پیش‌بینی‌ها برای سال آینده نشان می‌دهد
بخش مسکن در حالي شمع چهارمين سال رکود خود را اواخر سال ۱۳۹۵ فوت می‌کند که طي ۱۱ ماه اخير بيش از يک ميليون فقره تسهيلات به اين بخش پرداخت شد.
به گزارش ايسنا، رکود مسکن چهارمين سال خود را در سال ميمون سپري کرد و طي يک سال اخير بر اساس اعلام بانک مرکزي بيش از يک ميليون تسهيلات به حوزه مسکن و ساختمان پرداخت شده است. اما ظاهرا رقم ۴۳ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان تسهيلات ارايه شده تاثيري در رونق دهي به اين بخش پيشرو که نبض ۳۵ درصد اقتصاد را در دست دارد ايجاد نکرده است.
بازار مسکن در واپسين روزهاي سال ۱۳۹۵ و در شرايطي که پيش بيني مي‌شد با توجه به‌امضاي برجام در نيمه دوم سال جاري وارد فاز رونق شود، همچنان کساد است. آمارها نشان مي‌دهد در شرايطي که طي ۱۱ ماهه ابتداي سال ۱۳۹۵ بالغ بر يک ميليون و پنج هزار فقره تسهيلات به رقم ۴۳ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان به بخش مسکن پرداخت شده، خواب مسکن عميق تر از آن است که با اين ارقام بيدار شود؛ چرا که اين بخش در ۹ ماهه ابتداي سال جاري رشد منفي ۱۷.۱ درصد را تجربه کرده و به همين دليل کمتر کسي حاضر به پذيرفتن ريسک سرمايه گذاري در اين بخش است.
فرشيد پورحاجت دبير کانون انبوه سازان در اين خصوص مي‌گويد: اگر به رکود مسکن بي‌توجهي شود در آينده نزديک مشکلات اين حوزه دوچندان خواهد شد؛ زيرا با شرايط موجود، توليدکنندگان و انبوه‌سازان در نهايت به مسير ورشکستگي مي‌روند که در آن صورت جايگزين کردن اين فعالان در حوزه اقتصاد کشور بسيار سخت و دشوار است.
بر اساس اعلام بانک مرکزي، رشد اقتصادي کشور در ۹ ماهه ابتداي سال جاري ۱۱.۶ درصد اعلام شد که عمده آن مربوط به نفت با مثبت ۶۵.۴ درصد بوده است. اما در بخش ساختمان ارزش سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در ساختمان مناطق شهري به قيمت‌هاي جاري طي نه ماهه نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۴.۳ درصد کاهش دارد. اين در حالي است که نرخ رشد ارزش افزوده ساختمان بخش خصوصي حدود منفي ۱۹.۱ درصد برآورد شده است. در نهايت با در نظر گرفتن ارزش افزوده ساختمان دولتي نرخ رشد به بخش ساختمان حدود منفي ۱۷.۱ درصد برآورد شد که پايين‌ترين رشد در ميان بخشهاي اقتصادي بود.
آمارها نشان مي‌دهد فصل بهار بدترين اوضاع مسکن با رشد منفي ۲۷.۴ درصد بوده، به دنبال آن در تابستان اوضاع بهبود پيدا کرده و رشد توليد ناخالص بخش مسکن به منفي ۲ درصد رسيده که قرار داشتن در فصل جابه جايي عامل اصلي آن بوده است. سپس در پاييز مجددا بخش ساختمان دچار افت شده و رشد منفي ۲۵.۴ را ثبت کرده است. تنها اتفاق قابل اتکايي که از نيمه دوم سال ۱۳۹۵ در بازار مسکن رخ داد اين بود که نرخ رشد قيمت مسکن شهر تهران با نرخ تورم مقداري به حالت تعادل رسيد و سرعت افت قيمت مسکن کاهش يافت. تا جايي که در بهمن ماه متوسط قيمت مسکن شهر تهران ۴.۵ ميليون تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷.۶ درصد رشد نشان داد؛ رشدي که رييس اتحاديه‌املاک آن را قبول ندارد و مي‌گويد مسکن در سال جاري بيش از چهار درصد افزايش قيمت را تجربه نکرده است. البته اگر شاخص محاسبه نرخ تورم توسط بانک مرکزي را ملاک قرار دهيم افزايش رسمي‌۷.۶ درصدي قيمت مسکن به مفهوم آن است که اين نرخ هنوز افت قيمت را تجربه مي‌کند؛ چرا که تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه سال جاري ۱۰.۶ درصد اعلام شده است.
با اين حال دبير کانون انبوه سازان نسبت به بازار مسکن در سال ۱۳۹۶ خوشبين است. پورحاجت در اين زمينه بيان مي‌کند: در سال ۹۵ حجم نقدينگي دولت که به واسطه مبادلات نفتي افزايش داشته است، بر روي هدفگذاري‌هاي اقتصادي تأثيرگذاري خواهد داشت و پيش‌بيني مي‌کنيم اين امر در سال ۹۶، باعث رونق بازار مسکن شود. وي درباره بحث صندوق‌هاي پس‌انداز مسکن عنوان کرد: مردم در ۲ سال اخير به دليل نرخ سود مناسب، به اين صندوق‌ها علاقه‌مند شده‌اند و پيش بيني مي‌کنيم با توجه به ثبت نام‌هاي صورت گرفته در صندوق‌ها در تابستان امسال، در سال آينده شاهد افزايش ورود افراد به بازار مسکن و به تبع آن افزايش معاملات باشيم.
همچنين حسام عقبايي رييس اتحاديه مشاوران املاک مي‌گويد: سال ۱۳۹۵ سال پايان رکود مسکن خواهد بود. البته پيش‌بيني ما اين بود که بخش مسکن در نيمه دوم سال ۱۳۹۵ از رونق برخوردار باشد اما لازمه‌اش اصلاح سياست‌هاي پولي و بانکي بود که انجام نشد. اگر اين اتفاق در سال آينده بيفتد سال ۱۳۹۶ آغاز رونق مسکن است. با اين وجود به دليل اينکه ارديبهشت ماه انتخابات رياست جمهوري را داريم، اواخر شهريورماه دوره پيش‌رونق مسکن خواهد بود و نيمه دوم سال آينده رونق مي‌گيرد.

مديرعامل شرکت عمران پرديس با اعلام اين‌که پرونده مسکن مهرهاي بدون معارض تا شهريور سال آينده مختومه مي‌شود، گفت:‌ سازمان محيط زيست يکي از معارضان فاز ۸ مسکن مهر پرديس است.
به گزارش تسنيم،‌ سعيد غفوري در برنامه خبري شبکه 5 با اشاره به اين‌که مسکن مهر پرديس آخرين پروژه‌اي بود که توسط دولت قبل در قالب طرح مذکور آغاز شد،‌اظهار کرد:‌ شهر پرديس داراي توپوگرافي خشن و سختي است، اما با اين حال تا پايان شهريور ماه سال آينده واحدهاي مسکن مهر بدون معارض اين شهر به اتمام مي‌رسد. وي با بيان اين‌که در ارديبهشت،‌تير و شهريور ماه سال آينده تحويل واحدهاي مسکن مهر را خواهيم داشت، افزود: تمام پروژه‌هاي با خدمات زيربنايي و روبنايي و زيرساخت‌هاي لازم به متقاضيان تحويل مي‌شود. وي با اشاره به تغيير سياست وزارت راه و شهرسازي در افتتاح واحدهاي مسکن مهر، تصريح کرد:‌بر اين اساس با هدف رفع ايردات، واحدهاي مسکن مهر ابتدا تحويل پس از آن اسکان و در مرحله آخر افتتاح مي‌شود. مديرعامل شرکت عمران پرديس با عذرخواهي از مردم بابت تاخيرات به وجود آمده براي تحويل واحدها دليل اين تاخير را کمبود منابع مالي و شرايط آب و هوايي آخر سال اعلام و اظهار کرد:‌ داداستاي شهرستان پرديس به واحدهاي مسکن مهر داراي معارض وارد شده است و يکي يکي مسائل را برطرف خواهيم کرد. غفوري از سازمان محيط زيست به عنوان يکي از معارضان پرديس در فاز 8 نام برد و افزود:‌ سال آينده تلاش خواهيم کرد مسله واحدهاي داراي معارض را برطرف کنيم.

راه آهن هند به همراه ۷ کشور ديگر از جمله پاکستان، بنگلادش و افغانستان، روز چهارشنبه‌امکان راه‌اندازي يک خط ريلي باري بين قاره اي که هند را به ايران و ترکيه متصل نمايد، بررسي خواهد کرد. به گزارش پايگاه خبري فرست پست، راه آهن هند به همراه 7 کشور ديگر از جمله پاکستان، بنگلادش و افغانستان، روز چهارشنبه‌امکان راه‌اندازي يک خط ريلي باري بين قاره اي که هند را به ايران و ترکيه متصل نمايد، بررسي خواهد کرد. قرار است هيئت‌هاي عالي رتبه اي از بخش‌هاي راه آهن و گمرک اين 7 کشور (روسيه، نپال، بوتان، ميانمار، پاکستان، بنگلادش و افغانستان) در نشستي دو روزه در دهلي نو به بررسي اين پروژه پيشنهادي بپردازند.
در حالي که چين قبلا احداث سک خط ريلي را که مقصد نهايي آن اروپاست آغاز کرده و هند نيز تلاش دارد يک خط ريلي مشابه را در دستور کار خود قرار دهد.
سورش پرابهو، وزير راه آهن هند قرار است در اين نشست بر ضرورت چين ارتباط ريلي اي براي توسعه منطقه تاکيد کند. اين پروژه که با هدف تقويت توسعه تجاري و اقتصادي کشورهاي منطقه آسيا اقيانوسيه پيشنهاد شده، قرار است در صورت احداث، داکاي بنگلادش را از طريق بوتان، هند، نپال، پاکستان، افغانستان و ايران و به استانبول ترکيه متصل نمايد.
اين نشست که با همکاري کميسيون اقتصادي و اجتماعي ملل متحد و براي آسيا و اقيانوسيه و وزارت راه آهن هند ترتيب داده شده، به بررسي راه‌هاي تقويت حمل و نقل ريلي فرامرزي در مسير جنوب و جنوب غرب آسيا خواهد پرداخت.

دومين ايرباس خريداري شده درمشهد
مشهد - ايرنا - دومين هواپيماي ايرباس 330 خريداري شده از فرانسه، نخستين پرواز خود را به مشهد انجام داد و ساعت 12 ظهر چهارشنبه در فرودگاه شهيد‌هاشمي‌نژاد به زمين نشست. به گزارش ايرنا اين پرواز به شماره 3300 در نخستين پرواز خود 232 مسافر را که عمده آنها از خانواده معظم شهدا هستند، به مشهد مقدس منتقل کرد. دومين هواپيماي ايرباس خريداري شده مدل 330 سري 200 است که داراي 238 صندلي شامل 32 صندلي بيزينس کلاس و 206 صندلي اکونومي‌کلاس است و براي مسافت‌هاي دور کاربرد دارد. در پي لغو تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي‌ايران و امضاي قرارداد خريد 200 فروند هواپيماي جديد براي شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران، نوسازي ناوگان هوايي کشورمان وارد عرصه جديدي شده است. نخستين فروند هواپيماي ايرباس از نوع 321، بيست و سوم دي ماه 1395 وارد ناوگان هوايي ايران اير شد و اکنون دومين هواپيما نيز به اين ناوگان پيوسته است. ايران اير همچنين 16 فروند هواپيماي ايرباس 350 را براي پروازهاي دوربرد خود متشکل از پنج هزار و 600 صندلي در آينده تحويل خواهد گرفت تا بتواند در پروازهاي بين المللي از اين هواپيما استفاده کند.

رکورد حفاري تونل در دو سال
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه براي رفع گلوگاه‌هاي ترافيکي راه‌هاي منتهي به استان‌هاي شمالي 1000 ميليارد تومان اعتبار تخصيص يافت، گفت: توانستيم به رکورد حفاري 6 کيلومتر تونل با روش سنتي در طول دو سال دست يابيم.
به گزارش تجارت ، خيرالله خادمي‌با اشاره به مشکلات تامين منابع مالي براي پيشبرد پروژه‌هاي عمراني اظهار داشت: حدود ۴۰ روز پيش ۲۶۰ ميليارد تومان نقدينگي رسيد و اجراي ت
وسعه ريلي را سرعت بخشيد. همچنين تزريق هزار و ۷۵۰ ميليارد تومان در سال ۹۵ موجب شد، اجراي آزادراه سرعت بگيرد. همچنين امسال ۹۰۰ ميليارد تومان اوراق مشارکت به آزادراه‌ها اختصاص دادند. معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به ساخت ۶ آزادراه مهم گفت: در حال حاضر در ۱۰ محور آزادراهي کارگاه‌هاي فعال داريم در بين اينها ۶ آزادراه از اهميت بيشتري برخوردار هستند. مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل با بيان اين که سال آينده قطعه يک آزادراه تهران – شمال به افتتاح مي‌رسد گفت: همچنين قطعات ۳ و ۴ آزادراه کنارگذر جنوب تهران در سال ۹۶ به افتتاح خواهد رسيد.
وي افزود: همچنين بخشي از آزادراه شيراز به اصفهان به طول ۲۱۰ کيلومتر سال۹۷ به افتتاح مي‌رسد و بخشي از آزادراه تهران – بندرامام در حدفاصل خرم آباد به اراک به افتتاح خواهد رسيد. خادمي‌با بيان اينکه فردا 3 کيلومتر از آزادراه منجيل – رودبار به افتتاح مي‌رسد،‌ گفت:‌ براي اين سه کيلومتر ۲۰۰ ميليارد تومان هزينه شده است که مهم‌ترين گلوگاه ترافيکي آزادراه قزوين – رشت محسوب مي‌شود که فردا با حضور وزير راه و شهرسازي با افتتاح اين سه کيلومتر مهم‌ترين گلوگاه ترافيک تهران – شمال رفع مي‌شود.