با تولید روزانه 15هزار بشکه نفت رقم خورد؛
بر اساس اين گزارش، براي فراورش نفت ميدان آذر از ظرفيت خالي واحد بهره برداي ميدان دهلران استفاه مي‎شود و نفت اين ميدان مشترک با خط لوله‎اي به طول حدود ١٣٠ کيلومتر به اين واحد بهره برداري انتقال مي‎يابد.
طرح توسعه ميدان نفتي آذر با هدف توليد ٦٥ هزار بشکه نفت در روز تعريف شده است که طبق برنامه، پس از تحقق توليد ١٥ هزار بشکه‎اي از اين ميدان که در آخرين روزهاي امسال محقق شد، مجموع توليد ميدان در بهار سال آينده به ٣٠ هزار بشکه در روز مي‎رسد و توليد ٦٥ هزار بشکه‎اي آذر نيز در سال ٩٧ عملياتي خواهد شد.
ميدان نفتي آذر در حالي به توليد رسيده که يکي از پرچالش‎ترين ميدان‎هاي ايران از نظر حفاري و ساختار زمين شناسي به شمار مي‌رود و عمق بالاي مخزن هيدروکربوري، نياز به حفاري در سازندهاي مختلف نفتي و توالي لايه‌هاي پرفشار و کم فشار، عمليات حفاري را در آن بسيار پيچيده کرده است؛ همچنين اين ميدان از آن نظر حائز اهميت است که متخصصان ايراني نخستين بار قادر شده‎اند در اين ميدان مشترک از شکافت اسيدي که يکي از روش‎هاي متداول و موثر در افزايش توليد در ميدان‎هاي نفت و گاز به شمار مي‌رود، بهره‎مند شوند. پيش از اين در ١٨ اسفندماه‌امسال، مديرعامل شرکت مهندسي و ساختمان صنايع نفت از آغاز ارسال نفت توليدي ميدان آذر به تاسيسات بهره برداري دهلران خبر داد و اعلام کرد: با هماهنگي‌هاي شرکت متن و شرکت نفت مناطق مرکزي به عنوان دريافت کننده نفت توليدي، انتقال نفت آذر انجام و از آنجا به مبادي صادراتي کشور منتقل مي‎شود.
وزير نفت همچنين از چاه شماره سه بازديد کرد.
طرح توسعه ميدان نفتي آذر به کارفرمايي شرکت مهندسي و توسعه نفت، به يک کنسرسيوم داخلي متشکل از شرکت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي صنعت نفت (OPIC) و شرکت اويک (OIEC) واگذار و عمليات اجرايي توسعه اين ميدان به شرکت مهندسي و توسعه سروک آذر محول شد.
نفت خام توليدي ميدان آذر از نوع سبک با API حدود ٣٢ تا ٣٣ است و ضريب برداشت نفت از اين ميدان بر اساس طرح توسعه فعلي، ۱۶ درصد برآورد شده است.
ميدان آذر يکي از ميدان‌هاي مشترک با عراق است که ۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون بشکه نفت درجا دارد. اين ميدان در بلوک اناران در دماغه کوه‎هاي زاگرس و در امتداد مرز ايران و عراق (در جنوب غربي ايلام) ميان ۲ شهر مهران و دهلران واقع شده است.
زنگنه: توليد ميدان آذر تا ١٠٠ هزار بشکه در روز افزايش يابد
 به نقل از شانا، بيژن زنگنه در مراسم آغاز مرحله نخست توليد زودهنگام ميدان آذر با ابراز خرسندي از اين‌که استان ايلام در مسير توسعه قرار گرفته است، عنوان کرد: اين استان ذخاير قابل توجه نفت و گاز دارد و برنامه‎هاي توسعه‎اي براي بهره برداري مناسب از اين ذخاير در دستور کار است.
وي با بيان اين‌که توسعه ميدان‎هاي مشترک و حفظ زنجيره توليد ٢ محور مورد تاکيد در سياست‎هاي اقتصاد مقاومتي است، افزود: اين ٢ محور در برنامه‌هاي توسعه‎اي استان ايلام مدنظر قرار گرفته و همان‌طور که اکنون توليد از ميدان مشترک آذر آغاز شده است، اين روند توسعه تا افزايش توليد ميدان به ٣٠ هزار بشکه در پايان ارديبهشت ماه سال آينده و ٦٥ هزار بشکه در پايان فاز نخست توسعه ادامه مي‎يابد.
وزير نفت تاکيد کرد: توليد ميدان مشترک آذر بايد حداقل تا ١٠٠ هزار بشکه در روز افزايش يابد.
حفظ زنجيره توليد در ايلام با راه‌اندازي ان‎جي‎ال ٣١٠٠ و پتروشيمي‌دهلران
زنگنه با اشاره به ضرورت حفظ زنجيره توليد در اين استان ادامه داد: گازهاي همراه نفت پس از بهره برداري از واحد ان‎جي‎ال ٣١٠٠ به اين کارخانه ارسال مي‌شود و با تکميل راه‌اندازي اين واحد، پتروشيمي‌بزرگ دهلران با تکيه بر خوراک ان‌جي‎ال فعاليت خواهد کرد.
وي بر ضرورت تداوم فعاليت‎هاي توسعه اي در استان ايلام تاکيد کرد و گفت: توسعه ميدانهاي آذر، چنگوله، چشمه خوش، دانان، پايدار غرب و به ويژه تنگه بيجار بسيار حائز اهميت است.
وزير نفت با اشاره به استفاده از مشاوران بين المللي در طرح توسعه ميدان آذر گفت: در ادامه فرآيند توسعه اين ميدان نيز بايد از مشاوران مجرب به منظور عملکرد بهينه و دستيابي به ضريب بازيافت مناسب بهره مند شد.
زنگنه با اشاره به ضريب بازيافت کنوني ميدان آذر که حدود ١٦ درصد است، تصريح کرد: با احتساب چهار ميليارد بشکه ذخاير نفت درجاي ميدان آذر افزايش يک درصدي ضريب بازيافت به ٢ ميليارد دلار درآمدزايي و افزايش چهار درصدي ضريب بازيافت به هشت ميليارد دلار درآمدزايي منتهي مي‎شود.
غفلت از ازدياد برداشت به دليل دلواپسي برخي‎ها جايز نيست
وزير نفت ادامه داد: اين درآمدزايي و کسب منفعت براي کشور چيزي نيست که بخواهيم به دليل دلواپسي عده اي از آن غفلت کنيم.
زنگنه گفت: مردم روي برداشت از ميدان‎هاي مشترک بسيار حساسيت دارند و اگر براي افزايش ضريب بازيافت در ميدان‎ها به ويژه ميدان‎هاي مشترک تلاش نکنيم، پاسخي در مقابل مردم نخواهيم داشت.
وي با بيان اين‎که منافع حاصل از افزايش ضريب بازيافت بسيار است و هرگونه هزينه کردي در اين زمينه جايز است، افزود: صرفه جويي در حوزه ازدياد برداشت هيچ توجيهي ندارد.
وزير نفت يادآور شد: بايد از فرصتي که پس از برجام براي توسعه کشور فراهم شده است، به نحو احسن استفاده کنيم و با توجه به نياز صنعت نفت به فناوري و سرمايه بايد بتوانيم حداکثر استفاده را از منابع خارجي و ظرفيت‎هاي داخلي داشته باشيم.
براي توليد چند هزار بشکه نفت اين جا نيامده‎ام
زنگنه با اشاره به مشکلات مديريتي که در طرح توسعه ميدان آذر وجود داشت، از شرکت مهندسي و توسعه نفت، صندوق بازنشستگي کارکنان صنعت نفت، شرکت اويک، شرکت سروک و آذر و همه دست اندرکاران اين طرح توسعه‎اي، محمدرضا مرواريد، استاندار ايلام و نمايندگان ايلام در مجلس شوراي اسلامي‌قدرداني کرد و گفت: آنچه سبب حضور من در اين طرح توسعه اي شده، توليد ١٥ هزار بشکه نفت نيست، بلکه حضور امروز من در اين طرح به دليل اهميت استان ايلام و اهتمام وزارت نفت به انجام فعاليت‎هاي توسعه اي در اين استان، همچنين ارج نهادن به تحول مديريتي طرح توسعه آذر و قدرداني از تلاش و زحمات کارکنان براي به توليد رسيدن اين ميدان مشترک است.
فرايند مناقصه ميدان نفتي آزادگان آغاز شد
وي همچنين در حاشيهاين مراسم گفت: امکان توسعه فاز دوم ميدان مشترک آذر نيز در قالب الگوي جديد قراردادهاي نفتي وجود دارد.
وي گفت: برنامه ريزي ما بر اين اساس است که توليد روزانه ميدان آذر با اجراي فاز دوم طرح توسعه به ۱۰۰ هزار بشکه افزايش يابد.
وزير نفت ادامه داد: گازهاي همراه نفت ميدان آذر بخشي از خوراک مورد نياز ان جي ال ٣١٠٠ و اين واحد ان جي ال نياز پتروشيمي‌دهلران را تامين مي‌کند.
زنگنه با اشاره به نشست مشترک خود با استاندار ايلام گفت: انجام فعاليت‌هاي توسعه اي به ويژه توسعه ميدان تنگ بيجار و پالايشگاه ايلام در اين جلسه مورد تاکيد قرار گرفت، چراکه با توجه به فاصله بيش از ١٠٠٠ کيلومتري اين منطقه تا عسلويه، توليد گاز در غرب کشور بسيار حائز اهميت است.
وي با اشاره به ظرفيت استان ايلام در زمينه اجراي طرح‌هاي مختلف نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي‌گفت: آينده خوبي پيش روي اين استان قرار دارد.
شهنازي‌زاده: امکان افزايش ذخاير نفت درجاي ميدان آذر تا ٤ ميليارد بشکه
سيد نورالدين شهنازي زاده نيز در مراسم آغاز مرحله نخست توليد زودهنگام ميدان آذر عنوان کرد: حدود يک سوم اين ميدان مشترک در خاک ايران قرار دارد.
وي به تشريح ويژگي‎هاي اين طرح توسعه اي پرداخت و گفت: توليد از اين ميدان که هم اکنون ١٥ هزار بشکه در روز است، تا پايان ارديبهشت ماه سال آينده به ٣٠ هزار بشکه افزايش مي‎يابد.
مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه نفت (متن) ادامه داد: در پايان فاز نخست توسعه ميدان آذر، توليد به روزانه ٦٥ هزار بشکه مي‎رسد.
شهنازي زاده، سقف هزينه سرمايه‎گذاري (Capex) اين طرح توسعه اي را يک ميليارد و ٢٣٤ ميليون يورو اعلام کرد و گفت: در مرحله توليد زودهنگام تا ٣٠ هزار بشکه ١٠ حلقه چاه حفر مي‎شود و اين تعداد تا پايان توسعه به ١٩ حلقه چاه افزايش مي‎رسد.
به گفته وي، مرکز فرآورش موقت براي جداسازي نفت و آب و سپس ارسال نفت به واحد بهره برداري دهلران، در طرح و توليد زودهنگام ميدان آذر برنامه ريزي شده است و اين نفت پس از فرآورش با خط لوله اي به طول ١٢٩ کيلومتر به واحد بهره برداري دهلران ارسال مي‎شود.
مديرعامل شرکت متن عنوان کرد: پس از مرحله توليد زودهنگام احداث ٦٣,٥ کيلومتر خط لوله انتقال نفت از دهلران به چشمه خوش و احداث ١٣٠ کيلومتر پله انتقال گازهاي همراه به مرکز جمع آوري گاز در دهلران در دستور کار قرار مي‌گيرد؛ اين گازها سپس به ان‎جي‎ال ٣١٠٠ که هم اکنون در حال ساخت است، منتقل مي‎شود. شهنازي زاده به ساختار زمين شناسي پيچيده ميدان مشترک آذر اشاره کرد و گفت: اين طرح توسعه اي در بخش ايمني، بهداشت و محيط زيست (HSE) هم عملکرد قابل دفاعي داشته است.

به مناسبت بزرگداشت دوم فروردين روز جهاني آب، امکان بازديد از سدهاي کشور در ايام نوروز براي علاقه مندان و مسافران نوروزي فراهم شده است.
به‌گزارش ايسنا، امسال نيز همچون سال‌هاي گذشته، در ايام نوروز و سال جديد، بازديد از سدها در استان‌هاي مختلف کشور براي همه مردم آزاد است. در اين ارتباط بر اساس آمارهاي موجود بيشترين استقبال از سدهاي استان خوزستان شامل سدهاي کرخه، ‌مارون، ‌شهيد عباس پور، مسجد سليمان، استان بوشهر، سد رئيسعلي دلواري، استان آذربايجان غربي با سدهاي شهرچاي و حسنلو، استان اصفهان سد زاينده‌رود و استان سمنان سد دامغان بوده است که‌امسال نيز همچون ساليان گذشته اين استان‌ها پذيراي حضور مسافران نوروزي هستند.

رشد مصرف انرژي کشور در پنج سال گذشته نزديک به پنج درصد بوده که‌امسال به دو درصد رسيده به‌طوري‌که به غير از بخش تجاري که رشد مصرف از هشت درصد به ۹ درصد رسيده است، ساير بخش‌ها نسبت به سال‌هاي گذشته روند بهتري داشته‌اند. به‌گزارش ايسنا، درحالي‌که بالا رفتن مصرف انرژي لزوما به منزله‌ رفاه نيست، ميزان مصرف انرژي در کشورهاي خاورميانه نسبت به متوسط جهاني رشد بالايي را تجربه مي‌کند، از آمارهاي موجود در اين عرصه مي‌توان نتيجه گرفت که با وجود رشد مصرف انرژي الکتريکي در کشورهاي صنعتي به نسبت کشورهاي در حال توسعه، بهره‌وري انرژي در اين کشورها در حال افزايش است.

با وجود بارش‌هاي اخير، وضعيت خشکسالي در پهنه وسيعي از کشور همچنان ادامه دارد به‌طوري‌که بر اساس آمار بارش‌هاي کشور، از ابتداي سال آبي جاري تاکنون ۱۵۰ ميلي‌متر بارش در کشور رخ داده که در مقايسه با دوره بلندمدت شش درصد و در قياس با مدت مشابه پارسال چهار درصد کاهش يافته است. به‌گزارش ايسنا، از شش حوضه اصلي کشور چهار حوضه در مقايسه با دوره درازمدت با کاهش بارش‌ها روبرو بوده و تنها دو حوضه بارش‌هايي بيشتر از متوسط بلندمدت را تجربه کرده‌اند. همچنين حوضه خزر پنج درصد، حوضه خليج فارس و درياي عمان شش درصد، حوضه درياچه اروميه ۱۷ درصد و حوضه مرزي شرق ۲۷ درصد کاهش در مقايسه با دوره درازمدت داشته‌اند.

تسهيل در کنترل برخط خطوط انتقال بااجرايي شدن طرح «اسکادا»
مديرعامل شرکت فاضلاب تهران از اجرايي شدن طرح اسکادا (سامانه کنترل و جمع‌آوري داده) با هدف مانيتورينگ و کنترل برخط عملکرد و وضعيت خطوط انتقال و تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب شهر تهران با اعتباري بيش از ١0٠ ميليارد ريال خبر داد. به نقل از ايرنا از شرکت فاضلاب تهران، «اصغر رياضتي» با اشاره به اجراي مراحل مطالعات و طراحي پايه پروژه اسکاداي فاضلاب شهر تهران، افزود: سامانه اسکاداي فاضلاب، قابليت مانيتورينگ، اندازه گيري و کنترل پارامترهاي کمي‌و کيفي در خطوط انتقال و تصفيه‌خانه‌ها را از طريق داده‌هاي مخابراتي ارسال‌شده به مرکز کنترل دارد. وي با اشاره به اينکه سامانه اسکادا همه اطلاعات خطوط انتقال را به صورت يکپارچه نمايش مي‌دهد، گفت: ايستگاه‌هاي کمي‌و کيفي اسکادا در خطوط انتقال شامل ٨٨ ايستگاه در قطرهاي بالاي هزار ميليمتر است که همه اطلاعات خطوط از جمله دبي، سرعت، ارتفاع و دماي مسيرهاي عبور فاضلاب را پايش مي‌کند. رياضتي ادامه داد: تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب فعال شامل جنوب تهران، اکباتان و محلاتي و ١٠ تصفيه‌خانه فاضلاب در دست ساخت شهر تهران براي مانيتورينگ در قالب سامانه اسکادا در نظر گرفته شده است.  وي تاکيد کرد: سامانه اسکادا، دبي فاضلاب ورودي و پساب خروجي از نظر پارامترهاي BOD (اکسيژن آب)، COD (آلودگي فاضلاب ناشي از مواد خارجي)، TSS (مواد جامد معلق) و PH را در ايستگاه‌هاي مستقر در تصفيه‌خانه‌ها کنترل مي‌کند. مديرعامل شرکت فاضلاب تهران ادامه داد: با اجراي پروژه اسکادا رويت‌پذيري شبکه فاضلاب به منظور کنترل و پايش همه محدوده بهره‌برداري، جلوگيري از ايجاد سرريز شبکه و مشکلات زيست‌محيطي، بهبود عملکرد بهره‌ برداري، تعميرات و نگهداري شبکه، آناليز پارامترهاي تعيين‌کننده کيفيت فاضلاب و در کل، مديريت جمع‌آوري، انتقال و تصفيه فاضلاب در خطوط انتقال و تصفيه‌خانه‌ها بيش از پيش محقق مي‌شود.

انتقال آب از بهشت‌آباد منتفي شد
مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران گفت: اگر مسئولان کشور تصميمي‌غير از انتقال آب از مسير بهشت‌آباد بگيرند، ما نيز به همين منوال کار را دنبال مي‌کنيم.
محمدرضا رضازاده، مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران در گفت‌وگو با ايلنا، درباره برخي مخالفت‌هاي زيست محيطي با انتقال آب از مسير بهشت آباد اظهار داشت: از ابتداي ورود به بحث انتقال آب از طريق سد بهشت آباد براي تامين آب شرب تعدادي از مراکز جمعيتي کشور مانند يزد، کرمان و اصفهان، گزينه‌هاي مختلف جايگزين را بررسي و معرفي کرديم اما در حال حاضر با توجه به شرايط جديد اين نگرش به وجود آمده که براي تامين آب شرب اين مراکز جمعيتي راه‌هاي ديگري به غير از گزينه سد بهشت آباد تعيين شود.
وي افزود: اگر مسئولين کشور تصميمي‌غير از انتقال آب از مسير بهشت آباد بگيرند، ما نيز به همين منوال کار را دنبال مي‌کنيم. رضازاده تصريح کرد: از آنجا که هنوز مطالعات به نتيجه قطعي نرسيده و فقط مطالعات آن منعکس شده است، اگر بنا بر اين باشد که از نقاط ديگري تامين آب صورت گيرد؛ سد بهشت آباد منتفي مي‌شود. وي خاطرنشان کرد: هر طرحي در هر جاي کشور که دست اندازي به طبيعت را در پي دارد قطعا تاثيرات زيست محيطي دارد و بايد تبعات آن مورد توجه قرار گيرد.

برگزاري مسابقات قرآني بهار در بهار
شركت گاز استان اصفهان
بيست و يکمين دوره مسابقات قرآن کريم، نهج البلاغه و اذان ( بهار در بهار) ويژه فرزندان کارکنان 20 اسفند ماه در شركت گاز استان اصفهان برگزارشد. دراين دوره از مسابقات قرآني193 نفر از فرزندان کارکنان حضور داشتند که از اين تعداد 82 نفر پسران و 111 نفر آنها را دختران تشکيل مي‌دادند. مسابقات فرهنگي قرآني اين دوره در قالب يك جشنواره، بخش‌هاي متنوعي داشت كه در فضاي شاد وسرشار از معنويت با حضور خانواده قرآني شرکت گاز استان در سالن آمفي تئاتر اين شركت برگزار شد. درمراسم افتتاحيه اين جشنواره معنوي مدير عامل شركت گاز استان اصفهان ضمن خوش آمدگويي به شرکت کنندگان بر تاثير قرآن ومفاهيم اسلامي‌در رشد وتعالي امور زندگي تاکيد نمود و اظهار داشت: برگزاري اين قبيل برنامه‌ها و توسعه هر چه بيشتر آن وظيفه وافتخاري بزرگ براي اين شركت به شمار مي‌رود. وي با اشاره به توصيه قرآن کريم مبني بر " و قولوا للناس حسنا " يعني "با مردم سخن نيک گوئيم" بر ضرورت رعايت احترام و برخورد مناسب با همکاران و مردم تاکيد نمود و تصريح كرد: قرآن كريم ميراث گرانبهاي رسول گرامي‌اسلام(ص) است كه تكامل همه علوم و جوامع بشري در گروي تأسي به آن و عمل به مفاهيم آن مي‌باشد.  مديرعامل شرکت گاز استان اصفهان گفت: واحدهاي فرهنگي ادارات وشركت‌ها مي‌بايست برنامه ريزي بيشتر و هدفمند تري براي توسعه فرهنگ غني قرآن ونهج البلاغه در كنار وظايف خدماتي كاركنان نمايند.

صادرات 450 هزارتن محصولات پتروشيمي‌مرواريد به هند و چين
رئيس مجتمع پتروشيمي ‌مرواريد گفت: تاکنون 450 هزار تن انواع محصول پتروشيمي‌را در طول يک سال گذشته به هند و چين صادر کرده‌ايم. به نقل از فارس حميدرضا افتخار رييس مجتمع پتروشيمي‌مرواريد در حاشيه بازديد خبرنگاران از اين مجتمع پتروشيميايي در عسلويه گفت: واحد MEG پتروشيمي‌مرواريد با ظرفيت اسمي‌500 هزارتن منو اتيلن گلايکول و 50 هزار تن دي اتيلن گلايکول و 3400 تن تري اتيلن گلايکول فعاليت خود را از دي ماه سال گذشته آغاز کرده است. وي ادامه داد: در اين مدت 450 هزارتن توليد داشته است و 430 هزار تن از توليدات آن به چين و هند و 20 هزار تن در بازار داخل مصرف شده است. رييس مجتمع پتروشيمي‌مرواريد سرمايه راه‌اندازي واحد MEG را 1250 ميليارد تومان عنوان کرد و گفت: خوراک اتيلن مورد نياز واحد به ميزان 340 هزارتن از واحد الفين پتروشيمي‌مرواريد و 360 هزارتن اکسيژن مورد نياز از مبين تامين مي‌شود که در آينده تمام يوتيليتي مورد نياز مجتمع از پتروشيمي‌دماوند تامين خواهد شد. افتخار تصريح کرد: اين واحد 90 درصد ظرفيت اسمي‌را توليد کرده است و بطور مداوم توليد داشته است و استراتژي آينده پتروشيمي‌مرواريد افزايش ظرفيت توليد واحد که بالغ بر 95 درصد آن به کشورهاي چين و هند صادر مي‌شود.

مديرعامل پتروشيمي‌انتخاب با اشاره به اينکه اين مجتمع توليد 70 هزار تن پلي‌استايرن انبساطي را براي سال آينده برنامه‌ريزي کرده است، گفت: در طول زمان راه‌اندازي توانستيم محصولات خود را به چين، روسيه، کوزوو، آلباني، امارات، آذربايجان و ازبکستان صادر کنيم. به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس مهران تربيت مديرعامل پتروشيمي‌انتخاب امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد اين مجتمع پتروشيمي‌گفت: فعاليت پتروشيمي‌انتخاب از مهرماه 95 آغاز شده و ظرفيت توليد آن 250 هزار تن درسال است که در اين مدت توانستيم 35 تا 40 درصد ظرفيت اسمي‌يعني 9500 هزار تن را توليد کند و تا کنون 5 تا 6 ميليارد ريال درآمد داشته است. تربيت ادامه داد: تا پيش از توليد پلي‌استايرن انبساطي در پتروشيمي‌انتخاب ساير توليدکنندگان داخلي 30 تا 40 هزار تن درسال توليد مي‌کردند و 60 تا 70 هزار تن وارد کشور مي‌شد. به گفته اين مقام مسئول پتروشيمي‌انتخاب توليد و فروش 70 هزار تن پلي‌استايرن انبساطي در داخل کشور براي سال آينده را هدف‌گذاري کرده است. وي افزود: لايسنسور اين پتروشيمي، شرکت دانش بنيان نروژي و آلماني است که پتروشيمي‌انتخاب آن را خريداري کرده است که در حال حاضر علاوه بر تامين لايسنس در حال مطالعه بر روي تهيه لايسنس براي گريدهاي مختلف EPS است.   به گفته وي، ارزش فعلي اين مجتمع 1200 ميليارد تومان است و کليه مراحل مهندسي، ساخت، نصب، پيش‌راه‌اندازي و راه‌اندازي توسط متخصصان داخلي صورت گرفته است.

مديرعامل پتروشيمي‌کاويان گفت: اين مجتمع اکنون با ٦٠ درصد ظرفيت اسمي‌در حال فعاليت است. به نقل از فارس، رمضان اولادي مديرعامل پتروشيمي‌کاويان در يک نشست خبري در عسلويه با اشاره به کامل بودن فاز ٢ پتروشيمي‌کاويان براي افتتاح رسمي‌گفت: اين مجتمع با هدف تامين خوراک واحدهاي پتروشيمي‌که در مسير خط لوله اتيلن غرب قرار دارند، احداث شده است. به گفته اين مقام مسئول پتروشيمي‌کاويان هم اکنون با ٦٠ درصد ظرفيت اسمي‌در حال فعاليت است و هر ٢ فاز پتروشيمي‌کاويان به صورت مشابه، ظرفيت توليد سالانه يک ميليون تن اتيلن را دارند. مديرعامل پتروشيمي‌کاويان ادامه داد: هر فاز اين مجتمع براي توليد اتيلن، سالانه به ١٢٥٨ هزار تن اتان نياز دارد که اين ميزان را از فازهاي ٤ و ٥، ٩ و ١٠، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبي دريافت مي‌کند. اولادي با بيان اين که پتروشيمي‌کاويان بخش عمده يوتيليتي خود را تامين مي‌کند، تصريح کرد: اين مجتمع تنها برق و ازت را دريافت مي‌کند. وي با اشاره به اين که پروژه پتروشيمي‌کاويان سال ٨٥ آغاز شد، يادآور شد: فاز يک اين مجتمع در سال ٩١ راه‌اندازي و افتتاح و فاز ٢ نيز ٦ ماه است که به توليد رسيده و به زودي افتتاح رسمي‌مي‌شود. مديرعامل پتروشيمي‌کاويان افزود: تمام مراحل احداث اين مجتمع از مهندسي، تدارکات، نصب و راه‌اندازي از سوي متخصصان داخلي انجام شده است. اولادي گفت: بخش عمده تامين مالي پتروشيمي‌کاويان در حدود ٤٠٠ ميليون يورو از سوي بانک صنعت و معدن صورت گرفته است.

يک هيئت پارلماني پاکستان در حال برنامه ريزي سفر به ايران است تا در مورد بازگشايي ۳ بازارچه مرزي، خط لوله انتقال گاز و گردشگري با مقامات ايراني ديدار و گفت وگو کند. به گزارش تسنيم به نقل از پايگاه خبري اي پي پي، يک هيئت پارلماني پاکستان در حال برنامه ريزي سفر به ايران در ماه مي‌است تا در مورد بازگشايي 3 بازارچه مرزي، خط لوله انتقال گاز و گردشگري با مقامات ايراني ديدار و گفت وگو کند. يک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود گفت: «يک هيئت پاکستاني در حال برنامه ريزي براي سفر به ايران است و کسب نظر موافق مقام صلاحيتدار براي انجام اين سفر در حال پيگيري است.» در جريان سفر اخير رئيس جمهوري ايران به پاکستان موضوع پروژه خط لوله انتقال گاز مورد بحث قرار گرفت. دو طرف توافق کردند که در مورد اجراي اين پروژه پس از لغو تحريم‌ها مذاکره کنند. اين منبع آگاه گفت: «تصميم گرفته شده که همه مسائل باقي مانده از جمله اصلاح موافقتنامه خريد و فروش گاز براي تعيين يک برنامه اجرايي قابل اجرا، حل و فصل شود.»
دولت پاکستان گفته که به محض لغو تحريم‌هاي ايران آماده تکميل بخش پاکستاني اين خط لوله در عرض 30 ماه است.
دولت پاکستان در بودجه سال پيش روي خود جهت توسعه زيرساخت‌هاي گازي و از جمله اين خط لوله، 25 ميليارد روپيه اختصاص داده است. اسلام آباد همچنين از ايران خواسته که به منظور تمديد مهلت تکميل اين خط لوله، موافقتنامه خريد و فروش گاز بين دو کشور اصلاح شود.