صادرات روزانه 64 ميليون ليتر فراورده نفتي در 95
سرپرست صادرات و واردات شرکت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي گفت: در سال 95 روزانه 400 هزار بشکه انواع فراورده نفتي معادل 64 ميليون ليتر به بازارهاي هدف در منطقه و شرق آسيا صادر شد.
به گزارش ايرنا، عليرضا رجب پور نشست خبري به رکورد شکني صادرات فراورده‌هاي نفتي ايران اشاره کرد و بيان داشت: ميزان صادرات فراورده‌هاي نفتي، پس از توسعه گازرساني در کشور و افزايش نيروگاه‌ها روندي رو به رشد يافته است.وي با بيان اينکه بازارهاي هدف ما کشورهاي همسايه و شرق دور هستند، افزود: بيشتر اين صادرات از طريق مسيرهاي دريايي به بازارهاي هدف صادر شده است.

شرکت‌هاي بزرگ نفتي همچنان محتاط
از زمان لغو تحريم‌ها در يک سال قبل، شرکت رويال داچ شل تنها ۳ محموله نفتي از ايران خريداري کرده است.اين موضوع نشان دهنده مشکلات حقوقي و هزينه‌هاي بالايي است که همچنان مانع از رونق گرفتن تجارت با ايران  مي‌شود.به نقل از رويترز، از زمان لغو تحريم‌ها در يک سال قبل، شرکت رويال داچ شل تنها 3 محموله نفتي از ايران خريداري کرده است که بخش کوچکي از رقمي‌است که اين کشور از ايران خريداري مي‌کرد. اين موضوع نشان دهنده مشکلات حقوقي و قيمت‌هاي بالايي است که همچنان مانع از رونق گرفتن تجارت با ايران مي‌شود.

روسيه توليد نفت خود را ۱۵۶ هزار بشکه کاهش داد
وزير انرژي روسيه گفت کشورش تاکنون در قالب توافق کاهش توليد بين توليد کنندگان عضو و غير عضو اوپک توليد خود را به ميزان ۱۵۶ هزار بشکه در روز کاهش داده است.به گزارش تسنيم، الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه در مصاحبه با خبرگزاري اينترفکس گفت، روسيه تاکنون در قالب توافق کاهش توليد بين توليد کنندگان عضو و غير عضو اوپک توليد خود را به ميزان 156 هزار بشکه در روز کاهش داده است.نواک همچنين گفته که روسيه در خصوص سهم خود از کاهش توليد جلوتر از برنامه زمان بندي شده قرار دارد و اينکه ميزان ذخايرنفتي در بازارهاي جهاني کاهش خواهد يافت.







گام‌های مهم در بومی‌سازی دانش برداشته شد؛
براي نخستين بار در صنعت برق، ايران به دانش فني طراحي و توليد محصول پرمصرف سيستم آناليز آب و بخار بويلرهاي نيروگاهي دست يافت.
محمد رفعت ماه روز گذشته در جمع خبرنگاران با بيان اينکه براي نخستين بار در صنعت برق، ايران به دانش فني بومي‌سيستم آناليز آب و بخار بويلرهاي نيروگاهي دست يافت، گفت: سيستم‌ اندازه‌گيري کيفيت و خلوص بخار با فشار ۱۱۰ آتمسفر و دماي ۵۵۰ درجه سانتيگراد در سه مرحله ي آب، بخار و آب براي نخستين بار در ايران بومي‌سازي و با سرلوحه قراردادن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، توليد شده است.
اين عضو انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با بيان اينکه سيستم‌ آناليز، نخستين طرح از ۱۰ طرحي بوده که بايد در سال ۹۶ در صنايع نفت و انرژي کشور ساخته شود، تصريح کرد: با توجه به بومي‌‌سازي و طراحي و ساخت اين پروژه در کشور و با تکيه به توان داخلي و بي‌نياز شدن از واردات، با اجراي اين ۱۰ پروژه در مجموع از خروج ۳ ميليون يورو ارز از کشور جلوگيري خواهد شد.
اين مقام مسئول با اشاره به اشتغال زايي براي بيش از ۲۵ نفر نيروي بومي‌و تحصيل کرده در طول اجراي اين پروژه، اظهار داشت: توليدکنندگان داخلي در راستاي عمل به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، يکي از مهم‌ترين پروژه‌هاي خود را با اعتماد به توانمندي شرکت‌هاي داخلي به يک شرکت دانش‌بنيان واگذار کرد و با نگرش فني در سطح استانداردهاي جهاني و با تکيه بر خلاقيت ايراني، توانست بر مشکلات پيچيده اين کار غلبه کنيم و به محصول نهايي که مورد تائيد کشورهاي ديگر نيز قرار گرفته، دست يابيم.
وي با يادآوري اينکه اين سيستم ابتدا از ايتاليا، هند، کره جنوبي و آلمان به صورت مستقيم و يا با واسطه پيمانکار خارجي وارد صنايع نفت، برق و انرژي کشور مي‌شد، بيان کرد: هم اکنون و براي نخستين بار، اين سيستم آناليز در کشور طراحي و توليد شده است.
رفعت ماه افزود: اين پروژه در مدت زماني ۸ ماهه با کمک يک گروه ۲۵ نفره از مهندسين، تکنسين‌ها و کارگران آموزش ديده و با برنامه‌ريزي منسجم، به مرحله طراحي و توليد داخلي رسيده است.
به گفته اين مقام مسئول، در اين مدت ۲۴۰۰ نفر ساعت براي طراحي و ۱۲۵۰۰ نفر ساعت براي ساخت و ۲۱۰۰ نفر ساعت براي مديريت و تدارکات اين سيستم زمان صرف شد.
وي با اعلام اينکه با توجه به بومي‌سازي اين تجهيزات جديد از سال ۹۶، صادرات اين کالا به کشورهاي منطقه در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: تاکنون شرکت‌هايي از آلمان و ترکيه‌ براي خريد اين محصول جديد ايراني اظهار تمايل کرده و آماده انعقاد قرارداد همکاري با ايران براي توليد و خريد اين محصول هستند.

مديرعامل شرکت پخش: يک ميليارد ليتر بنزين ذخيره داريم
مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران از ذخيره‌سازي بيش از يک ميليارد ليتر بنزين در کشور خبر داد و همچنين ميزان بدهي ايرلاين‌ها به دولت را ۱۳۰۰ ميليارد تومان اعلام کرد.
 به نقل از ايسنا، منصور رياحي در نشست خبري که صبح امروز برگزار شد با بيان اين‌که ميانگين بنز مصرفي امسال ۷۴ ميليون و ۲۰۰ هزار ليتر بوده است، گفت: اين ميزان نسبت به سال گذشته ۵.۱ رشد داشته است. ميزان مصرف نفت گاز روزانه ۴۵ ميليون ليتر در بخش حمل‌ونقل و ۳۶ ميليون ليتر در بخش غير حمل‌ونقل بوده که اين ميزان نسبت به سال گذشته ۲.۶ درصد کاهش داشته است. ميزان مصرف نفت سفيد روزانه هشت ميليون ليتر و ميزان مصرف گاز مايع ۱۱ ميليون ليتر بوده که ميزان مصرف گاز مايع ۱.۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. وي ادامه داد: ميزان مصرف نفت کوره چهار ميليون ليتر بوده که نسبت به سال گذشته ۴۶.۲ درصد کاهش داشته و ميزان مصرف CNG روزانه ۲۱ ميليون مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته پنج درصد رشد داشته است. مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران در مورد واردات بنزين، اظهار کرد: واردات بنزين ۱۲ ميليون ليتر بوده است و فاصله بين مصرف بنزين و واردات بنزين توسط ذخائر و واردات جبران شده است. رياحي با بيان اين‌که ميزان ذخائر بنزين مناسب است، اظهار کرد: در حال حاضر بيش از يک ميليارد ليتر بنزين ذخيره‌ شده در کشور موجود است. وي در ادامه با اشاره به صادرات فرآورده‌هاي نفتي، تصريح کرد: ميزان صادرات به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسيد و ظرفيت صادرات فرآورده‌ها نيز مي‌تواند به ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز برسد. مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران در مورد ميزان فروش مرزي، توضيح داد: فروش مرزي در هشت ماه نخست امسال روزانه دو ميليون و ۸۰۰ هزار ليتر نفت گاز بوده است. ميانگين فروش مرزي در سال ۱۳۹۵ روزانه ۲.۳ ميليون ليتر بوده است. رياحي در ادامه با تاکيد بر اين‌که زمستان سال ۱۳۹۵ زمستان بسيار سختي بود، بيان کرد: زمستان سال ۱۳۹۵ سخت و زودرس بود و استان‌هاي شمالي کشور را تحت تاثير قرار داد. از سوي ديگر قطع گاز ترکمنستان کحدوديت و مشکلاتي را در تامين گاز به وجود آورد و امکان انتقال گاز طبيعي به نيروگاه‌ها وجود نداشت. مصرف گاز طبيعي در مصارف خانگي به ۵۲۰ ميليون مترمکعب در روز رسيد. با اين حال سعي کرديم نحوه عملکرد نيروگاه را مديريت کنيم. ۸۵ درصد از سوخت نيروگاه‌ها توسط گاز طبيعي و ۱۵ درصد توسط سوخت مايع تامين شد. وي ادامه داد: در سه ماه آذر، دي و بهمن‌ماه حدود دو ميليارد و ۷۳۵ ميليون ليتر سوخت نيروگاه‌ها تامين شد. بيشترين ميزان مصرف در نيروگاه‌ها در تاريخ چهارم آذرماه و به ميزان ۷۵.۵ ميليون ليتر بوده است. مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران ادامه داد: در آن روزها شرايط ويژه و وضعيت قرمز اعلام کرديم و همه انبارها در شرکت ملي پخش وارد بهره‌برداري شدند، همچنين توزيع و کنترل مصرف در کل جايگاه‌ها صورت گرفت و براي اين‌که در کشور خاموشي نداشته باشيم صادرات نفت گاز براي مدتي تعطيل شد. همچنين از ظرفيت پالايشگاه ستاره خليج فارس استفاده کرديم و اين سه ماه بسيار سخت را از اين طريق مديريت کرديم.
آخرين اخبار از شرکت‌هاي زنجيره‌اي
رياحي در ادامه با اشاره به شرکت‌هاي زنجيره‌اي صاحب صلاحيت، اظهار کرد: ورود شرکت‌هاي زنجيره‌اي صاحب صلاحيت کشور را وارد فضاي رقابتي مي‌کند. تاکنون صلاحيت ۴۳ شرکت مورد تاييد قرار گرفته است که شرکت پالايش نفت تهران، شرکت پالايش اصفهان و شرکت پالايش تبريز جزو اين شرکت‌ها هستند. فعاليت اين شرکت‌ها از يکم بهمن‌ماه آغاز شده و قرار است نظام کارمزدي به حق‌العمل کاري تغيير کند. همچنين نرخ‌گذاري نهايي شد و موافقت سازمان برنامه و بودجه را در اين زمينه گرفتيم. وي افزود: در سال آينده شرايط کيفي همه متقاضيان بررسي خواهد شد و شرکت‌هاي صاحب‌صلاحيت وارد فاز اجرايي مي‌شوند. در حال حاضر هفت شرکت صاحب‌صلاحيت وارد فاز اجرايي شده‌اند. اين شرکت‌ها بايد تمايز خدمات‌رساني داشته باشند تا مخاطبان خود را اغنا کنند.
تدوين دستورالعمل اجرايي ورود شرکت‌هاي زنجيره‌اي توزيع سوخت هواپيمايي
مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران از تدوين دستورالعمل اجرايي ورود شرکت‌هاي زنجيره‌اي توزيع سوخت هواپيمايي‌ خبر داد و گفت:‌در اين راستا سه فراخوان اعلام شده و معيارهاي ارزيابي تعيين شده است به‌طور کلي کشور به هفت خوشه براي سوخت‌گيري هواپيما تقسيم شده که يک خوشه آن در سال آينده به صورت پايلوت وارد مناقصه مي‌شود.
صرفه‌جويي ۴۰۰۰ ميليارد توماني از طريق تامين سوخت بر اساس پيمايش
رياحي با اشاره به تحويل سوخت براساس طرح پيمايش، اظهار کرد: شروع اين طرح از مهرماه سال ۱۳۹۴ بود و تاکنون سه ميليارد و ۷۰۰ ميليون ليتر نفت گاز به ارزش ۴۰۰۰ ميليارد تومان از طريق اين طرح صرفه‌جويي شده است. در آينده با نصب GPS توسط وزارت راه و شهرسازي سوخت براساس عملکرد تحويل داده مي‌شود.
تمديد فرصت ثبت‌نام خودروها براي تحويل گازوئيل
وي در مورد ساماندهي خودروهاي درون‌شهري، گفت: اين طرح با همکاري وزارت کشور و شهرداري‌ها در حال انجام است و در اين راستا سايتي تعريف شده که همه خودروهاي درون‌شهري که از نفت گاز يا گازوئيل استفاده مي‌کنند بايد در اين سايت ثبت‌نام کنند. مهلت ثبت‌نام قبلا تا ۱۲ اسفندماه اعلام شده بود اما اين مهلت تا ۲۲ اسفندماه تمديد شده است و سهميه خودروهايي که ثبت‌نام نکرده باشند کاهش پيدا مي‌کند.
پرداخت ۷ درصد از بدهي 3 ايرلاين ماهان، ايران‌اير و آسمان
مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران در ادامه در مورد فروش سوخت به شرکت‌هاي هواپيمايي، توضيح داد: در حال حاضر فروش نسيه سوخت به هواپيماها صورت نمي‌گيرد و همه فروش‌ها به همه خطوط هواپيمايي‌ به صورت نقد است. رياحي با اشاره به بدهي شرکت‌هاي هواپيمايي، اظهار کرد: اين بدهي‌ها مربوط به سنوات قبل است. شرکت‌هاي هواپيمايي به دنبال چند مصوبه هستند و مي‌خواهند بدهي خود را با طلبي که از دولت دارند تهاتر کنند. ميزان بدهي همه خطوط هواپيمايي ۱۳۰۰ ميليارد تومان است که قبلا ۷۰ درصد آن تعلق به سه شرکت هواپيمايي ماهان، ايران‌اير و آسمان بود که اين ميزان به ۶۳ درصد رسيده و هفت درصد آن پرداخت شده است.
تامين سوخت در ايام نوروز
وي در مورد تامين سوخت در ايام نوروز، بيان کرد: آمادگي داريم که در ايام نوروز از همه ظرفيت شرکت استفاده کنيم. در اين زمينه ذخيره‌سازي مناسب نيازسنجي و غيره انجام شده و سوخت خطوط هوايي داخلي و خارجي و همچنين اتومبيل‌ها تامين خواهد شد. مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران از تشکيل کارگروه ويژه ستاد نوروزي براي تامين سوخت خبر داد و گفت: در دهه اول اسفندماه همه ظرفيت‌ها پايش شد و در دهه دوم اطمينان نهايي از امکانات موجود حاصل شد. از ابتداي دهه سوم اسفندماه ظرفيت‌ها به‌طور کامل براي انواع سوخت تامين شد.

يک مقام مسئول با اشاره به افتتاح ۶ طرح جديد پتروشيمي‌در سال ۹۵، گفت: سال آينده، دست‌کم ۷ طرح جديد پتروشيمي‌مورد بهره برداري رسمي‌قرار مي‌گيرد.
به نقل از انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پتروشيمي‌ايران، علي محمد بساق زاده درباره مهمترين طرح‌هاي آماده افتتاح صنعت پتروشيمي‌در سال ۹۶، گفت: از ابتداي امسال تاکنون، ۶ طرح جديد در صنعت پتروشيمي‌به طور رسمي‌افتتاح شدند.
مدير کنترل توليد شرکت ملي صنايع پتروشيمي، با تاکيد بر اينکه از ابتداي امسال تاکنون، واحد اسيدسولفوريک پتروشيمي‌اروميه، پلي اتيلن سبک و سنگين خطي پتروشيمي‌مهاباد و لرستان، اوره و آمونياک پتروشيمي‌مرودشت شيراز، فاز ۲ پتروشيمي‌کارون و پتروشيمي‌تخت جمشيد به طور رسمي‌در مدار بهره برداري قرار گرفتند، تصريح کرد: در مجموع حدود سه ميليون و ۱۰۰ هزار تن، به ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي‌و پليمري کشور افزوده شد. اين عضو هيات مديره شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌با بيان اينکه نيمه اول سال آينده هم، دست کم هفت طرح جديد صنعت پتروشيمي‌آماده بهره برداري و افتتاح رسمي‌خواهند شد، افزود: بر اين اساس، واحد پلي اتيلن سبک پتروشيمي‌کردستان با ظرفيت توليد سالانه ۳۰۰ هزار تن، فاز سوم پتروشيمي‌پرديس با ظرفيت توليد سالانه يک ميليون و ۷۵۵ هزار تن اوره و آمونياک و پتروشيمي‌متانول کاوه با ظرفيت توليد سالانه چهار ميليون و ۳۶۵ هزار تن راه‌اندازي خواهند شد.
اين مقام مسئول، ادامه داد: علاوه بر اين، چهار طرح جديد ديگر شامل واحد اتيلن گلايکول پتروشيمي‌ مرواريد با ظرفيت توليد سالانه ۵۵۰ هزار تن، واحد پلي استايرن انبساطي پتروشيمي‌ انتخاب با ظرفيت ۲۵۰ هزار تن، پتروشيمي‌تخت جمشيد پارس و فاز دوم پتروشيمي‌کاويان، با ظرفيت يک ميليون تن اتيلن به بهره برداري رسمي‌خواهند رسيد. هم اکنون ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي‌و پليمري ايران به حدود ۶۲ ميليون تن در سال رسيده که پيش بيني مي‌شود در صورت تحقق برنامه‌هاي در دست اجرا، تا پايان برنامه ششم توسعه اين ظرفيت به بيش از ۱۲۰ ميليون تن در سال افزايش يابد.

قيمت نفت برنت در پايان معاملات ديروز ۸۲ سنت، معادل ۱.۶ درصد افت کرد و به ۵۱ دلار و ۳۷ سنت رسيد.
به نقل از رويترز، در حالي که سرمايه گذاران همچنان نگران اين مسئله هستند که کاهش توليد‌هاي اوپک و غير اوپکي‌ها هنوز مازاد عرضه جهاني نفت را کاهش نداده، قيمت نفت روز جمعه بار دديگر کاهش يافت و به پايين‌ترين رقم‌ها در 3 ماه گذشته رسيد.
قيمت نفت خام آمريکا از روز سه شنبه به اين طرح جدود 9 درصد کاهش داشته که بيشترين کاهش قيمت سه روزه از فوريه 2016 بوده است. چشم انداز افزايشي اي که در چند ماه اخير بر بازار حاکم بوده، به دليل ارقام بالاي ذخاير نفت خام آمريکا تضعيف شده است.
بر اساس اين گزارش، قيمت هر بشکه نفت خام آمريکا در پايان معاملات ديروز با 79 سنت، معادل 1.6 درصد کاهش به 48 دلار و 49 سنت رسيد. قيمت نفت برنت نيز در پايان معاملات ديروز 82 سنت، معادل 1.6 درصد افت کرد و به 51 دلار و 37 سنت رسيد.
قيمت‌ها در اوايل هفته پس از آنکه يک افزايش قابل توجه ديگر در حجم ذخاير نفت خام آمريکا گزارش شد، شروع به کاهش کرد. روز جمعه، موسسه بيکر‌هاگز اعلام کرد، ميزان سکوهاي حفاري نفتي در آمريکا در هفته اخير باز هم افزايش داشته است.
گين مک گيليان، تحليلگر بازار نفت گفت: «کاهش توليد‌هاي تعهد شده توسط توليد کنندگان جهان به صورت واقعي نتوانسته ميزان ذخاير را کاهش دهد.»
روز پنجشنبه، قيمت نفت خام آمريکا براي اولين بار از ماه دسامبر به زير 50 دلار رسيد. توليد کنندگان عمده نفت نظير عربستان و امارات ابراز نگراني کرده‌اند که احياي صنعت نفت شيل آمريکا موجب خنثي کردن تلاش‌هاي آنها براي کاهش عرضه خواهد شد. بر اساس گزارش بيکر‌هاگز، شرکت‌هاي حفاري آمريکايي در هفته اخير 8 سکوي ديگر به تعداد سکوهاي خود اضافه کرده‌اند و کل سکوها را به 617 مورد رسانده‌اند که بالاترين رقم از سپتامبر 2015 تاکنون است.

برنامه‌ريزي برق تهران  براي انتخابات رياست جمهوري و تابستان 96
هفتمين نشست هماهنگي بهره‌برداري و ديسپاچينگ با محوريت آمادگي برگزاري انتخابات رياست جمهوري و تامين برق تابستان 96 برگزار شد. به نقل از ايلنا، کامبيز ناظريان معاون بهره برداري و ديسپاچينگ با تاکيد بر برنامه ريزي منسجم به منظور پيشبرد برنامه‌هاي گذر از تابستان 96 و پايداري شبکه برق رساني شهر تهران در انتخابات پش رو به عنوان يک اولويت اظهار داشت: شرکت توزيع برق تهران بزرگ به عنوان بزرگ‌ترين شرکت توزيع برق در منطقه خاورميانه است و با توجه به ساختار، موقعيت جغرافياي واستراتژيکي شهر تهران، نوع خدمت رساني به شهروندان درراستاي تأمين برق پايدار توان مضاعف و اهتمام ويژه اي را مي‌طلبد. وي همچنين با اشاره به احتمال افزايش پيک بار با توجه به افزايش دما در سال آتي و ضرورت آمادگي لازم براي مقابله با بحران‌هاي احتمالي؛ تصريح کرد: تمرکز بر برنامه‌هاي مديريت مصرف برق و اشاعه فرهنگ صحيح مصرف از سوي مناطق، اولويت قراردادن اجراي طرح‌هاي بهينه سازي پيش از برگزاري انتخابات و در کوتاه‌ترين زمان ممکن از برنامه‌هاي اصلي حوزه بهره برداري است.
در اين نشست مهندس بهرامي، مدير امور ديسپاچينگ نيز با ارائه گزارشاتي از وضعيت شبکه فشار متوسط و فوق توزيع اظهار داشت: با توجه به تخمين رشد بار درشبکه فوق توزيع در سال آينده بايد با آمادگي کامل نسبت به تأمين پايدار شبکه توزيع اقدام شود.

BP در مناقصه نفتي ايران شرکت داده نخواهد شد
معاون امور بين‌الملل و بازرگاني وزير نفت گفت: چنانچه شرکت BP مدارک خود را براي ارزيابي ارسال نکند، در مناقصه شرکت داده نخواهد شد. اميرحسين زماني‌نيا در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به شرکت‌هايي که قرار است در مناقصه نفتي ايران حضور داشته باشند، گفت: هر شرکتي که مدارک خود را ارسال نکند در مناقصه نفتي ايران شرکت داده نمي‌شود وي درمورد عدم ارسال مدارک توسط شرکت BP به شرکت ملي نفت براي ارزيابي اظهار کرد: من در جريان نيستم اين شرکت مدارک خود را ارسال کرده است يا خير، اما چنانچه مدارک خود را براي پيش ارزيابي شرکت ملي نفت ارسال نکرده باشد، در مناقصه هم شرکت داده نمي‌شود. ليست نخست شرکت‌هايي که قرار است در مناقصه نفتي ايران شرکت کنند بسته شد و ۲۹ شرکت تاييد صلاحيت شدند. اين ليست درحالي نهايي شده که نام شرکت BP در آن قرار ندارد.طبق گفته مسئولين وزارت نفت ليست دوم درحال نهايي شدن است و شرکت‌هاي مختلفي از جمله شرکت‌هاي روسي و ژاپني مدارک خود را براي ارزيابي ارسال کرده‌اند، با اين حال همچنان خبري از ارسال مدرک توسط BP به گوش نمي‌رسد. طبق گفته کريم زبيدي، مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شرکت ملي نفت، با وجود اينکه BP مدارک خود را ارسال نکرده، اما همچنان تعامل و مذاکرات خود با ايران را ادامه مي‌دهد.