لابي‌‌گری‌هاجواب داد؛ مجلس مخالفت کرد
گروه اجتماعي: روز گذشته قرار بود گزارش كميسيون عمران مبني بر تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در دستور كار قرار نمايندگان قرار داشت. از هفته‌ها قبل اين موضوع مورد توجه رسانه‌ها و برخي از نمايندگان قرار داشت. با اين حال خارج شدن طرح تحقيق و تفحص شهرداري تهران از دستور كار نمايندگان مجلس بي‌حاشيه نبود. پس از آن بود كه برخي از نمايندگان مجلس و حافظي، عضو شوراي شهر تهران در انتقاد به اين موضوع صحبت‌هاي تندي را مطرح كردند.
روز گذشته گزارش کميسيون عمران درخصوص رد تقاضاي تحقيق و تفحص از عملکرد شهرداري تهران در واگذاري املاک و پروژه‌هاي مشارکتي به اشخاص حقيقي و حقوقي در دستور کار جلسه علني مجلس قرار گرفت و پس از ارائه گزارش سخنگوي کميسيون و توضيحات محمود صادقي از سوي متقاضيان تحقيق و تفحص، اين گزارش رد تفحص به رأي مجلس گذاشته شد که نمايندگان با 132 رأي موافق، 90 رأي مخالف و 5 رأي ممتنع از مجموع 233 نماينده حاضر به رد اين تقاضا راي دادند و بر اين اساس تفحص از شهرداري تهران از دستور کار مجلس خارج شد.
روز گذشته همچنين يک متقاضي تحقيق و تفحص از شهرداري تهران گفت که واکنش غيرمتعارف و لابي شهرداري از ابتداي طرح تحقيق و تفحص از شهرداري تهران عزم نمايندگان را براي پيگيري اين موضوع راسخ‌تر کرده است. محمود صادقي با تاکيد بر اينکه رويکرد تحقيق و تفحص از شهرداري تهران سياسي نيست، ادامه داد: ما به علت وکالتي که از مردم تهران داريم بر خود وظيفه دانستيم عملکرد شهرداري را شفاف سازي کنيم همچنان که در موضوع واگذاري املاک، شاهد انکار شهرداري بوديم و بعد از تهديد قوه قضائيه و دادستاني شهرداري بر اکثر موارد آن صحه گذاشت.
شكست مجلس درباره تفحص از شهرداري تهران
روز گذشته مصطفي كواكبيان، نماينده تهران با تأکيد بر اينکه تفحص از شهرداري تهران ربطي به فراکسيون اميد نداشت، گفت: اگر کسي در اين‌باره شکست خورده،‌ مجلس است که در مورد املاک نجومي‌کوتاه‌امد. کواکبيان در پايان جلسه علني روز گذشته مجلس با استناد به اصل 78 قانون اساسي در اخطاري گفت: آقاي لاريجاني امروز مي‌خواست من را تحقير کند، چون عليرغم اينکه نام بنده به عنوان يکي از متقاضيان تفحص بود، هرچه فرياد کشيدم اجازه نداد صحبت کنم چون نمي‌خواست تفحص از شهرداري تهران رأي آورد. نماينده تهران با بيان اينکه طبق اصل 78 قانون اساسي تحقيق و تفحص حق مجلس است، گفت: در خبرگزاري‌ها طوري طرح شده که درباره تفحص، فراکسيون اميد شکست خورده است در حالي که تفحص مربوط به نمايندگان تهران بود و ربطي به فراکسيوني نداشت. اگر هم کسي شکست خورده، مجلس بوده که در مورد املاک نجومي‌کوتاه‌امده است. کواکبيان همچنين در حاشيه جلسه علني ديروز مجلس درباره مخالفت مجلس با تقاضاي تحقيق و تفحص از شهرداري تهران گفت: آقاي لاريجاني دوست نداشت اين تفحص راي بياورد و نگذاشت من اخطار خود را در اين رابطه مطرح کنم و با اين کار حمايت خود را از شهرداري اعلام کرد. نماينده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: يک تخفيف در يک ملک نجومي‌رقمش به‌اندازه يک فيش نجومي‌است، اما موضوع فيش‌هاي نجومي‌بسيار بزرگنمايي شد.
واكنش تند حافظي به رد تحقيق و تفحص از شهرداري
با اين حال روز گذشته تندترين واكنش را حافظي، عضو شوراي تهران به موضود رد گزارش تحقيق و تفحص از شهرداري در جلسه شوراي شهر داشت. حافظي صحبت‌هايي را مطرح كرد كه اين موضوع را از زاويه‌اي ديگر به نمايش گذاشت. رييس کميسيون سلامت و محيط زيست شوراي شهر، رد تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در مجلس با راي نمايندگان را ناشي از نتيجه بخش بودن لابي‌هاي مديران شهري دانست. رحمت‌اله حافظي که پيش از اين نسبت به رد تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در کميسيون عمران ابراز نگراني کرده بود، پس از راي نمايندگان به رد تحقيق و تفحص واکنش تندي نشان داد و پيش از شروع آخرين جلسه شوراي شهر تهران در سال 95 با اشاره به رد تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در مجلس شوراي اسلامي‌به ايسنا گفت: براي مجلس که طرح تحقيق و تفحص از شهرداري را رد کرده متاسفم و به عنوان نماينده مردم از مردم عذرخواهي مي‌کنم و به شهردار تهران بابت اثرگذار بودن لابي‌هايش تبريک مي‌گويم. وي مدعي شد: وقتي برادر عضو کميسيون عمران مجلس 10 ميليارد تومان تراکم از شهرداري مي‌گيرد انتظار بيشتري نبايد داشته باشيم. حافظي با بيان اينکه اين اقدام مجلس جاي تاسف دارد گفت: اين رد تحقيق و تفحص نشان مي‌دهد که لابي‌هاي شهرداري در اين مدت براي رد اين تحقيق و تفحص اثرگذار و موفق بوده است.
واكنش رئيس كميسيون عمران به صحبت‌هاي حافظي
روز گذشته همچنين رئيس کميسيون عمران مجلس هر نوع لابي‌گري شهرداري تهران، بده بستان و وزن‌کشي سياسي بين مجلس، دولت و شهرداري تهران در موضوع راي اعتماد مجدد مجلس به وزير راه و شهرسازي و رد تحقيق و تفحص از شهرداري تهران را تکذيب کرد. محمدرضا رضايي در گفتگو با ايسنا گفت: هرگونه سند يا مدرکي که توسط اعضاي متقاضيان تحقيق و تفحص از شهرداري تهران يا اعضاي شوراي شهر مبني بر تباني يا تخلف وجود دارد مي‌تواند به اين دو مرجع ارائه شود. رضايي با رد هرگونه لابي‌گري اعضاي کميسيون عمران و شهرداري تهران براي رد تحقيق و تفحص در اين کميسيون در انتقاد به اظهارات يکي از اعضاي شوراي شهر تهران گفت: سخنان آقاي حافظي سخنان درستي نيست. از ۲۱ عضو کميسيون ۱۶ نفر با تحقيق و تفحص مخالفت کردند، مخالفان نيز افرادي بودند که از نظر گرايش سياسي در جبهه مقابل قاليباف قرار دارند. رئيس کميسيون عمران با تشريح مهمترين دليل رد تقاضاي تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در کميسيون عمران و تاثير نظر کميسيون بر مجلس گفت: تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در شرايطي که هرگونه اطلاعاتي که کميسيون از شهرداري خواست از ارائه آنها امتناع نورزيد، معنا ندارد. وي متذکر شد: سخنان آقاي حافظي مبني بر اثرگذاري رابطه برادر يکي از اعضاي کميسيون عمران در نتيجه راي مجلس، توهين به کل مجلس است. آقاي حافظي اگر اسناد و مدارکي مبني بر زد و بند فرد مورد ادعا دارند بايد حتما اين اسناد را به هيات رئيسه مجلس و کميسيون عمران ارائه دهند.

محيط‌زيست به بحران اجتماعي تبديل شده‌است
رئيس کميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به تاثير مشکلات زيست محيطي بر افزايش مهاجرت و حاشيه‌نشيني، اظهار کرد: محيط زيست به يک بحران اجتماعي تبديل شده‌است. سلمان خدادادي در گفتگو با خبرنگار ايلنا، در ارتباط با تاثير مشکلات زيست‌محيطي بر مسائل اجتماعي کشور گفت: محيط‌زيست، آب و مساله گردوخاک يکي از موضوعات اساسي و مشکلات آتي جامعه ما است و اکنون در شرايطي قرار داريم که در همه نقاط ايران بحث محيط زيست‌ به يک بحران اجتماعي تبديل شده‌است و حتي گاهي مسائل امنيتي را به دنبال خود دارد. وي ادامه داد: گاهي مردم آنقدر به مسائل زيست‌محيطي حساس مي‌شوند که گمان مي‌کنند، نظام نمي‌تواند، کاري در برابر مشکلات زيست‌محيطي انجام دهد، براي نمونه در مورد درياچه اروميه شاهد هستيم که چقدر مردم به آن حساس‌اند، گاهي در تبريز شاهديم؛ ريزگرد‌هاي نمک چنان بر سطح زمين مي‌نشينند که همه خيابان‌ها را نمک فرا مي‌گيرد که اين مساله آثار تخريبي رواني و جسمي‌دارد. رئيس کميسيون اجتماعي مجلس با تاکيد بر اينکه ضرورت دارد که دولت به طور سريع براي مساله محيط‌زيست برنامه‌ريزي کند، گفت: ما توقع نداريم؛ برنامه‌ها مقطعي و زود بازده باشد.

۲۴ هزار کلاس درس در مسکن مهر نيازمنديم
معاون عمراني وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه در مسکن به ۲۴ هزار کلاس درس نيازمند هستيم، گفت: به طور متوسط براي ساخت هر کلاس درس حدود ۱۸۵ ميليون تومان نياز داريم. محمدتقي نظرپور در گفتگو با فارس اظهار داشت: در مسکن مهر و يا مسکن اجتماعي که ساخته مي‌شود، به 24 هزار کلاس درس نيازمند هستيم. وي افزود: در اين راستا، به مرور زمان که ساخت مسکن مهر پيشرفت مي‌کند و تحويل آنها به خانواده‌ها دنبال مي‌شود، به فضاهاي آموزشي و مدارس بيشتري نيازمند خواهيم بود. نظرپور با بيان اينکه در سايت‌هاي مسکن مهر به شدت با مشکل مواجه هستيم، خاطرنشان کرد: در اين خصوص مکاتباتي را با وزير راه و شهرسازي انجام داده‌ايم و براي هر استان هم 3 اولويت را در نظر گرفته‌ايم. وي تصريح کرد: اگر 24 هزار کلاس درس را در 185 ميليون تومان که متوسط هزينه ساخت هر کلاس درس هست ضرب کنيم، 4 هزار و 440 ميليارد تومان اعتبار براي ساخت اين کلاس‌هاي درس نياز خواهيم داشت.

توقف نامگذاري معبري به نام مرحوم‌هاشمي‌رفسنجاني
اعضاي شوراي اسلامي‌شهر تهران با اظهارنظرهاي مختلف در خصوص نامگذاري خياباني به نام مرحوم آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني قطعي شدن نامگذاري معبري به نام وي را به آينده موکل کردند. به گزارش تسنيم، غلامرضا انصاري رضايت خانواده آيت‌الله رفسنجاني درخصوص نامگذاري خيابان سرو به نام وي را تکذيب کرد. وي گفت: تماس‌هايي با اعضاي خانواده وي داشتيم و آنها اعلام کردند که در اين خصوص نظري از آنها گرفته نشده است. انصاري پيشنهاد داد که موضوع تغيير نام خيابان سرو به نام آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني مسکوت بماند و شوراي شهر براي نامگذاري معابر ديگري از جمله بزرگراه رسالت و يا بلوار کشاورز به نام‌هاشمي‌رفسنجاني اقدام کند. در پي سخنان اعضاي شوراي شهر در خصوص تغيير نام خيابان سرو به نام مرحوم آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني، مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران نيز از اعضا خواستار شد پيشنهادات خود را براي طرح در کميسيون نامگذاري ارائه کنند.

اعضاي شوراي شهر با وجود اعتراض فرمانداري مجددا به افزايش 14 درصدي نرخ بليت مترو رأي دادند. روز گذشته و در جلسه شوراي شهر تهران احمد دنيامالي رييس کميسيون حمل و نقل شوراي شهر با بيان اينکه کميسيون حمل و نقل به افزايش 100 توماني بليت مترو رأي داده است، گفت: متاسف هستم که فرمانداري با اين افزايش مخالفت کرده و به‌والله اگر از مردم پول نگيريم راحت‌تر هستيم.
 وي با بيان اينکه پايه نرخ بليت مترو پايين و ضعيف است و هيچ سنخيتي بين بهره‌برداري و ساخت وجود ندارد، تصريح کرد: دولت خودش در عيد بليت حمل و نقل از جمله اتوبوس بين شهري را افزايش مي‌دهد حالا به نرخ بليت مترو گلايه مي‌کند.
همچنين حبيب کاشاني عضو کميسيون بودجه با بيان اينکه ساخت يک کيلومتر مترو 250 ميليارد تومان هزينه براي شهرداري دارد و سالانه براي ساخت 30 کيلومتر 7500 ميليارد تومان بايد بودجه در نظر بگيريم، گفت: حالا فرمانداري نگران 100 تومان است و اين در حالي است که با توجه به نرخ تورم ما تنها 30 ريال بليت مترو را گران کرديم و اين در حالي است که دولت نگران گران شدن شير و ماست نيست اما نگران افزايش 30 ريالي مترو است! در ادامه مهدي چمران گفت: اگر دولت يک سوم سهم خود در بليت مترو که حدود 90 ميليارد تومان مي‌شود را بدهد ما قول مي‌دهيم که هيچ افزايش نرخي در حوزه بليت نداشته باشيم.
همچنين عليرضا دبير رييس کميسيون بودجه شورايق شهر نيز با بيان اينکه ظاهرا در ابتدا فرمانداري افزايش 100 توماني را پذيرفته‌اما معلوم نيست از کجا دستور آمده که حالا با آن مخالفت مي‌کنند، گفت: فرمانداري براي افزايش 100 توماني مخالف مي‌کند و اين درست نيست. اين در حالي است که مجبور هستيم براي کمک بيشتر به مترو از محل درآمدهاي پايدار هزينه کنيم. در پايان مهدي چمران افزايش 10 درصدي قيمت بليت را با توجه به اعتراض فرمانداري مطرح کرد که رأي نياورد و نهايتا پيشنهاد سه کميسيون شورا مبني بر اصرار شورا بر همان افزايش 14 درصدي با 18 رأي به تصويب رسيد و با وجود اعتراض فرمانداري، شوراي شهر بر مصوبه قبلي خود که همان افزايش 14 درصدي بود مصر ماند.