌هاي هواپيمايي ضمن حفظ اصول ايمني در انجام اين پروازها، به سه محور از جمله مراقبت جدي بر سيستم توزيع بليت‌هاي نوروزي، پاسخگويي و اطلاع رساني از طريق شماره تلفن‌هاي مسافران، اطلاع رساني از جانب روساي ايستگاه‌ها مقيد بوده و اطلاع رساني مديران روابط عمومي‌ها از طريق مصاحبه با رسانه‌ها و جلوگيري از فروش بليت هواپيما، تحت هر عنواني که مغاير با کلاس نرخي است بايد صورت گيرد، به نحوي که تخلفات به سازمان اعلام شود. وي افزود: تمامي‌هماهنگي‌هاي لازم با شرکت‌هاي هواپيمايي، فرودگاه‌هاي کشور، نيروي امنيتي و انتظامي‌مستقر در فرودگاه‌ها، گمرک، حراست و شرکت‌هاي فعال هندلينگ جهت تسريع در انجام پرواز صورت گرفته است.
بليط نوروزي قطار تهران-مشهد تمام شد
بليت قطار مسير تهران - مشهد در روزهاي ۲۷ تا ۳۰ اسفند به طور کامل فروش رفته است.
به گزارش تجارت ، معاون مسافري راه‌آهن از فروش 40 درصد بليت‌هاي تعطيلات نوروز 96 خبر داد و گفت: بليت برخي از مسيرهاي پرتردد ريلي کشور در اين ايام به طور کامل فروش رفته است. موسوي گفت: براي ايام تعطيلات نوروزي از 25 اسفند تا 15 فروردين ماه بيش از يک ميليون و 615 هزار صندلي قطار آماده شده که از 17 و 18 بهمن ماه‌امسال تاکنون بليت بيش از 650 هزار صندلي به فروش رفته است. وي با بيان اين که بليت مسير تهران - مشهد در روزهاي 27 تا 30 اسفند به طور کامل فروش رفته است، بدون اينکه تغييري در قيمت بليت داشته باشيم، گفت: بليت‌هاي مسير تبريز - مشهد براي روزهاي 27 فروردين تا 8 اسفند ماه و مسير تهران - بندرعباس تا 8 فروردين ماه نيز به طور کامل فروخته شده است.

مديرکل فرودگاه خراسان‌رضوي بازداشت شد
بازپرس ويژه جرائم فرودگاه شهيد‌هاشمي‌نژاد مشهد گفت: مديرکل فرودگاه‌هاي خراسان‌رضوي با قرار قانوني بازداشت شد. بازپرس محمدحسن اصولي در گفت‌وگو با تسنيم در مشهدمقدس اظهار داشت: مديرکل فرودگاه‌هاي خراسان‌رضوي بابت معاونت در توقيف غيرقانوني مسافرين در سه پرواز ماهان، معراج و آتا تفهيم اتهام و روانه زندان شده است. بازپرس ويژه جرائم فرودگاه شهيد‌هاشمي‌نژاد مشهد ادامه داد: پس از سه ساعت بازجويي فني و تخصصي با قرار قانوني (کفالت) صادر و فرد روانه زندان شد.  در پي اتفاقات رخ‌داده در 29 و 30 بهمن‌ماه‌امسال در فرودگاه مشهد که طي آن به‌دليل برف سنگين مشهد پروازهاي متعددي کنسل شد و همچنين مسافران ساعت‌هاي طولاني در هواپيما محبوس بوده و امکان خروج از پرواز را نداشتند، پرونده رويه قضايي پيدا کرد.

فروش بليت چارتر تک مجاز نيست
رييس سازمان هواپيمايي کشوري با اشاره به يک ساله شدن طرح آزادسازي نرخ بليت هواپيما از افزايش رضايتمندي مسافران و ثبات در قيمت بليت هواپيما خبر داد.
به گزارش تجارت ، علي عابدزاده تصريح کرد: سازمان هواپيمايي در طول سال‌هاي گذشته برنامه‌ريزي کرده با ايجاد برخي تغييرات ساختاري در اين صنعت ميزان رضايتمندي مسافران را افزايش داده و حقوق شهروندي را به شکل رسمي‌رعايت کند. به دنبال اين موضوع دستورالعمل‌هايي در حوزه رعايت حقوق مسافران و حتي ورود هواپيماهاي جديد به کشور صادر شد که تمام ايرلاين‌ها ملزم به رعايت آنها هستند.
طبق گفته کارشناسان بازار مسکن مهم‌ترين علايم ورود بازار مسکن به دوره رونق، افزايش حجم معاملات و افزايش قيمت‌ها در بازار است که اين روزها شاهد اين علايم در بازار مسکن هستيم.
به گزارش تجارت ، طبق گفته حسام عقبايي، رييس اتحاديه‌املاک استان تهران، سال 95 آخرين سال رکود بازار مسکن پس از پشت سر گذاشتن 4 سال رکود است و اين بازار در سال جاري وارد فاز پيش رونق شد و در سال آينده به شرط اصلاح سياست‌هاي پولي و مالي و بانکي، بازار املاک وارد دوره رونق مي‌شود. ورود مسکن به دوره رونق، چندين نشانه دارد که مهم‌ترين و محسوس‌ترين نشانه‌هاي پايان رکود، افزايش قيمت‌ها در بازار و افزايش معاملات است که هر دوي اين علايم در بازار مسکن پايتخت ديده مي‌شود. تجربه بازار مسکن نشان داده است که وضعيت مسکن در پايتخت به ساير کلان شهرها و در نهايت شهرهاي کوچک و بزرگ به تدريج سرايت مي‌کند و اگر بازار مسکن تهران وارد دوره رونق شود اين رونق به ساير کلان شهرهاي کشورمان مي‌رسد.