تحقق ۹۱ درصدي درآمدهاي مالياتي در سال ۹۵
بودجه سال ۹۵و سهم ماليات در آن موضوعي است که بسياري از منتقدان دولت از ابتداي سال جاري به آن پرداختند. در حالي که عملکرد سازمان امور مالياتي نشان از تحقق بيش از ۹۰ درصدي درآمدهاي مالياتي تا پايان سال دارد. سال ۹۵ در حالي به پايان مي‌رسد که دولت يازدهم گام‌هاي آخر خود را در اقتصاد بسيار با جسارت و پرشتاب برداشت تا بتواند به تعهدات خود پايبند باشد. يکي از مهمترين بخش‌هاي اقتصادي ماليات و جايگاه آن در بودجه و درآمدهاي غيرنفتي دولت بود. نخستين روزهاي سال جاري در حالي که مجلس تازه تاسيس دهم بررسي لايحه بودجه تقديمي‌دولت براي سال ۹۵ را آغاز کرد، برخي از نمايندگان سهم ماليات در بودجه را بسيار خوشبينانه تلقي کرده و با انتقاد از دولت اعلام کردند پيش بيني دولت در تحقق درامدهاي مالياتي بسيار غيرقابل دسترس است.
 مخالفان ماليات در بودجه ۹۵
يکي از نمايندگان مهرداد لاهوتي نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي‌بود که در مخالفت با کليات لايحه بودجه سال 95 به افزايش 50 درصدي ماليات ارزش افزوده نسبت به سال گذشته در اين لايحه اضافه کرد و گفت: هر چند يکي از راه‌هاي برون رفت از وابستگي به درآمدهاي نفتي، افزايش درآمدهاي مالياتي است اما در کشور عدم شفافيت درآمدي و مالياتي داريم. اين انتقاد در حالي مطرح مي‌شد که برخي ديگر از نمايندگان سهم ماليات در بودجه ۹۵ را بسيار زياد دانسته و با علم به توانايي دولت در تحقق اين سهم از درآمدها، و معتقد بودند در شرايط کنوني اقتصاد کشور ما، موفق‌ترين افراد کساني به نظر مي‌آيند که از پرداخت ماليات به نظام مالياتي کشور فرار مي‌کنند.
 اقدام درست دولت در تعيين سهم ماليات در بودجه ۹۵
يکي از اين نمايندگان عبدالرضا مصري، سخنگوي هيأت رئيسه مجلس بود که در موافقت با کليات لايحه بودجه 1395، سخن گفت. او ضمن تاکيد بر اينکه بايد در نظام بودجه‌ريزي کشور، تغييرات مهمي‌صورت گيرد، نظام مالياتي را يکي از چالش‌هاي مهم اقتصاد کشور دانسته و بيان کرده بود که بايد اصلاحات اساسي در نظام مالياتي صورت گيرد.
سخنگوي هيأت رئيسه مجلس همچنين با تاکيد بر لزوم کاهش ماليات در سال رکود، اظهار کرده بود: با توجه به وضعيت اقتصادي کشور، اصناف گرفتار رکود هستند، بنابراين نبايد به آن‌ها با افزايش ماليات فشار مضاعف وارد کرد بلکه دولت بايد از افرادي که با فرار ماليات ثروت‌اندوزي مي‌کنند برخورد کند. در مقابل اين انتقادات اما تعدادي از نمايندگان موافق با رويکردهاي مالياتي دولت از سهم ماليات در بودجه حمايت کرده و اعتقاد داشتند افزايش سهم توسعه عمراني نسبت به بودجه جاري دولت اقدام مثبتي است که بايد از آن حمايت کرد. افزايش سهم ماليات واردات و جلوگيري از فرار ماليات نيز اقدام مثبتي است که توسط دولت لحاظ شده است. موضوع ماليات در کشور يک بحث جدي است. دولت تلاش کرده است زمينه‌هاي درآمدي مالياتي جديدي ايجاد کند تا بار ماليات از روي دوش حقوق‌بگيران و توليدکنندگان برداشته شود. ناصر موسوي لارگاني، نماينده مردم فلاورجان در موافقت با لايحه بودجه سال 1395، گفت: يکي از راه‌هاي اصلي تحقق اقتصاد مقاومتي را کاهش سهم نفت و افزايش درآمدهاي مالياتي دانست و اظهار کرد: در لايحه بودجه سال 1395، راه‌هاي مختلفي براي کشف فرارهاي مالياتي لحاظ شده است که با تحقق آن درآمدهاي مالياتي 36 درصد افزايش خواهد يافت. اين چالش‌ها در نهايت به تصويب حدود 87 هزار ميليارد تومان درآمد مالياتي در بودجه ۹۵ منجر شد.
 بهانه‌هايي براي کاهش درآمدهاي مالياتي سال بعد
با وجود رشد درآمدهاي مالياتي طي ۹ ماه سال ۹۵ اما در آخرين ماه‌هاي سال نمايندگان مجلس به پيشنهاد يکي از نمايندگان در کميسيون تلفيق ، بندي به قانون ماليات بر ارزش افزوده اضافه شده که طبق آن مصرف ماليات بر ارزش افزوده يک مصرف نهايي است و بايد از حلقه آخر مصرف اخذ شود. اضافه شدن اين بند به قانون ماليات بر ارزش افزوده به معني کاهش درآمدهاي مالياتي در سال ۹۶ بود. اين بود که وزير اقتصاد صراحتا مخالفت خود را اعلام و تاکيد کرد که ماليات بر ارزش افزوده در حالي که‌امروز با 500هزار مودي بزرگ سر و کار دارد حدود 40 هزار ميليارد تومان درآمد براي دولت به همراه دارد و زماني که ماخذ عوض شود و قرار باشد اين ماليات از خرده فروشان جمع آوري شود بازه 500هزار نفري به جمعيت سه ميليون نفري تبديل شده و عملا وزارت اقتصاد دچار چالش جدي مي‌شود. رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور نيز در اين خصوص با اشاره به تصميم مجلس در خصوص اخذ ماليات بر ارزش افزوده از حلقه آخر گفت: اخذ ماليات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهايي، آثار و تبعات سوئي در پي دارد; ضمن اينکه اجراي اين تصميم، اقتصاد کشور را با چالش و نيز کسري بودجه در سال آينده مواجه خواهد کرد. در نهايت با مخالفت اقتصاددانان و کارشناسان و تلاش‌هاي فراوان رئيس مجلس شوراي اسلامي‌اين بند از قانون حذف و بررسي مجدد آن به يک سال بعد موکول شد. اما آنچه مي‌توان از تصويب اين بند و حذف ان بعد از چند روز نتيجه گرفت نياز به تعمق و تفکر درمورد تصميماتي است که دولتهاي بعدي را با چالش‌هاي فراواني در افزايش کسر بودجه مواجه خواهد کرد.
 عملکرد مثبت سازمان ماليات در بودجه ۹۵
با وجود تمام مخالفت‌هاي درست و نادرست با لايحه بودجه سال ۹۵ و بخش مالياتي آن اما سازمان امور مالياتي در ۱۱ ماهه سال ۹۵ در دو حوزه ماليات‌هاي مستقيم و ماليات بر ارزش افزوده ، در مجموع بيش از 713 هزار ميليارد ريال ماليات وصول کرد که 90 درصد تحقق در پيش بيني بودجه سال 95 را نشان مي‌دهد. اين ميزان وصولي نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۶ درصد رشد داشته است. در بخش ماليات‌هاي مستقيم حدود 423 هزار ميليارد ريال وصول شده که 92 درصد تحقق نسبت به پيش بيني در بودجه را نشان مي‌دهد و ۲۳ درصد نيز نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد داشته است.
در بخش ماليات بر ارزش افزوده نيز بالغ بر ۲۹۱ هزار ميليارد ريال ماليات (بر کالا و خدمات) وصول شده که 86 درصد تحقق و 32 درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است. مجموع ماليات و عوارض استرداد شده به موديان مالياتي از ابتداي اجراي قانون ماليت بر ارزش افزوده (مهرماه 1387) تا پايان سال 94 رقمي‌معادل 13 هزار ميليارد ريال مي‌باشد. گفتني است در سال 1395 از مبلغ ماليات وصولي رقمي‌معادل 34 هزار ميليارد ريال به بخش سلامت اختصاص يافته است.

يک کارشناس مسايل بهداشتي اتاق عمل با اعلام اينکه‌امروزه عفونت هنگام عمل جراحي يکي از جدي‌ترين مشکلات جراحي‌ها در مراکز درماني است گفت: به همين دليل نياز به اتاق عمل ايزوله استاندارد
با درجه بالا يکي از مهمترين مسايل در جراحي‌ها به شمار مي‌رود.
مهندس قاسم صف آرا با اشاره به شيوع برخي ويروسها به ويژه آنفولانزا گفت: امروزه افرادي که در سطح شهر رفت و آمد مي‌کنند، ناقل ويروس‌هاي گوناگون هستند که در بسياري از موارد خودشان هم نمي‌دانند که چه ويروس خطرناکي را با خود حمل مي‌کنند و تنها زماني مشخص مي‌شود که رشد ويروس در بدن فرد به بيماري تبديل شود يا به فرد ديگري منتقل شود.
 وي با اعلام اينکه در حال حاضر بسياري از اتاقهاي عمل استاندارد لازم را ندارد گفت: امروزهاي تجهيزاتي در سطح استاندارد جهاني وجود دارد که تصمين کننده 100درصدي ايزوله اتاقهاي عمل است. اين کارشناس واحد تجهيزات پزشکي ويروسهاي خطرناک را سل، آبله، ايدز،آنفولانزا و انواع قارچها را توصيف کرد و گفت: لازم است با اين ويروسها با امکانات دقيق مبارزه شود.
مديرعامل شرکت آتناپرس با اشاره به عوامل عفوني شيمايي که به صورت گاز در هوا معلق هستند گفت: بايد با اين تهديدات به صورت جدي مبارزه کرد.
وي با اعلام اينکه‌امروزه محصولات ايزوله خوبي وارد کشور مي‌شود گفت: کشور سوييس در زمينه ايزوله اتاقهاي عمل سابقه خوبي دارد و بهترين محصولات آن با برند medic clean air وارد کشور مي‌شود.
صف آرابا اعلام اينکه دستگاه سوييسي(مديک کلين اير)بر اساس آخرين دستورالعمل مورد تاييد وزارت بهداشت وارد ايران مي‌شود گفت: لازم است تمامي‌بيمارستانهاي کشور به اين قبيل دستگاهها مجهز شود تا سلامت بيماران را تضمين کنيم.

بازرس مجمع عالي کارگران کشور با اعلام اينکه دولت در تعيين نرخ حقوق به سطح معيشت کارگران توجه نکرد، گفت: در محاسبه حقوق کارگران تخصصي عمل نشد و حق واقعي اين قشر در تعيين نرخ دستمزد داده نشده است
حميدرضا امامقلي‌تبار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس از شهرستان ساري درباره رقم تعيين‌شده براي حقوق کارگران، اظهار کرد: تمام فرايند بررسي حقوق و دستمزد بر اساس اقدامات و برنامه‌هاي سنوات گذشته بوده است. وي افزود: مطرح کردن 2 ميليون و 480 هزار تومان سطح معيشت براي کارگران به اين خاطر بود که کارگران را درگير بحث انتخابات کنند ولي در عمل اين موضوع تأثيري در روند زندگي و درآمد کارگران ندارد. بازرس مجمع عالي کارگران کشور با بيان اينکه تعداد جلسات شوراي عالي کار براي تعيين دستمزد کمتر از سال گذشته بود، افزود: در آخرين جلسه که 16 ساعت طول کشيد در اين فرايند دولت نقش از پيش تعيين شده خويش را اعمال کرد. اين مسؤول با اعلام اينکه ترکيب شوراي عالي کار ناعادلانه است، خاطرنشان کرد: وجود چهار نماينده دولت و سه نماينده کارفرما و سه نماينده کارگر مشکلات جدي براي اين بخش به‌وجود مي‌آورد. امامقلي‌تبار با اعلام اينکه دولت بزرگترين کارفرما است، افزود: دولت تلاش دارد همه مشکلات اقتصادي و توليدي کشور را از اين جلسات مديريت کند و به دليل عدم موفقيت در ساير فرايندها در اين حوزه به‌صورت جدي تلاش کرد که ضعف‌ها را پوشش دهد. وي با بيان اينکه ميزان افزايش حقوق امسال پايين‌تر بود، گفت: در تعيين نرخ حقوق کارگران فقط حداقل‌ها افزايش پيدا کرد و در ساير سطوح افزايش‌ها بسيار کمتر است ولي در حال حاضر تلاش مي‌شود که افزايش حقوق کارگران برجسته شود. بازرس مجمع عالي کارگران کشور يادآور شد: ميزان پرداختي سال گذشته در حداقل‌ها و براي ساير سطوح 14 درصد رشد داشت ولي در سال جاري تنها در حداقل‌ها شاهد افزايش 14 و نيم درصدي بوديم در ساير بخش‌ها افزايش قابل اعتنايي انجام نشده است.
ايران ۴۰ هزار تن برنج تايلندي خريد
ايران با شرکت در يک مناقصه بين المللي حدود ۴۰ هزار تن برنج از تايلند خريداري کرد. به گزارش رويترز، ايران اين هفته در يک مناقصه بين المللي حدود 40 هزار تن برنج از تايلند خريداري کرد. تجار معتقدند ايران قصد داشته با اين خريد بازگشت خود به الگوهاي خريد عادي تر را بعد از لغو تحريم‌ها نشان دهد. تجار گفتند، ايران در سال‌هاي گذشته عمدتا برنج را از طريق مذاکرات مستقيم طولاني خريداري مي‌کرد، زيرا تحريم‌هاي هسته اي مانع از پرداخت پول اين معاملات از طريق بانک‌ها مي‌شد. يک تاجر اروپايي گفت: «من فکر مي‌کنم اين فروش در قالب يک مناقصه نشان مي‌دهد که ايران پس از لغو تحريم‌ها شروع به بازگشت به الگوهاي خريد سنتي تر کرده است... اين خريد توسط يک تجارت خانه چند مليتي آمريکايي انجام شده است.» اين تجار گفتند، ايران برنج هوم مالي درجه يک را از تايلند به قيمت حدود 600 يورو در هر تن خريداري کرده است. قيمت‌ها در اين مناقصه به يورو اعلام شده است.اين مناقصه روز 14 مارس بسته شد. قرار است اين محموله برنج در فاصله 15 آوريل و 15 مي‌به بندر امام خميني يا بندرعباس ارسال شود. مقامات تايلندي روز 27 ژانويه گفته بودند، اين کشور قصد دارد پس از لغو تحريم‌ها، 300 هزار تن برنج به ايران بفروشد. بخش عمده تحريم‌هاي وضع شده عليه ايران در مورد برنامه هسته اي، در سال 2016 و به موجب توافق هسته اي برداشته شد.

صادرات نفت خام ايران به کره جنوبي
 ۵۴ درصد افزايش يافت
بر اساس آمار گمرک کره جنوبي؛ ميزان صادرات نفت خام ايران در ماه فوريه ۵۴ درصد و در ۲ ماه نخست سال ۲۰۱۷ ، ۷۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافته است. ميزان واردات نفت خام کره‌جنوبي از ايران در ماه فوريه نسبت به سال مشابه گذشته 54 درصد افزايش يافت. رويترز مي‌نويسد: اين ميزان افزايش نفت خام بعد از لغو تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران صورت گرفته است. براساس آمارهاي گمرک کره جنوبي که يکي از مشتريان اصلي ايران است در ماه فوريه 427 هزار و 800 بشکه در روز از ايران نفت خريداري کرده است. همچنين طي 2 ماهه نخست سال 2017 واردات نفت خام خود را از ايران 78.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش داده و واردات نفت خام کره در اين 2 ماه از ايران روزانه 425 هزار و 878 بشکه در روز بوده است. اخيراً وزير نفت ايران اعلام کرد که ميزان صادرات نفت خام ايران رکورد 3 ميليون بشکه در روز را ثبت کرده است. گزارش رويترز حاکي است که ميزان واردات نفت کره از عربستان در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال پيش 3.1 درصد کاهش داشته است. کشورهاي عضو اوپک و غير اوپک در 30 نوامبر سال گذشته توافق کردند که روزانه 1.8 ميليون بشکه در روز توليد خود را کاهش دهند. اين توافق از ابتداي سال 2017 به مدت 6 ماه اجرايي خواهد شد. اسام المرزوق وزير نفت کويت اعلام کرده است که کشورهاي غير اوپک به 50 تا 60 درصد تعهدات و کشورهاي عضو اوپک تا 140 درصد تعهدات خود عمل کرده‌اند.