مرتضي برکاتي
روزنامه‌نگار

يکي از عوامل مهم کنترل نرخ تورم ايجاد ثبات در بازار ارز است.
وزير اقتصاد تورم سال 96را حدود 9درصد پيش‌بيني کرده است. اما شواهد حاکي از افزايش نرخ ارز خواهد بود. دولت به منظور کنترل نرخ ارز هزينه‌ي زيادي خواهد کرد و از اين‌رو منابع ارزي زيادي را به بازار تزريق مي‌کند. مي‌توان گفت اين امر از نظر اقتصادي به صرفه نخواهد بود از اين رو نرخ تورم مي‌تواند در پي افزايش نرخ ارز تا محدوده 11-12درصد افزايش يابد.
اگر اين چنين باشد نرخ بهره واقعي کشور با در نظر گرفتن نرخ وام دهي 15درصد برابر با 3تا4درصد خواهد شد.
افزايش در نرخ ارز يکي از عوامل اثرگذار بر تورم خواهد بود اما عواملي همچون بدهي بانک‌هاي تجاري به بانک مرکزي و همچنين استقراض دولت از بانک مرکزي يکي ديگر از عوامل تاثير گذار بر تورم خواهد بود.
بنا به گفته آقاي نوبخت در سال 95دولت کسري بودجه نداشته است از اين رو در صورتي که سال 96دولت بتواند در مخارج و منابع انضباط داشته باشد پايه پولي از اين بابت افزايش نخواهد يافت. اما با توجه به بهبود وضعيت اقتصادي و نياز بنگاه‌ها به تامين مالي کوتاه مدت بدهي بانک‌هاي تجاري به بانک مرکزي در کنار افزايش نرخ ارز مي‌تواند دو عامل اصلي تاثيرگذار بر تورم نظر گرفت.
اينجا است که مي‌توان مکانسيمي‌وجود داشته باشد شرکت‌ها به راحتي وارد بورس شوند و به جاي فشار به نظام پولي وبانکي جهت تامين مالي از طريق بازار سرمايه و استفاده ازابزارهاي بدهي اقدام به تامين مالي کنند.
هرچند بايد گفت تامين مالي کوتاه مدت به دوش بانک‌ها است اما هستند شرکت‌هايي که تامين مالي بلند مدت را نيز از طريق بانک‌ها انجام مي‌دهند.توسعه بازار بدهي باعث خواهد شد، بانک‌ها منابع لازم جهت پرداخت وام به مردم را داشته باشند و از طرفي به دليل کمبود منابع اقدام به برداشت از بانک مرکزي نکنند و پايه پولي را افزايش ندهد.
درنهايت انضباط دولت در دخل و خرج، توسعه بازار بدهي و ورود شرکت‌ها به بورس، کاهش بار تامين مالي از دوش بانک‌ها و کاهش اعطاي تسهيلات تکليفي به کنترل تورم کمک خواهد کرد.


سرکان دميرتاش  
روزنامه حريت

پس از اعلام نتايج رفراندوم اصلاح قانون اساسي ، يک برنامه سنگين دربخش سياست خارجي در انتظار ترکيه خواهد بود. يکي از موضوعات مهم در روبروي آنکارا ، عمليات رقه در سوريه است که توسط نيروهاي ائتلاف به رهبري ايالات متحده‌امريکا عليه گروه تروريستي داعش صورت مي‌گيرد انتظار مي‌رود اين عمليات چند روز پس از اعلام نتيجه رفراندوم ترکيه آغاز شود.به همين خاطر وزير دفاع ترکيه 13 آوريل سفري يک روزه به واشنگتن داشت و بار ديگر آمادگي ترکيه براي همکاري در عمليات مشترک با آمريکا و ديگر شرکايش را به شرط حذف "يگان‌هاي مدافع خلق" از حضوردرعمليات ابراز داشت. اگرچه آنکا از اين امر آگاه است که اين امري واقعگرا نيست که در برنامه‌هاي واشنگتن براي آزادي رقه و اتحادش با "يگان‌هاي مدافع خلق" تغيير زيادي اعمال کند و بار ديگر نسبت به نتايج احتمالي و خطرهاي امنيتي اين همکاري هشدار داد. اين عمليات همچنين فرصتي براي دولت ترکيه نسبت به همکاريهاي آينده با آمريکا و حتي حمله احتمالي به "پ.ک.ک" در سنجر خواهد بود. ديدار وزير خارجه ترکيه با همتاي آمريکايي اش تنها يک روز پيش از سفر وزيرخارجه‌امريکا به مسکو بود که نتيجه آن افزايش تنش اين دو رقيب درباره سوريه بود. ترکيه از حمله‌امريکا به پايگاه نظامي‌سوريه حمايت کرده است . ديدار رکس تيلرسون با مقامات روسيه نيز با اين نتيجه همراه بود که حملات يکجانبه ديگر در آينده رخ ندهد. درحاليکه وزيردفاع آمريکا در واشنگتن بود، رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه در تماسي تلفني با رئيس جمهور روسيه ولاديمير پوتين درباره پيشرفت‌هاي اخير در سوريه صحبت کرد که باعث بحث‌هاي تازه ميان آنکارا و مسکو شد. درميان اختلافات جدي ميان روسيه و ايالات متحده برسرسوريه، به نظر مي‌رسد آنکارا در پيچ سياسي و نظامي‌مانده باشد.وزير خارجه ترکيه در مصاحبه اخير خود تاکيد کرد« نقش ترکيه در سوريه مهم است اگرچه آشتي بين واشنگتن و مسکو نيز بسيار مهم است.» به زودي پس از اعلام راي رفراندوم سياست‌هاي ترکيه درباره سوريه پررنگ تر خواهد شد.
ترجمه :فاطمه مهتدي


سخنگوي قوه قضائيه مطرح کرد:
سخنگوي قوه قضائيه در نخستين نشست خبري خود در سال جاري، ضمن تشريح اقدامات گسترده دستگاه قضا در تحقق شعار سال و مبارزه با قاچاق کالا، به پرسش‌هاي خبرنگاران درباره مسائل انتخاباتي و نيز پرونده‌هاي معروف پاسخ داد.
حجت الاسلام محسني اژه اي در نخستين نشست خبري خود در سال 96 با بيان اينکه برخي افراد در دستگاه‌ها در زمينه گسترش و تقويت توليد باج خواهي مي‌کنند به مصداقي اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال براي يک وام بانکي و ضمانت بانکي دو ماه زمان صرف مي‌شود و هر آنچه که بانک نياز دارد ظرف دو ماه‌اماده مي‌شود اما در آخر کار عنوان مي‌شود که ما هم بايد از 5 درصد سود بهره مند شويم. يا گاهي اوقات به فردي که تسهيلات گرفته از بيرون يا داخل بانک عنوان مي‌شود که بايد 500ميليون از اين پول را در اين بانک سپرده گذاري کني .
محسني اژه اي به اقدامات قوه قضائيه در بحث مبارزه با قاچاق اشاره کرد و گفت: دادستان کل کشور برخي از بنادر را از نزديک بازديد کرده و با برخي گمرکات نيز صحبت کرده است. رئيس سازمان بازرسي نيز همينطور تا بتوان با اين پديده شوم مبارزه کرد.
سخنگوي قوه قضائيه با بيان اينکه در سال 95 سازمان بازرسي کل کشور حدود800مورد قاچاق کالا را فقط به دولت گزارش کرده، گفت: دولت نيز خوب از آنها استقبال کرد و دستور پيگيري داده شد اما بنده از قاضي سراج خواسته‌ام که اين موضوع را تا آخر پيگيري کنند.
وي با اشاره به پرونده بانک سرمايه و صندوق ذخيره فرهنگيان ادامه داد: 8هزار و 300 ميليارد تومان از معوقات اينها فقط متعلق به 31 نفر است که البته اين ميزان با سود و تاخير است. همچنين در گزارش ديگري از پرونده اين بانک 4هزار و210 ميليارد ريال به يکي از شرکتهاي زير مجموعه با سود 18درصد داده شده واين شرکت اين پول را با سود 27 درصد به شرکت خصوصي ديگري داده است.
حجت الاسلام محسني اژه‌اي ادامه داد: ما در سنوات گذشته عمدتاَ بسيار بر روي مسئله زمين و آب متمرکز بوديم. اما در سال 95 علاوه بر آب و تصرفات زمين درباره سلامت مردم ،‌ هوا و بهداشت هم ورود کرديم که اين اقدام با همکاري معاونت پيشگيري و هم دادستاني‌ها صورت پذيرفته. درباره رفع تصرفات زمين و حمايت از بخش خصوصي در جهت تعطيل نشدن کارخانه‌ها اقدامات خوب و مفيدي انجام شده است که گزارش آن به دست ما رسيده است.وي در مورد وظيفه قوه قضائيه در زمينه انتخابات گفت: وظيفه قوه قضائيه برخورد با جرم است و در قانون پيش بيني شده که به منظور رسيدگي به تخلفات وجرائم انتخاباتي شعبه ويژه اي تشکيل و پرونده‌ها خارج از نوبت رسيدگي شوند. همچنين به منظور پيشگيري از وقوع جرم ستاد پيشگيري از تخلفات انتخاباتي به رياست دادستان کل کشور و با مشارکت ساير دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هاي مختلف تشکيل شده است.
محسني اژه اي در ارتباط با تخلفات انتخاباتي اظهار کرد: فقط دو مورد تبليغات زود هنگام در تهران صورت گرفته که دادستان تهران برخي از روزنامه‌ها را احضار کرده و به آنها تذکر داده است و طبيعتا به موضوع رسيدگي مي‌شود.
معاون اول دستگاه قضا در خصوص آخرين وضعيت پرونده دستگيري برخي از مديران کانال‌هاي تلگرامي‌گفت: حکم افرادي که دستگير شده‌اند هنوز صادر نشده است؛ بنابراين طبق قانون از بيان نام وجزييات اتهام معذورم و پرونده در مرحله تحقيقات دادسرايي است.
اژه اي در تشريح عنوان اتهامي‌اين افراد گفت: اجمالا اتهامات امنيتي وبرخي علاوه بر امنيتي بودن انتشار مسائل مستهجن و خلاف نظام، خلاف افراد و دستگاهها وخلاف عفت عمومي‌است.
سخنگوي قوه قضائيه ادامه داد: افرادي که در اين خصوص بازداشت شدند 8 نفر بودند که دو نفر از آنها قرارشان تبديل شده که يک نفرشان آزاد و نفر ديگر اگر قرارش تامين شده باشد امروز آزاد مي‌شود اما هنوز 6 نفر بازداشت هستند وقرار بازداشت آنها تبديل نشده است.
معاون اول دستگاه قضا در رابطه با آخرين وضعيت پرونده معاون رئيس جمهور سابق گفت: پرونده وي مفتوح است؛ طبعا بايد به دادگاه برود و دادگاه نظر دهد و هنوز بي گناهي و يا گناهکار بودن وي به اثبات نرسيده است.
سخنگوي قوه قضائيه در رابطه با آخرين وضعيت پرونده سعيد مرتضوي دادستان اسبق گفت: اين پرونده در هر دو بخش کهريزک وسازمان تامين اجتماعي در مرحله تجديد نظر خواهي است.وي در مورد پرونده محمود احمدي نژاد رئيس جمهور سابق گفت: اين پرونده همچنان مفتوح است.
اژه‌اي در رابطه با آخرين وضعيت پرونده يکي از متهمان پرونده صندوق ذخيره فرهنگيان گفت: اين فرد پرونده ديگري نيز در استان گيلان داشت که به تهران ارسال شده است. پرونده هنوز در مرحله دادسرايي است و متهم نيز فعلا بازداشت است.
سخنگوي قوه قضائيه در خصوص سخنراني رئيس جمهور سابق در خوزستان گفت: دادگاه ويژه روحانيت اعلام کرد که شکايتي از دادستان کل کشور نشده و دادسراي تهران هم اعلام کرد که شکايتي از رئيس جمهور سابق طرح نشده است.
وي خبر داد: در کرمان دو مجرم اعدام شدند که در يک باند زنجيره اي مواد مخدر فعاليت مي‌کردند که فقط 1609 کيلو ترياک از آنها کشف شده است.
سخنگوي قوه قضائيه در مورد برخي تخلفات انتخاباتي توسط افراد سياسي و دولتي گفت: ستاد پيشگيري از تخلفات انتخاباتي هم در دادستاني کل و هم در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها تشکيل شده و مردم مي‌توانند موارد مجرمانه اي را که مي‌بينند به اين ستادها گزارش کنند.وي درباره برسخنان رئيس جمهور درباره مچ گيري فعالان اقتصادي بوسيله دستگاه قضا و نيز دستگيري برخي افراد در روزهاي پاياني هفته با انگيزه زنداني کردن آنها در روزهاي تعطيل گفت: ما ياريگر فعالين اقتصادي هستيم و اينکه نبايد مچ گيري کرد، درست است؛ اما بايد مچ چه کسي را گرفت و مچ چه کسي را نگرفت؟ کسي دستش در جيب مردم يا بيت المال است و کسي که ميلياردها تومان پول گرفته و بازنگردانده است، آيا نبايد به اتهام اين افراد رسيدگي شود؟
محسني اژه‌اي تصريح کرد: ما نبايد در هيچ کجا دنبال مچ گيري باشيم؛ اما قوه قضائيه و حتي ساير دستگاه‌هاي ذيربط بايد مچ افرادي که به‌اموال مردم دست درازي مي‌کنند را بگيرند.
معاون اول دستگاه قضا توضيح داد: اينکه سخنان رئيس جمهور تحريف شده باشد يا نباشد را نمي‌دانم؛ چون ممکن است برخي روزنامه‌ها و رسانه‌ها خبر را تحريف کنند؛ اما اينکه قوه قضائيه به گونه اي عمل مي‌کند که افراد درروزهاي آخر هفته بازداشت شوند قطعا حرف درستي نيست. اگر فردي در روز چهارشنبه بازداشت مي‌شود اگر قرار تامين بياورد آزاد مي‌شود وگرنه در بازداشت مي‌ماند. ممکن است چنين چيزي توسط فردي اتفاق افتاده باشد اما اينکه گفته شود قوه قضائيه اينگونه رفتار مي‌کند حتما اينگونه
 نيست.
سخنگوي قوه قضائيه درباره آخرين وضعيت دو متهم امنيتي گفت: پرونده اين افراد در مرحله دادسرايي است و قرار مجرميت يا کيفرخواست براي آنها داده نشده است . اينکه گفته مي‌شود اين افراد با خانواده خود ديداري نداشته‌اند را اطلاع ندارم.
معاون اول دستگاه قضا درباره تأثير پرونده قضايي افراد در تأييد صلاحيت آنها گفت: الزاماَ اينگونه نيست که هر کس پرونده دارد، حتما رد صلاحيت مي‌شود و هر کس پرونده نداشته باشد تأييد صلاحيت مي‌شود. اگر چنانچه يک فرد محکوميتي داشته باشد و جزو مواردي باشد که مانع ورود به عرصه انتخابات است اين فرد تأييد نمي‌شود؛ اما اگر کساني باشند که محکوم هم شده‌اند و قانون هم آنها را منع نکرده باشد يا از سنوات قانوني گذشته باشد، مي‌توانند اقدام به کانديداتوري براي رياست جمهوري کنند.
سخنگوي قوه قضائيه درباره ميزان حمايت از فعالين اقتصادي و کميته‌هاي قضايي حمايت از سرمايه گذاري در استانها گفت: اينگونه موضوعات به دو صورت است دريک صورت ممکن است که فرد مرتکب جرمي‌شده باشد و براي او پرونده کيفري تشکيل شده باشد. در اينگونه موارد سعي شده است که ضمن رسيدگي به جرم اين فرد کارخانه و يا کارگاه او تعطيل نشود در اينگونه موارد آمار دقيق ندارم که چند پرونده به اين صورت بوده است. اما مثلا در استان البرز به گونه اي عمل شده است که از بيکاري بيش از 2000 نفر جلوگيري شده است يا در استان خراسان رضوي از بيکارشدن بيش از 220 هزار نفر جلوگيري شده است. همچنين در تبريز پرونده اي که حدود 2000 شاکي داشت به گونه اي رفتار شد که حدود 1500 نفر از آنها اجمالا به حق خود رسيدند و کارخانه اي که 200کارگر داشت به فعاليت خود ادامه داد. اينها مواردي است که براي افراد پرونده تشکيل شده است و درعين حال به گونه اي عمل شده که ازتعطيلي کارخانه آنها جلوگيري شود.
معاون اول دستگاه قضا درباره قانون رسيدگي به‌اموال مسئولين گفت: هر قانوني که مراحل آن طي شده و به تصويب قانونگذار رسيده است همه بايد تابع آن باشيم. اين قانون داراي دو بخش است که بخشي از آن مربوط به رسيدگي به‌اموال مسئولين و بخشي هم مربوط به فهرست اموال آنهاست که اين بخش مربوط به خوداظهاري افراد است. مقاماتي که بايد به‌اموال آنها رسيدگي شود دراين قانون مشخص شده‌اند. وزرا، رهبري و سران قوا شامل اين قانون هستند؛ اما اين قانون که بين مجلس و شوراي نگهبان بود به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال شد و در آنجا رسيدگي شد و مجمع معتقد است که ديگر نبايد به‌اموال رسيدگي شود و افراد بايد خودشان در قالب خوداظهاري فهرست اموال را به قوه قضائيه بدهند. در هرحال زيرساخت براي اجراي آن مهيا نيست.
محسني اژه‌اي در مورد نرمش نشان دادن مجرمين سازمان يافته، تروريست‌ها، آدم کش‌ها و مافياي مواد مخدر افزود: در بندرعباس حکم اعدام دو مجرم صادر و اجرا شد که در جابجايي يا حمل 2350 کيلو ترياک ، 220 کيلو حشيش و3900 هروئين نقش داشتند. آيا مي‌توان چنين فردي را اعدام نکرد؟
معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: مورد ديگري در کرمان بود که از دو نفر در يک باند زنجيره اي 1609 ترياک کشف شده است يا در کرج فردي بوده است که 345 کيلو ترياک و 176 کيلو مرفين از او کشف شده است يا فردي که در استان مرکزي 6 نفر را کشت که به قصاص محکوم شد وهمه مردم آزرده خاطر شدند. آيا مي‌توان از اين افراد به سادگي گذشت؟ آنها طبق قانون مجازات مي‌شوند.
محسني اژه اي در رابطه با آخرين وضعيت ساختمان پلاسکو گفت: سه نفر که گفته بودند در بروز آتش سوزي نقش داشته‌اند، بازداشت شدند که يک نفر با قرار آزاد شد و دو نفر همچنان در بازداشت هستند و هنوز گزارش کارشناسي که بر اساس آن مشخص شود قصور متوجه چه کساني است، ارائه نشده است.
معاون اول دستگاه قضا درمورد پرونده مديران دوتابعيتي گفت: دادستان کل کشور ليست 53 نفره اي داد که طبعا وزارت اطلاعات به آنها رسيدگي و پاسخ مي‌دهد. احيانا ممکن است دادستان کل مدارکي داشته که وزارت اطلاعات نداشته باشد. در نهايت اگر ثابت شد که دو تابعيتي هستند طبق قانون با آنها برخورد
 مي‌شود.
يک مقام بانک مرکزي با ابراز تاسف نسبت به اظهارات يکي از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري درباره ورشکستگي بانک‌ها، هشدار داد: افراد و شخصيت‌ها، منافع عمومي‌جامعه را فداي اغراض سياسي نکنند.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک مرکزي، مديرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباري اين بانک با اشاره به سخنان روز جمعه عليرضا زاکاني در ستاد انتخابات کشور گفت: آقاي عليرضا زاکاني يکي از کانديداهاي رياست جمهوري، در دو اظهارنظر مختلف، مسائل مربوط به منافع و اعتماد عمومي‌کشور را مطرح کرده و به صراحت اعلام کرده‌اند: «بانک‌ها امروز عمدتا ورشکسته‌اند. چرا دولت تصميم گرفته اين ورشکستگي را بعد از انتخابات اعلام کند؟!». اعلام اين موضوع نادرست که مستقيما با زندگي عموم مردم جامعه ارتباط دارد، باعث ايجاد نگراني‌هايي ميان مردم مي‌شود که خسارت‌هاي ناشي از آن، جبران ناپذير است و متاسفانه اينگونه اظهارنظرها توسط افرادي که اطلاعات فني دقيقي در اين زمينه ندارند با توجه به پيش رو بودن انتخابات رياست جمهوري در کشور، صرفا در راستاي مقاصد سياسي کوتاه مدت ارزيابي مي‌شود.
عباس کمرئي افزود: بانک مرکزي ضمن تکذيب مطلب عنوان شده توسط آقاي زاکاني، نماينده سابق مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، از تمام کانديداهاي رياست جمهوري مي‌خواهد منافع عمومي‌را قرباني اغراض سياسي کوتاه مدت خود نکنند. توقف و ورشکستگي بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي با توجه به نقش محوري آنها در اقتصاد در مقايسه با ساير بنگاه‌هاي اقتصادي، رخدادي پيچيده تلقي مي‌شود و اظهارنظرهاي غيرکارشناسي توسط افراد و نهادهاي غيرمسئول تنها سبب وخامت اوضاع و افزايش ريسک سرايت و هجوم به بانک‌ها خواهد شد و اظهارنظر درخصوص اين موضوع، نيازمند احتياط بيشتر تمام دلسوزان نظام است. مديرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباري اظهار کرد: خوب است ايشان اعلام کنند که اين اظهارنظر بر چه اساسي صورت گرفته و از کدام مرجع رسمي‌چنين گزارشي را دريافت کرده‌اند؟ ايشان بايد بدانند که نظام بانکي بيش از ۸۰ درصد بار تامين مالي کشور را به دوش مي‌کشد و اين موضوعي نيست که بشود آن را دستاويز مطامع و مصالح کوتاه مدت سياسي خود قرار داد.کمرئي هشدار داد: با توجه به اينکه طرح اينگونه مطالب، موجب اخلال در آرامش رواني جامعه، خدشه دار شدن اعتماد عمومي‌و مواجه شدن بانک‌ها با ريسک شهرت مي‌شود؛ در صورت تکرار، بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران به عنوان «مدعي»، از طريق مراجع قضايي عليه برهم زنندگان اين آرامش رواني، طرح دعوي خواهد کرد.
رئیس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از فازهای گازی مطرح کرد؛
حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهوري گفت: فازهاي پارس جنوبي سکوهاي پرش ايران به سمت پيشرفتي است که مورد انتظار ملت بزرگ ايران است .
به گزارش ايرنا رئيس جمهوري در آئين بهره برداري رسمي‌از فازهاي 17، 18، 19، 20 و 21 پارس جنوبي در تماس تلفني با مديران اين پروژه‌ها در سکوهاي نفتي مستقر در دريا افزود: دست مريزاد به شما مي‌گويم که اين افتخارات را براي ما در معرض نمايش ديد جهانيان قرار داديد.
رئيس جمهوري يادآورشد: امروز شاهد افتتاح بزرگترين سرمايه گذاري در صنعت نفت، گار و پتروشيمي‌به دست مديران، جوانان و طراحان ايراني هستيم.
رئيس جمهوري با اشاره به اينکه ما روزهاي بزرگي در تاريخ کشورمان داشته‌ايم افزود:بزرگترين هدف ما آن است که ايران را به نقطه اوجي برسانيم که همه ايرانيان در تاريخ در انتظار آن بوده‌اند .
وي گفت:درهشت سال دفاع مقدس به فکر پيشرفت صنعت دفاع کشور براي قدرت سرزمين مقدسمان بوديم.
روحاني افزود: آن روز که من ديدم اقتصاد دانان کشور توانستند تورم 45درصدي را تک رقمي‌کنند آن روز، روز افتخار نه براي دولت و اقتصاد دانان بلکه براي ملت ايران بود.
وي تصريح کرد: آن روز که شاهد بوديم رشد کشوربعد از 12 سال انتظار براي اولين بار از هشت درصد عبور کرد روز افتخار بود.وي افزود: آن روز که توانستيم در مقابل شش قدرت بزرگ دنيا حرف ملت ايران را به کرسي بنشانيم و بعد از دعاي شب بيست و سوم ماه مبارک رمضان پيروزي بزرگ را در سايه دعاي مردم و رهبري رهبرمعظم انقلاب، فداکاري و قدرت ديپلماسي شاهد آن پيروزي بوديم روز افتخار ما بود.
رئيس جمهوري گفت: آن روز که طرح تحول سلامت در ايران به ثمر نشست و مردم در بيمارستانها مجبور نبودند براي پرداخت پول بيماري، طلاي همسران و فرش زيرپايشان را بفروشند و روزي که ديدم روستائيان، حاشيه نشينان و همه ايرانيان زير پوشش بيمه درماني قرار گرفتند آن روز، روز فخر ما بود.
وي تصريح کرد: امروز نيز با بهره برداري از فازهاي 17،18، 20، 21 و 19 روز تحقق اقتصاد مقاومتي ايران و افتخار ديگري رقم خورد.روحاني اضافه کرد: صنعت نفت و مديران نفت ما در سال 95 و 96 براي ما روزهاي پرافتخاري را آفريدند.
وي افزود: آن روزي که ظرف چند ماه مديران نفتي توانستند قدرت صادرات نفت خام و ميعانات را به دو برابر افزايش دهند، آن روزي که مديران نفت ما و وزير نفت ما در اوپک توانست حق غصب شده ملت ايران را بازپس بگيرد و ما توانستيم حقمان را بگيريم و توليد نفتمان را همزمان با کاهش ديگر توليد کنندگان نفت به مرز قبل از تحريم برسانيم افتخاري بزرگ براي ملت ايران بود.روحاني گفت: امروز که بعنوان روز ماندگار صنعت نفت و گاز کشور ما است در يک روز پنج فاز و يک فاز که معادل دو فاز است در واقع شش فاز پارس جنوبي افتتاح و بهره برداري مي‌شود.وي يادآور شد: همزمان بابهره برداري از طرحهاي ياد شده برداشت از لايه نفتي پارس جنوبي نيز امروز آغاز مي‌شود و همچنين چند طرح پتروشيمي‌اين منطقه نيز بهره برداري خواهد شد.وي افزود: اينکه ايران قدرتمند ما در يک روز سرمايه گذاري بيش از 20 ميليارد دلار را افتتاح و بهره برداري مي‌کند بعنوان يک روز به ياد ماندني براي تاريخ صنعت نفت کشور ما خواهد بود.روحاني گفت: عزت ما در سايه اقتصاد مقاومتي، در سايه موفقيت ما در صحنه‌هاي مختلف، امنيت بزرگ، آرامش، صداي بلند آزادي ملت ايران و ان شاالله مشارکت بزرگ ملت ايران در 29 ارديبهشت در سرزمين ايران و پيشرفت به دست ايرانيان عزيز در همه زمينه‌هاست.
وي تصريح کرد: افتخار ما اين است که‌امروز مي‌بينيم در يک ميدان مشترک که همسايه ما از همين ميدان استفاده و بهره برداري مي‌کند از ميزان بهره برداري او داريم سبقت مي‌جوئيم خود يک افتخار است.
وي تصريح کرد: اينکه در آغاز به کار اين دولت توليد و ظرفيت ما 240ميليون مترمکعب گاز در روز بود و امروز بعد از سه سال و نيم توليد و ظرفيت ما با افزايش بيش از دو و سه تا چهاردهمي‌برابر به 575ميليون مترمکعب رسيده است به معني اين است که ما مي‌توانيم.وي افزود: اگر با هم باشيم، وحدت داشته باشيم و دست به دست هم دهيم ما مي‌توانيم.
روحاني اظهارکرد:ما مي‌توانيم عزت، پيشرفت،آرامش دوباره، موفقيت و اقتصاد دانش بنيان و حرکت به سمت قله‌هاي پيشرفت را به ارمغان آوريم و به دنبال مسائل جزيي و پيش پا افتاده نرويم.وي تاکيد کرد:ملت ايران ملت فرهنگ، عشق به قرآن، عشق پيامب رو اهل بيت (ع) و داراي اخلاق است نگذاريم فضاي ما با دروغ، تهمت، باگفتن سخن خلاف، آلوده شود.
روحاني افزود: افتخار ما راستگويي، شفافيت، احترام به حقوق يکديگر و بزرگانمان است.
وي تصريح کرد: ديديم روزي که به بهشتي توهين کردند و سالها بعد شرمنده بودند،به‌هاشمي‌رفسنجاني توهين کردند و امروز بعد از پرواز روح او به آسمانها شرمنده هستند.
رئيس جمهوري بااشاره به اينکه نگذاريم در برابر افتخارات کشورمان و بزرگان کشورمان شرمنده باشيم افزود: تازه اين شرمندگي دنيا است و شرمندگي قيامت بيشتر و بدتر است.
وي بدون نام بردن از فرد خاصي گفت: برادر، در کنار هم، دستگيرهم و با مردم با صداقت سخن بگوييم.
روحاني افزود: ملت ما صلح، آرامش ، پيشرفت، امنيت و عزت بلند مي‌خواهد.
وي با بيان اينکه ما مي‌توانيم به همه اين اهداف برسيم گفت: ما انقلاب نکرده بوديم که رو در روي هم باشيم، همديگر را تخريب کنيم و براي مواد غذايي دستمان به سوي بيرون دراز باشد.رئيس جمهوري با تاکيد بر اينکه به فکر خودکفايي در گندم، گاز، نفت گاز و گازوئيل و بنزين بوديم بدون اشاره به طرح خاصي يادآورشد: درهفته‌هاي آينده در زمينه بنزين نيز محقق مي‌شود و با اين طرح همه انتظارات اين ملت برآورده مي‌شود.روحاني افزود: در زمينه ارتباط با دنيا ايران را بعنوان کريدور شمال – جنوب و شرق و غرب قرار داده‌ايم.
رئيس جمهوري تصريح کرد: ما در همه زمينه‌ها شامل آب، محيط زيست، برق، عمران شهري و روستايي و گازرساني توفيقات خوبي داشتيم و بايد در زمينه علم، دانش و فناوري که به حمد الله‌امسال در ميان 25 کشور بزرگ دنيا رتبه اول علمي‌را کسب کرده‌ايم و در بعد فرهنگي، اجتماعي نيز بايد گامهاي جدي را برداريم.
رئيس جمهوري گفت: اما هرکجا پيشرفتي شاهد هستيم بايد براي پيشرفت آن منطقه نيز تلاش شود.
وي يادآور شد: اينکه در عسلويه، نخل تقي و کنگان امروز شاهد ميزباني مردم بوشهر براي صنعت گاز، نفت و پتروشيمي‌کشور هستيم بايد از محصول اين پيشرفت مردم اين استان و به ويژه اين منطقه استفاده و بهره برداري بهينه کنند.
وي ادامه داد: بايد بيشترين استفاده از مشاغلي که در اين منطقه ايجاد مي‌شود مردم بومي‌اين استان و اين منطقه نيز بتوانند استفاده کنند.رئيس جمهوري را در اين سفر محمد جواد ظريف وزير امورخارجه، محمد رضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت، فخرالدين دانش آشتياني وزير آموزش و پرورش، سورنا ستاري معاون علمي‌و فناوري و نهاونديان رئيس دفتر رئيس جمهوري همراهي مي‌کنند.

علي ديني ترکماني تشریح کرد؛
حسن روحاني تنها چند روز پس از اجراي برجام در جمع فعالان اقتصادي گفته بود که اقتصاد ايران همچون زنداني است که پس از سال‌ها از قل و زنجير رها شده است. در روزهايي که‌اميدها براي حرکت دوباره چرخ اقتصاد زنده شد و مسير تازه‌اي پيش روي فعالان اقتصادي قرار گرفت، رئيس جمهور بارها از دشواري اين راه سخن گفته بود تا هشدار داده باشد که لغو تحريمها به يکباره تحول ايجاد نخواهد کرد،اما برخي رقبا بداخلاقي مي‌كنند؛ انتظارهاي خود را بزرگ نمايي مي‌كنند كه چه نشسته‌ايد،يكسال گذشته و اثري از دستاوردهاي برجام نيست.
واقعيت اين است كه اقتصادي که تازه از زنجير تحريم رها شده، حرکت آرام خود را آغاز کرده،اما هنوز در ميدان تعامل همه جانبه اقتصادي با دنيا به توفيق همه جانبه دست نيافته است.با اين حال، اقتصاد ايران در سال 95 به عنوان اولين سال بدون تحريم در يک دهه گذشته، جهش مثبتي را پشت سرگذاشت.
پس از 5 سال تقلا در محدوده صفر و حتي زير صفر در نه ماه سال 95 عدد 11.6 درصد را به ثبت رساند. عددي كه اگرچه بخش اعظم آن وابسته به رشد توليد نفت است،اما در همان بازه زماني رشد اقتصادي بدون نفت هم 1.9 درصد به ثبت رسيده است.
تورم تك رقمي‌شد و صادرات نفت به دوران پيش از تحريم‌ها رسيد.همه اين اتفاق‌ها فقط در يكسال افتاد.حال آنكه تجربه كشورهاي مشابه مثل ايران كه گرفتار تحريم بوده‌اند- عراق- يك دهه به طول انجاميد.
تولد رکود
ركودي كه به دليل سياست‌هاي اشتباه دولت قبل بر اقتصاد ايران حاكم شده و با تحريم‌ها تشديد شد، چسبيده به برخي بخش‌هاي اقتصاد تا به‌امروزباقي مانده است.انتظار بر اين بود که با لغو تحريم‌ها اقتصاد هم از رکود خارج شود،اگرچه اين روند به کندي مسير خود را طي مي‌کند اما اين طي طريق نياز به صبوري دارد.
اميد براي خروج از ركود،درست در شرايطي كه رشد اقتصادي دو رقمي‌شده؛ امسال بيش از هر سال ديگري قطعي تر به نظر مي‌رسد.البته در برخي زيربخش‌ها مثل صنعت و معدن هنوز آثار رشد اقتصادي ديده نشده،با اين حال اقتصاددانان مي‌گويند،داشتن دو فصل رونق در اقتصاد به معناي خروج از ركود است و اين پروسه طول مي‌كشد.
هرچند صنايع بزرگي نظير نفت، پتروشيمي‌و خودرو روند صعودي توليد را در يک سال گذشته تجربه کرده‌اند، اما بنگاههاي کوچک و متوسط همچنان در رکود گرفتار مانده‌اند. ظرفيت‌هاي داخلي براي تحرک بخشي به اقتصاد فعال شده است و با ورود ارز حاصل از صادرات نفت که به تحرک پروژه‌هاي عمراني خواهد انجاميد، فضاي بيشتري براي فعاليت‌هاي اقتصادي ايجاد خواهد شد.
 نرخ منفي رشد درآمد سرانه
علي ديني ترکماني، کارشناس اقتصادي در رابطه با منشا پيدايش و تعميق رکود در کشور گفت: مسئله اين است که از سال ١٣٩١ در دوران دولت احمدي‌نژاد که اقتصاد ايران وارد مرحله رکود شديد شد، نرخ رشد درآمد سرانه هم منفي شد. آنچه‌امروز مي‌بينيم، محصول سال‌هاي ١٣٩٠ و ١٣٩١ است؛ همان زمان که اقتصاد کشور نرخ رشد منفي حدود هفت‌درصدي را تجربه مي‌کرد.
وي معتقد است: اتفاقا نرخ رشد منفي درآمد سرانه که در واقع نشان‌دهنده قدرت خريد و ميزان «خرج‌کرد» مردم است، بسيار بسيار بيش از عددي شده است که ارزيابي مي‌شود براساس توليد ناخالص داخلي بايد باشد. در واقع هم توليد ناخالص داخلي و هم توليد ناخالص ملي از سال ١٣٩١ تا ١٣٩٢ چيزي حدود ٩ درصد کاهش پيدا کرد؛ در سال‌هاي ١٣٩٣ و ١٣٩٤ هم حدود تنها يک درصد رشد کرده است.
وي افزود: پس در مجموع در چهار سال نرخ رشد اقتصادي بيش از هشت درصد کاهش پيدا کرده است. فرض بر اين است که سال جاري هم به ‌شکل ميانگين نرخ رشد اقتصادي چهار درصد باشد. اگر اين چهار درصد را هم از عدد پيشين کم کنيم، حدود چهار از عدد قبلي کم مي‌شود. مي‌خواهم بگويم با اين همه GDP ايران هنوز حدود چهار تا پنج درصد از پنج سال پيش کمتر است. اگر همه اينها را بر مبناي شاخص درآمد سرانه محاسبه کنيم، رقمي‌بالاتر به‌ دست خواهد آمد.
به گفته اين کارشناس اقتصادي در واقع تنها در سال ١٣٩١ و ١٣٩٢ چيزي حدود ١٩ درصد از درآمد سرانه ايراني‌ها کاسته شده است. اين کاستي در سال‌هاي بعد هم جبران نشده است. محصول آن هم چيزي است که‌امروز مي‌بينيد.
ترکماني با اشاره به کاهش قدرت خريد مردم گفت: زماني که درآمد سرانه براي ساليان متوالي کاهش پيدا مي‌کند، از مصرف خانوارها هم به‌تدريج کاسته مي‌شود؛ اين موضوع خودش را به‌ شکل «تقاضاي ناکافي» يا «تقاضاي غيرمؤثر» در بازار نشان مي‌دهد. در چنين شرايطي هم خانوارها از درآمد اندکشان گلايه دارند و هم کاسبان از فروش محدودشان.
وي با تشريح روند رشد اقتصادي در سال۹۶ گفت: اگر در سال ١٣٩٦ نرخ رشد حدود شش‌درصدي داشته باشيم تازه در سال ١٣٩٧ سطح توليد و سطح درآمد به سطح سال ١٣٩٠ مي‌رسد. در واقع اين موضوع به اين معناست که رشد موجود ناشي از ظرفيت‌هاي خالي است؛ نه ناشي از ظرفيت‌گشايي‌هاي جديد. زماني که با ظرفيت‌سازي و ظرفيت‌گشايي جديد همراه مي‌شود، آن زمان حتما سطح دستمزدها و سطح درآمد سرانه هم بالا مي‌رود.

«تجارت» از رونق بازار کالاهاي آسیای جنوب شرقی در مشهد گزارش مي‌دهد؛
تجارت_ محمد خادمي: شهر مشهد به دليل قرار گرفتن حرم امام رضا(ع) به عنوان مهم‌ترين شهرزيارتي کشورمان همه ساله ميزبان 20 ميليون زائر داخلي و خارجي است.
طبق آمارها بعد از تهران بيشترين پروازها و خطوط ريلي مسافربري متعلق به شهر مشهد است، بيشتر اين مسافران بعد از سفر و زيارت در اين شهر در زمان بازگشت تصميم به خريد کالا براي دوستان و اقوامشان به عنوان سوغاتي مي‌کنند، بخشي از مسافران به سراغ سوغاتي‌ها ي خوراکي مانند زعفران، زرشک، نبات، نخود، کشمش و شکلات مي‌روند، بخشي ديگر مسافران تمايل دارند سوغاتي شان را از محصولات مذهبي مانند تسبيح، ذکر شمار، سجاده، مهر، چپيه تهيه کنند و عده اي ديگراسباب بازي و پوشاک را جزو خريد سوغات خود در نظر مي‌گيرند؛ اين حجم مسافر در اين شهر موجب شده است که در دهه اخيرشاهد انبوهي از محصولات سوغاتي از کشور چين شده‌ايم، به طوري که محصولات مذهبي نظير تسبيح، چپيه، سجاده ، پوشاک و... از اين کشور وارد شهرمشهد مي‌شود.آمار دقيقي از ورود کالاهاي قاچاق به شهر مشهد وجود ندارد، اما طبق گفته کارشناسان و مسئولان تنها 30درصد بازار سوغات مشهد متعلق به توليد کنندگان مشهدي است و 70 درصد ديگر از سوي کشورهاي ديگر به خصوص چين به عنوان سوغات به فروش مي‌رسد، همچنين همه ساله نزديک به 500 ميليارد تومان کالاي چيني در اين شهر به عنوان سوغات مشهد مورد مبادله قرار مي‌گيرد.
خبرنگار «تجارت» در سفري که به اين شهر زيارتي داشته است، گزارشي ميداني از محصولات چيني در مراکز خريد انجام داده، که در ادامه مي‌خوانيد:
اجناس کيليويي خريداري مي‌شود
بازار رضا يکي از مهم‌ترين مراکز خريد سوغات در شهر مشهد است که بسياري از مسافران سري به اين مرکز مي‌زنند، « حميد_ف» يکي از فروشنده‌هاي اين مرکز خريد است، مدام با صداي بلند رهگذراني که از کنار مغازه اش عبور مي‌کنند را صدا مي‌زند تا از مغازه اش ديدن فرمايند، در يک قسمت مغازه اش انبوهي تسبيح با رنگ‌ها و مدل‌هاي گوناگون وجود دارد و ارزان‌ترين مدلش 500تومان است.در اين ميان يکي از مشتريانش درخواست مي‌کند100عدد تسبيح خريداري کند، اما با قيمت کمتر، که نهايتا با کمي‌چانه زني به مبلغ400تومان معامله مي‌کنند، اين فروشنده درپاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اينکه مگر چه مقدار اين کالا را خريداري کرده‌ايد، که حاضريد 20 درصد آن را تخفيف بدهيد؟ مي‌گويد:« بيشتر محصولات که در اين بازار وجود دارد از کشور چين مي‌آيد و بيشتراين محصولات از سوي واردکنندگان به شکل کيلويي از آن کشور خريداري مي‌شود و در صورتي که حساب کنيم شايد يک تسبح براي آن صادر کننده 100تومان آب بخورد و به دست ما که خرده فروش هستيم 300تومان برسد و ما نيز با يک هزينه‌اندک به فروش مي‌رسانيم، البته ما در مغازه مان جنس ايراني داريم، بعضي از تسبيح‌هاي ما به مبلغ100هزار تومان نيز مي‌رسد چرا که نخ و سنگ مرغوب استفاده شده است.»حميد که مدام سعي مي‌کند، مشتريان جديدي را وارد مغازه اش کند، ادامه مي‌دهد:« در اين جا عطر و اسپره خوش بو کننده نيز از کشور چين وارد مي‌شود، به طوري که اسپره خوش بو کننده در اين بازار با مبلغ 2هزار تومان به فروش مي‌رسد که به دليل ارزان بودن اين کالا‌ها هم مشتريان راضي هستند و هم اينکه حاشيه سود خوبي را براي کسبه دارد.»
فروش بالا قيمت پايين
در بين اين بازار مغازه اي وجود دارد که پوشاک بچگانه مي‌فروشد، قيمت‌هاي که به روي اين اجناس نصب شده هر رهگذري را به خود جلب مي‌کند، لباس و شلوار 5ساله 7تا 10 هزار تومان است، جمعيت زيادي از پير و جوان و زن و مرد براي کودکان اقوام و فرزندانشان در حال خريدند، از فروشنده اين مغازه در خواست مي‌کنيم، تا علت ارزان بودن اين محصولات را برايمان بازگو کند، مي‌گويد:« از سوي وارد کنندگان به شکل کانتينري از کشور چين به مشهد مي‌آيد و اين پوشاک درجه دو و سه به حساب مي‌آيد و از مواد نفتي ساخته مي‌شود، همچنين به دليل فروش بالا اين محصول در اين شهر قيمت آن پايين آمده است.»
چرا سفارش از چين
سرتاسرخيابان امام رضا(ع) مغازه‌هاي کوچک و بزرگ وجود دارد، يدر کي از اين مغازه‌ها سجاده و چپيه به فروش مي‌رسد، فروشنده اين مغازه مي‌گويد:« سوغاتي بردن تنها به عنوان يک سنت به حساب مي‌آيد و مسافران کاري به مرغوبيت اجناس ندارند و تنها به دنبال خريد يک کالا هستند، به همين منظور بازرگانان داخلي مدلي از جنس مورد فروش در کشور را به چين مي‌برند و از توليد کنندگان چيني مي‌خواهند جنس مورد نظرشان را توليد کنند و سپس وارد کشور مي‌کنند، يکي از اين اجناس چپيه و سجاده است.»از او مي‌پرسيم، چرا بازرگانان جنس مورد نياز شان را به توليد کنندگان داخلي نمي‌سپرند؟ پاسخ مي‌دهد:« اول اينکه قرار دادي که با چيني‌ها انجام مي‌شود هزينه قيمت بسيار پايين تر ازتوليد داخل است و دوم اينکه توليد کننده چيني به موقع جنس را تحويل مي‌دهد و سوم اينکه قيمت توافقي بين توليد کننده با بازرگان از همان ابتداي قرارداد تا زمان تحويل اجناس همان قيمت است، اما توليدکنندگان داخلي تحويل کالا را با تاخير انجام مي‌دهند، هزينه سفارشات را بالا در نظر مي‌گيرند و همچنين هرازگاهي به دلايل بالا رفتن دلار و مواد اوليه قيمت توافقي را در زمان تحويل کالا بالا تر در نظر مي‌گيرند.»در اين ميان يکي ديگر از کسبه خيابان امام رضا(ع) به خبرنگار«تجارت» مي‌گويد:« هزينه تنها توليد کالا در شهر مشهد بسيار بيشتر از هزينه گمرک، حمل و نقل و سفارش کالا از کشور چين براي بازرگان آب مي‌خورد و بازرگان نيز هدف اصلي اش در آمدزايي و افزايش سرمايه است ، در اين صورت توليدکنندگان بايد خودشان را با رقباي خارج همسطح کنند.»او که خود را « حسين_ر» معرفي مي‌کند و از شهر آبادان به مشهد آمده است تا کسب و کار کند، مي‌گويد:« اجناس چيني در همه جاي دنيا وجود دارد و تنها مختص مشهد و کشورمان نيست، بلکه در مکه، مدينه، کربلا، سوريه که مسافران مذهبي هستند نيز کالا به فروش مي‌رسانند و بايد يک فکر اساسي براي توليد کشور با جلوگيري از ورود اجناس چيني به کشور کرد.» به گفته وي در کشور چين اسباب بازي، پوشاک، لوازم مذهبي و... با کيفبت و گارانتي وجود دارد، اما بازرگانان کشورمان در زمان خريد اين اجناس به دليل ارزان بودن اقدام به تهيه اجناس درجه2يا3 مي‌کنند.» اين فروشنده در ادامه مي‌افزايد:« در يک دهه اخير بازارهاي اين شهربه محلي براي عرضه کالاهاي چيني تبديل شده و اغلب زائران به دليل ارزان بودن اين محصولات ترجيح مي‌دهند تا از اين کالا‌ها به عنوان سوغات خريداري کنند، به طور مثال جانماز، مهر و تسبيح چيني را به دليل قيمت پايين‌تر خريد کرده و به عنوان تبرک به شهرهاي خود مي‌برند.» به گفته او سوغات خوراکي شهر مشهد نبات، زعفران، زرشک، نخودچي و کشمش سبز است و سوغات کالايي اين شهر مهر، تسبيح، جانماز و سجاده است،اما چيني‌ها در حال حاضر سوغات غيرخوراکي صادر مي‌کنند و اگر مسئولان به فکر نباشند آنها دست به واردات کالاهاي خوراکي نيز مي‌زنند، خريد اين کالا‌ها از سوي مسافران نيز بيشتر به دليل ارزان بودن اين کالا‌هاست.»ما مشتري خودمان را داريم اما سيد احمد يکي ديگر از کسبه‌هاي شهر مشهد است و نظر ديگري دارد، مي‌گويد:« درست است که گفته مي‌شود اجناس چيني بازارهاي مشهد را گرفته‌اند و دليل آن هم ارزاني آن‌هاست، اما به نظر من همه اين اجناس چون در بازار منتسب به‌امام رضا(ع) خريد و فروش مي‌شوند، از نظر زائران متبرک است.» او مي‌افزايد:« اجناس غير ايراني که در اين بازار عرضه مي‌شود؛ شامل «سجاده‌هاي ترکيه اي» و «جانمازهاي چيني»، تسبيح‌هايي از جنس پلاستيک و چيني، عطرهاي فرانسوي، نقره جات ترک، ادويه‌هاي هندي و اسباب بازي‌هاي چيني است که در اين ميان فقط نبات، پرچم و بعضي از صنايع دستي، اصالت مشهدي دارند و توليد کارگاه‌ها اين شهرند.» او در توضيح بيشتر سخنانش مي‌گويد:« در بازار رضا جانمازهاي وارداتي توليد کشورهاي ترکيه و چين در کنار توليدات سجاده مشهد به فروش مي‌رسد؛ از لحاظ کيفيت سجاده‌هاي ترک بهتر و در عين حال گران تر هستند، اما جانمازهاي چيني کيفيت خوبي ندارند و فقط ارزانند البته از توليدات سجاده ترمه مشهد هم استقبال خوبي مي‌شود.» سيداحمد که در مغازه اش انگشتر و تسبيح هم مي‌فروشد، مي‌گويد:« اشياي نقره اي ساخت ترکيه است،اما انصافاً تسبيح‌هاي توليد مشهد از سنگ اصل است و تسبيح‌هاي ارزان قيمت و بي کيفيت چيني، رقيب تسبيح مشهد به حساب نمي‌آيند.»70درصد سوغات مشهد از چين مي‌آيد پيش از اين نيز عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي‌با انتقاد از عرضه سوغات چيني در مشهد به خبرگزاري مهر مي‌گويد:« اين درست نيست که سالانه بيش از ۵۰۰ ميليارد تومان درآمد فروش سوغات اين شهر در جيب چيني‌ها سرازير شود و مشهدي‌ها از کسب اين مبلغ بي‌نصيب باشند.» حجت‌الاسلام «نصرالله پژمانفر» بيان مي‌کند:« هيچ معني ندارد که کشوري همچون چين بخواهد در عرصه سوغات نيز ورود پيدا کرده و با توليد سجاده و جانماز، مشکلات گسترده اي را براي توليد کننده داخلي بوجود آورد.» وي ادامه مي‌دهد:« عرضه سوغات حقيقي پايتخت معنوي در رشد شاخصه‌هاي فرهنگي و اقتصادي اين شهر و ايجاد اشتغالزايي نقش موثري دارد و نبايد از کنار اين مسئله به سادگي عبور کرد زيرا سوغات ابزاري براي معرفي هويت و فرهنگ يک شهر يا منطقه است.» نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي‌با اعلام اينکه بايد دست چيني‌ها را از بازار سوغات مشهد کوتاه کرد، مي‌افزايد:« البته تنها گراني در کاهش رغبت مردم براي خريد سوغات پايتخت معنوي نقش ندارد بلکه ضعف فرهنگسازي هم در کاهش خريد تحفه‌هاي واقعي مشهد نقش دارد.»
وي مي‌افزايد:« اگر سالانه از آمار ۲۵ميليون زائر تنها مبلغ ۱۰۰هزار تومان توسطهر زائر هزينه شود شاهد درآمدي بالغ بر ۲۵۰هزار ميليارد تومان خواهيم بود که اين اعتبار براي رفع بسياري از مشکلات از جمله ايجاد اشتغال و حمايت از توليد کنندگان داخلي و قطع وابستگي‌ها به اعتبارات ملي جوابگو است.»
طبق آمار‌ها هر يک هزار ميليارد ريال کالاي قاچاق صنايع دستي موجب بيکار شدن 10هزار شغل در اين حوزه مي‌شود.
در اين ميان معاون توسعه فناوري معاونت علمي‌و فناوري رياست‌جمهوري با تاکيد بر اينکه توسعه صنايع بدون رسوخ فناوري در آن امکان‌پذير نيست، مي‌گويد:« در سال ٩٢، ٥٠٠ ميليارد تومان سوغات مشهد از چين وارد کشور شده است» «علي وطني »در چهارمين دوره مجمع اقتصاد فناوري نانو كه در سالن همايش‌هاي پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با تاكيد بر اينكه هيچ طرح تحقيقاتي موفق نخواهد بود، مگر آنكه به فناوري تبديل شود، مي‌افزايد:« زماني كه اقتصاد كشور اقتصاد تك‌محصولي نفتي بود، تنها دو قلم در توليد ناخالص ملي در نظر گرفته مي‌شد كه اين دو شامل صنايع دستي و خشكبار و محصولات كشاورزي بوده است.»
همچنين معاون امور هماهنگي زائران استاندار خراسان رضوي دراين رابطه معتقد است بر خلاف کشور چين ما هنوز برنامه ريزي مشخصي در اين راستا و براي بهره گيري از اين ثروت نهفته نداريم.«محمد حسن واحدي» با بيان اينکه حضور بيش از ۲ ميليون زائر خارجي و افزون بر ۲۰ ميليون زائر داخلي بخش مهمي‌از اقتصاد زيارت را در بر مي‌گيرد، يادآور مي‌شود:« بر اساس مطالعات انجام گرفته در طرح توسعه کمي‌و کيفي زيارت امام رضا(ع) گردش مالي سوغات زائران حدود ۵۰۰ ميليارد تومان برآورد شده که ۷۰ درصد آن در اختيار محصولات کشور چين قرار دارد.»وي تاکيد مي‌کند:« اگر زيارت را پيشران توسعه استان در نظر گرفته و رشد اقتصادي را يکي از محورهاي اصلي توسعه محسوب کنيم به اين نتيجه مي‌رسيم که توسعه اقتصادي استان مي‌تواند در ذيل مقوله زيارت تحقق يابد.»

عوامل موثر در افت فروش خودرو در خارج از کشور برطرف مي‌شوند
گروه صنعت، معدن و تجارت: مرکز پژوهش‌هاي مجلس در آخرين روزهاي سال گذشته در گزارشي پيش‌بيني کرده بود که تا پايان سال 95 توليد خودرو همراه با رشد 25 درصدي خواهد بود و اينکه رشد خودروسازي در سال 1396 نيز تداوم خواهد داشت.
 اين گزارش همچنين شرط تداوم رشد صنعت خودرو در سال 96 را افزايش تقاضا و تغيير در ترکيب محصولات توليدي دانسته بود. با اين حال نمي‌توان از نقش تاثيرگذار سياست‌هاي صادراتي صنعت خودرو در كشور چشم‌پوشي كرد.
براساس آخرين آمارها صادرات خودرو و قطعات در سال گذشته کاهش قابل توجهي را نسبت به سال قبل داشته به‌طوري که از رقم 177 ميليون دلار در سال گذشته به 113 ميليون دلار در 11 ماهه سال 95 رسيده است. كارشناسان مي‌گويند كه هرگونه توليد و عرضه خودروهاي جديد مي‌تواند در رشد صادرات خودرو و قطعات نقش موثري داشته باشد، هرچند توليد خودروهاي جديد تنها شرط لازم و کافي براي توسعه صادرات خودرو و قطعات نيست. بررسي برخي گزارش‌ها نشان دهنده افت صادرات خودرو و قطعات در 11 ماهه سال 95 است. افت صادرات خودرو دلايل مختلفي دارد و بخشي از آن به مشکلات گذشته خودروسازان و توليد بازمي‌گردد اين در حالي است که در سال گذشته خودروسازان با مديريت درست توانستند رشد 40 درصدي توليد را نسبت به سال گذشته محقق كند.
حقيقت اين است كه صادرات، يک بازار کاملا رقابتي است و با کوچکترين خطايي از دست خواهد رفت. در اين ميان با حضور شرکت‌هاي خارجي معتبر در خودروسازي ايران و عمل به شروط تعيين شده در مفاد قراردادها، پيش‌بيني مي‌شود شاهد توسعه صادرات خودرو و قطعات در کشور باشيم. از طرف ديگر با وجود شروط مشخص در همکاري‌هاي جديد خودرويي با كمپاني‌هاي خارجي، قطعا بخشي از جريان صادرات خودرو و قطعات سياسي است و در اختيار دولت و سياستمداران است. با اين حال نمي‌توان از تاثير اوضاع اقتصادي در شرايط موجود در کشورنيز چشم‌پوشي كرد. البته رکود اقتصادي در کشور و در بازار اغلب کالاها، شرايط مناسبي براي توجه به بازارهاي صادراتي و تمرکز بيشتر بر توليدات کمتر و باکيفيت‌تر فراهم كرده است.
برخي كارشناسان اقتصادي معتقدند كه با اجراي برجام، انتظاري در مديران و شرکت‌ها بوجود آمد که با مذاکرات صورت گرفته، قرار است به يک‌باره شرايط بسيار خاصي در حوزه خودروسازي رخ دهد به‌طوري که شرايط باعث گرديد آنچه که در توان وجود دارد بکار گرفته نشود. زماني که چنين اتفاقي مي‌افتد طبعا بازارهاي صادراتي، جريان راکدي نيستند که با افت صادرات و عدم فروش، اتفاقي در اين روند رخ دهد و فروش در اين بازارها متوقف شود. البته مي‌توان گفت كه تاکنون تفاوت خاصي درخصوص امکان بازارهاي صادراتي رخ نداده است. با اين حال جرياني که در حوزه صادرات در سال 95 رخ داده ربطي به‌امکان توليد ندارد و عامل کاهش صادرات چيز ديگري است.
نگاه صادراتي خودروسازان به توليد و بازار موضوعي است که در قراردادهاي جديد خودروسازان بر آن تاکيد شده و لازم است امروز صنعت خودرو تکليف خود را درباره توسعه و تدوين سياست کلي اين صنعت مشخص کند و با نگاهي راهبردي در اين مسير تلاش کند تا در نهايت شاهد توسعه کمي‌و کيفي و در نهايت رقابت‌پذيري در بازار خودرو ايران باشيم. امروز دستيابي به تنوع و کيفيت توليد در صنعت خودرو در توسعه بازار جهاني و صادراتي خودروسازان نقش مستقيم داشته و باعث حضور پررنگ محصولات داخلي در بازارهاي دنيا مي‌شود اين در حالي است که در سال‌هاي اخير وجود انحصار، مانع از توسعه کمي‌و کيفي شرکت‌هاي خودروسازي شده که لازم است در شرايط ايجاد شده نگاه شرکت‌ها تغيير کرده و در جريان قراردادها و همکاري‌هاي خودرويي نگاه صادراتي اعمال شود و براساس توسعه سهم داخلي‌سازي و استفاده از توانمندي قطعه‌سازان داخلي اقدام به توليد مشترک شود.
به‌طور قطع مشارکت با نشان(برند) معتبر جهاني، تضميني بر صادرات بهتر در صنعت خودرو ايران و همچنين دستيابي به توليدهاي متنوع و رضايت مشتريان خواهد بود. گزارش‌هاي ارائه شده از سوي خودروسازان درباره کيفيت خودروهاي توليد داخل، به معناي بي‌کيفيتي يا کم‌کيفيتي توليد داخل نيست اما پذيرفتن اين نکته ضروري است که در سال‌هاي اخير خودروهاي توليدي به لحاظ کيفيت افت و خيزهايي داشته‌اند که ضروري است بررسي‌هاي لازم در اين زمينه انجام شود و ارائه گزارش‌هايي از اين دست، مي‌تواند کمک بزرگي در اين مسير باشد. آنچه در قراردادهاي همکاري خودروسازان داخلي با خارجي‌ها مورد تاکيد قرار گرفته، تيراژ خودروسازان است اگر هدف از اين قراردادها تامين نياز داخلي بازار باشد، نمي‌توان به بازارهاي صادراتي و مهم‌تر از آن توسعه کمي‌وکيفي دست يافت، بنابراين اگر ضمن توجه به تيراژ توليد، صادرات به‌طور جدي دنبال نشود به‌طور قطع تنوع در توليد توجيه اقتصادي نخواهد داشت.
نگاهي ويژه به صادرات خودرو در سال 96
در همين حال شهرام آزادي، كارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار «تجارت» تاكيد كرد: خودروسازان در سال 96 بايد نسبت به تدوين برنامه‌اي خاص در حوزه توليد و طراحي اقدام كنند. همچنين رشد بهره‌وري و ارتقاء توليد به لحاظ کمي‌و کيفي دو اولويت مهمي‌است که بايد در سال 96 در راس برنامه‌هاي خودروسازان باشد. اين مدرس دانشگاه ادامه داد: با اجرايي شدن برجام، شرايط خوبي براي همکاري با خودروسازان معتبر در دنيا فراهم شد و برخي از قراردادها نيز در سال گذشته منعقد شد و اميدواريم كه در سال‌جاري همکاري با شرکت‌هاي خارجي ادامه داشته باشد. آزادي تصريح كرد: بايد نگاه ويژه‌اي به حوزه صادرات خودرو در سال جديد داشته باشند و حداقل 30 درصد صادرات توليدات جديد که الزام دولت در قراردادهاي اخير شرکت‌هاست، نيز محقق شود.
اين كارشناس خودرو ادامه داد: اميد است به شکل واقعي 30 درصد صادرات محصولات جديد براساس قراردادها محقق شود در صورتي که خودروسازان بتوانند در کشورهاي اطراف جاي پايي براي صادرات باز نمايند قطعا مي‌توان به آينده صنعت خودرو بيشتر خوش بين بود. مشهدي خاطرنشان كرد: زماني که موضوع صادرات مطرح مي‌شود مساله کيفيت نيز از موضوعات مهم و اساسي است که بايد همزمان در توليد به آن توجه شود. وي کيفيت را اهرم مضاعفي در حوزه صادرات دانست و گفت: اميد با تلاش خودروسازان در سال 96 ارتقاء کيفي در توليدات شرکت‌ها مشاهده شود تا قابليت رقابت با خودروسازان بين‌المللي نيز به تدريج حاصل شود.

نتايج داده‌هاي مرکز آمار از تغييرات قيمتي مصالح ساختماني خبر می‌دهد؛
مرکز آمار ايران تغييرات قيمتي مصالح ساختماني در نيمه اول سال ۹۵ و مقايسه آن با مدت مشابه و نيز نيمه دوم سال ۹۴ را منتشر کرده است.
به گزارش تجارت، بر اساس داده‌هاي مرکز آمار که از 127 قلم انواع مصالح ساختماني در 17 گروه تهيه شده است، جهش قيمتي وجود نداشته است و گاهي در برخي اقلام نيز از کاهش قيمت نسبت به مدت مشابه مواجه بوده است.
کاهش قيمت در بيشتر اقلام مصالح ساختماني و توقف روند افزايشي قيمت در برخي ديگر ازآنها در نيمه اول سال 95 نسبت مدت مشابه سال 94 ، از يک سو از وجود تداوم رکود در بخش ساخت و ساز و از سويي ديگر رد پاي سياستهاي اتخاذ شده براي کنترل قيمت‌ها در اين بخش حکايت دارد.
کاهش تعداد پروانه‌ ساختماني تهران در بهار 95
بر اساس گزارش مرکز آمار ايران، در بهار سال ۱۳۹۵، تعداد ۱۷۹۳ پروانه‌ ساختماني توسط شهرداري تهران صادر شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۰.۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۱۹.۷ درصد کاهش داشته است،
در بهار سال 1395، تعداد 1793 پروانه‌ي ساختماني توسط شهرداري تهران صادر شده است که نسبت به فصل گذشته حدود 0.9 درصد نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 19.7 درصد کاهش داشته است، اين تعداد پروانه حدود 5.6 درصد از کل پروانه‌هاي ساختماني کشور را تشکيل مي‌دهد.
از کل پروانه‌هاي صادر شده 9 پروانه (0.5 درصد) مربوط به افزايش بنا و 1784 پروانه (99.5 درصد) مربوط به احداث ساختمان بوده است که پروانه‌هاي صادر شده براي احداث ساختمان نسبت به فصل گذشته حدود 1.0 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 20.0 درصد کاهش داشته است.
تعداد واحدهاي مسکوني پيش‌بيني شده در پروانه‌هاي صادرشده براي احداث ساختمان از سوي شهرداري تهران در بهار سال 1395 بالغ بر 15712 واحد بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 16.0 درصد افزايش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 21.7 درصد کاهش داشته است.
به هر حال با اين وجود هر جند که رکود در بهش مسکن در اين بازه زماني حاکم بود اما نشانه‌هايي از رونق نيز وجود داشت و آن هم رشد ملايم صدور پروانه‌هاي ساختماني نسبت به سالهاي 93 و 92 است. به عبارتي هر چه سياستهاي دولت عملياتي شده، نتايج مثبت آن نيز مشاهده شده است.
**گزيده يافته‌هاي اين گزارش مرکز آمار ايران به اين شرح است:
گروه خاک، مصالح سنگي بتن و بنايي و سنگ‌هاي ريشه دار
بر اساس نتايج آمارگيري از قيمت مصالح ساختماني در نيمه اول ۱۳۹۵، در سه گروه «خاک»، «مصالح سنگي بتن و بنايي» و «سنگ‌هاي ريشه دار» شاهد نوسان متوسط قيمتها، گاه به صورت افزايشي و گاه به صورت کاهشي نسبت به دوره قبل هستيم. در بين اقلام اين گروه‌ها «خاک رس طبيعي» با ۱.۵ درصد داراي بيشترين افزايش متوسط قيمت و «ماسه طبيعي (ماسه کفي)» با ۳۱.۸ درصد داراي بيشترين کاهش متوسط قيمت بوده است.
با مقايسه متوسط قيمت‌هاي اقلام در اين نيمه نسبت به نيمه مشابه سال قبل مشاهده مي‌شود بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «خاک رس طبيعي» با ۱۰.۳ درصد و بيشترين کاهش متوسط قيمت مربوط به «ماسه طبيعي (ماسه کفي)» با ۳۱.۵ درصد بوده است.
گروه سنگ‌هاي تخت پلاک
مقايسه متوسط قيمت اقلام اين گروه با دوره قبل نشان دهنده افزايش متوسط قيمت‌ها در بعضي از اقلام و کاهش آن در بعضي ديگر از اقلام است. بيشترين افزايش متوسط قيمت نسبت به دوره قبل مربوط به «سنگ پلاک صيقلي چيني سفيد ازنا-درجه يک» با ۱۵.۰ درصد و «سنگ پلاک صيقلي تراورتن گردويي آذرشهر-درجه يک» با ۷.۸ درصد داراي بيشترين کاهش قيمت در اين گروه بوده است.
گروه آجر و سفال
با مقايسه متوسط قيمت‌هاي اقلام گروه «آجر و سفال» در اين دوره نسبت به دوره قبل مشاهده مي‌شود بيشترين کاهش متوسط قيمت مربوط به «بلوک سفالي آجر تيغه به ابعاد ۱۰*۲۰*۲۵» با ۶.۴ درصد و بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «آجر قزاقي ۴ سانتي» با ۹.۴ درصد بوده است.
با مقايسه نتايج حاصل از آمارگيري نيمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل هم شاهد افزايش و هم شاهد کاهش متوسط قيمت اقلام مورد بررسي در اين گروه هستيم. «آجر قزاقي ۴ سانتي» با ۷.۰ درصد داراي بيشترين افزايش متوسط قيمت و «بلوک سفالي آجر تيغه به ابعاد ۱۰*۲۰*۲۵» با ۱۴.۷ درصد داراي بيشترين کاهش متوسط قيمت بوده است.
گروه لوله و پروفيلهاي فولادي مورد مصرف در سازه
با مقايسه متوسط قيمت «لوله و پروفيل‌هاي فولادي مورد مصرف در سازه» متوسط قيمت تمامي‌اقلام نسبت به دوره قبل داراي افزايش بوده است. در اين گروه، بيشترين افزايش قيمت نسبت به دوره قبل مربوط به «نبشي نمره ۷۰» با ۳۵.۴ درصد و کمترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «تيرآهن نمره ۳۰» با ۳.۴ درصد بوده است.
با مقايسه متوسط قيمت‌هاي اقلام اين گروه در اين نيمه نسبت به نيمه مشابه سال قبل، شاهد نوسانات کاهشي يا افزايشي متوسط قيمت‌ها هستيم. بيشترين افزايش متوسط قيمت، مربوط به «ناوداني نمره ۲۴» با ۲۱.۰ درصد و بيشترين کاهش متوسط قيمت مربوط به «تيرآهن نمره ۱۴» با ۹.۱ درصد بوده است.
گروه ميلگرد
با مقايسه متوسط قيمت‌ها در گروه «ميلگرد» با نيمه قبل مشاهده مي‌شود، بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «ميلگرد آجدار نمره ۱۲» با ۳۰.۶ درصد و بيشترين کاهش مربوط به «ميلگرد ساده نمره ۱۰» با ۳.۱ درصد بوده است.
مقايسه نتايج حاصل از آمارگيري نيمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل نشان مي‌دهد بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «مفتول سياه» با ۱۰.۸ درصد و بيشترين کاهش متوسط قيمت مربوط به «ميلگرد ساده نمره ۱۶» و «ميلگرد ساده نمره ۱۸» با ۱۴.۱ درصد
 بوده است.
گروه ورق‌هاي فلزي
با مقايسه متوسط قيمت‌هاي اقلام گروه «ورق‌هاي فلزي» در اين نيمه نسبت به نيمه قبل مشاهده مي‌شود بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «ورق سياه به ضخامت بيش از ۳ ميليمتر» با ۱۲.۴ درصد و بيشترين کاهش قيمت مربوط به «ورق برنز» با ۱.۶ درصد بوده است.
با مقايسه متوسط قيمت‌هاي اقلام اين گروه در اين نيمه نسبت به نيمه مشابه سال قبل نشان مي‌دهد بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «پروفيل برنزي توخالي» با ۱.۴ درصد و بيشترين کاهش متوسط قيمت مربوط به «پروفيل برنزي نوپر» با ۲۳.۸ درصد بوده است.
گروه ورق‌هاي گالوانيزه
در گروه «ورق‌هاي گالوانيزه» مقايسه متوسط قيمت اقلام در اين دوره با دوره قبل حاکي از افزايش قيمت اقلام آن است. در بين اقلام اين گروه، بيشترين افزايش متوسط قيمت نسبت به دوره قبل مربوط به «ورق گالوانيزه صاف» با ۱۵.۳ درصد و کمترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «ورق گالوانيزه با موج ذوزنقه» با ۴.۳ درصد بوده است.
با مقايسه متوسط قيمت‌هاي اقلام اين گروه در اين نيمه نسبت به نيمه مشابه سال قبل مشاهده مي‌شود بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «ورق گالوانيزه رنگي» با ۰.۳ درصد و بيشترين کاهش مربوط به «ورق گالوانيزه صاف» با ۶.۳ درصد بوده است.
گروه قطعات پيش ساخته سيماني و بتني
در گروه «قطعات پيش ساخته سيماني و بتني» متوسط قيمت تمامي‌اقلام نسبت به دوره قبل کاهش داشته است. در بين اقلام اين گروه، بيشترين کاهش متوسط قيمت مربوط به «لوله سيماني معمولي نمره ۲۰» با ۲۰.۴ درصد و کمترين کاهش مربوط به «بلوک سيماني ديواري به ابعاد ۱۰*۲۰*۴۰» با ۹.۹ درصد بوده است.
مقايسه نتايج حاصل از آمارگيري در نيمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل نيز نشان مي‌دهد که متوسط قيمت تمامي‌اقلام داراي کاهش بوده است که بيشترين کاهش به «لوله سيماني معمولي نمره ۲۰» با ۳۲.۱ درصد و کمترين کاهش به «بلوک سيماني ديواري به ابعاد ۱۰*۲۰*۴۰» با ۸.۸ درصد
 بوده است.
گروه موزاييک
نتايج آمارگيري نيمه اول ۱۳۹۵ نمايانگر آن است که در گروه «موزاييک» متوسط قيمت تمامي‌اقلام مورد آمارگيري نسبت به دوره قبل به جز يک قلم، افزايش داشته است. در اين ميان، بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «موزاييک ايراني با سنگ موزاييک معمولي به ابعاد ۳۰*۳۰» با ۱۴.۵ درصد است. بيشترين کاهش قيمت نيز با ۱.۰ درصد به «موزاييک فرنگي با خرده سنگ مرمر يا مرمريت تا نمره ۵ به ابعاد ۳۰*۳۰» تعلق دارد.
مقايسه نتايج حاصل از آمارگيري در نيمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل نشان مي‌دهد که در اين گروه، بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «موزاييک ايراني با سنگ موزاييک معمولي به ابعاد ۳۰*۳۰» با ۴.۰ درصد و بيشترين کاهش متوسط قيمت، مربوط به «موزاييک فرنگي با خرده سنگ مرمر يا مرمريت تا نمره ۵ به ابعاد ۳۰*۳۰» با ۸.۶ درصد بوده است.
گروه چوب، مصالح ساخته شده چوبي و قطعات پيش ساخته چوبي
مقايسه نتايج اين آمارگيري با دوره پيش حاکي از آن است که در گروه «چوب»، «مصالح ساخته شده چوبي» و «گروه قطعات پيش ساخته چوبي» متوسط قيمت تمامي‌اقلام به جز دو قلم، نسبت به دوره قبل کاهش داشته است. بيشترين افزايش متوسط قيمت در اين سه گروه، مربوط به «تخته ايراني به ابعاد ۱۰*۱۰» با ۱۶.۴ درصد و بيشترين کاهش مربوط به «نئوپان به ضخامت ۱۶ ميليمتر» با ۲۶.۰ درصد بوده است.
نتايج حاصل از آمارگيري در اين سه گروه در نيمه اول ۱۳۹۵ نشان مي‌دهد که متوسط قيمت تمامي‌اقلام به جز يک قلم، نسبت به دوره مشابه سال قبل داراي کاهش بوده است. در اين ميان، بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «سه لايي ۳.۶ ميليمتري ايراني راش، ملچ، صنوبر، ممرز و ساير گونه‌ها» با ۱۰.۰ درصد و بيشترين کاهش مربوط به «چوب چهار تراش ايراني» با ۳۱.۸ درصد بوده است.
گروه محصولات پلاستيکي پوشش کف و ديوار
نتايج آمارگيري نيمه اول ۱۳۹۵ نمايانگر آن است که در گروه «محصولات پلاستيکي پوشش کف و ديوار» متوسط قيمت تمامي‌اقلام به جز يک قلم، نسبت به دوره قبل کاهش داشته است که بيشترين افزايش مربوط به «کفپوش پلاستيکي از نوع وينيل به ابعاد ۵۰*۵۰ و ضخامت دو ميليمتر به صورت تايل» با ۱.۰ درصد بوده است. «کفپوش پلاستيکي از نوع وينيل به ابعاد ۲۵*۲۵ و ضخامت دو ميليمتر به صورت تايل» با ۴.۵ درصد داراي بيشترين کاهش بوده است.
مقايسه نتايج حاصل از آمارگيري در نيمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل نشان مي‌دهد که متوسط قيمت «کفپوش پلاستيکي از نوع وينيل به ابعاد ۵۰*۵۰ و ضخامت دو ميليمتر به صورت تايل» با ۱.۳ درصد داراي بيشترين افزايش و متوسط قيمت «کفپوش پلاستيکي از نوع وينيل به ضخامت ۱.۵ ميليمتر به صورت تايل» با ۴.۶ درصد داراي بيشترين کاهش متوسط قيمت بوده است.
گروه‌هاي مصالح پلاستيکي و لاستيکي
در گروه «مصالح پلاستيکي و لاستيکي» متوسط قيمت تمامي‌اقلام به جز يک قلم،
به دوره قبل داراي کاهش بوده است، به نحوي که بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «پلاستوفوم (يونوليت) ۲۰ کيلوگرم در مترمکعب» با ۱۷.۱ درصد و بيشترين کاهش مربوط به «ورق بدون موج اکريليک به ضخامت حدود سه سانتي متر» با ۱۴.۵ درصد بوده است.
مقايسه نتايج حاصل از آمارگيري در نيمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل نشان مي‌دهد که متوسط قيمت «ورق بدون موج آکريليک به ضخامت حدود ۳ ميليمتر» با ۲۱.۳ درصد داراي بيشترين کاهش و کمترين کاهش مربوط به «ورق فايبرگلاس ساده به ضخامت ۱ تا ۱.۵ ميليمتر» و «ورق فايبرگلاس موج دار به ضخامت ۱ تا ۱.۵ ميليمتر» هر دو با ۲.۰ درصد بوده است.

انتقاد تندگويان از كارنامه 12 ساله قاليباف در تهران
گروه اجتماعي: محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در آخرين ساعات ثبت‌نام انتخابات رياست جمهوري دوره دوازدهم خود را به وزارت کشور رساند و رسما نامزد انتخابات شد.
اين سومين بار است که قاليباف به‌عنوان نامزد در انتخابات رياست جمهوري ثبت‌نام مي‌کند و اين مرتبه با پشتيوانه ۱۲ سال مديريت شهري در تهران پا به عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي گذاشته است. با اين حال کارنامه عملكرد او در مديريت شهري تهران منتقدان جدي و موافقاني دارد. طي سه سال اخير حجم عملکرد انتقادبرانگيز او باعث شد، بخش زيادي از افکار عمومي‌جلب اين واقعيت شوند که شهرداري تهران در دوران قاليباف روزهاي پر افت و خيزي را تجربه کرده است.  طي سه سال اخير، تخريب باغات تهران و بلندمرتبه‌سازي، ماجراي املاک نجومي، بي‌توجهي قاليباف به عملکرد نظارتي شوراي شهر تهران، قدرت گرفتن هرچه بيشتر پيمانگاران در بدنه شهرداري تهران، عملکرد ضعيف شهرداري تهران در ماجراي آتش‌سوزي خيابان جمهوري و ساختمان پلاسکو، استخدام‌هاي نامتعارف در مترو و اتوبان‌سازي به جاي توسعه مترو مهمترين انتقاداتي است که به عملکرد قاليباف وارد است. در اين ميان روز گذشته محمدمهدي تندگويان، عضو شوراي شهر تهران نيز با انتقاد از عملکرد شهردار تهران گفت: حجم مجموع بدهي به پيمانکاران، اشخاص، بانک‌ها و پروژه‌هاي نيمه‌کاره در طي مدتي که آقاي قاليباف شهردار تهران است، حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار ميليارد تومان است. تندگويان درباره عملکرد شهردار تهران و ارزيابي کارنامه او، اظهار داشت: در ۴ سال اخير آقاي قاليباف، هيچ وقت پاسخ سوال و تذکر ما را در شورا ندادند، به‌طور مثال در موضوعات مهمي‌مانند حادثه پلاسکو و هزينه تمام شده پل صدر و تونل نيايش وقتي درخواست کرديم که بيايند و توضيح بدهند، هيچ‌وقت پاسخگوي شورا براي عملکرد خودشان نبودند. وي با اشاره به اينکه دوره مديريت قاليباف دوره طولاني مدتي بود و نمي‌توانند؛ توجيه کنند که وقت براي انجام کار نبود، گفت: در ۱۲ سال اخير تقريبا هيچ نوع درآمد پايداري را در شهر نداشتيم و پايه هيچ نوع درآمد پايداري هم ايجاد نشد. حداقل کاري که مي‌شد؛ انجام شود، توليد درآمد از زباله شهر است که هيچ‌گاه اتفاق نيفتاد؛ در تهران روزانه ۷ هزار زباله ايجاد مي‌شود در حالي که هيچ درآمد پايداري را در اين بخش نداشتيم؛ اين زباله‌ها نه تبديل به نيروي برق شد و نه تبديل به فرآورده‌هاي ديگر و اين در حالي است که عوارضش از مردم اخذ مي‌شود. اين عضو شوراي اسلامي‌شهر تهران با بيان اينکه در اجراي پروژه‌ها، اولويت‌بندي وجود نداشت و اقدامات تبليغاتي براي اجرايي شدن پروژه‌ها بيشتر مدنظر بود، خاطرنشان کرد: احداث پل طبقاتي صدر يا تونل نيايش ممکن است؛ نياز شهر باشد، ولي جزو اولويت‌هاي ما نبود. به‌طور قطع احداث و بهره‌برداري مترو واجب‌تر است، اما ايشان به دليل بهره‌برداري‌هاي تبليغاتي اين پروژه‌ها را در اولويت قرار داد که البته بعد از ۴ سال هنوز عدد و رقم اجرايي شدن اين پروژه‌ها را نداريم. تندگويان با اشاره به اقدامات بدون تحقيق و کارشناسي در شهر تهران، گفت: به‌طور مثال هزينه احداث تونل اميرکبير ۱۳۰۰ ميليارد تومان است و سالانه ۹ ميليارد تومان بابت هزينه نگهداري پرداخت مي‌کنند، ولي اصلا هيچ استفاده‌اي از آن نمي‌شود؛ چون هيچ تحقيقي براي اجراي پروژه صورت نگرفته و بعد از اجرايي شدن نيز پليس راهور اجازه بهره‌برداري را نمي‌دهد. تندگويان ادامه داد: پروژه ۱۷ شهريور نيز با هزينه کلان انجام شد و بدون هيچ نوع بازدهي بايد جمع‌آوري شود و دوباره به حالت اوليه خودش بازگردد. در شهر مجموعه کارهايي انجام شد که فاقد تحقيقات و بيشتر تبليغاتي بوده است. به‌طور مثال درياچه چيتگر يا درياچه خليج فارس که قرار بود به‌عنوان جايگاه تفرجي، مردم از آن بهره‌مند شوند، آنقدر برج در اطراف آن ساخته شده که ديگر چشم‌اندازي براي درياچه وجود ندارد. عضو شوراي شهر تهران ادامه داد: شهردار بعدي هر کسي باشد تا بخواهد ساماندهي مالي را انجام دهد، سال‌ها زمان مي‌برد. حجم مجموع بدهي به پيمانکاران، اشخاص، بانک‌ها و پروژه‌هاي نيمه‌کاره حدود ۶۰-۷۰ هزار ميليارد تومان است. ۱۴ هزار ميليارد تومان بدهي به اشخاص و ۲۰ ميلياردتومان بدهي بانکي است که متاسفانه سررسيد هم دارد و هر ماه و هر سال با توجه به ضرايب بانکي اين مبلغ افزايش مي‌يابد؛ همچنين ۴۵ هزار ميليارد تومان هزينه پروژه‌هاي نيمه‌کاره و پروژه‌هايي است که در برنامه ۵ ساله‌امده است.  تندگويان ضمن اشاره به اينکه بعد از ۱۲سال کارنامه قاليباف، کارنامه خوبي نيست و به خصوص در حوزه مالي قابل نقد و بررسي است، گفت: در اين ۱۲ سال نه تنها درآمد پايدار ايجاد نشده، بلکه سرمايه‌هاي شهر خام‌فروشي شده و کلي بدهي به بار گذاشته شده است. شهردار بعدي که بيايد با کلي ديون و بدهي مواجه است. وي افزود: مجموعه فروشگاه‌هاي شهروند بخشي از درآمد پايدار شهري است و از سال اول که وارد شورا شديم، خواستيم که ميزان سود واقعي شهروند اعلام شود. سال اول گفتند که شهروند، سود و ضرر ندارد و فروشگاهي است که براساس درآمدش، هزينه‌هايش را جبران مي‌کند؛ ما به شدت اعتراض کرديم و بعدا مشخص شد که سالي ۳۰ ميليارد تومان سود داشته است.

آزمايش نظامی پیونگ یانگ شکست خورد
گروه بين الملل – در زماني که تنش ميان پيونگ يانگ و واشنگتن افزايش داشته است . کره شمالي اقدام به آزمايش موشکي کرد اين آزمايش اگرچه با شکست روبرو شد اما درست همزمان با سفر معاون رئيس جمهور آمريکا به سئول پايتخت کره جنوبي بود.با اين نمايش موشکي کره شمالي بار ديگر درمقابل فشارها و سياست‌هاي دونالد ترامپ خودنمايي کرد .به گفته جيمز ماتيس وزير دفاع آمريکا خبر اين آزمايش موشکي به رئيس جمهور آمريکا و معاونش اطلاع داده شده است.
روئساي کشورهاي غربي و کره جنوبي نسبت به اين آزمايش ابراز نگراني کردند. بسياري در انتظار دخالت چين تنها حامي‌کره شمالي براي کاهش اين تنشها هستند و بسياري معتقدند رابطه چين و کره نيز با مشکلات روبرو شده است.
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، اوايل صبح ديروز ارتش کره‌ جنوبي از ثبت پرتاب موشکي ناموفق کره شمالي خبر داد که فرماندهي آمريکا در اقيانوش آرام ضمن تاييد اين اطلاعات گفت: اين موشک فورا پس از شليک منفجر شده است. مقامات آمريکايي و کره‌جنوبي شکست کره‌شمالي در تازه‌ترين آزمايش موشک بالستيک خود را تأييد کردند. به گفته يکي از مقامات دولت آمريکا اين موشک آزمايش‌شده، موشک قاره‌پيمايي نبوده است که پيونگ يانگ پيش از اين از آزمايش آن خبر داده بود؛ با اين حال اين آزمايش با شکست مواجه شده است.
تاکنون علت شکست اين آزمايش مشخص نشده است. طبق اعلام سخنگوي ارتش آمريکا، کره‌شمالي يک موشک به سمت سينپو، واقع در ساحل شرقي خود پرتاب کرد که فورا متلاشي شد. يک سخنگوي فرماندهي آمريکا در اقيانوس آرام هم گفت، اين مقر آنچه که گمان مي‌رفت يک موشک بالستيک کره‌شمالي بوده باشد، شنبه در ساعت ۱۱:۲۱ صبح به وقت‌هاوايي ردگيري کرده است.
به گفته اين فرماندهي، موشک مذکور فورا پس از پرتاب منفجر شد.درحالي‌که فرماندهي آمريکا در منطقه اقيانوس آرام از شکست آزمايش موشکي کره‌شمالي خبر داده ولي همسايه جنوبي آن، آزمايشي را که کره‌شمالي در نمايش مجموعه‌اي متنوع از موشک‌هاي تهاجمي‌انجام داد، گام‌هايي خوانده است که «تمامي‌جهان را تهديد مي‌کند». وزارت خارجه کره‌جنوبي، ديروز در بيانيه‌اي اعلام کرد: «اقدام کره‌شمالي در به نمايش گذاشتن مجموعه‌اي متنوع از موشک‌هاي تهاجمي‌در جريان رژه نظامي‌که روز گذشته انجام شد و همچنين اقدام آن به آزمايش موشک بالستيک، نمايش قدرتي است که تمامي‌جهان را تهديد مي‌کند». فرماندهي آمريکا اعلام کرده بود که اين موشک «به محض شليک منفجر شد و تشخيص نوع آن همچنان در دست بررسي است». خبر آزمايش موشکي ناموفق کره‌شمالي ساعاتي قبل از ورود «مايک پنس» معاون رئيس‌جمهوري آمريکا به سئول انجام شد. مايک پنس، ديروز در آغاز سفر آسيايي ۱۰ روزه خود، وارد پايتخت کره‌جنوبي شود. مشاوران پنس تاکيد مي‌کنند که اين سفر، پيامي‌مبني بر تعهد واشنگتن به هم‌پيمانش در رويارويي با تنش فزاينده درباره کره‌شمالي است.
طبق اين گزارش، حمله موشکي دو هفته گذشته ارتش آمريکا به پايگاهي نظامي‌در سوريه، پرسش‌هايي را درباره طرح دولت «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا عليه کره‌شمالي به‌وجود مي‌آورد.رسانه‌هاي چيني در خبري فوري از رايزني تلفني وزير خارجه اين کشور و همتاي آمريکايي او درباره کره شمالي خبر دادند.
نشست فوق العاده در شوراي امنيت
 رسانه‌هاي محلي اعلام کردند، به دنبال گزارشات مبني بر آزمايش موشکي ناموفق کره شمالي، شوراي امنيت ملي کره‌ جنوبي نشست فوق‌العاده‌اي را برگزار خواهد کرد. براساس گزارش خبرگزاري يونهاپ، روساي وزارت دفاع، وزارت خارجه، وزارت اتحاد مجدد دو کره و ديگر نهادهاي دولتي کره‌ جنوبي در نشست فوق‌العاده شوراي امنيت ملي اين کشور شرکت خواهند کرد.
براساس گزارشات، اين مقامات درخصوص واکنش احتمالي به اقدامات پيونگ يانگ مذاکره خواهند کرد.فرماندهي آمريکا در اقيانوس آرام و ستاد مشترک ارتش کره‌ جنوبي هر دو اعلام کردند که همچنان در تلاشند تا نوع اين موشک پرتاب شده از سوي کره شمالي را تعيين کنند.در همين حال، وزارت خارجه انگليس نسبت به گزارش‌ها درباره آزمايش موشکي ناموفق کره شمالي ابراز نگراني کرد.
 سخنگوي وزارت خارجه انگليس گفت: ما از شنيدن اين گزارش‌ها بسيار نگران شده‌ايم و وضعيت را با دقت تحت نظر داريم.علاوه بر اين، بوريس جانسون، وزير امور خارجه انگليس از کره‌شمالي خواست تا قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد را به منظور تضمين صلح اجرا کند. او گفت: ما قبلا هم در شرايط مشابه بوده‌ايم و همچنان با دقت شرايط را زير نظر داريم. ما در کنار شرکاي بين‌المللي خودمان ايستاده‌ايم و تاکيد داريم که کره‌شمالي بايد از قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد تبعيت کند تا صلح و ثبات در اين منطقه تضمين شود. آنها همچنين بايد پيگيري برنامه‌هاي مربوط به تسليحات هسته‌اي خود را متوقف کنند.
نگراني کشورهاي همسايه
کره‌جنوبي که خود را در معرض تهديد پيونگ يانگ مي‌داند، گفته در حال بررسي پرتاب اين موشک است که به گفته سئول هنوز نوع آن معلوم نيست اما ظاهرا پرتاب آن ناموفق بوده است. وزارت دفاع کره‌جنوبي در نخستين ساعات صبح ديروز (16 آوريل) به وقت محلي گزارش کرد که اين موشک در سواحل شرقي کره و بندر سين‌پو شليک شده است.
کره شمالي شنبه در مراسمي‌صدوپنجمين سالگرد تولد بنيانگذار خود کيم ايل سونگ اولين رهبر کره شمالي را جشن گرفته است.اين نمايش قدرت در حالي صورت گرفته که‌امريکا ناوهاي جنگي خود را به آب‌هاي شبه جزيره کره اعزام کرده است.پيشتر با افزايش تنش ميان آمريکا و کره شمالي، چين هشدار داده است که "هر لحظه‌امکان شروع درگيري" وجود دارد.
ونگ يي وزير خارجه چين گفت هرگونه مناقشه‌ ميان آن دو برنده‌اي نخواهد داشت.او پس از آن اظهار نظر مي‌کرد که‌امريکا بيش از پيش در مورد توسعه سلاح‌هاي اتمي‌توسط کره شمالي ابراز نگراني کرده و يک ناوگروه هواپيمابر را در آب‌هاي شبه جزيره کره مستقر کرده است. رئيس جمهور آمريکا اخيرا تمايل خود به توسل به نيروي نظامي‌را آشکار کرده است. او دستور حمله موشکي به يک پايگاه هوايي سوريه در واکنش به حمله مظنون شيميايي در آن کشور را صادر کرد، و ارتش آمريکا روز پنجشنبه از بزرگترين بمب غيرهسته اي خود براي حمله به داعش در افغانستان استفاده کرد.واشنگتن نگران است کره شمالي به توانايي پرتاب يک سلاح اتمي‌به سوي خاک آمريکا دست پيدا کند.
چين نگران است هر مناقشه اي به مشکل عظيم پناهندگان در مرز اين کشور با کره شمالي منجر شود. به علاوه اين کشور نمي‌خواهد حد فاصله ميان چين و پايگاه‌هاي نظامي‌آمريکا در کره جنوبي و ژاپن حذف شود.اما به گزارش تلويزيون مرکزي چين، دولت اين کشور گفته است پروازهاي بين پکن و پيونگ يانگ، پايتخت کره شمالي را از روز دوشنبه ۱۷ آوريل به حال تعليق در مي‌آورد. چين در ماه فوريه گذشته واردات زغال سنگ از کره شمالي را به حال تعليق درآورد.اين اقدام، چين را به سياست‌هاي سازمان ملل در مورد اعمال تحريم‌هاي تجاري بر کره شمالي نزديکتر کرده است.هدف از اين تحريم‌ها، محدود کردن توانايي اين کشور در سرمايه‌گذاري در زمينه برنامه‌هاي اتمي‌است.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک حکمت ايرانيان ، مراسم رونمايي از طرح جديد شرکت واسپاري حکمت ايرانيان و افتتاح اين شرکت در محل جديد ، با حضور مديرعامل ، اعضاي هيات مديره و جمعي از مقامات کشوري و لشکري عصر روز شنبه بيست و ششم فروردين ماه در محل ساختمان اين شرکت برگزار شد .
بر اساس اين گزارش، در ابتداي اين مراسم ، موسي زاده مدير عامل و عضو هيات مديره شرکت واسپاري حکمت ايرانيان ضمن معرفي طرح اعطاي تسهيلات اين شرکت جهت خريد خودرو در قالب قرارداد ليزينگ ويژه کارکنان ارتش، خاطرنشان کرد: تيم مديريت شرکت واسپاري حکمت ايرانيان با حمايت بانک حکمت ايرانيان توانسته است با استفاده از تجربيات گذشته خود مقدمات خدمت رساني شايسته به کارکنان ارتش جمهوري اسلامي‌ايران را به نحوي فراهم آورد که موجبات دلگرمي‌اين عزيزان شود. اين مديريت در نظر دارد تا با بهره مندي از دانش و توانمندي‌هاي نيروهاي متخصص خود در نيل به اهداف بانک و همچنين خدمت رساني به کارکنان ارتش گام‌هاي موثري بردارد.
شاهين موسي زاده در ادامه افزود: در همين راستا ايجاد بستر سخت افزاري و نرم افزاري مناسبي را از بدو تاسيس شرکت در دستور کار خود قرار داده‌ايم و طرحي که به تازگي توسط اين شرکت به مرحله اجرا گذاشته شده با استقبال کم نظيري مواجه گرديده و به جهت کسب موفقيت موجبات خرسندي ما را فراهم آورده است.وي گفت: در صورت حمايت مسئولين ارتش جمهوري اسلامي‌و همچنين بانک حکمت ايرانيان ادامه اين روند، به شکل منسجم تري براي اين شرکت ميسر خواهد شد و حتي با ايجاد تغييراتي در طرح مي‌توانيم موجب کاهش نرخ اعلام شده، نيز شويم.
اين مقام مسئول در خصوص طرح‌هاي در دست اقدام شرکت واسپاري تاکيد کرد : طرحهاي ويزه ما که در سال 96 به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد شامل، اعطاي تسهيلات جهت خريد جهيزيه، تجهيزات پزشکي براي مراکز درماني، تشکيل باشگاه مشتريان و صدور کارت تخفيف خريد مي‌باشد که‌اميدواريم از اين رهگذر بتوانيم براي عموم مردم خدمت رساني خوبي داشته باشيم .در ادامه اين نشست مدير عامل بانک حکمت ايرانيان ضمن تبريک به مناسبت فرا رسيدن 29 فروردين گراميداشت سالروز ارتش و نيروي زميني در خصوص مهمترين اقدامات اخير بانک تصريح کرد: بيش از 4 سال است که مجموعه حکمت در تلاش بود تا مجوز ليزينگ را از بانک مرکزي دريافت کند که به فضل پروردگار اين مهم محقق شد .
عباس عسکرزاده در ادامه سخنان خود تاکيد کرد: ما همواره در صدد تکميل سبد خدمات بانک حکمت ايرانيان جهت بهترين شيوه خدمت رساني به مشتريان محترم بوده‌ايم تا خدمتي شايان توجه به ايشان و بويژه عزيزان ارتشي ارائه کنيم که راه‌اندازي شرکت واسپاري حکمت ايرانيان پس از اخذ مجوزهاي لازم از بانک مرکزي يکي از همين خدمات است .
وي افزود : يکي ديگر از خدماتي که به تازگي در بانک حکمت ايجاده شده است، راه‌اندازي شبکه کسب و کار اجتماعي با عنوان ديدي بود است که از جمله برخي از مهمترين مزاياي آن مي‌توان به کاهش ترددهاي درون شهري، ايجاد عدالت در توزيع کالا و خدمات و کاهش قيمت تمام شده آن ، ايجاد چرخه اي منسجم ميان توليد کنندگان ، توزيع کنندگان و مصرف کنندگان و امکان خريد براي تمامي‌اقشار مردم از اين شبکه با هر ميزان توان خريد ، اشاره کرد که‌اميدواريم با توجه به چالش‌هايي که در حوزه اقتصاد داريم اين بستر تجارت اجتماعي بتواند راهگشاي مسائل اقتصادي باشد .
بر اساس اين گزارش ؛ تقدير از برگزيدگان شعار تبليغاتي شرکت واسپاري حکمت ايرانيان و اهدا سوييچ خودورهاي نام نويسي شده در اين شرکت به تعدادي از متقاضيان ، از جمله ساير بخشهاي اين مراسم بود .