علی رغم افزایش 5/14 درصدی دستمزد کارگران صورت میگیرد؛
بعد از تعيين حداقل دستمزد ۹۶ به ترتيب براي حداقلي بگيران ۱۴.۵ درصد و براي ساير سطوح مزدي ۱۲ درصد در جلسه شوراي عالي کار که تا بامداد امروز به طول انجاميد، حداقل دستمزد ۱۰ سال اخير بررسي شد.
مباحث اوليه تعيين حداقل دستمزد سال ۹۶ از اواسط آذر ماه آغاز شد تا اينکه در نهايت، پس از جلسات کارگروه تخصصي مزد و سه جلسه شوراي عالي کار، در نشست بامداد امروز و ۵ روز مانده به آغاز سال نو، پرونده حداقل دستمزد سال ۹۶ با نرخ ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومان بسته شود.
بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، حداقل دستمزد بايد بر اساس نرخ تورم به گونه اي تعيين شود که معيشت و زندگي براي کارگران، قابل تامين باشد؛ اين درحالي است که اين موضوع، عموما در غالب موارد معيار دوم يعني «معيشت» مورد غفلت قرار ميگيرد.
پس از تعيين دستمزد سال ۱۳۹۶، حداقل دستمزد طي يک دهه اخير يعني از سال ۱۳۸۶ تا کنون مورد بررسي قرار گرفت. بر اين اساس، دستمزد هر سال بايد به تناسب تورم دوازده ماهه سال ما قبل آن تعيين شده باشد. به عنوان مثال حداقل دستمزد سال ۱۳۸۶ بايد بر مبناي تورم دوازده ماهه ۱۳۸۵ بسته شود.
بر اساس اين گزارش، در سال ۸۶ حداقل دستمزد حدود ۱۰ درصد بيش از نرخ تورم سال ۸۵ تعيين شد؛ در حالي که نرخ تورم اعلامياز سوي بانک مرکزي در سال ۸۵ معادل ۱۱.۹ درصد بود؛ اما حداقل دستمزد سال ۸۶ به ميزان ۲۲ درصد افزايش يافت.
در سال ۸۶ نرخ تورم ۱۸.۴ درصد اعلام شد؛ اما حداقل دستمزد براي سال ۸۷ معادل ۲۰ درصد رشد داشت. در عين حال در سال ۸۷، در حالي که نرخ تورم به ۲۵.۴ درصد رسيد؛ اما حداقل دستمزد سال ۸۸ حدود ۵ درصد کمتر از تورم يعني ۲۰ درصد افزايش پيدا کرد.
بررسي تناسب افزايش حداقل دستمزد در سال ۸۹ نيز نشان ميدهد حداقل دستمزد ۴.۱ درصد بيش از تورم دوازده ماهه ۸۸ تعيين شد. همچنين در سال ۱۳۹۰، حداقل دستمزد ۳.۴ درصد کمتر از نرخ تورم سالانه ۸۹ تعيين شده بود.
حداقل دستمزد سال ۹۱ معادل ۱۷.۹ درصد نسبت به سال ۹۰ افزايش يافت؛ اين در حالي بود که نرخ تورم سال ۹۰ که نخستين سال اجراي کامل قانون هدفمندي يارانهها بود، ۲۱.۵ درصد اعلام شد و تقريبا همان سال، نقطه آغاز شکاف بين حداقل دستمزد و قدرت خريد کارگران بود.
با اين حال، در حالي که نرخ تورم در دوازده ماهه ۹۰ معادل ۳۰.۵ درصد از سوي بانک مرکزي اعلام شد؛ اما حداقل مزد سال ۹۲ به ميزان ۲۵ درصد افزايش يافت؛ يعني حدود ۵ درصد کمتر از تورم.
در سال ۹۳ نيز حداقل دستمزد ۹.۷ درصد کمتر از حداقل دستمزد افزايش داشت؛ چراکه نرخ تورم سالانه سال ۹۲ معادل ۳۴.۷ درصد بود؛ اما حداقل دستمزد ۹۳ به ميزان ۲۵ درصد افزايش يافت.
حداقل دستمزد سال ۹۴ نيز با رشد ۱.۴ درصدي بيش از تورم و در سال ۹۵ با ۲.۱ درصد بيش از نرخ تورم افزايش داشت.
بر اساس گزارش مهر، طي يک دهه اخير، حداقل دستمزد در سالهاي ۸۶، ۸۷، ۸۹، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ بيش از تورم سالانه و در سالهاي ۸۸، ۹۰، ۹۱، ۹۲ و ۹۳ حداقل دستمزد کمتر از نرخ تورم سالانه تعيين شده است. به هرحال روند هر چه که بود، امسال و در يک جلسه بسيار طولاني، نمايندگان کارگران و کارفرمايان با دولت توافق کردند که حداقل دستمزد ۱۴.۵ درصد براي سال ۹۶ افزايش يابد. حال بايد ديد که کارگران در سال آينده با اين دستمزد و البته نرخ تورميکه دولت اصرار دارد آن را تک رقمينگه دارد، چه ديدگاهي خواهند داشت.
به گزارش خبرنگار مهر، جزئيات مصوبه شوراي عالي کار براي دستمزد ۹۶ به شرح زير است:
۱- حداقل دستمزد سال ۱۳۹۶ روزانه ۳۰۹۹۷۷ ريال تعيين ميشود.
۲- ساير سطوح مزدي از ابتداي سال ۱۳۹۶ به ميزان ۱۲ درصد آخرين مزد (ثابت يا مبنا موضوع ماده ۳۶ قانون کار) سال ۱۳۹۵ به اضافه روزانه ۶۷۶۸ ريال افزايش مييابد.
تبصره - با اعمال افزايش اين بند مزد شغل کارکرگرن مشمول طرحهاي طبقه بندي مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و نيز مزد ثابت ساير کارگران نبايد از مبلغ روزانه ۳۰۹۹۷۷ ريال کمتر شود.
۳- نرخ پايه سنوات در سال ۹۶ در مورد کارگران داراي قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که داراي يک سال سابقه کار شده و يا يک سال از دريافت آخرين پايه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اينکه حق سنوات يا مزاياي پايان کار خود را تسويه کرده باشند يا خير، روزانه ۱۷.۰۰۰ ريال تعيين ميشود.
تبصره (۱)- نرخ پايه(سنوات) کارگران مشمول طرحهاي طبقه بندي مشاغل براي گروه يک مبلغ مذکور و سقف آن در گروه ۲۰ ميلغ ۲۲۶۰۰ ريال همانند سال گذشته خواهد بود و براي ساير گروهها بر اساس جدول اعلامياداره کل روابط کار و جبران خدمت اقدام خواهد شد.
تبصره (۲)- به کارگران فصلي به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۹۵ ميزان مقرر در اين بند (يا تبصره ۱ آن حسب مورد) تعلق ميگيرد.
۴- مبلغ کمک هزينه اقلام مصرفي خانوار به عنوان مزاياي رفاهي و انگيزهاي موضوع تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار ماهيانه يک ميليون و ۱۰۰ هزار ريال از سوي کارفرمايان پرداخت ميشود.
پنهان کاري کاخ سفيد درباره فرارمالياتي ترامپ ادامه دارد
گروه بين الملل- گزارش شبکه تلويزيوني "ام اس ان بي سي" بخش قابل توجهي از مخفي کاريهاي دونالد ترامپ درباره پرداخت مالياتي را افشا کرد امري که باعث شد تا کاخ سفيد نيز براي جلوگيري از رسوايي بيشتر دست به اقدام زند.براساس اظهارنامه مالياتي ترامپ وي به جاي 27 درصد 25 درصد ماليات پرداخت کرده که کمتر از ميزان مالياتي شهروندان آمريکايي ، ماليات است. پس از اينکه اين شبکه تلويزيوني اعلام کرد به اسنادي از سوابق مالياتي دونالد ترامپ دست يافته است کاخ سفيد جزيياتي از گزارش مالياتي آقاي ترامپ را در سال ۲۰۰۵ منتشر کرد.بر اساس اعلام کاخ سفيد در سال ۲۰۰۵ آقاي ترامپ ۳۸ ميليون دلار به عنوان ماليات بر درآمد بيش از ۱۵۰ ميليون دلاري اش پرداخت کرده است.دو صفحه از اسناد سوابق مالياتي آقاي ترامپ در شبکهاماسانبيسي نشان داده شد که واکنش خشميگنانه کاخ سفيد را به دنبال داشت.کاخ سفيد گفته است انتشار اين اسناد مالياتي غيرقانوني است.هرچند انتشار اسناد ماليات فدرال نقض قوانين است اما ريچل ميدو گوينده شبکهاماسانبيسي که اين افشاگري را انجام داده ادعا کرده است که از حق قانوني خود مبني بر آزادي انتشار اطلاعاتي که منفعت عموميدر آن است استفاده کرده و اين اسناد را منتشر کرده است .خبرنگاران ميگويند درز اين اسناد اتفاق مهمياست چراکه اطلاعات چنداني درباره سوابق مالياتي آقاي ترامپ در دست نيست و انتشار اين اسناد ميتواند باعث شود رئيس جمهوري آمريکا تحت فشار بيشتري قرار بگيرد و اطلاعات بيشتري منتشر کند.خانم ميدو سه شنبه شب در حساب توييتر خود اعلام کرد که به سوابق مالياتي دونالد ترامپ در سال ۲۰۰۵ دست يافته است و قصد دارد آنها را در برنامه شبانگاهي خود افشا کند.کاخ سفيد اما پيش از اين شبکه تلويزيوني اعلام کرد که آقاي ترامپ در سال ۲۰۰۵ بيش از ۱۵۰ ميليون دلار درآمد داشته و ۳۸ ميليون دلار نيز به عنوان ماليات بر درآمدش پرداخت کرده است. کاخ سفيد مدارکي که حاوي اعداد و ارقام باشد منتشر نکرده است اما گفته دونالد ترامپ به عنوان مدير سازمان ترامپ، بيش از آنچه وظيفه قانونياش بوده نبايد رقميميپرداخته است.دو صفحه کاغذي که منتشر شده نشان ميدهد آقاي ترامپ در سال ۲۰۰۵ پنج ميليون و ۳۰۰ هزار دلار به عنوان ماليات فدرال و ۳۱ ميليون دلار تحت عنوان حداقل ماليات جايگزين پرداخت کرده است. 38 ميليون دلاري که آقاي ترامپ پرداخت کرده است حدود ۲۴ درصد درآمد اين سال او و کميبيشتر از ميزاني است که مردم آمريکا به طور معمول ميپردازند اما اين رقم از ۲۷.۴ درصدي که صاحبان درآمدهاي بالا بايد بپردازند کمتر است. کاخ سفيد مدارکي که حاوي اعداد و ارقام باشد منتشر نکردهاما گفته که دونالد ترامپ به عنوان مدير سازمان ترامپ، بيش از آنچه وظيفه قانونياش بوده، نبايد رقميميپرداخته است.دونالد ترامپ بر خلاف روسايجمهوري پيشين آمريکا در چهار دهه گذشته از انتشار اظهارنامه مالياتي خود سرباز زده است.دو هفته مانده به انتخابات رياستجمهوري آمريکا روزنامه نيويورکتايمز گزارش داد، اسنادي از سابقه مالياتي ترامپ به دستش رسيده است که ميتواند حاکي از آن باشد که او حدود دو دهه هيچ مالياتي به دولت آمريکا نداده است.اين روزنامه در آن زمان نوشت که اين اسناد نشان ميدهد ترامپ ۲۱ سال پيش مدعي شده بود حدود يک ميليارد دلار ضرر کرده است و اين ميتواند به او اجازه داده باشد تا دستکم ۲۰ سال به طور قانوني ماليات نداده باشد.موضوع اظهارنامه مالياتي ترامپ در طول دوران کارزار انتخاباتي رياست جمهوري يکي از مسائل داغي بود که در مناظرههاي انتخاباتي و رسانهها مطرح ميشد و هيلاري کلينتون، رقيب انتخاباتي وي در يکي از مناظرهها گفت، به نظر ميرسد ترامپ اشتياقي ندارد مردم دليل واقعي منتشر نکردن گزارش مالياتي او را بدانند.
همه در انتظار بانک مرکزي آمريکا
درحالي که نگراني درباره آينده اقتصادي آمريکا همچنان وجود دارد تصميم گيري فدرال رزرو درباره بهره بانکي ميتواند براين امر تاثير گذار باشد.نتيجه نهايي نشست سياستگذاري بانک مرکزي آمريکا نيز به زودي رسانه اي خواهد شد. در اين نشست دو روزه «فدرال رزرو» به احتمال زياد تحت تاثير رکود اقتصادي چين و نوسانهاي پر تعداد در بازارهاي بورس دنيا، نرخ بهره کوتاه مدت را تغيير نخواهد داد. طبق احتمالات مطرح شده از سوي کارشناسان براي نرخ بهره وامها، گزينه ۲۵ تا ۵۰ صدم درصد نسبت به ساير گزينهها از شانس بيشتري برخوردار است.اما گمانه زنيها حکايت از آن دارند که با توجه به بهبود نسبي بازار کار و نرخ تورم، مسئولان بانک مرکزي آمريکا در نظر ندارند اين سياست را براي مدت طولاني ادامه دهند. اين در حاليست که کاهش بيش از انتظار ميزان فروش خرده فروشان آمريکا در ماه فوريه، موجب بروز نگرانيهايي در مورد چشم انداز رشد اقتصادي اين کشور شده است؛ عاملي که بدون شک از چشمان تيزبين سياستگذاران بانک مرکزي آمريکا پنهان نخواهد ماند.
سفر جانشين وليعهد عربستان به واشنگتن
دولت ترامپ سعي دارد از نظر سياست خارجي نيز هرگونه حمايتي را بپذيرد تا قدرت خود را محکم کند. اخيران مشاور ارشد «محمد بن سلمان» در بيان محتواي ديدار وي با «دونالد ترامپ» در واشنگتن، اعلام کرد که دو طرف اختلاف ديدگاههاي خود را بر طرف و بر مقابله با ايران تأکيد کردند. بن سلمان، فرزند شاه سعودي روز دوشنبه گذشته عازم واشنگتن شده بود با ترامپ ديدار کرد. خبرگزاري رويترز به نام مشاور بن سلمان اشاره نکرد و به نقل از بيانيه او افزود: ديدار روز سه شنبه «محمد بن سلمان» با رئيسجمهور آمريکا بسيار سازنده و موفق بود و يک نقطه تاريخي در روابط بين دو کشور محسوب ميشود؛ به گونهاي که پس از يک مدت اختلاف ديدگاهها، اين ديدار موجب شد تا مسائل در مسير صحيح خود قرار گيرد.مشاور محمد بن سلمان افزود: اين ديدار همچنين روابط دو کشور در عرصه سياسي، نظامي، امنيتي و اقتصادي را بسيار افزايش خواهد داد و دليل آن به درک بالاي رئيسجمهور ترامپ از اهميت روابط بين دو کشور و نوع ديدگاه وي درباره مشکلات منطقه باز ميگردد.مشاور بن سلمان به شش کشور ايران، عراق، سوريه، سومالي، سودان و يمن اشاره کرد که اتباعشان از سفر بهامريکا منع شدهاند و گفت: محمد بن سلمان در اين ديدار همچنين تأکيد کرد که موضوع منع ورود اتباع شش کشور بهامريکا، اسلامستيزي نيست اما تصميم داخلي براي منع ورود تروريستها بهامريکا محسوب ميشود. او در ادامه مدعي شده که عربستان سعودي اطلاعاتي دارد که در برخي از اين شش کشور طرحهايي براي انجام حملات تروريستي در آمريکا در حال تدوين است. موضوع سرمايهگزاريهاي کلان دو جانبه در زمينه اقتصادي نيز از مهمترين بحثهاي شکل گرفته بين دو طرف بوده است. فرزند پادشاه سعودي تأکيد کرده است که اگر تلاشهاي ترامپ براي بهبود وضعيت سرمايهگذاري آمريکا در عربستان نبود، شاهد اين حجم از همکاريهاي اقتصادي تازه آغاز شده نبوديم.
احتمال خروج آمريکا از شوراي حقوق بشر سازمان ملل
سياستهاي جنگ ستيز ترامپ که با محکوميت بين المللي همراه بوده ممکن از فراتر از حرف رود و آمريکا ازشوراي حقوق بشر سازمان ملل خارج شود ، در صورتي که شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد اقدام به اعمال اصلاحات نکند، ممکن است کشورش از اين شورا خارج شود.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، رکس تيلرسون، رئيس دستگاه ديپلماسي آمريکا اعلام کرد، در حال حاضر، کشورش در جلسات شوراي حقوق بشر شرکت ميکند تا بر اعتراض قاطع خود نسبت به «رويکرد جانبدارانه اين شورا در قبال اسرائيل» تأکيد کند.وزير امور خارجهامريکا خاطرنشان کرد: شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد نيازمند اصلاحات جدي و قابل ملاحظه است تا ما بتوانيم به مشارکت خود در اين شورا ادامه دهيم.
رييس جمهور در تشريح عملکرد دولت در سال جاري:
رئيسجمهور با اعلام اينکه سال 95 سال بسياري از گشايشها بود، اظهار اميدواري کرد که در سال 96 اين گشايشها ادامه پيدا کند.به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در حاشيه آخرين جلسه هيئت دولت در سال 95 در جمع خبرنگاران گفت: امسال خداوند به ما امنيتي ارزاني کرد که توانستيم قدمهايي با حمايت و کمک مردم برداريم. روحاني با اشاره به دستاوردهاي دولت در سال 95 گفت: امسال با خودکفايي در گندم، تحولات در زمينه انرژي، توليدات نفت و گاز و صادرات نفت خام و ميعانات گازي توانستيم عقبماندگيهاي گذشته را پشت سر بگذاريم. ما در توليد گاز، مواد غذايي و کشاورزي رشد خوبي داشتيم و در حمل و نقل ريلي، جادهاي و ناوگان هوايي قدمهايي به پيش برداشتيم. در زمينه منابع آبي، سدها و نيروگاههاي جديدي اضافه کرديم و در مجموع در زمينه زيرساختهاي اقتصادي و توليد حرکت مثبتي داشتيم.روحاني افزود: سالي که گذرانديم سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل بود که برنامهريزيها و طرحهاي بلند و کوتاهمدتي که در اين زمينه انجام شده گزارش داده خواهد شد. اتکاي ما به نفت کمتر و به ماليات بيشتر شده و صادرات به واردات فزوني گرفته و قدمهاي خوبي در رشد برداشتهايم. در صادرات نفت جايگاه گذشته را به دست آورديم و در حمل و نقل ميتوانيم مشکلات را پشت سر بگذاريم. وي افزود: در بخش نفت قدمهاي اوليه برداشته شده و در بخش بانکي گشايشها امسال نسبت به پارسال بيشتر شده است . اينها نشانه اين است که در اقتصاد مقاومتي اقدامات خوبي داشتهايم. البته اقتصاد مقاومتي اختصاص به سال 95 ندارد و به عنوان يک سياست کلي پيش رويمان و يک برنامه هميشگي است تا به اهدافمان دست پيدا کنيم. رئيس جمهور با اشاره بهامنيت موجود در جامعه خاطرنشان کرد: امسال در امنيت و آرامش که هدف مهميبراي دولت و نظام ما بوده توانستيم کشور را از معضلاتي که منطقه گرفتار آن است مصون بداريم. نيروهاي امنيتي و نظاميتلاش زيادي کردند و به آنها دست مريزاد ميگوييم و اين راه را براي امنيت بيشتر ادامه ميدهيم.وي بيان کرد. در مبارزه با آسيبهاي اجتماعي قدمهاي خوبي برداشته شده است. معاون اجتماعي وزارت کشور به سازمان تبديل شد.شوراي اجتماعي به رياست رئيس جمهور هم شروع به کار کرد و آمارها نشان ميدهد موفقيتهاي خوبي در اين زمينه داشتيم. گرچه هنوز راه زيادي در پيش داريم. روحاني اظهار اميدواري کرد که سال آينده سال پر خير و برکتي براي مردم ايران باشد و گفت: سالي که در پيش داريم سال نکويي است که با ميلاد حضرت فاطمه (س) آغاز ميشود. حضرت فاطمه (س) سبک زندگي را به ما آموخته و مبارزه با انحرافات را نشان ميدهد. از طرفي زندگي ايشان نشان ميدهد که يک بانوي جوان چطور ميتواند به چنين منزلتي برسد. بايد به همه مادران و زنان به خاطر روز زن و مادر تبريک بگوييم.وي اضافه کرد: ما بايد بتوانيم در زمينه خدمات بانوان موفقيتهايي به دست بياوريم. دولت قدمهاي خوبي در اين زمينه برداشته و بانوان ما همپاي مردان در زمينههاي علميو فعاليتهاي سياسي و اجتماعي حرکت ميکنند. تبعيضهاي جنسيتي از قرنهاي پيش وجود داشته که بايد جبران شود. بانوان در اين سالها در مديريت بودهاند که حضورشان بايد بيشتر شود و از وظايف دولت اين است که اين گام را ادامه دهد.
رئيس جمهور با تاکيد بر اهميت صله رحم در عيد نوروز گفت: صله رحم موجب غرابت بين انسانها ميشود. اميدواريم سال جديد سال دوستي و برادري باشد و کينهها را کنار بگذاريم و به فکر تفرقه، انشقاق و مسائل جناحي نبوده و دنبال منافع و مصالح ملي، امنيت ملي و وحدت و برابري باشيم.
روحاني تأکيد کرد: در عيد نوروز بايد اخلاق، رفتار و روابطمان را نو کنيم. سال جديد بايد سال انسجام بيشتر اجتماعي باشد زيرا ما با وحدت، اتحاد و همبستگي ميتوانيم به اهداف بلند خود دست پيدا کنيم.رئيس دولت يازدهم گفت: بايد در تعطيلات نوروز مراقب محيط زيست باشيم و اين سال را با رفتار خوب با محيط زيست آغاز کنيم. در سال گذشته مشکلاتي به دليل عدم احتياط و عدم مراقبت از قانون رخ داد که پديده ريزگردها در استان خوزستان و سيل و سرما در استانهاي ديگر نمونه آن بود.
کورش شرفشاهی
اگر واقعيتهاي اقتصادي را در نظر بگيريم، حقوق بگيران ضعيفترين اقشار جامعه هستند و کارگران در بين حقوق بگيران بيشتر تحت فشار بوده و تبعات گراني و تورم را در سفرههاي خود ميبينند. اما براي آنکه از اين فشارها کاسته شود، همه ساله شوراي عالي کار در قالب سه جانبه گرايي متشکل از گروه کارگر، کارفرما و دولت تشکيل جلسه ميدهد و پس از در نظر گرفتن تورم، ميزان افزايش دستمزد را تعيين ميکند. امسال نيز مطابق سالهاي گذشته، جلسه شوراي عالي کار برگزار شد و پس از ساعتها بحث و بررسي، 5/14 درصد به حداقل دستمزد و 12 درصد به ساير سطوح افزوده شد. اما سوال اينجاست که اين افزايش تا چهاندازه گره مشکلات زندگي کارگران را باز ميکند؟ ميزان افزايش حداقل دستمزد در قبال يک ماه کارکرد 114 هزار تومان تعيين شد. اما سوال مهمتر اينجاست که اين مبلغ در کاهش ضعفهاي يک خانواده چهار نفره چه تاثيري دارد؟ يعني هر يک از اعضاي يک خانواده کارگري البته به شرط آنکه تعدادشان از چهار نفر بيشتر نباشد، ماهيانه 40 هزار تومان نسبت به سال گذشته افزايش درآمد دارند. اگر به افزايش هزينههاي جاري يک خانواده توجه کنيم، ميبينيم که از همان ابتداي سال، بسياري از نيازمنديهاي اوليه روزانه افزايش مييابد. با شروع سال زمزمه افزايش کرايه حمل و نقل عموميمطرح ميشود و قبل از آنکه شوراي شهر در اين خصوص تصميم بگيرد، مسافرکشهاي شخصي به ميل خودشان نرخ تعيين ميکنند که ملاک ديگر وسايل نقليه عموميقرار ميگيرد. همين يک قلم بهانه ميشود تا سراغ هر خدماتي برويم، افزايش کرايه را بهانه کرده و نرخها را بالا ببرند. نتيجه آنکه هزينه بسياري از خدمات از آرايشگاهها گرفته تا ساير بخشها رشد چشمگيري مييابد. بايد تورم را باور کنيم و براي اثبات اين ادعا کافي است يک سکه 100 توماني را به اولين گدايي که سر راهمان سبز ميشود، بدهيم و هنگاميکه از گرفتن اين سکه خودداري کرد يا با گفتن جمله اي کنايهاميز، کرامت ما را به سخره گرفت، آنگاه متوجه شويم که تورم چه وضعيتي دارد. البته وضعيت کارفرمايان نيز آنقدر مناسب نيست که بتوانند افزايش يک باره و جهشي دستمزد کارگران را داشته باشند. آمار کارخانههاي بحران زده و شهرکهاي صنعتي نيمه تعطيل بيانگر آن است که وضعيت به هيچ عنوان خوب نيست. از سوي ديگر اگر به ادارات کار سر بزنيم و آمار کارگراني که از کارفرماي خود شکايت دارند را بررسي کنيم، متوجه ميشويم کهامروزه کارگران شاکي بر خلاف گذشته که بيشتر از بخش صنعت بودند، امروز تغيير کرده و به سوي بخش خدمات گرايش دارد. معناي اين آمارها بيان ميکند که بسياري از صنايع کشور تعطيل شده و ديگر کارگري ندارند که با کارفرما به مشکل خورده و دست به دامن ادارات کار شده باشند. امروزهامارهاي وحشتناک ادارات کار بيانگر آن است که بيش از 60 درصد کارگران، از کارفرمايان بخش خدمات شکايت ميکنند. اما راهکار چيست؟ در اين قبيل موارد دولتها به کمک بخش خصوصي ميآيند و در قالب بخشودگيهايي به حمايت از کارفرما ميپردازند تا کارفرما بتواند دستمزد واقعي را به کارگر بدهد. اما متاسفانه دولت در اين مورد نيز موفق نبوده است. بدهي 127 هزار ميليارد توماني دولت به سازمان تامين اجتماعي در حال تبديل شدن به بحراني براي دولت و سازمان تامين اجتماعي است. اين بدهي ناشي از حمايت دولت از 22 عنوان شغلي بوده که تنها در مدت 20 سال گذشته گريبان گير دولت شده و البته سازمان تامين اجتماعي را بهاندازه اي به دردسر انداخته که حقوق بازنشستگان را با تاخير ميپردازد و در نقطه خطرناک سربه سر قرار گرفته است. بنابر اين لازم است مجلس شوراي اسلاميدر قالب بودجههاي سنواتي به حمايت از کارفرمايان بپردازد اما اين حمايت بايد مشروط به افزايش دستمزد باشد تا کارگران نظاره گران کالاها و خدماتي نباشند که به دليل کمبود دستمزد از آن رنج ميبرند.
هوان استیینز
درجريان بحران مالي دريافتم که توجه به تاريخ اقتصاد به خصوص تاريخ بازارهاي نوظهور در زميانه سياستگذاريها مدلهاي اقتصادي عادلانه مهم است.نميتوان به اين امر بي توجه بود که سرمايه گذاري در بازارهاي غربي هر چه بيشتر شبيه به بازارهاي نوظهورميشود.بازارهاي نوظهور نيازمند تمرکز شديد بر خطرهاي اقتصادي سياسي است
سرمايه گذاران در غرب مدتهاي زيادي خطرهاي سياسي را ناديده گرفتند اما چشم انداز رفراندوم استقلال اسکاتلند تنها جزويک سري شوکهاي اخير بوده که موسسات غربي دچارش شدند.نظارت هوشيارانه درباره قدرت موسسات سياسي و مالي براي موفقيت سرمايه گذاري در بازارهاي نوظهور مهم هستند.امري که تاثير عميقي بر ارزش رشد اقتصادي دارد.براي همين بازار تحليلگران اقتصادي پررونق است.از زمان بحران مالي در بخشهاي توليد داخلي ، بانکهاي آمريکا 51 درصد در دوازده ماه اخير افزايش داشته است.
اين درحالي است که بانکهاي آمريکا با کاهش 21 درصد سرمايه گذاران بين المللي روبرو شدند.بازارهاي نوظهور به ما ميآموزند که اقتصاد ناسيوناليستي اغلب تشديد کننده است. درغرب پس از وابستگي گسترده به سياست مالي تغيير در رژيم تجاري ف مالي مورد استقبال قرارگرفت. اما تجربه بازارهاي نوظهور نشانگر آن بود که ما بايد هوشيارانه آنرا ببينيم. درآن زمان بازارهاي نوظهور متنوع شدند و برخي موفق خوبي داشتند و برخي در جذب سرمايه گذاري مشکل داشتند. درحال حاضر نوسان بالاتر از ناسيوناليسم اقتصادي است. بازارهاي نوظهو همچنين نشانگر عفوني بودن پوپوليسم است. در سراسر اروپا ، احزاب پوپوليست در هلند ، فرانسه و ايتاليا خوراک خوبي دارند. همچنين برگزيت و انتخاب دونالد ترامپ نيز تاثيير زيادي داشته است.اگرچه ما شاهد چالشهاي روبه رشدي شده است.اين امر شامل وابستگي به بانکهاي مرکزي نبوده است. اگرچه قدرت موسسات غرب باعث پيروزي است اما اين راه نيازمند جستجواست. تهديد حمايتگري در اقتصاد ممکن است باعث قدرت گرفتن سياستهاي داخلي و رشد اقتصادي در اروپا شود. به دليلي که تغييرات فني و اينترنتي وجود دارند اين تاثير ادامه خواهد داشت. بازارها و اقتصادهاي بي ثبات نتيجه توضيع بازگشتهاي اقتصادي و مالي است. يک راهنمايي اصولي براي سرمايه گذاران باعث همگرايي در 30 سال اخير شده است. چه بازارهاي نوظهور به بازارهاي توسعه يافته برسند چه شرق و جنوب اروپا در غرب اروپا به همگرايي برسند. کاهش کميباعث سرکوب و واگرايي شدهاما نبايد آنرا دست کم گرفت . اگر ما بيشتر نسبت به دنياي همگرا تحقيق کنيم ، بازارهاي نوظهور درکنار درک از تکنولوژي باعث شکل دادن به جامعه و بازارها ميشود.
ترجمه: فاطمه مهتدي
شمارش معكوس براي باز شدن مسير تجاري جديد آغاز شد
گروه صنعت، معدن و تجارت: پس از مدتها مذاكراه به نظر ميرسد كه همكاري ايران با كشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا در قالب تجارت آزاد نزديكتر از هميشه است. آنطور كه رسانهها گزارش دادهاند سند همکاري منطقه تجارت آزاد بين ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا (EAEU) احتمالا همزمان با سفر آتي حسن روحاني رييس جمهوري کشورمان به مسکو امضا خواهد شد. به گزارش تجارت آنلاين، الحاق به اتحاديه اوراسيا مدتهاست که زيرذرهبين دولت يازدهم جمهوري اسلاميايران قرار دارد و براي تحقق آن مذاکرات متعددي با سران عضو اين اتحاديه انجام داده و ميدهد. خرداد امسال نيز نخستين نشست توافق تجارت آزاد ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا در مسکو برگزار شد کهامکانسنجي توافق تجارت آزاد در مسکو مورد بررسي قرار گرفت.
اين نشست در چارچوب تصميم ۲۷ ارديبهشت ۹۵ اتحاديه اقتصادي اوراسيا براي آغاز مذاکره تجارت آزاد با جمهوري اسلاميايران برگزار شد و بنا بر اعلام طرف اوراسيايي، گفتگوها پيشرفت زيادي داشته و مراحل بعدي آن نيز ادامه خواهد يافت. روابط ايران با کشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا، از روسيه گرفته تا ارمنستان فضاي مثبتي را تجربه ميکند و همين امر يک امتياز براي پيوستن به اين اتحاديه بزرگ به شمار ميرود. رييسجمهوري ايران اول دي امسال سفري به ارمنستان، قزاقستان و قرقيزستان (۳کشور عضو اتحاديه اوراسيا) داشت که يکي از اهداف مورد نظر مذاکره و رايزني براي پيوستن به اين اتحاديه بزرگ بود. حسن روحاني در نشست مشترک هياتهاي عاليرتبه ايران و ارمنستان اظهار کرد: جمهوري اسلاميايران به دنبال توسعه روابط و مناسبات با کشورهاي عضو اوراسيا با هدفگيري تجارت آزاد است. سران ۳کشور يادشده نيز حمايتهاي خود را از پيوستن ايران به اتحاديه اوراسيا و برقراري تجارت آزاد و توسعه مناسبات اعلام کردند و در همين زمينه، رييسجمهوري قرقيزستان در ديدار با روحاني تاکيد کرد: قرقيزستان روابط اقتصادي با ايران را موجب ارتقاي جايگاه اتحاديه اوراسيا ميداند و از حضور ايران در اين تشکل حمايت ميکند. همچنين عضويت ايران در اتحاديه اوراسيا به اين کشور اين امکان را ميدهد که کالاهايي را که با سرمايهگذاري در قرقيزستان توليد کرده، به راحتي در کل اتحاديه اوراسيا به فروش برساند. در نشستي با شروع مذاکرات درباره ايجاد منطقه تجارت آزاد با ايران موافقت شد. مجوز انعقاد قرارداد تجارت آزاد ميان ايران و اتحاديه اوراسيا از سوي سران کشورهاي عضو اين اتحاديه اعطا شده است. بنابر اعلام سازمان توسعه تجارت، ۲۶ دسامبر نشست سران اتحاديه اوراسيا برگزار شد که در آن روساي جمهوري اين کشورها توافق کردند با ۴کشور ايران، هند، مصر و سنگاپور تجارت آزاد برقرار کنند. در واقع از دسامبر سال گذشته پس از انتشار بيانيه مشترک وزير صنعت، معدن و تجارت و آندرياستپنز وزير وقت تجارت اتحاديه اوراسيا مذاکرات آغاز و فهرست کالاها نيز تبادل شده و ايران نيز کالاهايي را در اين فهرست قرار داده که ظرفيت بالايي دارند و صادرات غيرنفتي را توسعه خواهند داد. استفاده از واژه «الحاق» نادرست است، چراکه دولت ايران فقط تصميم دارد توافق تجارت آزاد با اين اتحاديهامضا کند. از دسامبر سال گذشته مذاکرات آغاز و در ۴دور- دو بار در ايران و دو بار ديگر در ايروان و مسکو- انجام شد. براساس قوانين سازمان تجارت جهاني (WTO) کشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا که عضو WTO هم هستند نميتوانند با ايران که کشوري در حال توسعه است، تجارت ترجيحي برقرار کنند اما ميتوانند تجارت آزاد داشته باشند. هر دولت براي انعقاد توافقنامههاي تجاري الزاماتي را در نظر ميگيرد و با ريسک پاييني اقدام به اينکار ميکند؛ بهطور نمونه کرهجنوبي نخستين قرارداد تجارت آزادي که منعقد کرد با شيلي در سال ۲۰۰۲ ميلادي بود؛ چون اقتصاد اين کشور آنچنان توسعهيافته نيست و از کره دور است. ايران در ابتدا يک توافقنامه موقت با اتحاديه اوراسيا امضا خواهد کرد تا به طور آزمايشي موارد را مورد سنجش قرار دهد. دبيرخانه اتحاديه اقتصادي اوراسيا با توجه به محدوديتهاي قانوني موجود براي کشورهاي توسعهيافته عضو سازمان تجارت جهاني (يعني روسيه) قادر به انعقاد موافقتنامه تجارت ترجيحي با يک کشور در حال توسعه (در اينجا يعني ايران) نبود ولي دبيرخانه با توجه به اصرار ايران براي آزمودن نظام تجاري طرفهاي مقابل و سنجش اثرات کاهش تعرفهها بر اقتصاد و توليد داخلي خود، از يکي از تفاسير ماده ۲۴ گات استفاده کرد و حالا براي انعقاد يک موافقتنامه موقت تجاري با هدف ايجاد منطقه آزاد تجاري، با نمايندگان جمهوري اسلاميايران مذاکره ميکند. هرچند ايران و اتحاديه اوراسيا هنوز به توافق نهايي در فهرست کالا نرسيدهاند که البته پيشبيني ميشود اين اتفاق به زودي محقق شود چراکه مسئولان وعده پايان سال ۲۰۱۶ميلادي را داده بودند.
حالا به گزارش خبرگزاري تاس روسيه، مهدي سنايي سفير ايران در روسيه در اين باره اعلام کرد: هدف از ايجاد اين منطقه تجاري آزاد افزايش حجم تبادلات تجاري دو کشور است که در سال ۲۰۱۶ تا ۸۰ درصد افزايش يافت. وي افزود: روابط تجاري و اقتصادي دو کشور ايران و روسيه در حال تغيير است و امضاي توافقنامههاي مرتبط، شرايط را براي اين تغييرات فراهم ميکند. سنايي ضمن ابراز اميدواري براي تداوم روند افزايشي ارتباطات دو کشور در سالهاي آينده خاطرنشان کرد: امضاي توافقنامه منطقه تجاري آزاد بين ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا شرايط را براي افزايش حجم مبادلات تجاري متقابل ايجاد ميکند. الکساندر نواک وزير انرژي روسيه چندي پيش در ديدار با محمود واعظي وزير اطلاعات و فن آوري ارتباطات گفته بود: اين سند همکاري احتمالا در سفر رييس جمهوري ايران به مسکو در اواخر ماه مارس بهامضا خواهد رسيد. تاکنون حدود ۴۰ کشور تمايل خود را براي برقراري روابط تجاري و اقتصادي با اتحاديه اقتصادي اوراسيا اعلام کردهاند. به گفته تيگران سارکيسيان رييس هيأت مديره کميسيون اقتصادي اوراسيا، اين اتحاديه قصد دارد علاوه بر ايران، توافقنامههاي راهاندازي منطقه تجارت آزاد را با کشورهاي چين، هند و سنگاپور امضا کند. وي اظهارداشت: با توجه به احداث کمربند اقتصادي جاده ابريشم، اولويت ما در اين زمينه قطعا ابتدا چين، بعد ايران و سپس مصر، هند، صربستان و سنگاپور است. سارکيسيان نيز با اشاره به احتمال امضاي توافقنامه با ايران در اواخر ماه مارس اضافه کرده است: گروهي به نمايندگي از روسيه هم اکنون در ايران در حال مذاکره درباره شرايط ايجاد اين منطقه هستند. به نظر ميرسد نتايج اوليه اين مذاکرات اواخر ماه جاري اعلام شود.
شنيدهها حاکي ازآن است که عليرضا منادي سفيدان نماينده پيشين دودوره مجلس شوراي اسلاميازتبريزنامزد انتخابات رياستجمهوري ميشود.تعداد کثيري از دانشگاهيان، فرهنگيان و احزاب سياسي درمحافل دانشگاهي و فرهنگي خواهان نامزدي عليرضا منادي سفيدان نماينده پيشين مجلس شوراي اسلاميتبريز در انتخابات رياست جمهوري شدهاند.گفتني است وي که درهيات رئيسه مجالس هشتم ونهم و رئيس فراکسيون دانشگاهيان مجلس نهم عضويت داشته، ازنظر سياسي هميشه مستقل بوده است. منادي سفيدان درانتخابات مجلس دهم نيزبه صورت مستقل وارد عرصه انتخابات شد وازتبريزرأي آورد.او استاد تمام دانشگاه علوم پزشکي تهران است.
با تصويب هيات پذيرش اوراق بهادار؛
شرکت توليدي چدن سازان به عنوان هجدهمين نماد معاملاتي در سال 95 با نماد «چدن» در فهرست نرخهاي بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.
شرکت توليدي چدن سازان در تاريخ 10 آذر ماه 1361 و با شماره ثبت 3723 در اصفهان و در تاريخ 2 اسفند ماه 1395 از شرکت سهاميخاص به سهاميعام تبديل شد.
فعاليت شرکت توليدي چدن سازان در 5 طبقه شامل طراحي انواع غلتک، و کليه قطعات سنگين صنعتي؛ توليد انواع غلتکها و قطعات سنگين صنعتي از جنس چدنهاي آلياژي، داکتيل و فولاد؛ مشاوره در امور ريخته گري و ماشين سازي و نرم افزاري مرتبط با صنعت مذکور؛ ارايه خدمات آزمايشگاهي، آزمون و کاليبراسيون و همچنين انجام هرگونه فعاليت توليدي، معاملاتي، بازرگاني و واردات، صادرات که به طور مستقيم يا غير مستقيم عنوان شده است.
به اين ترتيب با احراز صلاحيت انماد معاملاتي «چدن» از تاريخ 24 اسفند ماه 95 به عنوان پانصد و دوازدهمين شرکت پذيرفته شده در بخش «ساخت محصولات فلزي»، گروه و طبقه «ساير محصولات فلزي ساخته شده» با کد «2899» در فهرست نرخهاي بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.
اين شرکت اصفهاني داراي سه شرکت سرمايه پذير شامل شرکت غلتک سازان سپاهان، شرکت سنگين کاران جي و شرکت سنگين صنعت کوهپايه است و ترکيب سهامداري آن شامل 27 شخص حقيقي است.
اغلب مشتريان "چدن" شرکتهاي فولادي و معدني و سپس سيمانيها هستند که ساليانه 14 هزار 450 تن انواع غلتک را از آن خريداري ميکنند.
شرکت چدن سازان با سرمايه 80 ميليارد توماني در حالي توانسته سود خالص 4 ميليارد و 197 ميليون و 900 هزار توماني را تا پايان عملکرد شش ماهه اول امسال محقق سازد که در پايان دوره مالي سال 94 کل سود خالص اين شرکت 8 ميليارد و 674 ميليون تومان بوده است.
اين شرکت براي سال مالي 95 تحقق سود خالص 11 ميليارد و يکصد هزار توماني پيش بيني کرده است.
به ازاي افزايش هر يک درصد بهاي تمام شده کالاي فروش رفته ميزان سود "چدن" تا 17 درصد افزايش خواهد يافت، اما در صورت کاهش يک درصدي فروش و بهاي تمام شده کالاي فروش رفته رقم سود با کاهش 8 درصدي مواجه ميشود.
به نقل از فارس، حسين انصاري شوريجه و خسرو خوروش دو تن از سهامداران عمده اين شرکت مطابق با مصوبه هيات پذيرش اوراق بهادار متعهد شدهاند، در عرضه اوليه سهام شرکت چدن سازان تا 10 درصد از سهام به تعداد 80 ميليون سهم از کل سهام اين شرکت را براي کشف قيمت در بورس عرضه کنند. در عين حال طي مرحله ديگري نيز با نظر سازمان بورس مجدد 10 درصد ديگر از کل سهام شرکت را در اين بازار عرضه خواهند کرد.
پیشبینیها برای سال آینده نشان میدهد
بخش مسکن در حالي شمع چهارمين سال رکود خود را اواخر سال ۱۳۹۵ فوت میکند که طي ۱۱ ماه اخير بيش از يک ميليون فقره تسهيلات به اين بخش پرداخت شد.
به گزارش ايسنا، رکود مسکن چهارمين سال خود را در سال ميمون سپري کرد و طي يک سال اخير بر اساس اعلام بانک مرکزي بيش از يک ميليون تسهيلات به حوزه مسکن و ساختمان پرداخت شده است. اما ظاهرا رقم ۴۳ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان تسهيلات ارايه شده تاثيري در رونق دهي به اين بخش پيشرو که نبض ۳۵ درصد اقتصاد را در دست دارد ايجاد نکرده است.
بازار مسکن در واپسين روزهاي سال ۱۳۹۵ و در شرايطي که پيش بيني ميشد با توجه بهامضاي برجام در نيمه دوم سال جاري وارد فاز رونق شود، همچنان کساد است. آمارها نشان ميدهد در شرايطي که طي ۱۱ ماهه ابتداي سال ۱۳۹۵ بالغ بر يک ميليون و پنج هزار فقره تسهيلات به رقم ۴۳ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان به بخش مسکن پرداخت شده، خواب مسکن عميق تر از آن است که با اين ارقام بيدار شود؛ چرا که اين بخش در ۹ ماهه ابتداي سال جاري رشد منفي ۱۷.۱ درصد را تجربه کرده و به همين دليل کمتر کسي حاضر به پذيرفتن ريسک سرمايه گذاري در اين بخش است.
فرشيد پورحاجت دبير کانون انبوه سازان در اين خصوص ميگويد: اگر به رکود مسکن بيتوجهي شود در آينده نزديک مشکلات اين حوزه دوچندان خواهد شد؛ زيرا با شرايط موجود، توليدکنندگان و انبوهسازان در نهايت به مسير ورشکستگي ميروند که در آن صورت جايگزين کردن اين فعالان در حوزه اقتصاد کشور بسيار سخت و دشوار است.
بر اساس اعلام بانک مرکزي، رشد اقتصادي کشور در ۹ ماهه ابتداي سال جاري ۱۱.۶ درصد اعلام شد که عمده آن مربوط به نفت با مثبت ۶۵.۴ درصد بوده است. اما در بخش ساختمان ارزش سرمايهگذاري بخش خصوصي در ساختمان مناطق شهري به قيمتهاي جاري طي نه ماهه نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۴.۳ درصد کاهش دارد. اين در حالي است که نرخ رشد ارزش افزوده ساختمان بخش خصوصي حدود منفي ۱۹.۱ درصد برآورد شده است. در نهايت با در نظر گرفتن ارزش افزوده ساختمان دولتي نرخ رشد به بخش ساختمان حدود منفي ۱۷.۱ درصد برآورد شد که پايينترين رشد در ميان بخشهاي اقتصادي بود.
آمارها نشان ميدهد فصل بهار بدترين اوضاع مسکن با رشد منفي ۲۷.۴ درصد بوده، به دنبال آن در تابستان اوضاع بهبود پيدا کرده و رشد توليد ناخالص بخش مسکن به منفي ۲ درصد رسيده که قرار داشتن در فصل جابه جايي عامل اصلي آن بوده است. سپس در پاييز مجددا بخش ساختمان دچار افت شده و رشد منفي ۲۵.۴ را ثبت کرده است. تنها اتفاق قابل اتکايي که از نيمه دوم سال ۱۳۹۵ در بازار مسکن رخ داد اين بود که نرخ رشد قيمت مسکن شهر تهران با نرخ تورم مقداري به حالت تعادل رسيد و سرعت افت قيمت مسکن کاهش يافت. تا جايي که در بهمن ماه متوسط قيمت مسکن شهر تهران ۴.۵ ميليون تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷.۶ درصد رشد نشان داد؛ رشدي که رييس اتحاديهاملاک آن را قبول ندارد و ميگويد مسکن در سال جاري بيش از چهار درصد افزايش قيمت را تجربه نکرده است. البته اگر شاخص محاسبه نرخ تورم توسط بانک مرکزي را ملاک قرار دهيم افزايش رسمي۷.۶ درصدي قيمت مسکن به مفهوم آن است که اين نرخ هنوز افت قيمت را تجربه ميکند؛ چرا که تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه سال جاري ۱۰.۶ درصد اعلام شده است.
با اين حال دبير کانون انبوه سازان نسبت به بازار مسکن در سال ۱۳۹۶ خوشبين است. پورحاجت در اين زمينه بيان ميکند: در سال ۹۵ حجم نقدينگي دولت که به واسطه مبادلات نفتي افزايش داشته است، بر روي هدفگذاريهاي اقتصادي تأثيرگذاري خواهد داشت و پيشبيني ميکنيم اين امر در سال ۹۶، باعث رونق بازار مسکن شود. وي درباره بحث صندوقهاي پسانداز مسکن عنوان کرد: مردم در ۲ سال اخير به دليل نرخ سود مناسب، به اين صندوقها علاقهمند شدهاند و پيش بيني ميکنيم با توجه به ثبت نامهاي صورت گرفته در صندوقها در تابستان امسال، در سال آينده شاهد افزايش ورود افراد به بازار مسکن و به تبع آن افزايش معاملات باشيم.
همچنين حسام عقبايي رييس اتحاديه مشاوران املاک ميگويد: سال ۱۳۹۵ سال پايان رکود مسکن خواهد بود. البته پيشبيني ما اين بود که بخش مسکن در نيمه دوم سال ۱۳۹۵ از رونق برخوردار باشد اما لازمهاش اصلاح سياستهاي پولي و بانکي بود که انجام نشد. اگر اين اتفاق در سال آينده بيفتد سال ۱۳۹۶ آغاز رونق مسکن است. با اين وجود به دليل اينکه ارديبهشت ماه انتخابات رياست جمهوري را داريم، اواخر شهريورماه دوره پيشرونق مسکن خواهد بود و نيمه دوم سال آينده رونق ميگيرد.
مذاکره براي بازگشايي 3 بازارچه مرزي، خط لوله انتقال گاز و گردشگري ادامه دارد
قرار است يک هيات پاکستاني در ماه مهامسال (فرودين - ارديبهشت) به تهران سفر کند تا درباره ايجاد خط لوله گاز ميان دو کشور رايزني کنند. به نقل از ايرنا، بر اساس اطلاعات دريافتي از احتمال مذاکره پاکستان و ايران در حوزه گاز، قرار است يک هيات پاکستاني در ماه مهامسال (فرودين - ارديبهشت) به تهران سفر کند تا درباره ايجاد خط لوله گاز ميان دو کشور رايزني کنند. دولت پاکستان نزديک به 382 ميليون دلار در سال جاري مالي براي توسعه زيرساختهاي گاز اين کشور از جمله خط لوله گاز ايران - پاکستان اختصاص داده است. مقامهاي دو کشور سال گذشته نيز درباره اين پروژه مذاکره کرده بودند اما به علت تحريمهاي بين المللي عليه ايران، اجراي آن به تاخير افتاد و اکنون با توجه به لغو تحريمها، پاکستان اعلام کرده کهاماده است در مدت 30 ماه ساخت پروژه را به پايان برساند.
مذاکره در مورد خط لوله گاز پاکستان
به نقل از پايگاه خبري اي پي پي، اين هيئت پارلماني پاکستان در حال برنامه ريزي سفر به ايران در ماه مياست تا در مورد بازگشايي 3 بازارچه مرزي، خط لوله انتقال گاز و گردشگري با مقامات ايراني ديدار و گفت وگو کند. يک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود گفت: «يک هيئت پاکستاني در حال برنامه ريزي براي سفر به ايران است و کسب نظر موافق مقام صلاحيتدار براي انجام اين سفر در حال پيگيري است.» در جريان سفر اخير رئيس جمهوري ايران به پاکستان موضوع پروژه خط لوله انتقال گاز مورد بحث قرار گرفت. دو طرف توافق کردند که در مورد اجراي اين پروژه پس از لغو تحريمها مذاکره کنند. اين منبع آگاه گفت: «تصميم گرفته شده که همه مسائل باقي مانده از جمله اصلاح موافقتنامه خريد و فروش گاز براي تعيين يک برنامه اجرايي قابل اجرا، حل و فصل شود.» دولت پاکستان گفته که به محض لغو تحريمهاي ايران آماده تکميل بخش پاکستاني اين خط لوله در عرض 30 ماه است. دولت پاکستان در بودجه سال پيش روي خود جهت توسعه زيرساختهاي گازي و از جمله اين خط لوله، 25 ميليارد روپيه اختصاص داده است. اسلام آباد همچنين از ايران خواسته که به منظور تمديد مهلت تکميل اين خط لوله، موافقتنامه خريد و فروش گاز بين دو کشور اصلاح شود. همچنين وزير کابينه دولت پاکستان در امور پارلماني با حضور در جمع نمايندگان پارلمان اين کشور اعلام کرد دولت روند اجرايي کردن طرح خط لوله گاز ايران-پاکستان (آي-پي) را پيگيري ميکند. راديو دولتي پاکستان روز نيز سه شنبه به نقل از شيخ آفتاب احمد اعلام کرد: در شرايط کنوني و به دليل برخي مسائل بين المللي، کار بر روي اين طرح را نميتوان آغاز کرد.