‌هاموني خبر داد:
مديرعامل فرابورس ايران با اشاره به پذيرش نماد فرابورس ايران در تابلوي بازار پايه الف فرابورس ايران مي‌گويد رايزني‌هايي شده تا صندوق‌هاي سرمايه گذاري هم براي سرمايه گذاري در سهام بورس‌ها ورود کنند.
به نقل از مهر، امير ‌هاموني در نشست خبري خود با خبرنگاران با تأکيد بر اينکه اسناد خزانه، انعکاس شفاف و واقعي بازار پول در کشور است، گفت: اگر اتفاقي در بازار اسناد خزانه رخ مي‌دهد، ريشه آن به بخش واقعي بازار پول برمي‌گردد؛ اين در شرايطي است که بازار بين بانکي ۶۰ برابر بازار اسناد خزانه است که درواقع نرخ‌هاي لحاظ شده در آن به بازار اسناد خزانه سيگنال مي‌دهد.
مديرعامل فرابورس افزود: فرق اسناد خزانه با ساير بازارها، شفافيت است و اين در شرايطي است که ۶۰ برابر رقمي‌که در حوزه اسناد خزانه جابجا مي‌شود، هم‌اکنون در حال معامله در مؤسسات مالي و اعتباري غيرمجاز است که معاملاتي غيررسمي‌را رقم مي‌زند.
وي تصريح کرد: زيرساخت بازار بدهي، بازار بين‌بانکي است، همانطور که در شهريور سال جاري که نرخ اسناد خزانه به ۱۸ تا ۱۹ درصد رسيد، بازار بين‌بانکي به دليل نظارت‌هاي بانک مرکزي بسيار آرام و مديريت ‌شده بود؛ پس وقتي بازار بين‌بانکي مديريت نشود، اسناد خزانه نيز از آن تأثير پذيرفته و نرخ بالا را نشان مي‌دهد. به گفته‌هاموني، اسناد خزانه کمتر از ۲.۵ درصد معاملات فرابورس را به خود اختصاص مي‌دهد که البته در اين راستا فرابورس پيشنهادات خاصي را در حوزه زيرساخت بازار بدهي صورت داده که بايد با هماهنگي دولت و بانک مرکزي، در حوزه ميزان، حجم و زمان انتشار خزانه، تصميم همه‌جانبه‌اي اتخاذ شود. مديرعامل فرابورس خاطرنشان کرد: اين پيشنهادات آماده شده و وزارت اقتصاد نيز در حال جمع‌بندي است تا بتوان زيرساخت‌هاي بازار بدهي را صورت داد و هماهنگي‌هاي لازم در اين رابطه را شاهد بود.
وي ادامه داد: اسناد خزانه پذيره‌نويسي ندارد و دولت نمي‌تواند آن را پذيره‌نويسي نمايد؛ بنابراين تنها اين اسناد را به طلبکاران ارائه مي‌دهد و آن طلبکاران هستند که معاملات ثانويه در اين بازار را رقم مي‌زنند. هاموني در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به اقدام فرابورس در راستاي انتشار به موقع اطلاعات گفت: يکي از ارکان فرابورس، ارائه به موقع اطلاعات است که از طريق کُدال منتشر مي‌شود و قابليت اتکايي دارد؛ بنابراين اين رکن به صورت مرتب مورد پايش قرار مي‌گيرد، ضمن اينکه شفافيت روابط سرمايه‌گذاران و ارتباط دوطرفه آنها با مديران شرکت‌ها نيز از جمله ديگر ارکان است که بر اين اساس، تمام دقت در اين حوزه صورت مي‌پذيرد.
مديرعامل فرابورس با تشريح جزئيات اميدنامه فرابورس خاطرنشان کرد: تمام ارکان فرابورس در تهيه اين اميدنامه همکاري کردند، چرا که قصد داشتيم يک اميدنامه متفاوت از ساير شرکت‌ها صورت داده و اين روند را بهبود بخشيم تا اميدنامه فرابورس بتواند نمونه‌اي براي ساير شرکت‌ها باشد.
وي سرمايه فعلي فرابورس را ۷۰ ميليارد تومان ذکر و تصريح کرد: فرابورس در سال ۸۷ با سرمايه ۱۰ ميليارد توماني آغاز به کار کرد و پس از آن سهامداران هيچ آورده‌ ديگري نداشتند و تمام اين هفت برابر شدن فرابورس، از محل سود احتياطي و سهام جايزه بوده است که شرکت را رشد داده است و هم‌اکنون سرمايه آن هفت برابر شده است؛ بنابراين سهام فرابورس بازدهي بسيار بالايي داشته و البته سهامداران وفاداراني هم دارند، چرا که حتي بعد از دست به دست شدن سهام بين يک تا دو نسل، هنوز هم دارندگان سهام قادر به معامله و خريد و فروش آن نيستند و معتقدند که بايد اين سهام را نگه دارند.
وي ايجاد زيرساخت‌هاي فني و قانوني، انجام مميزي و نظارت بر فعاليت اعضا و ناشران را از ديگر فعاليت اين مجموعه عنوان و خاطرنشان کرد: رسالت فرابورس، ايجاد بستر تأمين مالي و ايفاي نقش شايسته در اقتصاد ملي است که در اين راستا مجموعه اقداماتي صورت گرفته است؛ ضمن اينکه استراتژي فرابورس نيز اصلاح شده و در جلسات آينده هيأت مديره به تصويب خواهد رسيد.
هاموني در تشريح ريسک‌هاي فرابورس گفت: ريسک فرابورس ناشي از محيط فعاليت و ريسک‌هاي سيستماتيک است، چرا که بازارهاي مالي منعکس‌کننده اطلاعات بخش واقعي اقتصاد هستند و همزمان شاخص‌هايي پيش‌رو دارند، اگرچه بخش واقعي تأثير اساسي را بر روند فرابورس مي‌گذارد، ولي برآيند انتظارات فعالان اقتصادي را هم نبايد ناديده گرفت.
وي تصريح کرد: نرخ ارز، تورم، سود بانکي، بازار بين‌بانکي، نفت، طلا، مسکن و قيمت‌هاي دستوري براي مواد اوليه و محصولات شرکت‌ها به عنوان ريسک سيستماتيکي است که ارزيابي شده و از محيط بيروني به فرابورس القاء شده است.
اين کارشناس ارشد بازار سرمايه خاطرنشان کرد: البته ريسک دعاوي حقوقي را هم نبايد ناديده گرفت، ضمن اينکه ريسک ناشي از تغيير قوانين نيز مي‌تواند سرمايه‌گذار را در بازار سرمايه و فرابورس تحت تأثير قرار دهد؛ البته نوآوري‌هاي مالي را هم نبايد ناديده انگاشت و توجه داشت در بحث نوآوري همواره موضوع اختلال فرآيند کسب و کار از طريق تکنولوژي مطرح مي‌شود که بورس‌ها نيز از آن مستثني نيستند؛ البته تلاش فرابورس آن است که بتواند از تکنولوژي در اين حوزه استفاده نمايد.
هاموني ادامه داد: در سال ۲۰۱۶ با نوسانات ارزي که در اقتصاد ايران رخ داد، اگر يک سرمايه‌گذار خارجي در فرابورس و همچنين بورس اوراق بهادار سرمايه‌گذاري مي‌کرد، حداقل بالغ بر ۲۰ درصد بازدهي را مي‌توانست از اين بازار شاهد باشد در حالي که هيچ يک از بورس‌هاي شرق آسيا و غرب اروپا چنين بازدهي را تجربه نکردند.
وي ادامه داد: در مورد صندوق‌هاي جسورانه انتظار مي‌رود ۶۰۰ ميليارد تومان تجهيز منابع صورت گيرد که پذيره‌نويسي هفت فقره اوراق، ۱۴ مورد اوراق دولتي، سه مورد اوراق بانکي و يک مورد اوراق ديگر بانکي در سال جاري صورت گرفته است؛ ضمن اينکه ارزش پذيره‌نويسي و پذيرش اوراق نيز ۲۱ هزار ميليارد تومان بوده و در مجموع ارزش معاملات نيز بالاتر از ۴۵ هزار ميليارد تومان در سال ۹۵ به ثبت رسيده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۵ درصدي را نشان مي‌دهد.
مديرعامل فرابورس با بيان اينکه شرکت‌ها درخواست‌هاي متفاوتي براي ورود به بازار دارند، گفت: در حال حاضر ۱۵۵ شرکت متقاضي ورود به بازار سرمايه هستند که از اين تعداد ۳۰ شرکت پذيرفته شده و آماده عرضه اوليه هستند که بنا به شرايط بازار، عرضه آنها را به زمان مناسبي موکول کرديم، اما بايد توجه داشت که با روند معمول و کاغذي، نمي‌توان تقاضاي شرکت‌ها را بررسي کرد، چرا که آنها از فرابورس انتظار دريافت کد رهگيري دارند تا نوبت آنها در عرضه‌ها رعايت شود و سرعت گيرد، اما بايد توجه داشت توان هيأت پذيره محدود بوده و تنها هفته‌اي يک بار در سازمان بورس و اوراق بهادار تشکيل جلسه داده و اعضاي متفاوتي هم دارد.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفتن نام استارت آپ‌ها و شرکت‌هاي دانش بنيان در تابلوي دارايي‌هاي فکري بورس را باعث ارزش‌گذاري دقيق دستاوردهاي اين شرکت‌ها دانست.
 به نقل از ايبنا، شاپور محمدي گفت: طي ساليان گذشته شرکت‌هاي کوچک و متوسط در بورس و اوراق بهادار کمتر مورد توجه قرار گرفته بودند؛ اما وضعيت آنها در فرابورس متفاوت بوده، به طوري که در جهت توانمندسازي شرکت‌هاي کوچک و متوسط اهم از شرکت‌هاي دانش بنيان اقدامات قابل توجهي در دستور کار قرار گرفت. همچنين بايد اعلام کرد که در سال جاري شرکت‌هاي دانش بنيان و شرکت‌هاي کوچک و متوسط، معاملات خود را آغاز کردند. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهارداشت:‌ شرکت‌هاي کوچک و متوسط معاملات خود در بازار سرمايه را آغاز کردند که اين مهم موجب کسب سود براي سرمايه‌گذران و توسعه اين قبيل شرکت‌ها خواهد شد. وي درباره مزيت اين شرکت‌ها تصريح کرد: شرکت‌هاي کوچک و متوسط از مزيت‌ها و قابليت‌هاي بالايي برخوردار هستند و از جمله مزيت‌هاي اين شرکت‌ها مي‌توان به کسب سودآوري بالا براي سرمايه‌گذاران اشاره کرد. بنا به گفته رييس سازمان بورس و اوراق بهادار، بازار شرکت‌هاي کوچک و متوسط براي اشخاصي که در حوزه دانش و فناوري فعاليت مي‌کنند يک فرصت قابل توجه براي تأمين مالي محسوب مي‌شود. محمدي تصريح کرد: با باز شدن تابلو بازار شرکت‌هاي کوچک و متوسط در فرابورس شرکت‌هايي که به طور استارت آپ و‌هايتک فعاليت مي‌کنند، مي‌توانند از مزاياي اين بازار به نحو مطلوب بهرمند شوند. همچنين ما معتقد هستيم که با قرار گرفتن صندوق‌هاي جسورانه تامين مالي شرکت‌هاي دانش بنيان و شرکت‌هاي با تکنولوژي و فناوري بالا امکانپذير شود. وي گفت: همگان بايد توجه داشته باشند که اين پروژه بالغ بر ۲ سال مورد پيگيري مداوم قرار گرفته و پيش‌تر نيز ايده آن در بورس مورد توجه قرار داشت؛ با اين همه تمامي‌نقاط مثبت و منفي آن به دقت بررسي شده است. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اينکه به طور مشخص در حال حاضر اين معاملات در فرابورس ايران انجام مي‌شود، افزود: پيش‌تر شرکت‌هاي کوچک و متوسط براي تامين منابع مالي خود با مشکلاتي مواجه بودند؛ به طوري‌که بانک‌ها به دليل نبود اعتبار لازم در حساب و شناخته نبودن اين شرکت‌ها به آنان وام اعطا نمي‌کردند اما با قرار گرفتن نام آنان در تابلوي فرابورس علاوه بر دريافت وام هم شناخته شده محسوب مي‌شوند و هم برندسازي و تمامي‌فعاليت‌هايشان شامل صادرات راحت‌تر در دستور کار قرار خواهد گرفت. وي درباره ارزش‌گذاري دستاوردهاي شرکت‌هاي دانش بنيان و استارت آپ نيز گفت: به طور حتم با قرار گرفتن نام اين شرکت‌ها در تابلو دارايي‌هاي فکري، دستاوردها و اختراعات اين شرکت‌ها به بهترين نحو ممکن ارزش‌گذاري خواهد شد که اين مهم خود به توسعه اين شرکت‌ها کمک شاياني خواهد کرد.

۲۴ مصداق دستکاري در بازار بورس مشخص شد
مسوول گروه مشاوران حقوقي سازمان بورس و اوراق بهادار، از تهيه پيش نويس اوليه مصاديق دستکاري بازار خبر داد. به نقل از سنا؛ غلامعلي ميرزايي گفت: با توجه به اينکه اقدام به دستکاري بازار علاوه بر ايجاد بي‌اعتمادي به بازار و خدشه به شفافيت و کارايي آن باعث ورود ضرر و زيان به سرمايه‌گذاران نيز مي‌شود، شناسايي انواع مصاديق آن در دستور کار گروه مشاوران حقوقي سازمان قرار گرفت. مسئول گروه مشاوران حقوقي سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در اين راستا با تهيه پيش نويس اوليه مصاديق، در جلسات متعددي با حضور نمايندگان واحدهاي نظارت بر بازار سازمان، بورس‌ها و فرابورس، متن اوليه در قالب 24 مصداق در دو حوزه دستکاري مبتني بر معاملات و مبتني بر اطلاعات شناسايي و تنظيم شد. به گفته وي، اين متن در اجراي ماده 19 آيين نامه اجرايي قانون بازار اوراق‌بهادار، پس از تصويب هيات ‌مديره سازمان براي تصويب به شوراي عالي بورس و اوراق‌بهادار ارسال خواهد شد. ميرزايي اظهار داشت: با تصويب نهايي اين مصوبه، شناسايي رفتارهاي مجرمانه دستکاري، تعقيب مرتکبان از دو بعد انضباطي و کيفري و رسيدگي و صدور حکم در مراجع انضباطي و قضايي تسهيل خواهد شد. مسئول گروه مشاوران حقوقي سازمان بورس يادآور شد: به موجب بند 3 ماده 46 قانون بازار اوراق بهادار هر شخصي که اقدامات وي نوعا منجر به ايجاد ظاهري گمراه کننده از روند معاملات اوراق بهادار يا ايجاد قيمتهاي کاذب و يا اغواي اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار شود، به حبس تعزيري از سه ماه تا يکسال يا به جزاي نقدي معادل دو تا پنج برابر سود به دست آمده يا زيان متحمل نشده يا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.   وي خاطرنشان کرد: يکي از اقداماتي که در تمام بازارهاي مالي دنيا، جرم شناخته و براي مرتکبان آن مجازات کيفري سنگيني پيش بيني شده جرم دستکاري بازار است که به عنوان يکي از مصاديق فريب يا Fraud شناخته مي‌شود.

رشد ناچيز ۱۳ واحدي شاخص بورس
شاخص بورس در جريان دادوستدهاي ديروز بازار سرمايه ۱۳ واحد رشد کرد. به نقل ازتسنيم؛ در جريان معاملات بازار سرمايه تعداد 2339 ميليون سهم و حق تقدم به ارزش 526 ميليارد تومان در 49 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 13 واحدي در ارتفاع 77 هزار و 329 واحد قرار گرفت. بيشترين تاثير مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روزجاري به نام نمادهاي فملي، اخابر و بفجر شد و در مقابل نمادهاي معاملاتي فاراک، وغدير و رمپنا با افت خود مانع افزايش بيشتر شاخص شدند.
شاخص‌هاي اصلي بازار سرمايه هم روز متعادلي را پشت سر گذاشتند به‌طوري که شاخص قيمت (وزني ــ ارزشي) 4 واحد، کل (هموزن) 20 واحد، قيمت (هموزن) 16 واحد، آزاد شناور 49 واحد و شاخص بازار اول 30 واحد افزايش يافتند. همچنين نمادهاي معاملاتي شرکتهاي بانک ملت، ساپيا، گروه دارويي برکت، پالايش نفت تهران و صنايع آذرآب پربيننده‌ترين نمادهاي معاملاتي امروز بورس اوراق بهادار بودند.
در بازارهاي فرابورس ايران هم با معامله 309 ميليون ورقه به ارزش 573 ميليارد ريال در 16 هزار نوبت، آيفکس 4.1 واحد افت کرد و در ارتفاع 846 واحد قرار گرفت.