مذاکرات جديد سوريه در ژنو
 ۳ فروردين آغاز مي‌شود
دفتر نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه تاريخ آغاز دور جديد مذاکرات صلح سوريه در ژنو را ۲۳ مارس جاري اعلام کرد.به گزارش سايت سيريا نيوز، در بيانيه منتشر شده از سوي دفتر مطبوعاتي استفان دي‌ميستورا، فرستاده ويژه سازمان ملل در سوريه تاريخ آغاز دور جديد مذاکرات صلح سوريه در ژنو را ۲۳ مارس جاري (سوم فروردين) اعلام و از شرکت کنندگان در کنفرانس ژنو چهار براي بازگشت به مقر سازمان ملل در ژنو سوئيس و ادامه مذاکرات ميان طرف‌هاي سوري دعوت کرد.اين دور از مذاکرات يکم آوريل به پايان خواهد رسيد.دور قبلي مذاکرات سوريه در ژنو ۹ روز ادامه داشت و در تاريخ سوم مارس جاري به پايان رسيد و در آن هياتي از نمايندگان دولت سوريه و سه هيات از مخالفان در مسکو، رياض و قاهره شرکت داشتند.در دور قبلي مذاکرات از کردها و گروه حميميم (مخالفان داخلي) دعوت نشده بود.دي‌ميستورا پيشتر اعلام کرد که قرار است مذاکرات ژنو در تاريخ بيستم ماه جاري ميلادي از سرگرفته شود.

لندن ميزبان نشست
 مقام‌هاي افغانستان و پاکستان
سفير افغانستان در انگليس گفت:‌ مقام‌هاي دو دولت کابل و اسلام آباد ديروز در لندن و براي تسهيل تنش‌ها گفت و گوهايي در سطح عالي برگزار کردند. به گزارش روزنامه اکسپرس، عمر زخيلوال، سفير افغانستان در انگليس ديروز به همراه حنيف اتمر، مشاور امنيت ملي دولت کابل در لندن در نشستي عالي رتبه به ميزباني دولت انگليس با مقام‌هاي ارشد دولت اسلام آباد به گفت و گو کردند. وي در اين باره گفت: سرتاج عزيز، مشاور نخست وزير پاکستان در امور خارجي و مارک ليال گرانت، مشاور امنيت ملي انگليس در اين نشست حضور خواهند داشت.سفير افغانستان در انگليس ادامه داد: اين نشست بر مکانيسمي‌هوشمندانه براي همکاري ميان دو کشور در مقابله با تروريسم، روابط دو جانبه و از ميان رفتن تنش‌ها ميان افغانستان و پاکستان تاکيد دارد.اين نشست در حالي برگزار مي‌شود که روابط ميان پاکستان و افغانستان در پايين‌ترين سطح خود از زمان انفجار بمب ماه گذشته ميلادي در پاکستان قرار دارد.سفير انگليس در کابل نيز به عنوان ميانجي بين پاکستان و افغانستان در هفته‌هاي اخير اقدام کرده است. وي به پاکستان رفت و با مقام‌هاي ارشد اين کشور ديدار کرد.

تهديد سازمان کشورهاي آمريکا
به تعليق عضويت ونزوئلا
رئيس سازمان کشورهاي آمريکايي (OAS) اعلام کرد، اگر ونزوئلا "در سريع‌ترين زمان ممکن" انتخابات پارلماني برگزار نکند، بايد عضويتش از اين نهاد ديپلماتيک منطقه‌اي به حالت تعليق درآيد. به گزارش خبرگزاري رويترز، هيات انتخابات ونزوئلا ماه اکتبر تلاش اپوزيسيون براي برگزاري يک رفراندوم ضد نيکولاس مادورو، رئيس‌جمهوري ونزوئلا را ناکام گذاشت. اين در حالي است که ونزوئلا به عنوان عضو اوپک، با بحران اقتصادي وحشتناک، کاهش محبوبيت دولتي و تمايل مردم براي شرکت در رفراندوم ضد دولتي دست و پنجه نرم مي‌کند. لوئيس آلماگرو، دبيرکل سازمان کشورهاي آمريکايي تاکيد کرد، انتخابات اصلي‌ترين راه مقابله با کمبود شديد مواد غذايي و تورم نجومي‌ونزوئلا است.اين وزير خارجه سابق اروگوئه گفت: تحولات کنوني ديگر جاي ترديدي باقي نمي‌گذارد. ونزوئلا در حال نقض تمام مفاد منشور دموکراتيک است. انتخابات تنها راه حل واقعي است که باقي مانده است.در واکنش به اين سخنان وزير امور خارجه ونزوئلا طي بيانيه‌اي گفت: آلماگرو رياست يک گروه راستگراي "فاشيستي" را بر عهده دارد که به شدت به ونزوئلا حمله مي‌کند بدون آنکه اخلاقيات را رعايت کند.

برگزاري انتخابات هلند
حدود ۱۳ ميليون راي‌دهنده هلندي ديروز براي انتخاب ۱۵۰ عضو مجلس سفلي پارلمان به پاي صندوق‌هاي راي رفتند.به گزارش خبرگزاري راشا تودي، انتخابات پارلماني هلند در شرايطي برگزار مي‌شود که بحث سياست‌هاي مهاجرتي داغ است. انتخابات از هفت و نيم صبح به وقت محلي آغاز شده و تا ساعت 9 شب به وقت محلي ادامه داشت. در اين انتخابات حدود ۲۸ حزب با هم رقابت مي‌کنند اما به اين راي‌گيري عمدتا به چشم رويارويي گرت ويلدز، سياستمدار ناسيوناليست افراطي و مارک روت، نخست‌وزير کنوني هلند نگاه مي‌شود. طبق سيستم کنوني، هر حزبي که بتواند بيش از ۶۷ / ۰ درصد راي بياورد، مي‌تواند وارد پارلمان شده و دست‌کم يک کرسي بگيرد. در پي آخرين دور از مناظره‌هاي تلويزيوني ميان نمايندگان ۱۳ حزب که سه‌شنبه شب برگزار شد، "حزب مردم براي آزادي و دموکراسي" متعلق به نخست‌وزير هلند با اختلاف اندکي از "حزب آزادي" ويلدرز جلو افتاد.دست‌کم چهار حزب احتمالا بيش از ۱۰ کرسي به دست مي‌آورند. هر حزبي که بتواند اکثريت ۷۶ کرسي را در پارلمان به دست آورد، مي‌تواند دولت جديد را تشکيل داده و نخست‌وزير انتخاب کند.

برداشت غير قانوني 50 ميليارد دينار
از بودجه عراق
نخست وزير عراق پارلمان اين کشور را به برداشت 50 ميليارد دينار از بودجه ضروري کشور براي پرداخت حقوق نمايندگان پارلمان متهم و تاکيد کرد که در قبال اين موضوع هرگز سکوت نخواهد کرد.به گزارش شبکه تلويزيوني سومريه نيوز عراق، حيدر العبادي، نخست وزير عراق در اين باره گفت: تلاش‌هايي از سوي پارلمان براي مخفي کردن محل صرف اين مبلغ از بودجه تحت عنوان کمک به فقرا انجام شد اما من هرگز در قبال اين مساله ساکت نخواهم ماند.العبادي اظهار داشت: ما براي اولين بار شروط و ضوابطي را تعيين کرديم اما برخي از اين وضعيت خوشحال نشدند زيرا خود ليست‌هايي داشتند که مي‌خواستند با اعمال فشار وزرا نزديک و دوستان خود را معرفي و منصوب کنند که اين خود فساد است.نخست وزير عراق افزود: ما هيچ مشکلي با استان‌هاي نفت‌خيز نداريم و به آنها خدمات لازم را ارائه مي‌دهيم اما به ديگر استان‌ها نيز توجه داريم بسيار متاسفم که برخي به دليل اينکه تنها به دنبال منافع شخصي خود هستند، به اين مساله اعتراض دارند و با سخنان تحريک آميز خود به دنبال آزادسازي مناطق نيستند. اين مساله تاسف بار است و ما آن را خيانت و يا ناآگاهي مي‌دانيم.
 آلمان جريمه 50 ميليون يورويي براي انتشار اخبار دروغين و نفرات پراکني را در نظر گرفته است. به گزارش فايننشال تايمز به شبکه‌هاي اجتماعي اعلام شده است که اخبار نادرست را حذف کنند. اين اقدام به دليل نگراني از تاثير اخبار دروغين بر روي انتخابات آتي آلمان است.
وزير دادگستري آلمان از شبکه‌هاي اجتماعي مي‌خواهد که در مقابله با سخنان نفرت‌پراکن سرعت عمل به خرج دهند.‌هايکو ماس براي رسيدن به هدف خود طرحي قانوني را عرضه کرده که مشتمل بر مجازات نقدي تا ۵۰ ميليون يورو
 است.
وزير دادگستري آلمان گفت که طرح قانوني مذکور ضابطه‌هاي معيني را براي شبکه‌هاي اجتماعي و نحوه برخورد آنها با شکايات تعيين مي‌کند و آنها را موظف به از بين بردن پيام‌هاي قابل مجازات مي‌سازد.به گفته ماس، عدم رعايت قانوني که طرح آن در دست تهيه است باعث خواهد شد که شبکه اجتماعي خاطي به پرداخت مجازات نقدي تا پنجاه ميليون يورو محکوم شود. ماس همچنين درباره نتيجه بررسي‌هايي سخن گفت که "شبکه حمايت از جوانان" درباره اقدامات فيس‌بوک، توييتر و يوتيوب در زمينه محو محتويات قابل مجازات در ماه‌هاي ژانويه و فوريه ۲۰۱۷ انجام داده است.
طبق گزارش شبکه مزبور، فيس بوک ۳۹ درصد پيام‌هاي قابل مجازات را که کاربرانش گزارش کرده بودند، پاک کرده که اين ميزان ۷ درصد از ماه‌هاي ژوئيه و اوت ۲۰۱۶ کمتر است. ۳۳ درصد اين پيام‌ها در عرض ۲۴ ساعت حذف شده‌اند.
در مورد توييتر مثل گذشته تنها يک توييت از صد توييتي که به عنوان نفرت‌پراکن گزارش شده از اين شبکه پاک شده است. هيچکدام از توييت‌ها در عرض ۲۴ ساعت پاک نشده‌اند. يوتيوب ۹۰ درصد ويدئوهاي قابل مجازات را از وبسايت خود محو کرده است. ۸۲ درصد اين ويدئوها در عرض ۲۴ ساعت پس از شکايتي که در رابطه با آنها صورت گرفته از صفحه خارج شده‌اند.

 موافقت پارلمان بريتانيا با آغاز فرايند برکسيت به نخست وزير اين کشور اجازه مي‌دهد مذاکرات رسمي‌با ديگر کشورهاي عضو اتحاديه اروپا را در اين مورد آغاز کند.نتيجه اين مذاکرات در نهايت بايد دو سال ديگر به تائيد پارلمان اروپا برسد. اين در حالي است که انتخابات پارلمان اروپا تنها دو ماه پس از آن در ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ ميلادي برگزار خواهد شد. گاي ورهوفستات، نخست وزير پيشين بلژيک و رهبر گروه «اتحاد ليبرال‌ها و دموکرات‌ها براي اروپا» در پارلمان اروپا مي‌گويد: «بسيار حياتي است که پارلمان اروپا از روز اول در اين مذاکرات حضور داشته باشد. زيرا ما در نهايت ظرف دو سال آينده بايد با اين توافق نهايي موافقت کنيم و بسيار لحظه دشواري خواهد بود زيرا اعلام راي ما دو ماه پيش از انتخابات پارلمان اروپا خواهد بود و ما تنها در صورتي موافقت خواهيم کرد که توافق با نظر و خط قرمزي که تعيين کرده‌ايم همخواني داشته باشد.» مجلس اعيان بريتانيا با لايحه خروج اين کشور از اتحاديه اروپا موافقت کرد و ترزا مي، نخست وزير بريتانيا در مجلس عوام حاضر شد و در رابطه با نحوه آغاز مذاکرات برکسيت سخنراني کرد. در پي توافق مجلسين با لايحه برکسيت، ترزا مي‌قانونا مجاز بود که از امروز با فعال کردن ماده ۵۰ قانون اتحاديه اروپا مذاکرات خروج کشورش را از اتحاديه اروپا با مقامات اروپايي آغاز کند.باوجود اين، به نظر مي‌رسد که نخست وزير بريتانيا ترجيح داد که مذاکرات برکسيت پس از انتخابات سراسري هلند آغاز شود تا تاثيري بر نتيجه اين انتخابات نداشته باشد.

کنگره سالانه چين با تاکيد بر لزوم رشد اقتصادي اين کشور به کار خود پايان داد.اقتصاد چين در سال ۲۰۱۶ ميلادي و براي نخستين بار طي ۲۶ سال گذشته کندترين رشد را تجربه کرد. با اين وجود نخست وزير اين کشور در جمع سه هزار شرکت کننده در اين نشست سالانه براي چين رشد اقتصادي هفت درصدي را پيش بيني کرد و اعلام کرد که دولت اجازه نخواهد داد اين رقم به کمتر شش و نيم درصد برسد.لي کچي يانگ، نخست وزير چين ضمن اظهاراميدواري به ادامه رابطه اقتصادي چين و ايالات متحده در دولت ترامپ گفت: «رئيس جمهوري ترامپ و مسئولان بلند رتبه از کابينه جديد آمريکا به صراحت اعلام کرده‌اند که ايالت متحده همچنان پيرو سياست چين واحد است. اين موضوع شکل دهنده پايه و اساس رابطه سياسي ميان چين و آمريکا است. رابطه اي که نه متزلزل مي‌شود و نه مي‌تواند با وجود تغييرات تحت تاثير قرار گيرد. بر اين مبنا ما چشم انداز روشني براي همکاري ميان دو کشور مي‌بينيم.» نخست وزير چين اعلام کرد جنگ تجاري با آمريکا ، تجارت ما را بهتر نخواهد کرد.لي کچي يانگ در اين نشست همچنين به صراحت از مخالفت خود با استقلال تايوان خبر داد و براصل وجود يک چين واحد تاکيد کرد.وي گفت که ما هرگز هيچ گونه اي فعاليتي به هر شکل ممکن را براي جدايي تايوان از سرزمين مادري تحمل نخواهيم کرد.

پنهان کاري کاخ سفيد درباره فرارمالياتي ترامپ ادامه دارد
گروه بين الملل- گزارش شبکه تلويزيوني "ام اس ان بي سي" بخش قابل توجهي از مخفي کاري‌هاي دونالد ترامپ درباره پرداخت مالياتي را افشا کرد امري که باعث شد تا کاخ سفيد نيز براي جلوگيري از رسوايي بيشتر دست به اقدام زند.براساس اظهارنامه مالياتي ترامپ وي به جاي 27 درصد 25 درصد ماليات پرداخت کرده که کمتر از ميزان مالياتي شهروندان آمريکايي ، ماليات است. پس از اينکه اين شبکه تلويزيوني اعلام کرد به اسنادي از سوابق مالياتي دونالد ترامپ دست يافته است کاخ سفيد جزيياتي از گزارش مالياتي آقاي ترامپ را در سال ۲۰۰۵ منتشر کرد.بر اساس اعلام کاخ سفيد در سال ۲۰۰۵ آقاي ترامپ ۳۸ ميليون دلار به عنوان ماليات بر درآمد بيش از ۱۵۰ ميليون دلاري اش پرداخت کرده است.دو صفحه از اسناد سوابق مالياتي آقاي ترامپ در شبکه‌ام‌اس‌ان‌بي‌سي نشان داده شد که واکنش خشميگنانه کاخ سفيد را به دنبال داشت.کاخ سفيد گفته است انتشار اين اسناد مالياتي غيرقانوني است.هرچند انتشار اسناد ماليات فدرال نقض قوانين است اما ريچل ميدو گوينده شبکه‌ام‌اس‌ان‌بي‌سي که اين افشاگري را انجام داده ادعا کرده است که از حق قانوني خود مبني بر آزادي انتشار اطلاعاتي که منفعت عمومي‌در آن است استفاده کرده و اين اسناد را منتشر کرده است .خبرنگاران مي‌گويند درز اين اسناد اتفاق مهمي‌است چراکه اطلاعات چنداني درباره سوابق مالياتي آقاي ترامپ در دست نيست و انتشار اين اسناد مي‌تواند باعث شود رئيس جمهوري آمريکا تحت فشار بيشتري قرار بگيرد و اطلاعات بيشتري منتشر کند.خانم ميدو سه شنبه شب در حساب توييتر خود اعلام کرد که به سوابق مالياتي دونالد ترامپ در سال ۲۰۰۵ دست يافته است و قصد دارد آنها را در برنامه شبانگاهي خود افشا کند.کاخ سفيد اما پيش از اين شبکه تلويزيوني اعلام کرد که آقاي ترامپ در سال ۲۰۰۵ بيش از ۱۵۰ ميليون دلار درآمد داشته و ۳۸ ميليون دلار نيز به عنوان ماليات بر درآمدش پرداخت کرده است. کاخ سفيد مدارکي که حاوي اعداد و ارقام باشد منتشر نکرده است اما گفته دونالد ترامپ به عنوان مدير سازمان ترامپ، بيش از آنچه وظيفه قانوني‌اش بوده نبايد رقمي‌مي‌پرداخته است.دو صفحه کاغذي که منتشر شده نشان مي‌دهد آقاي ترامپ در سال ۲۰۰۵ پنج ميليون و ۳۰۰ هزار دلار به عنوان ماليات فدرال و ۳۱ ميليون دلار تحت عنوان حداقل ماليات جايگزين پرداخت کرده است. 38 ميليون دلاري که آقاي ترامپ پرداخت کرده است حدود ۲۴ درصد درآمد اين سال او و کمي‌بيشتر از ميزاني است که مردم آمريکا به طور معمول مي‌پردازند اما اين رقم از ۲۷.۴ درصدي که صاحبان درآمدهاي بالا بايد بپردازند کمتر است. کاخ سفيد مدارکي که حاوي اعداد و ارقام باشد منتشر نکرده‌اما گفته که دونالد ترامپ به عنوان مدير سازمان ترامپ، بيش از آنچه وظيفه قانوني‌اش بوده، نبايد رقمي‌مي‌پرداخته است.دونالد ترامپ بر خلاف روساي‌جمهوري پيشين آمريکا در چهار دهه گذشته از انتشار اظهارنامه مالياتي خود سرباز زده است.دو هفته مانده به انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا روزنامه نيويورک‌تايمز گزارش داد، اسنادي از سابقه مالياتي ترامپ به دستش رسيده است که مي‌تواند حاکي از آن باشد که او حدود دو دهه هيچ مالياتي به دولت آمريکا نداده است.اين روزنامه در آن زمان نوشت که اين اسناد نشان مي‌دهد ترامپ ۲۱ سال پيش مدعي شده بود حدود يک ميليارد دلار ضرر کرده است و اين مي‌تواند به او اجازه داده باشد تا دست‌کم ۲۰ سال به طور قانوني ماليات نداده باشد.موضوع اظهارنامه مالياتي ترامپ در طول دوران کارزار انتخاباتي رياست جمهوري‌ يکي از مسائل داغي بود که در مناظره‌هاي انتخاباتي و رسانه‌ها مطرح مي‌شد و هيلاري کلينتون، رقيب انتخاباتي‌ وي در يکي از مناظره‌ها گفت، به نظر مي‌رسد ترامپ اشتياقي ندارد مردم دليل واقعي منتشر نکردن گزارش مالياتي‌ او را بدانند.
همه در انتظار بانک مرکزي آمريکا
درحالي که نگراني درباره آينده اقتصادي آمريکا همچنان وجود دارد تصميم گيري فدرال رزرو درباره بهره بانکي مي‌تواند براين امر تاثير گذار باشد.نتيجه نهايي نشست سياستگذاري بانک مرکزي آمريکا نيز به زودي رسانه اي خواهد شد. در اين نشست دو روزه «فدرال رزرو» به احتمال زياد تحت تاثير رکود اقتصادي چين و نوسان‌هاي پر تعداد در بازارهاي بورس دنيا، نرخ بهره کوتاه مدت را تغيير نخواهد داد. طبق احتمالات مطرح شده از سوي کارشناسان براي نرخ بهره وام‌ها، گزينه ۲۵ تا ۵۰ صدم درصد نسبت به ساير گزينه‌ها از شانس بيشتري برخوردار است.اما گمانه زني‌ها حکايت از آن دارند که با توجه به بهبود نسبي بازار کار و نرخ تورم، مسئولان بانک مرکزي آمريکا در نظر ندارند اين سياست را براي مدت طولاني ادامه دهند. اين در حاليست که کاهش بيش از انتظار ميزان فروش خرده فروشان آمريکا در ماه فوريه، موجب بروز نگراني‌هايي در مورد چشم انداز رشد اقتصادي اين کشور شده است؛ عاملي که بدون شک از چشمان تيزبين سياستگذاران بانک مرکزي آمريکا پنهان نخواهد ماند.
سفر جانشين وليعهد عربستان به واشنگتن
دولت ترامپ سعي دارد از نظر سياست خارجي نيز هرگونه حمايتي را بپذيرد تا قدرت خود را محکم کند. اخيران مشاور ارشد «محمد بن سلمان» در بيان محتواي ديدار وي با «دونالد ترامپ» در واشنگتن، اعلام کرد که دو طرف اختلاف ديدگاه‌هاي خود را بر طرف و بر مقابله با ايران تأکيد کردند. بن سلمان، فرزند شاه سعودي روز دوشنبه گذشته عازم واشنگتن شده بود با ترامپ ديدار کرد. خبرگزاري رويترز به نام مشاور بن سلمان اشاره نکرد و به نقل از بيانيه او افزود: ديدار روز سه شنبه «محمد بن سلمان» با رئيس‌جمهور آمريکا بسيار سازنده و موفق بود و يک نقطه تاريخي در روابط بين دو کشور محسوب مي‌شود؛ به گونه‌اي که پس از يک مدت اختلاف ديدگاه‌ها، اين ديدار موجب شد تا مسائل در مسير صحيح خود قرار گيرد.مشاور محمد بن سلمان افزود: اين ديدار همچنين روابط دو کشور در عرصه سياسي، نظامي، امنيتي و اقتصادي را بسيار افزايش خواهد داد و دليل آن به درک بالاي رئيس‌جمهور ترامپ از اهميت روابط بين دو کشور و نوع ديدگاه وي درباره مشکلات منطقه باز مي‌گردد.مشاور بن سلمان به شش کشور ايران، عراق، سوريه، سومالي، سودان و يمن اشاره کرد که اتباعشان از سفر به‌امريکا منع شده‌اند و گفت: محمد بن سلمان در اين ديدار همچنين تأکيد کرد که موضوع منع ورود اتباع شش کشور به‌امريکا، اسلام‌ستيزي نيست اما تصميم داخلي براي منع ورود تروريست‌ها به‌امريکا محسوب مي‌شود. او در ادامه مدعي شده که عربستان سعودي اطلاعاتي دارد که در برخي از اين شش کشور طرح‌هايي براي انجام حملات تروريستي در آمريکا در حال تدوين است. موضوع سرمايه‌گزاري‌هاي کلان دو جانبه در زمينه اقتصادي نيز از مهم‌ترين بحث‌هاي شکل گرفته بين دو طرف بوده است. فرزند پادشاه سعودي تأکيد کرده است که اگر تلاش‌هاي ترامپ براي بهبود وضعيت سرمايه‌گذاري آمريکا در عربستان نبود، شاهد اين حجم از همکاري‌هاي اقتصادي تازه آغاز شده نبوديم.
احتمال خروج آمريکا از شوراي حقوق بشر سازمان ملل
سياست‌هاي جنگ ستيز ترامپ که با محکوميت بين المللي همراه بوده ممکن از فراتر از حرف رود و آمريکا ازشوراي حقوق بشر سازمان ملل خارج شود ، در صورتي که شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد اقدام به اعمال اصلاحات نکند، ممکن است کشورش از اين شورا خارج شود.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، رکس تيلرسون، رئيس دستگاه ديپلماسي آمريکا اعلام کرد، در حال حاضر، کشورش در جلسات شوراي حقوق بشر شرکت مي‌کند تا بر اعتراض قاطع خود نسبت به «رويکرد جانبدارانه اين شورا در قبال اسرائيل» تأکيد کند.وزير امور خارجه‌امريکا خاطرنشان کرد: شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد نيازمند اصلاحات جدي و قابل ملاحظه است تا ما بتوانيم به مشارکت خود در اين شورا ادامه دهيم.
 وزراي اقتصادي ۲۰ کشور جهان روز جمعه در حالي در آلمان گردهم مي‌آيند که شعار رئيس‌جمهور جديد آمريکا مبني بر "اول آمريکا" مي‌تواند نظم جهاني اقتصاد را تغيير دهد.به گزارش خبرگزاري فرانسه، دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا طي دو ماه حضورش در کاخ سفيد توافق اقتصادي ترنس پاسيفيک را لغو و تهديد کرد تعرفه‌هاي گمرکي براي کارخانه‌هاي خارج از آمريکا را افزايش مي‌دهد. ضمن اينکه به صادرات چين حمله کرد.در همين حال استيون منوچن، وزير خزانه‌داري آمريکا، اولين سفر خارجي خود را براي حضور در کشورهاي گروه ۲۰ انجام مي‌دهد؛ نشستي که با حضور وزراي خارجه اين کشورها و بانکداران مرکزي آنها از روز جمعه در آلمان شروع به کار مي‌کند.انتظار مي‌رود اين بانکدار سابق با شرکاي تجاري کليدي خود درگير شود چراکه همگي اين سوال را در ذهن دارند که آيا اين قول اقتصاد جهان واقعا قصد دارد تا حمايت طولاني مدت خود از بازار آزاد و تجارت آزاد را کنار بگذارد.با اين حال پيش از اين نشست آلمان درصدد اتخاذ لحني سازگارانه برآمد تا به نحوي بتواند از حملات ترامپ عليه برلين به دليل مبادلات بسيار گسترده بکاهد.يکي از وزراي اقتصاد آلمان در اين باره گفت: هيچ دليلي وجود ندارد که درباره اقتصاد جهاني بدبين باشيم و هيچ دليلي هم وجود ندارد تا درباره روابط با آمريکا بدبين باشيم. مساله ديگري که ذهن کشورهاي گروه ۲۰ را به خود درگير کرده اين سوال است که‌امريکا به اعتقاد خود به گروه ۲۰ ادامه خواهد داد.