نوبخت در آخرين نشست خبري سال با نقد رفتار برخی از منتقدان دولت تاکید کرد
سخنگوي دولت با انتقاد از برخي منتقدين عملکرد دولت تصريح کرد: امروز مد شده که هر چه از سوي دولت گفته مي‌شود، از سوي برخي منتقدين يک «نه» روي آن گذاشته شود

سخنگوي دولت با انتقاد از برخي منتقدين عملکرد دولت تصريح کرد: امروز مد شده که هر چه از سوي دولت گفته مي‌شود، از سوي برخي منتقدين يک «نه» روي آن گذاشته شود.

محمدباقر نوبخت در آخرين نشست خبري خود در سال ۹۵ اظهار کرد: اشکالي وجود ندارد که منتقدين در هر موضوعي چالش کنند، اما وقتي يک آمار رسمي‌داده مي‌شود اگر به صورت کلي بگويند که اين درست نيست چيزي حل نمي‌شود.

وي ادامه داد: کلي و کيلويي حرف زدن نسبت به‌امارهاي رسمي‌دولت جواب علمي‌کارشناسي نيست. امروز مد شده که هر چه از سوي دولت گفته مي‌شود، از سوي برخي منتقدين يک «نه» روي آن گذاشته شود.، بعد هم گزارش تهيه مي‌کنند و از چهار نفر مي‌پرسند که آيا اين آمار را در زندگي خود حس مي‌کنيد يا نه و آنها هم جواب منفي مي‌دهند و نتيجه گرفته مي‌شود که‌امارها درست نيست.

نوبخت بيان کرد: برخي گزارش‌ها زيبنده رسانه ملي نيست و از صدا و سيما انتظار نمي‌رود. بهتر است اعتبارات بيشتري منظور کنند و به مردم درست گزارش دهند. مصاحبه با چهار نفر در خيابان و نتيجه گيري از آن جواب کارشناسي نيست. يک تيم محدود سياسي برخي برنامه‌هاي حساب شده را تهيه مي‌کنند، که ما آن را تحريف مي‌دانيم. بهتر است با کارشناسان وزارتخانه‌هاي مربوطه و سازمان برنامه و بودجه در صدا وسيما بحث کنند و از آنها جواب کارشناسي بگيرند چرا که صدا و سيما نبايد القاي شبهه کند.

سخنگوي دولت درباره سه بيانيه اخير احمدي نژاد که در آنها رئيس جمهور را به دروغگويي متهم کرده عنوان کرد: انتظار نيست که هر نامه اي از سوي ايشان داده مي‌شود پاسخ داده شود. بخصوص که ايشان دست به مکاتبه شان هم قوي است و براي رئيس جمهورها نامه مي‌نويسند که البته اشکالي ندارد، شايد بعضي مواقع طلب کند که به اين حرف‌ها پاسخ داده شود که روابط عمومي‌وزارتخانه‌ها و شوراي اطلاع رساني به موقع جواب مي‌دهند،‌ اما فکر مي‌کنم با پرداختن به اين مساله وقت دولت گرفته مي‌شود.

وي درباره هجمه به دولت و اين که دولت زبان رسايي در پاسخ ندارد، يادآور شد: اين مطالبه درستي است که دست کم آنچه از سوي دولت صورت گرفته منعکس شود. همکاران ما به ويژه در شوراي اطلاع رساني تلاش مي‌کنند اين کار را انجام دهند اما به طور کلي سياست غالب دولت اين است که وارد حاشيه‌ها نشود.

رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: تلاشمان اين است که تا پايان دوره چهار يا پنج مرکز استان (همدان، کرمانشاه، اروميه و رشت) به شبکه سراسري راه آهن وصل شوند و کارهايشان به فوريت در حال انجام شدن است.

نوبخت اضافه کرد: تاکنون ۱۱ هزار و ۲۹۴ واحد صنعتي مستقيما به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند و ۱۲ هزار و ۸۳۹ واحد از طريق فرايند توليد استانداري‌ها به بانک‌ها معرفي شده‌اند که توانسته‌اند ۱۶ هزار و ۷۴۷ ميليارد تومان از بانک‌ها به عنوان سرمايه در گردش تسهيلات بگيرند. از طرفي بايد ۳۷ هزار ميليارد تومان به طرح‌هاي عمراني پرداخت مي‌شد،‌که تا ۲۱ اسفند ۲۳ هزار و ۶۷۵ ميليارد تومان پرداخت شده و از ۲۱ اسفند به بعد در حال توزيع ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد براي کمک به طرح‌هاي شهرداري‌ها، ‌۳۰۰ ميليارد به بنياد مسکن و ۴۰۰ ميليارد به طرح‌هاي دانشگاه هستيم.

وي به جلسه صبح امروز خود با فراکسيون اشتغال مجلس اشاره کرد و گفت: دولت پيشنهاد داده که 1.5 ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي براي افزايش اشتغال روستاها استفاده شود تا علاوه بر اشتغال جوانان روستايي مهاجرت به شهرها صورت نگيرد.

سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي درباره حذف يارانه توليد از بودجه 96 يادآور شد: يارانه توليد براي سال آينده هم وجود دارد و تا جايي که بتوانيم پرداخت مي‌کنيم.

وي در واکنش به وعده بعضي از کانديداهاي رياست جمهوري و کساني که مي‌گويند يارانه را چند برابر مي‌کنند تصريح کرد: درست نيست به فرض اينکه عده اي از مردم را عليه گروهي برآشفته کنيم، چنين وعده‌هايي بدهيم. بعد از اينکه مطرح شد 76 تا 80 هزار ميليارد تومان از بابت هدفمندي يارانه‌ها پول گرفته مي‌شود اما 42 هزار ميليارد تومان پرداخت مي‌شود اين صحبت‌ها مطرح شد که بقيه اين پول کجا رفته است و به ذهن مي‌رسد که مي‌توان يارانه را دو برابر کرد، اما بايد بدانيم شرکت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي و شرکت ملي گاز هر چه را مي‌فروشند بايد ابتدا مخارجشان را بردارند و خالص آن را به سازمان هدفمندي بدهند. سهمي‌که اين شرکت‌ها دريافت مي‌کنند 76 تا 80 هزار ميليارد تومان است.

سخنگوي دولت افزود: با مطرح شدن اين حرف‌ها از رئيس مجلس خواهش کردم که ديوان محاسبات اين مساله را بررسي کند و آنها با بررسي‌هاي خود نشان دادند که سهم سازمان هدفمندي 36 هزار و 400 ميليارد تومان است يعني اين مقدار را مي‌توان به عنوان يارانه تقسيم کرد که البته ما بايد 42 هزار ميليارد تومان به مردم بدهيم آن هم با فرض اينکه به توليد و بهداشت هيچ چيزي اختصاص ندهيم و 2 هزار و 200 ميليارد تومان هم از توانير بگيريم، در حالي که توانير 20 تومان زير قيمت فرآورده اش را مي‌فروشد.

وي گفت: بله مي‌توان حتي تا 450 هزار تومان هم يارانه داد، به شرط اينکه از بودجه يا خزانه عمومي‌برداشت کنيم در حالي که طبق قانون خزانه بايد 20 درصد از اين مبلغ را دريافت مي‌کرد، ولي الان براي کسري مقدار يارانه ما از خزانه هم پرداخت مي‌کنيم. شرط ديگرش اين است که به طور مثال بنزين را ليتري 10 هزار تومان کنيم تا دريافتي شرکت پالايش و پخش بيشتر شود تا بتوان مبلغ يارانه را بيشتر کرد.

نوبخت در پاسخ به اين که با توجه به حمايت اصلاح طلبان از روحاني در انتخابات آيا زمان آن نرسيده که برخي محدوديت‌هاي سياسي و ممنوع التصويري‌ها پيگيري شود، گفت: زماني از سوي دولت حرفي زده مي‌شود و زماني ستاد انتخاباتي صحبتي را مطرح مي‌کنند. هر وقت ستاد انتخاباتي شکل گرفت کارهايي که قرار است انجام بدهند را توضيح خواهند داد.

وي درباره شائبه استفاده از امکانات دولتي براي فعاليتهاي انتخاباتي و اينکه گفته مي‌شود شريعمتداري (معاون اجرايي رئيس جمهور) قرار است رئيس ستاد روحاني باشد،‌ تاکيد کرد: رئيس جمهور موکدا از همه دستگاه‌ها خواسته به هيچ وجه از امکانات دولتي به صورت غير قانوني در انتخابات استفاده نکنند.

نوبخت درباره هشدار وزارت خارجه براي سفر به ترکيه بيان کرد: براي سفر به ترکيه منع قانوني وجود ندارد، اما وظيفه نمايندگي‌هاي ما اين است که وضع داخلي آن جا را بيان کنند.

سخنگوي دولت گفت: يکي از اهداف ما در سياست‌هاي کلي کاهش سود بانکي است، البته بانک مرکزي نمي‌خواست دستور العمل کند ولي آن را ابلاغ کرد که مقداري پايين آمد اما دوباره تابع عرضه و تقاضا شد. ولي تلاش ما در سال آينده اصلاح نظام بانکي است.

سخنگوي دولت درباره اينکه گفته مي‌شود پرداخت سود سهام عدالت شائبه‌هاي انتخاباتي دارد، گفت: گزارش سازمان خصوصي سازي مي‌گويد که الان زمان قانوني براي توزيع سود سهام عدالت است و فکر نمي‌کنم اين اقدام غير مترقبه اي باشد، در ضمن يادتان هست شب انتخابات سود توزيع مي‌کردند در حالي که تا انتخابات خيلي باقي مانده است.

رئيس سازمان برنامه و بودجه درباره همسان سازي حقوق بازنشستگان اظهار کرد: ابتدا نظر مجلس اين بود که زير 2 ميليون همسان سازي صورت گيرد که نهايتا با اصلاحاتي اولويت گذاشتند. براي اجراي آن سازمان برنامه و بودجه بايد يک آئين نامه اجرايي تهيه کند که براي تهيه اين آئين نامه از نمايندگان بازنشستگان دعوت خواهيم کرد تا نظراتشان را اعلام کنند.

 

فرهنگ سوء ظن، همه را به نابودي مي‌کشاند

وزير دادگستري گفت: فرهنگ خوب ديدن، زيبا ديدن و حسن ظن، فرهنگ الهي است و بدانيم که فرهنگ سوء ظن، همه را به نابودي مي‌کشاند. حجت الاسلام مصطفي پورمحمدي با انتقاد از نحوه اطلاع رساني در خصوص اقدامات دولت در سال‌هاي گذشته گفت: خيلي از اوقات در فضاهاي انتخاباتي و رقابت سياسي، حق و حقيقت يا پنهان شده و يا قلب مي‌شود؛ ما همواره در ارايه گزارش به مردم بايد دقت کنيم تا حس اميدواري را در جامعه ايجاد کنيم؛ اما متاسفانه اغلب در رسانه‌ها، شاهد ارايه گزارش‌هاي منفي و برجسته سازي نقاط ضعف هستيم؛ ما نمي‌گوييم که انتقاد صورت نگيرد، اما نقاط مثبت، دستاوردها و توانمندي‌ها نيز بايد براي مردم بازگو شود.وزير دادگستري توفيقات جامعه علمي‌کشور را از جمله دستاوردهاي بزرگ چند سال اخير دانسته و اظهار کرد: زماني نگران بوديم رشد علمي‌کشور کند شده باشد؛ اما اکنون که در اين حوزه‌ها در بسياري از موارد در دنيا اول هستيم چرا بازگو نمي‌شود؟ مگر اول شدن در دنيا کار کوچکي است؟ پورمحمدي به برخي دستاوردهاي حوزه صنعت کشور اشاره کرد و افزود: انتقاد برخي در خصوص تعطيلي بنگاه‌هاي کشور نادرست است و بر اساس آمار مستند، حدود ۲۳ هزار بنگاه متوسط و کوچک در کشور فعال شده‌اند که ثمره آن رشد صنعتي در سالهاي اخير و افزايش ميزان صادرات صنعتي است؛ بر همين اساس در پاييز امسال ۱۴ درصد رشد صنعتي نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته‌ايم و در ضمن تراز مثبت تجاري نيز در سال گذشته و امسال به ترتيب ۹۶۰ و ۷۵۰ ميليون دلار بوده است که حاکي از رشد و توسعه در بخش صنعت کشور است.

 

نسبت به نظارت بر انتخابات شوراها پيش داوري نکنيد

 رييس فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي‌گفت: اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها ميثاقي محکم‌تر از مجلس خواهند داشت.

محمدرضا عارف در گفت‌وگو با ايسنا به همه جريانات توصيه کرد که براساس مرٌ قانون عمل کرده و از هر گونه پيش‌داوري درباره نظارت بر انتخابات شوراها پرهيز کنند.

وي در پاسخ به اينکه اظهارنظر در خصوص ضعف نظارت بر انتخابات شوراها بيشتر نقد به عملکرد هيات نظارت است يا جوسازي‌هاي انتخاباتي گفت: بخشي از اين مسائل انتخاباتي است، طبيعي هم است؛ زيرا کم کم فضاي انتخاباتي گرم شده و بحث‌هاي سياسي هم مطرح مي‌شود. البته بخشي از اين موضوع ممکن است ناشي از نگراني باشد، ما اين کار را تقدير مي‌کنيم؛ اگر نگران هستند هشدار دهند و تاکيد ما هم بر اينست که هيات نظارت بايد صد در صد قانوني عمل کند اما هنوز چون هيات نظارت خروجي نداشته نمي‌توانيم کار هيات را ارزيابي کنيم.

وي در خصوص اينکه جبهه اصلاحات ليست انتخابات شوراها را ائتلافي ارائه مي‌دهد گفت:تا به‌امروز روي ائتلاف هيچ بحثي نداشته‌ايم، تصميم‌مان اين است که ليست اصلاح طلبانه بوده و شوراي عالي اصلاح طلبان آن را ببندد.به هر حال باب مذاکره و ائتلاف را باز گذاشته‌ايم ، زيرا مانند انتخابات مجلس ممکن است پيشنهادات مفيد و سازنده ارائه شود که باعث ارتقاء کيفيت ليست و تقويت حضور مردم خواهد شد که استقبال مي‌کنيم.

عارف در پاسخ به اينکه آيا ليست، حزبي بسته مي‌شود گفت: ما راهبردمان در شوراي عالي اصلاح طلبان هم در دوره قبل و هم اين دوره،‌اين است که به احزاب سهم نمي‌دهيم و براساس شاخص‌هاي کيفي، توانايي‌ها، شايستگي‌ها و سابقه کار و برجستگي‌ها ان شاءالله ليست را مي‌بنديم که البته ممکن است چهره‌هاي حزبي هم در آن باشند و ممکن هم است که نباشند.

معاون اول رييس جمهور با بيا اين كه بايد از كودكى ياد بگيريم يکديگر را تحمل كنيم و در كنار هم كار كنيم گفت:با صبر و تحمل يكديگر فرصت حل مشكلات كشور را به وجود مى‌آوريم.به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيرى افزود: بايد به سويى برويم که نه تنها در فرهنگ آشكار، بلكه در فرهنگ پنهان به جاى خشونت و كينه بخشش و محبت جايگزين كنيم و به جاى انتقام جويى بخشش جايگزين كنيم اين كار بزرگ تنها از دست حكومت و رسانه بر نمي‌آيد اين كار بزرگ به همه بستگى دارد همه بايد از كودكى ياد بگيريم يكديگر را تحمل كنيم و در كنار هم كار كنيم. وي گفت: بايد گام‌هاى سخت را از مقابل جامعه برداريم.

نماينده دير و کنگان گفت: آقاي رئيس‌جمهور به عنوان يک حقوقدان مي‌دانيد که کالاي همراه ملواني يا ته لنجي پس از گذشت سال‌ها امروز حق مکتسبه مردم ما است اما متاسفانه اين حق را به راحتي با يک بخشنامه از مردم سلب مي‌کنند؟به گزارش ايسنا سکينه الماسي در تذکري مربوط به مسئله قاچاق کالا گفت: يکي از مشکلات اصلي کشور بيکاري است و دولت بايد تمرکز خود را در مسئله ايجاد اشتغال بگذارد. وي افزود: آيا در اين شرايط عقلاني است که شغل موجود مردم را به خطر بيندازيم در حالي که مردم ساحل نشين جنوب با سهمي‌اندک از تجارت دريايي زندگي مي‌کنند.

وزير اطلاعات با بيان اينکه هرنوع حرکتي که به‌امنيت رواني جامعه آسيب برساند، ممنوع است، افزود: بايد تلاش شود تا امنيت پايدار و فراگير با به کارگيري از راهکارها و روش‌هاي علمي‌و نرم افزاري ايجاد شود و اين برگرفته از معارف ديني و اسلامي‌است. به گزارش ايرنا، حجت الاسلام سيدمحمود علوي برقراري و حفظ امنيت را وظيفه حکومت دانست و گفت: يکي از راهکارهاي امنيت پايدار و درون زا، حفظ کرامت انسان‌ها به عنوان يک نعمت خدادادي است و هيچکس مجاز به سلب اين نعمت نيست.وزير اطلاعات گفت: ريشه بسياري از جرايم و ناهنجاريها ، عُقده‌ها ، تحقيرها و آسيب رساندن به شخصيت مردم است و امروز عقده حقارت ريشه بسياري از نا امني‌هاست.