حجم کالاهايي که روسيه به ايران تحت عنوان قرارداد «نفت در برابر کالا» تحويل خواهد داد به ۴۵ ميليارد دلار در سال خواهد رسيد.  به گزارش مهر به نقل از پايگاه خبري اسپوتنيک، «آندري لوگانسکي» تصريح کرد: تمام هزينه کالاهايي که در قالب اين برنامه به ايران تحويل داده مي‌شود مي‌تواند در حال حاضر سالانه ۴۵ ميليارد دلار باشد.  وي ادامه داد: در راستاي اجراي اين برنامه، قيد شده که ۵۰ درصد پرداخت بصورت نقدي و ۵۰ درصد پرداخت در قالب دريافت نفت ايران به ازاي مبادله کالا است. چندي پيش اعلام شد که ميزان تحويل نفت از ايران تحت قرار داد «نفت در برابر کالا» به ۵ ميليون تن در سال خواهد رسيد.

قيمت نفت برنت ديروز ۷۶ سنت، معادل ۱.۵ درصد افزايش داشت و به ۵۱ دلار و ۶۸ سنت رسيد. پس از آنکه‌امارهاي صنعتي نشان داد که ميزان ذخاير نفت خام آمريکا به شکل غيرمنتظره اي کاهش داشته و در حالي که موسسه گلدمن ساکس تصوير مثبتي از تبعيت اوپک از توافق کاهش توليد ترسيم کرده، قيمت نفت امروز ترميم شد و از پايين‌ترين رقم‌هاي 3 ماه اخير فاصله گرفت. قيمت هر بشکه نفت خام آمريکا امروز با 83 سنت، معادل 1.7 درصد افزايش به 48 دلار و 42 سنت رسيد. قيمت نفت خام آمريکا روز سه شنبه براي هفتمين جلسه متوالي کاهش يافت که طولاني‌ترين دوره کاهشي متوالي از ژانويه 2016 تاکنون بود.

عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اين که صنعت نفت ايران طي سال ٩٥، موفقيت‌هاي بزرگي کسب کرد، گفت: امسال، سال موفقي براي صنعت نفت و گاز کشور بود. به گزارش شانا، سکينه الماسي، نماينده دير، کنگان، جم و عسلويه در مجلس، با اشاره به موفقيت‌هاي بزرگ صنعت نفت طي سال ٩٥ گفت: اين صنعت، امسال در عرصه داخلي و در بخش بين‌المللي موفق بوده است. وي ادامه داد: وزارت نفت در حوزه مسئوليت‌هاي اجتماعي نيز بسيار موفق عمل کرد و توانست در اين بخش جزو وزارتخانه‌هاي پيشرو باشد. وي گفت: امسال در حوزه افزايش توليد و صادرات نفت و همچنين نشست‎هاي اخير سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) موفقيت‌هايي کسب شد.

مذاکره براي بازگشايي 3 بازارچه مرزي، خط لوله انتقال گاز و گردشگري ادامه دارد
قرار است يک هيات پاکستاني در ماه مه‌امسال (فرودين - ارديبهشت) به تهران سفر کند تا درباره ايجاد خط لوله گاز ميان دو کشور رايزني کنند. به نقل از ايرنا، بر اساس اطلاعات دريافتي از احتمال مذاکره پاکستان و ايران در حوزه گاز، قرار است يک هيات پاکستاني در ماه مه‌امسال (فرودين - ارديبهشت) به تهران سفر کند تا درباره ايجاد خط لوله گاز ميان دو کشور رايزني کنند. دولت پاکستان نزديک به 382 ميليون دلار در سال جاري مالي براي توسعه زيرساخت‌هاي گاز اين کشور از جمله خط لوله گاز ايران - پاکستان اختصاص داده است. مقام‌هاي دو کشور سال گذشته نيز درباره اين پروژه مذاکره کرده بودند اما به علت تحريم‌هاي بين المللي عليه ايران، اجراي آن به تاخير افتاد و اکنون با توجه به لغو تحريم‌ها، پاکستان اعلام کرده که‌اماده است در مدت 30 ماه ساخت پروژه را به پايان برساند.
مذاکره در مورد خط لوله گاز پاکستان
به نقل از پايگاه خبري اي پي پي، اين هيئت پارلماني پاکستان در حال برنامه ريزي سفر به ايران در ماه مي‌است تا در مورد بازگشايي 3 بازارچه مرزي، خط لوله انتقال گاز و گردشگري با مقامات ايراني ديدار و گفت وگو کند. يک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود گفت: «يک هيئت پاکستاني در حال برنامه ريزي براي سفر به ايران است و کسب نظر موافق مقام صلاحيت‌دار براي انجام اين سفر در حال پيگيري است.» در جريان سفر اخير رئيس جمهوري ايران به پاکستان موضوع پروژه خط لوله انتقال گاز مورد بحث قرار گرفت. دو طرف توافق کردند که در مورد اجراي اين پروژه پس از لغو تحريم‌ها مذاکره کنند. اين منبع آگاه گفت: «تصميم گرفته شده که همه مسائل باقي مانده از جمله اصلاح موافقتنامه خريد و فروش گاز براي تعيين يک برنامه اجرايي قابل اجرا، حل و فصل شود.» دولت پاکستان گفته که به محض لغو تحريم‌هاي ايران آماده تکميل بخش پاکستاني اين خط لوله در عرض 30 ماه است. دولت پاکستان در بودجه سال پيش روي خود جهت توسعه زيرساخت‌هاي گازي و از جمله اين خط لوله، 25 ميليارد روپيه اختصاص داده است. اسلام آباد همچنين از ايران خواسته که به منظور تمديد مهلت تکميل اين خط لوله، موافقتنامه خريد و فروش گاز بين دو کشور اصلاح شود. همچنين وزير کابينه دولت پاکستان در امور پارلماني با حضور در جمع نمايندگان پارلمان اين کشور اعلام کرد دولت روند اجرايي کردن طرح خط لوله گاز ايران-پاکستان (آي-پي) را پيگيري مي‌کند. راديو دولتي پاکستان روز نيز سه شنبه به نقل از شيخ آفتاب احمد اعلام کرد: در شرايط کنوني و به دليل برخي مسائل بين المللي، کار بر روي اين طرح را نمي‌توان آغاز کرد.

وزير نفت با اشاره به اين که توسعه مشترک يک ميدان نفتي با کشور همسايه براي اولين بار در ايران اتفاق افتاده است، گفت: بر اساس توافق حاصله بين ايران و عراق سهم نفت دو کشور مشخص مي‌شود و هر يک از طرفين در صورت تمايل مي‌تواند سهم خود را به ديگري بفروشد و يا بخرد. بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت در گفت‌وگو با ايلنا، درباره موضوع تفاهمنامه وزراي نفت ايران و عراق بر سر ميادين مشترک اظهار داشت: ما در خصوص توليد در دو ميدان نفت شهر و يک ميدان ديگر در خوزستان مذاکره کرديم که به طور مشترک توسعه داده شود. يعني يک طرح توسعه و يک پيمانکار داشته باشد.  وي با اشاره به اينکه اين طرح توسعه مشترک براي اولين بار در ايران اتفاق افتاده است، افزود: بر اساس اين تفاهمنامه هر کشوري مجبور نيست که به طور جداگانه چاه، تاسيسات و يا واحد بهره برداري احداث کند. زنگنه تصريح کرد: در ميادين کوچک بايد دو تا سه چاه احداث شود و يک واحد بهره برداري کوچک نيز نياز دارد. بر اين اساس نيازي نيست که هر کشوري به صورت جداگانه چاه، واحد بهره برداري و يا خط لوله احداث کند. وي تاکيد کرد: سهم نفت دو کشور نيز توافق مي‌شود و هر يک از طرفين در صورت تمايل مي‌تواند سهم نفت خود را به ديگري بفروشد و يا بخرد.  وزير نفت يادآور شد: در اين طرح شرکت‌ها کار را انجام مي‌دهند و به آن معنا نسيت که دولت‌ها پروژه را اجرا مي‌کند و اگر بخواهيم اين کار را بکنيم بايد ببينيم که اجازه قانوني به ما داده مي‌شود يا خير. وي در ادامه از احتمال سپردن توسعه آذر 2 به شرکت اويک خبر داد و افزود: اين شرکت بايد توانايي خود را اعلام کرده و شرکاي خود را معرفي کند و اگر قابل قبول بود کار را با اين شرکت ادامه مي‌دهيم. مقام عالي وزارت نفت خاطرنشان کرد: فاز 2 آذر در قالب بيع متقابل توسعه پيدا مي‌کند اما اين که در قالب قراردادهاي جديد نفتي باشد يا خير در حال بررسي است.

معاون توانير گفت: در جريان عمليات رفع آلودگي‌هاي ناشي از ريزگردها، در کنار فعاليت‌هايي که در بخش توزيع صورت گرفت، در بخش انتقال و فوق توزيع نيز نسبت به شستشوي ۲۱۰۰ دکل برق به همراه مقره‌هاي آن اقدام شد. سيد زمان حسيني گفت: ريزگردها از ۷ بهمن ماه گذشته با سرعتي حدود ۶۰ کيلومتر بر ساعت و با شدت ۶۷ برابر حالت نرمال در استان خوزستان بخصوص شهر اهواز باعث کثيفي و آلودگي مقره‌هاي عايق شبکه برق رساني در سطوح ولتاژي ۴۰۰، ۲۳۰، ۱۳۲ و۳۳ کيلوولت شد. حسيني ادامه داد: علاوه بر شدت ميزان آلايندگي جنس آلودگي طوري بود که براساس آزمايشات انجام شده در دانشگاه چمران اهواز ميزان مقاومت الکتريکي آن بخاطر مواد موجود در مقايسه با آلودگي‌هاي ساحلي در رطوبت‌هاي مختلف به ۵۰ برابر رسيد. به اين معني رسانائي وهدايت آنها بيش از ۵۰ برابر آلودگي ساحلي بود و قدرت چسبندگي بالاي اين مواد باعث جذب بيشتر به تجهيزات فشار قوي شد بطوريکه با باد معمولي و يا شستشوي طبيعي (باران) قابل پاک شدن نبوده است. حسيني تصريح کرد: بلافاصه پس از وقوع حادثه مذکور، همکاران صنعت برق بصورت شبانه روزي شروع به تميز نمودن تجهيزات ايستگاههاي فشار قوي از اين نوع آلودگي کردند که با توجه به گستردگي و حجم تاسيسات قبل از آنکه شستشوي کامل انجام شود در تاريخ ۹۵.۱۱.۲۳ با توجه به شرجي بالاي ۹۷درصد در شهر اهواز مجدداً تعداد ۶۸ تجهيز اصلي از شبکه خارج شد که خاموشي وسيعي را بدنبال داشته است. وی افزود: در اين عمليات تنها در بخش انتقال و فوق توزيع ، ۳۸ گروه عملياتي از سراسر کشور به صورت جهادي به شستشوي دکل‌ها و مقره‌ها اقدام کردند که در اين خصوص بيش از ۲۱۰۰ دکل فشار قوي تاثيرپذيرفته از ريزگردها و با اولويت بالا در استان خوزستان شسشته شدند.

توافق ايران و ترکمنستان
 براي لايروبي رودخانه مرزي اترک
مرزبان جمهوري اسلامي‌ايران در منطقه اترک از توافق با طرف ترکمني براي انجام عمليات مشترک لايروبي رودخانه مرزي اترک در محدوده استان گلستان خبر داد. سرهنگ علي احمدزاده فرمانده هنگ مرزي اترک استان گلستان روز چهارشنبه در گفتگو با ايرنا افزود: اين توافق در ديدار روز گذشته با مرزبان جمهوري ترکمنستان در منطقه اترک که درخاک ايران برگزار شد، با امضاي صورتجلسه اي در اين باره حاصل شد. وي ادامه داد: بر اساس مصوبات صورتجلسه‌امضا شده که با حضور کارشناسان فني ( افسران ژئودز) و امور آب انجام شد، طرفين توافق کردند که اتصال، اندازه گيري و تعيين موقعيت شبکه ژئودزي مرزي مشترک و انجام عمليات نقشه برداري مشترک در چهار مرحله و در هر مرحله نقشه برداري 10 کيلومتر از رودخانه مرزي اترک در مدت 10 روز انجام شود. به گفته مرزبان جمهوري اسلامي‌ايران در منطقه اترک، عمليات نقشه برداري از 15 فروردين 96 آغاز و پس از پايان هر مرحله، عمليات لايروبي مشترک با نظارت کارشناسان فني انجام مي‌شود. سرهنگ احمدزاده يادآور شد: در اين نشست طرف ايراني با درخواست طرف ترکمن مبني بر جمع آوري موقتي رسوبات بستر رودخانه اترک در سمت ترکمنستان به صورت سطحي در محدوده مشخص، مشروط به تغيير نکردن بستر رودخانه موافقت کرد.

بزرگداشت مقام شامخ شهدا
در شرکت پالايش گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد
به مناسبت روز شهدا، مراسم بزرگداشت مقام شامخ شهدا با حضور مسئولين شهرستان، امام جمعه سرخس، جمعي از مديران شرکت پالايش گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد و خانواده معظم شهدا برگزار شد. به نقل از روابط عمومي‌شرکت پالايش گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد، در اين مراسم امام جمعه شهرستان سرخس ضمن تجليل از مقام شامخ شهدا گفت: با توجه به تاکيدات مقام معظم رهبري مبني بر توجه ويژه به خانواده معظم شهدا، مسئولين بايد بيش از پيش به اين امر مهم اهتمام داشته و با همدلي و همراهي گام‌هاي موثري در رفع مشکلات خانواده شهدا بردارند. حجت‌الاسلام عليرضا ارژنگ اضافه کرد: شهيدان همواره زنده هستند و يادشان نيز پاينده خواهد بود. وي تاکيد کرد: امروز تمام فعاليت‌هايي که در حوزه جهاد اقتصادي، صنعتي و علمي‌توسط فرزندان اين عزيزان انجام مي‌شود ادامه راه آنها خواهد بود. همچنين در ادامه اين مراسم، دبير کارگروه مشورتي شاهد شرکت پالايش گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد طي سخناني گفت: اين کارگروه با هدف توانمند سازي همه جانبه فرزندان و يادگاران آن بزرگواران و استفاده از نظرات و توانمندي‌هاي فرزندان شهدا در پالايشگاه در راستاي نيل به اهداف عاليه سازمان تشکيل شده است. زاهد فلاح‌هاشميان افزود: فعاليت‌هاي اين کارگروه در خصوص پيگيري حضور موثر و کارآمد فرزندان شهدا در کميته‌ها و کارگروه‌هاي مشورتي و تصميم ساز شرکت همچون شوراي بسيج، کميته فرهنگي، کميته اقتصاد مقاومتي، ستاد اقامه نماز و ستاد احياي امر به معروف و نهي از منکر مي‌باشد.