تقويت 98 واحدي شاخص کل بازار سرمايه
معامله‌گران بورس تهران امروز نظاره‌گر معاملات کم عمق و سردرگم در اغلب نمادهاي معاملاتي همسو با بازارگرداني صندوق‌ها و سرمايه‌گذاري‌ها در برخي نمادهاي شاخص‌ساز بود. به نقل از فارس، در پايان معاملات ديروز چهارشنبه 25 اسفندماه 95 شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس تهران با افزايش 98 واحدي به رقم 76 هزار و 737 واحد رسيد. شاخص کل هم‌وزن اما با افزايش 45 واحدي عدد 15 هزار و 572 واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 98 واحدي به رقم 84 هزار و 65 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 59 واحدي به عدد 54 هزار و 80 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 271 واحدي به رقم 165 هزار و 491 واحد رسيد. همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) با افزايش 4 واحدي به عدد 871 واحد دست يافت. ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي سه شرکت پتروشيمي‌مبين با 25 واحد، سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي با 20 واحد و سرمايه‌گذاري نفت و گاز و پتروشيمي‌تأمين با 18 واحد افزايش بيشترين تأثير مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي سه شرکت سايپا با 22 واحد، ماشين‌سازي اراک با 11 واحد و پالايش نفت اصفهان با 10 واحد کاهش بالاترين تأثير منفي را بر برآورد اين نماگر به دوش کشيدند. ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران به بيش از 310 ميليارد تومان بالغ شد که ناشي از دست به دست شدن يک ميليارد و 450 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 46 هزار و 51 نوبت داد و ستد بود. طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي لامپ پارس شهاب، نورد و توليد قطعات فولادي، لعابيران، دشت مرغاب، سايپا آذين، اوراق اجاره صدانا، کشتيراني درياي خزر، از سوي ناظر بازار سهام بازگشايي و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي کشوري اوراق گواهي سپرده عام بانک پارسيان،‌ اوراق اجاره گروه صنعتي بوتان، متوقف شدند. ديروز همچنين بلوک 19.98 درصدي سهام مديريتي غير کنترلي بيمه سرمد متعلق به بانک صادارت به قيمت پايه هر سهم 2105 ريال روانه ميز فروش فرابورس شد. اين در حالي است که بانک صادرات ايران در آخرين روز کاري سال مالي 95 ميزبان سهامداران خود براي انتخاب اعضاي هيأت مديره خواهد بود. ديروز در بازار معاملات بلوکي بانک سامان کمتر از 35 ميليون سهم به ارزش بيش از 3.5 ميليارد تومان را روي صفر تابلو جابه‌جا کرد. در بازار 2 سهام نيز که به معاملات درون گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد 499 ميليون سهم بانک ملت به ارزش بيش از 56 ميليارد تومان ميان سهامداران عمده دست به دست شد. 160 ميليون سهم پالايش نفت اصفهان نيز به ارزش 44 ميليارد تومان در محدوده صفر تابلو ميان سهامداران عمده منتقل شد. در پالايش نفت بندرعباس نيز ديروز 120 ميليون سهم به ارزش کمتر از 57 ميليارد تومان دست به دست شد.
با تصويب هيات پذيرش اوراق بهادار؛
شرکت توليدي چدن سازان به عنوان هجدهمين نماد معاملاتي در سال 95 با نماد «چدن» در فهرست نرخ‌هاي بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.
شرکت توليدي چدن سازان در تاريخ 10 آذر ماه 1361 و با شماره ثبت 3723 در اصفهان و در تاريخ 2 اسفند ماه 1395 از شرکت سهامي‌خاص به سهامي‌عام تبديل شد.
فعاليت شرکت توليدي چدن سازان در 5 طبقه شامل طراحي انواع غلتک، و کليه قطعات سنگين صنعتي؛ توليد انواع غلتک‌ها و قطعات سنگين صنعتي از جنس چدن‌هاي آلياژي، داکتيل و فولاد؛ مشاوره در امور ريخته گري و ماشين سازي و نرم افزاري مرتبط با صنعت مذکور؛ ارايه خدمات آزمايشگاهي، آزمون و کاليبراسيون و همچنين انجام هرگونه فعاليت توليدي، معاملاتي، بازرگاني و واردات، صادرات که به طور مستقيم يا غير مستقيم عنوان شده است.
به اين ترتيب با احراز صلاحيت انماد معاملاتي «چدن» از تاريخ 24 اسفند ماه 95 به عنوان پانصد و دوازدهمين شرکت پذيرفته شده در بخش «ساخت محصولات فلزي»، گروه و طبقه «ساير محصولات فلزي ساخته شده» با کد «2899» در فهرست نرخ‌هاي بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.
اين شرکت اصفهاني داراي سه شرکت سرمايه پذير شامل شرکت غلتک سازان سپاهان، شرکت سنگين کاران جي و شرکت سنگين صنعت کوهپايه است و ترکيب سهامداري آن شامل 27 شخص حقيقي است.
اغلب مشتريان "چدن" شرکت‌هاي فولادي و معدني و سپس سيماني‌ها هستند که ساليانه 14 هزار 450 تن انواع غلتک را از آن خريداري مي‌کنند.
شرکت چدن سازان با سرمايه 80 ميليارد توماني در حالي توانسته سود خالص 4 ميليارد و 197 ميليون و 900 هزار توماني را تا پايان عملکرد شش ماهه اول امسال محقق سازد که در پايان دوره مالي سال 94 کل سود خالص اين شرکت 8 ميليارد و 674 ميليون تومان بوده است.
اين شرکت براي سال مالي 95 تحقق سود خالص 11 ميليارد و يکصد هزار توماني پيش بيني کرده است.
به ازاي افزايش هر يک درصد بهاي تمام شده کالاي فروش رفته ميزان سود "چدن" تا 17 درصد افزايش خواهد يافت، اما در صورت کاهش يک درصدي فروش و بهاي تمام شده کالاي فروش رفته رقم سود با کاهش 8 درصدي مواجه مي‌شود.
به نقل از فارس، حسين انصاري شوريجه و خسرو خوروش دو تن از سهامداران عمده اين شرکت مطابق با مصوبه هيات پذيرش اوراق بهادار متعهد شده‌اند، در عرضه اوليه سهام شرکت چدن سازان تا 10 درصد از سهام به تعداد 80 ميليون سهم از کل سهام اين شرکت را براي کشف قيمت در بورس عرضه کنند. در عين حال طي مرحله ديگري نيز با نظر سازمان بورس مجدد 10 درصد ديگر از کل سهام شرکت را در اين بازار عرضه خواهند کرد.

بانک صادرات ايران اطلاعات و صورتهاي مالي تلفيقي دوره ۶ ماهه منتهي به ۳۱ شهريورماه ۱۳۹۵ خود را با سرمايه ۵۷ هزار و ۸۰۰ ميليارد ريال به صورت حسابرسي شده منتشر کرد. به نقل از تسنيم؛ بانک صادرات ايران که از 29 تيرماه‌امسال تاکنون در بورس متوقف است، اطلاعات و صورتهاي مالي تلفيقي دوره 6 ماهه منتهي به 31 شهريورماه 1395 خود را با سرمايه 57 هزار و 800 ميليارد ريال به صورت حسابرسي شده منتشر کرد. اين بانک همچنين در دوره 6 ماهه نخست سال مالي منتهي به 30 اسفند ماه 1395 خود مبلغ 27 هزار و 927 ميليارد و 286 ميليون ريال زيان خالص شناسايي کرد و بر اين اساس مبلغ 483 ريال زيان به هر سهم اختصاص داد. بر اساس اين گزارش؛ "وبصادر" زيان انباشته پايان دوره را مبلغ 37 هزار و 526 ميليارد و 554 ميليون ريال اعلام کرد. يادآور مي‌شود اين شرکت در دوره منتهي به 31 شهريور ماه 1394، سود خالص را مبلغ 5 هزار و 5 ميليارد و 556 ميليون ريال و سود به ازاي هر سهم را 86 ريال اعلام کرد. گفتني است؛ در پي توقف نمادهاي معاملاتي گروه بانکي در تالار شيشه‌اي و غيبت طولاني مدت و به دور از انتظار آنها، سرانجام در چند هفته گذشته طلسم بازگشايي بانکي‌ها در بورس شکسته شد و بانک ملت با افت ارزش بيش از 37 درصدي سهام و از بين رفتن حدود 3600 ميليارد تومان از سرمايه‌هاي خود در هفته اول بهمن و بانک تجارت با افت 33.27 واحدي ارزش سهام و از بين رفتن حدود 1.5 هزار ميليارد تومان از سرمايه‌هاي خود در هفته دوم بهمن ماه به بورس بازگشتند.

يک کارشناس بازار سرمايه گفت: توقف بي سابقه نماد شرکتهاي گروه بانکي در بورس در سال ۹۵ توجه عموم را به اين مساله جلب کرد، و بر اين اساس متوليان بازار سرمايه بايد شرکتها را مجاب و مجبور به ارائه اطلاعات و شفاف سازي در کوتاه‌ترين زمان ممکن کنند. منصور کريمي‌در گفتگو با تسنيم با اشاره به اين که توقف طولاني مدت نمادها در بورس يکي از مشکلات بازار سهام در کشور است گفت: توقف طولاني مدت موجب مي‌شود تا نقدينگي سهامداران در بورس حبس شده که اين موضوع مي‌تواند در کليات بازار تاثير منفي از خود بجاي بگذارد. وی افزود: از اين رو توقف طولاني مدت و بي سابقه نماد شرکتهاي گروه بانکي در بورس در سال 95 توجه عموم را به اين مساله روشن کرد، و بر اين اساس بايد متوليان بازار سرمايه از اهرمهايي استفاده کنند تا شرکتها مجاب و مجبور به ارائه اطلاعات و شفاف سازي در کوتاه‌ترين مدت شوند. وي گفت: هر‌چند شفافيت در بازار سهام امري مهم است اما نبايد نقدشوندگي را فداي آن کرد چرا که توقف طولاني مدت نمادها در بوس موجب فرار نقدينگي از بازار مي‌شود و مهمترين اقدام در اين زمينه الزام شرکتها به ارائه اطلاعات است. اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اين که هر موضوعي که در اقتصاد و بورس کشور رقم مي‌خورد تنها سهامداران بورسي هستند که از آن آسيب مي‌بينند تصريح کرد: در صورتي که مديران شرکتها گزارشات خود را ارائه نمي‌دهند و شفاف‌سازي نمي‌کنند، هيچ قانوني براي تنبيه آنها وجود ندارد و مديران بازار سرمايه با توقف طولاني مدت نمادها تنها نقدينگي معامله گران را حبس و متوقف مي‌کنند.
مديرعامل بورس اوراق بهادار با بيان اينکه روز شنبه 28 اسفند ماه 95 آخرين روز کاري بورس اوراق بهادار تهران محسوب مي‌شود، عنوان کرد: اين شرکت هنوز برنامه‌اي براي عرضه اوليه سهام هيچ شرکت جديدي در دستور کار
 ندارد.
حسن قاليباف اصل در گفت‌وگو با فارس گفت: با توجه به مصوبه دولت مبني بر تعطيلي رسمي‌روز دوشنبه 30 اسفند ماه 95 ، بورس اوراق بهادار تهران در اين روز فعاليت نخواهند داشت.
مدير عامل بورس تهران افزود: آخرين روز کاري بازار سهام روز شنبه 28 اسفند ماه 95 خواهد بود و روز‌هاي 29 و 30 اسفند ماه تعطيل رسمي‌است.

ساعت شروع و خاتمه جلسه معاملاتي قراردادهاي مشتقه بورس کالاي ايران در ايام نوروز ۹۶ اعلام شد. به گزارش تسنيم؛ بنابر اطلاعيه مديريت توسعه بازار مشتقه بورس کالا، زمان و مدت هر يک از مراحل جلسه معاملاتي قراردادهاي مشتقه اين بورس از روزهاي معاملاتي 28 اسفند امسال تا 10 فروردين 96 تغيير خواهد کرد.
دوره پيش گشايش قراردادهاي مشتقه طي روزهاي شنبه تا پنج شنبه، از ساعت 11 تا 11.30 قبل از ظهر و حراج تک قيمتي نيز راس ساعت 11.30 و حراج پيوسته از ساعت 11.30 الي 14.55 تعيين شده است. همچنين دوره پاياني معاملات هم در بازه زماني ساعت 14.55 تا 15 بعداز ظهر اعلام شده است.

ارزش مقطع واگذاري ۶۰ شرکت حاضر در پرتفوي سهام عدالت ۴۱۰ هزار و ۷۶۶ ميليارد ريال برآورد مي‎شود. به گزارش تسنيم؛ بر اساس آمار تعداد شرکتهاي حاضر در پرتفوي سهام عدالت 60 شرکت هستند که ارزش مقطع واگذاري آنها توسط سازمان خصوصي سازي 410 هزار و 766 ميليارد ريال عنوان شده است. نگاهي به پرتفوي سهام عدالت نشان مي‌دهد از 60 شرکت حاضر در اين سبد تعداد 35 شرکت بورسي هستند که ارزش مقطع واگذاري آنها 227 هزار و 858 ميليارد ريال حساب شده است. بعلاوه اين که در اين پرتفو، 25 شرکت غيربورسي نيز حضور دارند که ارزش مقطع واگذاري آنها 182 هزار و 908 ميليارد ريال است.